BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Chris op 28 June 2011, 23:53:13
-
Welke samenstellingen met ICL rijtuigen zijn nu mogelijk (met een 1800) want ik snap er niks meer van.
De ene keer hoor ik, dat Roco deze met sluitseinen heeft uitgebracht slaat nergens op, het zit altijd tussen twee 1800 loks, maar als ik op internet kijk, zie ik toch gewoon een stam ICL rijtuigen achter een 1800 lok hangen.
Welke combinaties zijn mogelijk ?
-
De stammen ICL die oa op Amsterdam-Amersfoort-Deventer reden waren voor zover ik weet altijd met voor en achter een lok, 1700 of 1800. Idem voor Schiphol-Lelystad
Mogelijk dat er bij de diensten op Den Haag-Venlo wel werd omgelopen... dat werd daar eerder met ICK ook gedaan.
-
Hmmm...nu je dat zegt, vind ik opeens alleen maar ICL treinen met twee keer een lok....
Ok, sloop ik die sluitverlichting er wel uit en zet die in een ICK.
-
Van Amsterdam naar Amersfoort en verder, bestond de trein altijd uit negen rijtuigen, 2xA, 6xB en 1xB met bagage afdeling. Af en toe reed er in plaats van een ICL-A rijtuig een ICR-A mee. Aan beide kanten van de trein een A, de rest er tussenin.
-
Hmmm...nu je dat zegt, vind ik opeens alleen maar ICL treinen met twee keer een lok....
Ok, sloop ik die sluitverlichting er wel uit en zet die in een ICK.
Je had ook uitwisselingstreinen naar Duitsland t.b.v onderhoud en die reden met 1 loc, dus om die na te bootsen heb je weer welsluitverlichting nodig. Ook die paar keer dat ze in de 1900 reden en ik een plaatje gezien met 1 loc ervoor, zonder 1 aan het einde van de trein.
-
In de 1900 werd er vrijwel altijd met één loc gereden.
-
Van Amsterdam naar Amersfoort en verder, bestond de trein altijd uit negen rijtuigen, 2xA, 6xB en 1xB met bagage afdeling. Af en toe reed er in plaats van een ICL-A rijtuig een ICR-A mee. Aan beide kanten van de trein een A, de rest er tussenin.
De ICL A werd ook wel eens verzekerd door een Avmz van NS zelf.
-
In de laatste maanden dat ze in dienst waren heb ik er nogal wat foto's van gemaakt.
Toen reden ze inderdaad in stammen van 9 met de beide A's aan de uiteinden en 2 loks.
De stammen die ik toen gezien heb hadden een Aimz en een Avmz.
Als je (detail) foto's nodig hebt PB je maar
groet,
Jakop
-
1800 voorop en maar 1 loc:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Plan_ICL.jpg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Plan_ICL.jpg)
-
1800 voorop en maar 1 loc:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Plan_ICL.jpg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Plan_ICL.jpg)
En te zien aan de portalen (Arkel portalen) zeer waarschijnlijk een trein in de 1900 serie, zoals Bruno al hintte. Dus waarschijnlijk:
1500-serie trek-trek
1900-serie 1 lok met omlopen
Oftewel Chris kan lekker doen zoals hij wil, het kan allemaal :)
-
Te zien aan de 14 à 15 rijtuigen houd ik het op een overbrenging van/naar Venlo.
-
Ja maar dat past niet ;D
-
Is je zolder niet ruim genoeg dan?
Jos
-
Tuurlijk, maar dan is er door het hele landschap een trein van 15 rijtuigen te zien en dat is geen zicht.
-
Daarom: 1:100 ;D
-
Niet schelden he !
Tis al erg genoeg dat die vlaflip dadelijk1:100 is ;D
-
Ja maar dat past niet ;D
Kortere overbrengingen kunnen ook, dan haal je die rare wit/rode rijtuigen eruit. ;D
-
Niet schelden he !
Tis al erg genoeg dat die vlaflip dadelijk1:100 is ;D
Over die IRM van Rivarossi of de Koploper van Marklïn heb ik ook niemand horen klagen. Vind je een trein mooi dan koop je hem, ongeacht de lengteschaal.
-
Beter lezen dan.
Maar daar gaat het mij niet om. Als ik 1:87 kan kopen koop ik dat liever dan 1:100 of 1:93.5.
Dus die IRM, Koploper en Vlaflip komen ook gewoon op de baan.
Staat niet voor niets een smiley achter.
-
Over die IRM van Rivarossi of de Koploper van Marklïn heb ik ook niemand horen klagen.
Dan heb je zeker selectief gelezen ::)
-
Altijd leuk; de overbrengingsritten van ICL (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5889040304/in/photostream), zeker toen ze nog niet allemaal verbouwd waren. Lekker bont en qua lengte goed in 1:87 na te bootsen (y)
-
In de reguliere dienst reden deze treinen altijd met lok voor en achter. Vooral in het begin in een heerlijke voor de modelbaan geschikte mengelmoes van kleuren (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5889048798/in/photostream/)! (y)
-
Laat ik nou net zo'n mengelmoes hebben! Is werkelijk een prachtig gezicht.
In totaal 8 rijtuigen in de volgende samenstelling (zo reden ze aan het begin van de inzet van ICL):
Bimz
Aimz
Bimdz
BD
Bimz
Bimz
Aimz
Bimz
Aan beide zijden een loc, zo'n samenstelling is voor jou ook mogelijk Chris.
-
Kom rijkelijk laat op dit feestje, maar na lezing heb ik toch nog een vraagje.
Ik zie op de foto's 2 DB kleurstellingen (voordat alles NS kleuren kreeg); InterRegio (blauw/wit) en ICE (wit/rood).
