BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: RobbertJan op 08 May 2011, 13:23:33
-
Het zat er wel aan te komen dat het projectje geraden zou worden op
basis van een paar foto's die ik geplaatst had, dus bij deze maar zijn
eigen topic om het allemaal overzichtelijk te houden.
Hiermee begon het allemaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_X_4.jpg)
Een Japans model van een B-6 locomotief welke op Mp werd aangeboden.
En daar zag ik wel brood in omdat het mij direct aan een NS 8400 deed denken,
althand in grote lijnen want de verschillen zijn desondanks groot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_138.jpg)
Hoewel er dingetjes zijn die niet geheel kloppen o.a. de afstand tussen de
middelste en achterse gekoppelde as, welke bijna tegen elkaar moesten zitten.
Wat dat ook zou inhouden dat de achterste loopas ook naar voren zou moeten
worden geplaatst.
Iets wat wel redelijk te doen is door het frame in te korten tussen de beide assen.
Maar zover ben ik er nog niet mee, ik wil eerst eens kijken wat de beste optie's zijn
wat betreft de nieuwe opbouw met alle klinknageltjes en de complete ketel + rookkast
welke eigenlijk niet geschikt is en zal nieuw gebouwd moeten worden.
En uiteindelijk moet het zoiets gaan worden:
(http://farm6.static.flickr.com/5303/5619595389_0dc68f6a3d.jpg)
(c) spoorwegarchief, van Flickr.com gevonden via Google afbeeldingen.
Ik heb tevens 4 hoge resolutie foto's van het Utrechts Archief voor de details (y)
Gr.
Robbert Jan.
-
En na wat meet -en rekenwerk op basis van de tekening uit "onze nederlandse locomtieven"
kom ik op de volgende opstelling, daarbij moet het frame bijna 6mm ingekort worden,
evenals de koppelstang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_75.jpg)
Maar dan klopt de afstand van de voorste as ook nog niet, als ik deze op basis van
de extra 3mm van de achterste as zou opstellen komt deze op 25,2mm vanaf de
middelste as te staan en de achterste as op 15,8.
Dat is als ik het echt goed zou willen doen, wat inhoud dat ik ook net zo goed een
nieuw frame kan maken inclusief een passend setje koppelstangen.
Heb ik weer wat om over na te denken.
Gr.
Robbert Jan.
-
och, als straks het algemene beeld klopt kun je je best wat gerommel permitteren...
-
In zekere zin zal het niet eens direct opvallen gezien de afstanden
tussen de assen wel zijn aangepast om dichter bij het origineel te komen.
Dat dan de afstand tussen de voorste en middelste as niet conform tekening
is dat laat ik wel schieten, zolang de achterste as maar korter op zijn
voorganger zit ben ik al tevreden.
De koppelstang zelf is makkelijk in te korten, en gelukkig na een klein proefje
ook nog een goed te solderen dus daar verwacht ik ook geen probleem, gewoon
5,85mm er tussenuit halen, gelijk aan het frame.
Ik ga het frame maar eens aftekenen en dan de zaag er in om alvorens de
rest met de freesbank na te bewerken tot de precieze maat.
Intern moet het frame daarna wel weer verstevigd worden maar dat kan al
snel met een stukje messing buis of een ander profieltje.
Ik kom er z.s.m. weer op terug we mogen eerst nog even aan de arbeid vandaag.
Als er nog dingen zijn die ik wel over het hoofd zie dan hoor ik die graag, heel graag!
Gr.
Robbert Jan.
-
(c) spoorwegarchief, van Flickr.com gevonden via Google afbeeldingen.
;D Geniaal, zo zie ik graag dat mijn collectie gebruikt wordt. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
Eelco
-
Dat ie nou uitgerekend een model kiest waar een kit van beschikbaar is. :)
Ben benieuwd wat je erban gaat bakken!
-
Ik had de foto's al eerder bekeken maar nu kwam deze mooi van pas.
Met de hoge resolutie platen van het UA moet ik wel een heel eind kunnen komen.
Ik wist overigens wel dat Werps deze kit heeft, op Rail heb ik nog even uitgebreid
staan kijken bij de vitrine.
