BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 05 July 2011, 11:37:34
-
Uitlevering Vlaflip deze week in de Nl winkels.
-
Juli
481107 Fleischmann Sprinter Vlaflip
Foto's! 't Volk wil foto's! ;D
-
Al gezien in et echt op de beurs in Houten afgelopen weekend.
Op zich mooi, in een leleijke doos. Was bij een duitse handelaar,
weet helaas niet meer welke. ;D
-
Weet iemand misschien ook of deze ook in 3-rail komt ?
Of wordt het weer een ombouw project .... ?
Peter
-
Klopt, ik heb de set ook zien liggen. Was in de 1e zaal, helemaal links tegen de muur.
Tja, de vlaflip staat/stond op de verlanglijst, maar ben nog niet echt overtuigd eigenlijk. ???
@ Chris, ben je van plan hier een beschrijving/test van te maken ?
Gr.
Ferry
-
Weet iemand misschien ook of deze ook in 3-rail komt ?
Of wordt het weer een ombouw project .... ?
Hij wordt niet in 3rail geleverd, zie o.a. hier (http://www.stevenvolp.nl/index.php?itemid=1029)
Daar bouwen ze hem zelf om naar 3rail voor een redelijke meerprijs en kun je hem zo kant en klaar kopen.
Vwb het model, heb hem in de winkel gezien, helaas toch weer de rondmotor, ik vind het (erg) duurbetaald voor een 1:100 tweedelig treinstelletje met verouderde motor.
Gr. Remco.
-
Goh zeg, een adviesprijs van omgerekend FL. 769,-...
Volgens mij kostte een Sprintertje destijds nog geen 300 gulden!
mvg,
Gert
-
Al gezien in et echt op de beurs in Houten afgelopen weekend.
Op zich mooi, in een leleijke doos. Was bij een duitse handelaar,
weet helaas niet meer welke. ;D
Dat was Margots modellbahn, hij lag daar voor 329 euro.
Het model kwam erg iel over en het leek of er een kier bij de kop in het dak zat.
Gr
Peter
-
Voorlopig geen besprekingen op Groterdam ivm een chronisch tekort aan tijd....
Daar achteraan gevolgd door 2 weken van zeeën van tijd maar in het buitenland ;D
-
Jammer maar begrijpelijk Chris.
Erik-Jan
-
Het model kwam erg iel over en het leek of er een kier bij de kop in het dak zat.
Dat komt volgens mij door de kleuren, ik meende het in de winkel ook te zien, maar nadere bestudering leerde me dat de zijkant + dak blauw zijn, maar de 'bovenkant' van de zijkant wit, waardoor je
het idee krijgt dat er een kier zit.
Gr. Remco.
-
Goh zeg, een adviesprijs van omgerekend FL. 769,-...
Volgens mij kostte een Sprintertje destijds nog geen 300 gulden!
Duur treintje, maar daar had Fleischmann ook voor gewaarschuwd.(min of meer)
Ze wilde er eerst ook niet aan beginnen vanwege de kostprijs.
Alles wat Fleischmann uitbrengt is tegenwoordig pittig geprijsd.
Wat de ramen betreft, die klopte bij de Groen plan V ook al niet, ik had dat bij deze dan ook niet verwacht.
(dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat goed is!)
-
En die 300 gulden was ook in de tijd dat Gert nog jong was. Kan je nagaan hoe lang dat geleden is.
En ik kan het weten, want ik kreeg die eerste Sprinter voor een goed overgangsrapport of zoiets. ;D
-
Idd omrekenen naar guldens is nergens goed voor. Of wacht.... als zelfkastijding. Maar dan kan je beter omrekenen naar lires. 329 euro maal 1936,27 is 637032,83 lire. Wat een geld, brr!
-
Toch... als je het realistisch gaat bekijken vind ik de prijs/kwaliteit verhouding ver te zoeken. De sprinter is een simpel model waar de mallen nog van hadden liggen. Als ik hoor dat ze er verder weinig aan gedaan hebben (geen vouwbalg en verkeerde raampartijen) en ik vervolgens zie dat een Artitec Diesel-2 (een fijn-detail model) "maar" 299 euro kost (en in Houten vanaf 250 euro) dan denk ik dat er toch iets scheef zit.
