BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: janw op 05 August 2011, 10:26:39
-
Op de voorkant van Miniatuurbanen okt. 1974 staat onderstaande foto, genomen door Rolf Ertmer op Amsterdam CS, ergens in de jaren '60; 1200 zonder vishaak en met oude roosters, plan N nog in de internationale dienst, de oude seinbrug nog in functie.
Maar hoe zit dat nu met die seinen rechts? Voor welke treinen zijn de armen waarvan wij de achterkanten zien nou zichtbaar??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200Amst1974a.jpg)
-
ff gegoogled en lijken op richtingsseinpalen...
"Richtingsseinpalen geven de richting aan waar een trein over de wisselstraten heen geleid wordt."
op deze site onderaan.....
http://www.seinarm.nl/Armsein/VoorenHoofdsein/hoofdseintype37.aspx
-
Mijn punt is dat er een gebouw voor staat...
-
"Niet zo zeuren, het gaat om het idee !" ;D
-
In Amsterdam letten ze anders toch ook niet op de seinen? :o
Jeroen
-
Daar is je verklaring: de machinisten destijds konden de stoptonende seinen niet zien, ze waren verstopt... ;D
-
Mijn punt is dat er een gebouw voor staat...
Is waarschijnlijk een perspectief vertekening. De fotograaf staat laag en dichtbij de seinbrug. Kortom van veraf kijk je "gewoon" onder het seinhuis door
-
Daar ben ik niet zo zeker van, vooral omdat er geen ruimte zit tussen het bordes van de seinbrug en het seinhuis. Met andere woorden: het plankier loopt door van de muur van het seinhuis tot aan de seinen, waarmee je dus niet onder het seinhuis door de seinen kunt zien...
-
Zou het kunnen zijn dat de seinen "dubbel" uitgevoerd waren? Dus aan de voor- (niet zichtbare) en achterzijde van het seinhuis geplaatst waren? Zo waren eventueel van de andere zijde ingelegde rijwegen vanaf het punt van de fotograaf toch zichtbaar.
Grt,
Ger.
-
Hier hebben we het seinhuis van de andere kant:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.hetutrechtsarchief.nl/beeld/Atlantis/418/_500/167418.jpg&imgrefurl=http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167418&usg=__mEPThoF82cQwEvOHiXba4Es2xyY=&h=376&w=532&sz=63&hl=nl&start=9&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=MFnkElDikZ4UNM:&tbnh=93&tbnw=132&prev=/search%3Fq%3Dseinhuis%2Bamsterdam%2BCS%2Boostzijde%26um%3D1%26hl%3Dnl%26biw%3D780%26bih%3D414%26tbm%3Disch&ei=I7M7Tr3nHITG-QaxsrTCAg
Jeroen
-
Ik denk dat mijn veronderstelling goed is... ;D
-
gaat toch om die seinen met die zwarte strepen erop en dat zijn richtingsseinen waardoor de mcn dus kon zien welke richting
hij opging in onoverzichtelijke wisselstraten...
zie ook deze foto van gerard van der weerd
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/fotos/cmhoofdsein10.jpg)
foto van www.seinarm.nl
-
Dat zijn geen richtingsseinen, die strepen vond je op de achterzijde van seinarmen. Die seinarmen gelden dus voor tegemoetkomende treinbewegingen.
-
oke dan geef ik het op ;D
-
is dat zo Ger ??
Als ik de foto van het UA zie, en dat moet dan de andere kant zijn van de foto van Jan, zie ik op beide foto's alleen maar zwart witte vleugels, dus op beide foto's alleen maar achterkanten.
Of is mijn rode vleugel filter aangezet, en zie ik de de voorzijde van seinen over het hoofd, of snap ik het hele verhaal niet ??
-
Ik denk dat de rode vleugels wegvallen tegen de gevel van het seinhuis onder invloed van de zwart-wit fotografie. Met inzoomen kom ik ook niet verder. Als ik echter mijn boeren machinstenverstand gebruik blijf ik bij mijn stelling. ;D
-
maar is het dan niet gek dat die dingen zowel voor als achter het seinhuis staan opgesteld
heb die armseinen gelukkig niet meer meegemaakt, in iedereen geval niet op grote schaal verspreid.
