BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: JurgeN65 op 23 January 2011, 22:22:42

Titel: Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 23 January 2011, 22:22:42
Hoi,

Afgelopen zaterdag de Rivarossi mat 46 (wisselstroom) gekocht en gelijk op de baan geprobeerd. OK, het was niet handig gelijk de treeplanken te installeren, maar alla...

Ik gebruik de ESU command station met de spanning op 19 volt ivm minder rijgedrag van een aantal Märlkin treinen. Bij het rijden viel het al op dat hij vrij veel vonkte en mede door het slecht rijgedrag door de treeplanken maar even naast de baan gezet.

Wat schetst mijn verbazing dat er blijkbaar iets heel erg heet was geworden binnenin en het model in brand vloog (hij stond dus _niet_ op de baan) !!! een deel van de zijkant (aan de aangedreven kant ter hoogte van het voorste wielstel) is dus weggesmolten. Nu heb ik al binnenin (zonder openmaken) proberen te kijken, maar afgezien van het printplaatje van de sluitseinen (van wat ik gezien heb bij een bespreking van dit model) zie ik niets wat er heet kan worden.

Nu ga ik wel terug naar de winkel.... Ik heb dit nog nooit gehad bij geen enkele trein, iemand enig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Rivarossie.jpg)

JurgeN

(http://)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: henk op 23 January 2011, 22:25:34
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: fissy op 23 January 2011, 22:29:07
werkt de booster beveiliging goed?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Floris Dilz op 23 January 2011, 22:44:59
met 1 ampere krijg je ook makkelijk dingen in de fik hoor... als je t maar goed doet.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Chris op 23 January 2011, 22:50:06
euh, hij stond niet op de baan en is toch ZO in de fik gevlogen ?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: stig op 23 January 2011, 22:54:13
Zie de smeltplek op z'n plank.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Overlord op 23 January 2011, 22:58:20
Oeps dat is zonde, ik zou zeker even teruggaan naar de leverancier, hier is echt wel een gevalletje schade en binnen de verwachting liggende oorzaken uit te sluiten!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: JurgeN65 op 23 January 2011, 22:59:09
Het model heeft flinterdunne stroomafnemertjes die bij een gewone kortsluiting finaal kunnen wegbranden. Zoiets zou het zomaar kunnen zijn geweest. Kijk even of alle stroomafnemertjes nog in orde zijn. Die W-vormige stukjes draad tegen de draaistelzijkanten.

Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Thurbo op 23 January 2011, 23:14:44
Morgen even de ochtendbladen nakijken , misschien staat er wel een Rivarossi terugroepadvertentie in..  :o

Tjee das echt voor het eerst dat ik zo iets zie bij een modeltrein.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Edde op 23 January 2011, 23:46:53
Zo dat is heftig ???
Maar moet de tiel van dit draadje niet worden veranderd?? 8)

gr Ed.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Ruud K op 24 January 2011, 00:52:42
Is de brandhaard direct in de buurt van de decoder? Chris heeft mij wel eens verteld dat een Trix-treinstel (kan ook een Piko zijn geweest, dat weet ik niet meer) in de winkel in de fik vloog toen hij een decoder had geïnstalleerd en hij de trein op de winkeltestbaan zette. Toen ging het dus om een decoder die gloeiend heet werd en de brand veroorzaakte.
Anyway, bizar blijft het.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: Karst Drenth op 24 January 2011, 01:02:41
Citaat van: JurgeN65
(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Rivarossie.jpg)

Citaat van: JurgeN65
Heb ik nog niet gecontroleerd, zitten die ook op de wisselstroomuitvoering dan?

Zonder twijfel de oorzaak !! Kijk maar naar de plek waar het begonnen is. En.... ik heb ze zelf ook witgloeiend gezien  :o :o En dus was er maar 1 oplossing: Vervangen door fosforbrons van 0.3mm.

