BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: markje op 03 March 2011, 21:48:05
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSNXZ7WG.jpg)
Het idee is een lokaallijn enkelsporig en dat in tijdperk 3 ergens in Duitsland en op schaal Ho de railsoort is Rocoline zonderbedding ,op dit station is dus wat goederen aanwezig van de lokale industrie die her en der verspreid is en wat personen vervoer,dit is een stukje van de totale baan ik heb 4 meter langs de muren in de lengte, en 3 meter in de breedte,de breedte is ongeveer 80 cm,mijn vrij is dit een natuurlijk verloop van een station en mis ik nog iets erin?
-
ja, dit is wat......wat voor tijdperk hebben we het hier over??
eric
-
eehhm... stoom voornamelijk denkende aan glaskasten, t3 een br 64 en een v160 en een railbusje dat soort spul
-
He die maten en tijdperk komen mij bekend voor ;D
Ik heb het zelfde thema,dus kijk eens in mijn topic,
mischien doe je er inspiratie op.
Ik weet niet hoe ik moet linken,maar mijn baan heet Breitendorf
met de zoekmachine kom je er wel.
Succes (y)
gr Ed.
-
Oooh gaaf jaa tijdperk 3 is toch een mooi ruim tijdperk, en ja dat lokaal spoor heeft me altijd al geboeid.
-
een waterineemplaats is wel verstandig denk ik ....
eric
-
zoo een aanpassing en werkplaatsje erin geplaatst,het geheel is wel recht toe recht aan ik twijfel of in m kronkelen zal moeten maken, ol wil zowizo een boerenomgeving creeren
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJG8B4CM.jpg)
-
Ik weet niet hoe ik moet linken,maar mijn baan heet Breitendorf
Gewoon zo: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31504.0.html
mvg,
Gert
-
Markje,
Ik vind je eerste plan beter.... er is meer rust dan in het tweede plan. Een tweede spoor bij de locloods zul je in het echt niet vinden (wissel en spoor is veel te duur :) ).
Bovendien is het omloopspoor zo half verschoven tov de goederensporen juist wel mooi, ook voor het landschap.
Als je nog een locloods wilt invoegen zou ik aan het eind van de omloper een wissel leggen met een loodsje aan het eind. Is ook voor het zicht het einde van het spoor niet zo zichtbaar en da's wel spannend.
Verder: bouwe!
Eddy
-
Oke dus op plan 1 voort borduren nu je t zeg plan 1 is meer rust,even denken je bedoeld net voor de goederenspoor een lijntje trekken met de loods?
Goed weer een plaatje erbij.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQGLHGBG.jpg)
-
Leuk plan, 1 opmerking, waarom liggen de sporen altijd toch parallel met de rand van de module. probeer es een knikje er in te maken, dat kijkt leuker en komt vaker overeen met de werkelijkheid.
-
Je zou ook eens kunnen kijken naar een aantal voorbeelden in het echt via Google maps ofzo, bijv Medemblik of, iets groter, Haaksbergen.
-
Han dat vind ik nou ook en ik vond het zoo verdomd moeilijk om zulke dingen voor mekaar te krijgen,op google maps is interessant om te bekijken hoe alles loopt maar ik blijf t lastig vinden, ik vraag me ook zulke dingen af hoe je t beste nou een kronkelend station maakt zoals op de beurs te zien valt.
-
probeer es een knikje er in te maken, dat kijkt leuker en komt vaker overeen met de werkelijkheid.
Echt waar? Zou je mij dan eens de randen van modules in de werkelijkheid willen aanwijzen?
O wacht, je bedoelt natuurlijk dat als ik naar de evenaar loop, ik de kans loop dat ik van de Aarde afval?
:P ;)
Zonder dollen: Han heeft gelijk, een baanplan dat niet parallel loopt met de rand van je modelbaan heeft een veel dynamischer effect!
mvg,
Gert
-
okee maar waar zal de 'kink ongeveer moeten beginnen? in t midden van t station ja ik zeg al dat is nou echt iets waar ik niet uit kom, het zal vast en zeker heel simpel zijn maar das met alles als je t es een keer gedaan heb, of de juiste weg in gestuurd bent.
-
Het hele plan iets schuin leggen maakt al een wereld van verschil.