-
Gelukig niet meer meegemaakt ??? ???
Ik wou dat ze er nog stonden!!!!
gr Ed.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200Amst1974a.jpg)
Ik denk dat de rode vleugels wegvallen tegen de gevel van het seinhuis onder invloed van de zwart-wit fotografie. Met inzoomen kom ik ook niet verder. Als ik echter mijn boeren machinstenverstand gebruik blijf ik bij mijn stelling. ;D
De rechtervleugels zijn rood/wit geschilderd (horizontaal gescheiden). Zo valt een seinarm meer op (in dit geval voor een donker seinhuis). Ik vind Gerkes antwoord ook het meest voor de hand liggend.
Groet,
Michel
(De kleur van de voorseinarm is in principe hetzelfde als die van de bijbehorende hoofdseinarm. Vanwege beter opvallen in de omgeving kan het voorkomen dat de hoofdseinarmen half rood half wit geschilderd zijn. In dat geval is de voorseinarm ook half rood half wit geschilderd.
De achterzijde van het vertakkingsvoorsein. Het gedeelte bij de seinpaal is zwart, de seinarmen zelf zijn wit en voorzien van zwarte banden, welke onder een hoek van 45° lopen. Bron:Gerard van de Weerd/Seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Armsein/VoorenHoofdsein/voorsein.aspx))
-
René,
in mijn theorie is een sein van boven naar beneden door midden gehakt. De voorzijde aan de ene kant van het seinhuis, de achterzijde aan de achterzijde van het seinhuis. Lijkt mij een typisch Amsterdamse oplossing. Net als de middenvoetbrugseinen, die er nu nog staan. Als ik voor mijn eigen spreek vind ik het nog steeds een $%@#@#$ station om vanaf de dijksgracht binnen te rijden. Daar hebben ze er een sport van gemaakt om op 150 meter zoveel mogelijk seinen te plaatsen. Met als extra uitdaging een laat zichtbaar sein zo hier en daar. Maar dat even ter zijde.
Maak ik mijn redenering over de situatie op de foto duidelijker?
Grt,
Ger.
-
Ach Gerke, zo rij ik elke dag op de A2, maar dan zijn de seinen vervangen door flitsers achter geluidschermen en bosjes :)
Ik twijfel ook geen moment op je machinisten verstand, ik zag alleen de seinen niet goed.
Maar zwart wit of niet, als wij het niet goed zien, zagen ze het toen ook niet goed, want contrast is contrast met de achtergrond
Ik heb wel ergens een foto waar er een metalen rooster achter de seinarm werden geplaatst als de seinen slecht zichtbaar waren.
-
iets betere foto.. ;)
(http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/beveiliging_klassiek/EB00000000-00000%20Kers%20(153-18%20Asd).JPG)
http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/beveiliging_klassiek/EB00000000-00000%20Kers%20(153-18%20Asd).JPG
http://www.archiefedwardbary.nl
---------------------------------------------
nog eentje van dichtbij
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/220213
----------------------------------------------
@Ger ; Dus eigenlijk is het meer gedaan om te laten zien dat er een trein binnenkomt op het bijbehorende spoor achter dit sein wat natuurlijk niet meer te zien is vanwege het seinhuis.
seinbrug westzijde had geen seinhuis en liet het niets aan duidelijkheid over als er een trein binnenkwam zoals op de foto te zien is was ook natuurlijk voor de tijd van de WUBO's dus was het wel handig als je wist dat er iets aankwam.
(http://farm6.static.flickr.com/5093/5502399346_81ce2e9010.jpg)
http://www.flickr.com/photos/41659357@N07/5502399346/
-
Zou het kunnen zijn dat de seinen "dubbel" uitgevoerd waren? Dus aan de voor- (niet zichtbare) en achterzijde van het seinhuis geplaatst waren? Zo waren eventueel van de andere zijde ingelegde rijwegen vanaf het punt van de fotograaf toch zichtbaar.
