BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 30 March 2011, 14:30:11

Titel: 1313 en 1304
Bericht door: Chris op 30 March 2011, 14:30:11
Overbeek heeft een mailing de wereld ingezonden met de mededeling dat de 1313 en 1304 eraan komen (week 15) voor de winkeliers.

Daar zitten nog foto's bij van de oudere versie 1313.
Om verwarring te voorkomen plaats ik hier met toestemming van Overbeek de echt nieuwe 1313 zoals ze in de winkels zal verschijnen, kan je zien dat de panto is verschoven naar de juiste plek, de spaanse doos weg is en de seinbalk inorde :)

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/1300boven.jpg)
dak

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/1300zijkant.jpg)
panto en seinbalk

(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/1300zijkant2.jpg)
seinbalk vanaf de zijkant

De 1304 is natuurlijk afgezien van de schaarpanto's en nummers hetzelfde :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Anoniem op 30 March 2011, 14:32:40
Om verwarring te voorkomen plaats ik hier met toestemming van Overbeek de echte 1304

Maar d'r staat 1313 op :(.... staat er op de 1313 1304? ;D ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 30 March 2011, 14:35:24
excuus, verbeterd  ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Focus2 op 30 March 2011, 14:38:04
chris bedankt voor de mooie plaatjes van de 'uitgeest'
@wesley: word jij nou nooit eens ongelofelijk moe van je zelf? :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Anoniem op 30 March 2011, 14:44:00
Van mezelf? Nee, nooit. Anderen worden echter regelmatig moe van mij, en dat is wederzijds ;D.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 30 March 2011, 14:50:27
Goed.........de 1313 is in ieder geval helemaal top (y)
Jammer dat de 1313 nog niet in de winkels ligt (week 13  ;D ;)) .
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Mispoes op 30 March 2011, 15:49:52
staat er op de 1313 1304? ;D ;D

Ja, met het stadswapen van Plaaggeest...
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: theokersten op 30 March 2011, 15:54:38
WEL ERG MOOI OM TE ZIEN.
DAT VINDT IK DAN
gr.theo
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Gert1 op 30 March 2011, 16:01:34
Fijn, maar daarom hoef je nog niet te schreeuwen...

mvg,
Gert
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: theokersten op 30 March 2011, 16:18:30
sorry foutje :-X
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: wvdm op 30 March 2011, 18:07:15
Het ziet er mooi uit, maar hebben (miniatuur) mensjes hun roer plasticje tegen de voorruiten gegooid?
Voor zo'n prijs verwacht je toch wel ruitenwissers, die eruit zien als ruitenwissers.

Is het nou echt zo moeilijk om gewoon een kloppend model van een trein te maken zonder dat je er zelf avonden aan moet porrelen om het echt goed te krijgen???

De IRM van twee jaar geleden had ook geen rubber aan de ruitenwissers, want die waren volledig grijs. Nou op de 1313 witte????

groetjes
Wil
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Anoniem op 30 March 2011, 18:50:04
Neem nog een slok azijn. Proost !  ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 30 March 2011, 19:05:35
Amai.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Ekklesia op 30 March 2011, 19:34:36
De aanpassingen kosten dan ook €40,= extra/meer ten opzichte van de andere twee uitvoeringen. ;D
Ik verruil het azijn wel voor wiskey, proost (y)

Groenten Rob, burb
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 30 March 2011, 20:33:40
Ze zijn niet spierwit maar lichtgrijs.
Als je dat te wit vind, kun je er met een penseeltje wat zilver op doen.
Een fabrikant die een rubberrandje schildert aan de ruitenwisser moet ik nog tegenkomen (al is zoiets van LSmodels zo langzamerhand wel te verwachten  ;D)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Taigagaai op 31 March 2011, 08:49:41
Er moeten natuurlijk ook wel sproeigaatjes opzitten, want bij de renovatie kregen de locs namelijk ruitenwissers met sproeimogelijkheid. :P
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 31 March 2011, 11:23:41
 ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 31 March 2011, 11:48:47
Ik denk dat we nu wel over de verbazing heen zijn van de kritiek van Wil :)
We mogen blij zijn dat er (blijkbaar) toch nog wat te pimpen valt ;D

Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Besselspoor op 31 March 2011, 11:58:27
..en ik zie ook al geen klinknagels... ;D

FF zonder gekheid, ik vind het wel jammer dat de beplating boven het draaistel nog steeds niet klopt, terwijl het verder zo'n compleet gedetailleerde lok is. Persoonlijk vind ik dat een opvallend stukje bij de originele 1300..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schort.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schort.jpg)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Floris Dilz op 31 March 2011, 13:59:08
ja en het dak is ook te bol, het blijft zo'n spaans hok omgekat naar 1300...
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: sixkiller op 31 March 2011, 14:01:53
En een deurklink zo te zien.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Huup op 03 April 2011, 10:56:59
En de sluitbordhouder is te grof en de railing ook. Zooi....


zucht.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Duvel op 03 April 2011, 11:26:02
't Is wel weer PH 1 hier zeg.

Ik vind het een mooie loc, jammer dat ze die seinbalk niet meteen goed hebben gedaan (waardoor ik aan het kloten mocht met m'n 1312). Als je 't zelf beter kunt, moet je dat denk ik vooral niet laten. Ik kan het in elk geval niet beter, dus ben blij met de loc. :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Wim Rosbender op 03 April 2011, 11:30:22
Helemaal mee eens (y)

Het is een prachtige loc ,,,

Laat maar komen die nummer varianten.

Groetjes, Wullem NS
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Huup op 03 April 2011, 11:42:12
Ik bedoelde 'blijven klagen is ook een vak'.
Bij mij komt ie ook in de vitrine, al was t alleen maar omdat ik de lok in dit jasje geweldig vind.
Kannie pronken naast een zelf omgekatte Electrotrain en de Lima.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 05 April 2011, 23:07:38
 verslagje van de 1313 en 1304  (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=701:13131304&catid=78:rivarossi&Itemid=118)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: JAB van Ree op 05 April 2011, 23:21:11
Enige wat er over de 1313 nog te klagen valt zijn de panto schuitjes; die van de 1304 zijn prima, maar de 1313 ziet er met deze schuitjes toch wel iets sip uit...
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: ZwolsBas op 06 April 2011, 12:50:02
In wat voor doos zitten die 1300 loks van Rivarossi ?
Foto?

Of zijn het precies dezelfde dozen als Electrotren maar dan een rooie kleur en andere tekst erop?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 07 April 2011, 18:27:15
Net als vorige keer, de bekende rode Rivarossi doos.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/DUOGEEL.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/DUOGEEL.jpg)
Buiten dat het rooster minder uitsteekt, zijn de "bouten" van de lampringen ook veel minder grof.
(Ik heb bij mijn 1312 de lichtbalk gevijld, en opnieuw vastgelijmd)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: NL-modelspoor op 09 April 2011, 16:22:34
!! Waarschuwing voor de 3rail rijders !!
De paarse draad van de decoder (extra functie) zwerft los (niet aangesloten) in ongeïsoleerde toestand door het model.
Dit kan voor kortsluiting en alle bijbehorende problemen zorgen.
Eerste advies is dan ook de loc NIET direct op de baan te zetten, maar eerst de kap dr af te halen en te kijken of de paarse draad afgeknipt of goed geïsoleerd is zodat deze geen kortsluiting kan veroorzaken (stukje tape is voldoende).
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 09 April 2011, 16:27:06
Mijn advies is dan : Niet doen als je dat niet vertrouwd en terug naar de winkel.
Die kap gaat er niet 123 zo af....

Tot  nu toe in ons klantenbestand geen klachten. (MTE)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: NL-modelspoor op 09 April 2011, 19:06:53
Kap gaat er inderdaad wat lastig af. Maar als je de kap er eenmaal af hebt. Tjee het model is duurder geworden, maar naar mijn idee is de afwerking binnen in deze keer toch iets minder dan bij de vorige 1310 en 1312.
En ja het kan lang goed gaan met zo'n draad los onder de kap. Je kan ook pech hebben dat de draad ergens tegen de print aan komt en kortsluiting maakt. Ik weet even niet meer hoe ze de paarse draad bij de vorige serie hebben weggewerkt, maar weet wel bijna 100% zeker dat ie toen niet zomaar los lag met een open en bloot uiteinde dat zomaar ergens kortsluiting zou kunnen veroorzaken.

