BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: ATB op 19 February 2011, 16:24:35

Titel: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 19 February 2011, 16:24:35
Ik heb dit even uit een ander draadje gehaald, omdat het daar maar deels thuishoort.

Ik heb hetvolgende aangegeven:
Als er behoefte is aan een soort spaarbank met de zekerheid dat er op het einde (bijvoorbeeld na maximaal 20 maanden) 1 (of meerdere ;D ;D) 3700'rts voor je klaar staat, dan kan ik daar met de heren Artitec wel eens over brainstormen. Reactie mag ook per PB.

Groeten
Ted

Naast 1 (!) PB met daarin een positieve reactie volgt op het forum het volgende:

Ik snap dat de commerciele belangen van sommige groot zijn om zo veel mogelijk loks te verkopen, maar om nu een soort van Spaarbank te gaan beginnen, met het doel de lok ook te slijten aan personen welke eigenlijk het geld er niet voor hebben, gaat toch wel erg ver !! En is zo ver ik weet, nog nooit vertoond.
Elke maand Euro 25,- storten aan een "vreemde", 20 maanden lang, klinkt natuurlijk zeer leuk. Maar dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen doen met een jampot !

Mensen welke zo krap bij kas zitten, dat ze geen E 500,- direct kunnen betalen, zouden goed moeten overwegen of zo'n bedrag (dus alles wat je hebt....) zou moeten worden uitgeven aan een modellok. Laat je vooral niet gek maken........

Overigens loop je als klant een groot risico, immers gaat de "spaarbank" failliet, dan ben je als "klant" je geld kwijt, immers particuliere schuldeisers staan dan altijd achteraan.

J P G gaat er eenzijdig van uit dat mijn meningspeiling uitsluitend is ingegeven door commercieel belang. Zou het ook zo kunnen zijn dat ik het van belang vindt dat mensen met historische belangstelling maar met een beperkt budget de kans krijgen voor, in dit geval de Artitec NS 3700, te sparen met de zekerheid dat er over bijvoorbeeld 20 maanden er voor hen ook nog een exemplaar is?

Hij geeft vervolgens een aantal aandachtspunten aan waarbij bij zo'n spaaroptie terecht grote aandacht geschonken moet worden.

Of je vanaf nu Euro 20,- stort op de "Spaarbank van Artitec" of "vanaf nu" Euro 20,- elke maand in een eigen jampot stopt, maakt dus niets uit.
Het voordeel is, dat je het geld uit de jampot toch nog aan iets anders kan besteden, de "Spaarbank van Artitec" zal daar toch wat meer moete mee hebben.

Ben wel benieuwd welke rente ze gaan geven, hoop eigenlijk op meer dan 2,5 % van de gewone banken.........  :D

Hier ontspoort J P G mijns inziens. Allemaal vermoedens die nergens in mijn bericht gesteld worden. Erger nog, de essentie van mijn verhaal - de "zekerheid" dat er aan het eind van het spaartraject een 3700 staat te wachten - is niet tot hem doorgedrongen. De jamppotmethode - overigens een uitstekende methode - geeft deze zekerheid niet.

Om mogelijke misverstanden te voorkomen - door sommigen wordt ik immers gezien als "een roeptoeter" van Artitec (ik prefereer in dat geval overigens liever de term "Heraut" ;D ;D ;D) : uitspraken over eventuele beperkingen van de termijn waarin een 3700 besteld kan worden (waarvan bij mijn weten op dit momnet op geen enkele manier sprake is - we willen er immers zo veel als mogelijk van verkopen) worden alleen door Artitec zelf op hun site of via hun winkeliers gedaan. Ik hoop dat ik daarmee ook onderstaande reactie heb ontkracht.

ik maak hier uit op dat een 3700 over 20mnd ook nog gewoon te bestellen is (y)

"On topic" (nou ja) komen vervolgens de volgende reacties:

En als je inderdaad op deze manier je klanten moet gaan bedienen, omdat ze het anders niet meer kunnen betalen, ben je als fabrikant goed verkeert bezig en zul je het niet lang volhouden.
Zie het als een piramide, de hoogte is de prijs, de helling is de tijd en na mate je dichter bij de top komt wordt de basis, is het aantal klanten, smaller. Boven bij de top kieper je voorover en is het uit met de pret.. ;D

Ha chris.

Wie er verkeert bezig is laat ik in de midden. Zodra je het niet meer op een normale manier kunt betalen wordt het te duur. Het is een hobby en dan moet je het gemiddelde als maatstaf nemen. Steeds meer fabrikanten denken dat modelspoorders een geldboom achter in de tuin hebben staan. Waarom denk je dat er al zovele fabrikanten op de fles zijn gegaan. Als het gros van je klanten, zeg maar Jan met de pet, het niet meer normaal kan betalen, is dat het begin van het einde.

Dat schrijft hij toch helemaal niet?
Het gaat er volgens mij om of je als fabrikant een koop op afbetaling regeling moet aanbieden.
En gezien de problematiek rond dit soort regelingen en de eruit voortvloeiende ellende, kan ik me voorstellen dat je vindt dat een fabrikant dan verkeerd bezig is. Dat geldt net zo zeer voor Artitec als voor Roco, Märklin, etc.

Ik vind die verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de klant liggen en ben je niet slim bezig als je gaat lenen voor je hobby.
Aan de andere kant, niet iedere klant lijkt die verantwoordelijkheid aan te kunnen. Of dat nu het soort klanten is waar je het als fabrikant op wilt verdienen, in de bijna-wetenschap dat een substantieel aantal van hen door dit soort regelingen met (verdere) financiële problemen wordt opgezadeld... Als fabrikant zou ik me daar toch ook niet heel fijn bij voelen.

Huub

Hierop wil ik het volgende zeggen:

Artitec is de leverancier van de 3700. Ik ben degene die wil inventariseren of er behoefte is aan een spaarmogelijkheid. Het zal Artitec - simpelweg gesteld - worst zijn wie zijn modellen afneemt. De particulier of eerst - tijdelijk - een "spaarbank". Het is niet de fabrikant die hier een mogelijkheid oppert, maar een particulier. In mijn behoeftepeiling schrijf ik dat - indien er kennelijk echt behoefte bestaat aan de mogelijkheid - ik in dat geval er "met de heren Artitec wel eens over wil gaan brainstormen". Het leek (en lijkt) mij logisch dat er in het kader van de "zekerheid" die de optie moet gaan bieden, overleg met de fabrikant vanzelfsprekend zou zijn.

Bovenstaande reactie echter maken nu de fabrikant - die van niets weet - tot onderwerp (ze zouden dat niet moeten willen ..). Dat kan en mag niet het gevolg zijn van mijn onderzoek. Mijn intentie is, ik herhaal dat hier nog een keer, de mogelijkheid scheppen voor hen die een ns 3700 in hun bezit willen krijgen maar daar op dit moment onvoldoende liquide middelen voor hebben, te sparen met de zekerheid dat er op het moment supreme (als het geld bij elkaar gespaard is) ook nog de gewenste versie van de ns 3700 beschikbaar is. Een en ander natuurlijk als hieraan duidelijk een behoefte is. Gezien het overweldigende aantal
positieve reacties tot nog toe (1), is dat duidelijk nog niet het geval.

Ik stel voor dat we de discussie - dit is immers een forum nietwaar - over de (on)wenselijkheid van een spaaroptie in dit draadje houden en dan ook nog onafhankelijk van de leverancier van het wensmodel.

Ik zou zeggen: brand los.