Dit is niet om maar lekker mee te zeuren over te dure prijzen in de hobby, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Ze hadden gewoon beter hun best moeten doen voor zo'n prijs.
-
Had de vlaflip op m'n verlanglijst staan, maar daar is hij al vanaf geschrapt. Zo'n prijs en dan nog te beroerd zijn vouwbalgen erop te zetten en een goede raampartij erin te zetten. Nou ik wacht wel totdat er ooit een 1:87 model van komt.
-
Dit is niet om maar lekker mee te zeuren over te dure prijzen in de hobby, maar ik vind het wel iets om over na te denken. Ze hadden gewoon beter hun best moeten doen voor zo'n prijs.
Daar zijn we het snel over eens.
Maar op die manier prijzen vergelijken gaat zelden op. Niet eens vanwege inflatie, want dat je nog omrekenen. Het marketingidee kan gewoon verschillen en is in dit geval onvergelijkbaar. De 2011 kwam in 1980 in een oplage van minstens 5000, misschien wel 10.000 exemplaren op de markt. Hij koste overigens niet eens 300 gulden, maar 225 gulden bij vooruit bestellen.
Deze keer wilde Fleischmann op basis van een bestaande mal een paar honderd exemplaren uitleveren.
Je kan alleen voor jezelf bepalen of je de prijs-kwaliteitverhouding vind kloppen. Het aantal mensen dat dan positief oordeelt zal bij de Vlaflip niet erg hoog liggen, maar dat hoeft dus ook niet. Ik hoef hem nu niet en ga misschien lekker knutselen als het ding wordt gedumpt.
-
Ik kijk reikhalzend uit na foto's van de Sprinter Vlaflip.
Dus als iemand deze al heeft graag (y)
-
Hierbij wat foto's.
Ik heb er geen comentaar bij gezet.
http://www.pijplines.nl/pages/posts/fleischmann-sprinter-vlaflip-64.php
Manuel
-
Dat ziet er best aardig uit. Een groot pluspunt vind ik is dat ie makkelijk te combineren is met andere stellen. Alleen jammer van dat toch wel erg grote gat tussen de bakken. Hopelijk komt daar nog eens een vouwbalg voor.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Zou er iets met GPP-balgen mogelijk zijn?
mvg,
Gert
-
Hierbij wat foto's.
Top (y) ik zie nog meer puntjes van kritiek :-[
-
Zou er iets met GPP-balgen mogelijk zijn?
mvg,
Gert
Die zijn aan de grote kant. Op mijn drietje zit een kleinere variant van een of ander niet meer bestaande Zwitserse fabrikant van smalspoormaterieel.
In ieder geval is pimpen verder geen punt. Grote Symoba's eronder, vouwbalgen erop, stroomgeleidende koppelingen, raampjes uit de Roco 4274 en je bent al een heel eind. Alleen wat mij betreft niet na eerst ruim 350 euro naar de winkel te hebben gebracht.
-
Alleen wat mij betreft niet na eerst ruim 350 euro naar de winkel te hebben gebracht.
No way!
mvg,
Gert
-
Inderdaad. Pimp-projectje is leuk, maar niet als je eerst ruim 300 euro betaald voor het treinstel.
-
En dan moet je nog aan 3 4274-ers zien te komen.
Spoorfan
-
Hoe kan het dat deze sprinter zo (extreem) duur is?
En dan nog zulke domme fouten, hoe moeilijk is het om juiste ramen te gebruiken en een vouwbalgje ertussen ???
Fleischmann en Roco zitten toch onder 1 vlag?
Een Roco plan V is fors goedkoper geheel nieuwe ontwikkeling 1:87 noem maar op :-X
-
Een Roco plan V is fors goedkoper geheel nieuwe ontwikkeling 1:87 noem maar op :-X
O ja? Kun je me dan even de actuele verkoopprijs van een Roco Plan V aanwijzen? ::)
mvg,
Gert
-
De Roco plan V moet 269 euro gaan kosten volgens de site van Roco, ook een flink bedrag voor een 2-delig treinstel! Maar die is dan dus nog steeds maar liefst 80 euro goedkoper dan de Sprinter... ::)
-
volgens mij zit er ook interieurverlichting in (y) ik vind het eigenlijk wel mee vallen.
