BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mmhajvth op 14 February 2007, 23:40:37

Titel: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: mmhajvth op 14 February 2007, 23:40:37
Beste medespoorders,

Ik wilde vragen of iemand van u op de volgende vragen antwoorden of tips weet.

- Welke loc's stonden voor het IC+ materieel in de jaren '90?
- Voor welke reizigerstreinen stond de 1300 loc in de jaren '90?

Van de IC+ rijtuigen kan ik sowiso maar heel weinig, en vooral heel versnipperde info vinden. (Het lijkt wel of die rijtuigen de boeken niet in mogen ofzo. :-|)

En van de 1300 wil ik echt alle mogelijke, met name binnenlandse combinaties weten i.v.m. reizigers materieel.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Julius op 15 February 2007, 06:54:58
- Welke loc's stonden voor het IC+ materieel in de jaren '90?
Allemaal wel, mij zijn foto's bekend van 1100, 1200, 1300, 1600 en 1700 met IC+.
- Voor welke reizigerstreinen stond de 1300 loc in de jaren '90?
Op het einde was de 1300 officieel goederenloc, maar regelmatig reden ze toch ook nog reizigerstreinen. De internationale IR- en EC-treinen reden vaak met een oude eloc, in het bekende 1300-boek zijn ook nog wel plaatjes te vinden van reizigerstreinen. ICR al dan niet met Plan W kan ook gewoon lijkt me...ICK rijdend niet zoals eerder al eens voorbij kwam op het forum.
Van de IC+ rijtuigen kan ik sowiso maar heel weinig, en vooral heel versnipperde info vinden. (Het lijkt wel of die rijtuigen de boeken niet in mogen ofzo. :-|)
Wat wil je er nog meer van weten dan?

Groet, Julius
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 15 February 2007, 08:02:54
Ik heb die locs begin jaren 90 ook nog regelmatig met M2 rijtuigen gezien als sneltrein zwolle-roosendaal want voor die treinen stond ook zo'n beetje alles wat electrisch was, wielen had en een trein kon trekken :P

Verder kan ik me van die dingen nie zoveel herrinneren behalve wat julius al zegt.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: EJO op 15 February 2007, 11:02:34
M2 rijtuigen???
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor. Ik moets nogal eens wachten voordat die trein voorbij kwam op weg naar school.
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Dirk J op 15 February 2007, 11:23:53
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor.
Die zijn het, maar er heeft meer dan alleen 1200 voor gereden, zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2885.msg40437#msg40437).
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: mmhajvth op 15 February 2007, 12:54:14
Aan Julius,

Van de IRM bijvoorbeeld hoef je de naam maar in te tikken en dan krijg je meteen een bult info met foto's maar de IC+ niet.

Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden. Hoeveel bakken het waren A, B en BKD. Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D) Welke routes ze reden. En ik ben opzoek naar en hoeveelheid foto's van de IC+ lietfst met loc er voor of andersinds in actie op stations, rangeer tereinen of weet ik veel waar ze allemaal geweest zijn.

Maar ik had je eigenlijk eerst moeten bedanken voor je antwoord, want daar heb ik zoals gebruikelijk met jouw antwoorden enorm veel aan!!

Uiteraard ook de andere heren bedankt voor de tips en antwoorden!

Als ik het tot op dit moment mag samenvatten.
De 1300 heeft in de jaren '90 gereden voor bijna alle stammen en rijtuigen m.u.v. de ICK want daarvoor leverde hij enkel energie (Dat laatste heb ik van nico spilt z'n site) Waarom dat laatste zo is begrijp ik helaas nog niet.

Verder werden de luxe IC+ rijtuigen getrokken door alles wat een motor en wielen had en electriesch werd aangedreven.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: martijnhaman op 15 February 2007, 14:11:23
Van de IRM bijvoorbeeld hoef je de naam maar in te tikken en dan krijg je meteen een bult info met foto's maar de IC+ niet.

De verschillende IC+-rijtuigen worden onder andere beschreven in het boek: J.W. Koene en H. Peters, 'Het Tractie- en Reizigersmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen; Deel 2: Lokomotieven en Rijtuigen', Welkenraedt, 1997.

