BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mark Verheulen op 20 March 2011, 21:09:31
-
Binnenkort kan je hier de bouw van het Station Ommen volgen.
Ik ben op dit moment nog bezig met informatie verzamelen, maar
dat duurt niet lang meer.
Om alvast een indruk te geven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ansichtkaart_station_ommen_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ansichtkaart_station_ommen_3.jpg)
(Bron:www.stationsweb.nl)
Sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ommen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ommen_2.jpg)
(Bron:http://home.planet.nl/~wisse558/)
Mvg, Mark
-
Ook ohmb??????????
t zit in de lucht vandaag ;D
gr Jan
-
Mega Mark !! (y)
Ik voel een tweede lijn OHMB aankomen ;) Dit is meer mijn omgeving. Zoals je vast wel weet ligt Marienberg een dikke 10Km verderop naar rechts... ;)
En... ik spot alweer een 1700 :) Wordt eens tijd, dat we/er eens een nieuwe uitvoering van gemaakt wordt. Heb inmiddels al zo veel van die Philo's gezien. Wordt een beetje saai ::) :P
Wordt het tijdperk dat, wat op de foto te zien is ??
Grtzz en suc6,
Karst
-
Ja jammer dat de 1300 niet meer te koop is
had hem heel graag gehad nu >:(
Gr Jan
-
Leuk! nog een NOLS bouwer (y) In welk tijdperk komt de baan te liggen?
Als je op zoek bent naar informatie is Het Drents Archief in Assen een mooi beginpunt. Daar zijn alle documenten van de NOLS gehuisvest, inclusief tekeningen volgens mij.
Jan, dat gevoel heb ik dus ook x2(2900 en 1300) >:(
mvg,
Rick
-
(y)
-
met de 1600 er naast moet zelfbouw eigenlijk ook kunnen
maar goed , nog zoveel projecten omhanden ;D
gr Jan
-
@Iedereen
bedankt voor de positieve reacties!
@Roadster36
misschien..
Het tijdperk ben ik helemaal vergeten te melden.
Het wordt inderdaad het tijdperk op de foto, en dat is eind begin tijdperk II rond 1926.
Mvg, Mark
-
Precies het goede tijdperk hulde! (y)
-
Snif, snif... :'(
ten minste 20 jaar te vroeg :'(
Maar... ander onderwerp ( misschien off-topic ??? )
Heb nu een aantal van die Philo's onder handen gehad. Constructie is niet bijster ingewikkeld of hoogstaand. Gewoon slim zeg maar.
Dat houdt in, dat ze makkelijk 'na' te maken zijn... Kwestie van tekenen en plotten zou ik zeggen als ze uit styreen moesten komen. Maar messing is voor locjes natuurlijk wel iets 'echter' ;) Als er belangstelling is, wil ik het er wel eens over hebben met een bevriende 'etser'.... Heb namelijk de GM&S catalogus eens door zitten spitten op het gebied van wielen, pompen etc. Lijkt allemaal rijkelijk beschikbaar te zijn. Alleen de dommen van met name na-oorlogs is wat krap. Maar als ooit MK weer herdoorstart is ook daar geen probleem...
Dus interesse ? laat het weten ;)
( mogelijk weer on-topic ;) )
Grtzz,
Karst
-
kan gewoon weer een roco motor in ;D
gr Jan
-
Ik ben het met Stig eens (y) Misschien moet je toch maar je baan 20 jaar eerder situeren Karst ;)
En als de KDesign NS 1700 uitkomt, roep het maar. Hier is ook wel interesse (y)
mvg,
Rick
-
Zeker een goed idee Karst (y), heb er nog wel een of meer nodig.
En een 1300 en een 2900.
Nick
-
Ik zou voor de zekerheid uitgaan van originele tekeningen... ;)
Maarehh... een set 1700 etsplaten is altijd welkom. Kan ik een uitvoering bouwen die door Philotrain nooit zo geleverd is, bijvoorbeeld één van de twee proef-oververhitters die al door de Staatsspoor zijn omgebouwd in 1914 (ketel hoger dan bij de 'natte' versie maar lager dan de later omgebouwde machines, verhoogd machinistenhuis maar wel hartvormige raampjes). (y)
-
Het probleem bij de 1300/1700 is dat de klinknagels nogal nadrukelijk aanwezig zijn .
anders pruts ik ze zo in elkaar ;D
gr Jan
-
Leuk.
Ik ben zelf aan het nadenken om ook een stukje NOLS te bouwen, nl de halte Weerdinge.