-
De Roco plan V moet 269 euro gaan kosten volgens de site van Roco
Als dat t.z.t. de werkelijke prijs is, dan vind ik dat toch heel netjes. Die Vlaflip van Fleischmann is gewoon idioot duur.
mvg,
Gert
-
Hij ziet er retestrak uit, maar ik zal hem NOOIT kopen, niet voor dat geld. Ik ben toch al van plan om een (oude) gele op de beurs te kopen,
en er een (bijna) kloppend model van te maken, met een Spoorcuriosa tussenbak, die ik al heb liggen. Ik vind het een mooi model, maar een
gemiste kans voor Fleischmann. En die prijs.... De winst hebben ze lijkt mij allang uit die mal gehaald, dus waarom zo duur?!
Gr,
Mathyn
-
En dan nog zulke domme fouten, hoe moeilijk is het om juiste ramen te gebruiken en een vouwbalgje ertussen
Zijn geen fouten, zijn beslissingen van Fleischmann. Of die wel of niet goed zijn laat ik verder in het midden....
o...enne.....ze verkopen als warme broodjes. (ja voor die prijs ja)
-
Aan Marklin rijders zeker.
Manuel
-
Nope, aan beide.
-
Aan Marklin rijders zeker.
Wat zijn we weer stigmatiserend.
Märklin heeft ondertussen wel een nette vouwbalg, kijk maar naar de Koploper. Bovendien is die qua prijs gelijk aan deze Sprinter.
Maar dat ze als warme broodjes gaan geeft wel aan dat men er wel op zat te wachten. En het allerbelangrijkste: het is een hobby dus dat mag wat kosten ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Nou die reactie kwam meer vanuit het drierailforum. Daar waren ze helemaal lyrisch over de Sprinter.
Manuel
-
Jammer van die ramen, kan je dit als hobbyist ook zelf oplossen? had een 3 delige set mooier gevonden. De prijs is wat aan de hoge kant.
-
Ja er zijn rijtuigen waar goeie ramen hiervoor in zitten. Maar met alleen dit ben je er nog niet om alles goed te krijgen.
En die rijtuigen beginnen zeldzaam te worden helaas. :(
Manuel
-
Nou die reactie kwam meer vanuit het drierailforum. Daar waren ze helemaal lyrisch over de Sprinter.
Daar is het dan ook het 3railforum voor. Een muffe teddybeer met een overgedateerde tenderloc in een kist wordt daar ook met applaus ontvangen...
-
Laten we hier (ongelooflijk dat dit hier weer opborrelt...) geen discussie starten over Märklin/3 rail en de andere merken.
Klopt het dat het interieur helemaal rood is ?
-
Ja het interieur is zoals bij de ouden helemaal rood. Helaas. Alleen voor de 1e klas is dat goed :P.
Manuel
-
Zijn geen fouten, zijn beslissingen van Fleischmann. Of die wel of niet goed zijn laat ik verder in het midden....
o...enne.....ze verkopen als warme broodjes. (ja voor die prijs ja)
Zeggen verkopers altijd ;)
Over 3/5 jaar ligt deze in de dump weet ik vrijwel zeker.
-
Dus jij maakt mij uit voor leugenaar vent ?
Mte heeft er 70 ontvangen en nu nog maar 20 stuks op voorraad...
-
Ach Chris, je weet wie het zegt. Bas. had vroeger een onderschrift dat getuigde van enige introspectie...
Chris heeft gelijk.
Geen balgen en geen aangepaste ramen zijn inderdaad bewuste keuzes om de prijs laag
(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/crowd.gif)
te houden en geen fouten die er per ongeluk zijn ingeslopen...
-
Dus jij maakt mij uit voor leugenaar vent ?
Mte heeft er 70 ontvangen en nu nog maar 20 stuks op voorraad...
