BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Eelco Storm op 05 September 2011, 07:57:10
-
Vers van de pers: Zoals het nu loopt verschijnt nog dit jaar een boek over de serie 3900! (y)
Eelco
-
Bij Uquilair naar ik aanneem?
-
Inderdaad, zelfde serie (en auteur) als de boeken over de series 1700, 2100, 3700, 6100 en 6500/8100.
Eelco
-
Alle vertrouwen in Paul Henken!! Ze zouden bij Uquilair misschien nog eens moeten overwegen om een heruitgave te doen van het 6300-boek. Ik denk dat daar ook nog wel een redelijke oplage in zit. (even off-topic) ;)
-
Om daar ook even off topic op te reageren, ik heb dat een jaar geleden eens aan Martin van Oostrom gevraagd. Die gaf aan dat een herdruk er wat hem betreft niet in zit.
-
Waar kan ik bestellen? Wordt het weer een beperkte oplage, die toch eerder in de boekhandel ligt ;)
Jammer van het 6300 boek, maar ondanks alle enthousiaste reacties hier altijd, vermoed ik dat het aantal liefhebbers mogelijk toch te beperkt is voor een herdruk.
Er is overigens geloof ik nog niks over gepubliceerd in Railmagazine, dus het zal wel 2012 worden. Nu eerst het draaistroom locomotieven boek en het boek over Friesland.
mvg,
Ivo
-
De uitgave is versneld, dus kan best kloppen dat er nog niks in RM staat. Enneh, draaistroomlocomotieven?
-
Schitterend, een uitgave over de 3900 stoomlocs! (y)
Kan ik al bestellen? :) :)
Iets wat ook interessant kan zijn is een boek over de stoomlocs van de serie 6000.
Gerard
-
Als we dan toch wensen uit gaan spreken: Jan de Bruin heeft nog drie potentiële boeken op de plank liggen over de spoor- en tramwegen in Nederlands Indie...
-
Mooi, nog een paar jaar en we hebben van iedere locserie een boek (y)
-
draaistroomlocomotieven?
Uit mijn hoofd heette het boek zo. Correcte titel: Moderne draaistroomtractie door Jos Burgemeester. En inderdaad het gaat ook over draaistroomlocomotieven., maar ook over treinstellen.
En het andere boek heet: Dertig jaar treinen in Friesland, deel 2 in de serie Treinen in Beeld.
mvg,
Ivo
P.S., voor alle stoomlokseries hebben we nog wel even te gaan ;)
-
Kan je een leuke boekenkast mee vullen als er van elke locserie een boek komt ;D. Maar mooi dat de serie door gaat, het was volgens mij afhankelijk van de verkoop van het laatste boek.
Sander
-
Het 3900 boek staat per direct op m'n verlanglijst.
-
Volgens mij is het de afgelopen keren zo geweest dat je van te voren moest inschrijven/betalen. Was enerzijds een goeie graadmeter voor het al dan niet slagen van het project, anderzijds: je doet aan een soort van voor-financiering...
-
Nou, voorfinanciering, je betaalt pas kort voor het opsturen. Het voortraject van het drukgereed maken en de gang naar de drukkerij heeft dan al een aanvang genomen.
Het enige wat interessant is dat de uitgever een beter beeld heeft hoeveel exemplaren er gedrukt dienen te worden en hij dus niet met bergen onverkoopbare boeken komt te zitten.
Gerard
-
Dit boek gaat bij mij direct met voorrang op de wensenlijst! Mooi, alweer een stoomboek erbij.
Om daar ook even off topic op te reageren, ik heb dat een jaar geleden eens aan Martin van Oostrom gevraagd. Die gaf aan dat een herdruk er wat hem betreft niet in zit.
