BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 07 February 2011, 22:46:59
-
De STIBANS / NSM 252 vertrekt woensdag uit Delitzsch en komt donderdagochtend a.s. vroeg in Emmerich aan, vandaar door naar het museum. Nadere tijden zijn helaas nog niet bekend bij mij.
SK
-
En wat is een 252?
-
Is 'ie' ook af of moet hij nog een keer terug..
-
dat is een in OHMB-dagen hoogmoderne trein, stig.
-
Is 'ie' ook af of moet hij nog een keer terug..
Weet ik niet, hoor ik spoedig.
SK
-
Mat '36?
-
De 252 gaat niet terug want ze willen het stel daar niet meer. Verdere werkzaamheden moeten dus in Nederland plaatsvinden.
-
Mat '36?
Ja, Mat. '36. Ooit begonnen als tweetje, later uitgebreid naar een drietje, tegenwoordig weer een tweetje. Elektrisch materieel van voor de oorlog, in de bekende stroomlijnvorm die eindigde met de Mat. '46/DE-1/DE-2 maar dan met kleine raampjes voor de machinist.
Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2736
- Peter
-
Ja, mat. ´36: http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/
Maarten
-
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Mat%6036_252_Delitzsch_30.08.08.JPG/800px-Mat%6036_252_Delitzsch_30.08.08.JPG)
Bron wikipedia.
Was het trouwens niet zo dat deze trein helemaal geen interieur meer heeft ?
-
En van oorsprong in deze kleuren (wel 87 x groter ;D):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_36.jpg)
-
oooo die bouwt Karst wel even in elkaar :)
-
De 252 gaat niet terug want ze willen het stel daar niet meer. Verdere werkzaamheden moeten dus in Nederland plaatsvinden.
Ze willen hem niet meer.. ??? Das makkelijk praten voor die lui..
-
Op de site van de VVNSM (Vrienden Van het Nederlands SpoorwegMuseum) is het volgende te lezen:
U leest en ziet het goed. Het voormalige Stibanstreinstel 252 (de oude 440 en nog weer eerder 418) is na een uitgebreide cascorevisie in Delitzsch (D) klaar om naar Nederland terug te keren.
De nog in de planning staande inbouw van het interieur zal in het Spoorwegmuseum plaats vinden, althans dat is op dit moment de bedoeling. U hoort daar binnenkort meer over. Het zal menigeen een goed gevoel geven dat met het in het Spoorwegmuseum binnenrijden van de bijzonder mooi gerestaureerde 252 de pogingen een treinstel van dit type te bewaren - pogingen die al zo’n 40 jaar geleden zijn begonnen - nu succesvol kunnen worden genoemd.
zie verder:http://www.vriendenspoorwegmuseum.nl/ (http://www.vriendenspoorwegmuseum.nl/)
gr. Bram
-
Ah dat klink al een stuk positiever (y)
-
(http://www.vriendenspoorwegmuseum.nl/images/stories/vvnsm/252%20in%20aflevertoestand%20klein.jpg)
foto: spoorwegmuseum
Treinstel 252 staat na zijn uitgebreide cascorevisie te wachten op overbrenging naar Nederland.
Dat ziet er toch een stuk beter uit ! ;)
-
Zou hij dan tijdens Ontrax al te zien zijn?
-
* smelt *
Ahhh, mooi geworden. Reken er overigens niet op dat dit stel binnen staat gedurende OntraXS, de organisatie heeft de ruimte nogal nodig en er worden juist een aantal locs de hal úit geschoven.
Overigens was het een cascorevisie, waarbij men ook één en ander aan de draaistellen heeft gedaan. Elektrische installatie en interieur zitten er (nog) niet in, wat je ziet is wat het (voorlopig) is; een mooi afgelakte lege huls.
-
Yep, en dat betekent dat alle bedrading nog getrokken moet worden; dat zijn nogal een paar kabeltjes...
-
Och Tim, veel spannender dan de tractie-installatie van een sik is het niet hoor :)
-
@ Jab,
Zullen we voorzichtig vragen of de 252 mee mag met roestrijden?
-
* smelt *
Ahhh, mooi geworden. Reken er overigens niet op dat dit stel binnen staat gedurende OntraXS, de organisatie heeft de ruimte nogal nodig en er worden juist een aantal locs de hal úit geschoven.
Geen interieur? Ik zie alleen maar meer mogelijkheden! ;D
-
Dan is de 252 dus bijna 3 jaar in Duitsland geweest. Hier mijn filmpje van het transport op 12 april 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=ZI1O6d1cPd4
-
@ Jab,
Zullen we voorzichtig vragen of de 252 mee mag met roestrijden?
Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks...
En dan heb ik al genoeg gezegd!
-
Teveel zelfs, want er staan twee zinnen terwijl je zegt niets wilt zeggen ;)
Daarnaast lijkt roestrijden me hier ook helemaal niet relevant eigenlijk...
Verder grote kans dat die 252 niet op Ontraxs te zien is, simpelweg aan het feit dat er een een gerede kans is dat het treinstel helemaal niet naar het NSM terug komt, maar naar een andere locatie van het NSM.
-
Daarnaast lijkt roestrijden me hier ook helemaal niet relevant eigenlijk...
Oh nee?
Het gaat puur om het aantal assen.
Dus met een plan U en de 252 kom je een heel eind.
Neem je ook de PEC mee, dan zit je aan de veilige kant van het minimum aantal assen.
-
Is dat voor een goede detectie, of omdat het roest eraf rijden helemaal geen zin heeft oid? Ik heb er geen verstand van, dus zeg het maar.
-
Stig,
Volgens mij moet een stuk spoor dagelijks met X aantal assen bereden worden om de detectie van een trein te garanderen.
Ik vind het leuk dat dit stuk spoorgeschiedenis nu een beetje toonbaar is. Hopelijk volgt het rijvaardig maken in een niet al te lange tijd, zodat we het treinstel weer in actie kunnen zien.
-
Oh nee?
Het gaat puur om het aantal assen.