Als je zo rekent gaan ze als warme broodjes ja.
Heb je er 500 ontvangen dan blijf je met een flinke smek zitten.
Ik zeg nergens iets over leugenaar maar ik ken verkopers wel hun enige doel is verkopen en veel geld verdienen, niks mis mee zo zit de markt in elkaar of het nou brood verkopen is of modeltreinen zit geen verschil in.
Einde discussie mijn mening het model is gewoon veel en veel te duur voor wat je krijgt, wil je hem koop m lekker wil je het niet of te duur neem je het niet.
-
Welke gek gaat er nou 500 treinstellen op voorraad nemen..... (er zijn er maar 350 gemaakt van de vlaflip)
Je ziet de inkoop aantallen van winkeliers iets te rooskleurig...
Jij kent verkopers, dus scheer je ze allemaal over 1 kam.
Dan kan jij simpelweg roepen dat het einde discussie is, maar zo werkt het niet.
Veel geld verdienen ? Met treintjes verkopen ? Whahahahah....dan was ik beter in de IT gebleven.....
Maar goed, ik vind dit leuker, dus blijven we maar treintjes verkopen. Maar dat doen we niet om veel geld te verdienen......
Als ik iets minder vind, en men vraagt dat aan mij in de winkel, dan zeg ik wat ik er van vind en laat de klant zelf kiezen, en ik weet zeker dat er hier Beneluxers zijn die dat beamen.
Sterker nog, op Groterdam zet ik neer wat ik af en toe van een model vind, en dat is zeker niet altijd positief. Dat de hele Sprinter niet te vinden is op Groterdam moet ook genoeg zeggen denk ik zo.
-
Nee, daar heb je gelijk in.
Ik weet ook wel dat die niet gauw in groterdam komt de prijs is denk ik lang niet de enige reden (schaal denk ik eerder).
die 500 maak ik ook een voorbeeld van maar warme broodjes in de modeltreinenwereld kennen we gewoon helaas niet.
Dat jij zegt van ze gaan als warme broodjes dan verwacht ik echt wel 10/15 per dag te verkopen maar helaas lukt dat niet (meer)
Ik scheer niet alle verkopers over 1 kam doel van een verkoper is verkopen dat is een functie en zoveel mogelijk het liefste.
En nee modeltreinen is geen mediamarkt ofzo maar daar geld ook in welke winkel dan ook zoveel mogelijk verkopen en de winst/omzet hoog houden.
Dat jullie/jij de klant laten oordelen en je eigen mening, prima maar dat doet elke winkel.
Het model is gewoon te duur het hoeft ook geen 100,- te kosten maar als flm de prijs van 180/200 eur nam liep het wel wat harder denk ik.
-
1 ding is heel duidelijk : Je hebt geen idee waar je over praat.
En nou pas is de discussie gesloten. (Het heeft nu immers geen zin om door te gaan)
-
En nu sluit jij de discussie?
Kan ik toch ook zeggen van nee zo werkt dat niet wat je net zegt?
Maar meningen verschillen gewoon en daar is dit topic niet de juiste topic/forum voor, en doorgaan heeft inderdaad geen zin ik zei net namelijk ook einde discussie :)
Back :
Maargoed die profi koppelingen van de sprinter zijn die nog hetzelfde ? zo mooi strak op elkaar gaat dat nog steeds fout in bochten?
-
Er is technisch niets veranderd Bas, puur een sausje van blauw, geel en wit.
-
Oke ;) dus nog steeds die 6 polige NEM aansluiting erin.
-
yep.
Voor de duidelijkheid, Bas en ik hebben achter de schermen verder gebabbeld, dus zijn de scherpe kantjes er wel vanaf en hebben we wat zand hier en daar lopen strooien. ;)
-
Sterker nog, op Groterdam zet ik neer wat ik af en toe van een model vind, en dat is zeker niet altijd positief. Dat de hele Sprinter niet te vinden is op Groterdam moet ook genoeg zeggen denk ik zo.
Dacht juist vanwege je vakantie dat je hem niet plaatste... (y)
-
Nee. Dat is het niet.
