BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Kassenbarg op 21 March 2011, 22:23:05
-
Ik lees veel over Tillig Elite railmateriaal, maar via via kwam ik op de site van Fast Tracks terecht. Is dat nou het summum van railmateriaal of gewoon veel te duur voor wat je ervoor krijgt?
-
Waarom zou het veel te duur zijn? Het is eerder het verschil tussen fabrieksrail en zelfbouw met wat hulpmiddelen. Wat wil je? En wat kan je?
-
Is dat nou het summum van railmateriaal
Nee, dit http://www.h0pur.de/groups/g_22/itemsna1.htm (http://www.h0pur.de/groups/g_22/itemsna1.htm)
althans, voor duits railmateriaal
dirkjan
-
Hum... het summum... Tja wat is summum...kijk eens hier: Zelfbouw rails en wissels (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.08_-_Zelfbouw_rails_en_wissels), Proto Normen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.07_-_Proto-normen) en The American Way: Lage Railprofielen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E17.05_-_Lage_railprofielen)
De een vind de C-rails van Märklin al de beste rails... de andere neemt geen genoegen met de beste zelfbouw wissels a 200 euro het stuk... Dat is alleen maar aan jou te bepalen wat jij het beste vindt....
Groeten Ronald.
-
Ik vind het echt ongelofelijk mooi spul.. Op de stand van proto87 zag ik een wissel van hun en die was echt prachtig.
Maar hoe mooi het ook is.. 200 euro voor een wissel is mij echt te gek.. :o
-
Ik lees veel over Tillig Elite railmateriaal, maar via via kwam ik op de site van Fast Tracks terecht. Is dat nou het summum van railmateriaal of gewoon veel te duur voor wat je ervoor krijgt?
Dat is volkomen afhanklijkvan wat je wil doen, wil je namaak rails en en op schaal dan neem je bv een oud Fleisschmann messing wisseltje of een minitrix , wil je op schaal en veel zelf doen dan kies je fasttrack, voor de europese bouwers is Tillig een van de betere raillinen want daar let men op het echte voorbeeld en maakt fraaie wisselhoeken.
Duur is pas iets als je het geld er niet voor over hebt.
-
Waarom zou het veel te duur zijn? Het is eerder het verschil tussen fabrieksrail en zelfbouw met wat hulpmiddelen. Wat wil je? En wat kan je?
Ik wil eens zelf gaan bouwen. Tillig Elite ken ik wel maar die bielsen vond ik een beetje plastic-achtig. Om ervaring mee op te doen is het meer dan goed genoeg maar om in HO echt wat moois te proberen zat ik zo eens rond te kijken. Fast Tracks lijkt mij een beetje te hoog gegrepen en misschien ook wel te Amerikaans qua profielen?
-
Wat zou dan het "Amerikaanse" zijn aan de profielen? Amerikaanse railprofielen verschillen nauwelijks van Europese. En in model is het verschil al helemaal niet te zien.
En als je zelf wil bouwen, dan hoef je toch geen bouwpakket te kopen? Gewoon wat railprofielen uit stukken flexrail slopen, dwarsliggertjes zagen uit dun triplex en je kan aan de gang.
-
Ik gebruik tillig, maar alleen een paar wissels compleet gekocht, de rest van mijn baan met losse staven en biels matjes, werkt zeer flexibel, gewoon bielzen op maat knippen en dan staven er doorheen rijgen.
Verschillende rijtuigen heb ik RP-25 wielen.
-
Nou kijk, de hulpstukken van Fast Tracks zijn gemaakt om een amerikaans wissel te bouwen. Daarin zit wel degelijk verschil met Europees, en dan bedoel ik het dwarsliggerpatroon en of het afbuigende spoor na het puntstuk recht of met een radius loopt. Maar dat kan je zelf ook maken zoals Klaas zegt, print een patroon en lijm daarop je dwarsliggers. De rail op maat maken is ook niet het moeilijkste werk. Het zijn maar hulpstukken om het handiger te doen. Maar als je je rail in een plattebek bankschroef klemt onder de juiste hoek, hoef je alleen maar je vijl recht erover te laten gaan.