Dus met een plan U en de 252 kom je een heel eind.
Neem je ook de PEC mee, dan zit je aan de veilige kant van het minimum aantal assen.
Nee, het gaat over de terugkeer van de 252, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
mvg,
Robin
-
Wat zijn precies de plannen voor de verdere afbouw? Is er al een uitvoerder gevonden voor de volgende fases van de restauratie?
-
Nee, het gaat over de terugkeer van de 252, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
mvg,
Robin
Het is weer goed visweer.
.....Ze bijten lekker :D
-
ach ja, RR = ::)
mvg,
Robin
-
Wat is dit voor kinderachtigs?
-
Robin & Jeroen, zullen we het gezellig houden?
En Robin, daar is "Meld dit bericht aan de moderator" voor.
-
Kan iemand misschien nog bevestigen/ontkennen dat de 252 morgen ergens na 0700 uit Emmerich vertrekt? Ga ik maar weer eens een gokje wagen en rond 0730 een mooi plekje zoeken (jammer dat bij Wolfheze het laatste '46 seintje omgehaald is, anders was het net echt ;) )
-
Ik zit nog op antwoord te wachten :-[
-
Concept dienstregeling van het transport:
http://www.spoorwegmuseum.nl/upload/div/06-4-604_em-utm.pdf
De loc wordt volgens dienstregeling opgehaald door een DE loc, dat zal een 6400/6500 zijn denk ik.
-
Da's helaas echt te laat :( Volgende keer maar beter...
-
Concept dienstregeling van het transport:
http://www.spoorwegmuseum.nl/upload/div/06-4-604_em-utm.pdf
De loc wordt volgens dienstregeling opgehaald door een DE loc, dat zal een 6400/6500 zijn denk ik.
Nee hoor dat is een bruine doos, met Vmax 100 km/h ;D
Vind het wel knap dat men zonder vervoersregeling met 60 km/h gaat rijden ;)
-
Oh nee?
Het gaat puur om het aantal assen.
Dus met een plan U en de 252 kom je een heel eind.
Neem je ook de PEC mee, dan zit je aan de veilige kant van het minimum aantal assen.
Goed lezen, ik zei relevant hier, en dít topic gaat over dat de 252 terug komt naar Nederland.
Niks meer, niks minder ;)
-
Dan is de 252 dus bijna 3 jaar in Duitsland geweest. Hier mijn filmpje van het transport op 12 april 2008:
http://www.youtube.com/watch?v=ZI1O6d1cPd4
Zie draadje nu pas, maarre..
ook een leuke combi voor in model trouwens ;D
-
Is de Mat. '36 van MK trouwens al leverbaar? Het is niet helemaal duidelijk hoe up-to-date zijn pagina is.
- Peter
-
Dat kan nog wel even duren (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31483.0).
Laatste update is van 2009.
-
Net ruim een uur staan blauwbekken naast het spoor bij Veenendaal / De Klomp...... Even weg van het werk, zit op een paar honderd meter afstand.
Niet op tijd en niet gezien dus :'(
Ferry
-
Heeft +95, door dat in de geplannde dienstregeling een onmogelijkheid stond.
Utm - Lak mag niet linkerspoor gereden worden, en moest dus eerst doorrijden naar Bkp, keren en via Ut naar Ah.
-
Heeft +95, door dat in de geplannde dienstregeling een onmogelijkheid stond.
Utm - Lak mag niet linkerspoor gereden worden, en moest dus eerst doorrijden naar Bkp, keren en via Ut naar Ah.
mag hier ook een vertaling bij? Dit is een openbaar forum, geen prikbord voor machinisten ;)
-
@Paul hoezo die afkortingen worden overal gebruikt en zijn algemeen bekend.
-
mag hier ook een vertaling bij? Dit is een openbaar forum, geen prikbord voor machinisten ;)
Ja hoor, komen ze:
Utm = Utrecht Maliebaan
Lak = Lunetten aansluiting kruis
Bkp = Blauwkapel
Ut = Utrecht Centraal
Ah = Arnhem
Em = Emmerich
-
De afkortingen van de stations had ik wel bedacht....
Alleen de +95 was niet helemaal duidelijk, betekend dit 95 minuten later dan volgens de geposte dienstregeling ?
In dat geval ben ik net 5 min te laat ;D Ik zit weer waar ik hoor te zitten... op m'n werk 8)
Ferry
-
Ferry!, je hebt helemaal goed gegokt. :)
-
@Paul hoezo die afkortingen worden overal gebruikt en zijn algemeen bekend.
Binnen een bepaalde groep wel. Ik heb ook even op 't hoofd zitten krabben wat 't allemaal had kunnen zijn, terwijl ik toch zeer algemeen bekend ben met de spoorwegen...
-
@Paul hoezo die afkortingen worden overal gebruikt en zijn algemeen bekend.
Dan zal ik op straat eens een steekproef houden over de houdbaarheid van die stelling ;)
@2278 dank. Ik begreep dat het afko's van stationsnamen waren, maar ik kon ze niet allemaal duiden. Ik doe vooral aan modelspoor.
mvg, Paul
-
stomme ding niet gezien >:(
leg de volgende keer zo`n schema ff uit
gr jan
-
@Paul hoezo die afkortingen worden overal gebruikt en zijn algemeen bekend.
Dan leef je in een beperkt wereldje zeg. ;)
-
Mensen, het is hier een modelspoorforum en alles wat met grootspoor te maken heeft is bijzaak.
Er zijn voldoende alternatieven die je beter op de hoogte brengen van tijden ed. dan BNLS..
Niemand een plaatje btw? ;) ::)
-
Er is al wel een filmpje (http://www.flickr.com/photos/rinse_bunnik/5432992121/) van Rinse Bunnik (y)
-
Spoorafkortingen kon je altijd vinden in de LV.