Eelco,
Afgelopen beurs in Houten zag ik bij Kuijpers Hobbyhuis het boek van de 6300 staan voor EUR 200,=. :o Mocht je Martin van Oostrom nog eens zien, wil je hem toch nog eens overtuigen dat er zeker een markt is. ;)
Jeroen
-
Er worden inderdaad waanzinnige bedragen gevraagd (en betaald.. :-X ) voor dat boek... Ik zal 't 'm tzt nog eens vragen... ;)
-
Moet je misschien eerder Henk de Jager eens vragen. Die is per slot van rekening de uitgever (Uquilair). Benieuwd wat een minimum oplage zou moeten zijn...
-
Zeer welkom, dat boek over de serie 3900. En dat 6300-boek: ik heb het ook en vandaag weer eens doorgelezen. Mij dunkt dat er alle reden voor een herdruk is. Het was indertijd zeker een goed initiatief, maar blijft inmiddels toch echt wel achter bij de nieuwere boeken, zowel qua tekst als fotokwaliteit. Overigens: het prijsstickertje zit er nog op: 45 gulden, dat is dus pakweg € 20,--.
-
YES! Laat maar komen!!! Woohooo ;D En die van de 6300 wil ik ook! Hebbe hebbe hebbe :P
-
En dat 6300-boek: ik heb het ook en vandaag weer eens doorgelezen. Mij dunkt dat er alle reden voor een herdruk is. Het was indertijd zeker een goed initiatief, maar blijft inmiddels toch echt wel achter bij de nieuwere boeken, zowel qua tekst als fotokwaliteit.
Ja, het boek van de 6300 is -gerekend naar de maatstaven van nu- gedateerd. De fotokwaliteit bij de huidige boeken staat op een veel hoger peil en er zullen heus wel meer en nieuwere gegevens bekend geworden zijn.
Allemaal redenen om te denken aan een tweede gewijzigde en uitgebreidere druk. En dan is de kans vrij groot dat de huidige 6300-boek bezitters ook de nieuwe oplage in hun boekenkast zullen willen hebben.
Met andere woorden, Uquilair, doe eens onderzoek hiernaar en kijk wat eruit rolt.
Gerard
-
De uitgever heeft een aantal opties:
- herdruk
- fascimile
- 2e druk / aangepaste versie
Hiervan is de laatste waarschijnlijk het duurste. Maar ik heb begrepen dat er inmiddels ook nog wel meer boven tafel is gekomen dan bekend wat ten tijde van de eerste druk.
Gegeven de (bijna zinloze) bedragen die kennelijk geboden worden voor het 6300 vind ik het niet bezwaarlijk om in (welke vorm dan ook) een reserve kopie te hebben. (Van wanneer is het 6300 boek eigenlijk, heb het hier niet bij de hand)
En ach ........... van "Waldorp" zijn ook meerdere versies
-
sein veilig voor het 3900 boek (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_tr_Lw_Zl_1951.jpg)
en... het door Ivo al genoemde boek over Friesland wordt ook zeer beslist de moeite waard, al zul je er geen stoom in tegenkomen ;)
Dus hier maar een plaatje dat de stoere 3900 en Friesland combineert ;D(Leeuwarden, 1951)
grtz,
Wim
-
Van wanneer is het 6300 boek eigenlijk, heb het hier niet bij de hand.
En ach ........... van "Waldorp" zijn ook meerdere versies
Het 6300 boek is van 1985. En ja, van Waldorp heb ik vier versies (de oudste dateert uit 1946). Dus: laat die herdruk maar komen.
Edit: Uh nee, geen herdruk van de 6300. Een nieuwe versie graag. En als er nog iemand is die > €200 voor de originele versie over heeft: dan kom ik het zelf brengen.
-
Zowel 3900 boek als een , al dan niet aangepaste, herdruk 6300 boek zou ook hier zeer welkom zijn!
-
ook hier zijn de 6300 en 3900 welkom (y)
ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat 200 euro voor een boek mij te ver gaat .
gr jan
-
Alle vertrouwen in Paul Henken!! Ze zouden bij Uquilair misschien nog eens moeten overwegen om een heruitgave te doen van het 6300-boek. Ik denk dat daar ook nog wel een redelijke oplage in zit. (even off-topic) ;)
6300 liever dan 3900 zelfs.