-
Aaah ja dat ziet er spannender uit hmmm,is t niet beter om t uit de hand te tekenen dan met een programma?
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SRMEK7K.jpg)
Misschien dat ik soms veel te moeilijk denk en meestal al misschien op de bekende weg zit, maar dit heb ik ervan kunnen rommelen,ik blijf open voor suggesties en ideën.
-
Zo ziet het er inderdaad spannender uit. Grappig toch, dat je met zo'n kleine verandering en zonder ook maar iets aan functionaliteit in te leveren, toch een veel aansprekender lay-out krijgt?
mvg,
Gert
-
Hoi,
Volgens mij is op deze manier de wisselverbinding in de cirkel overbodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_4SRMEK7K.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_4SRMEK7K.jpg)
Groeten,
Wim
-
Ooh.. omdat je nu t effect heb van een dubbele lus,mja das ook niet echt mooi morgen es nader bekijken, hoe en wat het verder moet om t echt zo landelijk mogelijk te krijgen,
-
Het levert je wat speel en rangeermogelijkheden op, altijd handig. Tevens kan je nog een van de sporen als stalling gebruiken zonder meteen alles klem te zetten te hoeven nemen. :) En oja, zo kan je langs het station zo over de hoofdbaan blijven gaan, via de snelste route, zonder problemen of procesen bij de loodsjes te verstoren :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet2_1.jpg)
Goed ik heb de boel flink overgegooid,stationsgebouw verplaast de boel min hoekerig gemaakt in mijn beleving,dat gekke wisselhoekje eruit gevist.
We komen aan van links voorlangs t stationsgebouw daar kunnen 2 personen treinen stoppen,maar das even denken of dat ook kan,het voorste kopspoor daar kan je zin is een aansluiting voor een bedrijfje, we zien naast t stationsgebouw,het goederen gebouw. het goederenspoor is van 2 zijdes bereikbaar en met een kopspoor aan de rechterzijde,dan een loods voor de loks met een opstelspoortje voor eventueel kolen laden en bewateren,de totale lengte is nu 3 meter en breedte is 50cm maar de totale spoorbreedte is ongeveer 80,dus ik heb met ruimte om eromheen wat scenerey te plaatsen.
en het rechtermiddenspoor kan je weer verder, de wereld in.
Nu mijn vraag zitten er nog dingen in wat er niet thuis hoort, of is dit nou een echt leuk en goed opgebouwd station?
Zoo even wat maten erbij gezet
-
Vooral het kiezen voor een schuinere ligging deed erg goed. Ziet er prima uit zo, ben eigenlijk wel benieuwd naar je totale baanplan. mvg martijn
-
Het totaal, dat duurt even ik wil eerst met t station starten en als dat ligt verder borduren, ik wil de zolder rond met 2 stations,en wel omlaag,om de restijden iets te verlengen en dan over de paradebaan hier en daar aansluitingen heb voor industrie voor hout en kolen, in heuvelachtig gebied,en wat riviertjes erbij
-
Kijk dat is toch een hele verbetering! Ga je plan gelijk stelen voor de Workshops die ik weer op Rail2011 ga doen met je goed vinden. Er zit nog 1 overbodig wissel is ( noorderlijkste spoor hoeft eigenlijk maar 1 wissel te hebben ipv 2)
Bedenk dat wissels dure dingen zijn (in model en in werkelijkheid) en een simpel rangeerbeweging kan dat al goed maken.
Je ziet nu ook dat je wissels bepalend zijn voor het plan, alle stukken kun je prima met flexrail op elkaar aansluiten , zo ben je die losse stukjes allemaal kwijt
-
EEhmmm ???aan de linker zijde of de rechterzijde?
-
Als je de rechter weghaalt en dat spoor iets verhoogd legt dan krijg je een nog fraaier effect.
-
Goed weer wat veranderd een wissel eruit gehaald en 2 kopspoortjes erbij,het begint steeds meer op een boeren station te lijken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet3.jpg)
Deze variant heeft dus aan beide zijde maar 1 kopspoor, mijn gevoel zegt dat deze variant veel meer rustiek uitstraalt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet4_1.jpg)
-
Jouw 2de variant straalt in ieder geval rust uit, maar het hangt af van jouw scenerykunsten af af het ook daadwerkelijk rustiek wordt.