;D Oh, sorry, de Lijst van Verkortingen ;D
-
Dan leef je in een beperkt wereldje zeg. ;)
Dat valt reuze mee hoor ;) Alleen zoek ik wel eerst even iets uit en kijk wel verder dan mijn neus lang is (y)
-
Dat geloof ik graag hoor. Echter, Mark Beekman slaat de spijker op de kop: dit is een modelspoorforum en geen professioneel- of spottersforum. Er zijn hier genoeg mensen voor wie grootspoor (op detailniveau) buiten het interesseveld valt. Strooien met afkortingen die allemaal cryptische zinnen opleveren lijkt me dan een beetje misplaatst.
Enfin, genoeg gezeurd. Mooi filmpje. Hopelijk kan de 252 zo'n rit nog eens op eigen kracht ondernemen.
groet, Paul
-
Er is al wel een filmpje (http://www.flickr.com/photos/rinse_bunnik/5432992121/) van Rinse Bunnik (y)
Op het gevaar af wat grootspoorderig off topic te worden: die 252 rijdt tussen twee koppelwagens. Weet een van de ingewijden welke wagen(nummer)s dat zijn?
Hans
-
Er is al wel een filmpje van Rinse Bunnik (y)
met een foutje in de onderschrift. Wordt geschreven over een Plan K, Plan E en Plan W als remrijtuigen. Maar ik denk toch echt dat die Karel een Dirk is ;) Wel een leuk filmpje (y)
Groeten Erwin
-
Tja, grootspoor mag dan wel off toppic gevonden worden, het dient toch voor velen als voorbeeld op de modelbaan.
Zo ook in dit geval, alleen nu nog het materieel zien te vinden ( en budget ) ;D
Neemt niet weg dat ik baal dat ik het net heb gemist vanmiddag.... :-X
Ferry
-
Het fraai glimmende stel passeerde met bijna 2 uur vertraging vanmiddag wel langs mijn lens! KLIK (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5433402635/) (y)
-
Nee hoor dat is een bruine doos, met Vmax 100 km/h ;D
Echnie! ;)
-
nou is de 252 weer in de afleveringskleur.
Blijft de Mat. 46 nou ook in dezelfde kleur??
Wij zien het verschil uiteraard wel maar de oppervlakkige toeschouwer/museumbezoeker ziet volgens mij 2 dezelfde treinstellen.
-
Op het gevaar af wat grootspoorderig off topic te worden: die 252 rijdt tussen twee koppelwagens. Weet een van de ingewijden welke wagen(nummer)s dat zijn?
Hans
Is dat niet vermeld toen de wagons richting Duitsland gingen in januari? Want waren dat niet de wagons die een tijdlang bij de Waalhaven hebben gestaan na de overbrenging van de DE-III 27?
-
Wij zien het verschil uiteraard wel maar de oppervlakkige toeschouwer/museumbezoeker ziet volgens mij 2 dezelfde treinstellen.
die moeten dan maar beter kijken.
-
nou is de 252 weer in de afleveringskleur.
Blijft de Mat. 46 nou ook in dezelfde kleur??
Wij zien het verschil uiteraard wel maar de oppervlakkige toeschouwer/museumbezoeker ziet volgens mij 2 dezelfde treinstellen.
Wat maakt het allemaal uit? Vroegah toen hier in Den Haag goederentrams reden wilde mensen ook altijd bij de halte instappen omdat ze dachten dat er een tram aankwam. Dus dat verschil zag men ook al niet... Voor 'leken' is een trein een trein en ziet toch geen verschillen...
-
;D ;D
helemaal mee eens!
Maar ik zat zo eens te denken als zijnde een gewone standaard museumbezoeker
Voor zover ik weet/begrijp is het een beetje de policy van het Spm om de tentoongestelde stukken in aflevertoestand te tonen,dus vanuit dat oogpunt is er geen andere mogelijkheid met de Mat. 46,maar dan zou de 1202 ook turkoois moeten zijn ipv. berlijns blauw,toch?
-
Spoorafkortingen kon je altijd vinden in de LV.
;D Oh, sorry, de Lijst van Verkortingen ;D
Het grappige is dat op de voorkant van de officiele lijst van verkortingen inderdaad "LV" stond.... NS denkt allee maar in afkortingen ;D
-
nou is de 252 weer in de afleveringskleur.
Blijft de Mat. 46 nou ook in dezelfde kleur??
Wij zien het verschil uiteraard wel maar de oppervlakkige toeschouwer/museumbezoeker ziet volgens mij 2 dezelfde treinstellen.
Van mij mag Mat.46 weer in het grasgroen met snor geschilderd worden, het liefst met vishaak en de reclamebanen (y).
-
Haast ongelooflijk dat dit treinstel weer helemaal in goede staat nu terug is, nadat het jarenlang heen en weer is gesleept en alleen de vrijwilligers van Stibans zich erom bekommerden. Petje af.
-
Op zaterdag 12 februari 2011 was ik in het Spoorwegmuseum en wat stond daar binnen te pronken, de schitterend opgeknapte NS 252!
Het interieur ontbreekt nog, evenals de elektrische installatie. Als het goed is, zijn de gereviseerde tractiemotoren in de wielstellen al wel geplaatst.
Het treinstel staat aan de zijkant van de grote hal, misschien dat met een beetje mazzel het treinstel er tijdens On traXS! ook nog staat.
Hier zien we de kop van de Ck met de kleine bagageruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_1.jpg)
Aan de andere kant de kop van de El2 - BCk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_2.jpg)
Zeer fraai is de afwerking van de deuren en de ramen.
Alle plakbriefjes van het transport zitten nog erop.
Die jongens in Delitzsch hebben knap werk geleverd, alle eer! Jammer dat men in Duitsland besloten heeft geen museummaterieel meer te gaan restaureren. Daarom is de afbouw nu de zorg van het Spoorwegmuseum geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_3.jpg)
Voor koperdieven is er weinig hoop. De beschermpijpen voor de elektriek zijn al wel weer gemonteerd, maar het koperwerk moet nog aangebracht worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_4.jpg)
Het zou wel mooi zijn om de NS 252 door Nederland te zien rijden samen met het fraaie bijpassende postrijtuig!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans252_5.jpg)
Gerard
-
met een beetje mazzel het treinstel er tijdens On traXS! ook nog staat.
