BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 02 March 2007, 23:03:25

Titel: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 02 March 2007, 23:03:25
Beste medespoorders,

We kennen allemaal de karakteristieke motorposten wel die tot ongeveer halverwege de jaren ‘90 gereden hebben voor de toen nog hetende PTT.

Maar mijn vraag is eigenlijk. Wanneer zijn die Motorposten gestopt met rijden voor de PTT
En wanneer zijn ze omgespoten en ingezet voor NS Cargo
En waren dit ook alle 35 exemplaren of waren er toen al modellen uitgevallen wegens schade o.i.d.

De vraag lijkt niet zo moeilijk maar omdat verschillende bronnen verschillende dingen roepen wilde ik het hier vragen of iemand uit betrouwbare bron zoals b.v. een deugdelijk boek me iets kan vertellen.
Wanneer vele bronnen naar 1 uitkomst leiden neem ik dat natuurlijk ook aan als de waarheid. Maar ik heb nu maar 3 bronnen met 3 verschillende en onvolledige antwoorden.  :-|

Alvast bedankt voor een ieders antwoord op deze vragen,

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 02 March 2007, 23:11:32
Het postvervoer is in 1997 gestopt, daarna zijn de mP's overgegaan naar NS Cargo. Alleen de 3024, 3030, 3033, 3034 en nog een andere zijn rood geschilderd, de 3030 als enige Cargorood, de andere 4 zijn Railionrood. Als dit helpt ;D

Ik weet wel zeker dat niet alle 35 mP's overgegaan zijn naar NSC, een paar waren al afgevoerd voor 1996, de 3032 is verbouwd tot meetrijtuig en het NSM heeft er eentje.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Julius op 02 March 2007, 23:16:14
Al voor 1997 werden motorposten in andere diensten gebruikt. Bekend was destijds de inzet als trekkracht voor het werkplaatssternet, ook wel kortweg *net.
En wanneer zijn ze omgespoten en ingezet voor NS Cargo
Een beperkt aantal exemplaren is omgespoten, wanneer dat gebeurd is weet ik eigenlijk niet.
En waren dit ook alle 35 exemplaren of waren er toen al modellen uitgevallen wegens schade o.i.d.
Al voor 1997 waren er exemplaren uitgevallen met schade. Uiteindelijk zijn overgebleven en nu nog aanwezig: 3027 (als enige nog geel/rood, echter volledig ontoonbaar) en 3030 (rood) bij Railion; voor BB21 testzaken en dergelijke bestaan volgens mij nog 3024, 3029, 3033 en 3034 (allen rood). Daarnaast hebben we nog de bruine NSM-3031 en de omgebouwde 3032 die als meetvoertuig Jules II nog altijd rondrijdt.

Groet, Julius
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 02 March 2007, 23:20:03
Als ik me goed herinner is de 3030 rood geschilderd in 2000, maar toen nog zonder witte bufferbalk.
De 3024, 3029, 3033 en 3034 zijn naar ik meen in 2002 of 2003 omgeschilderd.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 02 March 2007, 23:47:44
Rick en Julius,
Zeker bedankt voor de info! Alleen Wat is je bron als ik vragen mag?

Wikipedia zegt '97 (Wikipedia heeft het over 35 modellen terweil de NS in een boekje van 1977, dat nicospilt heeft, spreekt over 33 modellen. Waren er toen nog 2 stuks in aanbouw?)
Een oud PTT medewerker zegt '92
Nico spilt claimt foto's te hebben van een Motorpost uit '96 die al niet meer in gebruik is voor de postdienst omdat die er toen volgens hem er al mee gestopt waren.
En jij geeft aan '97 Als einde van de MP als post vervoeder.

Wat nu?  ???

Hier nog even een plaatje gelinkt van een engelse site die wel mooi en toepasselijk is. Helaas stond er geen datum bij.  :-|(http://www.netherlandsrailways.co.uk/Images/mP%27s.jpg) (http://www.netherlandsrailways.co.uk/Images/mP%27s.jpg)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 02 March 2007, 23:55:03
Op de volgende sites heb ik wel eenaantal goed geordende foto's gevonden van motorposten maar uiteraard is het niet de manier om de data terug te vinden van wanneer de Motorposten zijn gestopt voor de PTT.

Desondanks zal ik ze toch even doorspelen naar hier,..

