BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Kassenbarg op 18 April 2011, 11:48:20
-
Mijn Fleischmann-wagons (eenmalige Nederlandse uitgaven) zou ik willen opwaarderen met andere wielen. Bij Weinert zijn er twee soorten wielen te koop: RP-25 en Fine-25.
Onderhand zijn er zoveel soorten maten en codes voor rails en wielen dat ik de weg een beetje kwijt ben. Wat is nog goed te gebruiken met Tillig Elite of met bijvoorbeeld het pas gepresenteerde 'Mein Gleis' van Weinert?
Die Fine-25 wielen, vallen die binnen de normen van wat 'Finescale' of 'Proto' wordt genoemd?
-
RP25 "normaal" is code 110. Dat is meen ik 0.110 deel van een inch. breed wiel. code 88 is fine is 0.088 deel van een inch breed.
Dat laatste is prima te gebruiken op tillig elite of weinert rail. Op meest oudere rail van andere merken dondert het wiel in het gat voor het puntstuk.
Het is nog geen proto, dat is nog wat smaller.
-
Die Fine-25 wielen, vallen die binnen de normen van wat 'Finescale' of 'Proto' wordt genoemd?
Dat is dus de grote vraag. Ik heb de site en de catalogus van Weinert eens door zitten spitten, maar ze vertellen bar weinig over wat Fine-25 nou precies inhoudt. Eigenlijk niks dus.
-
Hoi,
Ik ( en Fissy ;) ) hebben heel goede ervaring met deze RP 25 wielstellen (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5f73a/1955919b5014ba3e5/index.php)
Ze rijden prima op Tillig, en op PIKO A-Gleis.
Grtzz,
Karst
-
Bij RP25 zijn de flenzen minder hoog dan bij de standaard NEM Wielen (Pizzasnijders) maar de breedte is wel hetzelfde (2,79mm). Bij de Fine25 is ook de breedte smaller (2,23mm). De Fine25 smoelen erg goed, het is nog geen proto maar toch zeer geslaagd. De standaard RP25 wielen rijden probleemloos over de meeste railsystemen. De fine25 alleen over de wat nieuwere zoals Roco line, Tillig elite, en meingleis. Bij peco en Fleischmann weet ik het niet maar bij ouwe meuk zoals lima gaat het geheid mis.
Martijn
-
Hoe doe je dat eigenlijk met wielstellen voor locomotieven?
Tandwieltjes etc?
-
Weinert levert deze wielen, en zijn er nog een paar duitsers die deze wielen voor loks fabriceren. Maar dat gaat behoorlijk wat kosten als je een behoorlijke verzameling hebt.
bv http://www.hauptbahn.de/graeler/ (http://www.hauptbahn.de/graeler/)
en http://www.witteyer.de/html/rader.html (http://www.witteyer.de/html/rader.html)
-
De Fine25 smoelen erg goed, het is nog geen proto maar toch zeer geslaagd.
Martijn
Tjonge, dan heb je dus de standaard wielen, de RP-25 wielen, de Fine-25 wielen en dan komen de Proto-volgelingen (H0-pur ook?) ook nog met een eigen variant. Wat mij te binnenschiet is: houdt het nog een keer op?
Een wiel op schaal hoeft toch niet drie keer uitgevonden te worden, of heeft dat te maken met het verenigbaar houden van de maten met ouder railmaterieel?
-
Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid. Het ziet er ingewikkeld uit totdat je in de gaten hebt dat het gradaties zijn in nauwkeurigheid. En inderdaad; op een bepaald moment laat je dat 'verenigbaar houden met bestaand standaard railmateriaal' los.
-
Hallo Kassenberg,
Kijk eens in de Encyclopedie bij de protonormen: Artikel over protonormen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.07_-_Proto-normen). Daar staat ook een afbeelding met een aantal assen met wielen van Proto tot standaard märklin.
Groeten Ronald.
-
Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid. Het ziet er ingewikkeld uit totdat je in de gaten hebt dat het gradaties zijn in nauwkeurigheid. En inderdaad; op een bepaald moment laat je dat 'verenigbaar houden met bestaand standaard railmateriaal' los.
