BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Hans Reints op 13 April 2011, 13:46:08

Titel: Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Hans Reints op 13 April 2011, 13:46:08
Ik heb al diverse ombouwprojecten gedaan waarvan hier op BNLS, op Sleutelspoor en in de Railhobby verslag is gedaan. Tot op heden ding het snijden en zagen in de (oudere) modellen prima. Maar nu ik weer een paar nieuwe projecten onder handen heb, en daarvoor ook nieuwe wagens en rijtuigen hebt gekocht, gebeurd er tijden het zagen en snijden op eens dit met de nieuwe modellen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4782_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4782_3.jpg)
De onderste wagendelen zijn nog van het oudere type. De rest is nieuw!!
Het kunststof is absoluut niet meer te zagen of te snijden! het breekt en verpulvert dierect onder je handen.
Ik moet er bij zeggen dat het allemaal producten zijn vanuit de Chinesche periode.
SK
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Bob R. op 13 April 2011, 14:06:06
Had ik ook met de Roco S 3/6
Verpulverde niet, maar brak bij de minste kracht inspanning :'(
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Matheus 18 op 13 April 2011, 14:21:04
Hoi SK.

Probeer eens van het te bewerken onderdeel eerst een tijdje op te warmen in heet water.
Hierdoor veranderd de struktuur, misschien valt het dan te snijden.
Komt zo over dat het plastik veel te hard is, breekt daardoor heel makkelijk.

Johan.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Hans Reints op 13 April 2011, 14:33:48
Wat ik hier mee probeer aan te geven, is dat de chinezen het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van het product. Zie je het al voor je, je heb prachtige lokomotieven en wagens, en die vallen na een tijdje opeens uitelkaar omdat de grondstof niet deugt! Wat ik laat zien is Roco, maar zo als ik al begrepen hebt, komt dit ook bij andere gerenomeerde merken voor. We zijn dus gewaarschuwd.

en Johan, je gaat toch niet je dure lok en/of treinstel in een bak heet water leggen omdat je een schroefje moet los draaien? of wel soms.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Matheus 18 op 13 April 2011, 14:38:40
Nee.

Is het echt zo broos?

Johan.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Hans Reints op 13 April 2011, 14:53:22
Zie het plaatje! Je hebt geen idee hoe broos de kunststof is. :-\
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Besselspoor op 13 April 2011, 14:58:17
Bizar slecht! Ik heb dit niet meer meegemaakt sinds mijn Lima 1601 op vergelijkbare wijze explodeerde na een lichte duikeling, die was ook van een verpulverend slechte kwaliteit plastic.

Voor het overige stuur ik je even een pb...
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Jefftrack op 13 April 2011, 16:19:26
Herken deze situatie. ik heb met een Roco model hetzelfde mee gemaakt. Het is niet te snijden en of te zagen het breekt vrijwel direct.

Jeffrey
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Maartenw op 13 April 2011, 16:32:27
Zelfde probleem gehad met een Roco Rlmps (zwaarlastwagen).
Model ca. 15 tot 20 jaar oud
Er was een buffer afgebroken, wilde het repareren, maar ineens brak ook een trapje af.
Toen zat ik ietsjes aan de zijkant, en die brak toen ook al af.
De rest was ook met zeer geringe inspanning te breken.
Materiaal was gewoon erg bros. Oorzaak????

maarten
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 April 2011, 16:37:54
Oorzaak? Geen of te weinig weekmaker in het plastic.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Jos B. op 13 April 2011, 16:59:47
Ik heb het al eens meegemaakt dat ik een Roco Rongenwagen uit pak um beet 1985, 1990.
Deze had ik verkocht aan iemand uit de UK.
Natuurlijk netjes ingepakt, voldoende schuim er in en vastgezet dat het niet kon bewegen.
Krijg ik een week later een mail. van de koper.
Het model is aangekomen,maar lag in alle gruzelementen.
Ik geloofde het eerst niet, maar toen mailde hij een foto.

De doos was helemaal intact, de verzenddoos ook onbeschadigd, en toch de wagen helemaal aan gort.
Hoe dat mogelijk is snap ik nog steeds niet.

Overigens was het het zelfde model als in de 1e post van Sobat.