Morgen gaat de zaag er in en zal het frame ingekort worden. Daarna komt het
loopwiel nog aan bod gezien deze binnen het frame gesitueerd is en net er buiten zoals nu.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi Robbert Jan
leuk plan
een vraagje wat moet je met die pollepel dan ???
en zelf pielen is veel leuker dan een kant en klaar kitje toch?
gr Jan
-
Een foutje van de t-9 tekstaanvulling maar ik heb het hersteld.
Maar gelijk heb je door te stellen dat het leuker is om er zelf iets
van te maken i.p.v. een kit samen te bouwen.
Het zit hem dan natuurlijk in de uitdaging om hetgeen zo goed
mogelijk om te bouwen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Inventief Robbert Jan, van een Jap een NS 8400 maken. Leuk!
-
Bedankt Gert!
Ik ben zojuist begonnen met het doorzagen van het frame, daar zat nog een beetje ongewilde
spanning in waardoor de frameplaten aan de achterzijde naar buiten gingen staan.
Maar gelukkig is het frame compleet van messing, evenals het busje met schroefdraad wat
als versteviging diend, dus ik kan alles weer "zoals het zat" solderen.
Wat dan inhoud dat ook de afdekplaat onder het frame welke de lagerblokken opsluit weer
kan worden hergebruikt, maar wel in aangepaste vorm gezien de uitsparing voor het
tandwiel op de achterste as.
Foto's maar ik in de loop als ik er aan denk, ik post ze strakjes wel even, eerst eens lekker bakken.
Gr.
Robbert Jan.
-
Plaatjes, met een verhaaltje ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_69.jpg)
Allereerst de frameplaten afgetekend, er moet 5,8mm uitgehaald worden om zo
het juiste optische effect te krijgen. Het grote ronde gat in het frame is de plaats
waar een messing busje zat gesoldeerd voor de versteviging van het frame en
de bevestiging van de bodemplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_49.jpg)
Na het zagen de freesbank opgetuigd en de framedelen netjes gefreesd om ze
daarna strak te kunnen solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_43.jpg)
En dan heb je 2 framedelen en een messing busje wat ik er weer tussen soldeer voor
de stevigheid en het ook nog goed kunnen bevestigen van de bodemplaat met 2 schroefjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_42.jpg)
Alles netjes ingeklemd, maar het is niet gesoldeerd in deze klem gezien de klem alle
warmte wegneemd van het werkstuk. Dus als vervanging een ander klein soldeerklemmetje
genomen, penbrander er bij, fosforzuur en 2 korte stukjes soldeer, even warm maken en klaar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_30.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_21.jpg)
En een beste lading fosforzuur geeft een mooie strakke en stevige soldeerverbinding.
Alles is netjes volgelopen met soldeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013_22.jpg)
En dan de koppelstang, die was te lang en moest ook 5,8mm korter worden gemaakt.
Dat komt dan wel precies omdat je anders problemen krijgt met de afstelling
van de wielen etc. Maar goed, 2 keer meten 1 keer zagen en een hoop vijlen / passen / vijlen later
leverde dat toch een setje koppelstangen op welke netjes de eerste keer deden wat
er van ze verwacht wordt! (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_19.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_17.jpg)
Beide kanten gelijk gemaakt en het loopt lekker! De echte test komt nog met de nieuwe motor
op zijn plek, dan weet ik pas echt of het goed zit, zo ben ik ook met de 6000 de mist in gegaan.
Oh, het loopt mooi zo, helaas met de motor op zijn plek liep het beroerd, maar al doende leert
men dus ik ga er eigenlijk van uit dat dit bijna niet mis kan gaan. ::) (even afkloppen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016_16.jpg)
Het bodemplaatje, ook even aangepast zodat het tandwiel er weer doorheen past.
En een nieuw gaatje geboord voor de bevestiging, past allemaal goed.
Brand maar los ;D
Gr.
Robbert Jan.
-
nou komt tie dan ;D
heel netjes gedaan, kan ook bijna niet mis met zo`n freesmachine
die wil ik ook nog wel eens aanschafen
wat heb jij voor een wielen ? lijken mij mooie voor de 3300 ;D
welke lok loopt nou zo beroerd deze of die 6000?