Ik denk dat we die donderdag fijn naar buiten duwen... ;D
-
Wel een verschil met 1988. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans_treinstel_252_en_werkgroepleider_Hans_Altena_Rsd_dec_1988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans_treinstel_252_en_werkgroepleider_Hans_Altena_Rsd_dec_1988.jpg)
SK
-
Ik denk dat we die donderdag fijn naar buiten duwen... ;D
Waarom, hij staat daar aan de zijkant niemand in de weg!
Gerard
-
Ik had er nog bij moeten zetten: "als ie nog niet al verwijderd is..." ;D
Kijk maar, geen plek. http://www.spoorwegmuseum.nl/upload/div/plattegrond.pdf
-
's Maandags, als het museum gesloten is, dan worden de nodige rangeerwerkzaamheden in de hal uitgevoerd.
Volgens de plattegrond zullen er inderdaad enkele stoomlocomotieven blijven staan.
Ik hoop dat de 252 dan buiten op een goede fotografisch te bereiken plek wordt neergezet.
Gerard
-
Mooi, hoef ik niet te duwen iig. :)
-
Zou helemaal mooi zijn als de 252 ooit in combinatie met de Pec en het mat. ´46 stel zou gaan rijden.
Hij ziet er al mooi uit!
Maarten
-
Doe de twee hondekoppen er dan ook maar bij! :-* :)
-
Wel een versvchil met 1988. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans_treinstel_252_en_werkgroepleider_Hans_Altena_Rsd_dec_1988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stibans_treinstel_252_en_werkgroepleider_Hans_Altena_Rsd_dec_1988.jpg)
SK
wel een erg jonge (maar nu denk ik vooral trotse) projectleider (y)
mvg,
Robin
-
Mag je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel aannemen dacht ik zo :)
-
Ik had er nog bij moeten zetten: "als ie nog niet al verwijderd is..." ;D
Kijk maar, geen plek. http://www.spoorwegmuseum.nl/upload/div/plattegrond.pdf
Dat komt waarschijnlijk ook omdat die plattegrond al gemaakt is, toen er nog geen zicht was wanneer die 252 terug zou komen. Ik verwacht niet zo snel dat het stel weer weg zal gaan daar, en zowieso zie ik nogwel wat gaatjes op die plattegrond hoor ;)
-
wel een erg jonge (maar nu denk ik vooral trotse) projectleider (y)
Die Hans Altena... heb hem en de 440=252 ruim 26 jaar geleden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.msg302107.html#msg302107) voor het eerst gezien. Eindelijk staat het stel daar waar het hoort na zijn buitendienststelling op 1 oktober 1968... Hans kan samen met Henk (Eijssens) en Peter (vd Vlist) trots zijn op dit resultaat.
-
Ik denk dat we die donderdag fijn naar buiten duwen... ;D
Zucht het typische meuseumbeleid bestaat dus nog...... iets laten opknappen, bakken geld uitgeven aan restauraties en het technisch in orde brengen van het materieel om het vervolgens weer te laten verpieteren. Ik hoop van ganse harte dat jullie de 252 weer heel snel naar binnen duwen en en hem weer rijvaardig maken en ook rijvaardig houden en niet iedere 10 jaar naar Tilburg trekken voor een likkie verf zoals de DE3 en 3737 !!
-
Zucht het typische meuseumbeleid bestaat dus nog...... iets laten opknappen, bakken geld uitgeven aan restauraties en het technisch in orde brengen van het materieel om het vervolgens weer te laten verpieteren.
Stig is niet van het museum, Stig is van de Ontrax/TM*-sekte... Hè Stig?
*niet zijnde Ter Meulen Post...
PS
Robin, dat weet jij vast: valt de 252 nu ook onder de hoede van het NSM (net als de 1010)?
-
Robin, dat weet jij vast: valt de 252 nu ook onder de hoede van het NSM (net als de 1010)?
Sterker nog: de 252 ís van het Spoorwegmuseum, de Stibans bestaat namelijk niet meer.
-
Hûh??? Waarom vertelt niemand mij ook wat...
Een betere status is nauwelijks denkbaar voor de 252, en dat door geplande proefnemingen die uiteindelijk toch niet doorgingen eind jaren zestig/begin jaren zeventig...
Is de Stibans overgegaan in het NSM?
-
Stig is niet van het museum, Stig is van de Ontrax/TM*-sekte... Hè Stig?
Ik schrok al...........zoals velen al opperde zou het toch prachting zijn als dit stel straks weer rond rijdt samen met de pec, mat 46 en/of een hondekopje. (y)
-
Hûh??? Waarom vertelt niemand mij ook wat...
Een betere status is nauwelijks denkbaar voor de 252, en dat door geplande proefnemingen die uiteindelijk toch niet doorgingen eind jaren zestig/begin jaren zeventig...
Is de Stibans overgegaan in het NSM?
He, er is ook nog leven naast de modelspoorhobby ;)
Er is volgens mij nog wel een groepje actief, want de website bestaat nog wel en wordt ook nog bijgewerkt (waar trouwens op staat dat het stel later deze maand naar Blerick zal verhuizen in afwachting van verdere werkzaamheden) maar de Stibans heeft zichzelf opgeheven omdat de doelstellingen waren bereikt.
Zie ook hier: http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2517&highlight=stibans
-
Jammer Frank dat je RH niet meer leest, dan had je dit vorig jaar al geweten.