Ted :)






   
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Floris Dilz op 19 February 2011, 17:10:42
Tja, voor mij persoonlijk hoeft zo'n mogelijkheid er niet te zijn, maar als iemand anders het prettig vindt, waarom niet... Als vrijbuiter of PJG dat niet willen (waarbij we overigens van PJG al uitgebreid gehoord hebben dat ie de loc toch niet koopt... als ie hier niet aan het posten is staat ie waarschijnlijk de hele dag voor de deur van de groenteboer te roepen dat de witlof te duur is en dat ie die bovendien niet lust) dan maken ze er toch lekker geen gebruik van, dat moet ieder lekker voor zich weten en als er meer locs verkocht worden op deze manier... prima voor de fabrikant en de klanten zou ik zeggen.
Het is verder alleen net hoe je t regelt: spaar je min of meer vrijblijvend voor de loc (dus eerst al het geld bij elkaar en dan krijg je je loc, of al eerder?) of koop je de loc op afbetaling? Zitten er boetes aan als je niet wilt of kunt doorsparen of krijg je dan gewoon al je geld terug? In dat geval is er namelijk niet veel tegenin te brengen, al is het een groter risico voor de fabrikant.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: RobbertJan op 19 February 2011, 18:02:24
Klink allemaal leuk enzo, maar een bedrijf kan zoiets helemaal niet doen tenzij
deze een bankvergunning heeft of dit door een financiele instantie laat beheren.
En ook dat kost klauwen met geld waarvoor een hobbyist uitendelijk betaald.

Mijn mening, ga a.u.b. niet doorkauwen over dit onderwerp maar ga liever verder
met modelbouwen daar is dit forum tenslotte voor bedoeld.
Dat er mensen afgunstig zijn omdat een ander het wel kan betalen hoef je niet
op deze manier uit te dragen.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: europaard op 19 February 2011, 18:10:23
Gelijk heb je met dat bouwen (y)
Maareh!!Als er iemand wat wil regelen met afbetaling is daar niets voor nodig behalve de mensen die storten
en degenen die dit beheren :P
Niks vergunning en dergelijke.
Op zich vind ik het trouwens geen slecht idee ;D


André :P

Ik weet wel,je wou geen gebrei over dit onderwerp maar gelukkig is dit een forum  ;D waar dat wel kan! :D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: theokersten op 19 February 2011, 18:57:38
lenen/afbetaling,mij niet gezien.
gewoon sparen en verder niet.

alsiets te duur is voor het budget wat ik heb,
dan houdt het op.
hoe jammer het ook is.
zo de artitec stoomloc graag willen hebben,maar de prijs is voor mij te hoog
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Robert B. op 19 February 2011, 19:08:41
Tja, of gewoon geld sparen in een oude sok verstopt onder je matras, en na 2 jaar een goedkopere tweedehands Artitec met lichte gebruiksporen kopen. Zo kan het ook... ;)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Hans sprinter op 19 February 2011, 19:21:24
 ;D Voor je het weet rij je met een lease lok. Krijg je dan ook bijtelling??  ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Ries op 19 February 2011, 20:04:12
Ja of gewoon een Persoonlijke lening jongens, kent je alles kopen wat je hartje begeert.

Doen mensen voor keukens, badkamers, auto's etc

En op een gegeven moment springt er een handige winkelier, of fabrikant in de markt.

Rij nu met u Modeltreintje eerste klas en betaal in 2013 pas !

En dan nu de kleine letters:

Geld lenen kost geld, raad pleeg eerst de financiële bijsluiter, welke u vindt onder de gebruiksaanwijzing van uw (nog niet eigendom zijnde) aangeschafte produkt.

Is effe kijken, mja Spoor 0 > Diesel I en II in rood met blauwe banen en uh ja doet u er ook nog maar een DE 1 bij in blauw met zandgele snor, tsja die gele, ach wat doet ook maar.
Kleine 23.000 Euro, korting voorintekening 2400 Euro , is zo'n beetje 11% "verdient" ik de rente weer een beetje terug.

Wat zal ik daar blij mee zijn, als ik naar die treintjes zit te kijken met m'n knorrende maagje  ;D

Of zal ik toch maar gewoon doorgaan met m'n Lenz Köfje in spoor 0, he wat is een keuze maken toch lastig  >:(

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Richey op 19 February 2011, 20:17:14
Ah ries... jij wordt mister Totaltrain de 2e?

"je kan ook een modeltrein leasen!!!"
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Ries op 19 February 2011, 20:24:36
Nee, ik blijf gewoon Ries.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Bram w op 19 February 2011, 21:54:22
Als je geen geld heb kun je ook niet kopen,geleert van mijn ouders dus geen geld niet kopen.
groet Bram.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 19 February 2011, 22:00:12
Héél verstandig!
Geld lenen voor modeltreinen: nóóit doen.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Rinus H0 op 19 February 2011, 22:12:06
Is dit eigenlijk een discussie waard? Nee, want iedereen moet weten wat hij/zij met het eigen geld doet. Maar het blijft natuurlijk wel heel erg verstandig voor je eigen huishouding om iets NIET uit te geven als je dat eigenlijk -nog- niet kunt. Persoonlijk koop ik niet als mijn budget op is. Dan wacht ik wel weer even. Des te "lekkerder" voelt die aanschaf dan weer.
Mvg
Martijn (y)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Weerd op 19 February 2011, 22:22:08
Als je geen geld heb kun je ook niet kopen,geleert van mijn ouders dus geen geld niet kopen.
groet Bram.

Dit kan ik helemaal onderschrijven.
Artitec is tenslotte een fabrikant op modelspoorgebied en geen bankinstelling. Daar zou je als modelspoorleverancier ook niet aan moeten beginnen.
Automobiel- en caravanbedrijven die hun produkten als het ware leasen regelen dit betalen ook niet zelf, maar besteden het uit aan een financiele instelling. Ook zij zeggen; "Schoenmaker, blijf bij je leest". En mocht je iets dergelijks op afbetaling hebben, hou er rekening mee dat je meer eurootjes kwijt bent dan wanneer je in een oude sok gaat sparen voor een model!

Gerard
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: tinus op 19 February 2011, 22:49:01
Haahaa,

Zo te horen heeft de meerderheid zijn huis ook in 1 keer betaald :P ;D.

Ik zou zeggen wil je er 1 maar heb je nu de centen niet:
Ga beginnen met sparen, en hopen op een 2de run.


Tinus.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Jos B. op 19 February 2011, 22:58:21
Zo te horen heeft de meerderheid zijn huis ook in 1 keer betaald :P ;D.

nou, liever niet.
Ga je weer teveel betalen aan de fiscus.


Jos.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ONR op 19 February 2011, 23:00:47
@Tinus: een huis is wel veel belangrijker dan een stom 3700 lokje van Artitec!
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Esperopt op 19 February 2011, 23:05:14
3900 lokje van Artitec!

... 3700 ...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Eelco Storm op 19 February 2011, 23:30:07
Dat dit draadje wordt toegestaan, met het oog op, mensen nog meer in de schuld te werken laat ik aan de moderatoren.

Stuk chagrijn. Dat lijkt mij niet het uitgangspunt van dit draadje, volgens mij is dit draadje opgezet om juist te discussiëren over de wenselijkheid van een dergelijke constructie. Niet om mensen een soort woekerpolis in de maag te splitsen.

Ik heb al vaker gezegd dat de hobby langzaam meer een belegging wordt dan een hobby!!!
Mijn advies eenieder die hieraan mee doet/overweegt: SPOORT ECHT NIET GOED.

Joh, lekker boeiend dat iemand zijn collectie als een belegging ziet. Heb jij daar zo'n last van?
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: JP op 19 February 2011, 23:36:35
Er worden nu diverse dingen door elkaar gehaald volgens mij. Als ik heb goed gelezen heb, wordt geopperd om de mogelijkheid te onderzoeken om, bij (voor)intekening, een gelimiteerd model uit een hogere prijsklasse te reserveren en de aankoopprijs in termijnen te voldoen alvorens dit model in bezit te krijgen. Hierbij is dus geen sprake van geldlening, huurkoop, koop op afbetaling of sparen ( immers, er wordt geen rente betaald op het spaartegoed). Het is hoogstens een lange termijn reserveringssysteem.