Jos.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: stig op 13 April 2011, 17:16:17
Hoezo is het product opeens slecht? Als je er normaal mee omgaat is er niks aan de hand. Tsja, dat jij hier even destructief onderzoek wilt plegen... Daar is het ook niet voor bedoeld he.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Eelco Storm op 13 April 2011, 17:17:03
Wat ik hier mee probeer aan te geven, is dat de chinezen het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van het product.

En dat is een conclusie die je trekt op basis van één kapot wagentje? Dat is wel heel kort door de bocht. Misschien is het plastic dat die dag gebruikt is net even van een verkeerde samenstelling geweest en is de overige productie wel goed gegaan.

Zelfde als met al de verhalen hierboven: fouten komen voor. Je kunt nooit 100% garanderen dat het plastic niet breekt, daar spelen verschillende factoren in mee.

Nou gaan we een heel draadje krijgen met voorbeelden van kapotte treintjes die alleen de stelling ondersteunt dat er soms wel eens dingen stuk gaan. Hier is echt niks structureels uit af te leiden.

Eelco
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Jos B. op 13 April 2011, 17:19:40
Wat Sobat probeert aan te geven is dat als kunstof oud wordt, dan kan het broos worden.
Het gaat niet eens over productiefouten.
Dit kan ook gebeuren als je het model te lang zou blootstellen aan UV-licht.


Jos.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 April 2011, 17:22:59
Wat Sobat probeert aan te geven is dat als kunstof oud wordt, dan kan het broos worden.
Maar dit kunststof is niet oud.
Sobat geeft aan dat hij nieuwe wagens heeft gekocht.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Eelco Storm op 13 April 2011, 18:06:46
Wat Sobat probeert aan te geven is dat als kunstof oud wordt, dan kan het broos worden.

Nee, hij geeft nadrukkelijk aan dat het om nieuwe modellen gaat, gemaakt in China. En op basis van 'e'en of twee modellen die stuk gaan trekt hij de conclusie dat de Chinezen broddelwerk leveren. En dat is echt te kort door de bocht.

Eelco
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Falkenberg op 13 April 2011, 18:13:31
En op basis van 'e'en of twee modellen die stuk gaan trekt hij de conclusie dat de Chinezen broddelwerk leveren. En dat is echt te kort door de bocht.
OK, dan verhogen we statistisch even de steekproef. Bij mij zijn er ook twee Roco wagens van recente (ca 3 jaar oud) fabricage op gelijke wijze uit elkaar gevallen. Altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest  ;)

Dus de kans dat de oorzaak ergens in het fabricageproces ligt is toch wel groot.

dirkjan
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Eelco Storm op 13 April 2011, 18:18:45
Die kans mag je pas een echte uitspraak over doen als je in deze gevallen wagens en loc uit het zelfde productieproces hebt liggen die met exact het zelfde euvel kampen.

Nu kun je alleen zeggen dat er iets mis is met deze specifieke voorbeelden. Verder kun je er geen enkele conclusie aan verbinden...
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Hans Reints op 13 April 2011, 18:36:05
Wat ik laat zien is Roco, maar zo als ik al begrepen hebt, komt dit ook bij andere gerenomeerde merken voor. We zijn dus gewaarschuwd.

Zoals hierboven aangegeven heb ik niet alleen met dat probleen te maken. Het gaat niet om een (1) wagen maar ik heb er minstens 10 liggen, gekocht bij diverse winkeliers door heel Nederland, en allemaal hebben zij het zelfde probleem.

Wat ook gebeurt is dat oude wagens het zelfde probleem hebben maar dan spreken we over ouderdomsverschijnselen, en dat is heel wat anders als gloed nieuw.
SK
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: JAB van Ree op 13 April 2011, 18:42:49
Mispoes en ik hebben 2 jaar terug al een soortgelijke ervaring gehad met een Roco Plan D.
'even het dak eraf wippen' en de complete zijwand verpulverde gewoon... dus het is breder dan 1 wagentype.

(de betreffende wagen, een model uit begin jaren '90, heeft in de circa 12 jaar dat hij in mijn bezit was altijd in een donkere kast gelegen, het is dus niet door zonlicht gekomen)
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Simplex op 13 April 2011, 18:47:08
Ik heb hetzelfde probleem met de ombouw van de Kbs wagens naar
Qbv's. Bij twee van de vier is het zonder al teveel moeite niet
meer dan een hoopje plastic vlokken. Al moet ik zeggen dat ik
het nog niet heb gehad met gesloten of ketelwagens.
Bij mij zijn het de rongenwagens. Wat mij wel opvalt is dat het
wel ivm met het detailwerk erg dun is aan de zijkanten.
De invloed van uv is er ook nog eens. Met het ouder worden van
het kunstof word het brooser, dus je hebt met meerdere
factoren te maken. Al heb ik zelf wel geleerd uit de modelscheepsbouw
dat je alles wat kunstof of abs is, je goed met kunstofprimer dient
te behandelen. Anders ben je er gauw vanaf (breken). Lakken
werken altijd in op kunstof.