SK
STIBANS
Tijdens de laats gehouden donateursvergadering van de STIBANS is meegedeeld dat de STIBANS in zijn huidige vorm ophoud te bestaan. Een van de redenen is dat de STIBANS erg weinig actieve vrijwilligers heeft. Ondanks herhaalde oproepen en pogingen om nieuwe actieve leden te werven is dat niet gelukt. Dat is een van de redenen om een andere weg in te slaan. De hoofdreden is echter dat men het idee heeft dat het bestaansrecht van de STIBANS enigszins is weggevallen. Er is op dit moment geen "bedreigd" materieel wat in de ogen van de STIBANS bewaard moet worden. Nu niet en in de nabije toekomst ook niet. Een van de oprichters van de STIBANS sprak dan ook uit hij altijd had gehoopt dat de STIBANS zich ooit weer zou kunnen opheffen. Dat zou namelijk betekenen dat hun "werk er op zat" Met een goede toekomst voor de 252 en de 162 in het verschiet lijkt deze dag nu te zijn aangebroken. De STIBANS blijft overigens wel bestaan, maar in een iets minder actieve rol
Verdeling van het Stibans-materieel: De 252. Gaat naar het NSM. In het verleden zou de 252 bijna "exclusief" voor de SGB gaan rijden op Goes-Vlissingen. Die toekomst-plannen zijn mede de reden geweest om de grote subsidie aan de Stibans te verlenen. Ondertussen hebben de Vrienden van het Spoorwegmuseum de revisie van de elektromotoren van het treinstel 252 betaald en deze zijn inmiddels in de draaistellen ingebouwd. Rest, na de inbouw van het interieur, nog de revisie van de apparatenkasten , luchtappendages en het trekken van de bekabeling. 1010. Was een bruikleen-overeenkomst. Deze is nu definitief van eigenaar gewisseld. De 162 is samen met de Bovenleidingsmontagewagen en een Hbiss overgegaan naar de Stichting 162. (oud werkgroepleden van de STIBANS). De mP Jules, mat'24 houtwagen en de hothopper zijn naar Herik Rail in Amersfoort gegaan. Puur ter decoratie van de loods De stalen D 6080 gaat naar de Stichting TEE.en de D 6072 gaat naar de HIJSM. De twee koppelwagens en de draaistelwagen gaan naar RAS-rail/Shunter. En de twee overgebleven Koppelwagens gaan naar de RRF in Rotterdam. Van de Gs-en is de 973-0 gesloopt, de 519-3 (opslag) van het voormalig project het Wildveld College in Blerick gaat net als de 3 Platte wagens (Rs), een draaistelwagen, een ketelwagen (Piet van Beurden) en de NS laadkist naar het historisch bestand van de SGB. Hbis 011-4 gaat naar de Stichting mat'54 en de STIBANS zelf behoudt de 5 Hbiss-en en de stalen D 6082. Als laatste gaat Sik 286 naar een particulier in Blerick. Het zou eigenlijk mooi zijn als het "ensemble" Ongevallenkraan van het NSM,, Houtwagen van Herik en de bruine Stalen D 6082 bij elkaar komen te staan. Dan is de oude NS-ongevallentrein weer compleet!-HR
-
Sterker nog: de 252 ís van het Spoorwegmuseum, de Stibans bestaat namelijk niet meer.
Ik hoef de vraag dus niet meer te beantwoorden :-) Het klopt, de 252 is nu van het NSM.
mvg,
Robin
-
Heeft nog iemand foto's gemaakt te Emmerich?
Als ik goed geinformeerd ben is er te emmerich een loc-wissel geweest.
-
Jammer Frank dat je RH niet meer leest, dan had je dit vorig jaar al geweten.
Als jullie OD weer in de redactie opnemen en PK laten gaan neem ik weer een abonnement!
Maar... dank voor het inhoudelijke bericht Krasmans, ik ben weer helemaal op de hoogte.
-
Als jullie OD weer in de redactie opnemen en PK laten gaan neem ik weer een abonnement!
Maar... dank voor het inhoudelijke bericht Krasmans, ik ben weer helemaal op de hoogte.
Frank, OD heeft geen tijd voor RH, hij zorgt er nu voor dat Rail Magazine met fraaie artikelen komt.
Gerard
-
Even een paar leuke ansichten uit de periode dat deze stellen in dienst kwamen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ansicht_Hoek_van_Hollander_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ansicht_Hoek_van_Hollander_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ansicht_interieur_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ansicht_Interieur_2.jpg)
-
Frank, OD heeft geen tijd voor RH, hij zorgt er nu voor dat Rail Magazine met fraaie artikelen komt.
Dat weet ik Gerard, daarom noemde ik dat ook als voorwaarde om weer een abonnement te nemen. ;D
Maar, even zonder gekheid, RH was voor mij hèt blad toen het nog artikelen van Otto bevatte...
-
Het is hier voorbijgegaan, maar laatst is de 252 weer naar het Spoorwegmuseum gestuurd. Volgens de site gaan ze het stel restaureren. (eindelijk) Aankomende zaterdag ga ik weer naar het spoorwegmuseum toe, om wat meer details te krijgen!
-
Veel zal je niet te horen krijgen. Er wordt aangevangen met de inbouw van het interieur. Hoe dit in zijn werk zal gaan qua volgorde en werkwijze is verder nog niet bekend. Het wordt gedaan in wereld 4, dus zichtbaar voor het publiek, maar ga er maar vanuit dat ze nu nog niet begonnen zijn.
mvg,
Robin
-
Krijgt de 252 nou het zelfde (kleur) interieur als de twee plaatjes van mat '35 hierboven?
-
geen idee. Hier zijn verder nog geen mededelingen over gedaan.
mvg,
Robin
-
Fotootje van gisteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0561.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GEDC0561.jpg)
Helaas staat de stroomafnemer er niet goed op, maar mijn fototoestel is dan ook maar 7 MP, dus is het maken van goede foto's niet zo makkelijk.
-
dat ligt niet aan de pixel's ;), je stond er te dicht op, en hij is een beetje overbelicht :(
-
Is gewoon niet scherp (te lange sluitertijd denk ik).
-
Krijgt de 252 nou het zelfde (kleur) interieur als de twee plaatjes van mat '35 hierboven?
Als het grijze 1e klas interieur van de 1811 na bijna 40 jaar opslag zich goed gehouden heeft zal het er ongetwijfeld in komen.