Deze van Ger lijkt me toch de meest waarschijnlijke; voor en achter het seinhuis staat dus tweemaal als het ware 'dezelfde' seinarm, zodat men ook aan de stationskant kan zien wat de stand van dat inrijsein is, en aan de emplacementszijde wat de stand van de uitrijseinen is (zie UHA-foto bij rene w hierboven).
Ik zie aan beide kanten rood/wit geschilderde armen, ongetwijfeld zo gedaan voor het contrast. En achterkanten natuurlijk, met schuine zwart/witte strepen.
-
seinbrug westzijde had geen seinhuis...
Volgens mij wel. In mijn herinnering stond dat onder de kap.
-
ah maar dus niet aan de westzijde (einde perron) zoals op de foto te zien is.
-
Volgens mij moet ik voor mijn vader maar eens zelf een account aan gaan maken hier (en hem wegwijs maken:)), kan hij zelf posten hier... :).
Maar volgens mij weet Klaas nu in ieder geval hoe het zat... :D
-
ah maar dus niet aan de westzijde (einde perron) zoals op de foto te zien is.
Het seinhuis waarmee dit draadje begon stond aan de Oostzijde (richting Muiderpoort dus, niet richting Haarlem).
-
Voor een duidelijkere kleurenfoto van de seinbrug http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26814.msg495535#msg495535
-
Ik zal anders even het verhaal van mijn vader richting Klaas even hier plakken:
Hoi Klaas,
Je hebt mijn zoon Richard zo vaak geholpen dat je nu een mailtje van pa krijgt. Als machinist ben ik opgegroeid met de armseinen situatie op Amsterdam CS. Ik heb de wegwijzer van destijds nog in mijn bezit en kan je vertellen, dat het de oostzijde betreft. De betreffende seinen waren gekoppeld aan de inrijseinen, de Jz, Jx, Jn en Jy seinen zodat ze gelijker tijd veilig kwamen en gaf alleen aan op welk spoor de trein binnenkwam. Tijdens de armsein periode was Amsterdam een kopstation, waarbij de sporen aan elkaar zaten. Bij vertrek van goederen treinen was er altijd vertrek bevel nodig van een opzichter, bij reizigers treinen deed de conducteur dat. Ook toen werd er via portofoons vanaf het seinhuis toestemming tot vertrek aan de perron opzichter gegeven, waarna die zijn staf naar de goederentrein machinist opstak. De stelling dat het toen slechter was met seinen deel ik niet. Met armseinen reed je van sein tot sein als trein beweging. Nu kan elk dwergsein rood tonen. Die dwergseinen gelden voor elke trein en rangeer beweging terwijl ze geplaatst zijn waar vroeger de blaadjes stonden, die alleen voor rangeerbeweging dienden.
Hoop dat mijn verhaal wat duidelijkheid bied, bedankt voor de hulp aan mijn zoon en de groeten van pa.
Zoals ik al zei... hij moet zelf maar eens een accountje krijgen, kan hij zelf gaan posten... :)
-
Misschien ontstaat bij sommigen de indruk dat ik oost en west niet uit elkaar kan houden. Maar dat valt wel mee.
De foto waarmee dit draadje begon staat aan de oostzijde, geen misverstand over.
Maar toen kwam Rene met de mededeling dat west geen seinhuis had, waarop ik suggereerde dat dat wellicht onder de kap stond.
Kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik weet bijna zeker dat er een seinhuis onder de kap zat. Als jongetje heb ik heel wat uurtjes op Amsterdam CS rondgehuppeld, maar had toen meer oog voor het materieel dan voor het seinsysteem. Foto's heb ik er zeker niet van, want fotograferen was toen duur als je het van je zakgeld moest betalen.
Het kan ook goed zijn dat mijn herinnering me in de steek laat, het is ook al lang geleden. :)
-
Tuurlijk is er zo iets
http://i222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/NS%20treinen/19jan11_100.jpg
http://www.flickr.com/photos/rienkmebius/5415866978/
las dat er 2 waren onder de kappen
dit is de andere
http://www.nai.nl/mmbase/images/784283/CENT_ph4_1000px.jpg
-
Hier (http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/beveiliging_klassiek/EB19730814-00000%20Vlist%20%28post%20I%20Asd%20WE%29.jpg) een foto van het seinhuis aan de westkant.