-
Nou, ik heb er een mailtje aan Henk de Jager aan gewaagd. Ik hou jullie op de hoogte.
-
Deze komt er zeker. Wat ontzettend goed dat dit soort uitgaven blijven verschijnen (y)
Ik heb zo ook nog wel wat stoomlocs op mijn verlanglijstje staan waar ik graag een boek over zou willen zien verschijnen, maar aan de andere kant denk ik dat ze het bij Uquilair al druk genoeg hebben.
Mvgr Jan Wiebrand
-
"Een heruitgave van het boek over de 6300 zal niet plaatsvinden. De markt is te klein voor een boek dat volledig opnieuw moet worden gemaakt, enerzijds omdat er geen bestanden meer van zijn en anderzijds omdat het formaat afwijkt van wat tegenwoordig bij ons standaard is.
(...)
In het algemeen kan worden gesteld dat het uitgeven van spoorboeken een hachelijke onderneming is. De Nederlandse markt is te klein en daarbij zijn de kopers ook nog eens erg selectief. "
Aldus Henk de Jager.
Helaas pindakaas dus.
Eelco
-
Nog een suggestie voor boeken en zelden genoemd:
De austerities in NS dienst, dus een boek over de 4300 en 5000 en misschien kun je dan de 8800 en 160 meenemen. Tenslotte hebben deze series een belangrijke rol gespeeld in de wederopbouw van de spoorwegen.
De zweedse lokseries 4000 en 4700
De zwiterse loks ...
En dan natuurlijk nog een boek over de Grote Groenen NS 1300, een van de grootste lokseries en het langste in dienst.
Kortom, onderwerpen genoeg, of er genoeg over te vinden en te schrijven is weet ik niet en op dit forum zijn we niet zo wispelturig (selectief) qua aanschaf. We willen de boeken allemaal kopen ;D ;D
mvg,
Ivo
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13274.msg231566.html#msg231566
;D Heb ik ook wel eens genoemd, en zou m.i. nog wel verkoopbaar zijn. En die Grote Groenen zijn natuurlijk al een beetje in het 1700'den boek voor het voetlicht gekomen...
Eelco
-
Kortom, onderwerpen genoeg, of er genoeg over te vinden en te schrijven is weet ik niet en op dit forum zijn we niet zo wispelturig (selectief) qua aanschaf. We willen de boeken allemaal kopen ;D ;D
Blijkbaar niet dus.
Ik denk dat de eerdere boeken over de NS-stoomlocs daarvan een goed voorbeeld zijn.
Het feit dat ik boeken over NS-stoomlocseries in de kast heb staan, kan maar één ding betekenen: dat ze hééééél goedkoop zijn geweest. Extreem afgeprijsd dus. Bij een enkele titel kun je nog zeggen dat het wordt gedaan als lekkermakertje, maar als dat bij tenminste vier verschillende titels gebeurt, doe je dat niet omdat ze zo populair zijn.
Ik vermoed dat de markt gewoon erg klein is voor dit soort boeken.
Dat voor het 6300 boek extreme bedragen worden gevraagd/geboden zegt daarbij niet zo veel. Er zijn altijd wel enkelingen die bereid zijn hoge bedragen neer te leggen omdat ze gewoon iets willen hebben.
Huub
-
Extreem afgeprijsd dus. Bij een enkele titel kun je nog zeggen dat het wordt gedaan als lekkermakertje, maar als dat bij tenminste vier verschillende titels gebeurt, doe je dat niet omdat ze zo populair zijn.
Ohja, dat was die dumpactie van een jaar of vijf geleden. De boeken over de series 2100, 3700 en 6100 gingen toen voor 5 euro 't stuk de deur uit. Ondertussen doen ze alweer 20 tot 30 euro tweedehands... :-X
-
Maar wat ze tweedehands doen is niet echt interessant bij de bepaling of er een markt voor een nieuwe oplage is.