Ik zie alleen de volgende knelpunten:
1. Waar komt de voorfinanciering vandaan? Na intekening moeten de gereserveerde modellen wel in één keer van de fabrikant afgenomen en betaald worden.
2. Wat wordt er als tegenprestatie gesteld tegenover deze financiering? Ik kan me voorstellen dat de fabrikant een kwantumkorting aan de financier geeft vanwege het grote(re) aantal bestelde en afgenomen producten. Deze korting zou dan de gederfde rente op het geïnvesteerde vermogen kunnen compenseren.
3. Waar worden de artikelen opgeslagen tijdens de looptijd van deze regeling? Wie regelt het logistieke systeem hierachter (betalingen bijhouden, bestellingen doorgeven, goederen versturen c.q. afleveren, verzekering van de opgeslagen goederen, etc.)? Hoe worden deze kosten doorbelast?
4. Wie beheert de financiën? Op wiens naam komt de rekening te staan waarop de gelden gestort dienen te worden? En hoe worden de intekenaars juridisch beschermd tegen malafide praktijken en faillissementen? Is er een waterdichte garantie dat de betaalde gelden daadwerkelijk aan het einde van de rit gebruikt worden voor de aanschaf van het product c.q. dat de gelden beschikbaar zijn voor restitutie indien nodig/gewenst?


Het hele proces zou, na adressering van voorgaande knelpunten, dan als volgt kunnen verlopen:
1. De liefhebber die aan dit initiatief wil deelnemen, tekent in voor dit model en verwerft daarmee een reservering van het recht op koop en afname (er wordt dus nog geen koop gesloten!). Hiermee wordt hij geen eigenaar van het model, maar slechts intekenaar op het recht van koop.
2. Bij intekening dient direct de eerste termijn (aanbetaling/borgstelling) van 10 % van het aanschafbedrag voldaan te worden. Deze termijn zou "non-refundable" moeten zijn om de fabrikant/financier een stukje zekerheid te bieden dat het gehele traject doorlopen zal worden en om een mentale drempel op te werpen voor al te lichtzinnige inschrijvingen.
3. Om het recht van koop te behouden moet de intekenaar maandelijks een termijnbedrag betalen totdat de gehele koopprijs voldaan is.
4. Het maximaal aantal termijnen zou op 10 gesteld moeten worden zodat de looptijd overzichtelijk blijft. Een ieder die niet de financiële ruimte heeft om maandelijks 10% van het aankoopbedrag te betalen hoort immers niet in de verleiding gebracht te worden om d.m.v. ellenlange betalingstrajecten voor hen veel te dure objecten aan te schaffen.
5. De intekenaar blijft potentiële koper (dus geen definitieve koper, want hij sluit nog geen koopovereenkomst) vanaf het moment van intekenen/reserveren tot aan het moment van de laatste betaling. Tot die tijd kan hij zich te allen tijde terugtrekken, maar is dan wel zijn aanbetaling van 10% kwijt. Alle andere, reeds voldane termijnen worden aan de intekenaar terugbetaald. Hij had immers nog geen koopovereenkomst gesloten.
6. Zodra de potentiële koper de laatste termijn heeft voldaan, wordt hij automatisch koper van het model en wordt hem het bezit van dit model verschaft.

Zoals ik het zie, zou dit initiatief dan de volgende voordelen kunnen hebben:

1. Het model komt ook binnen het financiële bereik van liefhebbers die het gehele aankoopbedrag niet in één keer zouden kunnen voldoen.
2. Deze liefhebbers hebben de kans om het model in de uitvoering naar hun keuze te bestellen en hoeven later niet maanden/jaren te zoeken naar gebruikte en/of speculatief aangeschafte modellen welke, door hun schaarste, misschien wel (veel) duurder zijn geworden dan de originele verkoopprijs.
3. De potentiële koper zit tot aan het moment van de daadwerkelijke koop nog niet aan het product vast. Als hij zich bedenkt, is hij hoogstens het intekengeld kwijt; de rest krijgt hij immers terug.
4. De fabrikant heeft een groter bereik voor zijn duurdere producten als deze binnen het bereik van de minder kapitaal draagkrachtige liefhebbers komen en zal dus zijn afzet zien toenemen.


Just my 2 cents.....
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 19 February 2011, 23:40:01
Weet Artitec hier eigenlijk al van (je gebruikt zijn product en naam)???

effe mailen, TED!!!!

lezen is kennelijk erg moeilijk.


.....

Bovenstaande reactie echter maken nu de fabrikant - die van niets weet - tot onderwerp. .....   Dat kan en mag niet het gevolg zijn van mijn onderzoek.

.......
   
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 19 February 2011, 23:52:39
JP,

bedankt voor de m.i. eerste zinnege bijdrage aan dit draadje. Als het zover komt - en dat is op dit moment allesbehalve het geval gezien het aantal positieve reacties op mijn vraag nl. 1 !! - kom ik hierop terug. Vooralsnog bespeur ik geen daadwerkelijke behoefte aan een spaarmogelijkheid. Het draadje is echter nog jong en ik wacht dus nog even af.

in ieder geval bedankt voor de bijdrage.

Ted (y)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Sander op 20 February 2011, 00:39:44
In de constructie van JP kan ik mij zeker vinden.

Echter is mij altijd geleerd: Pas kopen als je het 2x kan betalen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Mispoes op 20 February 2011, 10:13:57
Mijn advies eenieder die hieraan mee doet/overweegt: SPOORT ECHT NIET GOED.
Dit is geen advies, dit is een veroordeling...

JP,

bedankt voor de m.i. eerste zinnige bijdrage aan dit draadje.
Ik heb er wel meer gezien, alleen gaan die niet allemaal mee in dit idee.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Eric van Spelde op 20 February 2011, 10:27:49

Dat dit draadje wordt toegestaan, met het oog op, mensen nog meer in de schuld te werken laat ik aan de moderatoren.


Dus alle anderen hier zijn imbeciel of anderszins ontoerekeningsvatbaar en moeten door jou of een moderator tegen zichzelf beschermd worden?


@Tinus: een huis is wel veel belangrijker dan een stom 3700 lokje van Artitec!

En is inmiddels juist door stimuleringsmaatregelen als de hypotheekrenteaftrek en onvoldoende aanvulling van de huizenvoorraad ('bouwen okee, maar niet in mijn achtertuin...') onbetaalbaar geworden voor 1 enkel inkomen. En daar doen we allemaal willens en wetens aan mee, en niemand die roept dat we 'niet sporen'. Kijk eens wat huizen aan de andere kant van de oostgrens 'doen' - en ik geloof niet dat Duitsers inmiddels minder verdienen dan wij...

Misschien moeten we 'een huis' dan met zijn allen maar eens wat minder belangrijk gaan vinden? ;)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 20 February 2011, 10:55:12
Ik heb er wel meer gezien.


Mijn nederige excuses, je hebt gelijk (y)

Ted
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Dion op 20 February 2011, 11:16:31
Treinshop Olaerts heeft zoiets ooit gedaan(misschien nog steeds) alleen dit is een winkel en een "fabrikant".

Het ging om de reeks/typ 12 van de NMBS. Op zijn site kun je dit nog zien.

In het kort:

Prijs loc 495 euro.

Aanbetaling 95 euro
Maandelijks 5 x 60 euro
Bij levering 100 euro

In hoevere iemand dit doet is aan ieders zelf, ik noem dit geen geld lenen voor je hobby.
Geld lenen voor je hobby vind ik persoonlijk uit de boze.

Dat er evt. een mogelijkheid wordt geboden voor de mensen die dit soort bedragen niet in een keer kunnen neerleggen vind ik niet verkeerd. Je hebt dan toch kopers die anders afhaken.
Echter enige zekerheid of spelregels zijn wel wenselijk.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Leo_H op 20 February 2011, 11:23:11
Ik kan me voorstellen dat je voor hoogstnoodzakelijke goederen geld zou lenen. Bijvoorbeeld als de wasmachine kapot gaat en je hebt direct een nieuwe nodig. Op de hand wassen totdat je het geld bijelkaar hebt is ook niet ideaal. Maar voor LUXE goederen zoals bijv. modeltreinen zou ik geen financiële verplichtingen aangaan.

Je kunt wel raden dat je minimaal 8% rente gaat betalen en dat je een flinke boete te wachten staat als je voortijdig afhaakt. Financiers zijn geen filantropen!
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: hubertus op 20 February 2011, 11:29:51
Zoals ik in het aangehaalde citaat van de eerste post al aangaf, vind ik in de eerste plaats dat de klant/hobbyist zelf verantwoordelijk is of hij met een constructie zoals die hier wordt geopperd, mee doet of niet.
Als er behoefte aan is, waarom zou je als commercieel denkend persoon of bedrijf dan niet in die behoefte voorzien?