Ik ben erg in dubio wat te doen. Ik heb gewoon wel uitgekeken naar dit model.
En dan in eerste instantie een anti climax, en nu een paar dagen later de twijfel. ;D
Als ie komt dan inderdaad na de vakantie. 8)
-
ik hoop dat er ooit een 3 delige Vlavlip komt in 1/87, maar dit model is ook erg mooi, jammer van de ramen en de balgen, maar daar kan ik wel mee leven, minder is de prijs, dat word nog effe sparen, maar helaas heb ik dit model nog alleen op foto's gezien.
-
Als je bij flischmann een diode-probleem hebt, moet je deze verrekte diodeschijfjes verwijderen en een standaard IN4148 diode of de wat zwaardere (ca 1 ampere) IN 4001 nemen en die er tussen solderen. Dan heb je het diode probleem opgelost.
Andre
-
Mijns inziens zijn de problemen wel op te lossen
1. De 3e bak : SpoorCuriosa (had/heeft) toch een setje voor een tussenrijtuig ?
Dit model zou ideaal zijn voor een (her)uitgave hiervan. Eventueel zelfs als kant en klaar rijtuig. Of misschien iets om in styreen te plotten ?
2. De ruiten : er zijn genoeg voorbeelden van goede ruiten. Als nou eens 1 op de 5 mensen die de 'vlaflip' koopt de juiste ruiten wilt. Is het dan niet mogelijk om die voor een 15/20 euro per setje te fabriceren ? BENELUXactie ?
3. De motor : Er bestaat al sinds jaar en dag een set van SB modelbau. Die was en is prijzig.
De prijs ? Laten we het zo zeggen, de prijs is nooit goed genoeg. ::) liefst gratis natuurlijk
Sander Die hem zelf niet koopt, want hij rijdt Duits
-
Een extra voordeel van de SpoorCuriosa tussenrijtuig, die heeft kortkoppelingen.
Aangezien de ruimte tussen Sprinterbakken aanzienlijk is, kun je geloofwaardig kort houden.
Alleen moet er nog een intereur gemaakt worden voor die tussenbak.
-
Die kortkopelmechanieken zijn zeker handig, maar niet om de afstand tussen de bakken in te korten. Die afstand is in werkelijkheid ook groot.
De mechanieken zijn handig om vouwbalgen te kunnen plaatsen, vooropgesteld dat de kopbakken dan ook een mechaniek krijgen.
En verder is het bouwpakket van de tussenbak niet zonder meer bruikbaar voor een vlaflip drietje. Er is nogal verbouwd bij de vervlaflipping.
-
Extra deuren, voor de rest valt het wel mee toch?
Die heeft iemand in messing gemaakt.
En het interieur moet je toch zelf maken.
Door de kortkoppelingen en vouwbalgen sluiten ze goed op elkaar.
Ik heb niets aangepast aan de koppelingen van de kopbakken.
-
Die heeft iemand in messing gemaakt.
Manuel, naar ik meen te weten.
mvg,
Gert
-
Dat klopt. Ze gaan tegenwoordig alleen nog via de winkel waar ik werk.
Manuel
-
Manuel, naar ik meen te weten.
Vergeet de Grote Ger niet...
-
Hoe duur doen die tussenbaksetjes eigenlijk ??
-
Vergeet de Grote Ger niet...
Die had ze het eerst ;D
-
En Chris heb jij al een Sprinter genomen? Of hou je het bij je huidige drietje?
Manuel
-
Die had ze het eerst ;D
Ik bedoel maar...
-
En Chris heb jij al een Sprinter genomen? Of hou je het bij je huidige drietje?
Manuel
Ik ben nog steeds aan het twijfelen....
-
Ja misschien moet er gewoon eens een verslag komen met hoe je het treinstel nog mooier kan maken met zo min mogelijk kosten.
Maar goed je hebt nog even de tijd om er over na te denken.
Manuel
-
Dat is inderdaad een idee, maar dan moet ik nog steeds aardig wat geld ophoesten. 8)
-
Hoe duur doen die tussenbaksetjes eigenlijk ??
Volgens mij zijn ze er momenteel niet meer.
