BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Janvanka op 15 August 2011, 23:16:11
-
Ik heb hier een gloednieuwe Roco 63256 , met digitaal aansluiting. Op een analoge testbaan loopt de loc zowel vooruit als achteruit hard of zeer langzaam perfect,maar met een decoder erin op een digitale baan en het is bagger.Geprobeerd met twee verschillende decoders een standaard Lenz en een standaard ülenbrock.Probleem blijft hetzelfde, de loc blijft hapereren,met loc op rails wil de loc na een duwtje of een beetje op en neer bewegen het wel doen maar het gaat niet van harte. Ik heb op het forum al iets over dit probleem gelezen maar eigenlijk nog geen oplossingen, voor mij is het vreemd dat het analoog super gaat en digitaal totaal niet. Is er iemand die dit kan verklaren of een oplossing weet voor dit probleem
-
Als hij analoog goed rijdt moet er iets zijn met de instellingen van de decoder. Heb je wat aangepast in de instellingen in de decoder? Kijk even in de handleiding van de decoders of deze lokmotor speciale instellingen nodig heeft.
Groeten Ronald.
-
Doordat de loc analoog goed rijdt, heb ik hem dik een uur analoog laten rijden. Hier ging de loc soepeler van lopen. Daarna de decoder gereset en weer proberen, en zowaar hij reed. Op volle snelheid goed, stapvoets ook alleen in middenbereik een soort van stotteren. Met dezelfde decoder in andere loc alles goed, dus zit het euvel ergens in de aandrijfasjes, wielen o.i.d.Dit moet ik nog uitpluizen, maar omdat de loc na een uur analoog beter ging lopen is het misschien wel een kwestie van goed inrijden , wat nu aan het gebeuren is. Mocht er iemand zijn die misschien een beter idee of plan van aanpak heeft, laat maar weten.
-
Inrijden is altijd goed. Misschien nog iets van bijsmeren van de tandwieltjes? En even controleren of de contactpunten van de stroomafname nog goed schoon zijn. Maar het aanpassen van de instellingen in de decoder kan altijd nog.
Succes met de trein!
-
De stroomafname van de 93er is waardeloos,gaat met een soort stiften.
Ik heb er nooit analoog mee gereden,maar het is echt een probleem van deze loc,
ik heb er meer mensen over horen klagen.
Ik verkoop de mijne voor een leuk prijsje in Houten ;D
gr Ed.
-
Ik heb met de stroomafname van deze locomotief ook al eens gestoeid (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg406385.html#msg406385).
Het is nu ietsje beter, maar fantastisch zal het nooit worden.
Groet,
Basilicum
-
Het is belangrijk dat een nieuwe loc goed inloopt. Maar ik had uit jouw woorden begrepen dat je dat al gedaan had. Is het misschien mogelijk extra stroomafnemers te monteren? Ik adviseer je om eens met Godfather models supply te gaan praten.
Andre
-
helaas is de BR93 van Roco een hopeloos hobbelpaard. Ik ben ook al eens bezig geweest de stiften te vervangen door kabeltjes, maar lekker lopen doet 'ie nog steeds niet... :(
-
ik had er ooit een, na wat prutsen met het stroomafnamespul liep ie wel best eigenlijk, kwestie van de veerdruk op de stiftjes wat verhogen. Ding is later verbouwd tot 6200, toen een keer gevallen en sindsdien niet meer naar omgekeken eigenlijk...
-
Misschien denk ik te simpel of rechtlijnig, maar ik vind dat als je een nieuwe loc koopt, hij het gewoon naar behoren moet doen. Geen gesleutel of gezeur dus.
Ik heb drie verschillende 93-ers gehad en geen enkele voldeed wat stroomafname betreft. Vreemd genoeg deed één van de drie het aardig toen ik hem achteruit over m'n baan liet rijden. Maar ik heb hem na een paar maanden toch maar weer verkocht, want om hem nu altijd achteruit te laten rijden vond ik ook een beetje bizar.