Aan de andere kant vind ik dat je tot op zekere hoogte mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen.
Ik heb in mijn werk helaas te veel loonbeslagen langs zien komen om te beseffen dat gespreide betalingen een serieus probleem vormen en die bescherming hard nodig is.

En nu heb ik het vermoeden dat in dit geval een heel substantieel deel van de mensen die hieraan mee zou willen doen, in bescherming genomen moet worden. 500 euro is voor veel mensen een boel geld, maar niet dusdanig dat je ervoor zou moeten lenen bij een verwachte levertijd over zoveel maanden. Als je een jaartje niet op vakantie gaat, heb je het geld meestal ook wel bij elkaar. Laat je komende maanden andere plezierdingen achterwege, zal het vaak ook wel lukken. Lukt het je niet om door schuiven met andere uitgaven, het bedrag in een keer op te hoesten, dan moet je je serieus afvragen of je inkomen wel toereikend is om een dergelijke loc te kopen. Jammer, maar helaas, daar verandert een gespreide betaling niets aan.

Het is maar een hobbylocje, leuk maar in wezen volstrekt onbelangrijk. Het is geen wasmachine waar je eigenlijk niet meer zonder kunt.

Huub
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Ronald Halma op 20 February 2011, 11:33:39
Ik kan me voorstellen dat je voor hoogstnoodzakelijke goederen geld zou lenen. Bijvoorbeeld als de wasmachine kapot gaat en je hebt direct een nieuwe nodig. Op de hand wassen totdat je het geld bijelkaar hebt is ook niet ideaal. Maar voor LUXE goederen zoals bijv. modeltreinen zou ik geen financiële verplichtingen aangaan.

Je kunt wel raden dat je minimaal 8% rente gaat betalen en dat je een flinke boete te wachten staat als je voortijdig afhaakt. Financiers zijn geen filantropen!

Precies Leo. Persoonlijk denk ik dat bij dit soort leningen de rentes nog wel hoge kunnen oplopen dan de genoemde 8%.

De optie zoals Dion die noemt is er eentje die wel zou kunnen. Het risico wordt dan gedragen door de koper, en de verkoper verzekerd zich zo voor afname van het door hem bestelde model.

Verdere vergelijkingen in dit draadje met hypotheken e.d. gaan m.i. veel te ver. Een huis is iets dat 99,9% van de eigen huis bezitters echt niet uit eigen zak gaat betalen, dus daar is een financiering gewoonweg noodzakelijk. Heel anders dus als bij treintjes die gewoon voor de fun zijn. Daar geld voor lenen is mogelijk het stomste dat je kunt gaan doen. Gewoon wachten totdat je de centen hebt en dan kopen.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Arnold op 20 February 2011, 11:44:11
Probleem, nou ja probleem...., is opgelost wanneer wij hier niet zo hebzuchtig zijn (mij zelf meegerekend) en fabrikanten niet alles in één keer uitbrengen.  Wil alle DE II'en wel maar ja waarschijnlijk wordt het er maar één. Jammer voor de fabrikant.... die zou meer kunnen afzetten wanneer hij de boel over een paar jaar zou spreiden.. 
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 20 February 2011, 11:48:50
Daar geloof ik niets van. De meeste mensen geven per jaar een bepaald bedrag uit aan hun hobby en dat geld gaat toch wel op. Voor de meesten geldt nou eenmaal dat er altijd meer modellen in de winkel liggen die ze willen hebben dan hun portemonnee toelaat.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 20 February 2011, 11:51:27
Poeh zeg, wat een gesteggel. Tsja, eerlijk gezegd snap ik de hele discussie niet. Hele winkelketens draaien op verkoop op afbetaling, denk aan Mediamarkt, BCC, Belcompany, Dixons etc. Maar als het om modelbouw gaat, dan spoor je ineens niet. Vreemd :-\

Daarnaast is het geen verkoop op afbetaling, maar als ik het goed begrijp een spaarsysteem en krijg je pas aan het eind de gewenste loc. Afbetaling wil zeggen, product meenemen en dan aan het afbetalen. En dan voor alle oplettende lezers hier, volgens mij wordt het een beperkte oplage en vandaar het vooraf intekenen (als ik het goed begrepen heb). Wie garandeert je dan dat je als je zelf spaart, zonder de loc dus te reserveren, jouw loc nog voorradig is?

Ik vind het een goed en inmiddels al lang beproeft systeem en als je er niet aan wil, prima, aan jou de keuze. Verder laat ik me niet iemand noemen die niet spoort simpelweg omdat dit wel hele dure producten zijn die ik niet 1,2,3 kan betalen. Is dit dan alleen een hobby voor de rijken?! Ronduit belachelijk en behoorlijk denegrerend zo'n opmerking. >:(
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 20 February 2011, 11:57:32
Hele winkelketens draaien op verkoop op afbetaling, denk aan Mediamarkt, BCC, Belcompany, Dixons etc. Maar als het om modelbouw gaat, dan spoor je ineens niet. Vreemd :-\

De discussie gaat nou eenmaal over modelspoor en als je me zou vragen wat ik van die ketens vind die op afbetaling verkopen; pursieshetzellufde.  Niet doen dus, hooguit in het door Leo H. aangehaalde geval van de wasmachine.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 20 February 2011, 12:06:44
Sommige mensen hebben nou eenmaal niet zoveel geld als andere mensen. En soms hebben die mensen wel dezelfde wensen. Dat wil niet zeggen dat het per definitie goed is om maar alles op afbetaling te doen, maar het is ook niet per definitie slecht. En ik krijg hier sterk de indruk (en dat heb ik al vaker geventileerd) dat dit een hobby is voor rijke mensen die elke keer bakken vol met geld kunnen neerleggen voor de meest buitenissige modellen, maar als je dat geld niet hebt er dan continu door juist die mensen geventileerd wordt dat je dan ook niet moet zeuren als je het niet kan kopen. Ja dag, die vlieger gaat niet op. Wat is dat voor elitair gedrag? Wat mij betreft is deze hobby niet alleen voor decadente kakineuze elitaire staatsballen (no offense) die continu mogen laten zien wat voor prachtigs zij wel allemaal niet kunnen kopen en zeggen dat je deze hobby maar niet moet hebben als je het niet per direct kan betalen. >:(

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: hubertus op 20 February 2011, 12:07:37
Dat je een loc van 500 euro niet kunt betalen, lijkt me niet echt een maatstaf om te stellen dat de 'armen' de hobby niet kunnen beoefenen.

Er is trouwens nog niet concreet uitgelegd wat het systeem in zou houden, dus of het geen koop op afbetaling zou worden, weten we nog helemaal niet. In ieder geval wordt het wel een gespreide betaling. En tenzij je iets echt nu nodig hebt, is gespreide betaling een vorm van jezelf voor de gek houden. Voor mij mag je hoor, maar erg slim vind ik het niet.

Huub
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 20 February 2011, 12:10:16
Ik vind het heel slim. Je kunt er langer van genieten voordat je dood gaat. Het lijkt er alleen op dat een heleboel mensen hier (gezien de reacties) niet weten wat genieten is... :-X
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: loclion op 20 February 2011, 12:10:39
Geld lenen doe je voor je eerste levens behoefte en dat is een modelbaan.
Dat je daar een huisje omheen bouwt met een kacheltje erin heeft dan weer alles te maken met die eerste behoefte.  ::)

Leo
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 20 February 2011, 12:19:13
;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 20 February 2011, 15:13:11
En ik krijg hier sterk de indruk (en dat heb ik al vaker geventileerd) dat dit een hobby is voor rijke mensen die elke keer bakken vol met geld kunnen neerleggen voor de meest buitenissige modellen, maar als je dat geld niet hebt er dan continu door juist die mensen geventileerd wordt dat je dan ook niet moet zeuren als je het niet kan kopen.
Je generaliseert hier wel heel erg. Ik leg geen bakken geld neer voor modelspoor, kan lang niet alles kopen (verre van) maar ben toch tegen lenen voor modeltreinen.