En Sobat, je weet wat voor materiaal de chinezen toch maken?
Je komt immers uit de scheepvaart, vraag maar eens hoe lekker
de casco's te lassen zijn die uit China komen. Je hebt tenslotte
ijzer en ijzer. Dat is in kunstof niet anders. Zolang dat het gros niet
teveel wil betalen voor een mooi product met veel detail, zullen dit
soort euvels gebeuren. Aan de andere kant heb je wel weer wat
te doen met je vrije tijd ;).


Steef
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: WimC op 13 April 2011, 18:52:13
Hallo,

Als ze nieuw zijn: terug naar de leverancier. Er zit nl. (wettelijke) garantie op die dingen. En hoewel die garantie misbruik uitsluit, mag je natuurlijk niet verwachten dat als je 'm gaat modificeren, de wagon implodeert.
En daarbij geldt wettelijk gezien dat als er binnen een half jaar na aankoop iets mee misgaat (bij normaal gebruik), de leverancier moet aantonen dat het door misbruik komt.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Eelco Storm op 13 April 2011, 18:55:45
Zoals hierboven aangegeven heb ik niet alleen met dat probleen te maken. Het gaat niet om een (1) wagen maar ik heb er minstens 10 liggen, gekocht bij diverse winkeliers door heel Nederland, en allemaal hebben zij het zelfde probleem.

Dat kan best, maar dat rechtvaardigt op geen enkele wijze deze uitspraak:

Wat ik hier mee probeer aan te geven, is dat de chinezen het niet zo nauw nemen met de kwaliteit van het product.

Eelco
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: stig op 13 April 2011, 19:05:40
Chinezen treffen geen blaam. Iemand heeft opdracht gegeven om dit in China te laten maken op deze wijze. Chinezen voeren slechts uit.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Mark D. op 13 April 2011, 19:34:51
dat weet je niet.
misschien lengen ze het plastic op eigen houtje een beetje aan

Maar als opdracht gever is het wel raadzaam om tijdens het productie proces het een en ander te controleren.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Eelco Storm op 13 April 2011, 19:39:06
dat weet je niet.
misschien lengen ze het plastic op eigen houtje een beetje aan

Maar als opdracht gever is het wel raadzaam om tijdens het productie proces het een en ander te controleren.


Desalniettemin: om nou meteen met het beschuldigende vingertje naar de Chinezen te wijzen lijkt me bepaald onterecht.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Matheus 18 op 13 April 2011, 19:47:25
De oorzaak is lauter bij Roco te zoeken.
Zij maken een bepaald budget vrij waaronder het maken moet plaatsvinden.
Hiermede tasten zij de Chinese markt af.
Niet moeilijk te begrijpen, als het budget laag is hoef je ook geen goede qualiteit te verwachten.
Alleen word het wel peperduur verkocht.

Johan.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Ruud K op 13 April 2011, 20:00:09
Ik kan me nog goed herinneren dat het goedkope plastic speelgoed van mijn kinderen ook heel snel brak en verpulverde. Het wat duurdere speelgoed kende dat euvel niet. Zoals er ijzer en ijzer is, bestaat er plastic en plastic. Dat is altijd zo geweest. Alleen betaalde je voor het plastic speelgoed van matige kwaliteit heel weinig. Dat is bij wagons even anders, zoals Johan terecht opmerkt. Ik ben benieuwd of dit euvel alleen of vooral bij Roco voorkomt. Andere fabrikanten, ook genommeerde werken als Marklin, Trix en Bachman (Liliput), laten tegenwoordig hun wagons in China maken. Zijn die ook zo breukgevoelig?

Groet,
Ruud
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Remunj op 13 April 2011, 20:04:40
En toch kan je de Chinezen (en andere Aziaten) toch wel enigzins de schuld geven.

