BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Meppelspoor op 13 July 2011, 22:10:08
-
Utrecht - Personeel van de Nederlandse Spoorwegen wordt horendol van de nieuwe Sprinters. Een inventarisatie van vakbond VVMC levert een stortvloed aan klachten op.
Tijdens de afgelopen koude winter bleken de Sprinters al bijzonder storingsgevoelig te zijn. Ook bij warmer weer blijven de treinen voor problemen zorgen.
Personeel klaagt onder meer over gladde treeplanken, weinig beenruimte, haperende omroepsystemen en spontaan opengaande of sluitende deuren.
Waslijst
Het onderzoek van de VVMC onder 400 NS'ers leverde een waslijst op van zo'n duizend klachten, meldt de NOS.
Door het grote aantal storingen staan de spliksplinternieuwe treinen regelmatig stil, vooral door de problemen met de deuren.
De Sprinters rijden sinds vorig jaar op grote schaal. In de winter stond tweederde van de voertuigen aan de kant, omdat smeltwater kortsluiting veroorzaakte.
Bron: Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/10193186/__NS_ers_gek_van_Sprinter__.html)
* Gaat niet best, hoop dat de NS snel aktie onderneemt, anders is het na 2015 einde oefening met de NS, kritiek neemt helaas toe. NS heeft weinig geluk met nieuw matrieel.
-
Tja, hadden ze ook maar gewoon weer plan V moeten bestellen.
Al die nieuwe troep :'(.
Tinus.
-
* Gaat niet best, hoop dat de NS snel aktie onderneemt, anders is het na 2015 einde oefening met de NS, kritiek neemt helaas toe.
Welnee... er komt dan wel een grote smak geld op tafel: denk je nou echt dat de overheid de ruggengraat van het nationale OV laat verpieteren?
NS heeft weinig geluk met nieuw matrieel.
Dat komt misschien ook omdat men weer eens het wiel opnieuw uitgevonden lijkt te hebben met die SLT's: toen ik in 1998 in Denemarken op vakantie was en ik samen met m'n pa natuurlijk het verplichte uitstapje naar het station maakte zag ik de treinen daar allang rondrijden met bijvoorbeeld zo'n uitklaptrede: die was bijvoorbeeld al veel sneller dan die dingen hier (het duurt eigenlijk te lang voordat de deuren openen na indrukken van de knop)
Daarnaast leek het ook een stuk robuuster ontworpen dan dat ding hier: waar dat treetje hier uit de zijkant van de trein komt, was het daar een soort 'klep' die in een uitsparing van de deuren viel: bij het openen van de deuren klapte die trede uit, en daarna gingen de deuren meteen open: dat waren, als ik het me goed herinner, ook gewoon pneumatische deuren.
En zo zullen er vast wel meer dingen zijn die in andere landen al tijden prima werken, maar waar hier in Nederland weer eens een eigen versie van bedacht moest worden (dat er bijvoorbeeld niet geleerd wordt van het verleden wat betreft koel-lucht aanzuiging voor de motoren vind ik al typerend genoeg.
Misschien nog wel het mooiste van die treinen in Denemarken: op de perrons stonden merktekens waar de deuren van de IC-treinen zitten als de trein stilstaat: zowel m'n vader als ik fascineerde dat nogal, en dus hebben we meerdere treinen afgewacht: het klopte steeds tot op de meter precies... ook daar kunnen we nog wat van leren.
-
Tja, hadden ze ook maar gewoon weer plan V moeten bestellen.
Al die nieuwe troep :'(.
Tinus.
Zeker weten? Zou je geen stoomtreinen bestellen?
Wat een onzin...
Over elk nieuw materieel valt wel wat te zeiken, en dat was bv ook toen plan V nieuw was.
Problemen zijn er om te inventariseren en op te lossen, en dat gaat niet van de ene op de andere dag...
Denk je dat je als je een vragenlijst over plan V maakt, daar geen aanmerkingen op zijn?
En wat de ene Mcn prachtig vind, vind de ander om te zeiken dus je krijgt toch nooit iedereen tevreden.
Daarnaast is de bron ook nogeens de telegraaf en dan heb ik tochal geen hoge pet meer op.
-
vraagt gewoon wat geduld/gewenning ;D
De plaspauze zorgvuldig plannen,
niet te snel op de ontgrendelknoppen drukken maar eerst even de klik vanonder
de stuurtafel afwachten en je koffie beker niet voor je neerzetten
want die stuurtafel loopt af........richting je schoot. ::)
-
Oh Sanitair Loze Treinen SLT, dat wist men van te voren. En toch is ervoor gekozen, helaas voor de reiziger, maar ook voor het bedienend personeel is er geen rekening met de sanitaire stop gehouden. Bezuinigen prima!! Pis maar in je broek, lekker warm en bespaard ook op de stook kosten in de winter, in de zomer, geeft een beetje stank. Vandaar dat ik de auto prefereer, geeft een beetje file maar de stank???????????????????
Dag maak er maar wat van.
Gr Hans
-
* Gaat niet best, hoop dat de NS snel aktie onderneemt, anders is het na 2015 einde oefening met de NS, kritiek neemt helaas toe. NS heeft weinig geluk met nieuw matrieel.
Bij dit soort berichten ben ik altijd benieuwd hoe de schrijver tot dit steekhoudende, diepgravende argument komt.
