BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hobojohn op 21 July 2011, 13:08:04
-
............en in bijvoorbeeld Frankrijk links?
Zomaar een vraag.................
Groet
Jan
-
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden
mvg,
Gert
-
En in Nederland reden vroeger de treinen van de Staatsspoor rechts, maar omdat oorspronkelijk alle SS locs in Engeland (Beyer Peacock) werden gebouwd, was de standplaats machinist links.....
Dirk
-
Je kan ook afvragen waarom sommige landen links rijden? ;D
Marc
-
Dat kun je je ook afvragen, maar dan heb je kennelijk het Wikipedia-artikeltje nog niet gelezen...
mvg,
Gert
-
als de trein op mij afrijdt rijd hij links, van mij af rechts...wat is het nou??
eric
-
Op de snelweg rij ik altijd links ;D
Anyway, heeft meer te maken met vasthouden aan hoe ze in veel landen ooit zijn begonnen. De oorsprong van veel spoorwegen ligt in Engeland (levering locs en seinen) en daar komt het links rijden dus vandaan.
-
In Roemenië reed ik (net als iedereen) aan die kant van de weg waar de minste kuilen waren ;D.
Een leuke anekdote is nog te vertellen over de Parijse metro: die rijdt rechts, terwijl de spoorwegen links rijden. De reden was dat de CMP (de exploitant van het grootste deel van de metro in de begintijd, tevens de naamgever van het concept "metro") nogal bang was voor een vijandige overname. En rechts rijden waar iedereen links rijdt zou in ieder geval een grote technische hobbel daarvoor opwerpen...
-
Dat doe je toch altijd? Of zoek je in Nederland juist de kuilen op? ;)
-
In Nederland betekent dat doorgaans niet dat je hele stukken uiterst links op de weg moet rijden ;D.
-
Maar wel als je al die asfaltbultjes wilt vermijden die meest aan de rechterkant rijden... 8)
-
Ah, en in Wikipedia die leuterkoek over zwaarden en zo. Allemaal klets, op zoek naar een verklaring. Er zijn maar twee mogelijkheden, de rest is toeval.
Hoe heb jij Zwitserland financieel overleefd Wesley?
-
Niet, ruim 20.000 euro in de min op dit moment...
-
Ik heb wel de verklaring gehoord dat het met het bestijgen van het paard te maken heeft. Daar stap je meestal vanaf links op en dan ligt het voor de hand om links aan te houden in het verkeer. Wijsneuzen zeggen dan dat dit weer door dat zwaard komt... Verder heb ik niets met paarden, zelfs niet met paardenmeisjes ;D
-
Rijpaarden en wapens waren uitermate schaars, want peperduur. Wapens zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
Niet, ruim 20.000 euro in de min op dit moment...
Kan het me voorstellen. Ik ben nog geen dag in CH en voel het faillisement over mij neerdalen
-
Dan hoop ik voor je dat je al hebt uitgezocht wat dat mobiel internetten je daar kost, anders wordt Beneluxspoor bijhouden wel een heel erg dure hobby! ;)
Wat dat rechts rijden betreft: Zou het ook niet iets te maken hebben met het feit dat de meeste mensen rechtshandig zijn?
mvg,
Gert
-
Ik heb nog nooit een machinist gehoord die eerst op een paard gaat zitten en daarna pas op een loc. Laat staan dat ie dan ook nog een zwaard bij zich heeft. :)
Kortom, dat er ooit in de middeleeuwen een reden was om links te rijden, kan niet verklaren dat eeuwen later op basis van dezelfde uitgangspunten het ene land voor rechtsverkeer en het andere voor linksverkeer heeft gekozen.
Ik vraag me ook af of daar een echte reden aan ten grondslag ligt, anders dan zaken als toeval, recalcitrant gedrag of ruzie met de echtgenoot de avond voor de keuze voor links of rechts werd gemaakt.
Huub
-
Dat doe ik voorlopig op kosten van het hotel dat mijn eega voor haar werk in Lausanne had geregeld Gert. Geweldig, we zitten op het balkon met uitzicht over Lac Leman afhaal te nassen, omdat we restaurants te duur vinden ;D Doe maar een factor twee sinds de laatste aanpassingen van de wisselkoersen. Arme Wesley.
Mensen kunnen er slecht tegen als iets toch echt op toeval lijkt te berusten en dus wordt er naarstig naar een verklaring gezocht.
-
Wat een enorm lul verhaal op Wikipedia.
en dan ernaar verwijzen... want het staat op internet, dus het is waar.
-
Wat een enorm *** verhaal op Wikipedia.
en dan ernaar verwijzen... want het staat op internet, dus het is waar.