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Floris Dilz op 20 February 2011, 15:22:07
Tomasso maakt vooral bezwaar tegen het feit dat anderen voor hem willen bepalen wat goed voor m is. Ik ga ook geen geld lenen voor modeltreinen (vroeger wel gedaan, maar ja, dat was nog de zakgeldtijd...) maar als een ander dat wil mag ie dat lekker zelf weten, waar bemoeien ze zich mee...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: A3 op 20 February 2011, 15:35:28
Goed zo Tomasso, zo ken ik je weer.
Ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier en dat moet je respecteren van elkaar zodat men samen een mooie hobby kan beleven.

Groeten A3 :P  ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: JP op 20 February 2011, 16:09:38
Deze hele discussie dreigt uit de rails te lopen( ;D) omdat diverse forumleden het verschil niet kennen tussen geldlening, koop op afbetaling, spaarrekeningen en reserveringen maar wel blijven hameren op hun gelijk, helaas gebaseerd op verkeerde veronderstellingen.

Ted (ATB) opperde alleen het idee om geïnteresseerden met een beperkt maandelijks budget in de gelegenheid te stellen een gelimiteerde uitgave van een model te reserveren en deze, door middel van het voldoen van de verkoopprijs in een aantal maandelijkse betalingen, op termijn gegarandeerd in eigendom te verkrijgen.

Hierbij is GEEN sprake van:

- Geldlening/kredietverstrekking; Er worden immers geen financiële middelen ter beschikking gesteld voor de aanschaf van goederen. De potentiële koper financiert zijn (toekomstige) aanschaf helemaal zelf d.m.v. termijnbetalingen.

- Koop op afbetaling; Het product wordt immers alleen maar gereserveerd voor de potentiële koper. Hij krijgt het product (wordt koper) pas nadat de laatste termijn voldaan is. Bij koop op afbetaling wordt de koper direct eigenaar en krijgt hij het product mee naar huis. Retourneren is in dat geval moeilijk omdat het product zich dan ingebruikte staat bevindt en de verkoper het dan niet meer zal willen terugnemen tegen de originele verkoopprijs. Ook heeft de koper dan de plicht om alle termijnen te blijven voldoen totdat de gehele schuld terugbetaald is, ook al wil hij het product niet meer.

- Sparen; Op de betaalde termijnen wordt geen rente vergoed, dus is er geen sprake van een spaarsysteem. Het is hoogstens een "oppotsysteem", zoals een jampotje of een oude sok dat ook is.

Het enige verschil tussen het voorgestelde systeem en het thuis oppotten van financiële middelen is het feit dat wanneer de verkoopprijs uiteindelijk bij elkaar gesprokkeld is, er in het eerste geval gegarandeerd een model naar de exacte wens van de koper voor hem klaar ligt en dit in het tweede geval geenszins zeker is. Overigens gaat dit gehele systeem natuurlijk alleen op als het gaat om gelimiteerde series. Bij massaproductie kun je inderdaad net zo makkelijk het geld onder je matras bewaren; het model is immers toch langdurig en in groten getale voorhanden.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: JP op 20 February 2011, 16:14:23
Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat wordt door hem ook niet beweerd/voorgeschreven. Diverse mensen in dit topic zijn mordicus tegen het lenen van geld, en raden anderen ook (zeer sterk) af dit te doen. Dit stuit hem tegen de borst en daar reageert hij op. Nergens stelt hij dat een ander moet gaan lenen maar geeft hij aan dat hij daar wel het nut van kan inzien.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: henk op 20 February 2011, 16:38:04
Niks geks aan het idee. Er worden modellen gereserveerd en pas geleverd als het hele bedrag binnen is. Is ook niet heel bijzonder. Genoeg winkels waar door klanten gereserveerde modellen een tijdje kunnnen blijven liggen, tot mei of zo. Ook bij het duurdere messingwerk is het helemaal niet vreemd dat betalen in meerdere termijnen mogelijk is.
Het wordt wel ingewikkelder wanneer er een derde partij aan te pas komt, zoals nu de bedoeling lijkt. Het moet ook niet veel langer dan een maand of 6 gaan duren. Hoe meer partijen en hoe langduriger, hoe groter de kans op gedoe onderweg.

Niks voor mij trouwens. Net het aanbod van de gemeente gehad om gespreid de gemeentebelasting te betalen. Heb ik geen zin. Verlies ik het overzicht.  ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 20 February 2011, 17:05:22
@JP
als je begrijpt wat ik bedoel.
Je begrijpt hem dus duidelijk niet....

Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.
Daarom...   
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: henk op 20 February 2011, 17:30:19
Ik begrijp hem dus ook niet.
Die zelfquote komt hieruit ...

Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.

... maar ik lees toch echt helemaal nergens in de posts van Tomasso dat hij wie dan ook zou willen voorschrijven om geld te lenen voor een treintje.
Sowieso gaat het hele draadje niet over lenen.

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: JP op 20 February 2011, 17:34:30
Marc, ik ben het helemaal met je eens wanneer je stelt dat je in dit leven zélf je keuzes bepaalt. Daarover is geen discussie mogelijk.

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.

Dat wordt door hem ook niet beweerd/voorgeschreven. Diverse mensen in dit topic zijn mordicus tegen het lenen van geld, en raden anderen ook (zeer sterk) af dit te doen. Dit stuit hem tegen de borst en daar reageert hij op. Nergens stelt hij dat een ander moet gaan lenen maar geeft hij aan dat hij daar wel het nut van kan inzien.
@JPJe begrijpt hem dus duidelijk niet.... 
Met alle respect, Marc, denk ik dat je het bovenstaande nog eens rustig moet nalezen. Tomasso stelt, na diverse reacties van forumleden dat geld lenen onverstandig is en dat je daar niet aan moet beginnen, dat hij zich niet door anderen laat voorschrijven of hij wel of niet geld mag/moet lenen en hoe hij zijn geld besteedt. Niets meer en niets minder. Jij draait vervolgens deze uitspraak om en stelt dat hij jou voorschrijft dat je wel geld moet gaan lenen. Dat heeft hij nergens beweerd en dit is ook waarop ik reageerde.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 20 February 2011, 17:47:04
Ik ga trouwens ook niks lenen voor het ding, ga alleen minder ver op vakantie ;D

En ik was eigenlijk vooral pissig op iemand die zei dat je niet spoort als je gaat sparen/afbetalen als je zo'n ding wil kopen. Dat stuitte mij vooral tegen de borst en daar ging het mij vooral om. En nee, ik dwing niemand om te lenen, net zo min als ik iemand dwing om het per direct te betalen. Ik sluit alleen het ene niet uit terwijl ik alleen mijn voorkeur voor het andere zou geven. Ik denk dat er voor beide gevallen wat te zeggen valt en ik kan me goed indenken dat beide systemen (dus direct kopen of sparen/afbetaling) goed zouden kunnen zijn. Sterker nog, ik zou het als service richting de klant zien om beide manieren aan te bieden. Dat je daarmee de verantwoordelijkheid van de klant aanspreekt mag duidelijk zijn, het is niet aan het bedrijf om te letten op de klant of die zich diep in de schulden werkt (wat dus niet per definbitie het geval hoeft te zijn) of verstandig met zijn geld om gaat. Wat je als bedrijf kan doen is het aanbieden als service, maar niet agressief dit promoten zoals veel instanties doen en waar veel mensen zich door laten verleiden. Ik denk dat als je hier een gulden middenweg in zoekt je een boel mensen een plezier kan doen.