-
Mooi argument idd ;D
Dat van dat sanitair snap ik ook niet. Number one en number two plannen oké, als je fit bent. Maar als je als personeel nou eens last van je maag/darmkanaal hebt, zwakke blaas etc? Dan dus maar ziek melden? ;D En voor de reiziger neemt de service (voor zover je vieze wc's service kan noemen) nog meer af. Ik zie het meer als de opstap naar een oude bekende; over een tijdje worden reizigers gewoon in wagons voor veevervoer gepropt... :P
-
400 Mensen ondervraagd en dat levert dus gemiddeld 2,5 klacht per persoon op. Valt erg mee denk ik dan.
En die sanitair discussie... gek genoeg speelt die discussie nooit bij het streekvervoer of interliners en daar zitten de reizigers (en zeker het personeel) ook wel eens een tijdje in.
-
Klopt Marc, maar daar hoef je in geval van een calamiteit niet meer dan 2 uur in te zitten voordat je er weer uit mag (of erger nog, voordat de trein weer verder kan). En als je "moet", maar niet mag dan is 2 uur erg lang :-\
grtz, Carlo
-
Kijk, eindelijk een argument (y)
Vraag me trouwens wel af of die nieuwe gesloten toiletten de plaspauze van een héle trein aankunnen in geval van een calamiteit :-\
Anyway, als reiziger heb ik wel een serieuze klacht. Het streven naar een gelijkvloerse instap is uiteraard uitstekend maar ik merk dat dit op enkele stations, waaronder het pitoreske Barendrecht, tot gevolg heeft dat de Sprinter vloer zeker 10cm onder het perronniveau ligt. Hierdoor ontstaat een behoorlijke, en gevaarlijke, drempel.
-
Nou, wie weet wordt dat binnenkort beter. Het schijnt dat diverse perrons in Nederland de komende jaren lager moeten worden om te voldoen aan Europese normen m.b.t. het instappen door minder-validen. Wellicht dat Barendrecht daar ook onder valt. Hopelijk doen ze dat niet bij mijn huidige station Velp, waar oudere mensen vaak geholpen moeten worden om de afgrond tussen de laatste trede en het lage perron heelhuids te overbruggen.
-
Tja, hadden ze maar meer Railhoppers moeten bestellen (met verbetering).
Dat was oorspronkelijk de opvolger van de Plan V en men vond het best mooie treinstellen.
-
'men' vondt het best mooi... ???
De Railhopper stamt uit begin jaren´90 dus dat ontwerp is ook al bijna 20 jaar oud.... om die nou te gaan bestellen.
-
Ja, Marc... men vond de treinstellen zò mooi dat de NS-directie destijds besloot (voor ƒ 45.000,= per kop) er een stokje voor te steken dat de Buffel er ook zo zou komen uit te zien... ;D
-
De fabrikant smeekte zelfs of ze er niets iets mooiers van mochten maken, ze moesten ook om hun reputatie denken ;D
Maar het gaat niet om mooi of lelijk maar of alles goed werkt ;)
-
Misschien nog wel het mooiste van die treinen in Denemarken: op de perrons stonden merktekens waar de deuren van de IC-treinen zitten als de trein stilstaat: zowel m'n vader als ik fascineerde dat nogal, en dus hebben we meerdere treinen afgewacht: het klopte steeds tot op de meter precies... ook daar kunnen we nog wat van leren.
Ik heb daar ook eens met verbazing naar staan kijken en kwam tot twee mogelijke verklaringen:
1. De machinisten zitten er voor de show in en alles wordt door de DSB op afstand bestuurt met Koploper
2. De machnisten doen het toch echt zelf en zijn allemaal op een cursus stiptheid geweest in Japan
;)
mvg,
Gert
-
Maar het gaat niet om mooi of lelijk maar of alles goed werkt ;)
Blijkbaar niet, anders had de NS niet geïnvesteerd in de gewijzigde koppen voor de Buffels...
-
Tja, hadden ze maar meer Railhoppers moeten bestellen (met verbetering).
Dat was oorspronkelijk de opvolger van de Plan V en men vond het best mooie treinstellen.
Alleen jammer dat dingen juist gesloopt zijn omdat de onderdelen ervan moeilijker te krijgen waren, dus bouwen zou ook een enorm aantal aanpassingen vergen. Daarnaast waren die dingen ook knap storingsgevoelig, dus of dat nou zo'n verbetering is.
Als we straks een tijdje verder zijn dan zijn alle ziektes wel uit SLT en is het personeel er beter mee gewend, dan gaat het een stuk beter...
-
Die storingsgevoeligheid was toch de reden dat ze die dingen weggegooid hebben?
-
Volgens mee gingen de Railhoppers weg omdat de serie te klein was en daarmee economisch niet rendabel. (reserve-onderdelen aanhouden, technische kennis bij personeel op niveau houden, investeren in voldoende personeel dat bekend was met het materieel-type etc.)
mvg,
Gert
-
Klopt de storingen waren er op een gegeven moment wel een keer uit...
-
Blijkbaar niet, anders had de NS niet geïnvesteerd in de gewijzigde koppen voor de Buffels...
Ik bedoel binnen deze discussie, het personeel en reiziger zal het een worst zijn hoe het materieel eruit ziet, als ze maar (op tijd) thuis komen.
Ik dacht dat de Buffels op "aandringen" van de fabrikant een mooier uiterlijk kregen?
-
Ja, Marc... men vond de treinstellen zò mooi dat de NS-directie destijds besloot (voor ƒ 45.000,= per kop) er een stokje voor te steken dat de Buffel er ook zo zou komen uit te zien... ;D
hmm..ik heb me destijds behoorlijk geërgerd aan het basic uiterlijk en de beschildering van de SM90-kop en daar nog een kleine correspondentie over gehad met Niels Greif, destijds een van de ontwerpers bij NS. Hij gaf aan het met me eens te zijn en schreef dat hij en zijn team in eerste instantie een mooiere kop hadden ontworpen (ook te zien destijds op de tentoonstelling bij NS 150), maar dat die te duur was wegens het niet rechttoe-rechtaan karakter. Kennelijk waaide de wind dus later uit een andere hoek :-\
Carlo
Overigens had ik Greif een door mij ontworpen beschildering van de SM90-kop gestuurd (ja, jeugdige onbezonnenheid), waarin ik later bij de Buffel wel wat overeenkomst ontdekte. Zou Greif....? nâh, vast niet. 8)
-
@Bob: mijn eisen ten aanzien van het openbaar vervoer liggen wel wat hoger dan uitsluitend op tijd rijden ;)
Volgens mij is bij (V)IRM ook dieper in de buidel getast voor een representatief uiterlijk.
