BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Eric van Spelde op 08 August 2011, 20:33:54

Titel: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Eric van Spelde op 08 August 2011, 20:33:54
Tja, het moest er eens van komen... Had het ding eigenlijk alweer in elkaar gezet en toe bleek de achterste as ergens vast te zitten en toen moest ´ie toch uit elkaar... Oh ja, en ik had toevallig een paar maanden ervoor een Escapaandrijving gescoord die precies in de vuurkist van de 3700 bleek te passen.

Dus - Model Loco-aandrijving van frame gezaagd, frame verbreed, cilinderblokken versmald, compensatieboom gemaakt voor de twee achterste tenderassen (loc had al eerder verende aslagers gekregen), P87 tenderwielen uit de rommel doosgevist en wielbanden van de drijfwielen versmald, iets van een (statisch) binnenliggend drijfwerk tussen de frameplaten gefabriekt en nog wat extra details aangebracht.

En ja, het spuit/schilderwerk is meer ´impressionistisch´ dan Philofinish.  Deze loc moet zichtbaar werken voor zijn geld. ;) ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0593.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0592.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Nederduitsemeester op 08 August 2011, 22:09:05
Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg588551.html#msg588551)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Treinhobbijist op 08 August 2011, 22:38:24
Mooi, misschien wil Artitec hem wel even lenen als voorbeeld  :D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Eric van Spelde op 09 August 2011, 08:31:14
Inderdaad, nog steeds Staatsspoorkleuren.

Het omzetten van linkse naar rechtse bediening gebeurde al vanaf 1918 (en vermoedelijk tegelijkertijd met het plaatsen van een voorwarmer). De NS-nummers kwamen met een CW (constructiewijziging) gedateerd oktober 1921 met daarbij eronder geschilderd en doorgestreept het oorspronkelijke nummer met daarachter in dit geval een 'S' voor 'Staatsspoor'. Dat geschilderde nummer verdween weer met een CW van eind 1922 - alhoewel er legio foto's zijn tot eind 1924 waarop nog steeds het doorgestreepte Staatsspoor- dan wel HSM nummer te zien is. Ook waren er toen nog geschilderde NS- 'nummerplaten' in omloop (lang niet alle nummerplaten konden op tijd worden aangeleverd voor de vernummering).

Overgeschilderd in NS-groen en zwart werd er doorgaans pas bij de volgende Grote Herstelling (en die kleurstelling probeer ik vooralsnog even te vermijden zolang er geen volstrekte duidelijkheid is over wel/geen/wat voor grasgroen vóór 1931 ;) ).

Tja, dat dak is nog in een ander opzicht 'fout' want het dakluik hoort er nog niet op te zitten. Over de kleur kun je twisten, maar als het om bitumendakbedekking (3x woordwaarde) gaat dan lijkt me matzwart, antraciet, zwartbruin of iets daartussen meer voor de hand liggen dan de helder grijze kleur van de Artitecmodellen die we onlangs te zien hebben gekregen.

Op de foto's van 3700'en in het late SS/vroege NS-rijdperk is het dak in ieder geval donker (antraciet/matzwart) en niet crèmewit zoals bij de Staatsspoorlocs van Philotrain en Artitec...

Ziet er goed uit (y). Is dat nu de overgang van Staatspoorkleuren naar NS-kleuren (ik bedoel dan: wel de plaats van de meester naar rechts brengen, maar het schilderwerk werd dan later weer gedaan)? Ik durf eigenlijk niet over het dak te beginnen, maar weet je zeker dat het zwart moet zijn, gezien deze discussie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg588551.html#msg588551)  ;D

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Beached op 09 August 2011, 09:53:30
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.

Maar verder ziet 'ie er mooi uit (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: zuylen op 09 August 2011, 12:36:02
Mooie weathering! hé verdikkeme, wanneer levert Artitec dat ding nou eens. Ik ben natuurlijk slecht in het bewaren van mijn geduld. I need this thing! :P
Andre
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3723 anno 1922 - teen in het P87-water
Bericht door: Eric van Spelde op 09 August 2011, 15:32:30
Je moet die poetsers op jouw depot maar ontslaan. Die gasten doen dubbel niks. Ze zitten zeker de hele dag te kaarten in de kantine ofzo.


Nou, de sierlijnen zijn al een aardig eind weggepoetst ;) en verder zit er toch nog een aardige kleur en glans op ketel e.d.

Echte weathering zit op een Poolse stoomloc zo rond 1980 of zo, dit is niet meer dan wat ze in de klassieke autowereld 'older restauration; nicely mellowed' noemen.  ;D