-
Mooi, kunnen we het 1 maart weer naar buiten duwen... 8) ;D
Het is hier voorbijgegaan, maar laatst is de 252 weer naar het Spoorwegmuseum gestuurd. Volgens de site gaan ze het stel restaureren. (eindelijk) Aankomende zaterdag ga ik weer naar het spoorwegmuseum toe, om wat meer details te krijgen!
-
Ik wil hem toch nog wel even bekijken tijdens Ontraxs. Volgens mij was de 252 er vorig jaar de vrijdag nog wel maar de zaterdag weggehaald, de vrijdag was het rotweer dus dacht ik dat maar op de zaterdag te doen....
Dus nu opnieuw een poging.
-
Dan heb je dit keer meer tijd, voorlopig bijft de 252 in het Utrechtse.
mvg,
Robin
-
Mooizo (y)
-
(http://www.vriendenspoorwegmuseum.nl/images/stories/vvnsm/252%20in%20aflevertoestand%20klein.jpg)
foto: spoorwegmuseum
Dat ziet er toch een stuk beter uit ! ;)
Hoi
Eeuwig zonde deze nieuwe kleurstelling :'( :'(
Bart
-
Hoezo? ik vind hem juist mooi zo 8) in dat grasgroene vond ik hem juist minder
-
En de 273 weer grasgroen met recl.banen en litteken ;D :P.
-
Als het grijze 1e klas interieur van de 1811 na bijna 40 jaar opslag zich goed gehouden heeft zal het er ongetwijfeld in komen.
Zal het 42-44-jarige interieur van de 27 dan niet goed zijn? Het treinstel staat maar niets te doen, de laatste tijd.
-
Eeuwig zonde deze nieuwe kleurstelling :'( :'(
"Nieuw" ???
Die heeft-ie pas meer dan 25 jaar...
-
En de 273 weer grasgroen met recl.banen en litteken ;D :P.
Het vorige litteken is anders net geheeld ;D
-
Sander, ik zou dan donderdagochtend maar vast de foto's nemen, want hij staat dit jaar binnen.
Hij doet dan dienst als scheidingswand op het eerste spoor gezien vanaf het restaurant :)
-
"Nieuw" ???
Die heeft-ie pas meer dan 25 jaar...
Niet helemaal, hij is voor de opknapbeurt in Duitsland ook nog uitgerust geweest in grasgroen met gele snor.
Eelco
-
en dat ziet er dus veel beter uit ;D
Bart
-
De kleurstelling zal altijd ene kwestie van smaak blijven. Bij dit materieel vind ik deze kleurstelling het beste passen, dit omdat het ook de leeftijd/oudheid van dit type materieel extra benadrukt. Grasgroen is naar mijn idee voor dit materieel al te nieuw.
-
Ik heb nergens gehoord dat het mat '40 interieur van de 1811 nog bestond. Echter is er dan niet genoeg 2e klasse interieur, want bij mat '40 is er maar 1 open afdeling, en bij mat '36 2 afdelingen.
Echter vind ik dat het interieur van de 27 gebruikt kan worden. Is het goedkoopst, het lijkt heel veel op elkaar, en de 27 staat toch maar niets te doen.
-
@erikvd14
wil je nou echt voorstellen dat er uit een compleet museumtreinstel interieurdelen gehaald moeten worden om een ander treinstel te herstellen?
Dit slaat echt nergens op.
De 27 is van binnen geheel origineel, en dat hoort ook zo te blijven, ook al is deze niet rijvaardig.
Wat nu nog niet is, kan altijd nog komen. Maar als je gaat slopen, dan is er geen redden meer aan.
Er is door de Stibans in de loop van de jaren genoeg interieurdelen verzameld om het treinstel kompleet te krijgen. Alleen zullen deze wel opnieuw bekleed moeten worden, gezien de staat van de bekleding. En de stof is gewoon nieuw te maken, zeker met de huidige productiemethoden.
Groeten Arjen
-
Een ding wat niet vergeten dient te worden in de discussie over de kleurstelling, is dat in tegenstelling tot de 273 en de in een ander draadje besproken 41, EL2 252 nooit in een andere kleurstelling dienst heeft gedaan. Ja, uiteindelijk heeft het stel in het grasgroen rond gereden, maar als ELD3 418/440 (na de aflevering van de eerste Plan V's).
Zover ik weet heeft ook geen enkel stel van de overgebleven El2's ooit in het grasgroen gereden, en zijn er zelfs enkele in de originele kleurstelling buiten dienst gegaan in de eerste helft van de jaren 60 (zover ik weet).
Daarom ook zou een hypothetische heimwee expres combinatie van de 252 en 273 historisch niet verantwoord zijn, aangezien de 252 in ~1942 de extra tussenbak kreeg, en dus ruim voor de aflevering van de 273.
groeten,
Sander
-
Nou, ik ga me daar toch op verheugen, Zelfs als het Hondekopstel en de Pec nog bijgeplaatst worden...
-
Echter vind ik dat het interieur van de 27 gebruikt kan worden. Is het goedkoopst, het lijkt heel veel op elkaar, en de 27 staat toch maar niets te doen.
Niet mee eens. Ook al staat de 27 stil, het is een compleet bewaard gebleven stuk vormgeving dat bij zijn presentatie de vormgevingswereld en de spoorwegwereld op zijn zachtst gezegd positief verraste. Dat dan uit elkaar halen, doet die hele geschiedenis teniet.
Eelco
-
durf het bijna niet te vragen, er waren geruchten dat de 252 ook rijvaardig zou worden, is daar iets over bekent?
-
Dat is geen gerucht, dat is al meer dan 40 jaar de bedoeling. Alleen de praktische kant van de zaak is een beetje een punt van lange adem. De revisie is (uit mn hoofd) in 4 delen opgesplitst: 1. het casco (da's klaar), 2. de techniek (da's ook klaar), 3. de elektrische installatie (dat moet nog) en 4. het interieur (dat wordt nu voorbereid).