Nu wacht ik maar op een 93 met een goede stroomafname van een andere fabrikant. Het model lijkt me wel iets voor Brawa.
Groet,
Ruud
-
Tja, het zou zo moeten zijn dat een loc meteen goed is en ik zou 3 ton per jaar moeten verdienen. Volgende!
-
Da's natuurlijk kletskoek: als je iets koopt mag je verwachten dat het naar behoren functioneerd. Consumenten recht noemen ze zo iets, maar daar is Wesley beter in...
Als dit niet het geval is, mag je terug naar de winkel en je boeltje omruilen voor iets deugdelijks...
-
nee, das geen kletskoek, das het verschil tussen theorie en praktijk. :-*
Je moest es weten wat ik al af heb lopen klussen aan locs om de wat minder geslaagde constructies van onze lieve fabrikanten op te lossen. Het verschil is alleen dat ik dat wel geinig vind.
-
Idem ;D (y)
Grtzz,
Karst
-
Jullie zijn toppers daarin,ik niet 8)
Ben blij dat ik hem verkocht heb in Houten ;D
gr Ed.
-
Misschien denk ik te simpel of rechtlijnig, maar ik vind dat als je een nieuwe loc koopt, hij het gewoon naar behoren moet doen. Geen gesleutel of gezeur dus.
.....
Groet,
Ruud
Ze doen het ook naar behoren, het kan altijd beter, maar dat is met alles. Als ik je draadje lees, en dat doe ik regelmatig met plezier, dan zie ik ook dat je nieuwe aanwinsten regelmatig gelijk onderhanden neemt, niet met een sleutel of soldeerbout misschien, maar wel met verf en kwast.
Zelf ben ik daar nog niet zo van. Heb deze vakantie het zelfde station gekocht als jij hebt staan. Ben nog altijd niet aan de bouw begonnen omdat ik eigenlijk de plastic look er af wil hebben, maar nog niet helemaal op een rijtje heb hoe dat het beste te doen. Vind het gewoon zonde als het fout gaat, en ben bang dat het er niet beter op wordt. Naar mijn mening zou een fabrikant dat af fabriek gewoon goed moeten doen. Net als met verouderen van materiaal.
Echter als ik een nieuwe lok koop, en die rijd niet helemaal naar tevredenheid heb ik er geen enkel probleem mee om die gelijk open te schroeven en na te kijken wat er aan te verbeteren is, en daar ook veranderingen in aan te brengen.
Bij jouw is het anders om, prima, maar ieder zo z'n ding.
Heb 3 van deze loks in bezit. Eentje mag nog een keer weg, maar dat is meer omdat het een franse uitvoering is, en als zodanig niet echt past. Het is misschien niet de betrouwbaarste lok, maar als de baan er goed bij ligt, en alles redelijk schoon is dan rijden ze netjes hun rondjes.
Roelco
-
Ik ben het nou weer niet met je eens dat een fabrikant de spullen ook maar gelijk moet verouderen. Dit is namelijk erg af hankelijk van smaak en "omgevingsfactoren" op de modelbaan: een huis wat net gebouwt is ziet er nou een maal anders uit dan een die al tientallen jaren staat in een omgeving waar op steenkool gestookt wordt om maar wat te noemen...
Een apparaat wat rustig enige honderden euro's kost moet naar mijn beleving ook correct funtioneren anders is het gewoon een ondeugdelijk product. Dat de praktijk anders is mag eigenlijk best een schande genoemd worden en dat er mensen zijn die het leuk vinden om dit op te lossen is hun plezier, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat maar goed zou moeten vinden...
