BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Joost. op 12 August 2011, 18:36:53
-
Goed toch geschreven, veel lees plezier:
Spanje is een divers land met zeer uiteenlopende culturen, talen, eetgewoonten en klimaten.
Het land is op te delen in 17 autonome regio's en 2 autonome steden, Ceuta en Melilla(Beide omringd door Marokko). Andalusië • Aragón • Asturië • Balearen • Baskenland • Canarische Eilanden • Cantabrië • Castilië-La Mancha • Castilië en León • Catalonië • Extremadura • Galicië • La Rioja • Madrid • Murcia • Navarra • Valencia.
Naast het Castiliaans zoals de Spaanse taal officieel heet worden er nog diverse andere talen gesproken, resp.; Catalaans, Baskisch, Asturisch, Galicisch, Aragonees, Aranees en Valencià.
Het land heeft een oppervlakte van 505.992 km² en telt 46.661.950 inwoners. Nu we ongeveer een idee hebben hoe het land eruit ziet gaan we wat dieper in op de Spoorwegen, oftewel Ferrocarril in het Spaans.
Spoorwegen Algemeen
Al zou je het niet zeggen maar spoorwegen in Spanje zijn een voorbeeld voor Europa. Een moderne vloot, snelle verbindingen en een hele goede service. Administrador de Infraestructuras Ferroviarias oftewel ADIF is de verantwoordelijke voor de voor de spoorweg infrastructuur. Dat zijn dus de stations, seinen, het spoor enz. Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, afgekort RENFE, is de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje. RENFE exploiteert zowel goederen- als passagierstreinen. De passagierstreinen van RENFE worden geëxploiteerd door de volgende bedrijfsonderdelen:
▪ Alta Velocidad Española, kortweg AVE: hogesnelheidstreinen(hieronder vallen ook: Alvia en Avant treinen)
▪ Larga Distancia: treinen over lange afstanden, waaronder Talgo-treinen, nachttreinen en andere lange afstand treinen.
▪ Media Distancia: regionale treinen.
▪ Cercanías: voorstad treinen. In Barcelona wordt de Catalaanse naam Rodalies gebruikt.
Het Spaanse netwerk is vooral bekend vanwege de spoorbreedte. Het normale netwerkt maakt gebruik van een spoorbreedte van 1668 mm oftewel Iberisch Breedspoor. Echter, de nieuwe AVE lijnen worden aangelegd met 1435 mm normaalspoor.
Madrid is het centrum van de verbindingen. De stations Puerta de Atocha en Chamartin verwerken jaarlijks bijna 100.000.000 reizigers. Deze stations zijn momenteel alleen verbonden via Iberisch breedspoor voor de lokale treinen. Men bouwt momenteel een tunnel voor de AVE treinen zodat beide stations begin en eindpunten kunnen zijn voor alle AVE lijnen:
▪ Madrid-Sevilla
▪ Córdoba-Málaga
▪ Madrid-Zaragoza-Barcelona
▪ Zaragoza-Huesca
▪ Madrid-Segovia-Valladolid
▪ Madrid-Levante-Valencia
Renfe Integria
Integria is de industriële divisie die zich bezig houdt met:
▪ Onderhoud
▪ Revisie
▪ Ontwerp van treinen en infrastructuur
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EnMfEvI4FpI
Treintype ‘s
Elke soort trein heeft in Spanje een aparte merknaam. Zoals AVE een naam is en Estrella. Hier ga ik nu wat dieper op in en laat per treintype de verbindingen zien.
Diurno
Helaas slechts nog 1 verbinding. Een getrokken trein tussen:
▪ Bilbao en Salamanca.