Voor 4. moeten ook dingen uit 3. geregeld zijn.
Het gaat er uiteindelijk van komen, al zal het nog even duren.
-
Zijn daar voor ook echt onderdelen bewaard gebleven of dienen die nieuw gefabriceerd te worden?
En word het dan ook mogelijk ook solo te rijden? (En word het stel dus voorzien van ATB en de hele reutemeteut.)
Of zodanig dat ie achterop mee zou kunnen lopen?
-
Dat is geen gerucht, dat is al meer dan 40 jaar de bedoeling. Alleen de praktische kant van de zaak is een beetje een punt van lange adem. De revisie is (uit mn hoofd) in 4 delen opgesplitst: 1. het casco (da's klaar), 2. de techniek (da's ook klaar), 3. de elektrische installatie (dat moet nog) en 4. het interieur (dat wordt nu voorbereid).
Voor 4. moeten ook dingen uit 3. geregeld zijn.
Het gaat er uiteindelijk van komen, al zal het nog even duren.
Eén puntje vergeten: De rem en pneumatische installatie.
Is toch wel nodig want als je zou rijden dan wil je ook graag stoppen en het stel niet bij zijn eerste rit al door een stootjuk laten rijden.
En dat wordt nog moeilijk genoeg want evenals de PEC heeft de 252 schijremmen met een totaal andere remkarakteristiek dan een blokkenrem van 273 en 386.
En ja, de Pec kan ook altijd makkelijk meerijden maar is een stuk lichter dan de 252.
De 252 zal meer krachten in de trekboom geven als de pec.
Maar daarom hoeft het niet fout te gaan, alleen de kans op vlakke plaatsen is dan een stuk groter bij gecombineerd rijden.
En ATB is verplicht momenteel, dus er zal minimaal ATB-E in moeten komen wil men er mee gaan rijden.
-
De kleurstelling zal altijd ene kwestie van smaak blijven. Bij dit materieel vind ik deze kleurstelling het beste passen, dit omdat het ook de leeftijd/oudheid van dit type materieel extra benadrukt. Grasgroen is naar mijn idee voor dit materieel al te nieuw.
Mat '36 heeft maar heel kort in grasgroen gereden. ik meen me zelfs te herinneren dat sommige stellen die kleur nooit hebben gehad.
Dirk
-
Zijn daar voor ook echt onderdelen bewaard gebleven of dienen die nieuw gefabriceerd te worden?
En word het dan ook mogelijk ook solo te rijden? (En word het stel dus voorzien van ATB en de hele reutemeteut.)
Of zodanig dat ie achterop mee zou kunnen lopen?
Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed.
De Stibans heeft de afgelopen decennia helemaal niet zo stil gezeten als misschien het geval lijkt,. Er zijn goederenwagens vol met onderdelen verzameld en gecatalogiseerd.
Het interieur komt er weer volledig in en ooit zal de 252 weer rijden.
Het is alleen een kwestie van tijden geld, maar de overdracht aan het spoorwegmuseum heeft enkele dingen wel eenvoudiger gemaakt.
Je kunt helpen door Vriend van het Spoorwegmusuem te worden en een ruime donatie te doen :-)
Dirk
-
Ik durf haast te zeggen dat er geen treinstel is dat zo'n grote en goed gedocumenteerde onderdelenvoorraad heeft als de 252...
Is dat allemaal zo onbekend trouwens? :s
-
Ik durf haast te zeggen dat er geen treinstel is dat zo'n grote en goed gedocumenteerde onderdelenvoorraad heeft als de 252...
Is dat allemaal zo onbekend trouwens? :s
Tja, je zou toch denken dat de STIBANS genoeg van de daken heeft geroepen over de 252,
Dirk
-
@DWEM, Je ziet Dirk dat het waarschijnlijk al zolang geleden is dat we bezig waren met het demonteren van onderdelen dat het bijna vergeten is.
Laten we niet vergeten dat H.v.A. uit Noord-Holland hier een heel belangrijk aandeel in heeft gehad.
Zelfs op een zaterdag nog in Leidschendam samen met een aantal mensen een paar Pecs leeggehaald aan onderdelen voor de 1902 en de 252.
Remkranen van het juiste type waren er ook nog op proefstanden in Haarlem, dus die ook nog met veel vijfen en zessen los kunnen krijgen.
Er zullen best vragen genoeg zijn, maar ik weet heel erg zeker dat die vragen binnenkort wel beantwoord zullen worden.
De mensen dicht bij het vuur zullen meer weten maar het is niet aan hun om wat te zeggen.
Voor zover ik weet zal het stel rijvaardig worden maar daar moet nog heel wat voor gebeuren.
En dan niet alleen de technische zaken zoals het inbouwen van alle mechanische, pneumatische en electrische apparatuur.
Remproefritten, detectiekarakteristieken, retourstroomvervuiling en impedantiekarakteristiek, het moet allemaal weer uitgevogeld worden.
Tuurlijk, het heeft altijd gereden, maar de spanning is geen 1500 Volt= meer maar 1800 Volt=, ATB is in het spoor gekomen en daar mag dit treinstel geen verstoring aan geven.
Maar het is te doen maar gun de organisatie die het moet laten doen (spoorwegmuseum) de tijd.
Trouwens, het is niet de STIBANS die in eerste instantie de 252 bewaard heeft.
NS zelf wilde het treinstel gebruiken voor proeven met chopperinstallaties.
Toen dat niet doorging en het treinstel een beetje stond weg te kwijnen in Haarlem heeft de STIBANS het stel voor sloop behoed.
Henk Boshuyzen
(Die de 418/440 nog in de rijdende dienst heeft onderhouden)
(418 werd 440 toen de eerste plan V's kwamen, 440 werd O440 toen plan V 441 kwam en werd na afvoer eigenlijk al weer 252 door het uitnemen van de middenbak)
-
Gezien sommige vragen op dit forum denk ik dat het toch de moeite loont de onderstaande link eens te openen en de geschiedenis van de 252/418/440/O440/252 te lezen.
