BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: elmander35 op 23 March 2011, 15:49:48

Titel: Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 15:49:48
Hallo allemaal,

Na een hele tijd een stop te hebben gemaakt in de hobby modeltreinen, ben ik weer begonnen met mijn eerste nieuwe railplan.
Na 2 jaar begon het toch wel weer te kriebelen hoor haha.
Ik heb een kamer ter beschikking van 3.45m x 3.35m
Die zal ik bijna in zijn geheel dicht gaan leggen met platen. Een gat in het midden waar het controle center komt en vanwaaruit ik overal op de baan terecht kan.
De bedoeling is dat ik een groot station ga maken wat grotendeels een kopstation is, maar ook 2 doorloop sporen heeft.
Ik heb een hele middag liggen knutselen met Anyrail en ben tot dit railplan gekomen.
Rechtsonder loopt een spoor dood wat naderhand de diepte in gaat, waarna ik een schaduwstation ga bouwen.
Rechts van het station ga ik de stad bouwen en op de lege plek links ga ik nog iets van industrie maken.
Kunnen jullie me misschien helpen met tips wat er wel en niet klopt hier en wat er beter kan eventueel aan dit plan ??

Groetjes Ricardo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_3.jpg)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 15:54:44
Oeps ....

Het plaatje is niet aanklikbaar ....

Gaan we fixen haha
De onderstaande is wel klikbaar

Groetjes Ricardo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_4.jpg)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: MdR op 23 March 2011, 16:03:34
Leuk baanplan, maar ik denk wel dat dit baanplan snel gaat vervelen, want je kan zo te zien alleen maar rondjes rijden met een paar kopsporen en een rangeerspoortje. Probeer het wat meer speelser te maken, dus nog wat meer industrie en bijvoorbeeld een buurtgoederenstation.  ;)  Je hebt zo te zien een grote ruimte tot beschikking, dus probeer die ook optimaal te benutten. Je kan zo te zien ook de bogen wat ''flauwer'' aanleggen, dus minder scherper bochten, zodat het wat meer vloeiend gaat worden. Ook ben ik bang, als het controle center zo klein blijft als het nu is, dat je niet overal bijkan.  ;) Dus dat moet wel groter worden.  Welke schaal rij je? En welk tijdperk?

Mvg, Maarten
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 16:26:18
wanneer je vanuit 1 van de middelste twee sporen van het station komt kan je alleen naar de buitenbaan.
je zou daar een halve engelsman kunnen leggen of een hele engelsman.

ook zie ik aan de grotote van het baanplan dat je grotere bogen kan gebruiken.
je kan beter r4 en r5 kunnen gebruiken want dan ziet de trein er mooier uit als ze door de bochten gaan.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Jeronimos op 23 March 2011, 17:04:52
Wat is de reden dat het spoor tussen perron 3 en 4 geheel dubbelsporig is en er een overloop wissel ligt, terwijl tussen perron 2 en 3 het spoor via een wissel dubbelsporig wordt?  ( Begrijp je wat ik bedoel? )

En waarom geen overloop rechts zodat een trein ook langs perron 2 kan stoppen voor de trein die linksomrijdt?
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Ronaldk op 23 March 2011, 17:28:27
Tips? ja....

Kijk goed naar de bereikbaarheid.
- Een mens kan maar 60 - 80cm ver reiken
- Hoe wil je bij het "bedienings-gat" komen? via een brug?

- De helling naar het schaduwstation is te kort.  Schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations) en  Hellingen / klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen)
- Hoe lang zijn de perronsporen? Wat is de maximale treinlengte waar je mee wil gaan rijden?
- Grotere bogen gebruiken... nu lijkt het alsof je de hoek om moet...

- Wat rangeermogelijkheden toevoegen? Dit baanplan gaat denk ik snel vervelen...