Bij iedere prijs zijn er liefhebbers te vinden. Het gaat erom of je voldoende kunt afzetten tegen de prijs die je als uitgever in gedachten hebt. En die dumpacties zijn een sterke indicatie dat dat niet het geval is geweest. De reactie van Henk de Jager wijst in dezelfde richting.
-
Maar wat ze tweedehands doen is niet echt interessant bij de bepaling of er een markt voor een nieuwe oplage is.
Dat klopt en ben ik ook met je eens. Het ging mij er om dat boeken die notabene gedumpt werden omdat ze niet werden verkocht, blijkbaar toch weer verkocht kunnen worden voor de oude prijs.
-
Misschien wordt het eens tijd dat Uquilair modern gaat!
Het 6300-boek electronisch uitbrengen en geschikt voor zo'n E-reader. Het risico dat er een teveel exemplaren gedrukt en in opslag blijft is dan een stuk minder.
Het is zo maar een idee!
Jeroen
-
das leuk voor een leesboek wat je een keer leest.
ik zie de stoomlokboeken na het lezen meer als naslagwerk en plaatjes vergelijk voor de loks die ik aan het bouwen ben.
Ik wil ze dus alleen maar in boekvorm
gr Jan
-
In het algemeen kan worden gesteld dat het uitgeven van spoorboeken een hachelijke onderneming is. De Nederlandse markt is te klein en daarbij zijn de kopers ook nog eens erg selectief. "
Aldus Henk de Jager.
Misschien de Philotrain methode toepassen: Aankondigen en afhankelijk van het aantal bestellingen beslissen of het wel of niet doorgaat. Kan je je geen buil aan vallen.
Het 3900-boek is wat mij betreft in ieder geval meer dan welkom!
Grtz,
Ton
-
Inderdaad; die methode werd bij het 1700-boek ook al gehanteerd en dat leek toch te werken?
-
Ohja, dat was die dumpactie van een jaar of vijf geleden. De boeken over de series 2100, 3700 en 6100 gingen toen voor 5 euro 't stuk de deur uit. Ondertussen doen ze alweer 20 tot 30 euro tweedehands... :-X
Klopt ja. Ik heb toen van elk boek een reserve exemplaar aangeschaft. Je weet immers maar nooit... ;D
Een boek over de 3900 ga ik ook zeer zeker kopen. Weer eentje verkocht.
-
Het is zover! :D :D
Volgens de laatste Railmagazine (nummer 288, oktober 2011) kan het boek over de 3900 stoomlocs nu besteld worden, prijs 38 Euro.
Gerard
-
Daar had ik dan maar 100 eurocenten méér van gemaakt, als ik de uitgever was! ;)
mvg,
Gert
-
Daar had ik dan maar 100 eurocenten van gemaakt, als ik de uitgever was! ;)
mvg,
Gert
Waarom 100 eurocent, Gert??
Ben je geen stoomliefhebber?
Gerard
-
Misschien dat hij bedoelt :Dan had ik er 100 eurocenten meer van gemaakt; Dan kost het boek 3900 eurocenten...Had wel leuk geweest nou maar niet hopen dat er dan een boek gedrukt wordt over de 9200... :-X
-
Wees maar niet bang, want die heeft niet bestaan ;D
-
Misschien dat hij bedoelt :Dan had ik er 100 eurocenten meer van gemaakt; Dan kost het boek 3900 eurocenten...Had wel leuk geweest nou maar niet hopen dat er dan een boek gedrukt wordt over de 9200... :-X
Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Ludiek toch: 3900 eurocenten aftikken voor een boek over de 3900?
mvg,
Gert
-
Doe dan maar een herdruk van het 1000 boek. Voor een tientje wil ik die wel hebben. ;D
-
Voor drie tientjes ook wel ;) hoop dat ik die, en die van de 1200, ooit te pakken krijg!