Tjonge Mark, wat een leuke reactie... :-X
Maar ik begrijp dat jij het allemaal beter weet.
Dan dan heel graag nu hier uit de doeken doen of voor eeuwig zwijgen.
Gert
-
Hallo,
het links rijden is ingevoerd door de Romeinen, uit strategische ontwikkelingen.
Dus inderdaad het hanteren van het zwaard.
Het werd zelfs zover doorgevoerd dat de draairichting van de trappen in kastelen/burchten hierop werd aangepast.
De trappen draaien van bovenaf gezien nl rechtsom, zodat je altijd door de middenconstructie werd beschermd. Door verdere ontwikkelingen, zoals beschreven in wiki werd de rijrichting later aangepast in de meeste landen. Engeland is eigenlijk de grote uitzondering gebleven.
mvgr Peter
ps
West Minister, de andere zijde noemt men London, was de grootste legerplaats van de Romeinen
buiten het vaste land
-
Dus hoe ver zit dit wikipedia-artikel er naast?
http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_left-hand_traffic
Is redelijk wat lezen, maar je zou kunnen beginnen met het stukje "history". Hier wordt een wet genoemd mbt tot links rijden in het VK. (in Engels, dat we.l)
-
Tjonge Mark, wat een leuke reactie... :-X
Maar ik begrijp dat jij het allemaal beter weet.
Dan dan heel graag nu hier uit de doeken doen of voor eeuwig zwijgen.
Gert
dank je, ik post graag leuke reakties.
stel hè, dat het zwaard verhaal wel kant en wal raakt, waarom soms links, soms rechts en..... echte dare devils die ridders, waarom reden die soms zelfs op een single track?
en de Romeinen dan met hun speren? hadden die geen wegen?
Ik zie van de Romeinen meer sporen dan van ridders met zwaarden.
Grote onzin dus dat verhaal op Wikipedia, moet ik nu verzinnen wat wel de reden was, omdat andere ook iets probeerde te verzinnen?
en dan voor het ''uit de doeken doen of zwijgen''
Vind jij dat ik een goed zanger moet zijn om te oordelen of iemand vals zingt?
of een goed schrijver moet zij om te oordelen of ik boek leuk vind?
Ik kies voor het zwijgen.
bye bye
-
Het Nederlandse wikipedia-lemma over links rijden lezende, kan ik me de reactie van Mark wel een beetje voorstellen. Het komt erg op me over alsof iemand een paar weetjes uit de Donald Duck achter elkaar heeft geplakt. Zelf lees ik liever Engelstalige wikipedia lemma's omdat daar vaak van diverse bronnen gebruik gemaakt is (die ook worden genoemd, in tegenstelling tot de Nederlandse lemma's).
Als je nu ook het Engelstalige lemma leest, zie je bijvoorbeeld al een verschil rondom het stukje over Napoleon. In het Nederlandse stuk wordt het als een feit geponeerd, in het Engelse wordt het een 'popular story' genoemd. Daar zit dus al een voorbehoud ingebouwd.
Eelco
-
Lijkt mij ook gewoon toeval waarom er door wie dan ook besloten werd om links of rechts te rijden, de gewoontes van ridders zal hierop van geen enkele invloed geweest zijn.
Ten tijde van de koetsen was het verkeer min of meer vrij van rijrichting (meestal dus in het midden), in Amsterdam reden de paardetrams b.v. links en dan is het niet zo handig om met je koets rechts te gaan rijden.
Stephan.
-
Toch interessant:
Wikipedia wordt ja/nee geloofd. Hoe zit het dan hiermee?
http://www.drivinglessons-cumbernauld.com/left-hand-traffic.html
Ja een rijschoolhouder uit het VK.
-
Ze rijden in Nederland rechts, maar kruisen (op enkelsporige baanvakken) links.........
Ook leuk nog, de cabine / zitplaats machnist van de "Engelse" NS 1500 werd voor veel geld verbouwd van links naar rechts, omdat anders de mcn geen goed zicht had op de seinen, bij de komst van de NS 1600, zo'n 10 jaar later, kon de mcn ineens wel links zitten, en bleek het zicht nog beter te zijn ook.....!
-
het links rijden is ingevoerd door de Romeinen, uit strategische ontwikkelingen.
Behalve dan toch in één klein dorpje, dat dapper weerstand bleef bieden... ;D
-
Blijft de vraag waarom wij recht op het spoor en de belgen links?
-
De Belgen waren eerder met de aanleg van spoor en hadden daarvoor Engelse ingenieurs ingehuurd.
mvg,
Gert
-
Maar sinds wanneer dubbelspoor?