-
Er heeft duidelijk een omslag plaatsgevonden na de SM 90 en de DDM ;D
Vind die Sprinters best luxe wat het uiterlijk betreft, met die afwerking van de dakrand en de vormgeving van de kop.
Maar ik ben blij dat ik ze nog niet al te vaak tegenkom als forens ;D
-
Zou Greiff....? nâh, vast niet. 8)
Mooi verhaal! (y)
Over Niels Greif: http://www.stylink.nl/De-trein-en-design.html
mvg,
Gert
-
Hey leuke link, Gert! Was destijds eigenlijk wel verbaasd dat hij sowieso reageerde op een brief van een hobbyist, maar hij ging er nog behoorlijk serieus op in ook. Naar aanleiding van mijn opmerking over de beschildering gaf hij aan dat de beschildering op de kop eigenlijk een soort camouflage was van het "gebrek aan vorm" en dat hij meer geloofde in de vormentaal dan in beschildering, maar dat dat bij SM90 wegens de kosten niet haalbaar was geweest. Verder waren we het er wel roerend over eens dat de kop van een trein letterlijk en figuurlijk "smoel" aan een trein geeft, meer dan welke andere delen dan ook en dat de vormgeving daarvan dus beeldbepalend is.
Carlo
-
Ik heb daar ook eens met verbazing naar staan kijken en kwam tot twee mogelijke verklaringen:
1. De machinisten zitten er voor de show in en alles wordt door de DSB op afstand bestuurt met Koploper
2. De machnisten doen het toch echt zelf en zijn allemaal op een cursus stiptheid geweest in Japan
;)
mvg,
Gert
Zo opmerkelijk is dit niet, want in enkele steden, bijv Londen en Parijs, zijn er op sommige metrostations tegen de tocht glazen wanden gebouwd met daarin deuren tegen de tocht. De metrotrein moet dus wel exact stoppen met zijn deuren voor die deuren om de passagiers in en uit te laten stappen. Heb soms het idee dat dit ook automatisch kan. Ik zoek nog een voorbeeld van zon station Bijvoorbeeld de Jubilee Line in London. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jubilee_Line
-
Londen ken ik niet, in Parijs is dat voorzover ik weet alleen bij lijn 14 en dat is een automatische metro (dus zonder bestuurder).
Huub
-
In Kopenhagen hebben ze ook zo'n automatische metro.
Zijn die deuren tegen de tocht? Ik dacht dat ze een ander (minder vrolijk) doel dienden.
mvg,
Gert
-
Nou tocht,
Ik noem het maar zo, uiteindelijk is het luchtverplaatsing veroorzaakt doordat de metrotrein de lucht vanuit de tunnelbuis wegduwt. Volgens wikipedia zijn er twee redenen voor de deuren. Enerzijds vergroten ze de veiligheid, omdat reizigers niet bij de sporen kunnen komen, anderzijds maken ze een betere klimaatbeheersing van de ruime stations mogelijk. (OK wikipedia is niet zaligmakend, maar dit lijkt mij wel logisch)
-
Dat veiligheidsaspect is waar ik op doelde. Dergelijke systemen zijn natuurlijk alleen maar in te voeren met automatische metro's die altijd op de juiste plaats stoppen.
mvg,
Gert
-
Ik kan me ook nog iets voorstellen bij een hulpsysteem voor de metrobestuurder dat de laatste paar meter van de remming voor zijn rekening neemt. Zo precies stoppen lijkt me zonder hulpmiddelen welhaast onmogelijk. Zeker als je dat pak um beet 150 keer achter elkaar moet doen tijdens een dienstje....
mvg
Sander.
-
Als ik dit topic zo doorlees ben ik blij dat de NS niet in de luchtvaart zit.
Ik heb wel respect voor de NS, dat ze elke keer iets volstrekt nieuws iets kopen en niet bang zijn voor een beetje veld testwerk om kinderziektes eruit te werken.
-
De fabrikant smeekte zelfs of ze er niets iets mooiers van mochten maken, ze moesten ook om hun reputatie denken ;D
Maar het gaat niet om mooi of lelijk maar of alles goed werkt ;)
Wij smeken ook bij dat vogelbekdinges om een nieuwe kop...
-
400 Mensen ondervraagd en dat levert dus gemiddeld 2,5 klacht per persoon op. Valt erg mee denk ik dan.
En die sanitair discussie... gek genoeg speelt die discussie nooit bij het streekvervoer of interliners en daar zitten de reizigers (en zeker het personeel) ook wel eens een tijdje in.
Maar in standaard lijnbussen hebben al vanaf begin af aan geen toiletten gezeten... In treinen wordt het steeds minder, en vooral NS lijkt niet te snappen dat de trein voor de meeste mensen slechts 1 onderdeel is van hun reis...
-
Als je als chauffeur in een bus zit is het makkelijker om onderweg een boompje of heg uit te zoeken voor een sanitaire stop.
In de trein wordt dat wat lastiger. ;)
Jos.
-
'men' vondt het best mooi... ???
De Railhopper stamt uit begin jaren´90 dus dat ontwerp is ook al bijna 20 jaar oud.... om die nou te gaan bestellen.