Zie voor meer informatie de Encyclopedie:  Hoofdpagina Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina)

groeten Ronald.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 17:59:51
Leuk baanplan, maar ik denk wel dat dit baanplan snel gaat vervelen, want je kan zo te zien alleen maar rondjes rijden met een paar kopsporen en een rangeerspoortje. Probeer het wat meer speelser te maken, dus nog wat meer industrie en bijvoorbeeld een buurtgoederenstation.  ;)  Je hebt zo te zien een grote ruimte tot beschikking, dus probeer die ook optimaal te benutten. Je kan zo te zien ook de bogen wat ''flauwer'' aanleggen, dus minder scherper bochten, zodat het wat meer vloeiend gaat worden. Ook ben ik bang, als het controle center zo klein blijft als het nu is, dat je niet overal bijkan.  ;) Dus dat moet wel groter worden.  Welke schaal rij je? En welk tijdperk?

Mvg, Maarten

Hoi Maarten, allereerst bedankt voor je tips, kan ik altijd waarderen :)
Ik hou van lange rechte stukken en dat heb ik ook zoveel mogelijk gedaan. Het gat zal nog wat groter worden en lijkt op het plaatje indd wat klein, maar word groter dus.
Het is misschien indd zo dat de bochten wat flauwer kunnen, ga ik nog proberen. Ik heb aan de bovenkant al R5 en R6 gebruikt voor de bochten.
Ik rij schaal HO met het laatste tijdperk. Het gaat een volledig nederlandse baan worden met nederlands materieel, nederlandse sijnen van NS parts en allemaal nederlandse huizen.

Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 18:04:12
wanneer je vanuit 1 van de middelste twee sporen van het station komt kan je alleen naar de buitenbaan.
je zou daar een halve engelsman kunnen leggen of een hele engelsman.

ook zie ik aan de grotote van het baanplan dat je grotere bogen kan gebruiken.
je kan beter r4 en r5 kunnen gebruiken want dan ziet de trein er mooier uit als ze door de bochten gaan.

Hoi,
Bedankt voor je tips :)
Ik heb juist de rail zodanig neer gelegt zodat je van de middelste sporen naar de buitenste ring komt, het linker of het rechter spoor van de buitenring.
Ik heb er 3 engelse wissels op rij neer gelegt zodat je van alle kopsporen naar de buitenring kan.
De bogen ga ik aanpassen ;)
Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 18:12:27
Wat is de reden dat het spoor tussen perron 3 en 4 geheel dubbelsporig is en er een overloop wissel ligt, terwijl tussen perron 2 en 3 het spoor via een wissel dubbelsporig wordt?  ( Begrijp je wat ik bedoel? )

En waarom geen overloop rechts zodat een trein ook langs perron 2 kan stoppen voor de trein die linksomrijdt?

Hoi,
Ook bedankt voor je tips :)
De wissels tussen perron 3 en 4 zijn weg gehaald en hadden eigenlijk geen nut. Ik had aanvangkelijk een ander idee ermee maar had dat terug gedraaid en de wissels vergeten eigenlijk ;)
De dubbele sporen tussen perron 2 en 3 wilde ik zo hebben. De boogwissel die ik heb gebruikt om het spoor dubbel te maken zat er eerst niet.
Eerst had ik 2 overloopwissels iets verderop liggen, maar dan moest ik perron 2 korter maken, die is nu langer, vandaar die bochtwissel.
Van die overloop wissel wat linksom rijd naar perron 2 klopt helemaal, die ben ik vergeten en ga ik nu veranderen, bedankt voor de tip ;)

Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Rinus H0 op 23 March 2011, 18:15:12
Hoi Ricardo,

De strekking van je baanplan is duidelijk. Maar je kunt het nog mooi verfraaien. Waarom geen gebruik maken van flexrails bijv in de bochten? Toevallig heb ik mijn baanplan net af in een ruimte die vrijwel net zo groot -of klein- is (3.23x3.23). Kijk maar eens in het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35249.60.html
Kun je meteen zien hoe mijn oorspronkelijke baanplan helemaal omgevormd werd door de tips hier op het forum, je leert er echt veel van. En als jij van lange rechte stukken houd moet je die er vooral inhouden, het is tenslotte jouw baan! Veel plezier en succes!

