BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: bouderij op 27 January 2011, 21:08:58
-
Ik wil nu mijn containerterminal gaan bouwen maar loop gelijk tegen een probleem aan.
Onder de terminal lopen 4 sporen en eindigen alle 4 bij een stootblok. De loc zal de wagons er dus altijd onder duwen anders komt deze vast te staan tussen de te lossen wagons en het stootblok. Hoe weet de machinist nu dat de laatste wagon nog net bereikbaar is voor de grijper of dat de trein net te ver is doorgereden. Het stootblok ligt uiteraard iets verder naar achter, anders zouden ze het een stopblok moeten noemen.
Graag tips over te gebruiken seinen e.d..
Ik kan mij voorstellen dat als de verste wagon er bijna is de wielen een contact maken waardoor het sein op rood springt. Het sein zal dan op het eind moeten staan omdat er verschillende lengtes treinen komen.
Moet er tussen de sporen ook bordjes met afstandsnetingen komen.
Heljan levert geen ijzertjes meer voor de containers, heeft iemand een alternatief.
Alvast bedankt, Marco
-
simpele oplossing, witte strepen op het weg dek waartussen de trein moet komen te staan zodat de kraan er gewoon bij komt, geen seintje nodig.
GreetZ Arjen
-
vier sterpen op het wegdek ???????
Het gaat om vier sporen waardoor er dus vier treinen onder de terminal gereden kunnen worden. Er is geen wegdek.
-
Arjen bedoeld dat het spoor bij een containerterminal normaal ''straatspoor'' is. Dat wil zeggen dat de sporen in het wegdek zijn geplaatst (erin laten zakken met de bovenkant van de spoorstaven gelijk met het wegdek) dat er bijvoorbeeld ook vrachtauto's makkelijk over het spoor kunnen rijden als er geen trein staat. Tussen de sporen bij de kraan staan dan de strepen op het wegdek naast het spoor.
Hier (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/5390324092/in/contacts/) zie je een voorbeeld van straatspoor.
Gr. Rick
-
Waar een wil is, is een weg......... ;D
-
O.k. maar ik heb marklin dus zal ik moeten balasten.
Dat betekent vier sporen onder de terminal.
De kraan kan over 1.80 meter naar links en naar rechts gereden worden.
Blijft de vraag hoe weet de machinist van de trein met 9 wagons, of met 4 wagons waneer hij moet stoppen.
-
Welke containerkraan/containerterminal heb je bouderij?
-
Als een trein over een bepaalde lengte geduwd wordt door een loc, bijvoorbeeld de terminal in, staat de machinist met een afstandbediening voor de loc die duwt op de 1e wagon, vooraan de trein. Kan de loc niet met een afstandsbediening worden bestuurd, staat 1 persoon voor de trein (opstapje van de wagon) en een machinist in de cabine van de duwende loc. De persoon vooraan staat in contact met de machinist in de loc en geeft aan hoe ver nog gereden moet worden voordat de trein goed staat.
Gr. Rick
-
Rick, dank je wel. even een paar preisertjes opzoeken. is goedkoper als seinen. Top.
Marco, Hetzelfde als jij. De containerterminal van heljan.
-
Graag gedaan, en succes ermee! (y)
Gr. Rick
-
De persoon vooraan staat in contact met de machinist in de loc en geeft aan hoe ver nog gereden moet worden voordat de trein goed staat.
Op welke manier in contact bedoel je? Het kan bijvoorbeeld met een walkie-talkie, GSM of Vlaggen. wat is in dit geval het meest gebruikelijk ?
-
gaat meestal dmv walkie talkie . Men ziet dit heel frequent tijdens havenrangeringen. Rangeerder met walkie talkie op voorste wagon, lok met lokbestuurder achter aan de trein
Mvg
Peter
-
Okee duidelijk (y)
Danku
-
O.k. maar ik heb marklin dus zal ik moeten balasten.
Dat betekent vier sporen onder de terminal.
De kraan kan over 1.80 meter naar links en naar rechts gereden worden.
Blijft de vraag hoe weet de machinist van de trein met 9 wagons, of met 4 wagons waneer hij moet stoppen.
Geen enkel probleem om de sporen te ballasten. Kijk maar eens in de nieuwe Railhobby bij het artikel over de containers. Zowel in de Put (= Europoort) en voor dee stad (Eemhaven/Waalhaven ) liggen de sporen op de terminal in het ballast.
SK
-
Sobat Kras Dank je wel voor de tip.
Heb nu net een online abonnement op de railhobby genomen.
Denk dat ik morgen de foto's kan bekijken.
Ze gaan inderdaad een aantal artikelen besteden aan containervervoer.
Ben alleen nog op zoek naar tips voor de metalen plaatjes voor in de containers zodat de magneten van de terminal ze op kan pakken
-
Dat wordt denkelijk flexen bouderij ;)
-
Hey Marco
Wat ik bedoelde te zeggen met die strepen is idd op straat spoor ECT op de maasvlakte bijvoorbeeld hanteert deze methode, trein moet tussen de haaks op het spoor getrokken strepen staan.