Iedereen moet natuurlijk voorzichzelf bepalen of ze een locomotief hierop willen controleren. Het is niet verplicht. Alleen zelf zou ik het risico niet willen lopen.

Zoals ik de situatie aantrof in deze loc lijkt mij geen incident. Maar ik denk dat de winkels dat beter in kunnen schatten.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Duvel op 09 April 2011, 20:19:01
In de vorige (1312) zat de paarse draad met een stuk isolatietape op de decoder geplakt.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Remco. op 09 April 2011, 20:30:20
Die kap gaat er niet 123 zo af....

Er is toch niets veranderd aan de constructie tov de Electrotrens of wel ?

Gr. Remco.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 09 April 2011, 23:18:22
Nee vandaar mijn opmerking dus.
Ikzelf heb er geen problemen mee maar lees hier wel klachten over het openen van de lok.
De gemiddelde 3 railer is schroefjes gewend :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Remco. op 10 April 2011, 08:29:48
Ah ok, want als je het eenmaal weet, is hij zo open :)

Nu die dingen nog ff ophalen, dan kan ik ze ook digitaliseren.

Gr. Remco.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: fissy op 10 April 2011, 08:33:04
De gemiddelde 3 railer is schroefjes gewend :)

Tja, geef mij die dan ook maar voor 2 rail ! Er gaat niet boven schroefverbindingen (y)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: NL-modelspoor op 16 April 2011, 10:15:39
Probleem met het losliggende ongeïsoleerde draadje tot nu toe bij alle 3rail 1304's en 1313's gezien (HR2296 en HR2300).
Zo te merken heeft Rivarossi dus bezuinigd op een goedkoop maar doeltreffend stukje tape.

Het losse draadje valt niet zo 1-2-3 op omdat het gewoon tussen de bundel met draden van de decoder gefrommeld zit. Echter kan dit draadje dus wel tegen de hoofdprintplaat aankomen (meeste gevallen onderkant). En daar zitten ook een paar onderdelen......

Ik zou dus toch de 3rail rijders adviseren de kap er af te halen en het draadje zelf te isoleren. Dan heb je daar in de toekomst in ieder geval geen problemen mee.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 16 April 2011, 10:22:36
Wat is alle ?

Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: NL-modelspoor op 16 April 2011, 10:30:14
3 van de 3. En dat is toch genoeg om aan te nemen dat het bij alle 3 rail modellen zo is  :-\.

Maar als winkel hebben jullie natuurlijk nog geen probleem gevallen gehad. Kan ik me ook voorstelllen omdat zo'n draadje niet direct voor kortsluiting hoeft te zorgen.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 16 April 2011, 10:32:03
Nee. Sorry, meer kan ik er niet van maken.


Ik ga hier effe kijken naar een model :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Anoniem op 16 April 2011, 10:37:51
3 van de 3. En dat is toch genoeg om aan te nemen dat het bij alle 3 rail modellen zo is  :-\.

Nou, nee... tenzij het totale aantal drierailmodellen ongeveer 6 à 7 is, maar ik denk dat er meer bestaan ;D. Een steekproef moet natuurlijk wel groot genoeg zijn om (tenminste potentieel) representatief te kunnen zijn, en 3 is niet groot genoeg 8).
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 16 April 2011, 10:48:42
Net gekeken bij een aantal.

Ja, ook hier de draad ligt ongeïsoleerd (ongeveer 2 mm bloot draad) in de lok.
Maar netjes in de bundel en op het plastic van de geïsoleerde decoder (het is een lokpilot) Het is niet klakkeloos door Riva gedaan, je ziet aan de manier hoe de kabel is opgeborgen, dat men er wel rekening mee heeft gehouden.
Dus niet in de buurt van electronica. Maar, niet handig zeg maar. Hadden ze beter dat kleine stukje in het tape kunnen zetten of afknippen.