Gr.Martijn (y)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 18:19:28
Tips? ja....

Kijk goed naar de bereikbaarheid.
- Een mens kan maar 60 - 80cm ver reiken
- Hoe wil je bij het "bedienings-gat" komen? via een brug?

- De helling naar het schaduwstation is te kort.  Schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations) en  Hellingen / klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen)
- Hoe lang zijn de perronsporen? Wat is de maximale treinlengte waar je mee wil gaan rijden?
- Grotere bogen gebruiken... nu lijkt het alsof je de hoek om moet...

- Wat rangeermogelijkheden toevoegen? Dit baanplan gaat denk ik snel vervelen...

Hoi,
Ook bedankt voor de tips :)
Ik heb lange armen dus ik kan verder rijken dan 80 cm, geloof me ;)
Rechtsonder in de hoek is de deur, daar heb ik ook uiteraard een uitsparing, ik kan onder de baan door naar het gat komen, das geen probleem.
Ik heb dan precies vanuit het midden alle overzicht en kan overal bij. Ik ga de baan ook per stuk opbouwen. Ik begin bij het station gedeelte en werk dan naar rechts en naar links. Van dat schaduwstation kan het indd wel eens zo zijn dat ik het met de helling niet zal halen, dat kan indd. Daar moet ik me wat anders voor laten invallen.
De perronsporen zijn lang genoeg voor mij, het zijn 2x 92 cm plus een beetje. Ik gebruik Roco line zonder bedding.
De treinen die ik ga gebruiken zijn dan lang genoeg voor mij, daar heb ik wel over nagedacht ;)

Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: dvdbrander op 23 March 2011, 18:21:27
1 puntje, je kan niet meer vanaf het buitenste hoofdspoor naar het binnenste hoofdspoor zonder te stoppen.
verder zou ik aan de rechterkant van het station ook een wissel leggen zodat je niet per se door moet rijden en omkeren, maar ook gewoon even kort stil kan gaan staan zonder blokkeren.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 19:38:18
Hallo mensen .....

Bedankt voor jullie tips.
Het heeft erin geresulteerd dat ik de volgende aanpassingen heb gedaan.
De industrie sporen links naast het vergrote bedieningsunit zijn aangebracht. De verbinding van het buitenste hoofdspoor naar het binnenste hoofdspoor zijn aangebracht.
Dat is rechts te zien. Dan heb ik de bochten aan de onderkant vergroot van R2 en R3 naar R4 en R5.
Alleen kom ik niet helemaal uit met de sporen en heb een paar kleine openingen, maar die kunnen als ze liggen wel gecorrigeerd worden.

Voorzetting van nieuwe tips zijn uiteraard welkom :D

Groetjes Ricardo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_5.jpg)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: dvdbrander op 23 March 2011, 19:40:06
over die missende stukjes, zet er ergens uitschuifbare rails tussen.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 19:49:35
over die missende stukjes, zet er ergens uitschuifbare rails tussen.

Zijn die ook voor Roco zonder bedding ??
Ik weet niet of die staan in Anyrail namelijk, heb het programma pas sinds vandaag :D
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 20:05:06
Ik zie dat je bij de nieuwe perrons er een baan zonder perron hebt liggen. dit heeft niet zoveel nut want daar zal waarschijnlijk nooit een trein stoppen. Er kunnen daar geen mensen instappen en er is geen ruimte tussen de rails voor bijvoorbeeld een perron voor (goederen) treinen.

ik het echt zitten die er meestal om sneltreinen door te laten of goederentreinen.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Jeronimos op 23 March 2011, 20:08:02
Dat industrie gebied is mooier wanneer dit niet zo parallel loopt met de hoofdbaan. Ik zou dit nog iets meer indraaien en misschien is het leuk om dit iets lager te leggen dan de hoofdbaan, al weet ik niet wat er op komt. En waarom lopen er 2 sporen naartoe wanneer 1 spoor m.i. genoeg lijkt.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Jeronimos op 23 March 2011, 20:10:03
Ik zie dat je bij de nieuwe perrons er een baan zonder perron hebt liggen.