Andere oplossing is hier onder te zien, vergelijkbaar met jou situatie
(http://farm4.static.flickr.com/3278/3049760707_5e34d2d34a_z.jpg?zz=1)
Dit zijn ten tijde van de foto nog 4 kopsporen. hier konden de kranen echter bij komen tot aan het juk.
GreetZ Arjen
-
Hai m@rco.
wat bedoel je met flexen.
Hoe heb jij dit opgelost
-
Hoi Bouderij,
Ik moet dit ook nog gaan oplossen.
Kheb de metalen plaatjes (die je aan de binnenzijde van de bovenkant van de container moet bevestigen) gereserveerd en moet ze nog gaan ophalen.
Hoe had jij gedacht dit te gaan doen?
Marco
-
Hallo Arjen.
Het lijken wel stoplichten ipv seinen zo hoog in de lucht. als er toch altijd iemand op de voorste wagon staat kan de stootbalk inderdaad op het eind van de terminal staan.
-
Vaak is voor de mcn al bekend hoelang een spoor is en vaak wordt met een rangeerder gewerkt die dan idd voorop (in dit geval achterop) de trein staat om de rijweg te overzien, en de mcn kan de trein ook al neerzetten als deze achter de seintjes staat.
Deze seintjes worden ook niet door een Treindienstleider bedient maar door een operator van de terminal zelf, en kunnen een rode X of een witte lamp tonen, en zijn idd gewone straat stoplichten met 2 lampen.
GreetZ Arjen
-
Hoi M@rco, leuk die a in je naam.
Ik den aan 2 schroeven van de bovenkant naar binnen en deze dan in dezelfde kleur verven/spuiten als de container.
Moet alleen op zoek naar een mooi schroefje. Aan de binnenkant kun je eventueel een stukje hout tegen de bovenkant setten waar de schroef zich in vast zet, heb je gelijk wat extra gewicht.
Alleen mijn kraan krijgt wat kuren sinds vandaag. De touwtjes gaan niet maar op en neer.
Groetjes, Marco
-
Zowel in de Put (= Europoort) en voor dee stad SK
???voor zover ik weet heeft de europoort geen put en containerterminal.
De waalhaven en de maasvlakte beschikken wel over een "put" maar echter zonder terminal (die put dus)
-
Ben alleen nog op zoek naar tips voor de metalen plaatjes voor in de containers zodat de magneten van de terminal ze op kan pakken
Hallo Bouderij
Je geeft elf het antwoord al. Metalen laatjes dus. Die kun je ook zelf maken uit metaal en aan de binnenkant van de containers plakken. Wel even uitproberen hoe groot je ze moet maken met oog op het gewicht. Het moet wel omhoog kunnen
Johan
-
Hallo Johan,
De container van Heljan heeft twee contactpunten aan de boven-, buitenkant zitten voor het contact.
Ik denk dat die twee punten belangrijker zijn dan het plaatje aan de binnenkant. Dat zit er alleen voor het gewicht lijkt mij.
Dus met alleen een metalen plaatje ben ik er niet.
Heeft niemand hier ervaring mee?
Groetjes, Marco
-
hoi,
wij hebben al onze walthers containers voorzien van de orginele heljan strips.
werkt perfect. Een malletje gemaakt voor de 2 gaten. strip vanuit de binnenkant klikken in de gaten en klaar. Nadeel je ziet aan de bovenkant 2 metalen rondjes.
wij hebben het ook geprobeerd met met een stripje aan de binnenkant, maar dit werkt niet
daarom allen bij de walthers containers uitgevoerd en niet de orginele containers van b models en mehano
dennis/cornel
-
Hallo Dennis/Coronel.
Bij jullie weet je nooit tegen wie je praat, al zal er een van de twee nu op school moeten zitten, of vroeg uit. Zie je weet het nooit.
Jullie hebben inderdaad een hele mooie baan met oog voor details.
Jullie hebben je kraan ook teruggestuurd naar Heljan, hoelang heeft dat geduurd.
Wie heeft de ijzeren plaatjes nog in de verkoop, ik ben al op diverse internetwinkels geweest maar waar ik geweest ben kan deze niet meer leveren.
Groetjes, Marco
-
Hoi Marco,
Ik heb op het werk even ingelogd. we zetten meestel onze namen eronder omdat we samen bouwen.
de terminal is de laatste keer 2 weken weggeweest en werkt tot nu toe perfect.
Voor de stripjes zou ik eens Harlaar in badhoevendorp bellen
cornel
-
Hallo Cornel.
Harlaar, ga ik even proberen.
Met twee weken de terminal weer terug, is de kraan dan terug naar Heljan geweest of werd deze in Nederland nagekeken?
Bij wie heb je deze dan weggebracht of ook bij Harlaar.
Groetjes, Marco
-
Hoi Marco,
Onze terminal hebben we gekocht bij BMH.
Ik denk dat hij de eerste keer bij BMH nagekeken is met niet het gewenste resultaat.
Daarna heeft BMH de terminal naar Heljan gestuurd en is daar gerepareerd (bij terugkomst zat er een deense checklist in de doos). We hadden ook nog garantie.
Cornel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_43.jpg)
rechts onders staan de plaatjes!
SK
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_IMG_7602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_IMG_7602.jpg)
Waalhavengebied.
SK