-
Nou daar ben ik weer blij mee, dat er een mooi boek in deze serie komt over de NS 3900 serie.
Ik heb het gelijk maar besteld (y)
Groet,
Ron
-
Ik kan er op de site van Uquilair niets over vinden...
-
De site is blijkbaar nog niet helemaal uptodate bijgewerkt.
In tijdschrift nummer 288 staat wel een advertentie over het boek van de 3900, en een acceptgiro voor het bestellen is bijgesloten.
Blijkbaar mogen alleen abonnee's het stoomboerk bestellen.
Gerard
-
De site is blijkbaar nog niet helemaal uptodate bijgewerkt.
In tijdschrift nummer 288 staat wel een advertentie over het boek van de 3900, en een acceptgiro voor het bestellen is bijgesloten.
Blijkbaar mogen alleen abonnee's het stoomboerk bestellen.
Gerard
Of bedoelde je stoomboerka...? ;D
-
Blijkbaar mogen alleen abonnee's het stoomboerk bestellen.
Citaat uit de advertentie in RM288:
"Wij verzoeken abonnees gebruik te maken van de bijgevoegde acceptgirokaart. Andere geïnteresseerden kunnen dit boek bestellen door overmaking van het bedrag op bankrekening 7460304 of 144523787 ten name van Uitgeverij Uquilair B.V. te 's-Hertogenbosch onder vermelding van "3900". Bij telebankieren gaarne uw postcode en huisnummer vermelden."
Einde citaat.
Duidelijk niet alleen voor abonnees dus.
Grtz,
Ton
-
Ook weer opgelost :-*
-
Heeft iemand het boek al binnen? Op de website van Nico Spilt heeft hij het boek over de serie 3900 al in het rijtje eerdere uitgaven van Uquilair gezet (mijn boekenkast). Of is meneer Spilt nu iets te snel?
Eelco
-
Zie twitter feed op de website Uquilair : pas in maart.
-
"volgens planning in maart"...
Okay, nog even geduld dus.
-
De presentatie is 3 maart in Goes, aldus de uitnodiging. Daarna zullen de boeken wel verstuurd worden.
-
Ik heb gisteren in Goes het boek ontvangen na de presentatie.
mijn eerste indruk is goed.
Het is weer een boek in dezelfde stijl als de andere stoomboeken.
Er staan zeer mooie foto's in.
En als je nog treinsamenstellingen met een C12c zoekt, er staan er veel in (y)
Groeten Arjen
-
Beste Forumlezer(s),
Vanmorgen bij de post juist voor het weekend het boek binnengekregen.
Ziet er bij snel doorbladeren al goed uit met veel mij onbekende foto's. Dat wordt de komende tijd - ik ga a.s. donderdag 10 dgn. op vakantie - genieten geblazen.
Fijn weekend en groet,
Coen.
-
Zucht, voor mij nog drie weken wachten. Dan pas komt er weer bezoek met post uit Nederland... Ben heel erg benieuwd, vooral omdat er twee foto's uit mijn collectie in staan.
-
YES hij is hier ook binnen (y)
-
Van jou hebben we ook even geen last meer begrijp ik ;)
-
Hier is het boek vanmorgen ook aangekomen, mooie aanwinst. Nu nog eens een keer ergens dat boek van de NS 6300 vandaan zien te toveren.... ;D
Marc
-
Het boek over de 6300'den is redelijk verkrijgbaar, maar het is meer een kwestie van 't geld tevoorschijn toveren.... ;)
-
Het is inderdaad hier en daar te verkrijgen, maar net die gevraagde prijzen maakt het voor mij niet meer redelijk. Ik wil het boek graag hebben (laatste van de serie, dan is het compleet), maar niet tegen die prijzen. Maar ik ben geduldig... ;D
groet Marc
-
Inmiddels een paar keer doorgebladerd en stukken gelezen:
- Exhaustinjecteur was bij aflevering niet voorzien van omkasting
- 3922 heeft (na de oorlog) rondgereden met "gladde" tender, dit zo te zien in tegenstelling met alle andere 3900
Er valt vast nog veel meer te ontdekken :)
-
Ik ben ook benieuwd Paul, ga hem volgende week ophalen op het kantoor in Hoorn (y)
Groeten,
Rutger
-
Heeft iemand het boek al binnen? Op de website van Nico Spilt heeft hij het boek over de serie 3900 al in het rijtje eerdere uitgaven van Uquilair gezet (mijn boekenkast). Of is meneer Spilt nu iets te snel?