Overigens wel ongeloofelijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend dat dit kan. Ik heb niet het idee dat de ontwerpers bij Riva/Hornby ook nog maar ooit een trein op een modelbaan hebben laten rijden...  ::) ( en niet alleen vanwege de stroomafnemerhaartjes ... )

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JSRail op 24 January 2011, 10:09:34
  Heftig dit !  :o   Mijn matjes 46 rijden gelukkig (nog) wel zonder problemen. Heb wel een tijdje terug een Rivarossi RAE Gottardo (AC) aangeschaft die problemen gaf met de verliching van de tussenbakken. Doordat de soldeer-aansluitingen (+ en - draden) op de printjes verkeerd waren aangesloten onstond er een keiharde kortsluiting. Gelukkig zorgde de beveiling van de (delta) boosters ervoor dat de spanning op de baan direct uitschakelde. Viel gelukkig zelf makkelijk te verhelpen (na overleg met winkelier). Ook de algehele kwaliteit van het soldeerwerk zag er maar zeer matig uit.  Zou eigenlijk niet mogen bij een treinstel van zo'n 400 EUR ! Lijkt erop dat Rivarossi (Hornby) toch z'n zaakjes in China niet goed voor elkaar heeft. Want met een adequate controlle moet je dit toch kunnen ondervangen lijkt me.  
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Besselspoor op 24 January 2011, 10:15:08
Dit is in elk  geval een defect waar je niet alleen mee terug naar de winkel moet, maar waar je in overleg met je verkopende partij ook de importeur van zou moeten berichten. Bij brandgevaar door technische oorzaak (er vanuitgaande dat het stel in ongewijzigde toestand was) is hier de wet produktaansprakelijkheid van toepassing.
Het doet dan niet terzake of het een trein is of ander produkt.
De winkel is je eerste aanspreekpunt, maar de importeur is verplicht dit op te pakken én actie richting fabrikant te ondernemen indien hij geen externe oorzaak kan aantonen.
De VWA (voorheen Keuringsdienst van Waren) kan indien nodig de importeur zelfs dwingen een waarschuwing of terugroep actie landelijk te publiceren, waarbij een externe partij onderzoek kan doen naar de brandveiligheid van het produkt.
Omdat een dergelijk verhaal verregaande consequenties én negatieve publiciteit kan veroorzaken, zal dit door de meeste handelaren snel worden opgepakt.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 24 January 2011, 10:24:57
En laat je niet afschepen, het is meermalen geconstateerd. Bij mij waren de stroomafnemertjes alleen snel genoeg doorgebrand, zodat de boel niet in de fik ging. Maar de stank en de volkomen verkoolde stroomafnemer spraken boekdelen.
Inderdaad, gewoon een gevaarlijk product waar de importeur zich wel wat meer rekenschap over mag geven in plaats van in hoog tempo nieuwe, in dit opzicht onveranderde varianten op de markt te gooien.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Besselspoor op 24 January 2011, 10:31:14
Indien hier inderdaad sprake is van een stukturele klacht, is het verstandig als iedereen die dit defect heeft geconstateerd daarvan melding maakt. Niet om de importeur op de kast te jagen, maar het is met dit soort zaken van belang een goed beeld van de omvang van het probleem te krijgen.
Voor zover ik weet hebben de treinstellen tegenwoordig een serienummer, of anders een code op de verpakking. Noteer dat met aankoopgegevens en geef dat door.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Brabantspoor op 24 January 2011, 10:34:53
Hopelijk krijg je op korte termijn een nieuw exemplaar,  waar daar heb je wel recht op.
Voor het zelfde geld fikt heel je modelbaan af.


Je kan dit uitgebrandde ding altijd nog in het andere draadje "pimp mijn LimaRossi Mat '46" kwijt
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: alex1212 op 24 January 2011, 10:41:19
Hallo,,,

Voordat we de importeur helemaal afbranden hiero :-X

1. Weet Overbeek dit al??  ( volgens mij nog niet )
2. Hebben ze er belang bij een ondeugdelijk product op de markt te zetten?? ( niet dus! )
3. Geven we Overbeek eerst eens een kans om dit op te lossen?? ( ja , toch ? )
4. Is dit bericht geplaatst ter info voor medespoorders?? ( dacht het wel )

Groet,
Jan (y)

 
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Jeroen Water op 24 January 2011, 10:43:36
Hopelijk krijg je op korte termijn een nieuw exemplaar,  waar daar heb je wel recht op.
Voor het zelfde geld fikt heel je modelbaan af.