Sprinters uit de jaren 70 zijn nog ouder deze zijn ook geheel vernieuwd en zien er weer ultra modern eruit.
Eh plan V hebben we zometeen bijna 50 jaar gezien? een tijdloze trein noem ik dat.
-
Daar komt nog bij dat de jongste generatie Plan V die nu nog op Zwolle-Emmen rijdt evenoud is als de eerste Sprinters, dus eigenlijk zouden die nog een revisie verdienen.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Echter is de techniek en het uiterlijk verouderd.
-
Het uiterlijk misschien, maar de techniek is wintervast en zo degelijk als het maar kan.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Mat '64 reed gewoon door terwijl het meeste moderne materieel stilstond de afgelopen twee winters, dus wat is dan verouderd ??? En het uiterlijk verouderd? Da's denk ik ook een kwestie van smaak, dat verschilt per persoon.
-
Maar wel verouderd. En wintervast misschien, maar ik heb inmiddels al meerdere malen een Vtje gezien die vlak voor het einde van de rit de gehele snelschakeling ofzo eruit had liggen met een zwaar vloekende machinist als gevolg, omdat die de halve wisselstraat dicht hield. ::) Dus zomervast wil ik het niet meer noemen.
-
Je zal wel snelschakelaar bedoelen, maar als je niet weet hoe dat ding werkt heeft je verhaal ook geen zin.
Daarnaast is de techniek van een mat'64 misschien danwel betrouwbaar, maar tevens energieverslindend en daarmee allang niet meer van deze tijd...
-
Als ik personeel hoor klagen dat zo'n ding er telkens tijdens de rit uitklapt met snelremming tot gevolg, terwijl die er niet uit mag klappen, dan hoef je er verder geen verstand van te hebben om te snappen dat dat niet hoort.
-
Nogmaals, dat dat niet hoort kun je pas stellen als je weet hoe de snelschakelaar werkt en daarnaast nogeens weet waarom die uitschakelt.
En dat dat ding steeds uitvalt kan eens bij een treinstel gebeuren, dan is er gewoon iets defect aan boord en moet die Mcn op onderzoek uit of dat melden.
Maar het is zeker geen stuctureel probleem dat die dingen uitvallen bij mat'64.
En dan nog een tip, al het materieel van NSR is voorzien van een snelschakelaar dus daar is echt geen reden om dat specifiek bij mat'64 te gaan noemen...
-
Hoezo wintervast, ook niet geheel de waarheid. Ik heb laatst een hele rits Polygoon journaals en clips uit journaals gezien met als thema winter. De vertragingen en trein uitval door technische mankementen waren niet van de lucht en dat allemaal met de door ons geliefde oud materieel. Ik kan mij de winter van 1978 nog heel goed herinneren, met moeders voortijdig naar Zwolle afreizend hebben toen meerdere malen over moeten stappen omdat de robuuste mat 54 er mee ophield en het te koud kreeg, midden in een weiland de mat 64 het ook niet meer deed en daar boven op de verwarming kapot ging. Kan het mij nog heel goed herinneren was een jochie van 8 jaar dat mijn moeder de koffer opende om mij een extra trui aan te doen. Voor zover de legende.......
Dat gezeur over de toiletten moet maar eens ophouden. In de Metro zit er ook geen een maar hebben routes die vaak ook meer dan een uur duren.... Kan je als reiziger ook niet even naar het toilet. Kom niet met zielige verhalen van oudere en plas problemen dat vind men ook niet erg als deze mensen met de Metro moeten (voeg daar streek vervoer aan toe)
Die treinen terug naar de fabriek even de winkel bon en garantie opzoeken en terug ermee, kan nog steeds volgens een woord voerder van de NS. Natuurlijk wel in de originele verpakking.
Groetjes Ben.
-
In plaats van een WC inbouwen in de trein kun je natuurlijk van de Reiziger eisen dat ze zelf een TENA lady of een Incontinent luier aan doen voordat ze de trein in gaan.
-
Dat gezeur over de toiletten moet maar eens ophouden. In de Metro zit er ook geen een maar hebben routes die vaak ook meer dan een uur duren.... Kan je als reiziger ook niet even naar het toilet. Kom niet met zielige verhalen van oudere en plas problemen dat vind men ook niet erg als deze mensen met de Metro moeten (voeg daar streek vervoer aan toe)
1. De metro en streekbus worden veel vaker dan de trein aan het begin of het einde van een reis gebruikt. Derhalve speelt het probleem daar minder.
2. Er zijn altijd voorbeelden te vinden waar iets even slecht of slechter is. Een zwaktebod om daarmee een serviceverslechtering goed te praten.
3. Het is een beetje merkwaardig dat aan de ene kant miljoenen worden geïnvesteerd om treinen toegankelijk te maken voor gehandicapten, maar tegelijkertijd mensen met een veel voorkomende (al dan niet chronsiche) aandoening het reizen per trein nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt. Ik zou het niet direkt zeuren noemen, dat mensen daar tegen in actie komen.
Huub
-
Kan me wel voorstellen dat ze gek worden.
Heb zelf gezien dat het matrieël weigerde hier in Leeuwarden tijdens het laatste Oerol weekend.
De trein reed een paar meter en viel stil reed weer n paar meter en viel weer stil.
Bleek een technische storing te zijn geweest.
Greetz:Menno
________________________________________________________________________________________
Vast gelegd & wel.....
-
Het is vervelend als het matrieel niet werkt.
Maar om meer plan V te gaan bestellen lijkt me ook niet zo'n geschikt plan.
Het ontwerp is oud, de techniek die erin zit is oud, de trein maakt erg veel lawaai (vooral als hij remt). Dit heb je bijvoorbeeld niet bij een VIRM.