Komt van deze (http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ns/beveiliging_klassiek.htm) pagina.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GVB_551_BD.jpg)
-
Hallo,
Ik heb een foto gevonden in mijn persoonlijk archief, waar ik de maker niet van weet, waarop het seinhuis van de andere kant te zien is. Duidelijk is te zien dat er aan deze kant ook armseinen op de seinbrug staan. Met excuus aan de fotoeigenaar.
Fons van der Jagt
-
@Rene:
Je hebt 'm binnen! ;D
Er worden overigens prachtige platen in dit draadje getoond!
Grt,
Ger.
-
Misschien ontstaat bij sommigen de indruk dat ik oost en west niet uit elkaar kan houden. Maar dat valt wel mee.
De foto waarmee dit draadje begon staat aan de oostzijde, geen misverstand over.
Maar toen kwam Rene met de mededeling dat west geen seinhuis had, waarop ik suggereerde dat dat wellicht onder de kap stond.
Kan zijn dat ik dat verkeerd zie, maar ik weet bijna zeker dat er een seinhuis onder de kap zat. Als jongetje heb ik heel wat uurtjes op Amsterdam CS rondgehuppeld, maar had toen meer oog voor het materieel dan voor het seinsysteem. Foto's heb ik er zeker niet van, want fotograferen was toen duur als je het van je zakgeld moest betalen.
Het kan ook goed zijn dat mijn herinnering me in de steek laat, het is ook al lang geleden. :)
seinhuis stond er wel zoals inmiddels duidelijk is geworden maar bedoelde eigenlijk te zeggen géén seinhuis dat het zicht blokkerde welke het wel deed aan de oostzijde en dus aan beide kanten die rare dubbele opstelling vereiste waar het topic mee begon. ;)
Ik doelde eigenlijk ook op de foto met de rode DE treinstel.
-
Nou... vaders kwam met een tekeningetje, wat ik vervolgens ingescand heb en weer in elkaar heb geplakt.
Hij is groot, ik weet het, maar gezien het formaat weet ik even niet helemaal wat ik er aan moet doen, in verband met de details. Ik zal zo even een accountje voor hem hier aanmaken, kan hij ook zijn mening af en toe eens delen... ;)
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/ASDCS68.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/ASDCS68.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/ASDCS68.jpg)
Klik aan voor een vergroooooooooooooting... ;)
Groet,
Richey
-
Mooi hoor! Dat is pas echte informatie. Slaat 68 in de bestandsnaam op het jaar?
Hieronder (als ik het goed heb) het stuk waarover dit draadje gaat; misschien kan de ervaringsdeskundige daar nog iets meer uitleg bij geven?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ASD_OZ.jpg)
Ik zie seinen genummerd 2 t/m 10 op de tekening. Slaan die cijfers op de spoornummers waarmee ze corresponderen? Of zijn het alleen seinnummers? Gelden die spoornummers ook naar rechts toe, voorbij de seinbrug? Klopt het dat sein 3 geldt voor het spoor dat met de wissel van het spoor bij sein 2 aftakt? Of zit 't helemaal anders?
Loopt het spoor bij sein 5 wel door naar rechts, ook al is de tekening daar wit?
Welke van deze seinen zien we nu op de foto waarmee dit draadje begon? de twee drietallen 5-6-7 en 8-9-10?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200Amst1974a.jpg)
En begrijp ik goed dat de dubbele uitvoering van die seinen (voor en achter het seinhuis, ivm zichtbaarheid, als boven besproken) op deze tekening *niet* is weergegeven? Als ik het goed begrijp stellen de twee seinarmen die bv. een 2 bij zich hebben, resp. de in- en uitrijseinen van dat spoor voor. Klopt dat?