-
Dat doe ik voorlopig op kosten van het hotel dat mijn eega voor haar werk in Lausanne had geregeld Gert. Geweldig, we zitten op het balkon met uitzicht over Lac Leman
Geweldig daar. Ergens tegenover de jachthaven, bij het eindstation van de 'metro'?
-
Yep, spijker op kop.
-
De Belgen waren eerder met de aanleg van spoor en hadden daarvoor Engelse ingenieurs ingehuurd.
Het kost een paar blz. maar we zijn er uit: het is de schuld van de Engelsen!
Klaar!
-
De Belgen waren eerder met de aanleg van spoor en hadden daarvoor Engelse ingenieurs ingehuurd.
Maar Nederland was nauwelijks later en hier werden ook Engels ingenieurs geruikt.
-
Op iedere logisch klinkende verklaring zijn, in elk geval op spoorgebied, genoeg voorbeelden te vinden die die verklaring weer onderuit halen. Ik vermoed dat toeval toch de belangrijkste factor is, alhoewel Marc er misschien nog niet eens zo heel ver vanaf zit.
Behalve dan toch in één klein dorpje, dat dapper weerstand bleef bieden... ;D
Als die Engelsen, al dan niet op historische gronden, het linksverkeer op het spoor hebben ingevoerd, waarom zou je dat dan klakkeloos volgen als er geen duidelijke reden voor is.
-
Ik zit in de spoortechniek en zelfs ik heb eigenlijk nog nooit gehoord wat de reden is dat wij rechts rijden.
Ik vermoed dat het ofwel met ons belangrijkste achterland (Duitsland) heeft te maken ofwel met het afwijken van de ook links rijdende Fransen, het was immers nog maar enkele decennia na de grote onderdrukking door Napoleon. Het kan ook gewoon dwars gedrag van ons Nederlanders zijn, zou mij niks verbazen.
Ik ben persoonlijk eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig wat de reden is.
Wat inderdaad wel klopt is dat ook wij de eerste jaren hulp hebben gehad van Engelse ingenieurs.
Dat heb ik namelijk wel geleerd op de cursus voor spoorwegtechniek die ik heb gevolgd.
Groet Peter,
-
Nico Spilt schrijft op zijn site:
Volgens mij is het op een stoomlocomotief het prettigst als de stoker links staat, tenminste als het een rechtshandige stoker is.
Het hele artikel: www.nicospilt.com/index2.html (http://www.nicospilt.com/index2.html) > Tram, bus, auto, schip > Links of rechts rijden.
Bij de SS stond de machinist links. Vanaf 1917 werden SS locomotieven omgebouw naar HSM-standaarden, waar de machinist rechts stond. De verklaring moet misschien gezocht worden in de geschiedenis van de HSM. Nog even verder zoeken dus...
-
Bij de SS stond de machinist links. Vanaf 1917 werden SS locomotieven omgebouw naar HSM-standaarden, waar de machinist rechts stond. De verklaring moet misschien gezocht worden in de geschiedenis van de HSM. Nog even verder zoeken dus...
De SS was Brits georienteerd, de HSM tijdens het grootste deel van de 19e eeuw (van de invoering normaalspoor tot 1890) Duits.
Dirk
-
SS kon van de plank locs in Engeland kopen, dat zal de oorzaak wel zijn. Voor het overige was de maatschappij juist Duits georienteerd, zelfs vrij snel na oprichting gered door Duitse financiers.
De band met Engelse ingenieurs klinkt logisch alleen werden de eerste spoorlijnen op het continent niet dubbelsporig aangelegd.
-
Misschien dat tegen die tijd dat de spoorlijnen verdubbeld waren de invloed van die Engelse ingenieurs ook voorbij was en men dus 'automatisch' voor rechts verkeer koos?
mvg,
Gert
-
Maar waarom kozen dan België, Frankrijk en vooral Zwitserland (dat een stuk later was met zijn spoorwegen) toch weer voor links.
Welk argument je ook verzint, er is altijd een valide voorbeeld tegenin te brengen, dat het argument ontkracht.
-
Bij de 1600/1700 zit je niet links, maar in het midden.
-
Dat lijkt me knap onhandig hoor Tim, met zo'n middenstijl...
-
Hmja, punt. Te lang geleden dat ik daar binnen ben geweest.
-
Bij de 1600/1700 zit je niet links, maar in het midden.
Gewoon links, is voor mij in inmiddels 5 jaar geleden voor het laatst ;)
-
..........en om het compleet te maken, in een treinstel zit een mcn in het midden !
Waarom, daar kunnen we ook weer een topic mee vullen....... :D