BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Petertrein81 op 04 August 2011, 19:42:55
-
De DB 111 111-1, officieel UIC-nummer 91 80 6111 111-1 D-DB dat zijn nog eens een hoop paaltjes.
(http://www.abload.de/img/img_8741103aw.jpg) (http://www.abload.de/img/img_8741103aw.jpg)
Bron:Drehscheibe Online/user:Budeltier
Groet Peter,
-
Toen ie nog een ander kleurtje en 1 paaltje meer had op de kop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19970329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19970329.jpg)
Osnabrück, juni 1997
Huub
-
Waarom heeft 'ie dat volgnummer nu verloren?
-
@ Tedo,
Is precies hetzelfde als wat ik me ook afvroeg. Jarenlang niks begrepen van het controlenummer en nou ik er eindelijk aan gewend ben halen ze het er af........
Groeten Ruud B.
-
Ik ken de 1111 niet als paaltjesloc, wel als turfloc...
-
zou iemand mij kunnen uitleggen wat er zo bijzonder is aan deze lok ik zie wel dat hij alleen maar 1 in zijn nummer heeft
Groetjes Tim
-
Jarenlang niks begrepen van het controlenummer en nou ik er eindelijk aan gewend ben halen ze het er af........
Als dan toch niet het hele nummer voorop gezet wordt kan het controlenummer er net zo goed af... dat is het enige wat ik kan bedenken. Wordt het controlenummer op dezelfde wijze berekend trouwens?
-
Ja, alleen moet je beginnen met 2 te vermenigvuldigen ipv met 1.
Huub
-
zou iemand mij kunnen uitleggen wat er zo bijzonder is aan deze lok ik zie wel dat hij alleen maar 1 in zijn nummer heeft
Nou ja, dat dus eigenlijk.
-
Ja, alleen moet je beginnen met 2 te vermenigvuldigen ipv met 1.
Inderdaad, de regel is dat het 1e, 3e, 5e enz. cijfer vanaf achteren met 2 vermenigvuldigd wordt, en de rest met 1. In geval van een zescijferig nummer zijn het dus de 2e, 4e en 6e van voren die dubbel tellen, maar in geval van een elfcijferig nummer de 1e, 3e, 5e, 7e, 9e en 11e. Mocht het getal maal 2 boven de 10 uitkomen, dan wordt de 'interne som' van de uitkomst gebruikt (de interne som van 10 is 1+0=1, die van 16 is 1+6=7, enz.) Bij 111 111 krijgen we dus: 1+2+1+2+1+2=9, hetgeen het controlecijfer 1 oplevert omdat we die 9 van het eerstvolgende tiental (10 dus) aftrekken. Bij 91 80 6111 111 wordt het 1+8+1+1+6+0+1+2+1+2+1+2+1+2=29, hetgeen óók controlecijfer 1 oplevert...
-
TrainMagzine.nl heeft een rekenhulp. Klik hier (http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=91&grp=810&ond=2551).
-
Het is inderdaad opvallend dat de lok geen controlecijfer heeft, het is ook de eerste keer dat het mij opvalt.
HIj zou officieel inderdaad 111 111-1 op de achterkant hebben moeten staan. Toch eens kijken of er meer Br 111 zijn die hetzelfde hebben.
Kan natuurlijk ook zijn dat de DB Regio werkplaats door de plakcijfers 1 heen was. ;) 8)
Groet Peter,
-
Ik heb het bij andere loctypes en treinstellen al meer gezien.
Ik vermoed dat het is wat Frank schrijft:
Als dan toch niet het hele nummer voorop gezet wordt kan het controlenummer er net zo goed af...
Huub
-
Kan natuurlijk ook zijn dat de DB Regio werkplaats door de plakcijfers 1 heen was. ;) 8)
Het is met opzet: kijk maar eens naar de positie van het nieuwe nummer: de spatie tussen 111 en 111 zit over de vouw in de neus en dus exact in het midden, vergelijk dat eens met de 111 111-1.
-
Dan kun je schuin van voren in ieder geval drie enen zien, van links én van rechts ;D 8).
-
Dat kon je in de oude situatie ook al, al zat er rechts dan een extra streepje bij..... ;)
-
Dat klopt natuurlijk, en dat had ik ook al door, maar dan kreeg je er nog een half paaltje bij, en dat staat zo slordig ;D.
-
Maar als je oudere foto's van de lok opzoekt stond het controlecijfer er wel op. Maar ik moet jullie gelijk geven dat het nummer er inderdaad mooi symmetrisch opstaat.
Het heeft het niet te maken met het UIC-nummer, de 111 017 (Maxl Lok) heeft ook een UIC-nummer maar deze heeft gewoon 111 017-0 op zijn fronten staan. En dit geldt ook voor andere Baureihe 111 die al een UIC-nummer hebben.