Gr jan
-
Wat voor wielen het zijn, ik heb eigenlijk geen idee, waarschijnlijk iets
uit Japan, maar daarover kan ik verder ook niks vinden.
De 6000 liep overigens beroerd, maar dat is na wat tips en trucs ook verholpen.
Het kwam er op neer dat de as waarop de tandwielkast zit teveel speling had op
de lagerblokken.
Vanmiddag heb ik nog wat dingetjes gedaan, o.a. de cilinderblokken 1,5mm naar beneden
geplaatst zodat de zuigerstang op gelijke hoogte zit met de assen van de drijfwielen.
Daarnaast nog een styreen plaatje gemaakt als voorbeeld voor de voetplaat, zo kan ik
de maten etc straks makkelijk overzetten.
Het eerste wat nu aan bod komt is het loopwiel, welke dus anders gelagerd moet worden.
Maar daarvoor moet ik eerst onderdelen zien te krijgen, o.a. een setje aspotten. (glijlagers)
Ik heb in ieder geval een luchtpomp, lockrikken en nog wat ander spul bij Philotrain besteld
voor de verfraaiing.
Gr.
Robbert Jan.
-
Dat ie nou uitgerekend een model kiest waar een kit van beschikbaar is. :)
Nou ja.. ik heb het niet bijgehouden, maar ik wacht voor mijn gevoel al bijna 10 jaar op deze kit. Kort na de 5300 stond het 8400 prototype al in de vitrine bij Erwin. Uit pure armoede dan maar een OSM Backer, Sik en oersik bij hem gekocht.
Mooi werk aan het chassis voor jouw 8400 Robbert Jan (y)
mvg,
Ivo
-
Bedankt Ivo!
Vandaag ga ik weer verder met de 8400, ik heb zojuist een mooi stukje 12mm
buis gevonden ;D voor de ketel, de rookkast wordt pakweg rond 13 maar daarvoor
is het lastig een juiste maat te vinden dus daarover moet ik nog even denken.
Ik zit zoizo met de gedachte te spelen om delen van styreen te gaan fabriceren
om zo ook de optie voor klinknagels open te houden.
Ik heb daarover ergens op het forum wel eens een mooi stuk gelezen maar ik kan
dat zo snel even niet terugvinden, iets met gaatjes prikken en inwassen met lijm geloof ik?
Dan wordt de loc een echte hybride maar wel met messing onderdelen voor het
broodnodige gewicht, hoewel het frame van zich zelf al behoorlijk zwaar is.
Vanmiddag wil ik nog even naar de stad voor materiaal om het locframe mee te
verbouwen zodat de loopas netjes binnen het frame valt en ik daar een aspot
overheen kan zetten.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik zit zoizo met de gedachte te spelen om delen van styreen te gaan fabriceren
om zo ook de optie voor klinknagels open te houden.
Ik heb daarover ergens op het forum wel eens een mooi stuk gelezen maar ik kan
dat zo snel even niet terugvinden, iets met gaatjes prikken en inwassen met lijm geloof ik?
Tadaaaah: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23365.msg355433.html#msg355433
Eelco
-
Bedankt voor het opzoeken Eelco, dat is hem!
Vandaag een wat styreen versneden en daarvan een deel van de opbouw gemaakt.
Het viel allemaal nog niet mee maar het eerste begin is er.
Tevens van koperbuis een ketel "mock-up" gemaakt maar ik kwam er al snel
achter dat de omgerekende 12mm doorsnede eigenlijk niet tot zijn recht komt
en er daarom gezocht moet worden naar een buis met 14mm buitendiameter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018_11.jpg)
Zo is goed te zien dat de ketel eigenlijk te klein overkomt in vergelijking met foto's.
Gr.
Robbert Jan.
-
Zo, nieuwe ketel, nieuwe plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019_14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_12.jpg)
Zo lijken de proporties redelijk goed, de hoogte van het machinistenhuis is even stoeien gezien
ik daar geen exacte maten van heb, dus het is trail and error wat dat betreft.
Zo als het nu lijkt mag er wel een millimeter of 2 extra in de hoogte bij.