Precies. De crux zit in de mate waarin je je spullen aan wilt passen:
NEM = rails en treinen uit de doos en rijden maar
Rp25 = treinen aanpassen, rails* uit de doos en rijden maar
Fine = treinen aanpassen, tenminste strijkregels aanpassen** en rijden maar
Proto = treinen aanpassen, wissels op maat bouwen en rijden maar.
En daarnaast moet de algemene spoorligging natuurlijk ook strakker worden met de kleiner wordende flens. En de overgang tussen NEM en Rp25 kun je geleidelijk doen (materieel kan door elkaar heen rijden op dezelfde rails). Bij FIne en Proto zijn gemende varianten eigenlijk niet mogelijk.
*) Roco line of Tillig Elite, niet GFN Profi.
**) zonder aanpassing kun je het ook proberen. Gaat meestal goed, maar eigenlijk klopt de maatvoering van wielen en wissels niet meer. De ontsporingskans in wissels is dus wezenlijk groter.
-
Fine = treinen aanpassen, tenminste strijkregels aanpassen** en rijden maar
.......
**) zonder aanpassing kun je het ook proberen. Gaat meestal goed, maar eigenlijk klopt de maatvoering van wielen en wissels niet meer. De ontsporingskans in wissels is dus wezenlijk groter.
Edgar, waar haal je die informatie vandaan? Op de Weinert site kon ik er niks over vinden, maar wellicht is dit een bestaande norm? Ik had in ieder geval nog nooit van Fine-25 gehoord.
-
Oh ja. Dat is ook nog typisch:
Voor NEM bestaat er een norm waar europese leveranciers zich aan houden. Jammer alleen dat GFN zich daar niet aan houdt.
Voor Rp25 bestaat een norm, maar alleen voor de wielprofielen. Normaal wordt daar voor de overige maten NEM aangehouden.
Fine is een vogelvrij begrip. Meestal worden daar smallere wielen bedoeld dan bij NEM, voorzien van Rp25 flensen. Dat leidt meestal tot een grotere speermaat (afstand tussen de wielen), omdat de wielen anders helemaal zo diep in de puntstukken vallen. Hoe groot de speermaat precies wordt (en hoe sterk je de wissels moet aanpassen) is leverancier/vereniging afhankelijk.
Proto is ook een vogelvrij begrip, maar meestal wordt daar de echte wereld:87 onder verstaan.
-
Fine is een vogelvrij begrip. Meestal worden daar smallere wielen bedoeld dan bij NEM, voorzien van Rp25 flensen.
Dit lijkt me onzin. Als er RP-25 flenzen op zitten, dan is het gewoon RP-25.
En hoe kom je erbij dat de speermaat groter is? Dat kan alleen maar als de flenzen wezenlijk dunner zijn dan bij NEM of RP-25.
Dus nogmaals: waar vind je informatie over Fine?
-
Fine is officieel NMRA Code 88 RP25. Dus bij de NMRA moeten er wel gegevens over zijn wat de afspraken zijn.
-
Ja, hier dus.
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf (http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf)
RP25 is geen afspraak waarin precies staat wat de maten van een wiel moeten zijn, zoals bij de nem normen wel het geval is. RP25 is een afspraak over een bepaalde wielvorm en dus over de onderlinge verhoudingen tussen bijvoorbeeld flens en breedte. Hoe lager de flens, hoe smaller ook het wiel wordt. Net als bij rails worden al die varianten aangeduid als code xx.
De vraag is dan of fine 25 inderdaad een RP25 variant is, bijvoorbeld code 88. Of een wielvorm waarbij de verhouding tussen flens en de breedte van het wiel anders ligt dan bij RP 25, bijvoorbeeld de flens van code 110 en de breedte van code 88. Dan is het geen RP25 meer.
Het zal ook duidelijk zijn dat je bij de aanduiding RP25 nog steeds niet weet wat voor wielen je krijgt. Stig zal het in zijn antwoord wel bij het rechte eind hebben. Als er RP25 wordt geschreven, dan wordt de meest gangbare variant code 110 bedoeld, als er fine wordt geschreven de code 88 variant.