Anyway, genoeg gezeverd over dit onderwerp, best een leuk locje hè? Kan niet wachten tot ik niet op vakantie ga maar de hele tijd naar mijn vitrine zit te staren waar hij in staat te glimmen (olie op het vuur, onverantwoordelijk, geld over de balk gooien, niet op vakantie gaan, broodnodige rust in een mooi oord omruilen voor wereldse goederen, gevolg = stress, ziektewet, bijstand, afgeschreven... En dat allemaal door deze uitgave... Dat wordt nog wat ;D)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: hippel500 op 20 February 2011, 18:36:15
Beste mensen
Natuurlijk is de 3700 een lok die velen graag zullen willen hebben. Ook ik. Het is een hoop geld, maar er zijn mogelijkheden.
De aankondiging was 2 weken geleden. Inmiddels weten we dat de 1ste modellen volgens Artitec in juni zullen verschijnen. Dat zijn de modellen die voor aankomende dinsdag besteld zijn. Kortom dat is dus de 1ste ronde. Niet bekend is wanneer de volgende exemplaren geleverd gaan worden. Wel is een feit dat dit dus NA juni gebeurd. Wat heb ik gedaan. Ik heb een spaarrekening speciaal voor dit soort dingen. Daar heb ik dus 2 weken geleden (na aankondiging dus) de eerste centjes op gestort.
De uitvoering die ik graag wil hebben bestel ik pas NA dinsdag, want ik verwacht het bedrag pas in augustus bij elkaar te hebben.
Voordeel is dat ik zeker weet dat ik het bedrag bij elkaar krijg en als de levering wat langer op zich laat wachten ontvang ik ook nog wat rente. Zal niet veel zijn, maar daar houd je dan misschien nog een stukje rails aan over.
Kortom op deze manier bereik ik dat ik toch kan aanschaffen wat ik erg graag zou willen hebben.
Eigenlijk doe ik dus prive datgene wat hier voorgesteld wordt

Johan

 
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 20 February 2011, 18:48:09
Anyway, genoeg gezeverd over dit onderwerp, best een leuk locje hè? Kan niet wachten tot ik niet op vakantie ga maar de hele tijd naar mijn vitrine zit te staren waar hij in staat te glimmen (olie op het vuur, onverantwoordelijk, geld over de balk gooien, niet op vakantie gaan, broodnodige rust in een mooi oord omruilen voor wereldse goederen, gevolg = stress, ziektewet, bijstand, afgeschreven... En dat allemaal door deze uitgave... Dat wordt nog wat ;D)

En nu maar hopen dat de uitlevering wat vertraagd wordt. Immers het spreekwoord zegt: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. ;D ;D ;D

Ted

Die er van overtuigd is dat je er ook daarna nog heel veel plezier aan zult beleven. (y)
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 20 February 2011, 18:48:56

Eigenlijk doe ik dus prive datgene wat hier voorgesteld wordt

Johan

 

Prima oplossing

Ted
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 20 February 2011, 19:10:26
En nu maar hopen dat de uitlevering wat vertraagd wordt. Immers het spreekwoord zegt: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. ;D ;D ;D

Ha Ted, lijkt me heerlijk, lekker uitsmeren over 3/4 jaar. :P ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ONR op 20 February 2011, 19:20:24
Ik was eigenlijk vooral pissig op iemand die zei dat je niet spoort als je gaat sparen/afbetalen als je zo'n ding wil kopen.

Sparen is de enige juiste methode (moet iedereen) en ZEKER niets op tegen, een lening afsluiten daarintegen is geen lokje waard!!!

Laat jullie toch niet steeds gek maken dat het dadelijk allemaal niet meer is te krijgen met de onzinnige eenmalige oplagen, dit is alleen verkoop techniek..... (en KASSA voor Ted, in dit geval)!!!!!!!

Maar goed sommige denken er anders over....
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maasdam op 20 February 2011, 20:34:33
Ik vraag mij toch af is er met deze constructie niet een zekere risico gemoeit. Je gaat bij de fabrikant sparen wat mooi is mits het gewenste artikel dan ook verzekerd is van levering als het bedrag bij elkaar gespaard is. Maar toch wat als onverhoopt Artitec failliet gaat dan ben je je spaar geld kwijt (IK ZEG NIET DAT ARTITEC FAILLIET GAAT) Tenzij Artitec een bank vergunning heeft, dan ben je in iedergeval verzekerd tot €250.000. Ik denk dat zij geen bank vergunning heeft, dus bij een faillisement weg geld. Daarnaast twijfel ik of zo'n spaar constructie wel mag volgens de wet.

Ik denk dat als je dit dure model wilt hebben en niet meteen zo'n bedrag kan ophoesten sparen de oplossing is. Want wat is er verkeerd met een spaarpot/varken of spaar rekening. Lenen tja ik zou dat niet doen is altijd duurder tenslotte moet er renten worden betaald. Ik ben er persoonlijk op tegen om te lenen voor zo'n luxe product (ook voor tv, computers etc. etc.)

Daarnaast ben ik verrast dat ineens vele het toch wel een duur model vinden. Misschien een teken naar de fabrikant om eens te kijken of een goedkopere versie van kunststof een optie is.

Groetjes Ben.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 20 February 2011, 20:40:04
Kunststof is juist niet goedkoper omdat het maar kunststof is. Het gaat om de aantallen... Die zijn relatief klein en dus is er gekozen voor deze methode. Zou je dit model in kunststof aanbieden, komt het misschien op het zelfde bedrag, misschien zelfs wel meer, maar dat pikt geen hond, zoveel geld voor een kunststof model. En ga nou niet vergelijken met hornby, want die rommel willen we nie... (bovendien zijn er 80miljoen britten en 16miljoen nederlanders... Iets andere verhoudingen.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 20 February 2011, 20:47:43
Jij draait vervolgens deze uitspraak om en stelt dat hij jou voorschrijft dat je wel geld moet gaan lenen.
En dat was, uiteraard, ironisch bedoeld. Vandaar de woorden "als je begrijpt wat ik bedoel" in mijn bericht.
Internet blijft een lastig vehikel voor het overbrengen van de juiste nuances....  

Overigens vind ik het spaaridee wel sympathiek al zullen er op de een of andere manier toch kosten aan verbonden moeten zijn. Ik ken geen bedrijf dat zonder kosten kredieten verstrekt.
 
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Ivo tB op 20 February 2011, 20:51:19
Geld lenen voor modelspoor? Lijkt me niet de bedoeling. Spaarhulp voor modelspoor? Best aardig idee.

Wat zou ik nu interessant vinden?
Ik wil er graag 2: een vooroorlogse versie met een 4 as tender en een grasgroene versie uit de jaren 20. Dus bestellen maar? En dan worden ze tegelijk geleverd en dan moet ik ineens 1000 euro betalen.

Ik zou er best graag 2 willen bestellen, maar dan zou ik ze graag met een tussenpoze van 6 maanden willen ontvangen. Dan kan ik zelf wel sparen.

Het probleem wordt voor mij veroorzaakt, omdat het een mode is om vooral kleine series te maken en dan heb je de keus: nu kopen of hopen dat ze over een paar jaar goedkoper worden aangeboden.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 20 February 2011, 20:54:44
Aangezien ze op bestelling gemaakt worden. Krijg je bestellingen van particulieren (die worden direct afgenomen) en wellicht bestellingen van winkeliers die het aandurven enkele exemplaren op de plank te zetten, wetende dat ze die binnen xx tijd wel kwijt raken. Ik ga er niet op gokken, dat ze er dan nog zijn en dat je dan nog keuze hebt. Wat wel fijn zou zijn is om te weten in hoeveel batches ze geproduceerd worden. Nu loopt kennelijk dinsdag de termijn af voor de eerste batch. Maar hoeveel kansen om te bestellen komen er nog?
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: roadster36 op 20 February 2011, 20:55:57
3 batches
en afgaande op wat ik gisteren gezien heb wacht ik de eerste batch af
3737 zou in de laatste batch nog een keer gemaakt worden
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: class 37 op 20 February 2011, 21:00:44
@stig hornby rommel willen WE niet

hmmm als het rommel was niet nee,maar hierin is geen WE
want het is geen rommel(no hard feelings overigens ;D)

Ik vind persoonlijk een lok van 500 euro geen optie en dat is gewoon te ver boven mijn budget,maar om even in te gaan op lenen enz,ik vind dat iedereen dat zelf moet beslissen  ::) wat ik wel wil aangeven is dat het in engeland bijvoorbeeld zo is dat men tegen inteken prijs een model kan kopen,vaak wordt dit ca een jaar van te voren aangekondigd(tijd genoeg om te sparen eventueel),en
vaak kun je dan evt toekomstige prijsverhoging ontlopen,en kan er eerst gepolst worden of er voldoende animo is voor een model,zo loopt een producent ook minder risico..
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 20 February 2011, 21:04:01
3 batches
en afgaande op wat ik gisteren gezien heb wacht ik de eerste batch af
3737 zou in de laatste batch nog een keer gemaakt worden

Ik heb ze dan wel niet gezien, maar ik neig ook naar afwachten, al was het alleen om de pingping...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ONR op 20 February 2011, 21:04:40
Kennen we het verhaal van de Rivarossi 1300 serie nog?:

EENMALIG en binnen 2 weken uitverkocht (1312)....
Nieuwe oplage, nou echt niet binnen 5 jaar...
En wat brengt 2011: Jawel 2 nieuwe nummers van de serie 1300...en een flinke prijsverhoging!