Ben je echt op zoek naar die rust/eenvoud in het sporenplan zodat jouw baan rust uitstraalt?
Ik denk dan dat je goed moet bedenken wat je laat rijden aan materieel en n.a.v dit nagaat wat het station nodig heeft aan sporen.
Jeroen
-
Ziet er leuk uit zo idd.
Alleen is de goederenloods nu wel wat lastig bereikbaar zo. Als je van links aankomt moet je heen en weer steken om erbij te komen. Het ligt dan meer voor de hand om 'm aan de rechterkant neer te zetten. Alleen moet je dan weer een omloopspoor hebben bij de loods, anders sluit je de lok op.
Groeten,
Wim
-
Dus er zal toch een extra wissel erbij moeten,ja de omgeving het is een klein dorp,met vakwerk huisjes,en wat winkels als bakker en slager,men rijd hier en daar rond met vrachwagens maar t meest is kenmerkend met paard en wagen,het dorp ligt in een heuvelachtig gebied,maar er een kolenmijn te vinden valt en ook weer een bos maar men hout zaagt,dit station is 1 van de 2 stations op de baan,ik kan namelijk rondom mijn zolder rijden,wel heel luxe.
Het materieel,ja een br 64 en ook de kleinere loks rijden er in de rondte geen tenderloks die zijn maar mijn gevoel ook te groot,er rijden 2 assige donderbussen en er rijden rongen wagens voor t hout kolenwagens en ook de gesloten goederenwagens, je zal er geen grote is wagens vindne in ieder geval, maar wel weer een railbus en een v160 maar niet langer dan 4 wagons achter een loc
-
Het baanplan doet me nu wel wat aan dit denken:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/scannen0017.jpg)
Groet Stephan.
-
heej die ken ik niet
-
Komt uit een boekje van Gernot Balke (modelbaan scenery), het meeste wat erinstaat zijn niet meer dan veredelde speelbanen op enkele uitzonderingen na, dit is zo'n uitzondering.
Duits lokaalspoor stationnetje in een landelijke omgeving en straalt door zijn lengte van 3m rust uit, op de foto's in het boekje heeft het geheel een mooie sfeer, mede ook door de zelfgemaakte gebouwen.
-
aahh vandaar ook die ziet er leuk uit
-
Dus er zal toch een extra wissel erbij moeten,
Nee hoor, niks moet.
Je kunt namelijk ook redeneren dat de goederentrein van links aankomt, door rijdt naar het kopspoor rechtsboven. En dat de trein dan teruggeduwt wordt naar de goederenloods. De loc is dan ook weer direct inzetbaar.
Nadeel is alleen dat als een trein moet worden opgehaald van de goederenloods de loc pas na heen en weer steken om kan lopen.
Voordeel van mijn suggestie met de goederenloods rechtsboven en een omlooproor is dat de loc op het omloopspoor direct weer terug kan lopen.
't Is net wat je zelf wil. In het echt zullen dergelijke stations ook niet altijd op de meest ergonomische wijze aangelegd zijn als de ruimte en middelen beperkt zijn.
Groet,
Wim
-
goed een beetje bijgewerkt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7.jpg)
-
Ik zou dan de wissels in de cirkel naar rechts opschuiven, anders kan de loc nog niet omlopen. En misschien ipv rechts wissels die verbinding met links wissel maken en dan het spoor ioets langer doortrekken na de goederenloods. Eventueel kun je het andere kopspoortje daar weglaten, scheelt ook weer een wissel.
Zie paint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7_1.jpg)
Groeten,
Wim
-
ooh...... op deze oplossing, heb ik nog niet aan gedacht
-
Hoi Markje,
Dit is ook een variatie (als die nog niet geweest is)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Der_baaanhof_compleet7_2.jpg)
gr Leo
-
Is ook erg interessant maar dan kan je niet makkelijk bij het bedrijfje komen, of via een straatspoor maar dan word t lastig om door te rijden wat dan heeft er een of andere pannekoek zijn truck weer neer gedumpd
-
nee nee te veel wissels voor zo'n halte, Hoe minder wissels hoe meer rangeerplezier.
-
Han,
Evenveel wissels als bovenstaande plannen en maar een meer dan van het baanplan wat jij wou overnemen.