-
@Chris,
Ik zou het gewoon bij deze (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=146:sgmm-3-delige-vlaflipsprinter&catid=69:exclusieve-modellen&Itemid=126) houden, of heb je die niet meer?
-
Zeker wel.
Deze krijgt een update.
Nieuwe transfers, nieuwe motor en interieur verlichting.
En rubbers om de deuren.
Komt nog een heel verslag over.
-
Ik vraag mij af : wat kost meer ?
een nieuw Fl* sprinter met ombouw OF een oude Fl* sprinter met ombouw
-
Sander Die hem zelf niet koopt, want hij rijdt Duits
Dat is geen excuus, ze kwamen door Duitsland van/naar Denemarken. ;)
-
Inderdaad! Je kunt dus zelfs combineren met een Deense Bolleneus! (y)
mvg,
Gert
-
Extra deuren, voor de rest valt het wel mee toch?
Die heeft iemand in messing gemaakt.
Wat veel mensen lijken te vergeten is het aanpassen van het naastliggende raam. Het grote 1e klasse raam is bij het aanbrengen van de nieuwe deuren vervangen door een kleiner 2e klasse raam. Met alleen een setje messing deuren 'opplakken' ben je er dus niet (als je het goed wilt doen tenminste).
-
Klopt, maar ik heb daar i.o.m. de opdrachtverstrekker van afgezien...
-
(y) ben weer een beetje bij en revalideren gaat goed, nog bedankt voor de reactie's. nu weer on topic.
Wat een ieder koopt voor wat voor prijs moet ieder weten maar naar mijn idee is een ander kleurtje voor die prijs toch echt waanzin, niet alleen de ramen zijn niet verkeert, zowat 70% van de hele onderkant klopt voor geen meter meer, sorry zoiets had ik anno 2011 echt niet uit die hoek verwacht.
-
Wat men voor het gemak even vergeet is dat de kosten voor de mal er dan wel uit zijn, maar het starten van een kleine produktieserie van een model wat feitelijk niet meer gemaakt werd in verhouding meer kost dan een lopende serie (alle onderdelen moeten namelijk weer worden aangemaakt) , en dat bij kleurvarianten het spuit/druk proces wel opnieuw ontworpen is voor dit model (kijk voor de grap eens even terug hoe lang Limarossi nodig had om de IRM beter te kleuren..).
Daarvan zijn de kosten ook aanzienlijk en moeten verdeeld worden over 350 stuks.
Verder ziet het stel er strak uit al is hij niet helemaal correct; de herkenbaarheid is ook een factor, en zelf zou ik hem toch niet zo netjes krijgen.
Helaas heb ik geen TpV meer.
-
Voor de ware modelbouwer ligt er weer een uitdaging dus. Ramen en bodem als ik het goed begrijp.
Heeft iemand informatie over wat er aan de bodem meot worden gedaan, of heeft die iemand een paar duidelijke plaatjes van de bodem?
Spoorfan
-
De apparaatkasten zullen wel een ander plekje gekregen hebben ???
Ga eens kijken naar het 1/1 model of vraag of iemand er foto's van neemt.
B.v. Leiden is geschikt omdat daar regelmatig een Sprinter klaar staat voor vertrek richting Alphen en verder.
(https://lh3.googleusercontent.com/-j5yqq3EjWyU/RwJmqC5AGZI/AAAAAAAAGPM/w1zzkPYY-04/Img_6021.jpg)
-
Het model is wel mooi en strak gespoten.
-
Nou dat vind ik dus tegenvallen. Ik heb vandaag ook zo'n stel in de winkel gezien. Maar het viel mij echt tegen. Als het spuitwerk strak was geweest, had men het wit van de raamranden ook blauw gespoten en ook de kaprand waar het dak in valt, zodat die witte naad er ook niet geweest was.
Bovendien zat er een knik in de onderzijde van het blauw dat om de cabineramen loopt.
Met de tekortkomingen van ontbrekende vouwbalgen, verkeerde ramen en ontbrekende spiegels (waarom lees ik daar niets over??), vind ik dit treinstel echt tegenvallen.
Roco, na Mat'64 een 1:87 Sprinter?