-
Bij een gebouw had ik het over het verwijderen van de plastic look. Ik woon in een nieuwe wijk, en de huizen waren in het begin heel mooi schoon, maar hadden toch echt geen plastic look. En z'n stations gebouw is nu ook niet echt een voordelige investering, zeker als je de inhoud bekijkt, een doos met een hoop plastic onderdelen die je nog zelf in elkaar moet zetten. Ook dat hoort bij de hobby, dus je hoort mij verder ook niet klagen, net zo min als bij een lok die eens wat minder loopt/rijd. Ik zie tussen de 2 echter weinig verschil. En de ene hobbyist verwijderd die plastic look zonder er over na te denken, de ander verbeterd de rijeigenschappen van een lok zonder problemen. Ieder zo z'n ding.
Verouderen van materiaal zie je toch ook wel af fabriek gebeuren.
En de br93 van roco rijd bij mij naar behoren en heb deze nog niet onder handen genomen. Heb loks die het minder doen.
Een fabrikant behoort een lok goed te maken, maar goed voor wat?
Elke baan is anders. De een heeft scherpe bochten wat meer problemen op kan leveren, terwijl een ander alleen ruime bochten heeft.
Bij de een heeft elk wissel puntstuk polarisatie, terwijl een ander er niet aan begint en elk puntstuk stroomloos is, bij verschillende wissels kan het ook niet eens.
De een heeft een baan 100% vlak, alle rails perfect op elkaar aansluitend. De ander heeft veel oneffenheden in z'n baan waardoor er wel eens ergens een wiel los komt van de rails.
Is dat altijd aan de fabrikant om altijd goed te laten rijden? Als een fabrikant dat al voor elkaar krijgt dan krijgt hij vast weer klachten dat de lok niet natuurgetrouw is. Want bij het uitbrengen van een lok zitten ze wel vast aan de asindeling van het grote voorbeeld. En ook daar reden niet alle loks even plezierig/goed. Dus misschien is het wel heel natuurgetrouw dat enkele loks wat problemen heeft ( geen idee trouwens hoe de BR 93 in werkelijkheid werd ervaren. )
Als er meerderen klagen zal er best iets meer aan de hand zijn als alleen een oneffen baan, maar het alleen maar bij de fabrikant neer te leggen vind ik ook niet correct.
Roelco
-
De plastic look verwijderen is inderdaad iets anders dan verouderen. Zelf laat ik de gebouwen nooit ongeschilderd. Dit is puur een persoonlijke voorkeur.
Ik ben het met je eens dat er niet naar ieder mogelijke situatie gekeken kan worden. Dat is onmogelijk. Maar als je dit topic doorlest zie je dat veel mensen problem hebben met dit type lok. Ligt dat aan deze mensen, hebben ze allemaal een slecht gelegd baan die ook nog eens vies is? Je geeft zelf al aan dat als er meerdere mensen klagen er meer aan de hand is. Er zijn een aantal mensen die de vinger ook nog eens op de zere plek hebben gelegd. Als deze conclusie juist is (en de meesten weten er veel meer van dan ik doe) dan mag dit m.i. de fabrikant wel aangerekend worden.
-
Het is geen topper qua stroomafname, maar met gepolariseerde puntstukken en normaal schoongehouden rails kan ik er zonder veel problemen ook op kruipsnelheid mee rijden. De stroomafname is in mijn ogen zeker niet slechter dan bijvoorbeeld de Lima, Fleischmann en Hamo locs met oude andrijving. Is het niet een beetje de perceptie dat je van Roco beter verwacht, omdat ze meestal laten zien ook beter te kunnen?
Huub
-
Jullie zijn toppers daarin,ik niet 8)
Ben blij dat ik hem verkocht heb in Houten ;D
gr Ed.
en ik kwam zo uit de baarmoeder? gewoon prutsen, klooien, oefenen. ;D
-
en ik kwam zo uit de baarmoeder?
Nee, toen was je nog schattig :P.
-
Precies, maar na die cd van Darkthrone was het uit met de pret ;D Anyway, ook al rijdt dat ding beroerd, het lijkt met toch geen grote klus om daar een betere stroomafname voor te maken. Kwestie van afstellen en anders even wat nieuws verzinnen...