-
Hoi JanW
De afgebeelde wegwijzer is inderdaad voor het laatst gewijzigd op 28-10-1968. Ten tijde van het wegleren in 1970 waren er al veranderingen in het sporenplan, vandaar de doorhalingen bij de sporen 14 en 15. De wissels t.h.v. post B waren al opgebroken. Ook was de snelheid naar 40 km. gebracht.
De nummers van de seinen correspondeerde met de spoornummers, spoor 3 eindigde bij de S paal, sporen 2 en 4 een stukje verderop, dit om zo veel mogelijk perronlengte te kunnen benutten. Bij het veilig stellen van spoor 3 kon er zowel over 2 als 4 vertokken worden. Dat gold ook voor 5,6,7 en 8,9,10, enz.
Spoor 5 liep door naar spoor C en de dubbel uitgevoerde seinen 5,6,7 staan niet als dubbel uitgevoerd op de wegwijzer. De enkel uitgevoerde seinen 8,9,10 zijn ook zichtbaar op de foto.
De seinen waren bedoeld als spooraanduidings seinen en niet als uitrijsein. Ze correspondeerde bij het uitrijden met de iets verderopstaande H seinen. Deze vertakkings seinen {zwaluwstaart} waren dubbel uitgevoerd als bordes waarbij die met voorsein voor doorgaande treinen gold en die zonder voorsein voor binnenkomst op de Dijksgracht. Er was dus ook geen voorsein meer tussen de sp.aand.seinen en de uitrij seinen. Bij het binnenrijden van het station had je dus zowel het spooraanduidingssein als de inrijder, de J seinen veilig.
Onder de kap waren dus 2 posten, post AT, waar de treindienstleider ook zat en post B.
Het is natuurlijk wel 41 jaar geleden dat ik over Amsterdam wegexamen deed en later werd het NX systeem ingevoerd met lichtseinen, er zou dus ook in mijn verhaal een foutje kunnen zitten.
Hoop dat je er wat aan hebt, met groeten
-
Beste Totty,
Bedankt voor deze informatie! Erg mooi om dit allemaal uit de allereerste hand te vernemen, en sowie natuurlijk heel goed dat 't wordt opgeschreven (wat dat betreft zouden we eigenlijk het hele schema moeten doornemen....; hopelijk komen er nog meer deelnemers die hierover specifieke vragen gaan stellen. Over de westzijde valt ongetwijfeld ook nog wat te puzzelen).
Ik geloof dat ik je uitleg snap; ik kan in elk geval alles op het schema terugvinden. De H seinen lijken op de tekening best ver weg; waren die bij vertrek te zien? Of nam het spooraanduidingssein op de seinbrug die functie over? Als ik je verhaal snap, zijn de H seinen de 'echte' uitrijseinen.
Nog even terug naar de foto waarmee deze discussie begon: kun je het seinbeeld dat we daar zien nog precieser uitleggen? Ik zie daar volgens mij sein 6 op veilig staan, maar spoor VI is geen perronspoor. Ik neem aan dat het sein geldt voor de trein met de 1213 die ik zie binnenkomen. Langs welk spoor komt die trein binnen? En waarom staat niet sein 7 op veilig ipv 6?
-
Beste JanW,
Ik kan natuurlijk alleen maar gissen naar de reden om op 6 binnen te lopen maar hier dan 2 redenen die vaak werden gebruikt.
Als de sporen 5 en 7 oostzijde bezet waren had de verkeersleiding de mogelijkheid om via 6 bij de middenvoetbrug, de brug die vanaf post AT naar zowat alle sporen bovenlangs een verbinding gaf, de trein door te laten wisselen naar 5 of 7 westzijde. Onder die brug op de grond brandde dan een wit seintje, die rondjes met dat kruisje er in, wat vertelde dat er doorgereden moest worden naar de westzijde. Het kopstation hield eigenlijk op bij de middenvoet brug.
Een andere mogelijkheid was de trein door te leiden naar de werkplaats Zaanstraat om daar kop te maken. Lange treinen zoals de Lorelei, konden dan in een keer met de lok aan de goede kant langs het perron worden genomen.
Omrangeren onder de kap moest via 3 seinhuizen terwijl het op de werkplaats via kortere lijnen kon gebeuren.
Groetjes.