Dus, niet slim van Rivarossi (zal dat ook doorbrieven) maar niet dat je lok nu spontaan de geest geeft als je ze op de baan zet.

Maar, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Tis aan de eigenaar zelf wat ie ermee doet. :)

Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: E.r.i.k. op 16 April 2011, 11:21:31
Nou, nee... tenzij het totale aantal drierailmodellen ongeveer 6 à 7 is, maar ik denk dat er meer bestaan ;D. Een steekproef moet natuurlijk wel groot genoeg zijn om (tenminste potentieel) representatief te kunnen zijn, en 3 is niet groot genoeg 8).

Nou, bij een gloednieuw model is 3 op 3 iets teveel van het toeval.  Ik heb in een Roco 1145 (3-rail mat decoder af fabriek) overigens precies hetzelfde gehad!
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Anoniem op 16 April 2011, 11:26:31
Nou, bij een gloednieuw model is 3 op 3 iets teveel van het toeval.

Elke statisticus zal je zeggen dat je uit een steekproef van 3 in dit geval geen enkele algemene uitspraak kunt doen... er is meer dan genoeg ruimte om toch toeval te zijn, ook al is het misschien een indicatie dat het geen toeval is (let op het woord "misschien"). Je kunt het eenvoudigweg niet weten aan de hand van 3 stuks.

Of het model gloednieuw is of stokoud, heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 April 2011, 11:34:03
Bij mijn 1304 staan de panto's een beetje (en eentje nogal) schots en scheef op de loc... is dat normale Rivarossi kwaliteit of heb ik een minder exemplaar te pakken gehad?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 16 April 2011, 12:08:04
Rust ze netjes op de isolatoren ?
Bij de schaarpanto's moeten de pinnen aan beide zijde van de panto goed zitten om ze netjes recht te kunnen sluiten zodat ze mooi plat op het dak ligt.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 April 2011, 12:11:37
Bij de meest scheve lijkt de boel aan één zijde wat te star gemonteerd. Bij de ander, die meer naar voren helt, zie ik geen afwijkingen.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Huup op 16 April 2011, 19:56:39
Plat op het dak is sowieso een gotspe, geloof ik, gebaseerd op twee 1300-en

Gr/H
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 April 2011, 20:30:53
Eens, maar op is mooier in de vitrine en dit is zo'n dingetje dat als je het eenmaal ziet, dan valt het steeds meer op.
Hier is het een beetje te zien: http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5607466126/in/photostream
De voorste is scheef en de achterste helt naar achter.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: sixkiller op 16 April 2011, 20:42:02
Zitten van de achterste pantograaf de 'poten' van het onderste deel gelijk tov van elkaar per kant (over de breedte dus)? Lastig duidelijk te maken, schematisch gezien: |___| Als zeg maar de linker meer naar voren staat dan komt die kant van de pantograaf hoger en staat het schuitje scheef. Zo lijkt het op de foto eruit te zien.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 April 2011, 20:51:42
Het enige wat ik zie is dat de veertjes aan de cabinezijde de onderste benen niet voldoende naar boven trekken zoals de achterste. Als je het wat meehelpt staan ze recht.
Bij de ander is het vooral een scheef schuitje. Misschien is het ook wel standaard Rivarossi-kwaliteit en maak ik me er te 'druk' om.... ik ga er in elk geval niet aan lopen buigen, dat maakt het doorgaans alleen maar erger  ;)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: AlexDalex op 05 July 2011, 19:35:03
Ook een vernieuwde 1304 aan mijn collectie kunnen toevoegen, maar wat mij opval is dat deze ten opzichte van
de vorig jaar verschenen 1310 en 1312 iets bleker geel van kleur is. Het is niet veel... Geel blijf een lastige kleur.
Maar zijn er meer mensen die dit al opgevallen is ?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Gert1 op 05 July 2011, 19:57:03
Was me niet speciaal opgevallen. Maar ach, het geel bij de NS kent ook vele varianten.

mvg,
Gert
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Remco. op 05 July 2011, 20:21:00
Zoiets heeft ook al plaats gevonden met de ICR'en van LSM. Het is vrijwel onmogelijk, zo lijkt het, om herproducties identiek te krijgen qua kleur.