Ik vind de plan V geen lelijke trein, maar hij is wel oud. De trein waarmee je mensen ophaalt is wel het visitekaartje van je bedrijf.
Ik denk dat mensen toch liever in een nieuwe trein zitten dan in een trein die 40 jaar oud is.
Die discussie over de WC in de trein vind ik ook onnodig.
De SLT is een stoptrein en over het algemeen zit je er maar een korte tijd in een stoptrein.
De slt is trouwens niet de enige zonder een wc. De protos hebben ook geen wc en dit is dan geen probleem?
En zijn de WC's op de stations dan zo slecht dat je per se in de trein naar de WC wilt?
En over dat de treinen vaak stil vallen in de winter als er sneeuw ligt.
Dat is dan een ontwerpfout. Alle belangrijke installaties liggen bij de NS treinen onder de treinen.
Neem de GTW die uit Zwitserland komt. Alle belangrijke installaties liggen daar op het dak.
Toen er in de winter zoveel treinen reed Veolia gewoon door. Dus...
Gtrz Axel
-
En zijn de WC's op de stations dan zo slecht dat je per se in de trein naar de WC wilt
Ehhh... die zijn er nauwelijks meer :-\
-
Ehhh... die zijn er nauwelijks meer :-\
Correctie. Er zijn er weer 2 bij gekomen ;D ;D ;D
-
De slt is trouwens niet de enige zonder een wc. De protos hebben ook geen wc en dit is dan geen probleem?
Kennelijk wel, want daar bestaan precies dezelfde klachten over.
-
Geplaatst door: Marc tramt
Citaat van: axel op Vandaag om 14:24:42
En zijn de WC's op de stations dan zo slecht dat je per se in de trein naar de WC wilt
Ehhh... die zijn er nauwelijks meer
Op de kleine stations heb je dan geen WC's meer maar op de grote stations heb je toch wel WC's?
Citaat van: axel
De slt is trouwens niet de enige zonder een wc. De protos hebben ook geen wc en dit is dan geen probleem?
Jawel, en daar zijn dan ook precies dezelfde klachten over.
Mijn fout :-X
Gtrz Axel
-
1. De metro en streekbus worden veel vaker dan de trein aan het begin of het einde van een reis gebruikt. Derhalve speelt het probleem daar minder.
2. Er zijn altijd voorbeelden te vinden waar iets even slecht of slechter is. Een zwaktebod om daarmee een serviceverslechtering goed te praten.
3. Het is een beetje merkwaardig dat aan de ene kant miljoenen worden geïnvesteerd om treinen toegankelijk te maken voor gehandicapten, maar tegelijkertijd mensen met een veel voorkomende (al dan niet chronsiche) aandoening het reizen per trein nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt. Ik zou het niet direkt zeuren noemen, dat mensen daar tegen in actie komen.
Huub
Zielig die gehandicapten rijden kris kras door Nederland met vervoer op maat zitten soms uren in een gehandicapten busje op weg naar familie ergens in Nederland daar is ook geen toilet aan boord. Hoor je ze ook niet over klagen of wel. Zij reizen ook wel met de metro zit ook geen toilet in. Trouwens waarom geen vergelijking maken tussen deze nieuwe treinen en het metro netwerk in Rotterdam welke op dit moment het meest uitgebreid is in Nederland. De lijn tussen Spijkenisse en Nesselanden is lang hoor je toch ook niemand zeuren om een toilet. Ik noem het zeuren van mensen die denken voor anderen op te komen maar eigenlijk en heel toepasselijk het over hun eigen behoeften hebben. Let wel op IK werk met mensen met een lichamelijke handicap en heb nog nooit een klacht over toiletten wel of niet aan boord treinen gehad of gehoord. Daarnaast krijg ik meer het idee dat er behoefte is aan OV waar men zelfstandig in en uit kan stappen zonder hulp van derden, dan een toilet.
-
Sommige berichten hier passen wel heel goed in een tijdsbeeld waar men vooral aan zichzelf denkt en waar alles passend moet zijn aan de eigen behoeften. En andere mensen? Welke andere mensen?... :-\
Ben, er zijn nu eenmaal mensen die lichamelijke problemen hebben waardoor ze misschien plotseling of vaak een wc moeten opzoeken. Hubertus schreef niet dat (alleen maar) gehandicapten behoefte aan een wc kunnen hebben. Maar als je die behoefte van een behoorlijk grote groep mensen als zeuren afdoet, dan zou ik haast gaan hopen dat je zelf eens ervaart wat het betekent als je bijvoorbeeld een spastische darm hebt. Ik weet het helaas wel...
Bart
-
Lekker ouwehoeren over Sprinters, ga ik ook maar aan mee doen dan. Ik weet niks over stuk gaan, ik weet niks over personeel dat de pest heeft aan de treinen, ik weet niks over het wel of niet rijden in koude omstandigheden of heel warme omstandigheden (in beide situaties heb ik ze gewoon zien rijden), ik weet niet waarom men ervoor gekozen heeft dat bij elke mededeling telkens "goeden...." (afhankelijk van het tijdstip) moet worden gezegd, ik weet ook niet waarom ze de kleur hebben die ze vandaag de dag hebben.
Wat ik wel weet is dat de reizigersinformatie aanzienlijk beter is dan in "oude" treinstellen. Wat ik ook weet is dat de conducteur nu zicht over de hele trein heeft, als hij/zij zich tenminste niet verstopt in de vrije cabine. Ik weet ook dat op koude dagen de trein lekker warm blijft en op hete dagen lekker koel, met de automatisch sluitende deuren tijdens langer stilstaan. Ik weet ook dat ze bijna geruisloos rijden, lekker snel optrekken en prima zitten.
