BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: frontera3.2 op 09 April 2011, 20:38:22
-
Hallo Allemaal,
Ik kon het toch weer niet laten om een ns 3723 te kopen met een 4 assige tender.
Van deze kit wist ik het bestaan nog niet eens, wel met een 3 asser maar niet van een 4asser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scheepstender_2.jpg)
Van de oorspronlijke 120 exemplaren van de NS 3700 waren er na de tweede wereld-oorlog nog 100 over.
Bij een aantal van deze locomotieven waren vooral de ternders in zeer slechte staat.
Deze werden vervangen door de tenders van de Engelse oorlogslocomotieven van de series 4300 en 5000.
Ook de voedingpompen en ketelwatervoorverwarmers waren bij deze locomotieven aan vervanging toe.
Deze werden van de voetplaat verwijderd en vervangen door injecteurs.
De bouwset die nu gebouwd gaat worden is de NS 3723 gebouwd bij Bayer Peacock & Co in 1913.
Dit exemplaar heeft rondgereden met een vierassige WD tender.
De NS 3723 reed ook zonder voedingpomp en voorverwarmer, met injecteurs.
Aangezien er al veel 3 assiger zijn word dit een 4 assiger zonder voedingspom en voorverwarmer.
Veel kijkplezier in de komende tijd.
-
Na de estplaten flink schoon te hebben gemaakt ( guldens prijs stond er nog op, Kun je nagaan) begin ik bij de bouw van de 4 asser.
het gekke van deze bouwset is dat de lok zelf gemaakt is met de moderne tandwielkast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scheepstender_1_1.jpg)
Tot zover, eerst weer even knutselen.
-
Aha, die heb ik op Marktplaats gezien! Heb nog even getwijfeld om mee te bieden. Ben benieuwd naar het eindresultaat! (y)
-
dat klopt!
Van markplaats,
Zelfs onderdelen van een 3 asser ziiten erbij, die houd ik dus over
-
Het leuke aan deze kit is dat er al messing lamjes bij zitten.
Tegenwoordig is dat ook van witmetaal
-
@Frontera3.2
Houd er rekening mee dat de kit niet helemaal klopt: DJH heeft gewoon de 3737-kit genomen en daar de tender van een Austerity bijgestopt.
Toen de Austerity-tenders aan de 3700'en werden toegewezen, zijn ze gewijzigd: De inspringende voorzijde van de tenderwanden werd gelijkgetrokken met de rest van de wanden om ze goed te laten aansluiten met het machinistenhuis van de 3700'en.
Daarnaast werden bij veel 3700'en ook de injecteurs en de rookkastdeuren van de Austerities geplaatst. Ik heb geen foto's gezien van de 3723 met Austerity-tender, maar het is aannemelijk dat deze loc gelijk met de Austerity-tender ook de -rookkastdeur heeft gekregen. Verder had de 3723 in de jaren 1930 gewijzigde cilinderblokken gekregen. De 3737 had die niet, waardoor de DJH-kit ook de oorspronkelijke (en voor de 3723 dus verkeerde) cilinders heeft.
Grtz,
Ton
-
Bedankt voor de info
Dan is het misschien beter om de 3741 te gaan bouwen, die is gelijk aan de 3737 maar dan met 4asser
Jp
-
Het enige jammer is dat er al zoveel 3700en gelijk zijn aan het museum stel
-
Iemand bekend met het probleem dat het motortje niet in de ketel past? ??? Ik heb dit voorheen nooit meegemaakt met een DJH model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110415_1617.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110415_1617001.jpg)
samenstelling maar dan zonder motor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110415_1718001.jpg)
Nog een hoop werk te gaan maar alles op z`n tijd.
-
Hoe is t met je 6300, doet-ie het al beter met de vervangende motor + overbrenging?
-
Hoi Gert,
Die is nu muisstil met rijden, nu alleen dit (nieuwe) probleem met de 3700 van model loco.
Harstikke bedankt nog voor de motor en wormwiel, volgens mij was ik dat vergeten te zeggen, sorry daarvoor.
JP
-
Ha die is leuk , heb je zo`n motor van Gert gekregen ;D
je had hem van mij ook mogen hebben hoor , had ik m gelijk met t ketelfront mee gestuurd.
Die motor in de 3700 moet gewoon passen hoor.
bij mij tenminste wel.de ketel is bovenin toch breder?
gr Jan
-
Hoi Jan,
Dit is de standaard motor van DJH die bij de kit zit, enne, hij past echt niet, het motortje wat ik heb gekregen zit nu in de 6300 en die zal ook wel in deze machine passen, echter heb ik niet zo`n motortje meer (kleinere motor uit de Serie NS 700 van model loco)
Groeten,
JP
-
volgens mij maak je een denkfout.
in de 6300 ging de motor schuin naar beneden naar de as
maar je hebt hier een tandwiel/ vertragingskast bij
daar moet de motor aan vast en dan zit hij horizontaal boven in de vuurkist
Als het dan nog niet past ,wat is de diameter van de motor die bij de set zat dan?
gr jan
-
Het motortje is rond 16mm en de ingang in het huis is krap aan 14mm, deze 2 mm zijn niet weg te vijlen want dat zit ik op de wielkasten en dat lijkt mij nou niet de bedoeling.