Estrella
Een getrokken trein, rijdt alleen nachttreinen. Helaas ook slechts enkele verbindingen, resp.:
▪ Costa Brava Madrid-Chamartín <> Portbou/Cerbere
▪ Picasso Bilbao-Abando <> Málaga-María Zambrano
Alaris(HST)
Gereden met treinstellen van het type 490
Op de trajecten:
▪ Madrid <> Valencia - Castellón
Altaria
Zijn getrokken dagtreinen met een talgo compositie. Doet momenteel dienst op de lijnen:
▪ Madrid <> Algeciras
▪ Madrid <> Granada
▪ Madrid <> Cartagena
▪ Madrid <> Murcia
Alvia(HST)
Een bijzonder treintype, deze hogesnelheidstreinen rijden namelijk op zowel Iberisch als normaalspoor. De treinstellen kunnen dus hun spoorbreedte aanpassen. Daarover later meer. Dit treintype wordt met 2 soorten materieel gereden. Op de lijnen:
▪ Madrid <> Pamplona
▪ Madrid <> Logroño
▪ Madrid <> Hendaya
▪ Madrid <> Irún
▪ Barcelona <> Vigo
Met de Renfe 120
En op de lijnen:
▪ Madrid <> Gijon
▪ Madrid <> Santander
▪ Madrid <> Bilbao
▪ Madrid <> Hendaya
▪ Alicante <> Gijon
▪ Alicante <> Santander
▪ Madrid <> Alicante
▪ Madrid <> Cádiz
▪ Madrid <> Huelva
▪ Madrid <> Leon
Met Renfe 130
Arco
Een getrokken trein met een snelheid van 200 km/h. De trein bestaat uit een lok uit de 252 serie met aangepaste B11x-10200 rijtuigen. Ook hier slechts nog 1 verbinding overgebleven.
De García Lorca verbindt Barcelona met Granada in 11 uur en 32 minuten.
AVE
De wereldtentoonstelling van 1992 in Sevilla was de aanleiding voor Spanje om mee te doen met het Europese hogesnelheidsnet. De Renfe bouwde een verbinding tussen hoofdstad Madrid en Expostad Sevilla van 574 kilometer lang. De spoorweg werd op 19 april 1992 geopend. Doorgaande treinen leggen de afstand af in 2 uur en 15 minuten.
In tegenstelling tot de overige Spaanse spoorlijnen, die als breedspoor zijn aangelegd, zijn de lijnen uitgevoerd in normaalspoor. Het spreekt vanzelf dat dit voor internationale verbindingen belangrijk is. Voor de treinbeheersing is gekozen voor het Duitse systeem LZB.
AVE oftewel Alta Velocidad Española. Het paradepaardje van Spanje en de Renfe.
Een netwerk dat continue in ontwikkeling is. In de periode 2012/2013 worden de volgende lijnen opgeleverd:
▪ Sevilla - Cádiz
▪ Madrid - Jaén
▪ Barcelona - Franse Grens
▪ Madrid - Alicante
▪ Valencia - Alicante
▪ Madrid - Extremadura - Lisboa
Verbindingen vandaag de dag
Madrid-Puerta de Atocha - Sevilla-Santa Justa wordt uitgevoerd met materieel uit de 100 serie. Dit was de allereerste serie AVE treinstellen in Spanje
Pato oftewel eend in het Spaans. Dit treinstel serie 102/112 voert die AVE diensten uit op de lijnen:
▪ Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
▪ Madrid - Segovia - Valladolid
▪ Madrid - Zaragoza - Huesca
Een voor ons enigszins bekend treinstel is de AVE 103. Soortgelijk aan onze ICE 3. Dit treinstel, 1 van de nieuwste binnen de AVE vloot voert diensten uit op de lijnen:
▪ Madrid-Puerta de Atocha - Barcelona-Sants
▪ Barcelona-Sants - Málaga-Mª Zambrano
▪ Barcelona-Sants - Zaragoza-Delicias
▪ Barcelona-Sants - Sevilla-Santa Justa
▪ Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
Euromed
Een HST verbinding via het Iberische breedspoor. De treinstellen uit de 101 serie zijn gelijk aan de 100 serie op 1 ding na. Waar de 100 serie voor AVE gebruik normaalspoor is beschikt de 101 serie over Iberisch breedspoor bogies. De Euromed rijdt alleen op de verbinding Barcelona - Valencia - Alicante.
Talgo
Hier is Spanje binnen spoorweg minnend Europa bekend om. Naast de Altaria zijn er ook gewone Talgo verbindingen.