Maar Weinert is daar niet duidelijk over.
De NMRA heeft ook wel degelijk standaarden waarin wel precies de maten van een wiel voor de verschillende schalen zijn vastgelegd: S4-1, S4-2 en S4-3.
S4-1 is de proto variant, waarbij de H0 versie in enkele opzichten schijnt af te wijken van Britse proto87 norm.
S4-2 is de meest gangbare variant, in H0 gelijk aan RP25 code 110.
S4-3 is de hoge flenzen variant.
-
Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid.
Dat is ook helemaal niet verkeerd maar het is mij niet erg duidelijk wat bij wat past. Iedereen mag wat mij betreft aan het knutselen gaan wat betreft nauwkeurigheid maar bij iets essentieels als rails en wielen (en of iets dus gebruikt kan worden bij wat je al hebt) vind ik het toch verdraaid handig als niet elke goeroe met zijn eigen maten komt. Een beetje consensus kan toch geen kwaad, lijkt me.
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?
-
Dit lijkt me onzin. Als er RP-25 flenzen op zitten, dan is het gewoon RP-25.
En hoe kom je erbij dat de speermaat groter is? Dat kan alleen maar als de flenzen wezenlijk dunner zijn dan bij NEM of RP-25.
Dus nogmaals: waar vind je informatie over Fine?
Het komt uit de lengte of de breedte. Als de wielen smaller worden dan NEM (dat is bij de meeste fine varianten het geval), dan wordt of de speermaat groter, of de afstand tussen binnenkant wiel en hakzijde tegenoverliggende wiel kleiner (was dat niet de spoormaat? Moet ik opzoeken). Meestal allebei een beetje.
En nogmaals, fine is vogelvrij. NMRA heeft een definitie, maar die is niet universeel geaccepteerd en bovendien niet waterdicht (lees: er zijn aspecten van het wiel/rail systeem gedefinieerd, maar deze set is niet volledig genoeg om een compleet en betrouwbaar systeem op te leveren).
Bij Weinert ga ik ervan uit dat ze Rp25, code 88 bedoelen. Maar daarmee is de speermaat nog niet gedefinieerd. Mocht je het bij Weinert na willen vragen, in het duits is het de Radsatzinnenmaß.
-
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?
De vraag is hoe nauwkeurig denk je dat je zelf kunt en wilt bouwen. En hoeveel geld heb je ervoor over.
-
Treinwielen op schaal koop je bij willy kosak..........................
-
Het lijkt mij het beste eerst te beginnen met te bepalen hoe groot een wiel precies op schaal is. Als je dat als ideaal neemt heb je in ieder geval de bottomline te pakken. Als dat niet haalbaar is maak je volgens mij gewoon klassen van nauwkeurigheid waarbinnen alles wel op elkaar past.
Nu is het wat mij betreft een zooitje van normen, waarbij mij niet duidelijk is wat bij wat past en dat lijkt mij toch essentieel als je ook gewoon met de boel wilt rijden.
-
Hallo Kassenberg (Altijd leuk als iemand een aparte voornaam heeft (y) )
Het lijkt mij het beste eerst te beginnen met te bepalen hoe groot een wiel precies op schaal is. Als je dat als ideaal neemt heb je in ieder geval de bottomline te pakken.
Dat is nu net hoe de proto-normen zijn opgebouwd. Men heeft een standaard (amerikaans) wiel genomen en daarop de maten door de schaal gedeeld... In dit artikel Protonormen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.07_-_Proto-normen) staat een maattabel. Daar staat het een en ander uitgelegd ook een aantal assen op een foto :) dan zie je de verschillen.
Want het gaat niet alleen over de wielen maar ook meteen over het railsysteem dat je gaat gebruiken. Je kan wel met wielen op schaal willen gaan rijden maar dan is het vragen om problemen bij de standaard railsystemen van alle grote fabrikanten. Dat is vragen om problemen. Dus Kassenberg: Welk railsysteem gebruik je of wil je in de toekomst gaan gebruiken?