De schoorsteen klopt indeze ook niet want die komt van de donor af en die is te kort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_11.jpg)
Close up, de ketel is van 15mm koperbuis, afgedraaid tot 14mm en dat kan er wel mee door.
Alle tips zijn welkom!
Gr.
Robbert Jan.
-
Je hebt toch wel een Waldorp tot je beschikking Robbert Jan ;D ?
De schoorsteen is zo te zien wat kort, zou je daar een exemplaar van Dido Geluk (http://www.didorailwaymodels.nl/onderdelen.html)(scrollen, 6e item, 21 mm hoog en vrijwel cylindrisch) voor kunnen gebruiken?
De vaasdom, is dat gelijk aan een Philo 7700-exemplaar, zeg 7700-bezitters kunnen jullie even meten hoe hoog die is?
-
Ketel van 7700 is 14mm. Dom is 10mm hoog vanaf bovenkant ketel. Schoorsteen is overigens 17mm. 21mm lijkt me erg lang Gert.
-
ik heb er hier een voor me liggen voor de 3300, maar hoe meet je een dom ?
deze dom is boven op de ketel tot bovenkant 11,5
onderste ronding ketel tot bovenkant 13,3
is een philodom maar geen idee voor welke lok
gr Jan
-
Bij voorkeur met een schuifmaat. ;D Kan ook met een IQ test overigens... 8)
-
hoor es ik ben kaal , maar het beetje wat er nog is = blond ;D
-
21 mm is wel lang, maar als je de grotevoortbeelfoto's van de 8400 neemt; die schoorsteen is gewoon langer dan wat Robbert Jan er nu op heeft staan. De schoorsteen van de 7700 lijkt er qua lengte wel op, maar is licht taps, terwijl de schoorsteen van de 8400 me cylindrisch lijkt. Dat geeft een wat plomper beeld (meer kachelpijp-achtig) dan de ranke tapse vorm van de schoorsteen van de 7700.
En daarmee haal ik m'n suggestie dat die van Dido wel wat zou zijn voor de 8400 gelijk onderuit; die is nl taps (én veel meer taps dan ik eerder dacht), sorry Robbert Jan.
BTW, wat heb je er nu op staan? De oorspronkelijke van Sango of een 911 van MK (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/voor_locomotieven.htm)?
-
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Als het goed is komt vandaag de post met een pakketje van Philotrain met daarin ook
de vaasdom zoals op de 7700, dan heb ik een goed referentiepunt.
De schoorsteen is zeker hoger, volgens de tekening uit het boek "onze nederlandse locomotieven"
is deze tot aan de kroon 4025mm omgerekend 16,8mm b.s. wat dan in mij geval neerkomt
op een pakweg 17mm vanaf de bovenzijde van de rookkast.
De schoorsteen die ik voor de foto's gebuik is van het origineel van Sango, en die is ook recht waardoor
deze nu dus in aanmerking komt voor een extra stukje messing om zo de correcte
hoogte te krijgen. Momenteel zit deze vanaf bovenzijde rookkast op 12,5mm en is de diamter 4,8mm.
Gr.
Robbert Jan.
-
Helaas geen pakje van Philotrain, wel van Gm&s met de missende motorbevestiging!
Dus daarmee kon ik mij wel bezighouden vandaag, het was wel weer een hele klus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_12.jpg)
De motor na deze op verschillende plekken geprobeerd te hebben toch uiteindelijk
in het frame gezet, daar moest dus weer een stukje uit gefreesd worden, iets te diep
overigens maar dat was met een plaatje styreen weer op te lossen.
Nu is het alleen nog de vraag of het loont de worm wat meer af te schuinen omdat deze nog wel
eens heel lichtjes hapt. (wat overigens niet storend is)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/024_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/024_9.jpg)
Ook de opbouw aangepast zodat de motor daar netjes inpast, deze komt nu bij lange
na niet boven de waterbakken uit dus geheel uit zicht!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_022_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_022_8.jpg)
En zo ziet dat er van de zijkant uit, de schoorsteen is even van styreen gemaakt, 17mm hoog.