Nieuw exemplaar? Lekker zo'n "gevaarlijk ding" op je baan. Geld terug en een ander mooi model kopen. Je zal maar lekker wat gereden hebben en je stel nietsvermoedend in het schaduwstation weggezet hebben om vervolgens een bak koffie te gaan drinken beneden.....  

Je moet er toch echt niet aan denken.

Je kan dit uitgebrandde ding altijd nog in het andere draadje "pimp mijn LimaRossi Mat '46" kwijt

Of doneren aan de bouwer van Mijdrecht.....

Hallo,,,

Voordat we de importeur helemaal afbranden hiero :-X

1. Weet Overbeek dit al??  ( volgens mij nog niet )
2. Hebben ze er belang bij een ondeugdelijk product op de markt te zetten?? ( niet dus! )
3. Geven we Overbeek eerst eens een kans om dit op te lossen?? ( ja , toch ? )
4. Is dit bericht geplaatst ter info voor medespoorders?? ( dacht het wel )

Groet,
Jan (y)

En dat lijkt mij ook. Terug naar de winkel met dat ding en laten de andere eigenaren van Rovarossi Mat'46'ers vooralsnog gewaarschuwd en op hun hoede zijn.

Jeroen
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: alex1212 op 24 January 2011, 10:55:39
 :)

Even ter vergelijk..
4 jaar geleden kwam is s'morgens in mijn keuken, ik zie een oranje gloed in mijn AEG kombimagnetron.
Het grillspiraal was spontaan aangegaan..zonder aan het apparaat te zitten,..er stond gewoon spanning op..
hoe lang het heeft aangestaan, heeft weet ik niet, het pak met schocolademuisjes
in het kastje erboven, was reeds gesmolten.

Gelukkig geen brand gehad in mijn slaap !!, wel geschrokken.

Direct de Nederlandse importeur gemaaild, en deze geschreven wat het probleem was.
Binnen twee dagen bezoek gehad van de importeur , en nieuwe combi gekregen.

Oude kapote hebben ze meegenomen voor nader onderzoek.

Deugt dit merk nu voor mij nu niet meer..... jawel hoor, prima A merk.

Mijn Conclusie: dit kan ook met de beste merken gebeuren.

Groet ,jan

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JSRail op 24 January 2011, 11:08:49
Citaat
Bij het rijden viel het al op dat hij vrij veel vonkte en mede door het slecht rijgedrag door de treeplanken

 Zou het kunnen, doordat het draaistel wordt tegengehouden in scherpe bogen door de treeplanken, weerstand (wamte-ontwikkeling) in de aandrijving en stroomafnemers ontstaat ?  De lastregeling van de decoder zal toch proberen de vaart erin te houden door meer spanning richting aandrijving te sturen, ondanks dat de boel dreigt vast te lopen. Met het gevolg dat de spanning in de (dunne) stroomafnemers wordt omgezet in hitte.  Waardoor de boel in de fik kan vliegen. Nogmaals zou niet moeten mogen natuurlijk !

 Mijn gedachten..

 
 
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Besselspoor op 24 January 2011, 11:37:16
1. Weet Overbeek dit al?? Daarom moet je die informeren, maar wel via/ in overleg met je winkelier: daarmee heb je een koopovereenkomst wat hem verantwoordelijk maakt voor de staat van het geleverde produkt
2. Hebben ze er belang bij een ondeugdelijk product op de markt te zetten??
Dat was ook helemaal niet de discussie, het gaat alleen om de kwaliteit van het treinstel zelf.
3. Geven we Overbeek eerst eens een kans om dit op te lossen??
Zie mijn opmerking bij 1.
4. Is dit bericht geplaatst ter info voor medespoorders??
Ja, plus het advies melding te maken van elk ander treinstel met dezelfde klacht.

Voor het overige zou ik afwachten wat Jurgen met zijn winkelier overeenkomt.