Groeten Ronald.
-
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?
Not so hard. Zowel Proto-87 als H0-pur werken met wielen die nagenoeg op schaal zijn.
H0-pur gaat helemaal tot het gaatje, daar is de speermaat en ook de groefbreedte in de wissels exact volgens schaal.
Bij Proto-87 hebben ze letterlijk een beetje ruimte genomen. De groeven zijn 0,1 mm te wijd t.o.v. de werkelijke schaalmaat, en de speermaat is 0,1 mm te klein. Zo krijg je 0,1 mm extra speelruimte, dat heb je nodig omdat de boogstralen in modelspoor zacht gezegd een beetje krap zijn.
Het komt uit de lengte of de breedte. Als de wielen smaller worden dan NEM (dat is bij de meeste fine varianten het geval), dan wordt of de speermaat groter....
Niet mee eens. de speermaat wordt groter als de flenzen smaller worden. De totale wielbreedte staat daar los van.
Bij Weinert ga ik ervan uit dat ze Rp25, code 88 bedoelen.
Eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet. Ze vertellen nl. zelf dat hun RP-25 wielen code 88 zijn (breedte 2,2 mm)
Dus Fine moet iets anders zijn. Het zou wel handig geweest zijn als ze alles wat concreter hadden gedefiniëerd.
-
Dus Kassenberg: Welk railsysteem gebruik je of wil je in de toekomst gaan gebruiken?
Groeten Ronald.
Ja, dat is het hem nou juist: ik wil toch wel meer hedendaags spul gebruiken Tillig Elite, Mein Gleis of zelf wat gaan bouwen. Ik zou graag voorkomen dat ik over vijf jaar een bepaald soort wielen (die mooier zijn) niet zou kunnen gebruken.
-
Tillig Elite en Mein Gleis voldoen beide aan de Morop normen (NEM).
Daar kun je ook met RP-25 op rijden. Maar Fine blijft voor mij de grote vraag, want ik heb nog niet kunnen vinden wat de wielcontourmaten zijn.
-
Niet mee eens. de speermaat wordt groter als de flenzen smaller worden. De totale wielbreedte staat daar los van.
Niet mee eens. De speermaat heeft niets met de flensdikte of het wielprofiel te maken. De speermaat wordt bepaald door de positie van de wielen op de as. En die heeft alles te maken met de wielbreedte in combinatie met de strijkregelafstand* en de groefbreedte van het puntstuk**.
De keuze in speermaat en wielbreedte is dus bepalend voor de noodzakelijke aanpassingen aan de wissels. De flenshoogte of dikte grappig genoeg eigenlijk niet***.
* om te zorgen dat de flens de goede kant van het puntstuk neemt
** om te zorgen dat het wiel ondersteund blijft door de weglopende spoorstaaf totdat het puntstuk het over neemt.
*** voor alles een uitzondering, hier dus ook: de gaping in een engels wissel. Daar maakt de flenshoogte wel uit.
-
Ja, dat is het hem nou juist: ik wil toch wel meer hedendaags spul gebruiken Tillig Elite, Mein Gleis of zelf wat gaan bouwen. Ik zou graag voorkomen dat ik over vijf jaar een bepaald soort wielen (die mooier zijn) niet zou kunnen gebruken.
Weinert:
- 1,9 mm Neusilber-Profil Code 75 für Norm-, RP 25- und 2,2 mm schmale RP 25-Radsätze
Dus; Tillig en/of jou genoemde Weinert gleis vreten dus gewoon en probleemloos RP25 wielen.... en ik denk dat je met die wielen de meeste toekomst hebt. Ze zijn er nl al langer als vandaag en lopen zelfs op code 100 berst goed. En als je wilt kun je tot code 55 deze wielen gebuiken.
-
Ik heb ooit een startset van Roco gehad (BR03+sound met 3 of 4 rijtuigen) waarbij de rijtuigen voorzien waren van RP25 wielen.
Bij Roco vandaan. Helaas heb ik de set niet meer ivm problemen met de loc die niet op te lossen waren. Omruilen ging niet want de set was uitverkocht.