Jeroen
-
Nou ik ben ook echt ontevreden over de Sprinter. En deze mening deel ik met veel klanten.
Maar ik heb me bewust buiten de kritiek gehouden om het model niet geheel de grond in te trappen. Want op zich zijn de lijnen om de deuren mooi strak bedruk. Maar verder kan ik ook weinig positiefs mededelen. En ik heb echt nog lang niet alle mankementen voorbij horen komen hier.
Manuel
-
ontbrekende spiegels (waarom lees ik daar niets over??)
Misschien omdat ze nog nooit op het model hebben gezeten en dus bij voorbaat niemand verwacht had dat dat nu anders zou zijn?
-
Bij de oorspronkelijke Sprinters zater er ook geen spiegels op, dus feitelijk zijn de geel/grijze stellen niet echt fout. Toen de tweetjes de Zoetermeerlijn gingen rijden, kwamen er al snel spiegels op deze stellen, echter alleen aan de rechterkant in de rijrichting gezien. Dit bleef zo ook op de City-Pendels, dus daar heeft Fleischmann sowieso al nagelaten om deze spiegels aan te brengen. Bij de revisie naar SGMm kwamen ook speigels op de drietjes en nu aan beide zijden van de cabines.
Dus ja, het was te verwachten dat Fleischmann nu ook geen spiegels aan zou brengen, maar dat neemt niet weg dat ik het voor het gevraagde bedrag een nalatigheid vindt.
@Manuel: Waarom een afwachtende houding t.o.v. de kritiek op de Sprinter? Komt dat voort uit het feit dat je ze in de winkel waar je werkt kwijt moet zien te raken? Ik vind dat dit forum er onder andere voor is om mensen te informeren over modelspoorzaken. Nu kan kritiek op een model gelezen worden als lekker negatief doen, maar ik zie het juist als iets waar potentiële kopers hun voordeel mee kunnen doen. Zij kunnen dan een goede afweging maken of ze zo'n treinstel toch gaan kopen of niet. Hopelijk wil je dus de kritiekpunten alsnog met ons delen.
Jeroen
-
@ Jeroen. Ik heb mij afstandig gehouden omdat ik eerst een reactie van Fleischmann zelf wilde ontvangen. Maar tot nu toe heb ik daar nog steeds niets van terug mogen ontvangen.
Het gaat mij echt niet om de verkopen. Ik heb hier regelmatig een model behoorlijk bekritieseerd. Maar om een aantal redenen heb ik het bij de Sprinter even stil gehouden.
Destijds heb ik voor Fleischmann een handmonster gemaakt van de Sprinter 2 Vlaflip. Deze stond ook op Neurenberg. Hier moest ik al wel rekening met een aantal dingen houden die niet in de praktijk toegepast konden worden. Maar toch had het model beter gekunt dan wat ze nu hebben geleverd. Want naar mijn model hebben ze blijkbaar al helemaal niet gekeken verder.
Een aantal punten die wel genoemd mogen worden zijn:
- Ramen die niet kloppend zijn.
- WC raam die er nog gewoon in zit.
- Koersbord dat te klein is.
- witte randen tussen dak en de bak zelf. Dit komt omdat het stel niet gespoten is maar Tampondruk is toegepast.
-De kleur blauw op de bak zelf is te donker. Deze hoort ook iets lichter te zijn ten opzichte van het dak.
- Zelf vind ik het geel ook wat te helder. ( maar dat is mijn mening )
- De dakopbouw is geheel grijs verder. En hoort blauw met zilver te zijn.
- En dan een mieren*puntje. De ring om het derde frontlicht is blauw en hoort zwart te zijn.
Dit zijn de punten die mij toch wel het meest tegenvallen, en ook niet nodig waren geweest als ze gewoon dat hadden gedaan wat ze beloofd hadden.