(ik ben daar geboren en getogen vandaar).
Ik twijfel nog over het tijdperk tot 1925 of de periode kort na de oorlog.
De laatste heeft mijn voorkeur omdat er toen nog van alles rondreed (stoom diesel )
Het word alleen niet helemaal waarheidsgetrouw omdat ik van de halte Exloo de aansluiting naar de zandafgraving wil maken en van uit De halte Zuidbarge het havenspoor.
In werkelijkheid was dit voor de oorlog al verdwenen dus het tijdperk zou vooroorlogs moeten zijn om het correct te doen.
Maar omdat ik om wat rijmogelijkheden te creëren heb al concessies heb gedaan (dezandafgraving en de haven) kan ik nog wel meer afwijkingen maken.
Het zou wel mooi zijn om dit zo te maken dat het gekoppeld kan worden.(á la OHMB)
Mvg Rieks
-
Als je alles bouwt zoals het er in 1925 heeft gestaan dan kan er best ook een trein anno 1950 op rijden zonder dat dit zichtbare anachronismen oplevert - alles is dan gewoon 25 jaar ouder.
Andersom wordt het moeilijker. ;)
-
Ik zou de omgeving ook vooroorlogs bouwen en met het materieel de periode waarin het geheel plaatsvind bepalen. Wij hebben ook de meeste stations gebouwd naar plannen uit begin jaren '30 maar doen gezellig mee met Fremo-treffen periode III en IV, met wat aanvullingen is ook OHMB bedrijf mogelijk.
Erik
-
Alleen de dommen van met name na-oorlogs is wat krap. Maar als ooit MK weer herdoorstart is ook daar geen probleem...
Even off-topic door : als je een draaibankje hebt is dat toch geen probleem? De buitenkant kun je perfect draaien; de aansluiting naar de ketel kun je perfect met een frees of een slagfrees / kotterbaar maken. Als materiaal messing of gewoon automatenstaal indien hij toch wordt gespoten...
-
of wat plakkies styreen, M2-boutje, paar vijlen, schuurpapier en n ouwe boormachien...
-
Als je op zoek bent naar informatie is Het Drents Archief in Assen een mooi beginpunt.
Daar zijn alle documenten van de NOLS gehuisvest, inclusief tekeningen volgens mij.
Ik kan helemaal niets vinden?
Mvg, Mark
-
Ik voel een tweede lijn OHMB aankomen ;) Dit is meer mijn omgeving. Zoals je vast wel weet ligt Marienberg een dikke 10Km verderop naar rechts... ;)
Leuk! Ik zit zelf al een tijdje te denken om station Hardenberg (nog eens 10 km verderop) te bouwen. Waarschijnlijk op een diorama of zo, misschien op een paar modules. Het gebouw heb ik al (ok, Vriezenveen, maar dat is vrijwel gelijk): een kartonnen model van TSD. Ik moet het alleen nog even bouwen....
Helaas al te veel andere projecten.....
Groet, Wim
-
Inderdaad leuk... ;D (y)
Nu nog iemand die Vroomshoop bouwt.
En evt. de 'streckenmodules' waarop de haltes Beerze ( richting Ommen ), Geerdijk ( richting Vroomshoop ) en Bergentheim ( richting Hardenberg ) zich bevinden ;)
Grtzz,
Karst
-
Een nieuwe OHMB zijlijn? goed idee!
BTW: vandaag een tekening van het emplacement toegestuurd gekregen, nu nog even afmetingen omrekenen...
Mvg, Mark
-
Na flink wat speurwerk eindelijk het archief van de NOLS gevonden, Het gaat mij om de bestekken http://www.woorden-boek.nl/woord/bestek Deze heb ik nodig om de gebouwen op het emplacement acuraat na te bouwen. Het archief van de SS had ik al gevonden.
Mvg, Mark
-
Mocht je een tekening van de stukgoedloods in Veendam tegenkomen dan hou ik me aanbevolen!
-
Leuk om te lezen dat mensen bezig zijn met de N.O.L.S spoorlijn,woon er zelf ook aan en wel in Emmen,weet ook nog dat er spoor lag tot weerdinge,daar stonden in jaren 70 veel TDS wagons,heb voor jaren terug een poging gedaan om het station van Coevorden na bouwen,heb het nog steeds, al ziet het er niet uit bij de huidige normen.Ook hebben we vroeger veel vanuit Emmen met de trein richting Gramsbergen (familie bezoek)en verder gereisd omdat we geen auto hadden,je kan wel zeggen dat er veel is veranderd en weet ook niet of het er wel mooier op is geworden, nee geef mij maar de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
mvgr Evert.