Was wel heel mooi, maar amper mee gereden.
-
Niet mee eens. De speermaat heeft niets met de flensdikte of het wielprofiel te maken. De speermaat wordt bepaald door de positie van de wielen op de as.
Weer niet eens. Als je de speermaat groter maakt, bij gelijkblijvende flensdikte, dan passen de flenzen niet meer binnen de spoorwijdte. Dus blijf ik bij mijn mening: wil je de speermaat groter maken, dan moeten de flenzen dunner, anders loopt de zaak klem.
-
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf
-
@Kassenberg, (Toch leuk die hedendaagse voornamen van mensen)
Ja, dat is het hem nou juist: ik wil toch wel meer hedendaags spul gebruiken Tillig Elite, Mein Gleis of zelf wat gaan bouwen. Ik zou graag voorkomen dat ik over vijf jaar een bepaald soort wielen (die mooier zijn) niet zou kunnen gebruken.
Zoals je al hebt kunnen lezen is ook het railsysteem afhankelijk van je keuze. De railsystemen die je noemt kunnen behoorlijk wat betere wielsystemen, zoals de RP25 (88 / 110)-wielen, overweg. Dat moet geen probleem zijn. Wil je echt helemaal op schaal en mooier rijden, zoek dan leuke proto-norm uit... Het gaat je dan een vermogen kosten maar dan heb je ook wat, wielen exact op schaal.
Groeten Ronald.
-
Is materiaal dat aan de proto-norm voldoet zo duur omdat het zo weinig gemaakt wordt?
-
Inderdaad, er zijn maar weinig mensen die met Proto werken, dus er is weinig omzet in.
Mocht je overwegen om in proto te gaan bouwen, realiseer je dan wel dat je veel nauwkeuriger moet werken dan bij "gewone" normen. En boogstralen kleiner dan 70 cm zijn taboe, eigenlijk moeten ze groter zijn dan 1 meter.
-
En boogstralen kleiner dan 70 cm zijn taboe, eigenlijk moeten ze groter zijn dan 1 meter.
Sterker nog. Proto wielen + proto rails + proto koppelingen = proto boogstralen. Dus een meter of 180 = 2 meter in H0 voor de wat grotere loks (ja de kleintjes kunnen door kleinere bogen)
dirkjan
-
Laat maar :P
-
Ach, hangt van je ruimte af ;-)
Maar fijner dan de standaard NEM wielen vereist al vlug meer dan een R3 boogstraal. (oh je, nu weer de discussie dat de ene R3 de andere niet is ;D )
Wat je in ieder geval de laatste tijd in de industrie ziet, is veel modellen die of RP25-110/NEM 310 hebben of zelfs al fijner zijn (RP25-88/NEM 311.1), bijvoorbeeld van Weinert, proefballonnetjes van Roco en Fleischmann en Artitec. Samen met railmateriaal dat dat ondersteunt (mein-gleis bijvoorbeeld) is goed met 'gewone' boogstralen van een cm of 70 en groter een fijner geheel te maken. De stap naar RP25/NEM 310 en verder zetten is dus best mogelijk, inclusief ombouwen van loks, door bijvoorbeeld de wielensets van Weinert. Veel andere loks kunnen eenvoudig worden omgebouwd. Ik heb zelf 1100/1300/2200/2400 loks met finescale wielen laten ombouwen. Als je het wilt kan het altijd (en voor minder dan proto ;-) )
dirkjan
-
of zelfs al fijner zijn (RP25-88/NEM 311.1)
Zijn dat dan die Fine-25 wielen?
-
Zijn dat dan die Fine-25 wielen?
Ja en nee. RP25 is een amerikaanse norm, waarbij met RP25-88 de 'fine' variant wordt bedoeld. De MOROP heeft het in de NEM normen beter omschreven en het totaal van de normen 110/310/311.1 stelt de NEM-'fine' norm voor (fine heeft dus helaas een aantal verschillende betekenissen). Maar door de toleranties kunnen in principe RP25-88 en NEM311.1 op dezelfde rails rijden en zien er (nagenoeg) hetzelfde uit.