Hier een link van hoe het eigelijk wel moet:
http://web.manuelspot.nl/pages/modelspoor/sprinter-2-vlaflip.php
http://web.manuelspot.nl/pages/modelspoor/sprinter-3-vlaflip.php
Of je het model nu wel of niet koopt dat is geheel aan één ieder zelf. Op zicht zijn een aantal dingen zelf aan te passen. Maar ik moet één ieder ook gelijk geven dat wat er nu is binnen gekomen niet is wat ze beloofd hebben en al helemaal niet met deze prijs gecombineerd mag worden.
Manuel
P.S. Dit commentaar staat geheel buiten de winkel waar ik voor werk. Dit is echt mijn privé mening over dit model.
-
Top Manuel, hier hou ik van!
Je kritiekpunten zijn m.i. ook terecht, waar jet het ontbreken van de spiegels en de vouwbalg dus nog aan toe mag voegen.
Het is triest dat een fabrikant eerst een handmodel laat maken en daar vervolgens geen gebruik van maakt tijdens hun productieproces.
Ik ben van mening dat er hier nu een goed objectief beeld gegeven is van de tekortkomingen van de Sprinter van Fleischmann waarmee potentiële koper een goede afweging mee kunnen maken of deze Sprinter aangeschaft moet worden of niet.
Jeroen
-
Ik heb nog 3 oude sprintertjes liggen hier, denk dat ik die maar eens te koop aanbied ;D
-
Top Manuel, hier hou ik van!
Je kritiekpunten zijn m.i. ook terecht, waar jet het ontbreken van de spiegels en de vouwbalg dus nog aan toe mag voegen.
Het is triest dat een fabrikant eerst een handmodel laat maken en daar vervolgens geen gebruik van maakt tijdens hun productieproces.
Ik ben van mening dat er hier nu een goed objectief beeld gegeven is van de tekortkomingen van de Sprinter van Fleischmann waarmee potentiële koper een goede afweging mee kunnen maken of deze Sprinter aangeschaft moet worden of niet.
Jeroen
Wat je vergeet is dat er vanaf het begin (1979) ook verkeerde panto's op staan (met buitenliggende stabilisatorstang ipv een binnenliggende)... ;)
Voor de rest wordt er m.i. nog steeds voorbij gegaan aan het feit dat Flm hier een kleine serie heeft laten produceren. Als ALLES wat hier genoemd is (even afgezien van het slechte tamponeerwerk) aan het stel veranderd had moeten worden had ie onbetaalbaar geworden. En dat voor een model wat al meer dan 30 jaar oud is, daar beginnen ze niet meer aan. Het mag eigenlijk een godswonder heten dat er nog 350 van die dingen uitgeperst zijn. Die mallen moeten nu zo onderhand wel versleten zijn: halverwege de jaren 80 waren er al meer dan 10.000 afgezet, dus ik denk dat het er nu wel zeker 20.000 zullen zijn. En: lengteschaal 1:100, da's iets wat een heleboel mensen tegenwoordig ook niet meer willen. Dus ik vind het allemaal wel begrijpelijk. Overigens is Flm al bezig om de nog resterende stellen 'nach zu bessern' (bron: Flm).
WT
-
Het is heel begrijpelijk dat sommige dingen niet aangepast zijn. Maar kom de consument dan ook een beetje tegemoet met een iets normalere prijs. Waarom kunnen een andere fabrikanten een (tweedelig) treinstel goedkoper in de markt zetten die wél netjes gedetailleerd is?
Ik vind het bedrag wat Fleischmann vraagt voor zo'n matig afgewerkt treinstel gewoon schofterig en dat heeft niets, maar dan ook niets met oude mallen enzo te maken.
Jeroen
-
Jeroen,
Ik ben met je eens dat de prijskwaliteitsverhouding voor dit model 'niet helemaal overeenkomt'. Aan de andere kant kun je natuurlijk iedere prijs vragen die je wlt. Of iemand het gevraagde bedrag er dan voor over heeft is vraag twee... ;)
-
Voor diegene die de ramen wil aanpassen nog een tip. De TUI slaaprijtuigen 1:100 van ROCO en alle modellen die daarvan zijn afgeleid (b.v. ook de Nederlandse versie met het maantje) hebben passende ruiten. Daarvan hoef je er maar twee aan te schaffen.
Met wat huisvlijt is het zo gebeurd.
Spoorfan