MP's van Nico (http://www.nicospilt.com/Posttreinen.htm)
www.nicospilt.com

MP's van mp (http://www.mp-produktie.nl/mp/index.html)
www.mp-produktie.nl

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Blausee_Mitholz op 02 March 2007, 23:56:51
Wikipedia zegt '97 (Wikipedia heeft het over 35 modellen terweil de NS in een boekje van 1977, dat nicospilt heeft, spreekt over 33 modellen. Waren er toen nog 2 stuks in aanbouw?)

Ergens jaren '70 is een iedergeval één mP bij Nunspeet verongelukt.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 03 March 2007, 00:16:44
Bedankt voor de oplettendheid Blausee-Mitholz,

Na je bericht herinnerde ik me wat van ongelukken.
Nooit aan gedacht dat het dat kon zijn maar ik heb er toch iets van gevonden.

Bron eveneens Nicospilt.  ;D

Nunspeet, 3 augustus 1970. De op 18 juli van dat jaar uitgebrande mP 3010. De motorpost reed 's nachts op de ahob in de Eperweg een militair voertuig aan, waarbij vier militairen om het leven kwamen. Op 13 oktober 1970 brandde ook de mP 3021 uit. Beide motorposten zijn in 1974 gesloopt.

Nu weten we ook meteen welke nummers ik niet moet gaan maken in rood-gele PTT uitvoering.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Blausee_Mitholz op 03 March 2007, 00:24:50
Bron eveneens Nicospilt. 
Nunspeet, 3 augustus 1970.De motorpost reed 's nachts op de ahob in de Eperweg

Die was er toen nog niet. Overwegen te Nunspeet werden nog met bemande post bediend. Overweg bleef open terwijl de trein passeerde.
Een kennis van mij heeft nog op die post gezeten (had die nacht geen dienst trouwens)

Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Julius op 03 March 2007, 11:12:30
Alleen Wat is je bron als ik vragen mag?
Heb mijn antwoord niet gebaseerd op een concrete bron, jaartal 1997 uit mijn hoofd opgeschreven. Als je echter op internet zoekt kom je bijvoorbeeld op  de [motorpostenpagina van Tim Goorman] (http://members.lycos.nl/timgoorman/mp.htm) en als je daar let op de fotobijschriften zie je ook 1997 als einde.
Nico spilt claimt foto's te hebben van een Motorpost uit '96 die al niet meer in gebruik is voor de postdienst omdat die er toen volgens hem er al mee gestopt waren.
Zoals ik al schreef, dat kan goed kloppen omdat vanaf ongeveer 1995 motorposten al vrij kwamen voor ander gebruik doordat het spoorvervoer toen al minder werd.

Groet, Julius
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: N-Sven op 03 March 2007, 13:01:17
Er hebben er ook een paar voor NS-cargo gereden in de rood/gele kleurstelling, maar met de PTT logo's verwijderd.

Bij het spuiten van een Arnold mP zijn de frontramen lastig, ze zitten wel los in de kap, maar de spijltjes komen met de ramen mee. Die moet je voorzichtig met een penseeltje schilderen. De mijne is in Railion outfit, daarbij is het ook lastig om de transfers netjes op zijwand en raam te zetten.

Sven
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 03 March 2007, 13:57:52
Ik heb het ook uit mijn hoofd opgeschreven. En dankzij de site van Tim Goorman kan ik mijn spotlijst nog bijwerken ;D
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 04 March 2007, 00:47:37
Bedankt heren,

In het bijzonder voor de link van de motorposten pagina.
Want onder aan die pagina staat eigenlijk heel wat info waar ik veel aan heb! Ik kende alleen de site nog niet en met google had ik 'm gek genoeg ook niet gevonden.

Aan storing wilde ik nog wel even vragen of je een fototje wilde plaatsen van je model want ik ben toch wel nieusgierig  ;)

Zelf heb ik in model de 3013 sinds vandaag, en 3015 al een jaar lang nu.
Met alles bij elkaar 6 rode Hbbkkss-wagons. Bovendien vind ik post per spoor toch wel erg mooi. ik heb er echt een zwak voor en ik vind het dan ook erg jammer dat het zo niet meer is. Maar het zei zo. Ik rij lekker jaren '90 maar mijn geschiedenis gaat wel anders lopen denk ik  ;)  ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: N-Sven op 04 March 2007, 15:36:38
Op verzoek van mmhajvth een plaatje van m'n Railion mP. Hij wilde alleen maar op de foto als de andere twee er ook op mochten. Wat doe je in zo'n geval dan, hè?