Daarnaast wordt er gesproken over 3 rijtuig types: Aimz, Bimz en Bimdz.
Mijn vraag; kon elk rijtuig type in één van bovenstaande DB kleurstellingen voorkomen of was bijv. het type Bimz altijd in ICE kleurstelling?
Vriendelijke groet,
Keesjan
-
Alle genoemde rijtuigtypen in IR-kleuren bij de DB in dienst gekomen. Na het verdwijnen van de IR-treinen zijn veel 2e klasse-rijtuigen in ICE-kleuren geschilderd om in IC-treinen dienst te doen. 1e klasse-rijtuigen zijn ook omgeschilderd, maar op kleinere schaal. Het gevolg was dat er met name blauwe (IR) Aimz en witte (ICE) Bimz en Bimdz naar Nederland kwamen. Omdat de standaardsamenstelling (in het begin) B-A-B-BD-B-B-A-B was, leverde dat extreem bonte treinen op: A's blauw (IR), B's wit (ICE) en BD's geelblauw (want dat waren ICK's). Later werden de gehuurde rijtuigen (A's en B's) overschilderd en werden de stammen steeds meer NS-blauwgeel. Overigens werden de stammen toen qua samenstelling niet minder interessant, omdat er op een bepaald moment de Avmz en een aantal ICR A's aan de stammen werden toegevoegd.
Er waren twee uitzonderingen: één blauwe Bimz en één blauwe Bimdz. Hierdoor konden maximaal 4 blauwe bakken in één stam konden voorkomen. Dit heb ik zelf ook een keer gezien in een stam van maar liefst 10 bakken.
En voor de volledigheid: in Duitsland zijn er ook nog rijtuigen in stoptreinkleuren omgeschilderd (dus verkeersrood met witte band).
-
Bedankt voor dit heldere antwoord. (y)
Het bevestigt mijn vermoeden dat hoofdzakelijk alleen de Aimz in het blauw/wit rond reed en de overige types in wit/rood, maar de enkele Bimz en Bimdz in blauw/wit geven wat vrijheid om "creatieve" samenstellingen te maken zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. :)
-
ROCO heeft 3x Bimz rijtuigen en 1 x aimz uitgeleverd, klopt deze samenstelling vergelijking met er op 1:1 basis werd gereden of mist er een rijtuig. Ik mis eigenlijk de Avmz, of heeft deze rijtuig niet altijd meegereden?
-
Nee, die kwamen er later bij. Werden ook net gehuurd en waren al van de NS.
Zijn volgens mij wel weer aan de DB verkocht toen de "echte" ICL's retour gingen.
Zie ook hier (http://www.martijnhaman.nl), klik op ICL en lees bij 'Levensloop" bijna onderaan.
Groet,
Jakop
-
Wel jammer dat er geen Amvz is gemaakt, terwijl roco daar wel een mal voor heeft. De overige ICL rijtuigen zijn precies 1:87?
-
Voor diegene die de ns icl nog wil fotograferen. Ze staan allemaa in hamm rangierbahnhof trsamen met nog zo'n 120 duitse rytuigen in diverse kleuren alsmede de talgo rytuigen van db nachtzug.
Groetjes chris (y)
-
Wel jammer dat er geen Amvz is gemaakt, terwijl roco daar wel een mal voor heeft. De overige ICL rijtuigen zijn precies 1:87?
De 'Nederlandse' versies zijn in ieder geval 1:87.
-
Wel jammer dat er geen Amvz is gemaakt, terwijl roco daar wel een mal voor heeft. De overige ICL rijtuigen zijn precies 1:87?
Zelf maken dan?
Heb ik hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38928.0.html) gedaan, echter wel 1:100 ;)
Als je foto's nodig hebt, PB me maar, ik heb er veel gemaakt voor dit projectje.
Groet,
Jakop
-
In het begin van de inzet van ICL reed deze van Amsterdam-Deventer en Schiphol-Lelystad, maar met welke samenstelling werd er gereden? Roco bv heeft Aimz en Bimz gemaakt, reed de Amvz ook al mee naar Lelystad vanaf Schiphol en Amsterdam naar Deventer?
-
Om mezelf te quoten: ;)
(...) Omdat de standaardsamenstelling (in het begin) B-A-B-BD-B-B-A-B was, leverde dat extreem bonte treinen op: A's blauw (IR), B's wit (ICE) en BD's geelblauw (want dat waren ICK's). (...)
Zie dat als de eerste periode. Met name in deze periode kwamen afwijkende stammen regelmatig voor (uit eigen waarneming: o.a. een A te weinig en een andere keer een stam van maar liefst 10 rijtuigen).Overigens werden de stammen toen qua samenstelling niet minder interessant, omdat er op een bepaald moment de Avmz en een aantal ICR A's aan de stammen werden toegevoegd. (...)
Dit was de tweede periode, waarin de gehuurde rijtuigen steeds meer in NS-kleuren geschilderd werden. De samenstelling was toen: B-A-B-B-B-BD-B-B-Avmz/ICR A.
Tijdens de derde periode hadden alle rijtuigen NS-kleuren en waren de Bimdz voorzien van een wat bredere deur, zodat de ICK BD vervangen kon worden. Toen waren de stammen als volgt samengesteld: Aimz-B-B-B-Bimdz-B-B-B-Avmz. Als variatie reden er ook stammen met twee Aimz's of Avmz's. Of er toen ook nog ICR A's meereden, weet ik niet.
Voor alle periodes geldt dat er een loc voor én achterop meereed. En buiten de eerder genoemde trajecten heeft er ook nog een tijdje een stam in de treinserie 2000 gereden, dat was toen nog Den Haag-Arnhem (spits Nijmegen), en er staat me nog iets bij van één late rit Amersfoort-Rotterdam in de treinserie 2800.