▪ „Catalán Talgo” Barcelona - Montpellier
▪ „Mare Nostrum” Lorca-Sutullena - Montpellier
▪ Barcelona - Lorca
▪ Barcelona - Murcia
▪ Madrid - A Coruña
▪ Madrid - Almería
Avant
Avant is een redelijk nieuwe naam tussen de treinen. Avant, Alta Velocidad Media Distancia is een hogesnelheid verbinding over korte afstanden. Begonnen werd met de verbinding Sevilla <> Córdoba. Na groot succes bestaat het Avant netwerk vandaag de dag uit:
▪ Madrid - Ciudad Real - Puertollano
▪ Madrid - Toledo
▪ Málaga - Córdoba - Sevilla
▪ Madrid - Segovia - Valladolid
▪ Calatayud - Zaragoza
▪ Barcelona - Lleida
Gereden wordt met materiaal uit de 121 en 104 serie.
Nieuw voor de Avant verbindingen zijn de treinstellen uit de 114 serie. De treinstellen zijn zo goed als allemaal geleverd maar nog niet in dienst. Er wordt nog uitvoerig getest enz. met de treinstellen. Ook deze treinstellen zijn herkenbaar. Het is namelijk sterk verwant met de ETR 610.
Trenhotel
Trenhotel is zoals de naam al prijs geeft een slaaptrein. Bestaand uit speciale Talgo combinaties. Zeker nu de AVE groeit en groeit neemt de belangstelling af. Maar dat neemt niet weg dat in een gigantisch land als Spanje vele mooie verbindingen blijven bestaan.
▪ Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol „Rias Gallegas”
▪ Barcelona - Granada „Alhambra”
▪ Barcelona - Gijón „Pio Baroja”
▪ Barcelona - A Coruña - Vigo „Galicia”
De populariteit van de internationale nachttreinen neemt weliswaar toe maar met steeds meer líneas de alta velocidad is ook hier de vraag voor hoe lang? Tot die tijd hebben we in ieder geval de volgende verbindingen.
▪ Madrid - Lisboa „Lusitania”
▪ Barcelona - París „Joan Miro”
▪ Barcelona - Zurich „Pau Casals”
▪ Barcelona - Milán „Salvado Dalí”
▪ Madrid - París „Francisco de Goya”
Media Distancia
Niet te ver niet te dichtbij. Dat is Media distancia. Media distancia kent talloze verbindingen, gereden met materiaal uit de volgende series: R-448 R-449 R-470 R-592 R-594 R-598 R-599
Overigens is Media Distancia voor ons Hollanders maar betrekkelijk. Er zijn verbindingen van ruim 350 Km.
Cercanías
Het gedeelte over treintype ‘s beëindigen we met de Cercanías. Cercanías afgeleid van Cerca=dichtbij zijn de lokale verbindingen in en om de grotere steden(In Catalonië noemt men het Rodalies). Vergelijkbaar met Duitse S-Bahn. Je vindt ze in Asturias, Barcelona , Bilbao, Cádiz, Madrid, Málaga, Murcia/Alicante, Santander, San Sebastián, Sevilla, Valencia en Zaragoza. Alle Cercanías lijnen zijn Iberisch Breedspoor op de C-9 van Madrid na. Deze smalspoor Cercanías verbindt Cercedilla met Cotos op 1.830 Meter.
-
Estrella Picasso rijdt al enkele jaren niet meer...
-
Onderdeel van het ontwikkelingsplan goederen transport is de nieuwe mediterrane spoorverbinding in Europees normaalspoor: Franse grens - Barcelona - Valencia - Murcia - Almeria - (Cádiz). Het wordt een strategische verbinding in het transportnetwerk in Europa. Met een lengte van 1300 KM verbindt het normaalspoor Europa met zuid Spanje langs de belangrijkste haven van het land.
Rond deze verbinding woont 40% van de totale inwoners en wordt 40% van het BBP gerealiseerd.
Met deze nieuwe verbinding willen de spoorwegen de concurrentie aangaan met de wegtransport en de huidige obstakels overwinnen.
De lijn zal alleen gebruikt worden voor goederenvervoer. Dit garandeert capaciteit en continuïteit over de gehele verbinding binnen Spanje. Passagiers vervoer wordt ontzien, de kosten worden gedrukt en er kan een kwalitatief hoogwaardig product worden geleverd.