Ik kan me indenken dat sommigen op dit forum het stel nooit hebben zien rijden.
De link: http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/
Groet,
Henk Boshuyzen,
-
Schitterend dat dit treinstel weer rijvaardig wordt gemaakt. Maar ergens is het toch een bizar gegeven dat een treinstel na minstens 44 jaar stilstand weer op eigen kracht zal gaan bewegen. De complete levensloop van menig railvoertuig past binnen die periode. Frankenstein is er niets bij... :)
-
Bizar?
Wat denk je van de mBD 9107 die in 1927 begon en in 1989 weer als museumstel op de baan kwam?
Het motorrijtuig is nu zo'n beetje 85 jaar en ontvangt nog steeds geen AOW!
Maar goed, de 252 is in ieder geval beter af als zijn belgische tegenhanger, Mat. '35.
-
By the way, voor degene die geen nieuwsbrief van het spoorwegmuseum ontvangen,
Lees hier het laatste nieuws op de site van het Spoorwegmuseum:
http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/agenda/restauratie_mat36.html
-
Het is erg fijn dat er eindelijk aan het treinstel wordt gewerkt!
Echter, als het treinstel over 2 jaar klaar is, wat is er verschillend met de oorspronkelijke uitvoering uit 1938. Ik weet ATB en omroepinstallatie?
Wat zijn nog meer (moderne) eisen?
-
Vooral allerlei klein en (meestal) onzichtbaar gefrutsel, zoals het type bekabeling.
-
Er is nog geen definitief plan hoe het stel op te bouwen, dus is daar nog niets zinnigs over te zeggen...
-
Een ander vraagje (is misschien al gesteld en beantwoord :-X), maar ik zag dat de raamprofielen met popnagels (zie foto) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raam_252.jpg) bevestigd zijn, wordt dit nog weggewerkt?
-
Origineel zaten de lijsten geklonken, en dan is deze moderne variant daarop toch een heel stuk eenvoudiger aan te brengen anno nu.
Of ze daar nog wat aan gaan doen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het in de planvorming wat minder belangrijk is in eerste instantie, er is wel meer te doen nog natuurlijk :p
-
Een beetje oud stof verwijderen, maar ik heb vernomen dat de 252 aanwezig zal zijn op NS-175 op 20 september. Heeft iemand inmiddels recentere foto's van het interieur? Ik neem aan dat het interieur van de 1811 niet is gebruikt. Is het interieur van de 252 te vergelijken met dat van de 27?
-
Wat bedoel je met het interieur uit de 1811?
Verder valt er nog niet zoveel te zien aan het interieur, zo ver is men daar nog niet mee namelijk. Voor dat ingebouwd kan worden met er ook een vloer, wanden, tussenwanden en plafonds in.
Uiteindelijk zal het interieur redelijk lijken op het interieur uit de 27 dat is immers van dezelfde tijd. Wil je het echt weten zul je even moeten zoeken op Het Utrechtsarchief.
Verder is er nog geen definitief plan wat de bedoeling is met allerlei materieel met NS175 dus ik zou dat nog even afwachten...
-
Voor de stand van zaken kun je beter terecht op het forum van de museumspoorlijnen , de nmld .
-
Daar mogen we hier tochookwel over praten ;)?
-
Tuurlijk :) , maar degenen die daar de voortgang melden hebben niet altijd zoveel met modeltreinen. Dus posten ze vooral daar. Die informatie die daar staat hierheen overplanten levert hiero vaak inhoudelijke vragen op die daar al eerder in het draadje beantwoord waren.
-
Ik vermaak me prima op beide fora ;)
-
En daar ben je niet de enige in :-)
Mvg,
Robin
-
Hier nog een..
Michael
-
En nu in model (y)
-
Op http://stibans.nl/ is een paar dagen geleden een nieuwsbrief geplaatst met daarin vollop informatie over de 252.
-
laatste update van de site dateert (volgens de site zelf) van 14 februari 2014.
Kan zelf ook niets recent vinden..... behalve een nieuwsbrief van, juist 2014...
-
Ja, maar laat die nou geplaatst zijn op 26 April 2015, en in de nieuwsbrief lees ik voornamelijk zaken die volgens mij afgelopen jaar tot recent uitgevoerd zijn, dus ik denk dat er wat jaartallen niet helemaal kloppen ;)
-
Die nieuwsbrief heb ik al eens gelezen, en dat was niet onlangs...
-
Zo, 2017 is bijna weggetikt en de laatste Stibans nieuwsbrief die ik kan vinden stamt uit 2016. Ik ben zo benieuwd of er alweer ontwikkelingen zijn te melden rond de 252. Het laatste wat ik weet is dat de loods in Blerick op slot ging vanwege in het dak aangetroffen asbest. Is dat inmiddels allemaal gesaneerd en mogen de noeste restaurateurs weer verder met de in de jaren zestig aangevatte restauratie van de 252? Wie heeft er wat informatie van binnenuit te delen?
Mvg, Paul
-
Toen ik in oktober in Blerick was, stond de 252, samen met o.a. de 2215 en een volledig gesptripte 500/600 in het voorste deel van de NSM loods. Deze was gewoon toegankelijk , in tegenstelling tot het gedeelte daarachter, welke geheel afgesloten en dichtgeplakt was.
Groeten,
Edwin
-
Volgens mij is de 252 overgedragen aan het NSM (met ander materieel zoals de Pec en de 1010) en bestaat de Stibans niet meer. Wel laten ze een uitstekende erfenis na: veel bewaard materieel dat er anders mogelijk niet meer was geweest.
-
Correct, echter ligt het project daar nog steeds stil door de problemen.
-
Jammer! Maar niets aan te doen. Je blijft afhankelijk van externe hulpbronnen. Geld, vrijwilligers, kennis en faciliteiten. Dat laatste is ook nogal van belang, dat blijkt maar weer.
-
Meer een gevalletje onmacht helaas ;)