En als ik naar de plee moet, ga ik gewoon ergens anders!
Richard
-
Jaa, das niet de bedoeling! Een beetje positief doen op een forum. ;D
-
Ik vind het inderdaad mooie comfortabele treinen. Alleen je mot geen storingen hebben. Of dat er veel is weet ik niet. Maar blijkbaar wel. Het is belangrijk dat het materieel betrouwbaar is. Dat van die WC is stom en onnadenkend geweest.
Andre
-
Ik denk dat mensen toch liever in een nieuwe trein zitten dan in een trein die 40 jaar oud is.
Ik denk het toch niet... Het gemopper als er hier weer eens een V'tje voor komt rijden ligt puur aan het feit dat men de zitruimte te krap vind (ik snap niet waarom men dat vind, want die SLT's zijn helemaal belachelijk krap)
Die discussie over de WC in de trein vind ik ook onnodig.
De SLT is een stoptrein en over het algemeen zit je er maar een korte tijd in een stoptrein.
Ja inderdaad, het materieel is hier ook zo trajectvast, maar niet heus... het aantal keren dat een SLT ineens als intercity werd ingezet kan ik niet meer op 1 hand tellen: als er nou echt een strikte scheiding zou zijn tussen stoptreindienst en intercitydienst, dan werd het iets anders (dan nog vind ik dat er gewoon een plee in hoort) maar omdat het hier de normaalste zaak van de wereld is dat die trein, waar je volgens jou zo kort in zit, ook op lange trajecten gebruikt wordt, moet er gewoon een toilet in.
Daarnaast zit het personeel er 'iets langer' in dan de gemiddelde passagier.
De slt is trouwens niet de enige zonder een wc. De protos hebben ook geen wc en dit is dan geen probleem?
Tuurlijk is dat ook een probleem, maar daar is het het bekende verhaal van de eenzame roepende in de woestijn: de NS is groot, kent zo'n beetje iedereen wel, en die (relatief gezien) 'paar kilometer' spoor die Connexxion beheert, tja, die doet er dan niet echt toe.
En zijn de WC's op de stations dan zo slecht dat je per se in de trein naar de WC wilt?
Ja... mijn ervaring is dat treinplee's nog schoner zijn dan de soms werkelijk stinkend smerige automatische wc's op stations, waar je, als je de pech hebt een voorganger te treffen (en dat gebeurt nogal eens met al die toiletten die uit treinen verdwijnen) je dik 8 minuten moet wachten omdat dat ding zichzelf gaat 'reinigen' en vooral van dat laatste moet je niet teveel verwachten.
@ Maasdam: zeker van jou had ik een minder belachelijke reactie verwacht: JIJ werkt wel met mensen met een lichamelijke handicap! Wauw! Sorry, maar jouw reactie is me echt in het verkeerde keelgat geschoten!
-
En over dat de treinen vaak stil vallen in de winter als er sneeuw ligt.
Dat is dan een ontwerpfout. Alle belangrijke installaties liggen bij de NS treinen onder de treinen.
Neem de GTW die uit Zwitserland komt. Alle belangrijke installaties liggen daar op het dak.
Toen er in de winter zoveel treinen reed Veolia gewoon door. Dus...
Dus heeft de NS het goed gedaan bij plan V en ICM waar de apparatuur onder de bak zit en niet bij de SLT waar een deel op het dak zit.
wacht dat klopt niet....
Dat van die WC is stom en onnadenkend geweest.
Daar is natuurlijk wel over nagedacht en bij de NS kwamen ze tot de conclusie dat er geen WC nodig was. Dat niet iedereen het ermee eens is, is een andere zaak.
-
@maasdam [en anderen]
jij werkt met gehandicapten, waarschijnlijk hebben die allemaal een luier om.
Ik als ervaringsdeskundige rijdt nu zeker niet meer in treinen zonder WC. Plassen op de stations is geen optie, veelal ontbreekt deze voorziening of is te vies om te betreden. Ik kan ook mijn treinreis niet zomaar onderbreken omdat ik plassen moet, want de trein wacht niet op me.
Bij het reizen per Valys busje zit ik er meestal wel langer in, maar deze stopt op verzoek WEL bij een plasgelegenheid.
Helaas zijn er velen die met deze problemen worden geconfronteerd, en ik zou dan ook willen zeggen.....
heb JIJ zelf deze problemen NIET, hou je dan STIL en praat pas verder
als je zelf ervarings deskundige wordt [ik hoop het niet voor je].
Groeten,
ANDREUS
-
Dat gezeur over de toiletten moet maar eens ophouden. In de Metro zit er ook geen een maar hebben routes die vaak ook meer dan een uur duren.... Kan je als reiziger ook niet even naar het toilet. Kom niet met zielige verhalen van oudere en plas problemen dat vind men ook niet erg als deze mensen met de Metro moeten (voeg daar streek vervoer aan toe).
Groetjes Ben.
En dat is nou juist de reden waarom ik voor een trein kies en niet voor een metro/bus. Ik heb een chronische darmziekte en moet soms zonder dat ik er wat aan kan doen onverwachts naar een toilet. En nee ik ben geen zielige oudere maar pas 22jaar ::) Dus ik vind jouw mening een beetje kort door de bocht en niet bevooroordeeld om alleen maar te denken dat het oude krakkemikkige mensen zijn die problemen hebben. Ik en met mij vele anderen kunnen er helaas niks aan doen vanwege medische problemen dus vindt jij dat we allemaal maar thuis moeten blijven zitten?
-
@ Andreus:
Vind je de WC's in treinen wel schoon dan?
-
Nee ook niet altijd maar het is toch wel verdomde fijn dat ze er zijn als je nodig moet ;D ;)
-
Dat snap ik, maar dat betekent dus niet dat plassen op het station geen optie is.