Zo ook met de varianten van de DE1 Artitec, Roco 2200 en zo gaat het ook met de serie 3700...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maasdam op 20 February 2011, 21:07:39
@ stig:

Wie vergelijkt hier met Hornby en Groot Brittanie ik niet, dat zijn jou hersen spinsels. Misschien raadzaam om mijn reactie opnieuw te lezen. Want ik zie nergens Hornby staan. Hoe ik het ook leest.

Ben.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ONR op 20 February 2011, 21:09:23
Lezen en Begrijpen  ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: roadster36 op 20 February 2011, 21:50:29
Kennen we het verhaal van de Rivarossi 1300 serie nog?:

EENMALIG en binnen 2 weken uitverkocht (1312)....
Nieuwe oplage, nou echt niet binnen 5 jaar...
En wat brengt 2011: Jawel 2 nieuwe nummers van de serie 1300...en een flinke prijsverhoging!

nou ja de 1300  met de nrs 1308 zonder logo en 1312 met logo ergens eind 80 begin 90 zijn nooit meer geproduceerd.
of heb ik wat gemist?
in mijn ogen de mooiste 1300 variant ever(op philotrain na)
gr jan

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marcel112 op 20 February 2011, 22:13:46
Heb nog een klein beetje olie gevonden voor op het vuur  :-*

Waarschijnlijk kennen veel mensen de zogenaamde Kermispotten in de café's wel.
Zo niet, even een korte uitleg.
Elke week wordt er door een persoon een zelf gekozen bedrag gestort in een 'pot'
Zo rond de tijd van de kermis in de stad, of de vakantie keert deze pot het gehele bedrag uit zonder rente te verstrekken.
Veel mensen hebben op deze manier de benodigde bedragen bij elkaar gehaald.
Het is namelijk bekend wat er aan het eind van de looptijd, dat jaar, uitgekeerd wordt.

Een dergelijk systeem is in mijn mening wat hier bedoelt word. Zij het met de aantekening dat de intentie tot koop vanaf het begin aanwezig is.
Deze Kermispotten bestaan nog steeds en er wordt ook nog altijd gebruik van gemaakt. Registratie vanuit welke instantie dan ook is er niet. Alleen die van jezelf en die van het café waar de pot hangt.
Vaak zijn deze potten wel ondergebracht in een vereniging waardoor het niet als bezit van het café kan worden gezien bij een eventueel falliesement.
De kosten om de vereniging in stand te houden worden gedragen door de rente die door de bank, waar het geld uiteraard toch terecht komt.
Het voordeel van deze potten is dat het geld voor jezelf 'weg' is. Staat het op je eigen rekening kun je toch in de verleiding komen het te gaan gebruiken. Nu krijg je het op het afgesproken moment contant in handen.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Treinhobbijist op 20 February 2011, 22:36:39
Nu loopt kennelijk dinsdag de termijn af voor de eerste batch. Maar hoeveel kansen om te bestellen komen er nog?

Dit hoort gewoon bij een marktstrategie: Precies wat de bedoeling daarvan is: Mensen "zenuwwachtig" maken. Het idee van "nu moet je hem kopen, anders ben je te laat" werkt dus ook in de modelspoorwereld.

Want je weet natuurlijk nooit of er nog een vervolgserie komt, straks heeft iedereen welke hem wil, al op dinsdag besteld, nog voordat je ruim in de gelegenheid bent gesteld een goed exemplaar rijdend en live te zien op enkele lokatie's in den lande..
Nou, dan komt Artitec dus echt niet met een vervolgserie, als er nog maar enkele bestellingen binnendruppelen, na a.s. dinsdag.

Dus snel lenen ergens, en bestellen dat ding !  (als je hem wilt natuurlijk)

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 20 February 2011, 22:56:38
@ stig:

Wie vergelijkt hier met Hornby en Groot Brittanie ik niet, dat zijn jou hersen spinsels. Misschien raadzaam om mijn reactie opnieuw te lezen. Want ik zie nergens Hornby staan. Hoe ik het ook leest.

Ben.

Ik zeg toch niet dat jij dat doet man. ***, waarom denkt iedereen hier dat er direct op de man gespeeld word. Snap je nou werkelijk niet dat een opmerking ook algemeen gemaakt kan worden zonder dat er direct een aanleiding voor is? Ik dacht dat ik autisten (met twee hier thuis) wel enigzins begreep, maar een aantal van jullie stellen me nog steeds voor raadsels... :-X
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Sander op 21 February 2011, 00:04:58
Veronderstel je nu dat een aantal van ons hier autisten zijn???  8)

mvg,
 Sander
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maarten op 21 February 2011, 00:10:58
het leuke van forumdiscussies is dat je er in levende lijve binnen 5 minuten klaar mee zou zijn...
 :-X
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 21 February 2011, 00:14:57
Ik ben er anders al helemaal klaar mee hoor...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Sander op 21 February 2011, 00:24:53
"Sander legt de nootjes en bier weer weg"
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 21 February 2011, 00:25:43
Bewaar maar voor morgen... ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: St00mboy op 21 February 2011, 11:36:23
Als Hornby deze lok zou maken, zoals elders gesuggereerd is, dan kost hij ook €250,00-300,00 of meer (denk maar eens aan de prijs voor de mat46) en dan zouden zij waarschijnlijk maar één uitvoering maken nl. alleen de na-oorlogse NS-uitvoering.

Het is heel mooi dat de 3700 in al zijn fraaie uitvoeringen van Artitec verkrijgbaar wordt, en €500,00 voor zo'n metalen supermodel is veel geld, maar m.i. zeker niet te duur. Hopelijk zijn de rijeigenschappen in overeenstemming met de prijs. NS-modelspoorders hebben het nog nooit zo goed gehad.
Gespreide betaling, ook al is dat in deze branche niet gebruikelijk, zou de lok voor meer mensen bereikbaar kunnen maken.

Overigens is de tijd dat Hornby alleen speelgoedlokjes maakte zonder detail en met een 3-polige pannenkoekmotor gelukkig alweer enige tijd achter de rug. Zij maken nu ook supergedetailleerde modellen met 5-polige motoren voor de Britse markt en doen dat voor redelijke prijzen (GBP 70-110).

Leen.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: ATB op 21 February 2011, 14:01:14
De verklaring die ik namens Artitec mocht afgeven (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg536503.html#msg536503
) maakt de hier gevoerde discussie voor de SS700/NS3700 tot een academische. Ik zou hier dan ook voor kunnen stellen dit draadje te sluiten. Dat doe ik echter niet omdat ik graag jullie oplossingen zou willen weten over een item dat ik nog niet tot mijn tevredenheid zou hebben kunnen invullen. Dat item is: hoe zo goed als mogelijk zeker te  stellen dat de aanbieder van de spaarmogelijkheid er niet met het ingelegde geld vandoor gaat. Ikzelf had gedacht aan een rekening waarvan alleen geld opgenomen kan worden mbv betaalopdrachten voorzien van minimaal 2 (rechtsgeldige) handtekeningen. Bij navraag bij een bank blijkt dat dit in het papieren tijdvak een oplossing zou hebben kunnen zijn, maar niet in het tijdvak van elektronisch bankieren. Zodra er een bankpas is uitgegeven kan de bezitter daarvan met het geld alles doen wat hem leuk lijkt. Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Sander op 21 February 2011, 17:54:52
Citaat
Iemand uit het bestuur van BNLS


Je betrekt dan wel BNLS bij onze aankoop praktijken...dat hoeft van mij niet.
Die heren zijn druk genoeg met andere dingen, omdat er dan ook nog eens bij te doen, lijkt me teveel vant goede. Waarom niet rechtstreeks met Artitec? Let wel, dan heb je ook het probleem dat mocht Artitec omvallen, om wat voor een reden dan ook, ben je wel je poen kwijt...

mvg,
 Sander
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: tinus op 21 February 2011, 18:06:36
Makkelijkste oplossing lijkt mij een model wat langer van tevoren aankondigen.
Zeker bij dit soort mooie en prijzige modellen.