Ook zijn deze normen niet aan elkaar gelijk, net zo min als de flenzen en wielen in het echt allemaal dezelfde zijn. In het echt is het ook een breed scala aan wielbreedtes, flenshoogtes etc. Het voorbeeld 1 op 1 overnemen is dus door die wirwar ook geen goede oplossing.
dirkjan
-
Nog even inhaken op een wat ouder draadje ::)
Heeft een van jullie ervaring met het rijden met RP25 ( en evt code 88 ) met schroefkoppelingen ?
Ik zit er namelijk aan te denken om dit te gaan doen voor een nog te bouwen baantje thuis. Rail keuze is vooralsnog Tillig.
Ik hiud me van harte aanbevolen voor jullie ervaringen.
-
Wat hebben RP25 en schroefkoppelingen met elkaar te maken?
Om met schroefkoppelingen te rijden, zal je de boogstraal voldoende groot moeten kiezen.
Anders gaat het ook met NEM-wielen mis. De koppeling kan geen drukkrachten opnemen en dus moeten de (verende) buffers hun werk kunnen blijven doen.
Behalve grote straal, dus ook een recht stuk tussen opeenvolgde tegengestelde bogen en geen S-bogen.
Jan
-
S-bogen is nooit een probleem als je voldoende grote radius aanhoud natuurlijk.
Modelschroefkoppelingen, RP25-88 en tillig rail. Mooi hoor. 'K heb ut zelluf ook... (y)
Tip: Erwin Werps heeft heel mooie modelschroefkoppelingen tegenwoordig!
-
Modelschroefkoppelingen, RP25-88 en tillig rail. Mooi hoor. 'K heb ut zelluf ook... (y)
Hoi Stig,
je hebt een PB'tje.
Gr,
Marc
-
Zelf heb ik goede ervaringen met wielen van Luck-Feinmechanik.
zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29478.0.html
-
zijn de wieltjes van Luck gevoelig voor magneten?
-
Ik had afelopen weekend bij Luck de vraag gesteld of hij ook assen met wielen als maatwerk wilde leveren voor bv de assen voor locs.
Vandaag een reactie dus over de reactie snelheid niets te klagen. Helaas echter kan (wil) hij deze niet maken. :-[
Voor degenen die ook met RP25 fine rijden dus nu de vraag hoe hebben jullie dit probleem voor jullie locs opgelost ?
-
Ik laat mn wielen altijd ombouwen (vaak volledig nieuwe wielen, anders wielbanden) voor H0-fine door Holger Gräler, zie http://www.hauptbahn.de/graeler/index.htm (http://www.hauptbahn.de/graeler/index.htm)
Service is goed en hij heeft heel veel wielen op voorraad.
dirkjan
-
Een aantal leveranciers van o.a. 'fine' wielen:
1- Technischer Modellbau Holger Gräler (http://www.hauptbahn.de/graeler/index.htm).
Hij maakt wielen en ook wielbanden in diverse fine-scale maten.
2- Ultrascale Products (http://www.ultrascale.co.uk/)
Een heel programma van bijzonder fraaie aandrijfmaterialen.
3- Rolf Tonner (http://www.rolftonner.de/)
Wielen alleen in schaal 0e. (website loopt momenteel niet lekker....)
4- NPE Modellbau GbR (http://www.npe-modellbau.de/).
Wielen en nog veel meer. ( men is daar wel wat 'spaarzaam' met het vermelden van de schalen....)
5- Modellbahnwerkstatt Witteyer (http://www.witteyer.de/index.html).
Wielen en meer.
6- Markits (http://www.btinternet.com/~markits/index.htm).
Wielen. (al is het wel even zoeken....)
7- Art & Detail (http://www.artanddetail.de/).
Wielen in de schalen H0m en TT. ( voor bestellen, je hoofd even naar links knikken en na opkomende hoofdpijn vind je ergens een email adres...)