Volgens mij is dit een industrieterrein, als je dat nieuwe gedeelte links bedoeld.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 23 March 2011, 20:14:59
Ik zie dat je bij de nieuwe perrons er een baan zonder perron hebt liggen. dit heeft niet zoveel nut want daar zal waarschijnlijk nooit een trein stoppen. Er kunnen daar geen mensen instappen en er is geen ruimte tussen de rails voor bijvoorbeeld een perron voor (goederen) treinen.

ik het echt zitten die er meestal om sneltreinen door te laten of goederentreinen.

Die nieuwe perrons zijn industrie. Ik denk dat ik hier iets van laad en los perrons van ga maken. Dat spoor waar geen perron aan grenst is een spoor om een loc alleen neer te zetten waar tijdelijk niet mee gereden word. Dat zie je in het echt ook op meerdere stations.

Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Sneeuwtrein op 23 March 2011, 21:37:20
ok, ik dacht dat dat nog meer perrons waren voor personentreinen
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 27 March 2011, 09:11:18
Ok mensen .... ik heb besloten om een 2e railplan te maken.
Deze is en lijkt mer minder 'saai' dan de eerste .....
Links zie je het doorloopstation met kopstation gedeelte (rood)
Dat zwarte gat is de bedieningsunit, en rechts van het zwarte gat zie je industrie.
Dat grijze vlak bovenin word een spoorbrug

Wat is jullie mening hiervan ???

Groetjes Ricardo

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_2_foto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan_2_foto.jpg)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Ronaldk op 27 March 2011, 09:21:34
Okee...

Eigenlijk begin je verkeerd met ontwerpen.... want... dat zijn we ook vergeten te vragen:

1) Wat wil je gaan uitbeelden?
2) Tijdperk?
3) Land?
4) Rondjes rijden?
5) Meerdere lagen?
6) Enz...

Maar om je een beetje op weg te helpen:  Baanplan Jolly H0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25169.msg393965.html#msg393965). Lees dit draadje eens rustig door.... dan kan je de ontwikkeling van zijn baanplan zien...

Groeten Ronald.
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 27 March 2011, 09:32:24
Okee...

Eigenlijk begin je verkeerd met ontwerpen.... want... dat zijn we ook vergeten te vragen:

1) Wat wil je gaan uitbeelden?
2) Tijdperk?
3) Land?
4) Rondjes rijden?
5) Meerdere lagen?
6) Enz..


Hoi Ronald,
Mijn bedoeling is een nederlandse baan in het heden in HO (Roco rails zonder bedding). Ik hou van lange rechte stukken, maar rangeren is ook leuk.
In eerste instantie wil ik maar 1 laag, maar hou de mogelijkheid open om een laag eronder te bouwen. Als ik een kamer had van 10 meter dan kwam er minimaal 1 recht stuk van 9 meter in haha.
Ik ga nederlandse bovenleiding van Sommerfeldt gebruiken, nederlandse seinen van Ns Parts, en zoveel mogelijk NS rollend materieel gebruiken zoals de DDM, de sprinter, koploper en de Regiorunner.
Daar ik er een tijdje uit ben geweest zijn tips welkom
Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Christoph op 27 March 2011, 09:47:56
Hallo Ricardo,

ik heb even gekeken naar jou baanontwerp. Maar toen kwam bij mij de vraag op, hoe groot is die kamer wel niet.
Nu ben ik even naar de eerdere berichtjes gegaan van jou en daar lees ik dat je 3,35 meter bij 3,45 meter tot je beschikking hebt.
Het plan dat jij hier getekend hebt lijkt mij een beetje overmoedig, de perronlengte zal minimaal zijn en de boogstralen moeten scherp zijn op deze manier. Zeker als je zelf nog in het midden van je modelbaan wilt staan om het één en ander te bedienen.

Ik raad aan om je perronlengte die je wilt hebben eens na te gaan op jou tekening, een rijtuig in 1:87 is nog altijd 30 centimeter en in 1:100 26 centimeter. Kijk eens hoeveel je er nu kwijt kan.