Groet,
JP
-
Is het dan niet de bedoeling dat je de motor pas monteert als je de voetplaat met wielkasten hebt gemonteerd?
-
ja dan snap ik het ook niet.
mischien dat Karst zijn motor even op kan meten.
ik ga de mijne nu ff niet slopen om de motor op te meten ;D
gr jan
-
JP,
Toen ik zo'n apparaat bouwde (alweer een tijdje geleden), paste de motor ook niet direct. Ik heb aan beide kanten een stukje moeten wegvijlen bij de aansluiting van de vuurkist op de wielkappen. Daarna klemde het nog wel, maar met een beetje druk kon de motor er doorheen.
Grtz,
Ton
-
Yep, hier ook. Het gaat niet van harte zeg maar.
-
Idem,
diameter motor is 16mm hier. Vuurkist gaat er iets klemmend overheen. Max. 0.25 van de binnenkant afvijlen en het past precies ;) Advies: Ketel ( vuurkist ) en voetplaat 'verenigen' = solderen ter hoogte van de wielkasten, om ook gelijk de kieren te dichten. Dan van binnenuit de wand ( en stukjes wielkast ) 0.2 - 0.3mm afvijlen. Dan blijft er meer dan voldoende ( 1mm ) wand over ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik heb het probleem met de slechte modelloco aandrijving opgelost door de tender aan te drijven.
Hier zit nu een gutzold aandrijving in, en de 3700 trekt nu 12 plan D rijtuigen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13710.msg210040.html#msg210040
Groeten Arjen
-
Ik denk dat ik maar eens voorzichtig ga vijlen dat er net genoeg witmetaal overblijft waar er dus geen gaten vallen bij de wielkasten want om dat nou weer op te gaan vullen ???
Overigens had ik eerst het motortje op het frame gemonteerd en kwam er toen achter, ik heb het motortje eraf gehaald omdat ik niet op het framewerk druk wou uit oefenen.
JP
-
Ik heb uiteindelijk de tip van Karst uitgevoerd en voorzichtig met het soldeerboutje het witmetaal van de vuurkist samen laten smelten met de wielkasten, toen nog een beetje aandrukken en het motortje paste. (y)
Nu heb ik nog een vraag, ik mis 8 handrailhouders van modelloco,dus niet van Philotrain, heeft iemand dezr nog over? degeen zou mij er een groot plezier mee doen.
Hier nog zonder motor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110415_1718_1.jpg)
En hier met motor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110416_1809.jpg)
-
... Die is nu muisstil met rijden, ...
You're welcome, maar een 'bewijsfilmpje' vinden wij niet erg ;D (y) .
Die hele bewegende mikmak, hééérlijk!
-
Hoi JP,
Wil je ook nog de tender aanpassen?
de voorzijde van de tender, het gedeelte dat nu smaller is, was bij de dienst met de 3700 verbreed.
Aan de linkerkant waren nog twee treden op de zijkant aangebracht.
Groeten Arjen
-
Hoi Arjen,
Ik heb idd nog 2 trapjes over, is er eigelijk iemand met een duidelijke foto van een scheepstender? daar kan ik wat aan hebben.
Oh ja, de tender is zelf nog niet af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110417_1515001.jpg)
-
You're welcome, maar een 'bewijsfilmpje' vinden wij niet erg ;D (y) .
Zodra ik mijn camera weer heb maak ik een filmpje
-
prachtig!
-
Hoi JP,
Mooi dat de tip werkte ;)
Maarrr... ben benieuwd hoe je verder gaat. En ik bedoel dan de bouw-volgorde. Zo te zien heb je nog niets gedaan aan cylinders en drijfwerk. Mijn ervaring leert, dat daar nog wel e.e.a. 'in zit' dat je voordat alles opgebouwd wordt 'geregeld' moet worden ;)
Grtzz & suc6,
Karst
-
Trouwens, moet je die schoorsteen niet ontdoen van haar kroon, want het is toch een uitvoering van na de oorlog?
Groeten,
Rutger
-
Dat klopt, maar enkele locs hebben ondanks de oorlog toch hun schoorsteenkrans behouden. Dus het hoeft niet persé.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Waarbij de 3779 de bekendste na-oorlogse 3700 met krans is geweest. En ook nog eens voorzien was van een austerity-tender:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3779.jpg)
Foto uit eigen collectie, NS 3779 18-6-1956 te Nijmegen.
Maar er waren meer series waarvan locomotieven na de oorlog nog kransen hadden. Ik heb foto's van de NS 3907 en NS 6025 die in 1956 nog met een krans om deschoorsteen reden.
Eelco
-
De schoorsteen ligt er nog los op, ik moet er nog even over nadenken of hij de krans behoud of niet.
Trouwens, moet je die schoorsteen niet ontdoen van haar kroon, want het is toch een uitvoering van na de oorlog?
Groeten,
Rutger
-
ook een 1700 reed na de oorlog met schoorsteenkrans
zo ook de 3306 en 5807
-
De NS 1715 in elk geval.
-
Hey, dit ding heb ik ook gezien op marktplaats! Tsja, twijfels twijfels twijfels, maarja had inmiddels de Artitec versie besteld, dus geld was op ;D
Maar heel leuk om dit te zien en te lezen (ben vooral benieuwd naar de wijzigingen die je gaat doorvoeren)! Succes (y)
Tom.