Eelco
Ik heb het boek vrijdag gekocht en ik zit nu op de site van Nico Spilt te kijken,hij heeft een andere coverfoto
dan het boek dat ik heb.??
Ik vind de foto op mijn boek niet echt mooi,maar de rest van het boek ziet er top uit (y)
Ik zie dat ik niet de enige ben die alleen het 6300en boek nog mist :'( ;D
gr Ed.
-
Ik denk dat Nico Spilt de afbeelding van de omslag uit de aankondiging van het boek heeft gebruikt voor zijn website. En inderdaad, er zijn meer mensen die het boek over de serie 6300 missen. Ik ben er een van. ;) Er komt helaas echt geen heruitgave.
Eelco
-
Ik zit het boek nu weer door te bladeren,wat een hoop voor mij onbekende foto's :o
En dan heb ik heel veel boeken,de Op de Rails vanaf 1956,stoomkroniek enz.
Er blijven steeds mooie foto's boven water komen,heel bijzonder. (y)
De eerste 150 jaar van het Nederlandse spoor is toch wel het mooiste van de hele wereld ;)
Ik ben benieuwd welke loc-serie als volgende aan de beurt is voor een mooi boek!
gr Ed.
-
Ik heb begrepen dat het boek over de serie 3900 het laatste is geweest in de serie monografieen over de series 1700, 2100, 3600, 3700, 3900, 6100, 6300, 6500/8100 (hoewel dat meer een duografie was.. ;) ) In elk geval door Paul Henken. Misschien dat een andere auteur zich nog wel geroepen voelt om wat te schrijven over de Austerities (4300/5000/8800), Zwitsers (3000/3500/5600/7800) en Zweden (4000/4700).
Er komt op termijn een boek over de locomotoren, door Martin van Oostrom. Verder weet ik niets. Niet specifiek materieel-gebonden wordt er ook gewerkt aan een boek over de Staatsspoorwegen (na boeken over de NBDS en HSM).
Eelco
-
Die locs die jij opnoemt vind ik nu juist het minst interesant ;D
En een boek over de SS is natuurlijk meer dan welkom (y).
Boek over de sikken natuurlijk ook wel,maar dat is er al een klein beetje(Diesellocomotieven in Nederland).
gr Ed.
-
Wat is jouw wens, qua boek over een locserie?
-
Over wadlopers, railhoppers en buffels, al kan die laatste nog een aantal jaren vooruit in ons land.
Wat ik eigenlijk mis in een boek, is een modeloverzicht, zouden de fabrikanten van modelspoor best kunnen sponseren!
-
Voor mij was een nieuwtje, dat na de oorlog er ook nog een 3900 heeft gereden met een austerity tender. Die is ook nog eens verplaatst van de ene naar de andere, maar slecht een tegelijk. Dat opent weer mogelijkheden voor nog een nieuwe variant.
mvg,
Ivo
-
Heb je 'stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944 - 1958' door Hans van Poll staan? Moet je eens op pagina 196 kijken... ;)
-
Wat is jouw wens, qua boek over een locserie?
Ik vind de tenderlocomotieven van de series 5400, 5800, 6000 enz wel leuk en de Grote Groenen(NS 1300).
Technisch heb ik er weinig verstand van.
Van het moderne mat. nog een boek over de 2200 en van Uquilair.
gr Ed.
edit: dat boek is 1 van de weinige die ik niet heb,ik ken hem wel goed,vroeger vaak geleend van de bieb.