Dan nog even iets, je hebt steeds één kopstation in je plan en in de doorrijdsporen van het station geen overloopwissels. Als je treinen nu in het kopstation staan kunnen ze nog maar één kant op, op een gegeven moment rijden dus al je treinen dezelfde kant op. Misschien zou je hier ook eens naar kunnen kijken.

Succes met het ontwerpen.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: elmander35 op 27 March 2011, 21:43:45
Hai mensen ....

Ik ben nog steeds aan het bekvechten met mezelf wat ik met het railplan ga doen.
Ik heb weer een update gedaan, waarvan hier vlug een plaatje.

Ik ben ook al bezig met het maken van mijn eerste module.
ff vlug een fotootje  ;D

Ziet er toch al strak uit he ?? Net klaar met de eerste rijdraad te solderen.
Dit gaat trouwens een spoorbrug worden straks wat eigenlijk niet de bedoeling was, vandaar die groene strook van gras in het midden, maar die gaat dus weg straks :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_27_213438.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_03_27_213438.jpg)

morgen het nieuwe railplan online zetten

Groetjes Ricardo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Sneeuwtrein op 29 March 2011, 14:14:23
Ziet er goed uit!

Ik ben even bezig geweest met jouw baanplan want op jouw baanplan lopen bijna alle rails parallel met de muur, dat lijkt mij een beetje saai worden na een tijdje.
ook zou ik de industrie wat dichter bij de bedieningsunit leggen zodat je er makkelijker bij kan komen.

Voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander35.jpg)
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: tothebeach op 29 March 2011, 15:22:38
hoi Ricardo,

ik zit te kijken naar jouw ontwerpen, en ik zie giga stations, maar geen back-up, geen schaduwstations. Dit lijkt mij dat alle treinen altijd op de baan staan, en in de stations dus nooit leegte is. Als dat je bedoeling is, dan  heb je een aardig baanplan, met 1 maar en dat heb ik aangegeven in de cirkel. Er kan vanuit het rangeerstation en kopstation, telkens maar 1 trein uit of in rijden. Een flessenhals in het hele sporenplan. Hoe dit te veranderen weet ik zo net niet, maar voor een beetje oplossing zal je de hooogte of diepte in moeten gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander_1.jpg)

Verder sluit ik me aan bij Ronald, overdenk eerst goed wat je wilt bouwen, voor dat je gaat investeren. Voor je het weet heb je een boel materiaal, waar je later niets meer mee doet, omdat het niet bij je opzet van de baan past (ik spreek helaas uit ervaring, zie ook EHBO)
Succes,

Groetjes,

Michel
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: loclion op 29 March 2011, 17:06:46
Hoi Ricardo,

Ik heb ook nog even wat lijntjes getrokken, wel met het idee dat je alle industrie sporen iets schuin legt; zoals het andere station, met de onderkant naar rechts toe.  Om die flessenhals wat te ontlasten, kun je dat rode spoortje aan de onderkant erbij aanleggen (als alles wat schuiner ligt gaat dit denk ik wel) Aan de bovenkant kun je een verbinding maken tussen de stations, kun je ook vd andere kant op het industrie terrein komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander35_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elmander35_1.jpg)

gr Leo
Titel: Re:Mijn eerste nieuwe railplan
Bericht door: Rinus H0 op 29 March 2011, 19:48:16
Hoi Ricardo,
Het begint er op te lijken. Toch zou ik als ik jou was echt iets doen aan je bedieningsruimte. Die is veel te klein. Als je het zo laat en werkelijk geen andere faciliteiten maakt voor het bereik op je baan ga je daar vroeg of laat spijt van krijgen. Waarom niet -Michel opperde dat ook al- je industriesporen rechts indraaien richting paradebaan. Dan kan je mangat groter en kun je bovendien ook nog bovenin een verbinding maken. Als je dat ook nog met flexrails uitvoert krijg je een mooi vloeiend emplacement.
Gr.Martijn