Gr. Remco.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Rob Ellerman op 05 July 2011, 20:21:10
Ook een vernieuwde 1304 aan mijn collectie kunnen toevoegen, maar wat mij opval is dat deze ten opzichte van
de vorig jaar verschenen 1310 en 1312 iets bleker geel van kleur is. Het is niet veel... Geel blijf een lastige kleur.
Maar zijn er meer mensen die dit al opgevallen is ?


Hebben waarschijnlijk hun schilderbeurt wat langer geleden gehad...  ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: jakop op 05 July 2011, 20:26:33
Als ze wat bleker zijn zouden ze dichter bij de waarheid liggen.
De 1310 en 1312 zijn "te geel"...eigenlijk het nieuwe geel van de (V)IRM's.
De 1300's zouden het lichtere "oude" NS geel moeten zijn van bv de DD AR

Groet,

Jakop
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 08 July 2011, 13:43:55
Bij de Lima is het (volgens mij) precies goed.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Huup op 08 July 2011, 23:41:14
Dat vraagt om een plaatje met beiden :)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 09 July 2011, 08:28:43
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300koppen.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300koppen.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300en.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300en.jpg)
Alle 3, je ziet ook verschil tussen de Electrotren eerste Rivarossi en de nieuwste Rivarossi

(1312,13 & 14, mooi he ? ;D)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Chris op 09 July 2011, 10:34:13
Zover ik kan zien staan daar twee Electrotrens en 1 Lima.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Bob R. op 09 July 2011, 10:36:43
Wat ben je toch een Pietje precies ;D
Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk :-[
Was ook bezig met de blauwe Electrotren (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300koppen3.jpg), vandaar mijn vergissing....het komt in ieder geval uit dezelfde Chinese fabriek :P
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: janw op 09 July 2011, 15:38:30
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300en.jpg)

Fascinerend -- ik blijf me hierover verbazen. Als je de Electrorossi en de Lima naast elkaar zet, lijkt voor mij alleen de Lima, ondanks al z n gebreken, echt op een 1300. En dan is-ie nog niet eens verlaagd. Die moeren rond de lampen op de andere zijn trouwens een fraai voorbeeld van overdetaillering!

(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1300koppen3.jpg)

Bob, wat is dat daar links dan? Een heftig verbouwde Lima? Maar waarom met buffers van de serie 900?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Nederduitsemeester op 09 July 2011, 16:01:19
kijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35800.0.html) eens  ;).
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: janw op 09 July 2011, 16:20:01
Ah, geinig. Zo zie je maar weer, niets kan altijd iets worden, als je ideeën in huis hebt. Misschien nog wat hoger op de pootjes laten uitkomen?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: rene w. op 09 July 2011, 17:00:07
Ach geel is toch een kleur die door zonsinvloeden heel snel lichter wordt
zeker als je geen andere actie onderneemt om dit te voorkomen.
Ook het grootbedrijf heeft diverse tinten geel rondrijden waarom dan niet ook op de modelbaan.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29072008.jpg)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Richey op 28 December 2011, 19:48:36
Ik schop even zeer onbeschoft een oud draadje omhoog... :D

De blauwe 1300... Klopt het model, en welk model klopt nu het best? Ik zie door de bomen gewoon het bos niet meer... :S
Heb gelezen over te hoog op de poten, te brede buffers, spaanse hokken...  ???

We hebben nu een hééle oude blauwe Lima, waarvan de raampjes gebarsten zijn, de lak maar zo-zo is etc, en zijn een beetje op zoek naar iets anders... Momenteel zit ik te denken aan een 1313, omdat die er in mijn ogen het mooist uitziet. Liever heb ik echter een blauw model... :S.