Ik zal eens kijken of ik wat over de IC+-rijtuigen op m'n site kan zetten. Kan overigens wel even duren want ik heb het erg druk op het moment en het einde is nog niet in zicht :(

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: mmhajvth op 15 February 2007, 14:17:14
Dat zou wel heel fijn zijn martijn!
Ik raadpleeg je site sowieso regelmatig, dus dan heb ik meteen alle info op 1 plaats!  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: DelticPower op 15 February 2007, 14:22:28
Als ik het tot op dit moment mag samenvatten.
De 1300 heeft in de jaren '90 gereden voor bijna alle stammen en rijtuigen m.u.v. de ICK want daarvoor leverde hij enkel energie (Dat laatste heb ik van nico spilt z'n site) Waarom dat laatste zo is begrijp ik helaas nog niet.

Op verschillende standplaatsen stond een ICK voor instructie van het personeel, meestal stond hier een afgeschreven 1300 bij om hoogspanning en lucht aan het rijtuig te leveren.

Groeten van Jan
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Rick op 15 February 2007, 15:55:03
Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden. Hoeveel bakken het waren A, B en BKD. Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D) Welke routes ze reden. En ik ben opzoek naar en hoeveelheid foto's van de IC+ lietfst met loc er voor of andersinds in actie op stations, rangeer tereinen of weet ik veel waar ze allemaal geweest zijn.
Van 1996 tot 2001 reden ze met 3 A, 1 BKD en 7 B, soms aangevuld met een gedeklasseerde A. Rond 2002 reden als laatste nog een A en de BKD los rond, de rest werd toen verbouwd naar ICRm.
Eerst reed de IC+ op Den Haag - Venlo, later op Haarlem - Maastricht. Een foto heb ik nog wel ergens, alleen geen scanner.

Dit deed ik even uit mn hoofd, alles onder voorbehoud. ;)
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 15 February 2007, 17:21:38
M2 rijtuigen???
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor. Ik moets nogal eens wachten voordat die trein voorbij kwam op weg naar school.

Zoals ik al zei ik heb ze zowel met 1100 als 1200 als 1300 en met 1600en voorhij zien komen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Julius op 15 February 2007, 21:40:48
Rick heeft de essentie al grotendeels verteld, wat meer in detail:
Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden.
Inzet per zomerdrgl 1995 in wat toen de treinserie 1500 was: Heerlen-Den Haag, eerst alleen op werkdagen (ritten 1524/39/52/67), later ook in het weekend (1532/47/60/75). In 1998 eindigde het officiële IC+-project (de treinen waren tussen 1995 en 1998 ook als IC+ gemarkeerd in het spoorboekje!) en per mei 1998 is het spul verhuisd naar de toenmalige serie 800/900 Haarlem-Eindhoven-Maastricht.  Dat is volgens mij ook de laatste treinserie geweest waarin de rijtuigen als 'gehele' set rondreden.
Hoeveel bakken het waren A, B en BKD.
De IC+ was in feite een proeftrein voor de ICR-revisie en kende daarom vele rijtuiguitvoeringen. Er bestonden drie soorten A's en drie soorten B's met volgens mij uitsluitend (grote) verschillen in het interieur. Denk daarbij aan het denk ik wel bekendste rijtuig van de trein, A 18-70 003 met de vergaderruimte.

De reizigersinfoschermen in IC+ (die echte infoschermen waren en een stuk minder opvallend waren dan de definitieve schermen zullen worden in het IC-mat.) werden vanuit de BKD gestuurd, die moest er dus inzitten. Verder werd er ten tijde van de IC+ nog afgerangeerd en bijgeplaatst bij rijtuigcomposities; de richtlijn die Rick noemt werd op werkdagen gehanteerd. In het weekend volstond men met 1 A en 1 B minder.
Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D)
Kwetsbaarheid van het hele project was dat de reserve maar heel beperkt was: slechts één A reserve, geen reserve BKD en ook geen reserve-B. Om bij onderhoud van een B-rijtuig toch vervanging te kunnen stellen is toen een A permanent gedeklasseerd, ding had in mijn herinnering '2'en op de zijkant maar nog wel de eerste klasse strepen. Rijtuignummer kan ik niet vinden en een plaatje heb ik niet, wellicht dat Martijn er iets van heeft?

Later zijn ze inderdaad gaan mixen in de meest vreemde samenstellingen, allereerst in de zomer van 1998 een IC+ set met een Df voor fietsvervoer.  Toen de eerste rijtuigen eind 1999 verdwenen voor revisie werd het gewoon een puinbak, ik heb foto's gezien van IC+-bakken in combinatie met Plan W, normaal ICR, DDM-1, Duitse Bm 235 en K4. De laatste bak was een A die tot in 2001 of 2002 nog gereden heeft!
Maar ik had je eigenlijk eerst moeten bedanken voor je antwoord, want daar heb ik zoals gebruikelijk met jouw antwoorden enorm veel aan!!
Graag gedaan uiteraard ;)

Groet, Julius (aan plaatjes kan ik je niet helpen trouwens, heb helemaal niets)
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: mmhajvth op 15 February 2007, 21:46:51
Wederom heel erg bedankt Julius!