(http://img99.imageshack.us/img99/4222/mpkb7.jpg)

Klik hier (http://img72.imageshack.us/img72/8720/image037qy8.jpg) voor dezelfde foto, maar dan groter.

Sven


PS, Waarvoor staat mmhajvth eigenlijk?
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 04 March 2007, 15:46:28
Sven,

Mooi materieel hoor!
Alleen die achterste heeft natuurlijk niet in de zelfde tijd gereden als de voorste 2 maar dat even ter zijde.

Die railion mP heb je echt netjes gemaakt!

mmhajvth zijn mijn initialen  ;) Want om me zelf in te loggen als mark de zoveelste vond ik wat onpersoonlijk.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: N-Sven op 04 March 2007, 15:51:33
Ah, OK. Flinke rij letters.

En die bruine heeft wel in dezelfde tijd gereden, hoor. Namelijk na 1950.... En dat is precies het tijdperk van mijn baan (als er ooit van een baan gesproken mag worden). Ik zie dat nogal ruim. Eigenlijk vind ik gewoon te veel modellen mooi.

Sven
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: harmjong op 08 March 2007, 23:24:17
Hallo,

Welke transfers heb je gebruikt STORING die van Kleinspoor?, ik heb ze ook gebruikt maar bij mij scheuren ze op de overgang naar de ramen, hoe heb jij dat gedaan?

mvg. Herman
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Christoph op 10 March 2007, 10:35:54
Hallo allemaal,

ik heb een Trawos motorpost hier staan, deze zou ik nog eens willen voorzien van allerlei verbeteringen, zoals verlichting (binnen en buiten), een interieur, digitale aansturing ed.
Heeft iemand foto's van het interieur van een motorpost? en zou deze persoon deze foto's hier willen publiceren of ze mij in een personelijk berichtje willen toesturen?

Groeten en bijvoorbaat dank,

Christoph
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Dolf44 op 10 March 2007, 12:24:54
Hallo Christoph,

Alhoewel mischien niet de bedoeling, bij deze enkele inwendige foto's van de ERTMS testtrein 3034. Op de eerste foto tesamen met de 3033.
Tevens enkele foto's van de Geltrein, MP 3027 ??

Groet,
Dolf.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ERTMS_1.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ERTMS_2.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ERTMS_3.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ERTMS_4.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gel_1.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gel_2.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gel_3.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gel_4.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gel_5.jpg
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Christoph op 10 March 2007, 13:15:57
Dolf bedankt,

het ging mij inderdaad niet om deze twee werktreinen maar om de PTT posttrekker (omstreeks 1985 en geel-rode uitvoering) met daarin zijn sorteerlokaties ed.
Aan de foto's heb ik wel iets en dat is onderandere de lokaties van de verlichting (uitvoering TL).
Verder vroeg ik mij af of de verlichting per werkplek bediend kon worden en of er voor het post personeel nog iets van een koffie ruimte aanwezig was, mogelijk kan een ander mij aan meer info helpen?

Groeten,

Christoph
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Dolf44 op 10 March 2007, 14:08:50
Christoph,

De foto Gel 5 is getrokken vanuit de voormalige postconducteursruimte, afsluitbaar door een schuifdeur welke je nog net links ziet. Dus vanuit hier zie je de totale laadruimte, was uiteraard helemaal leeg en aan beide zijden langs de wand werden rolcontainers met post geplaatst.
De verlichting is origineel en werd bediend door wisselschakelaars naast de eerste roldeur en op de wand van de cabine helemaal achterin. Ik sta waarschijnlijk geleund tegen de postsorteertafel welke direct achter de schuifdeur begon. Tussen de sorteertafel en de cabine was nog een 2 persoonsbankje geplaatst. Langs de wand sorteervakken.
Aan de linkerzijde was een toilet, daarvoor een soort coupe. Een opklapbare tafel met aan weerszijden banken. Tussen dit en de cabine bevind zich nog de snelschakelaarkast.
De  bediening van de verlichting en verwarming voor deze ruimte geschiede in deze ruimte op de achterwand van de cabine.

Dolf.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Christoph op 10 March 2007, 15:17:44
Ah, bedankt Dolf,

nu de volgende vraag, zijn er ook foto's van het deel waar gesorteerd werd?