Groet,

Richey
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Remco. op 28 December 2011, 20:17:48
De beste betaalbare blauwe 1300 is wat mij betreft een Rivarossi 1300 ( En dan niet de nieuwe Rivarossi-Electrotrens's ) maar de oude Rivarossi.

Deze dus:

(https://forum.beneluxspoor.net/images/fotowedstrijd/2007-03/cedesign.jpg) (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18947.msg282696.html#msg282696)

Gr. Remco.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: henk op 28 December 2011, 20:49:10
Daar ben ik het mee eens. Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat. Molekamp heeft er altijd een paar bij zich. Doen wel 200 euro plus, maar dat deden ze intertijd ook al.

Lima heeft verschillende versies van de blauwe 1300 uitgebracht. De oudste dateren uit de jaren zestig en zijn goed herkenbaar aan de vrij lichte blauwe kleur. Veel later heeft Lima nog een echt donkerblauwe uitgebracht. Die oogt een stuk beter dan de oudere versies en de kap smoelt goed. Wel een ouderwetse Lima aandrijving en het model staat nog altijd wat hoog op de poten, maar daar is wat aan te doen. Mijns inziens een goede budget-keuze.

De Electrotren (later omgedoopt in Rivarossi) blauwe 1300 oogt niet slecht, maar het is nog duidelijk een Spaanse loc met een Spaanse kopvorm en de buffers op de breedspoorstand. Wat verder naar boven op deze pagina kun je bekijken of je dat erg vindt.

Over Jouef en Ibertren hoeven we het niet te hebben.

Recent heb ik in de aanbieding een blauwe Nilkram gekocht, maar dat is een heel ander verhaal.  ;D
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Richey op 28 December 2011, 22:17:24
Helemaal super, ik heb weer wat te sparen... :P.
Is volgens mij die met die gewone rode doos he?

Groet,

Richey
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Remco. op 28 December 2011, 22:25:42
Ja :)

Maar ik zou ook goed MP in de gaten houden, laatst rond de 150 eu (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Biesje op 29 December 2011, 00:12:17
Ik sluit me volledig bij Remco en Henk aan. Het is jammer dat Hornby de oude Rivarossi kap niet gebruikt en de Elektrotren omgedoopt heeft tot Rivarossi. Maar ja, Toen Elektrotren de Spaanse variant maakte was de toekomst van het oude Rivarossi uiterst schimmig.

Nu brengt Jouef de CC7100 (zie mijn draadje in deze rubriek) op de markt met de oude Rivarossi mallen en gepimpte (aandrijving op alle 6 assen!) aandrijving. Zodra ik daar tijd voor heb wil ik proberen om voor mijn beide oude Rivarossi's nieuwe draaistellen te bestellen als spare part. Als dit lukt ga ik de locs nog verder pimpen.

Op één Rivarossi onderstel zit nu een 1307 Lima kap met LEDs. De andere heeft haar Rivarossi 1308 (blauw zonder vishaken) behouden maar heeft ook een LED behandeling ondergaan, inclusief omgekeerd L sein (met top pit nog geel, witte LEDs bestonden toen nog niet)

De aandrijving van de Elektrotren (die nu Rivarossi heten) heeft volgens mij niet de juiste afstand tussen de assen. De middelste as van een 1300 zit volgens mij een pietsje naar voren. Dus niet exact in het midden. Nu zal de ElektroRossi waarschijnlijk technisch veel beter zijn dan de oude Rivarossi of wellicht de nieuwe Jouef. Maar ik ben tevreden met mijn oude Rivarossis, als ik de nieuwe Jouef draaistellen met alle zes de assen aangedreven, kan bestellen ben ik nog blijer  :)