Kun je lekker zelf sparen.

Tinus.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maarten op 21 February 2011, 19:14:30
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Marc tramt op 21 February 2011, 20:57:54
Vertrouwen is mooi, controle is beter..

Sympathiek plan maar ik denk dat er juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maasdam op 21 February 2011, 21:51:47
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.

Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug.
Ik neem aan als je spaart voor een 3700 niet meteen zo'n bedrag hebt gespaart.

Ben.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: JP op 21 February 2011, 22:02:30
Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Wat dacht je van een "Stichting derdengelden Modelspoorreserveringen", een beetje zoals notarissen dat doen. De stichting wordt bestuurd door het stichtingsbestuur en heeft enkel tot taak de ingelegde gelden te beheren en deze, na goedkeuring van de inlegger, over te boeken naar de verkoper. Zo kan de stichting ook niet failliet gaan en zijn de leden van het bestuur aansprakelijk in geval van mismanagement/fraude.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Tomasso op 21 February 2011, 22:34:37
Poeh hé, wat een constructies allemaal. En dat allemaal om 1 loc. Moest trouwens echt hard lachen om die Iceberg hahaha, nog steeds eigenlijk ;D
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Sander op 21 February 2011, 23:13:53
Een Stichting die niet is vastgelegd bij een notaris is niet rechtsgeldig volgens mij.
Vast leggen van een stichting kost om en nabij de 250+ euro....

mvg,
 Sander
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Esperopt op 21 February 2011, 23:20:14
En dan heb je dus al een halve loc, beetje zonde ...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: achterhoek op 21 February 2011, 23:24:47
Wat een geneuzel allemaal.
Gewoon tanden op elkaar en ouderwets zelf sparen voor je speelgoed, in jampot of oude sok, om het even wat.
O ja, en een heel jaar niet naar Houten.
Of gewoon een krantenwijk nemen in plaats van hier op BLS rond te hangen.
Handen uit de mouwen!

mvg
Rob
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maarten op 22 February 2011, 00:01:07
Een jaar lang NIET 10 koffiepads op een dag drinken, van bijna 0,14 euro p/st.

(voorbeeld met pak van 36 pads voor 5,00 euro)

artitec 500 euro gedeeld door 13,888 cent = 3600 kopjes koffie en dat is bijna 10 kopjes per dag
 ;D

Glaasjes water dan maar

Of misschien een velletje wc-papier minder.....
 :P
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stig op 22 February 2011, 00:08:48
Ik ga nog meer troep zoeken om te verkopen...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Albert.H0 op 22 February 2011, 00:37:41
€500,00 voor zo'n metalen supermodel is veel geld, maar m.i. zeker niet te duur. Hopelijk zijn de rijeigenschappen in overeenstemming met de prijs

Is de wereld op z'n kop. Pas als je de rijeigenschappen weet, kun je bepalen of ie te duur is. Tenzij je alleen een vitrinemodel zoekt.
Wat mij betreft is het op dit moment een stevig bedrag, of het te duur is zal de toekomst leren.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Treinhobbijist op 22 February 2011, 01:47:52
..............Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug............

Tot Euro 100.000,- krijg je terug van het garantiefonds, mits de bank omvalt (zoals bv Iceberg en DSB) en de bank officeel is goedgekeurd als bankinstelling door de Nederlandse Bank (DNB).

Maar zo duur was die lok toch ook weer niet.............

Geld toevertrouwen aan een bedrijf of persoon heeft altijd een hoog risico, kijk maar naar de mensen met een aanbetaling bij electronicawinkel IT's.

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Maarten op 22 February 2011, 01:55:09
enne..... Totaltrain

edit: niet om een suggestieve parallel te trekken. Alleen maar om aan te geven dat er binnen de modelspoorwereld al eens een aanbieder op voor sommigen vervelende wijze verdwenen is. Is volgens mij in dit draadje trouwens al eens eerder opgemerkt bedenk ik me nu.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: stomer2010 op 22 February 2011, 06:57:05
nou dat zie niet zo.
er zijn nog genoeg zaken waar je een tegoed kunt sparen en deze zijn zeker nog lang niet verdwenen.
alleen veel t-zaken stoppen meer geld in hun zakken. en de ander denkt hoe kunnen we de hobby steunen en in plaats van €100 in mijn zak doe maar €50 want dan verkoop ik wel misschien 3 treinen meer per jaar en kan ik de jeugd aan mij binden. want zo moet je denken. de jeugd is wel de toekomst en dan kan €50 meer weleens kunnen betekenen dat die jongen of meisje de trein niet kan kopen. terwijl iemand met een dik vet loon 2x balkenende norm, maar met 1,5 been in het graf of de oven hem zo kan gaan halen.
die jongen of meisje heeft er wel meer plezier aan daar kan die lok of wagon zijn leven slijten in vitrine en op de baan.
denk daar eens bij bij spaarmogelijkheden en zit niet meteen een t-zaak uit te schelden waar je kunt sparen voor extra korting.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: fissy op 22 February 2011, 07:12:06
Als ik de jeugd zo bekijk, zijn ze gemiddeld niet gek op een 500 € stomer ...
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: -Anton- op 22 February 2011, 07:52:13
Mijn persoonlijke ervaring (helaas)
Zelf sparen is het veiligst en je hebt het zelf volledig in de hand
Andere mensen die het beheren of in welke zin dan ook.
Kosten gewoon geld, dat van jou spaargeld af gaat.
Simpeler is het niet.
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Jeroen Water op 22 February 2011, 08:25:13
Ik vind het allemaal een beetje ver gaan, maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Als je iets echt wilt hebben, kun je er prima zelf voor sparen. Mocht de 3700 zo'n succesnummer worden dat ie snel uitverkocht raakt en Artitec gaat geen nieuwe oplage maken, dan zijn er gerust meerdere methodes om binnen een redelijk termijn aan die 500 euro te komen. Men maakt nu zo'n heisa over het wellicht snel uitverkocht raken van die loc, maar vergeet niet dat 20 verschillende uitvoeringen ook niet binnen twee weken op de markt zijn. Laten we nu eerst maar eens afwachten of Artitec haar ambities waar kan maken, want de meeste projecten die vroegtijdig aangekondigd zijn duren aanzienlijk langer dan men toentertijd vorospelde. Hierbij doel ik niet alleen op de DE-1, maar ook op de energiewagen (oktober 2010 zou die komen), DDM-1 (zomer 2010) en de DE-2 (najaar 2010). Geen van deze modellen is nog op de markt (m.u.v. de DE-1 natuurlijk) en het is van enkele van deze modellen ook nog maar de vraag wanneer ze uberhaupt komen.


Jeroen 
Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: theokersten op 22 February 2011, 09:23:03
ben het met jeroen water hellemaal eens.
eerst zien wanneer ze uitleveren aldaan niet met ofzonder vertraging.
zoals we zo vaak zien,en niet alleen bij artitec.
kunnen we doorsparen.


.

Titel: Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
Bericht door: Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net op 23 February 2011, 17:46:46
Beneluxers

We gaan deze draad sluiten.
Dit is een zaak voor Artitec.
Mocht dit eventueel verder uitgewerkt worden, zal dat vast op de site van Artitec komen.

Het bestuur en bestuursleden van Benelux Spoor zullen in ieder geval niet deelnemen aan de besproken voorstellen.
Hoe goed bedoeld ook.