Havens zullen worden uitgebreid met extra faciliteiten en infrastructuur voor treinen. En alles zal geschikt zijn voor treinen van 750 M lengte.
Teven is men begonnen met het aanleggen van nog een corridor verbinding voor passagiers treinen. De nieuwe Linea Alta Velocidad Almeria - Franse grens zal de reistijden verkorten.
Barcelona - Almeria Nu: 12h 30m naar 4h 15m
Barcelona - Valencia Nu:3h naar 1h 50m
Barcelona - Alicante Nu: 4h 40m naar 2h 55m
Barcelona - Murcia Nu: 6h 45m naar 3h 15m
Valencia - Alicante Nu: 1h 35m naar 1h
De verwachting is dat het aantal reizigers bijna zal verdubbelen.
En op de lijn Barcelona - Valencia zelfs van 960.000 naar 1.900.000
In 2010 en 2011 wordt er in totaal 3000 miljoen euro geïnvesteerd in het project.
Ik hoor graag of er nog interesse is in dit topic. Anders stop ik met schrijven.
Video bij de tekst:
http://www.youtube.com/watch?v=tF1d21LtNK4&feature=player_profilepage
-
Estrella Picasso rijdt al enkele jaren niet meer...
Welles! Klik (http://horarios.renfe.com/HIRRenfeWeb/recorrido.do?O=13200&D=54413&F=2011-08-12&T=00940&G=1&TT=ESTRELLA%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20&ID=s&FDS=2010-12-19)
Zie ook Flickr!
Gr Joost
-
IEKS dan was ik misinformed en heb ik niets gezegd :-X.
-
Hoi Joost,
Van mij uit is er zeker interesse, is weer eens wat anders als de geijkte onderwerpen.
Houdt je wel rekening met vakantietijd, waardoor positive reacties misschien later komen als je zou verwachten?
Groetjes
Ronald
-
Houdt je wel rekening met vakantietijd, waardoor positive reacties misschien later komen als je zou verwachten?
Geen probleem, had dit stuk al voor iets anders geschreven dus dacht plemp het hier ook maar ffe neer voor de liefhebber.
Nog even reclame maken voor m'n Spanje set: http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/sets/72157625347514180/
-
mooi en een keer wat anders.
gr.theo
-
Wij zijn ooit één keer met de trein in Spanje opstap geweest, van Figueras naar Barcelona Sants, maar het viel me op dat ze geen eerst of tweede klasse kennen. Althans dat zag ik niet op de treinen staan. Waarom is dat?
Wat betreft de goede service; als de laatste trein terug om wat voor reden dan ook niet meer rijdt, en je vraagt hoe je dan in Figueras moet terug komen, en men antwoordt "weet ik niet" zie ik dat niet echt als goede service :-\. Gelukkig reed deze toch, met veel vertraging dan, zo'n één uur. Maar behalve dat verder wel een leuke ervaring 8)
-
en men antwoordt "weet ik niet" zie ik dat niet echt als goede service :-\.
Ja, als je naar Barcelona/Catalunya gaat moet je ook geen vriendelijkheid verwachten, d'as algemeen bekend ;D.
Je had geen klasse omdat je vermoedelijk met een Cercanías trein reisde, dat is vergelijkbaar met het duitse S-bahn systeem. Zijn allemaal relatief korte afstanden. Verder kennen ze in Spanje inderdaad niet het systeem zoals wij hebben met 1e en 2e klas maar met de aanduidingen: Turista(2e) en Preferente(1e), de AVE kent ook nog Club, dat is alleen voor leden en is nog iets luxer als Preferente.
Gr Joost
-
Joost,
Als Spanje en treinen liefhebber is dit smullen. Ben het zelf ook aan het uitzoeken als achtergrond informatie.
Ben jaarlijks op een vast vakantie adres in Spanje te vinden. Geen spoorlijn dichtbij, maar dat is een beetje de bedoeling.
Rijden wel iederjaar een fors aantal kilometers met de trein, je bent nu eenmaal hobbyist of niet.
Merk wel dat er de laatste jaren hard gewerkt wordt aan een (wat ik dacht) hogesnelheidslijn, maar dat is dus de goederen lijn van Frankrijk naar het zuiden.