Markje,
Als je met flex rails gaat werken, kun je het midden misschien nog iets omhoog drukken want alles wordt nu wel weer erg recht.
gr Leo
-
Goed druk in de keuken geweest,maar Loco je was me net iets te snel en ik heb variant WimN toegepast,ik vind deze ook erg geslaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final.jpg)
Goed even een fine tuning gedaan wat meer kronkel een wissel eruit gesleuteld en jah deze is wat zachter van vorm geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final_1.jpg)
-
Markje, die tip van Wim was erg goed. Nu ziet het er top uit, ik zou het zo laten! (het is allemaal erg goed bedoeld door iedereen maar je moet ergens een keer klaar zijn ;) )
-
Ja inderdaad, maar ik denk dat t ook zo maar moet blijven,voor ideeen blijf ik altijd open hoor,maar er is genoeg te doen op dit station
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/variant_WimN_final.jpg)
ik zou voor deze variant gaan, als je dan van rechts aankomt met een goederenboot kun je zonder te zagen naar het goederenspoor.
gr bart.
-
Ja daar zit ook weer wat in dus nu weer met 2 varianten gekomen,de loods boven op de ene en de loods onder op de andere,nu nog even bekijken welke van de 2 t meeste natuurlijke is.
Variant 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_8_loodsboven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_8_loodsboven.jpg)
Variant 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_8_loodsonder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_8_loodsonder.jpg)
-
mijns inziens variant 2, want dan rijdt de trein echt door de scenery heen ipv bijna overal voorlangs. variant 2 heeft denk ik een natuurgetrouwere balans tussen de treinen en de omgeving waar de treinen rijden.
-
AAh duidelijk weer zo zie je maar weer, het word variant 2 nu es kijken waneer ik er aan ga starten, zal denk ik ergens in t weekend worden,zit een beetje volgepland maargoed ik zie wel:)
-
Zooo vandaag weer es creatief geweest wat "natuurlijker" gemaakt het bedrijf is verplaast en het geheel wat ronder gemaakt,ik ben benieuwd wat jullie van deze vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_11loodsonder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baahnhof_11loodsonder.jpg)
-
Ziet er goed uit (y)
Groeten,
Wim
-
Druk weekend gehad en es een dagje ervoor gezeten en na een informatief dagje rail toch weer herzien Alweer..? jah alweer....... weer een foto, misschien t veel wissels maar je kan toch veel doen
Lengte station is 2meter 75 breedte is 60 maar mijn totaal breedte 80 centimeter,het doel is nog steeds lokaal duits,tijdperk 3 en een station tussen het bos en bergen met een rivier en diverse spoor aansluitingen voor wat op te halen dus een kolenboer op de baan dan moet je ook op de baan een kolen mijn hebben,beetje fremo achtig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/UHLMEN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/UHLMEN.jpg)
-
Cool station (y), wel fiks groter dan waar je mee begon.
ik zie alleen het nut niet van het "kopspoor voor omloop" niet, maar dat mag de pret niet drukken.
Bouwen zou ik zeggen!
Groetjes,
michel
-
Je blijft maar bezig ;D
Maar eerlijk is eerlijk, vind dit laatste ontwerp wel heel erg gaaf (y)
Gr.Martijn
-
Mja ben hard op weg met tekenen en soms erg doorgeslagen,maargoed ook ik ken aardig mierenneuken....en uiteindelijk een verse blik geworpen en gedaan denk ik dat het meest praktische dit station word ik moest toch een keus maken of onpraktisch zijn met precies in t midden een station of toch een bocht en vanuit een hoek starten,ik maar gekozen voor de hoek...effect is ook mooier en ik vreet niet een hele tafel weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/garz2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/garz2.jpg)
-
en nu maar hopen dat er niet een of andere pannenkoek zijn truck op het straatspoor dumpt.
gr Leo
-
Jah, precies,ik overweeg parkeerwachters in te huren,denk dat t wel redelijk werkt.
-
:o je blijft me ook verbazen met de uiteenlopende plannen en het ene plan is nog uitdagender dan het andere.
doe vooral waar je je goed bij voelt en je de meeste uitdaging en mogelijkheden in ziet.
ik kan niet wachten op de foto´s van de bouw (y)
als je ons daar net zo verbaast als met de plannen, moet dat goed komen.
gr bart.