Wat betreft de rijeigenschappen in het algemeen, dit is nieuw, heb al vaker gehoord dat ze beroerd rijden dus zal toch echt wel bij dit model horen. Nou ja maakte het uit, heb hem toch niet :P
-
De slechte stroomafname wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het achterover hellen. Daardoor maken de pennetjes onder loopas slecht contact. Ik heb dat proberen te compenseren met een stukje papier onder de achterste drijfas. Dat heeft een verbetering opgeleverd.
Ander probleem is dat de loc schokkerig loopt. Ik dacht dat het met de kwartering te maken had. Die kon ik op een gegeven moment niet meer verbeteren.
Tenslotte maar een Weinert wielstel gekocht (bijna net zo duur als de loc zelf). Prachtig, jawel. Maar nog steeds dat schokkerige gedrag. Het heeft echt met de wielen te maken want de schokken lopen synchroon met de omwentelingen van de wielen. Bij Wienert wielen vervalt trouwens de stroomafname van de loopas. Maar de asb's vervallen ook. Over de stroomafname weinig klachten.
Maar dat de loc niet regelmatig loopt, daar word ik gek van. Hij staat al een hele tijd geparkeerd op een kopspoor in afwachting van nieuwe pogingen. Als ik de moed weer kan opbrengen demonteer ik het drijfwerk om te zien of het toch weer de kwartering betreft? Of zou het door de correctie van de achteras komen en dat daardoor de assen niet helemaal 100% perfect in lijn staan? (Dat achterover hellen vind ik trouwens ook onacceptabel).
Groet, Bas
-
maar hangt het ding dan ook feitelijk achterover? Ik had ook die indruk, maar dat kan zomaar gezichtsbedrog zijn door die dikkere rookkast. Ik had bij de mijne ook dat idee en ben eens gaan kijken, als ie al achterover hing was het niet veel. Dat type loc heeft zn vorm gewoon niet mee.
-
Het model van Roco hangt in veel gevallen inderdaad iets achterover. In werkelijkheid staat de loc echt recht, wat op de eerste foto nog duidelijker is dan op de tweede:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_93_werkelijkheid_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR_93_werkelijkheid_1.jpg)
[foto van www.Bahnbilder.de]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_93_in_werkelijkheid_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_93_in_werkelijkheid_2.jpg)
[foto van www.Bahnbilder.de]
Groet,
Ruud
-
Ruud,
De foto's zijn van een andere 93 dan welke door Roco geleverd wordt.
Op de door jouw aangegeven site staat iets verderop wel een foto van het type wat door Roco geleverd wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_230_vor_dem_lokschuppen_441764.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_230_vor_dem_lokschuppen_441764.jpg)
[foto van www.Bahnbilder.de]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_230_praesentierte_sich_sonnenlicht_436759.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_230_praesentierte_sich_sonnenlicht_436759.jpg)
[foto van www.Bahnbilder.de]
Ik ben het met Floris eens dat het achterover hangen meer gezichtsbedrog is.
Overigens rijdt bij mij de Roco 93 altijd mee en eigenlijk zonder veel problemen.
Koos Jabaaij.
-
Je hebt helemaal gelijk, Koos. Ik heb niet goed genoeg gekeken en was dus te snel met het uitkiezen van de plaatjes.
Groet,
Ruud
-
maar hangt het ding dan ook feitelijk achterover? Ik had ook die indruk, maar dat kan zomaar gezichtsbedrog zijn door die dikkere rookkast. Ik had bij de mijne ook dat idee en ben eens gaan kijken, als ie al achterover hing was het niet veel. Dat type loc heeft zn vorm gewoon niet mee.
Jazeker hangt ie naar achteren over. Dat is (ook) te zien aan de vrije ruimten tussen baanruimer en spoorstaaf. Die is voor waarneembaar groter dan achter.
-
Beste hobbyisten en eigenaars van de Roco BR 93.
We hebben het dan over de digitaal voorbereide BR 93.
Haal de lok compleet uit elkaar.