Groetsels,

Robert
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: henk op 29 December 2011, 09:14:53
Volgens mij is er met de aandrijving van de oude Rivarossi niks mis. Keurige middenmotor met cardanaandrijving naar beide draaistellen. Sterker, Electrotren heeft goed gekeken naar de gedeelde opbouw van de draaistellen van de Rivarossi en dat zonder meer gecopieerd, zodat de bekleding niet ver onder de kap vandaan hoeft te draaien.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: wvdm op 30 December 2011, 08:10:08
Neem nog een slok azijn. Proost !  ;D
Ja, je hebt gelijk, heel ongepast van mij.
In 1965 toen ik 12 jaar was kreeg ik mijn eerste trein. Goh, zouden er ook Nederlandse modeltreinen zijn? En ik kocht een 3 milimeter dikke catalogus. Blader, blader, ja, inderdaad, een of twee modellen.
Afijn om een lang verhaal kort te maken, dit jaar bekeek ik weer de centimeter dikke catalogus. Goh, zouden er ook Nederlandse modeltreinen zijn? En ik bekeek de centimeter dikke catalogus via de website van de fabrikant. Blader, blader, ja, inderdaad, een of twee bladzijden, alleen met een klein verschilletje.
Nu staat er zoiets bij als, eenmalige productie, slechts 250 exemplaren, beperkte oplage of iets in die geest.
En altijd mankeert er wel iets aan.
Na 46 jaar braaf zonder klagen de Nederlandse treinjes te hebben gekocht, en nu pas mopper , ben ik een azijnpisser.
Ach, ja, je hebt gelijk. ;D

Nou weer on topic. De Lima locomotieven hebben eigenlijk maar een probleempje en dat is, dat ze te licht zijn en het extra gewicht ligt in het midden. Dus heb ik een rol dakdekkers loodstrook gekocht bij de ijzerwaren winkel en stroken lood geknipt. Ik droeg wel een mondkapje en had werkhandschoenen aan en heb erna gedouched en mijn handen gewassen, want lood is giftig.
Die in de loc gedaan aan de motorzijde en zie, nu trekt dezelfde loc, de gele 1314 met groot NS logo, wel moeiteloos een lange stoet wagons een helling van 4 % op.

Groetjes
Wil
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Richey op 08 January 2012, 13:03:26
Ondertussen helemaal happy met de 1312, heb hem via MP gekocht  (y).
Zit nog wel wat werk aan, hij zit van binnen onder de pikzwarte vettigheid, waardoor hij nauwelijks stroom pakt.

Wat mij opvalt: hij is te licht van kleur tov de originele verf: ik heb hem naast onze oude Lima gezet (gespoten met een potje echte 1300 verf) en die is een stuk donkerder...
Verder heb ik ook ondertussen last van het "voortschrijdend inzicht" vwb de baanbouw... Ik heb nog een scherpe 357,5 mm bocht liggen, die moet nu vervangen worden want daar komt hij écht niet doorheen...

Groet,

Richey
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: ES44C4 op 19 February 2012, 12:37:47
Mijn Rivarossi 1300 wil ik laten rijden zonder antislipbanden.
Weet iemand waar ik reserve-onderdelen/assen kan bestellen?
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Brs op 19 February 2012, 13:00:59
Bij de importeur (Overbeek)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Automatic-rock op 20 February 2012, 19:11:49
Kan er iemand misschien de onderdelenlijst met plaatje voor mij inscannen?
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Benno
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Rudy0907 op 20 February 2012, 19:30:08
Hoi Benno

Ik zal het onderdelenblad even inscannen. Stuur hem zo door.
Ik heb gezien dat de wielen in een setje verkocht worden.
Bijvoorbeeld bij MTE
 
Groetjes Rudy
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Rudy0907 op 20 February 2012, 19:44:42
Hoi Benno.

Je hebt mail.

Groetjes Rudy
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: henk op 20 February 2012, 20:18:52
Ik heb het setje een tijd geleden bij Overbeek besteld en een paar weken geleden ontvangen. Kennelijk is het spul nu in voorraad. Je kunt inderdaad alleen een compleet setje bestellen oftewel vier wielstellen zonder asb en twee wielstellen met asb.
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: Automatic-rock op 21 February 2012, 07:30:21
Ik heb de mail ontvangen, bedankt Rudy  (y)
Titel: Re:1313 en 1304
Bericht door: ES44C4 op 24 February 2012, 15:55:05
Deze week de wielen bij Overbeek besteld en vandaag in huis.
Supersnelle service van Overbeek!