-
Het probleem bij de 1300/1700 is dat de klinknagels nogal nadrukelijk aanwezig zijn .
anders pruts ik ze zo in elkaar
gr Jan
Roadster, heb je hier wat aan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3221_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3221_2.jpg)
Dit zijn waterslide transfers met pukkeltjes erop. Moet je na aanbrengen overheen verven. Niet goedkoop: dit velletje was US$ 17,-- er zijn allerlei soorten. Ik had ze binnen een week in huis.
Google op "Archer transfers" of "archer decals".
Hoe ga jij die NS1300 "Grote Groene" bouwen? Ik heb ook zoiets in de planning staan; ik heb al veel onderdelen maar nog geen drijfwielen. Zullen wel Romfords worden met extended cranks.
Succes!
HansZ
-
Dat is gaaf Hans
had me nog helemaal niet verdiept in een 1300
met name vanwege het probleem met de klinknagels
ik heb hier nog wel wat drijfwielen liggen van Fleischmann en romford
op mn 8100 moeten eigenlijk ook klinknagels over de tenderbakken
Gr Jan
Al gevonden
welke maat heb jij daar ?7/8 of 5/8 inch
ik zie het al AR 88001 de startset ;D
ik ga voor de 7/8 en 5/8
-
Jan,
Ik heb de "starter set" AR88001.
Gr HansZ
-
;D
-
Vandaag was het plan eigenlijk om naar Zwolle af te reizen, Maar sinds mijn oma
op sterven ligt is dit uitgesteld. Maar ze is dan ook al 94. Voorlopig gaan we hier
dus niet mee verder.
Mvg, Mark
-
Dan wens ik jullie hierbij veel sterkte de komende periode :-\.
Groeten Erwin
-
Even tussendoor, Het gaat alweer een stuk beter met mijn oma.
Als ze eerst van het infuus ging ze snel achteruit, maar ze is nu
al 2 dagen van het infuus af zonder dat het slechter is gegaan.
Ze is alleen nog een beetje in de war. Goed nieuws dus. (y)
Mvg, Mark
-
Goed,
Mark een goede vriend van mij is gestopt omdat hij te weinig tijd had.
Ik daarentegen niet, dus heb ik het project overgenomen.
Ik heb inmiddels al de tekeningen van de gebouwen op het emplacement verzameld,
behalve de locomotiefloods want die was niet van de NOLS maar van de OLDO. Daarvoor
moet ik nog een keer naar het HUA.
Plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00219_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00219_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00221.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00222_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00222_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00224_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00224_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00225_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00225_3.jpg)
Ik hoop binnenkort te gaan beginnen, dit is echter nog niet zeker.
Mvg, Gerben
-
Hoi Gerben,
Leuk om te lezen dat er steeds meer mensen kiezen om een station aan de spoorlijn Emmen-Zwolle (NOLS) na te bouwen, de loods waar jij het over hebt is jaren gebruikt om bussen te stallen, maar aangezien het tijdperk zou het wel stoomtrams worden neem ik aan.blijf je updates in ieder geval volgen.
mvgr Evert.
-
Zo, Ben ik weer:
Vandaag naar het HUA (HetUtrechtsArchief) geweest om een aantal tot nu
toe ontbrekende tekeningen te bekijken en te fotograferen.
Onder andere een emplacementstekening van de ombouw ter behoeve van de OLDO
(Overijsselsche Lokaalspoorweg Deventer Ommen). Dat is pas een mond vol. ;D
En ten slotte een aantal tekeningen van de SS locomotiefloods die overigens
nooit als zodanig is gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12773.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12773.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12784.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC12784.jpg)
Mvg, Gerben
-
Goed bezig Gerben !!
Mooi loodsje (y) Nu weet ik toevallig, date Gerco met de plannen rondloopt een locloods te tekenen... ;)
( dus heb je nog meer aanzichten hiervan ? )
Grtzz,
Karst
-
@Karst
Dit is maar een klein deel van de foto's die ik heb gemaakt :)
Mvg, Gerben
-
Hoi Gerben,
Zou je mij misschien de foto's van de locloods kunnen sturen?
Ik ben nog op zoek naar een leuk loodsje en deze lijkt mij erg leuk.
Gr. Ed
-
Na zo 3 jaar, moet het station Ommen toch wel eens een keertje klaar zijn ???