De ophanging van het loopwiel is niet veranderd, hier bouw ik de aspot-imitatie gewoon voor
zodat deze as nog wel zijdelings zijn ding kan doen door de wissels etc. (is getest 8) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_12.jpg)
Het begint al meer zijn vorm te krijgen, morgen ga ik weer verder.
Gr.
Robbert Jan.
-
Vandaag onderdeeltjes van Philotrain binnengekregen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_10.jpg)
Een mooie correcte Dom die ook nog eens lekker past, ik ben tevreden.
Daarnaast nog een paar locomotiefkrikken (SS'ers als op de 6000) die zijn
dus gewoon leverbaar ondanks dat ik tegenstrijdige berichten hoorde.
En een voedingspomp, maar die kan ik eigenlijk niet gebruiken.
Ik was in de war met een luchtpomp maar dat wel het type
wat ik op de 1:1 loc aantref, ik heb er één op mijn 5500 zitten maar ik kan daarvan
het artikelnummer niet terugvinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500_4.jpg)
Het gaat om deze pomp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/027_7.jpg)
Ik heb de drijf - en koppelstang ook opgedikt met een stukje rond messing en een lading soldeer.
Morgen gaat de andere kant er aan geloven en dan kan het geheel weer netjes glad gevijld worden.
De echte stangen hadden namelijk ook geen inleg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028_6.jpg)
En zo zit het motortje er dan in gefrutselt, past allemaal precies.
En nog een filmpje toe van de werkende aandrijving, er zit een knorretje in de achteruit,
vooruit loopt het eigenlijk prima. Het bakje waar het frame ophangt versterkt het geluid
ook behoorlijk, evenals de houten vensterbank. Op de baan is het verwaarloosbaar.
http://youtu.be/mz5i-oQpbFw?hd=1 (http://youtu.be/mz5i-oQpbFw?hd=1)
Gr.
Robbert Jan.
-
kijk, dat wordt wat. En zo'n pompje heb ik evt wel voor je.
-
is dit de dom voor de 7700?
hij ziet er veel groter uit
verders loopt het mooi hoor
gr Jan
-
Daarnaast nog een paar locomotiefkrikken (HSM'ers als op de 6000) die zijn
dus gewoon leverbaar ondanks dat ik tegenstrijdige berichten hoorde.
Die verhalen gingen vlg mij over het SS type. Die is niet leverbaar. Dat is dat opengewerkte type.
-
Ik denk dat ze opnieuw in produktie zijn genomen, Karst was ook opeens (tot z'n eigen verrassing) voorzien van een stel opengewerkte krikken.
-
Ik heb ze vorige week op bestelling binnengekregen van Philotrain; zowel SS- als HSM-type. Gewoon leverbaar dus.
Grtz,
Ton
-
Ik heb ze dan omgewisseld met de HSM variant, maar ook ik heb dus SS krikken
voor de 8400 het opengewerkte type. Die zijn kwa uiterlijk ook wel sjiek (y)
@ Roadster,
De dom op de foto is inderdaad voor de 7700, ik heb deze voor het vergelijken
nog even naast de gelijke dom voor de 5500 gehouden (DJH witmetaal) maar die is zelfs nog groter....
@ Floris,
Ik heb wel intresse, Pb'je is onderweg.
Gr.
Robbert Jan.
-
De bouw ziet er veelbelovend uit (y) Ga zo door.
-
Ik ga zeker door, met vandaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/029_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/029_10.jpg)
Een verbouwde (verlengde) schoorsteen en messing rookkast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/030_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/030_7.jpg)
De schoorsteen is alleen nog iets te lang en nu pakweg 20mm hoog, een kleine misrekening
bij het opmeten, ik was de kroon even vergeten.
Hoewel.... dit is de vergelijking met een 5500 dom van DJH, welke in vergelijking met de foto's
dichter bij de grootte van het origineel komt. Een klein dilemma dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031_10.jpg)
En onder de loc een setje slepers van fosforbrons, dubbel uitgevoerd voor alle zekerheid.
Gr.
Robbert Jan.
-
Gister heb ik voor het gemak de ophanging van de loopas maar eens terug in
het frame gesoldeerd, dan blijft het makkelijker om deze eventueel los te halen.
Beter als een styreen buisje met een schroefje er in welke bij de eerste slag al
kapot gaat.