Wat ik nog wel tegenkwam is dat 111 111 voorbestemd is om na zijn actieve dienst in de collectie van het DB-Museum in Koblenz Lutzel te komen. Echter de lok heeft vanaf het begin in het computer tijdperk gereden en dus altijd een controlecijfer gehad.
Groet Peter,
-
Vroeger was het ook het volledig nummer, dan heeft het dus zin om het erbij te zetten.
Het heeft in elk geval niks met de museumstatus te maken, daarvoor hebben veel te veel locs en treinstellen het inmiddels al. Ook de 111 155 rijdt bijvoorbeeld zonder controlecijfer op de neus.
Ik denk eerder dat het controlecijfer niet meer opnieuw wordt aangebracht na een reparatie en/of schilderbeurt. En zolang dat niet gebeurt, het controlecijfer gewoon blijft zitten.
Of ze hebben pas kort geleden bedacht dat dat controlecijfer voorop geen nut meer heeft.
Of het is afhankelijk van de werkplaats.
Of vul maar in.
Het uic-nummer krijg je gewoon door het bijplakken van wat cijfers. Ik denk dat inmiddels alle locs dat wel hebben in Duitsland.
Huub
-
Nou, DB Regio is redelijk actief met de nieuwe nummers.
Maar DB Fernverkehr en DB Schenker gaan nog niet erg hard met het bijnummeren.
Groet Peter,
-
Bij mijn recente Duitsland bezoeken geen locs meer tegengekomen zonder uic-nummer.
Vandaar dat ik aannam dat ze daar wel zo'n beetje klaar mee zijn.
-
Ik zal er bij het volgende bezoek toch ook eens op letten.
Maar vooral series als Baureihe 151, 155, 152, 145 en 185 rijden meestal nog zonder UIC-nummer.
En ook Baureihe 101 en 120 zie je nog regelmatig zonder nummerwijziging. Maar ik ga ook eens opletten.
Groet Peter,
-
Ik zag een week of twee geleden ICMm 4249 met op alle 4 bakken verschillende computernummers, alleen op de koprijtuigen was het treinstelnummer nog te herleiden uit dat lange computernummer.
-
Van Somda:
394.019 94 84 4394 249-5
397.019 94 84 4397 249-2
396.019 94 84 4396 249-3
395.019 94 84 4395 249-4
het nummer staat in alle computernummers, met als extra service het bakcodenummer erbij.
-
Het zou makkelijker zijn als NS het systeem gebruikte wat de DB gebruikt.
Dan zou het ongeveer dit worden, ik neem even de bovenste voor het gemak.
94 84 4394249-5
Dan is het stelnummer nog redelijk leesbaar, maar bij de andere 3 bakken heb je wel een probleem.
Daar krijg je:
94 84 4397249-2
94 84 4396249-3
94 84 4395249-4
Groet Peter,
-
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
-
Inderdaad, dan heb je dat probleem meer.
Het is inderdaad ingewikkeld om die nummers makkelijk op de trein te krijgen.
Zeker als het een treinstel betreft.
Groet Peter,
-
De 4 in het eerste nummer is niet de 4 van het serienummer, maar het laatste cijfer van het bakcodenummer (394).
En dat is ook wel logisch dat het UIC nummer op de bakcode is gebaseerd en niet op het treinstel nummer.
Als je nl bakken gaat uitwisselen met andere treinstellen dan veranderd het bakcode inprinciepe nooit, en het bijhorende UIC nummer dan dus ook niet.
De UIC nummers op de treinstelnummers baseren heeft danook geen zin, als je dan gaat wisselen zouden de UIC nummers ook mee moeten veranderen, en het idee van de UIC nummers is juist de rijtuigbakken een individueel registratienummer te voorzien... ;)
-
In elk geval wordt bij het aanbrengen van het volledige UIC-nummer tegenwoordig het controlenummer op de koppen weggelaten. Of dat altijd opgaat weet ik niet, bij nieuwe schilderbeurten ongetwijfeld wel.
-
Deze hebben (nog) wel het controlecijfer:
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P6120016-1.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P6170070.jpg)
-
Jullie hebben toch gelijk, de oudere loks krijgen het nu ook. Blijft leuk trouwens zo'n Baureihe 140 met Einfachlampen.
Zie hier de 140 036, met UIC-nummer op de zijkant:
(http://img577.imageshack.us/img577/8030/e140036dbschenkeraugust.jpg) (http://img577.imageshack.us/img577/8030/e140036dbschenkeraugust.jpg)
Bron:Drehscheibe Online/ By alex3344 at 2011-08-06
Leuk detail, deze lok is ruim 53 jaar geleden nog als E40 036 op 2 januari 1958 bij DB in dienst gekomen.
Huidige nummer is dus: 91 80 6140 036-5 D-DB.
Groet Peter,