-
Wat is jouw wens, qua boek over een locserie?
Wensen genoeg. Een redelijk grote serie locs was de NS 6000, zo'n boek lijkt me ook aantrekkelijk.
Idem dito over de grotere rangeermachines, de 8700. Zelfs een loctype die in meerdere uit voeringen en afmetingen geleverd is.
Gerard
-
@Edde : ik vrees dat een Uquilair boek over de 2200 niets zal toevoegen na het boekwerk van Sicco en Davy... leuk voor op de plank maar that's it.
De ALLERgrootste lacunes zijn overigens
- Boek(en) over goederenwagens. Op "Spoorwegen in Nederland" van Hans Nahon na is er eigenlijk niets. Hopelijk komt er ooit nog eens een keer een boek alleen over goederenwagens van zijn hand...
- Een boek over de stalen rijtuigen van NS, als vervolg op 'De Erfenis' ; tot nu toe is er amper meer dan het befaamde deeltje 8 "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" en losse artikelen in wat bladen.
Maar ik vrees dat dat geen al te grote afzetmarkt heeft en er dus nooit zal komen...
-
Ik zou graag een boek over een serie stoomlocs schrijven in deze serie. Misschien als ik met pensioen ga. Dus over een jaartje of 30... ;)
-
Wat is jouw wens, qua boek over een locserie?
Tot nu toe is er behoorlijk veel SS (of daarvan afgeleid) materieel beschreven. Misschien tijd voor een boek over bijvoorbeeld de grotere HSM-tenderlocs (NS 5500 en 5800) of de HSM goederenlocs (NS 3200 en 3300).
Sander
-
Wensen genoeg, maar met het oog op de huidige nieuwbouwplannen voor een middelgrote tenderloc (HSM 814/NS 5800) lijkt me een boek die de HSM 2B1's en 2B2's beschrijft een haalbare kaart. In de slipstream van onderzoek naar deze machine komt er waarschijnlijk een hoop info vrij, een schrijver hoeft 'alleen maar' mee te lopen. En dan, bij de presentatie van de machine kun je het boek mooi als inhoudelijk souveniertje klaarleggen. Met voor die gelegenheid gedrukt genummerd exclusief inlegvel natuurlijk, gouden letters, handtekening van noem-es-iemand... markt 1
De NS 5500 wordt er dan ook in genoemd en dat is nou juist een loc die door DJH is uitgebracht en waar veel tijdperk-laat-bouwers nog wel eens een uitstapje naar willen doen. Met het relatief geringe aanbod van foto's is zo'n boek opeens een aantrekkelijke aanschaf, ziedaar, markt 2
En dan de Die-Hard NS-stoomboeken-verzamelaars, markt 3.
Uiteraard zijn er forse overlappingen, maar alle strohalmen bijelkaar leveren toch wel iets meer op dan zeg maar het geheel zonder aanleiding uitbrengen van een boek over een minder bekende of slecht zelf te bouwen loc (bv de NS 2000 of de NS 6800 ;) ).
EDIT: Sander was me voor..
-
@Edde : ik vrees dat een Uquilair boek over de 2200 niets zal toevoegen na het boekwerk van Sicco en Davy... leuk voor op de plank maar that's it.
.
...
Dat boek heb ik dus per hoge uitzondering niet gekocht,omdat ik pas daarvoor het 2400enboek van Uquilair had gekocht.
Ik heb het wel ingekeken,maar bij de eerste foto die ik zag stond al een storende fout in het onderschrift en ik vond de fotoafdrukken niet zo mooi,dus ik hoop dat Uquilair er nog mee komt.
gr Ed.
-
Het zou spijtig zijn als er geen boeken van Paul Henken meer zouden verschijnen.
Met het overlijden van Bert Steinkamp was er toch al een groot auteur weggevallen.