Dus lekker gesoldeerd, locje weer even testen, loopt niet echt lekker eigenlijk loopt het
gewoon niet zeg maar.
Wat blijkt nou, het tandwiel op de aangedeven as is 3 tandjes door de warmte van de
soldeerbout kwijtgeraakt, ik weet zeker dat ik er niet tegenaan heb gezeten maar een
warmtebron er te dicht bij is dus al voldoende. Dat moet weer hersteld worden dus.
Stap 1 was om de tandjes, wat er van over was nog iets de modelleren, en daarna met
styreen de tand weer op te bouwen. (voelde me net een tandarts die een afgebroken kies
hersteld) Alles gelijmd met Olba en een nacht over laten staan, vanochtend de tanden
weer gemodelleerd, voorlopig funtioneerd het weer, er moet nog wel wat ge-finetuned worden.
Pff, weer een ervaring (onnodig) rijker.
Gr.
Robbert Jan.
-
En een voedingspomp, maar die kan ik eigenlijk niet gebruiken.
Ik was in de war met een luchtpomp maar dat wel het type
wat ik op de 1:1 loc aantref, ik heb er één op mijn 5500 zitten maar ik kan daarvan
het artikelnummer niet terugvinden.
Hoi,
ik heb nog een zootje verschillende Philo pompen liggen, ooit uit de surplus voorraad gekocht. 'K zal vanavond even voor je kijken ;)
Mooi gedraaide ketel overigens 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
dit is de pomp die ik voor je zou hebben liggen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/Luchtpomp_1.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/Luchtpomp_1.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/Luchtpomp_2.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/Luchtpomp_2.jpg)
ik dacht dat ik meerdere types had, maar ze blijken allemaal het zelfde :-\
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst, dat is inderdaad wel een gelijkend type en zou dus heel mooi passen.
Nu heb ik ook al even met Floris overleg gehad en die zou er ook 1 meenemen naar
de OHMB dag.
Vandaag de rest van de dag nog wat gerommeld met de aandrijving, die loopt nu
op de decoder netjes, en met de toevoeging van 2 extra slepers heeft de loc nu
op alle 6 wielen stroomafname en dat werkt perfect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_8.jpg)
Dus vanmiddag de liniaal en het mes op tafel, styreen lopen snijden voor de diverse
onderdelen en het machinistenhuis, het blijft lastig maar ik ben wel tevreden met het eerste
resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/035_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/035_8.jpg)
Ondertussen in de lijmpauze diverse onderdeeltjes op de ketel gesoldeerd, o.a. een afsluitertje
voor de toekomstige pomp en handrailhouders. (die waren over van de 6000 8) )
De dom en de schoorsteen zitten met een schroefje vanuit de binnenzijde vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_036_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_036_3.jpg)
Van styreen een verenpakketje gemaakt, een aspotje en trapjes. Zo lijkt het direct al anders.
De voorste trapjes zitten behoorlijk ver naar buiten, om zo de leibanen ook vrij baan te geven, die
zitten ook ruim bemeten vanwege de zijdelingse speling op de assen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/037_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/037_7.jpg)
In combinatie met een veewagentje, de bufferhoogte klopt! (y)
Dat was wel even een opluchting, ook de achterkant van het locje klopt kwa hoogte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/038_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/038_4.jpg)
Op haar toekomstige werkplek(ken) in de rangeerdienst, want met 45 km/h is de hoofdlijn niet voor
je weggelegd.
Gr.
Robbert Jan.
-
Is de schoorsteen nog steeds te hoog?
Mvg, Mark
-
Ja er zou een 1 á 2 mm afkunnen in vergelijking met de foto's van de loc.
Ik zal morgen eens kijken, lossolderen van de kroon is niet zo'n probleem.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ziet er mooi uit Robbert-Jan, alleen lijkt die dom niet een beetje te klein?
@ Karst, hoeveel van die pompjes heb je liggen? Ik zou er wel 1 voor mijn 7700 willen overnemen als het kan.