Groeten,

Christoph
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Thom op 10 March 2007, 18:17:00
Aan de linkerzijde was een toilet, daarvoor een soort coupe. Een opklapbare tafel met aan weerszijden banken. Tussen dit en de cabine bevind zich nog de snelschakelaarkast.
Bij de opklapbare tafel bevind zich maar aan 1 zijde een bank, aan de toilet/laadruimte kant met de zichtpositie naar de cabine.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: N-Sven op 10 March 2007, 18:40:46
@Herman: Inderdaad, transfers van Kleinspoor. Bij mij scheurden ze ook, ik heb de scheuren ingevuld met witte verf.

Sven
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Swaan op 10 March 2007, 20:27:31
Klinkt wel stoer "Geltrein" 8). Was het niet Sandite?
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Dolf44 op 10 March 2007, 20:44:34
Inderdaad, sandite. Aangezien dit een gelachtige substantie is, is de link gauw gelegd.
Voor ons was dit gewoon de "geltrein".

Zoals je op de foto's kunt zien is er waarschijnlijk iets mis gegaan met het overpompen van de voorraadtanks naar de dagtanks.
Dan was het gewoon troep.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: KNed op 10 March 2007, 22:16:57
Dat ding ziet er inderdaad van buiten ongeveer even vies uit als van binnen  :-|

Koen
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Julius op 11 March 2007, 10:47:00
Tevens enkele foto's van de Geltrein, MP 3027 ??
We zien een rood exemplaar (de schuine streep op het front is zichtbaar) en de 3027 is nog altijd geel/rood, zal dus een ander exemplaar betreffen.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Dolf44 op 11 March 2007, 11:35:19
Dan waarschijnlijk de 3029
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 25 March 2007, 10:43:31
'k Had nog een vraagje over die Motorposten.

Namelijk waar worden/werden ze onderhouden?
Het lijkt me dat dat in Tilburg gebeurde maar zekerweten doe ik het niet.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 25 March 2007, 12:30:08
Ik meende dat de mP's juist in Haarlem werden onderhouden maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Thom op 25 March 2007, 15:52:33
Doe maar Amsterdam Zaanstraat.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 25 March 2007, 17:47:08
Dan toch wel klein onderhoud in de Zaanstraat en revisie en dergelijke in Haarlem?
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Thom op 25 March 2007, 18:44:31
Regulier onderhoud in de Zaanstraat,
Revisie's waren dacht ik ook in Haarlem ja.

Denk alleen niet dat de nu nog rondrijdende mP's dat ooit nog weer mee zullen maken...
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: timtrein op 27 March 2007, 20:43:32
Dan waarschijnlijk de 3029
Nee, de 3030! Nogmaals, alleen de 3027 en 3030 waren toen nog van Railion, die andere vier waren in gebruik als BB21-ERTMS-mP

Nog meer vragen?
Einde postdienst was trouwens in de laatste week van mei 1997, daarvoor reden ze echter al een paar weken (ofzo) leeg heen en weer, omdat ze toen al aan het proefdraaien waren met de vrachtwagentransporten. Alle mP's waren in 1995 al overgenomen door het toenmalige NS Cargo.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: mmhajvth op 27 March 2007, 21:01:30
Eigenlijk wel  :-[

Ik weet dat de motorposten geen uitblinkers waren als het gaat om trekkracht dus vroeg ik me ook af hoeveel Hbbkkss wagons (In dienst) ze maximaal konden trekken. En wat gebruikelijk was?
Want ik neem aan dat daar verschil in zit omdat het me niet logisch lijkt een loc continu jaar in jaar uit op vol vermogen te belasten.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Rick op 27 March 2007, 21:08:10
De trekkracht van een mP was maximaal 200 ton als ik me goed herinner. Met een maximale aslast van 20 ton voor een Hbbkkss (dat moest ik gewoon eens zeggen ;D) kom je op 10 assen oftewel 5 wagens. Nou weet ik niet of die dingen volgeladen 40 ton waren dus misschien kan je er 6 achterhangen.
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Peter Korsten op 27 March 2007, 22:17:22
Er bestaan foto's (Nico Spilt, wie anders) van een mP met vijf Hbbkkss-en er achter. In Eindhoven, ongetwijfeld vanuit Limburg, hadden ze er doorgaans twee achter hangen.

- Peter
Titel: Re: MP3000 Motorpost NS Cargo
Bericht door: Dolf44 op 27 March 2007, 23:11:31
Inderdaad, tot Den Bosch. Daar werden wagens bijgeplaatst, uit Rosendaal/Tilburg. Vandaaruit ging de Mp uit Limburg verder naar Utrecht met ongeveer 5 wagens. Op de terugreis hetzelfde verhaal.