-
Buiten het gebruik voor zeer hoge nood, is er geen mooiere plek waar je zo'n goed uitzicht hebt op de voorbij flitsende bielsen ;D
-
Dat snap ik, maar dat betekent dus niet dat plassen op het station geen optie is.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens, aangezien het wel zo is dat er op een hoop stations geen wc aanwezig is of dat je eerst een sleutel moet hebben die niet te krijgen is omdat een station grote delen van de dag onbemand is. En het feit dat er 's avonds maar weinig treinen rijden en je geen zin hebt om 30 tot 60 minuten te wachten ;)
Groet Wouter
-
Buiten het gebruik voor zeer hoge nood, is er geen mooiere plek waar je zo'n goed uitzicht hebt op de voorbij flitsende bielsen ;D
Vooral de wissels zijn fascinerend... helaas is dat met de chemische toiletten allemaal voorbij...
-
Buiten het gebruik voor zeer hoge nood,
Hmm, ik ben ook (niet persoonlijk) bekend met het gebruik van treintoiletten voor een andere vorm van hoge nood... ;D
-
@NS8714: :P betalen in natura wordt bij zwartrijden niet meer geaccepteerd ;D
-
al 5 pagina's lopen jullie te 'zeiken' over wat het NSR personeel er van vindt,
manohman maakt mij de psi niet lauw. ;D
-
PSI = Persoonlijke Stress Indicator?
En 5 pagina´s vol? Lees dan mijn reactie op pagina 1 nog maar eens.
`Beste stuurlui staan aan wal`
-
Ik denk dat ie een carnavals uitspraakt bedoeld die té toepasselijk is in dit topic [Hint, de letters staan in verkeerde volgorde ;)]
En René is juist stuurman, maar dan niet aan wal, dus het spreekwoord gaat niet helemaal op ;)
-
Dank je Thom (y)
PSI komt eigenlijk wel overéén met die uitdrukking ;D
alleen klinkt het op zijn brabants iets leuker. ::)
Arjan en toen jij je bericht had neergezet gingen de sluizen open en was het een stortvloed die niet meer te stoppen leek want het ging nergens meer over en ging straal voorbij aan het eerste (eigenlijke) bericht.
-
Heerlijke discussies hier over gehandicapten en luiers.
Ga lekker met de auto zou ik zeggen, dan kun je onderweg stoppen waar je wilt om je behoefte te doen ;D
-
Ga lekker met de auto zou ik zeggen,
En dat is dus precies wat er gepromoot wordt door het OV 8)
-
Heerlijke discussies hier over gehandicapten en luiers.
En alweer de 2de discussie (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8985.msg545665.html#msg545665) hierover :P
-
Arjan en toen jij je bericht had neergezet gingen de sluizen open en was het een stortvloed die niet meer te stoppen leek want het ging nergens meer over en ging straal voorbij aan het eerste (eigenlijke) bericht.
Nou ja, had al gauw in de gaten dat dit een amusant draadje ging worden, en gehoopt op een reactie waar ik benieuwd naar was. Heb overigens de chips en het bier maar gelaten waar het was, onderwerpen als luiers verhogen de behoefte daar aan niet echt.
-
ja arjan, er staat in dit draadje een hoop gezeik ;D
-
Ach ach ach...
Luiers Toiletten SLTtreinstellen Sprinters Railhoppers waar gaat het allemaal over.
1 ding weet ik wel een trein kan eenmaal niet aanpassen aan iedereen lange mensen zeuren om beenruimte dikke mensen zeuren om stoelruimte kleine mensen zeuren om te hoge stoelen noem maar op.
de NS kijkt zoveel mogelijk wat er mogelijk is en ik ben zelf van mening dat de NS het aardig goed doet als ik kijk naar veel andere landen op de aardbol hoe het daar gaat :-X met name in de oostbloklanden.
Dat plassen lijkt mij niet zo heel erg als je weet dat je een uur of langer in de trein moet zitten ga dan een half uur van te voren even uitgebreid op de wc (thuis of in een restaurant) kost vaak wel 50 cent maar wel vaak een schoon toilet, nee niet die burgertenten.
Maar zo kunnen we wel verder zeuren en discussieren maar treinen zijn bijv ook minimaal aangepast op dove mensen.
Zelf ben ik (zwaar) slechthorend en als er een vertraging is of een ongeluk is staat er vaak op die borden let op omroepbericht ja :-\ dat hoor ik niet altijd even goed soms gaat het zo snel en onduidelijk(vooral bij slecht weer).
Dan heb ik zo van tja ze kunnen niet overal rekening mee houden je moet dan eenmaal wat meer moeite doen om iets voor elkaar te krijgen dan kijk ik bijv goed om mij heen waar de mensen heen gaan en als het echt niet lukt aan iemand vragen wat de bedoeling is.
Zo kunnen mensen met darm en blaas ziektes gevoeligheid weet ik veel wat een speciale luier om doen ja...klinkt stom maar wie weet het dat jij dat onder je kont draagt ? en als jij een paar druppels eruit laat lopen of een plasje merkt niemand dat (niet meteen iig)
-
En op die manier slikt de consument dus weer braaf de verdere afbrokkeling van enig confortabel reizen. Wat is de volgende bezuinigingsmaatregel? Alle ramen eruit? Scheelt een hoop schoonmaakwerk en de treinreiziger zit toch alleen maar tegen geluidschermen aan te kijken of de metro/spits te lezen.