Uit mijn vorige baan ken ik verhalen van klanten (uit diverse productcategorien) die ter plekke geweest zijn om prototypes van hun producten te bekijken, het productieproces te bespreken en daarna een akkoord voor productie gaven en vervolgens een partij bagger geleverd kregen wat totaal niet overeen kwam met de afgesproken specs en voorwaarden.
Het werkt daar vaak heel simpel. Komt de opdrachtgever langs dan laat je de beste kwaliteit zien en zodra die zijn hielen gelicht heeft wordt er overgeschakeld op een slechtere kwaliteit materiaal. En dan maakt het niet uit of dat nou kunststof, staal, hout of whatever is. Als er maar zo goedkoop mogelijk is en niet direct uit elkaar valt zonder dat de klant gaat klagen.

Uiteraard zijn er ook goede Aziatische fabrikanten dus het is wel een beetje kort door de bocht om alles over een kam te scheren maar het is zeker geen uitzondering.

De beste remedie om dit te voorkomen is een mannetje ter plaatse die regelmatig / continue de boel in de gaten houdt.

Gr.
Eric
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: stig op 13 April 2011, 21:52:35
Nee, iemand heeft de partij geaccepteerd en kennelijk goed bevonden. Het is op dat moment een product van die iemand. Als het vervolgens bagger is, moet je bij die iemand zijn en niet naar de feitelijke producent wijzen. Je hebt geen flauw idee wat voor afspraken er zijn gemaakt.

Het product an sich voldoet. Echter niet voor wat jij er mee wilt, maar dat ligt ook niet in de lijn van verwachting. Een smart kletter je ook niet door metershoog modder om bij de dealer te klagen dat de aandrijfassen gebroken zijn...
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: v140 op 13 April 2011, 22:05:20
Hallo Ruud

Zeker niet alleen Roco kent dit euvel
Ik heb een liliput (Bachman) NS 7800 liggen
Deze heb ik geprobeerd om te bouwen maar bij het demonteren
zijn alle kunstof onderdelen verpulverd of afgebroken.
Het kapje is van metaal dus dat is nog heel maar voor de rest viel het ding onder mijn handen uit elkaar.
Ook het hanteren van een liliput 18.3 is tricky.
daar dondert ook echt alles van kunststof onder vandaan. hoe voorzichtig je ook bent.
Verder vrees ik ook voor een gebrek aan sterkte van de kunststof onderdelen van de riva br 58
Dat heeft ook een twijfelachtige kwaliteit.

Gr. Ron
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Ruud K op 13 April 2011, 22:38:16
Klinkt allemaal behoorlijk zorgelijk, Ron. Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof, maar dat lijkt dus lang niet altijd meer het geval te zijn. Dat geeft te denken in een tijd waarin de prijzen - in mijn ogen - juist de pan uit rijzen.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: stig op 13 April 2011, 22:41:13
Modeltreinen en wagons waren altijd van hoogwaardige kunststof,

Gelukkig was vroeger alles beter...
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Karst Drenth op 13 April 2011, 22:57:24
Die kans mag je pas een echte uitspraak over doen als je in deze gevallen wagens en loc uit het zelfde productieproces hebt liggen die met exact het zelfde euvel kampen.

Nu kun je alleen zeggen dat er iets mis is met deze specifieke voorbeelden. Verder kun je er geen enkele conclusie aan verbinden...

Ok, iets minder specifiek dan...

Tds, Uds, Gs, 2200 bruin, Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Wat hebben al deze modellen gemeen ? Juist, ze zijn bruin ! Ik heb het idee dat het om ( redelijk ) recente modellen ( 1 - 4 jaar ) gaat die in deze specifieke bruine kunststof gespoten zijn er last van hebben. Ik heb hieer ook wel het 1 en ander versnippert van andere ROco modellen. Die kunststof kent in het geheel de breukgevoeligheid niet...

En volgens mij dat uit een tijd dat er nog niet in Azie geproduceerd werd. Het zou kunnen dat de bruine kleurstof iets met het gebruikte plastic doet  ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Jos B. op 13 April 2011, 23:12:27
De Hbis van de Red-Roco-actie.
Kent het probleem ook, maar niet zo ernstig.
Er wil wel eens wat breken, maar ik heb nog steeds geen wagen zien verpulveren

Jos
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Mispoes op 13 April 2011, 23:19:02
Bij jou gebeuren dan weer andere dingen met de modellen waar geen mens met zijn verstand bij kan...

Autotransporter... Allemaal even breukgevoelig.

