BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wob op 01 April 2011, 22:24:50
-
Zojuist heb ik alle draadjes over dit onderwerp doorgelezen. Omdat ze al meer dan een jaar oud zijn open ik maar een nieuw topic.
Voor mijn te digitaliseren Roco BR 23 wil ik een rookgenerator inbouwen.
Mogelijkheden Seuthe:
no 9 8-14V 140mA
no 10 10-16V 130mA
no 11 16-22V 70mA
De winkelier adviseerde no 11 voor digitaal. Nummer 10 wilde hij niet verkopen. (Hulde aan zulk soort winkeliers! (y))
Maar de draadjes lezende vrees ik dat nummer 11 gaat werken. Mijn Lenz trafo levert maar 15V aan de Compact.
Al veel eerder heb ik 2 andere locs van nummer 9 voorzien. Bij tijd en wijle (eenmaal op stoom gekomen) werken die geweldig.
Ik moet erbij zeggen dat de uitgang daarvan aan de massa ligt. De blauwe draad van de decoder blijft ongebruikt. Ik heb ook goed gelet op het vermogen van de decoder. De uitgangen van de (al wat oudere) Lokpilots leveren voldoende.
Voor mijn BR23 heb ik inmiddels een decoder van Digitrax liggen. De functieuitgang kan een dusdanig hoog vermogen aan dat niet bepalend is voor de keuze van de rookgenerator.
De BR23 maakt (net zoals mijn andere 2 locs) gebruik van de massa voor de functies. Gezien mijn ervaringen met nummer 9, neig ik daarom weer naar 9. (En ik ga hem weer apart schakelen onder F1)
Maar als ik het verhaal lees op de Duitse site (waarnaar in een van de draadjes verwezen wordt: http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br23_roco_alt_h0/br23_roco_alt_h0.html), dan gebruikt men nummer 10. En bij Chris van Diessen (Groterdam) idem nummer 10.
Maar al met al dus geen nummer 11, voor zover ik alles goed begrepen heb.
Heeft iemand van jullie aanvullend advies?
Ik houd me aanbevolen.
Groet, Bas
-
wat is er tegen nr 10 dan?
gr van Jan die de ballen verstand van digitaal heeft maar er wel aan moet binnenkort :o
-
Bas,
Inderdaad wat is er tegen Nr. 10, ik gebruik ze al 2 jaar op mijn digitale baan, wat geeft de winkelier hier als rede voor op dat hij hem niet wil verkopen?
Ik bezit een BR 23 en BR 64 van Roco, beide zijn door mij voorzien van een Seuthe Nr. 10, en werken nu 2 jaar zonder problemen en met een mooie rookpluim, de 130 mA is voor de ESU loksound decoder geen enkel probleem.
Ik had in beide een Seuthe Nr. 11 zoals de Roco handleiding aangeeft gemonteerd, maar deze werkten heel erg slecht, rook kwam er bijna niet uit, en zijn vervangen door een Nr. 10, omdat mijn baanspanning maar 16 V is, en de Nr. 11 pas start bij een baanspanning van 16 V.
Monteer maar gerust Seuthe Nr.10, deze werken goed.
Groet Jan.
-
Uiteindelijk heb ik een Märklin 7226 (= Seuthe no 10) aangeschaft bij een andere winkelier. Deze zou geschikt zijn tot 23 V. Dat verbaasde mij, want dat klopt niet met de fabrieksopgave. Märklin levert overigens zelf geen enkele technische specificatie. Alleen een summiere handleiding met pictogrammen zonder tekst, wat veel vragen oproept. Maar dat terzijde.
Thuisgekomen direct maar even een test uitgevoerd. Op 14V wisselspanning: prima. Zelfs op gelijkstroom met een aanzienlijk lagere spanning nog steeds rook. Prima. Dit geeft vertrouwen.
Op dit moment ben ik mijn 23-er aan het digitaliseren. Een lekkere puzzel. (Wat een gepruts om alleen al de kap van de tender er weer op te krijgen. Ik denk nu dat ik het kunstje door begin te krijgen).
Als alles klaar is laat ik wel van me horen. Kan nog wel even duren.
Groet, Bas
-
M'n 23-er staat nu digitaal op de baan.
Wat een klus was dat. Het lastigste bleef het om de kap van de tender er weer op te krijgen. Er klemt ergens wat, maar ik heb er geen zicht op kunnen krijgen waar precies.
Even een korte samenvatting van de bouw.
Het bestaande stroomschema analyseren was niet moeilijk. Ook het scheiden van de voeding van de rookgenerator en de verlichting voor was simpel uit te voeren. Er zijn dan 2 losse draden (naast de standaard 2 die in de kortkoppeling zitten) die naar de decoder in de tender moeten. Deze losse draden heb ik door het machinistenhuis gevoerd, via gaatjes in de voetplaat. Op deze wijze blijft de kortkoppeling tussen tender en loc te allen tijde vrij.