Groeten,
Rutger
-
Umm, Robbert Jan, ik heb het idee dat er iets nog niet helemaal klopt. Als ik zo de foto's bekijk kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de bovenzijden van de waterbakken net zo hoog zitten als de bovenzijde ketel (of misschien hoger; ik kan niet zien welke veiligheid op de ketel staat). Ook de zijkanten van de waterbakken zijn verhoudingsgewijs qua maat groter, hoger dan de maat onderzijde waterbak-bovenzijde rail. 'T scheelt niet veel, maar toch.
Dat zou tegelijk betekenen dat het machinistenhuis er niet meer zo bovenuit steekt, maar meer (voorbeeldgetrouw) achter ketel en waterbakken schuil gaat. Je hebt bij deze loc nl steeds het idee alsof het machinistenhuis er later achteraangeplakt is
-
Je hebt bij deze loc nl steeds het idee alsof het machinistenhuis er later achteraangeplakt is
Nou dat klopt anders aardig .
Voor de verbouwing zat op die plaats zo ongeveer de tender. ;D
-
Misschien heb je hier iets aan...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/8400.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/8400.jpg)
Bron: Waldorp.
Grtzz,
Karst
-
@ Gert,
Het lijkt inderdaad raar, het machinistenhuis is er later opgezet nadat de loc omgebouwd
werd van een loc+tender naar tenderloc, dit heeft ook zijn invloed gehad op het
loopwiel wat er om die reden ook ondergeplaatst is.
@ Ronald,
Klopt precies ;D
@ Karst,
Bedankt voor de opload, deze is een stuk groter dan het kopietje waarmee ik werk.
Dat is overigens precies het zelfde maar nu kan ik gemakkelijk zien dat de hoogte van
de ketel en water/kolenkast gelijk is. Top (y)
Er komt dus even 2mm bij de water/kolenkast op en dan is de hoogte gelijk aan de
ketel. Voor de veiligheden heb ik de originelen van Sango nog en die doen het denk ik
ook wel goed, ik moet ze alleen nog even solderen en klaarmaken voor montage.
Gr.
Robbert Jan.
-
Hoi,
De staande gietdelen van de veiligheid heb ik ook nog origineel Philo voor je. Alleen de hendel en veer naar het machinistenhuis moet je zelf maken.
Grtzz,
Karst
-
Ik heb gister nog wat plaatjes in de inbox gevonden van de
loc zoals deze voor haar verbouwing naar tenderloc door het leven ging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8400.jpg)
Zo zie ik ook wat er achter de waterkasten schuilgaat, voor zover dit op de loc
komt te zitten, want zien doe je het toch niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_039_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_039_3.jpg)
Gister de waterkasten verhoogd met 2mm en ook direct maar de vulopeningen voor
het water er op gezet, daarvoor moet ik nog een messing handel maken om deze te
kunnen openen. Evenals dat de zijkant van de waterkast nog bijgewerkt moet worden
met de vijl want die is toch niet helemaal vlak zie ik nu.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/040_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/040_6.jpg)
De zijkant welke nu wel beter overeenkomt met het origineel, het frame lijkt gebogen maar dat is omdat de
achterzijde niet vast zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/041_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/041_5.jpg)
Het begint er steeds meer op te lijken :)
Gr.
Robbert Jan.
-
Leuk om de evolutie van een 8400 te zien. Ik dacht eerst dat de acterste drijfas met de verbouwing tot tenderloc naar voren was geplaatst, dus niet.
Het model smoelt nu veel beter met de verhoogde waterkasten, alleen is het nu wel erg duidelijk dat de dom te klein is.
mvg,
Rick
-
Is de dom te klein, of is de schoorsteen te lang?
-
Beide volgens mij. Op de tekening komt de vaasdom net boven de cabine uit, en de onderkant van de schoorsteenkrans is een stukje daar boven. De dom op het model is duidelijk lager dan het dak, en de schoorsteen is een stukje te hoog volgens mij. Robbert Jan toonde even terug ook al de loc met de dom van een 5500, en dat komt beter in de buurt. Alleen hij kan uitslag geven, want hij kan het model opmeten.
mvg,
Rick
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_5.jpg)
Oordeel zelf, 2mm van de schoorsteen af gehaald, let niet op de rare kronkel op
de foto, dat zit hem in het toestel niet in de schoorsteen.
Gr.
Robbert Jan.