Nu hopen dat er in de komende tijd iemand dit leest, en denkt daar heb ik wel een aardig plaatje van en laat ik die eens posten!  ;) ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Rick op 15 February 2007, 21:51:49
Ik heb een plaatje, stond op het oude forum maar mijn scanner is inmiddels overleden :/

Het gedeklasseerde rijtuig had zijn eersteklas strepen nog maar met de '2' die de tweede klasse aangaf.
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 15 February 2007, 22:04:51
Toen de eerste rijtuigen eind 1999 verdwenen voor revisie werd het gewoon een puinbak,....

Groet, Julius
Ik kan me herrinneren een aantal jaren terug, ik kom met een trein breda binnen en zag daar een zeer aparte combi; de nog rode 1837+de IC+ BKD+ een Blauw/Beige ABm225 en verder een sleep Oriëntrode Bm235 rijtuigen met wat normale ICR's er tussen en dat reed dan als IC naar Den Haag.

Maarja het ging over 1300en met reizigerstreinen, groetjes Michiel :P :P
Titel: Gedeclasseerd A-rijtuig in de IC+
Bericht door: martijnhaman op 01 March 2008, 18:36:49
Nog even een nagekomen bericht over het gedeclasseerde A-rijtuig: Het betrof rijtuig 50 84 10-77 608-4 dat in november 1996 is gedeclasseerd. Het had daarbij zijn eerste klasse strepen op de zijwanden behouden, maar de cijfers ‘1’ waren vervangen door ‘2’. Het interieur van het rijtuig was niet aangepast.

Martijn
(die inmiddels gestart is met een pagina over de IC+ voor zijn website)
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Blausee_Mitholz op 01 March 2008, 19:01:25
Ik heb die locs begin jaren 90 ook nog regelmatig met M2 rijtuigen gezien als sneltrein zwolle-roosendaal want voor die treinen stond ook zo'n beetje alles wat electrisch was, wielen had en een trein kon trekken :P

Groetjes Michiel
M2 rijtuigen???
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor. Ik moets nogal eens wachten voordat die trein voorbij kwam op weg naar school.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/1300M2.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/1300M2.jpg)
1306 met 1100 en 1300 in opzending voor M2 rijtuigen klaar voor vertrek richting Roosendaal  8)

Mvg, Johan.
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: 5166 op 01 March 2008, 19:11:20
Nu hopen dat er in de komende tijd iemand dit leest, en denkt daar heb ik wel een aardig plaatje van en laat ik die eens posten!  ;)
Nou, vooruit dan  ;)

NS 1124 te Den Haag CS op 31 augustus 1995:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1124_Gvc_31081995.jpg)

NS 1637 (jawel, voordat ie rood werd!) te Delft op 22 augustus 1995:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1637_Dt_22081995.jpg)

NS 1657 te Haarlem op 31 mei 1998:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1657_Hlm_31051998.jpg)

Verder heb ik nog wat, kwalitatief mindere, foto's van de IC+ met 1600'en. Met een 12, 13 of 1700 heb ik 'm nooit kunnen fotograferen.

Groet, Edwin
Titel: Re: 1300 Loc met reizigers treinen
Bericht door: Olaf op 01 March 2008, 19:38:06
IC+ met 1775 en met Df die er 's zomers in meeliep (800/900)!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1700DfIC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1700DfIC.jpg)
(klik voor vergroting)
Titel: Re: Gedeclasseerd A-rijtuig in de IC+
Bericht door: Julius op 02 March 2008, 21:28:06
Nog even een nagekomen bericht over het gedeclasseerde A-rijtuig: Het betrof rijtuig 50 84 10-77 608-4 dat in november 1996 is gedeclasseerd. Het had daarbij zijn eerste klasse strepen op de zijwanden behouden, maar de cijfers ‘1’ waren vervangen door ‘2’. Het interieur van het rijtuig was niet aangepast.
Een plaatje van het rijtuig kwam ik tegen op railfaneurope.net (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/ICR/B/pix.html), 4e opname. Indien actief, liep de bak volgens mij altijd op die plaats (laatste rijtuig aan de 2e klasse-zijde).
Elders op die site zijn ook foto's van de echte IC+-rijtuigen te vinden.

Julius