Om plaats te maken voor de decoder in de tender heb ik een stuk uit het ballastgewicht gezaagd. Dat was zeker een half uur zaagwerk, maar dat vond ik beter dan het gewicht compleet te verwijderen. Van de NEM-stekker 652 heb ik de pootjes voor verlichting voor, achter en de rookgenerator in tact gelaten (de rest van de aansluitingen is gewoon gesoldeerd). De 3 betreffende aan te sluiten draadjes heb ik vervolgens voorzien van contra-stekkertjes. Dit om later nog eventueel onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten in de tender, zonder alles weer los te moeten solderen. Daarvoor moet je de kolenopbouw van de tender wel kunnen verwijderen zonder de kap te lossen. Dat laatste is mij achteraf onmogelijk gebleken. Toen het me in eerste instantie eindelijk gelukt was de tender te sluiten, bleek dat een van de draadjes naar de loc klem zat tussen de kolenopbouw en de metalen kap van de tender. Toen ik dat probeerde te corrigeren beschadigde de isolatie. Na een dag werken (met op zondag prachtig weer waar ik niet van heb geprofiteerd) viel dat niet goed. Het avondeten was niet gezellig (sneu voor mijn vrouw).
Na het eten heb ik de stekkertjes voor rookgenerator en verlichting voor verplaatst naar het machinistenhuis. Iets minder fraai maar wel een veel praktischer oplossing. Want op deze wijze kun je de tender scheiden van de loc zonder de kap van de tender te hoeven openen.
Uiteindelijk zit er nu een Lokpilot 4.0 in. Een decoder waar de loc prachtig op loopt. Intussen bij de ombouw tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt voor een smeerbeurt en een correctie van de stroomafname. Dat zal ook een bijdrage aan het goede rijgedrag geleverd hebben.
En dan nu de rookgenerator.
Die werkt wel, maar helaas niet optimaal. Ik vermoed dat de spanning te hoog is en daarom zou ik de uitgang willen dimmen. Hoe dat moet, daar ben ik nog niet uit. Bij eerste lezing van de gebruiksaanwijzing krijg ik de indruk dat er CV's boven de waarde van 255 moeten worden aangesproken. Ik vrees dat dat niet gaat lukken met mijn eenvoudige Lenz Compact.
Ik zal eerst maar eens speuren op het forum of hierover al meer gezegd is.
Tenslotte is bij het hele gedoe van de tenderkap (wat een onvriendelijke constructie van Roco) een van de lichtleiders gesneuveld. Bijbestellen en dan moet de kap er nog een keer af. Zie ik nu al tegenop. Verder wil ik nog wat doen aan de schuin aflopende omloop langs de ketel, die horizontaal had moeten zijn. Een euvel wat ik bij meer van deze modellen gezien heb.
Als iemand nog tips of opmerkingen heeft dan houd ik me van harte aanbevolen.
Groet, Bas
-
De uitgang van de decoder heb ik nog niet kunnen dimmen. Maar bijvullen van de schoorsteen doet soms wonderen. ;)
De omloop heb ik inmiddels horizontaal gezet. (Steuntje aan de voorzijde m.b.v. een speld. Nagenoeg onzichtbaar). Nu nog wat onderdelen bijbestellen (trapjes bufferbalk voorzijde enzo). Misschien nog een drijfwiel extra voorzien van stroomafnemers. Dan is ie echt af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR23_forum.jpg)
-
Groter plaatje! Mooi dat het is gelukt.
Welke 23er is dit? oude model of de nieuwere?
Dat kon ik niet helemaal opmaken.
-
Je mag de 100 kB niet overschrijden. Deze foto is 98 kB, het maximum.
Het is een 2e hands. Zeker niet de nieuwste versie. Maar ook niet uit de eerste lichting, getuige de geheel rode wielen. Catalogusnummer 43249. Stond in 1995 al in de catalogus. Locnummer 23 058. Dat is de versie die men in Zwitserland museaal gebruikt. Wat het model wel bijzonder maakt is dat ie en houten opbouw op de kolenbak heeft. Dan oogt ie nog imposanter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR23_forum_hoog.jpg)
-
Zwitserland? Wat dacht je van Friesland vanaf
niet morgen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36633.0.html).
Diesel gestookt!
-
Hans Kl,als je het hele ndraadje wat jij aangeeft leest,die zie dat hij niet zwitserland geeft geen toestemming.
groet Bram.