-
Daarin zit wel degelijk verschil met Europees, en dan bedoel ik het dwarsliggerpatroon en of het afbuigende spoor na het puntstuk recht of met een radius loopt.
Grootspoorwissels hebben voor en na het puntstuk in principe een stuk recht spoor. Engeland is daar een uitzondering op, die werken meestal met wissels die aangepast zijn aan de spoorligging. Dit in tegenstelling tot de continentale praktijk waarbij veelal terug gegrepen wordt naar standaard wissels en waarbij de spoorloop wordt aangepast aan de positionering / geometrie van de wissels.
Bij modelspoorwissels wil het nog wel eens zo zijn dat het aftakkende spoor een cirkelsegment is, om in de geometrie van de "ovaaltjes" te passen.
Volgens mij is dwarsliggerpatroon ook deels tijd gebonden, maar dat moet ik eens uitzoeken.
-
Je betaalt geen 200 Euro per wissel by Fast Tracks! Dat is de prijs voor een kit waar je er 5 uit bouwt. Daarna hoef je alleen maar wat losse onderdelen te kopen, waardoor verdere wissels nog een stuk goedkoper worden.
Apogée Vapeur heeft ook mooie kits voor de Franse spoorwegen:
http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=textes&lng=1&id=131&idmenu=0 (http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=textes&lng=1&id=131&idmenu=0)
David.
-
Ik ben eigenlijk op zoek naar een bouwpakket met bielzen en rails en spijkers in een en dat ik dan wat kan gaan bouwen. Voor schaal O bestaat dat wel (Hassler, Wenz) maar voor Ho vind ik dat niet zo maar. Of kijk ik niet goed?
-
HO met code 83. Inderdaad, 210 $ voor 5 kits.
http://www.handlaidtrack.com/HO-9-Turnout-Kit-for-ME-Code-83-Rail-p/ak-ho-t-9-me83-nr.htm
Dat ding van Fasttracks bijvoorbeeld.
-
Ik ben eigenlijk op zoek naar een bouwpakket met bielzen en rails en spijkers in een en dat ik dan wat kan gaan bouwen. Voor schaal O bestaat dat wel (Hassler, Wenz) maar voor Ho vind ik dat niet zo maar. Of kijk ik niet goed?
Dat is er zat, bijvoorbeeld:
Schuhmacher http://www.hobby-ecke.de/html/gleisbau.html (http://www.hobby-ecke.de/html/gleisbau.html)
Weichen Walter http://weichen-walter.de/produkte/H0-weichen/index.html (http://weichen-walter.de/produkte/H0-weichen/index.html)
dirkjan
-
Wat ik me wel afvraag met het vastspijkeren van rails met railnagels in dunne dwarsliggertjes, of de rails dan wel vast genoeg liggen. Geeft dat spijkeren voldoende stevigheid?
-
Ja, dat gaat prima. Wat veel echter doen is per wissel een aantal bielzen vervangen door stukjes pertinax (printplaat) met koperbaan erop. Daarop wordt de rails dan elke 5e tot 8e biels gesoldeerd. Daarna de pertinax tussen de rail doorslijpen anders rijdt er geen trein ;)
Daarna kunnen de houten biels worden gespijkerd en kun je in de pertinax gaatjes boren waar ook spijkers in passen, zodat je geen verschil ziet. Een voorbeeld hoe het werkt met pertinax lees je hier http://www.jagsttalbahn-modelle.de/technik/weichenbau/weiche.html (http://www.jagsttalbahn-modelle.de/technik/weichenbau/weiche.html)
dirkjan
-
Bedankt voor de links. Ik ga verder snuffelen op internet.