Verder zijn ook de stoelen in de "media distancia" allemaal hetzelfde. Ik heb nog nooit een klasse onderscheidt kunnen vinden in de trein. Wel prijsverschillen tussen langzame en snelle treinen (30 minuten reistijd winst voor 40 eurocent ;D).
Wat betreft modern ben ik het gedeeltelijk met je eens. De treinen moderniseren in de jaren dat ik er nu kom in een rap tempo (en niet alleen de HST's). Eigenlijk een zelfde verschijnsel als wij in Nederland meemaken. We zitten nu zo'n 60 jaar na de 2e wereldoorlog, dus de 3e generatie treinen moet zo langzamerhand op het spoor verschijnen.
Verder rijden de treinen in Spanje punctueel, echter de frequentie is bedroevend. Volgens mij kan je in Nederland vanuit iedere plaats naar iedere plaats binnen een half uur. Dit hoef je in Spanje niet te proberen. Daar is 2 tot 3 uur eerder regel (jaarlijks van Barcelona naar Tortosa => 1 keer in de 2,5 uur).
Ik ben benieuwd naar vervolgstukken en zou ook graag weten wat je bronnen zijn (niet youtube).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Merk wel dat er de laatste jaren hard gewerkt wordt aan een (wat ik dacht) hogesnelheidslijn, maar dat is dus de goederen lijn van Frankrijk naar het zuiden.
Dat zijn het dus beide, de normaalspoor verbinding Franse Grens - Barcelona is bijna gereed. Dan kunnen TGV's dus doorrijden evenals de AVE's.
Ik ben benieuwd naar vervolgstukken en zou ook graag weten wat je bronnen zijn (niet youtube).
Bronnen zijn puur eigen waarnemingen, informatie van de Renfe en lectuur als TrenMania enz.
Leuk dat het enigzins in de smaak valt!
Gr Joost
-
Neuh, AVE's zijn niet toegelaten in Frankrijk, en er loopt ook geen toelatingsprocedure voor zover ik weet. Alleen TGV dus, qua reizigersverkeer 8).
-
Dat zijn het dus beide, de normaalspoor verbinding Franse Grens - Barcelona is bijna gereed.
Ik doel ten zuiden van Tarragona. Er ligt een prachtige brug bij l' hospitalet de infant. Deze komt niet in de ook in aanbouw zijnde A7, want die ligt verder van de kust en is daar zowat klaar (is in ieder geval weer aangesloten op de N-340).
In het gebied ten zuiden van de pireneen en de pireneen zelf is de lijn ook goed zichtbaar. Op sommigeplaatsen al met bovenleiding.
Qua beveiliging, heb jij daar meer informatie over. Wat ik begrijp wordt er een zelfde systematiek als in Nederland gebruikt (verklaart ook de grote hoeveelheid snelheidsborden).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Kent iemand dit kaartje al?
http://mapaferrocarril.pacopaco.es/ (http://mapaferrocarril.pacopaco.es/)
-
Dat nieuwe spoor ten zuiden van Tarragona zou de spoorlijn tussen de LAV Madrid-Barcelona bij Camp de Tarragone en de bestaande spoorlijn bij Vandellos moeten zijn. Volgens mij is deze op zijn minst ook bedoeld voor reizigersverkeer. Het Noordelijke deel van de lijn krijgt normaalspoor, het Zuidelijke deel breedspoor.
(http://ferropedia.es/mediawiki/images/4/43/LLcamp_paisanes05.jpg)
-
Zo, even tussendoor een minder leuk bericht. Sinds 10 september is de Arco 'Garcia Lorca' geschiedenis.
Deze verbinding verbond Barcelona met Sevilla, Málaga, Badajoz, Granada en Almería.
De reis Barcelona - Granada duurde met de Arco 11 uur.
De trein werd gesplitst in Alcázar de San Juan en Linares-Baeza.
Trein kon er dus zo:
(http://farm5.static.flickr.com/4075/4894570447_cc9bd866c6_z.jpg)
Bron: http://www.flickr.com/photos/adyecla/4894570447/
Of zo uitzien:
(http://farm7.static.flickr.com/6063/6082179451_5ca311cf88_z.jpg)
Bron: http://www.flickr.com/photos/22119600@N08/6082179451/
Helaas weer een getrokken trein minder op de Spaanse rails!