-
Ja, had het net gelezen, dacht alles al gelezen te hebben. Niet dus :(
-
Een duidelijker plaatje, hoop ik. Mwah.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR23_forum_2.jpg)
-
Zwitserland? Wat dacht je van Friesland vanaf niet morgen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36633.0.html).
Als ie werkelijk in Friesland komt, een reden om eens te gaan kijken.
-
Hallo Bas,
Kijk, dat is tenminste een goede rook pluim op je foto's.
Het is niet zo'n iel rooksliertje, die die analoge M* stoomlocomotieven in de jaren 70 hadden.
Met diodes kan je de stroomsterkte temmen.
Een diode verlaagt de spanning met 0,5 volt. Niet die bruine doorzichtige, maar de zwarte/blauwe met zilverkleurige ring gebruiken. Is het wisselstroom? Dan ook diodes tegengesteld monteren in de voeding draad naar de rook generator.
Bas: 100 kB en 98 kB zegt mij helemaal niets. Kan je dat uit leggen voor de digibeten, zoals ik?
Groetjes
Wil
-
100 kB betreft de maximale grootte van de fotobestanden die mag uploaden.
Ja het is inderdaad een geweldige rookpluim. De generator weet niet hoe snel ie alles eruit gespuwd moet krijgen. Dat is dan ook gelijk het nadeel, want na een minuut is de generator leeg. Diodes om te temmen hebben in mijn geval geen zin, vermoed ik. Want de rookgenerator staat op een functieuitgang van de decoder Lokpilot 4.0. Gelukkig maar, want dan kan ik hem ook uit zetten.
Hoe de functieuitgang van een Lokpilot 4.0 moet dimmen met een eenvoudige Lenz Compact, weet ik niet.
Ik vrees dat het niet mogelijk is.
Weet iemand dat?
Groet, Bas
-
....
De omloop heb ik inmiddels horizontaal gezet. (Steuntje aan de voorzijde m.b.v. een speld. Nagenoeg onzichtbaar).
....
't Is een beetje offtopic (voor dit draadje dan), maar zou je een detailfoto willen plaatsen, hoe je dit gerealiseerd hebt? Ik heb zelf nl. ook 2 23ers rondkarren hier, en die scheve omloop moet nog een keer weg...
Groet,
Ronald
-
......................
Hoe de functieuitgang van een Lokpilot 4.0 moet dimmen met een eenvoudige Lenz Compact, weet ik niet.
Ik vrees dat het niet mogelijk is.
Weet iemand dat?
Groet, Bas
Bas,
Het heeft niets met een eenvoudige Lenz Compact te maken maar door de juiste CV's van de decoder in te stellen, zie hiervoor de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
Koos Jabaaij.
-
Ik zou niet weten hoe je CV's boven de 255 (het maximale bereik van de Compact) zou moeten instellen.
Groet, Bas
-
't Is een beetje offtopic (voor dit draadje dan), maar zou je een detailfoto willen plaatsen, hoe je dit gerealiseerd hebt? Ik heb zelf nl. ook 2 23ers rondkarren hier, en die scheve omloop moet nog een keer weg...
Groet,
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR23_forum_3.jpg)
Het is op de foto niet zo goed te zien (maar op zich was dat natuurlijk ook de bedoeling ;)). Als je op de foto een denkbeeldige lijn trekt vanuit het midden van de schoorsteen naar de omloop, dan kun je als je goed kijkt daar een (ingekorte) speld zien zitten, als hooghoudertje. Haaks op de omloop geboord in de ondersteuning van de rookkast. (In werkelijkheid zit die speld natuurlijk achter de schoorsteen, anders zou je in de houder van de rookgenerator boren.)
Ik hoop dat het en beetje duidelijk is.
Groet, Bas
-
Het enige wat ik kan verzinnen, waarom de winkelier je adviseerde Seuthe nr11 aan te schaffen is dat als decoders meerdere functies moeten schakelen, de eindtrap van de decoder het zwaar te verduren krijgt. Ik had dat met een Fleischmann br 50 met rookgenerator. Op de schijfcollector van de motor ontwikkelt zich nog weleens een vette laag waardoor het stroomverbruik drastisch omhoog gaat. Hierdoor kan het de decoder te veel worden. Ik gebruikte toen een n-decoder omdat deze als enige leek te passen. Het ging goed totdat de motor last kreeg van vettigheid ondanks veelvuldig schoonmaken! Nu heb ik in de vuurkist een extra relais gemonteerd die de rookgenerator inschakelt. Wist niet dat deze ruimte in de loc beschikbaar was! Nu draait de n-decoder prima en het apparaat laat hierbij tevens de rookgenerator roken.
Wat waarschijnlijk ook nog kan is dat de winkelier de Seuthe 11 gewoon kwijt moest.