Dat was het zo ongeveer wat ik even vlug kon vinden. deze gegevens komen voor het eind van het jaar in de Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina). Er word nog aan een zoeksysteem binnen de groep "Merken" gesleuteld, zodat jullie dit straks allemaal zelf mogen/kunnen opzoeken. ;D
-
Ik heb vandaag een mail gekregen van Rolf Weinert.
Hij laat weten dat zijn nieuwe 'Mein Gleis' railsysteem uitgeleverd gaat worden.
De flex-rails is vanaf 8 december beschikbaar, de wissels komen in het eerste kwartaal van 2012.
Het bijzondere is dat dit railtype code 75 bereden kan worden met NEM wielen, met RP25 wielen én met finescale RP25 wielen.
Het materiaal is bovendien compatible met Peco code 75.
Grzz,
Hans
-
Misschien gedeeltelijk wat off topic maar denk dat m'n volgende vraag hier wel bij aansluit;
Heeft iemand ervaring wat de minimale te gebuiken bocht radius is als ik m'n materieel wil uitrusten met RP25 wielen, verende buffers en schaal schroefkoppelingen ? ( bv zoals van Weinert)
Gr,
Marc
-
Het probleem is niet zo zeer de boogstraal zelf, maar meer het inrijden van bogen en de richtingswisseling in S-bogen. Daar bewegen de uiteinden van de wagens relatief veel ten opzichte van elkaar. Nevenbuffering is maatgevend. Het precieze antwoord is afhankelijk van de lengte van de wagens (bij een kort kolenbakje kun je meer hebben dan bij een lange wagen met draaistellen).
Bekend is dat het goed gaat bij boogstralen van 2 meter en groter. Ik denk dat iets kleiner ook nog wel kan, maar veel kleiner zou ik niet gaan.
-
ik heb goede ervaringen met RP25 en boogstralen van 1 meter, wel speelt gewicht van wagon/lok een grote rol.
-
Edgar, wat is nevenbuffering?
Zorg bij het leggen van een boog ervoor dat de buffers tegenover elkaar blijven en zorg er daarnaast voor dat iig de koppelingen verend zijn aangebracht. Ga niet tot het uiterste: voorkom spanning.
1m boogstraal moet mogelijk zijn.
-
Nevenbuffering is meer bekend onder de naam overbuffering. Het betekent dat de buffers van twee gekoppelde wagens bij het ingaan van de boog naast elkaar komen en dan achter elkaar blijven haken.
Wat de vraag betreft, ik zou het gewoon proberen. Met flexrail een boog leggen van b.v. 2 meter straal, met een aansluitend recht stuk. Twee wagens uitzoeken die in een boog ver uitzwaaien, koppelingen er af zodat de buffers tegen elkaar staan. Dan tussen de boog en het rechte stuk heen en weer duwen en kijken wat de buffers doen. Vervolgens de boogstraal kleiner maken, b.v. 1,5 meter en nog eens proberen. Boogstraal net zo lang kleiner maken tot het fout gaat. Dan weet je waar de grens ligt.
-
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?
De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte. De afgelopen maanden regelmatig erg dicht op flenzen gezeten, gewerkt of gepoetst bij de SHM. Dan hou je in hO hooguit 0,5 [mm] over. Da's nie veul :P
Om over N maar te zwijgen >:( Het is niet voor niets dat veel N-wissels er zo lomp uitzien. De tong opening moet minimaal 0,7 [mm] zijn volgens de standaard normen. Op schaal zou je rond de 0,3 [mm] moeten zitten.Sommige N merk wissels gaan bijna richting de 2 [mm]
-
De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte.
Hou het maar op 28 mm. Zie dit document (http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Toelating%20materieel/RLN00022.pdf), en dan bijlage 3.
In H0 kom je dan op 0,32mm.
-
En in N dus op 0,175 [mm]. OK laten we niet moeilijk doen 0,2 [mm] Bij Peco N wissel haal je de 2 [mm] wel. Of te wel 10x te veel :-[
De 0,7 [mm] van de NMRA / NEM norm is dus al ruim 3x te groot.
Geen idee hoe die verhoudingen in h0 liggen