Jeroen
-
En vergeleken met bijvoorbeeld de spoorwegen in diverse andere landen, met name Aziatische, doet NS het dan nog steeds best wel goed... ;D
-
de NS kijkt zoveel mogelijk wat er mogelijk is en ik ben zelf van mening dat de NS het aardig goed doet als ik kijk naar veel andere landen op de aardbol hoe het daar gaat :-X met name in de oostbloklanden.
ah ja, de oostbloklanden. Daar zit zelfs in de tweeassige nieuwe railbusjes in Polen een plee, en in elk rijtuig 2. Wel wat shabby vaak, maar als jullie liever met loeiende buikpijn blijven zitten in een moderne frisse trein zonder toilet, mij best, ik was een paar keer erg blij met die dingen.
Zo oneindig moeilijk moet t toch niet zijn om wat plees in zo'n sprinter te zetten? desnoods doe je t zo: bij de volgende bestelling van sprinters bestel je stellen met in elke tussenbak een plee, daarna wissel je die bakken uit met de bestaande stellen en hoppa, relatief goedkoop in elke slt een toilet.
-
Zo oneindig moeilijk moet t toch niet zijn om wat plees in zo'n sprinter te zetten? desnoods doe je t zo: bij de volgende bestelling van sprinters bestel je stellen met in elke tussenbak een plee, daarna wissel je die bakken uit met de bestaande stellen en hoppa, relatief goedkoop in elke slt een toilet.
Zo moeilijk hoeft het helemaal niet te zijn, die toiletten die o.a. in Talenten, Regioshuttle's, Desiro's en andere buitenlandse treinstellen staan zijn kant en klare units die zo uit de fabriek komen. Het is een kwestie van plaats maken, stroomaansluiting maken en unit plaatsen.
Let maar eens op in Duitse treinstellen, al die units voor het toilet lijken op elkaar.
Groet Peter,
-
Moeilijk misschien niet,
Maar kost wel wat. Lees hier http://nos.nl/artikel/203583-tweede-kamer-wil-toilet-in-iedere-trein.html
tussen de 200 en 400 duizend per stuk, voor een toilet. :o :-X :-\
Mobiel toilet dan maar: Bijv http://www.dixi.nl/index.php?id=44&L=0 ;D :P ::)
-
Nederland is nu eenmaal een land van zeurpieten op alle gebied, waarom zou het hierover dan anders zijn. ;D
-
tussen de 200 en 400 duizend per stuk, voor een toilet. :o :-X :-\
Vraag nooit aan een partij die een aanpassing niet wil, wat die aanpassing zou moeten kosten.
Je zult per definitie de duurste optie voorgerekend krijgen.
Als je heel veel geluk hebt nog een goedkoper alternatief, maar daar zitten zoveel nadelen aan.....
-
daarom ook toilet bij een nieuwe trein leveren, één order, dus leuker prijsje, plus geen bestaande bakken hoeven verbouwen maar alleen wat moeilijk omrangeerwerk. Ging vroegah ook al steeds zo bij stoomlocs, tender van je sneltreinloc te klein? bestel je volgende goederenlocs met extra grote tenders en ruil ze om...
-
Nou die prijs klopt wel aardig denk ik.
Het is niet alleen materiaal en arbeidsloon.
Maar ook dat het rijtuig en of treinstel op dat moment een paar dagen niet gebruikt kan worden terwijl het wel nodig is ja dat kost geld.
-
de treinreiziger zit toch alleen maar metro/spits te lezen.
Jeroen
:o wasdat ??? Lezen, iets van papier? Is dat net zoiets als een 'boek'??? (jeweetwel, waarvoor ze afgelopen weekend een halte in Tilburg onrtuimden...)
Ik zie alleen maar mensen bezig met hun AI-FOON of word alleen maar geïrriteerd omdat ze (bij voorkeur in een 'stilte-coupé) luidkeels in hun mobiel zitten te blèren en dan beledigd zijn, als daarvan iets wordt gezegd...
Maar nu serieus: gelijk heb je wel, helaas... :'(
-
Zelfs machinisten lezen de krant..... :P
(maar we wijken nu af)
-
Is dat net zoiets als een 'boek'???
Een analoge e-reader bedoel je... ;)
-
(y) (y)
Zie je wel, ik wist dat er een betere term was! :D 8)
Frans
-
Zo opmerkelijk is dit niet, want in enkele steden, bijv Londen en Parijs, zijn er op sommige metrostations tegen de tocht glazen wanden gebouwd met daarin deuren tegen de tocht. De metrotrein moet dus wel exact stoppen met zijn deuren voor die deuren om de passagiers in en uit te laten stappen. Heb soms het idee dat dit ook automatisch kan. Ik zoek nog een voorbeeld van zon station Bijvoorbeeld de Jubilee Line in London. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jubilee_Line
In het Noord-Franse Rijsel (Lille) rijden er ook onbemande Metro stellen onder de stad.
i.v.m. de sanitaire voorzieningen is het bij ons, jullie zuiderburen, ook niet alles peis & vree.
De gesloten toilet circuits van de moderne treinen falen nog al eens.
Bij het klaarmaken van de treinen " 's morgens, durven de toiletbakken al eens in 'alarm' gaan & blijven.
De techniekers beginnen meestal pas hun shift wanneer de grootste deel van het rijdend park al aan " 't Bollen" gegaan is. Er is meestal géén reserve math. ter beschikking.
De keuze: treintje afschaffen of toch laten rijden (maar zonder toiletten in dienst)?
Vooral zorgen de verstopte waterleidingen voor problemen & het niet tijdig ledigen van de toiletbakken.
-
Doen ze hier ook rustig hoor, intercity's laten rijden met defecte w.c.'s en de werkende op slot, dan roepen ze om dat je tijdens een stop maar naar het andere treinstel moet overstappen.
Gelukkig was er een passagier met een handig zakmes (toevallig nog een Zwitser ook) dus die deur was zo open ;D.
Stephan.