Welke bedoel je Karst? De Offs 60?
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Karst Drenth op 13 April 2011, 23:24:54
Yep,

De Laes-60 Offs. Heb er twee, en bij beide was de ophanging rond het middelste wielstel gebroken in de verpakking destijds. Ik heb het toen Conrads verpakking verweten, maar de breuken in al die andere producten geven exact hetzelfde beeld.

Zo ook de geheel bruine Gs die ik van jou had overgenomen. Wilde daar het dak afhalen... en hield een punt in handen... Voordeel: de breuken zijn zo mooi strak, dat het onzichtbaar met Plastruct Palstic Weld is te lijmen ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Matheus 18 op 13 April 2011, 23:39:26
Eventjes reageren op Karst.

De kleurstof doet er niet toe.
Wel wat de fabrikant aankoopt, plastik word gelevert in korrelvorm.
Hier is onderscheid in 4 soorten, NL. zacht, word gebruikt voor bv.huisoudelijke produkten, emmers, bewaardozen enz.
Middelhard, gebruik voor pc, tv radios fototoestellen enz.
Hard, vooral toegepast in ruimtevaart.
Afval, poreus en blijkbaar toegepast in China voor de modelbouw, Als zij een voldoende betaling kregen voor de produktie zouden deze middelhart gebruiken.
Doet mij gewoon denken aan het DDR tijdperk, deze brachten ook deze breekbare plastik op de markt.

Johan.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Karst Drenth op 13 April 2011, 23:47:42
Hoi Johan,

Ik heb vroeger bij Wavin ( 's lands grootse kunststof verwerker: PVC buizen, kratten, zakken/folie, spuitgiet ( !) producten  ) gewerkt op de R&D afdeling ;).

Neem van mij aan dat er oneindig veel 'soorten' zijn, de hardheid of zachtheid wordt per product bepaald middels additieven. Meestal was het zo, dat door toevoeging van een vorm van vulmiddel ( waaronder ook kleurstoffen ) het product brozer werd.

Voor de rest zijn er ook nog veel chemische verbindingen die allemaal 'Plastic' heten: PolyVinylChloride, PolyStyreen, PolyEtheen, PolyPropeen etc. allemaal thermoplasten. Daarnaast heb je o.a. nog de thermoharders: PolyUrethaan, PolyEster, Epoxy etc.

Keuze genoeg dus om het fout te doen ;) EN... bij gebruik van afval ( lees recycling ) zie je dat direct aan de structuur en kleur van het product en een eventueel breekvlak... ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Matheus 18 op 14 April 2011, 00:06:48
Hoi Karst.

Wat ik ter sprake bracht is gewoon wat ik lade bij de chemie bedrijven.
Mooi dat jij weet wat er verder mee gebeurde.
Zo leer je nog eens wat.
Met afval bedoelde ik geen reciklage maar het plastik dat van overschotten vervaardigt werd.
Spotgoedkoop, een volle vrachtwagen had maar een waarde van 12000 €

Johan.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: stig op 14 April 2011, 00:19:44
Het zou mij verbazen als ze bij een modeltrein fabrikant überhaupt nog iemand met materiaal kennis in dienst hebben (want duur) en de materiaal engineering niet geheel uitbesteden aan fabrikanten. Lees, varen op hun ervaring. Maar goed, je blijft verantwoordelijk voor de gestelde eisen en afgenomen producten.
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: Ernest op 14 April 2011, 00:30:35
Ik heb ooit voor een bekende warenhuisketen kunststof kratten moeten laten maken bij een grote Nederlandse "plasticboer".
Er zijn diverse prototypes gemaakt die allemaal uitvoerig getest zijn en prima voldeden.
Tot we ze in de juiste kleur gingen maken...... Toen bleken de toegevoegde pigmenten een desastreuze uitwerking op het spuitgiet proces te hebben en tot serieuze vervormingen te leiden.
Kleurstoffen kunnen wel degelijk van invloed zijn op de kwaliteit van het kunststof eindproduct.
Ernest
Titel: Re:Grote ombouwproblemen.
Bericht door: piet post op 14 April 2011, 10:00:08
Bij mij staat op de Roco-doosjes Made in EU. Niks geen China. Of zijn alleen de doosjes in de Europese Unie gemaakt. De EU is in dit geval waarschijnlijk Roemenië. En controle vanuit Duitsland/Oostenrijk in Roemenië lijkt me een stuk gemakkelijker dan kijken in China. Piet