Gr Joost
-
Leuk !
Toeval bestaat niet, denk ik dan. Net terug uit Barcelona, dus is mijn interesse weer gewekt, zie ik dit draadje voor het eerst.
Dank voor de achtergronden: Ik wilde eigenlijk een modelletje kopen als herinnering, kwam wel wat tegen hier en daar maar kon de verschillende opdrukken van de 252 niet duiden. Nu dus wel !
Gracias
Martijn
-
Martijn,
Ohw das erg spijtig voor je, terug uit Barcelona. Deed het pijn ;D.
Ik heb er nog elke dag spijt van dat ik me niet suf gekocht heb.
Elke laatste zondag v/d maand is er in Madrid Chamartin een modelspoormarkt.
Er lagen daar Mehano 252's voor 25€ nog digitaal ook.
Toendertijd dacht ik, mwah ik ga toch nooit iets met Renfe doen.
Nu denk ik er wel anders over. C'est la bie!
Gr Joost
-
Weet iemand ook of er in Spanje de Serie 103 (Spaanse ICE) in het model is uitgebracht ?
-
Zeer zeker,
Piko en Märklin hebben hem in HO uitgebracht en Arnold in N.
Nrs heb ik even niet voorhanden.
Gr Joost
-
Joost
25 euro !!!! Wauw. Ik ga ook nooit iets met renfe doen, maar vond het wel geinig een aandenken mee te nemen.
Maar ja, nieuw lagen de prijzen te hoog voor 'een gebbetje'. 25 euro is dat wel. Kende alleen de electrotren, maar zet net voor jouw posting een spaans treinforum te lezen zo goed als het ging. Toeval. Zag toen ook dat mehano ze had gemaakt. En nog een redelijk goede ook. Zag in Barcelona alleen de versie met alleen groot Renfe op de zijkant, niet de Grandes Lineas versie. Wist niet dat ie bestond, leuk om te weten dat ie ook Barcelona aandeed.
Ik hou het wel in de gaten.
Martijn
-
Nieuwe meuk:
(http://farm7.staticflickr.com/6224/6329672860_454a49d956_z.jpg)
Eind 2012:
(http://img339.imageshack.us/img339/8619/madridbarnaeuropa.jpg)
Treinen van Barcelona naar Lyon, Marseille en Toulouse gaan gereden worden met S101 materiaal van de Renfe.
De rest met TGV materieel.
Madrid - Galicië is duurt nu mede door de nieuwe LAV Galicia en door de hybride serie 130(diesel en elektrisch) nog maar 5 uurtjes.
(http://farm8.staticflickr.com/7020/6510695365_01c871b06d_z.jpg)
Gr Joost
-
Wat een geweldig ding. (y)
Van die blauwe masten ogen ook wel fris.
-
Reed er ook niet een blauwachtig dieselstel langs de kust in de jaren '70???
Moet ergens Noord-Oostelijk geweest zijn.
Gr Koen
-
Zonder te pretenderen dat ik veel van Spanje weet, maar Euskotren, dat rijdt in Baskenland, stijlt zijn treinen in een lichtblauwe kleur. http://en.wikipedia.org/wiki/EuskoTren
-
Heb nog wel wat foto's uit het spoorwegmuseum van Gijón (Asturias) van afgelopen jaar (februari). Bij interesse kan ik ze wel eens opzoeken en posten in dit draadje.
Robert
-
Uiteraard Robert,
Ooit was er een plan om in Galicia een toeristische trein te laten rijden van Monforte de Lemos naar Ourense.
Levert wel mooie beelden op: KLIK (http://vimeo.com/28218064)
Gr Joost
-
Renfe villumpje (http://youtu.be/hcuUrgKncy0)
-
Omdat Spanje, en het hele Iberische schiereiland al sinds het begin een van de europese norm afwijkende spoorbreedte heeft zijn er altijd veel problemen geweest met internationale verbindingen. Men moest meestal overstappen bij de grens of moesten de rijtuigen omgespoord worden wat beide veel tijd kost.