En maak van een paperclip de contactpinnetjes net iets langer als die Roco
in de BR93 heeft geplaatst. (1 á 1.5mm)
De uiteinden wel even ontbramen (rond vijlen)
Probleem van een slecht rijgedrag is opgelost.
Erwin Prummel.
TEE
-
Goedemorgen BR93 bezitters,
Wie wil er even met me mee kijken. Ik ben met de stroomafname van deze lok aan de gang gegaan nadat de lok enkele maanden gedemonteerd heeft liggen te liggen. ;D Maar ik hou een veertje over bij het weer in elkaar prutsen van de lok.
Betreft index 29 op pagina 2: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63257.pdf
Wie o wie weet waar dit veertje hoort te zitten?
Gr, Ben.
-
Hallo Ben,
Volgens mij hoort deze veer achter de NEM-schacht van de koppeling aan de voorzijde van de loc te zitten. Deze zorgt ervoor dat de koppeling in het midden blijft.
Is het gelukt om de stroomafname te verbeteren?
Groet,
Bas
-
Hallo Bas,
Bedankt voor je reactie. Maar daar hoort de veer niet te zitten, althans: zou niet weten hoe.
Iemand nog andere suggesties?
Gr, Ben.
-
Hallo Ben,
Bas heeft gelijk hoor.
Het veertje is wel degelijk om de koppelinghouder aan de voorkant verend te maken.
Voor in het frame is er ruimte voor het veertje.
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE
-
"Bürstenfeder" zou kunnen duiden op "koolborstelveer". Maar die heb ik bij Roco nog nooit op een onderdelenblad aangegeven gezien.
Soms wordt er wel eens stroom afgenomen (van de wielen, binnenkant flens) door een soort koolborstel. Maar ook hier geldt: bij Roco niet gezien nog, en bovendien is die veer dan zo te zien nogal groot.
Dat de veer dient om de koppeling te centreren lijkt me aannemelijker.
Ben benieuwd of je hier uit gaat komen, zou het graag horen!
Groet,
Jan
-
Ben,
Als je onderdeel 33 van blad 2 (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63257.pdf) verwijdert van jouw loc, ontdek je waar de veer thuishoort.
Succes! (y)
Groet,
Bas
-
Hallo Bas en Ben,
Pas op!
Om het onderdeel met nummer 33 te verwijderen zal je eerst
de remleidingen en de koppelingshaak moeten verwijderen.
Zo Bas, ik vermoed dat het nu een eitje voor Ben is. (y)
Erwin Prummel
TEE
-
Bas en Erwin,
Bedankt, ga vanavond verder prutsen en ik meld me weer. :)
Haal de lok compleet uit elkaar.
En maak van een paperclip de contactpinnetjes net iets langer als die Roco
in de BR93 heeft geplaatst. (1 á 1.5mm)
Deze tip pak ik gelijk even mee. (y)
Gr, Ben.
-
Als je onderdeel 33 van blad 2 (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/63257.pdf) verwijdert van jouw loc, ontdek je waar de veer thuishoort.
Dat veertje zit keurig op z'n plek. (y)
Ik begin nu aan m'n verstandelijke vermogens te twijfelen en denk dat het veertje wat ik over heb helemaal niet in deze lok thuis hoort. :-[ :)
Bedankt voor het meedenken.
Gr, Ben.
-
Och..., beter een onderdeel te veel dan te weinig, Ben. Zulke zoektochten houden je scherp. ;)
Zo Bas, ik vermoed dat het nu een eitje voor Ben is. (y)
Dat denk ik ook. Ben had die veer zo gevonden. :)
Groet,
Bas
-
Zou het heel misschien het veertje kunnen zijn dat vastzit aan de achterste loopas?
(Het veertje dat ik overigens verwijderd heb omdat het alleen maar ontsporingen tot gevolg had)
Groet (andere) Bas
-
Volgens mij en de ene een trek- en de andere een drukveer. Toch het proberen waard. Nietwaar, Ben? :)
Groet,
Bas