Trouwens, ik vind dat Uquilair maar eens naar een andere drukker moet uitkijken. Hoewel ik het boek ook (vooral) voor de tekst heb gekocht zijn de foto's -- net als die in het HIJSM boek -- weer VEEL te zwart weergegeven. Veel details gaan zo verloren.
Meer een zwartboek dus. Jammer, voor goede kwaliteit had ik best een tientje meer willen betalen.
Dirk
-
Sommige foto's zijn inderdaad een tikkeltje te donker, maar aan de andere kant heel veel foto's kende ik nog niet en ik ben best wel blij met dit 3900 boek. Wat mij betreft mogen Uquilair en Paul Henken (en andere schrijvers) nog wel door gaan met fraaie stoomlocomotievenboeken.
Gerard
-
Omdat ik zelfbouwplannen heb voor zowel de 2100 als de 3900, had ik al maanden geleden dat van de 3900 besteld, ook mijn boek heeft die donkere foto's , terwijl dat van de 2100 veel lichtere foto's heeft. Jammer, de foto's zijn allemaal zw/w , de drukker is ook hetzelde.
Vr Gr,Peter
-
Ik zou graag een boek over een serie stoomlocs schrijven in deze serie. Misschien als ik met pensioen ga. Dus over een jaartje of 30... ;)
Ik zou er nu maar mee beginnen ;). Want als je over een groot aantal jaren met pensioen ga kom je gegarandeerd tijd te kort om aan een dergelijke opgave te beginnen.
Een wat oudere jongere die hiermee al jaren ervaring heeft 8)
Hans
-
Ha ha,
Deze oudere jongen is al een poosje 65+ er. :D
Nu pas kan ik met zulke projecten bezig zijn.
Het boek van de 2100 ligt al op de scanner om de tekeningen op schaal 0 over te zetten.
Groeten ,Peter
-
Omdat ik zelfbouwplannen heb voor zowel de 2100 als de 3900, had ik al maanden geleden dat van de 3900 besteld, ook mijn boek heeft die donkere foto's , terwijl dat van de 2100 veel lichtere foto's heeft. Jammer, de foto's zijn allemaal zw/w , de drukker is ook hetzelde.
Vr Gr,Peter
Peter ligt eens toe hoe en met welke kit ga je de NS3900 bouwen.
Ben ook begonnen met de NS3900.
wil.
-
Aangezien z'n 2100 in schaal 0 gebouwd gaat worden zal dat voor de 3900 ook wel gelden, en daar is geen kit van.
-
Hallo Willem & Sander,
Ik wil eerst de 2100 gaan bouwen.
De wielen , motor met vertragingstandwielen , buffers en luchtpomp heb ik al liggen voor beide loks.
Van de 2100 heb ik een tekening van 1:20 uit een ouder boek en het boek van Paul Henken dus.
Ik ben van plan om in het Spoorweg mus. foto's maken als ik weet waarvan ik foto's wil hebben ,want sommige details staan ook in het boek.
Daarna komt de ingewikkelder 3900 aan de beurt.
Daar heb ik een tekening van die door de NVM is uitgegeven .
Ik zou er niet aan gaan beginnen als ik niet eerder een lok van de Rhaetische Bahn in schaal 1:30 gemaakt had.
Dat is de bedoeling. ;)
(Mss moet ik een draadje starten op een andere plaats in dit forum en niet in de Media afdeling?)
Vr Gr,Peter
-
Peter, ik zou inderdaad een ander draadje starten, desnoods met hier een link ernaartoe: projecten als de 2100 en 3900 in 1/43 verdienen een eigen draadje om alle complimenten kwijt te kunnen ;)
Groet, Bessel
-
OK Bessel,
Ik zal even een nieuw draadje starten met verwijzing.
Ik zet hem bij : Wat zijn we aan het (Ver)bouwen ?
Peter
-
Op verzoek heb ik een nieuw topic aangemaakt: Boek serie NS 3500.
Deze kun je hier vinden:
Boek serie NS 3500 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48507.0.html)
Gr, Bert