Met de komst van de Talgo RD(Ruedas Displacables), met een variabele spoorbreedte ging men directe diensten rijden tussen Parijs en Barcelona en Geneve - Barcelona.
Met de komst van HSL normaalspoorverbindingen binnen Spanje kwam met weer voor een nieuw probleem te staan.
Verbindingen tussen steden die niet beschikte over een normaalspoorverbinding was niet meer mogelijk.
Om dit probleem op te lossen hebben zowel het Spaanse CAF en Talgo een systeem ontwikkeld waardoor treinstellen hun spoorbreedte konden aanpassen.
Door dit ingenieuse systeem is het weer mogelijk verbindingen tussen de klassieke breedspoor stations en de moderne normaalspoorstations te maken.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwrel&v=y8N7Ikw87tM
Revistatren publiceert nu ook in het Engels! De tijdschriften zijn gratis te downloaden.
Klik voor N. 1 (http://revistatren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13%3Atrenonline&catid=26%3Arevistas&Itemid=7)
Gr Joost
-
Opzich een erg fraai staaltje engenering,een installatie die breedspoor van een trein rijdend en wel om kan zetten naar " normaalspoor" .
VRaag me af hoe men dat heeft gedaan toen men de treinen bouwde.
Lijkt me een niet echt normale gang van zaken om een trein zo te maken dat deze probleemloos op 2 spoorbreedtes kan rijden,so how did they do it ? ;)
-
Van dit draadje kende ik het bestaan niet. Ook mooi de link naar TREN. Je zou er bijna spaans smalspoor van gaan rijden ;D
Adios,
Miquel
-
rijden,so how did they do it ? ;)
Beide bedrijven, CAF en Talgo hebben de opdracht gekregen zoiets te ontwikkelen.
Talgo was natuurlijk al jaren succesvol met de Talgo RD, die dit al kon. Dat was echter een getrokken trein en voornamelijk bedoeld voor internationale verbindingen. Met name de treinen Barcelona - Genève/Milaan, Barcelona - Parijs en Madrid - Parijs.
Overigens is men ook begonnen aan de Corredor Santander - Mediteraneo. Die gaat Cantabrie en het Baskenland direct verbinden met Valencia. Nu moet men nog reizen via Madrid of Barcelona.
Ooit was men hier al aan begonnen maar wegens gebrek aan geld en de burgeroorlog is men nooit verder gekomen dan een traject van 67 KM en enkele tunnels.
http://youtu.be/Psh4kUy_5Rc
Gr Joost
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0062_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0062_9.jpg)
Leuk om in model na te bouwen 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0041_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0041_3_1.jpg)
De "Arco" met lok 252 096-0 tijdens een inhaalstop te Mont-Roig-del Camp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0003_3_1.jpg)
Arco op het station van Peniscola/Benicarlo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0043_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_IMG_0043_3_1.jpg)
Het "adif" inspectie treinstel
SK
-
Mooie foto's, leuke info (y)
Lekker doorgaan ;D ;D
Allie
-
Sobat, het is Adif wat staat voor: Administrador de Infraestructuras Ferroviarias.
(http://farm8.staticflickr.com/7023/6531666201_1f066d0f4f.jpg) (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/6531666201/)
Todo Nuevo II @ Madrid Chamartín (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/6531666201/) by Joost Boudewijns Trains (http://www.flickr.com/people/joostboudewijns/), on Flickr
(http://farm5.staticflickr.com/4130/5193429434_d045c1c040.jpg) (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5193429434/)
Talgo a Madrid Atocha (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5193429434/) by Joost Boudewijns Trains (http://www.flickr.com/people/joostboudewijns/), on Flickr
(http://farm6.staticflickr.com/5266/5672115668_4b8c0aa799.jpg) (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5672115668/)
Barcelona Estació de França Line-Up (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5672115668/) by Joost Boudewijns Trains (http://www.flickr.com/people/joostboudewijns/), on Flickr
(http://farm4.staticflickr.com/3042/5723550449_d131029008.jpg) (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5723550449/)
Madrid - Príncipe Pío (http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/5723550449/) by Joost Boudewijns Trains (http://www.flickr.com/people/joostboudewijns/), on Flickr
Gr Joost