Bessel
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 24 January 2011, 20:02:30
Ik heb nog een detailfoto gemaakt van het aangetaste deel. Opvallend is het losse draadje, die ik aan de andere kant overigens ook zie zitten (weet niet of dit het betreffende draadje is/was):

(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Detail.jpg)

en van de zijkant:

(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Detail2.jpg)

Iedereen overigens heel erg bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee.

JurgeN
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 64
Bericht door: JurgeN65 op 24 January 2011, 20:03:20
werkt de booster beveiliging goed?

Het is een kale ESU rechstreeks op de baan aangesloten...
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 24 January 2011, 20:04:56
1. Weet Overbeek dit al?? Daarom moet je die informeren, maar wel via/ in overleg met je winkelier: daarmee heb je een koopovereenkomst wat hem verantwoordelijk maakt voor de staat van het geleverde produkt
2. Hebben ze er belang bij een ondeugdelijk product op de markt te zetten??
Dat was ook helemaal niet de discussie, het gaat alleen om de kwaliteit van het treinstel zelf.
3. Geven we Overbeek eerst eens een kans om dit op te lossen??
Zie mijn opmerking bij 1.
4. Is dit bericht geplaatst ter info voor medespoorders??
Ja, plus het advies melding te maken van elk ander treinstel met dezelfde klacht.

Voor het overige zou ik afwachten wat Jurgen met zijn winkelier overeenkomt.

Bessel

We hebben vandaag al wel de winkel gebeld, maar die is op maandag gesloten, dus dat wordt morgen
JurgeN
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 24 January 2011, 20:34:38
Nu is WEL duidelijk waarom we de HOOFDPRIJS moeten betalen voor een Rivarossi:

wat dachten jullie wat de BRANDVERZEKERING kost voor Hornby/Rivarossi/Overbeek?

Uiteraard geen leuke opmerking, maar dit mag toch echt niet gebeuren, stel voor dat het in een schaduw station was gebeurd en je hele baan was afgebrand......moeten we maar niet aan denken.  :-[ :'(

Ben zeer benieuwd wat Overbeek hierover te zeggen heeft.... :-\

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Floris Dilz op 24 January 2011, 21:33:25
Opvallend is het losse draadje, die ik aan de andere kant overigens ook zie zitten

JurgeN
dat lijkt me t draadje dat aan de stroomafnemer zat. Als die zo warm is dat ie in de hens vliegt heeft soldeer nogal de neiging om los te gaan.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 24 January 2011, 21:41:12
Ik zie ook nog een zielig restantje van de stroomafnemer zelf onder de bevestiging uitpiepen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Floris Dilz op 24 January 2011, 21:52:34
dat is dan inderdaad hamsterkonthaar zeg... De hele constructie is op zich goed verzonnen, uitvoering is een beetje jammer zo.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Coen Burki op 24 January 2011, 22:31:15
Beste forumlezers,

Ik vraag me af of de stroomafname bij de Lima uitvoering ook op deze wijze was uitgevoerd. Ik kan dit nu niet nazien omdat ik in het buitenland ben. Het lijkt mij van niet omdat hierover geen gelijke gevallen bekend zijn.Ik heb beide uitvoeringen (Lima zilverbuik met Faulhaber aandrijving en Rivarossi bloedneus ) maar deze liggen uit elkaar om te superen.

Tijdens het proefrijden met het Rivarossi exemplaar - na aanbrengen Lopi - heb ik niets gemerkt en was zeer tevreden over rijkwaliteit.

Nu ik dit lees ga ik de Rivarossi stroomafname zeker wijzigen. Er zullen op dit forum best wel goede oplossingen worden gemeld want wie wil dit risico lopen? Zeker digitaal rijders met constante spanning op de rails.

Nadat ik een keer een ontsporing op een wisselpunt in mijn schaduwstation heb gehad heb ik o.a. al de wisselpunten van een automatische zekering voorzien. Destijds was een geisoleerd wiel deels weggesmolten.
Ik gebruikte toen Lenz versterkers ( 3 amp!!.) welke ik inmiddels heb vervangen door de beter gezekerde Digirail exemplaren.

Sedertdien zet ik als ik niet bij mijn modelbaan ben (bijv.een kopje koffie ga drinken) altijd de baanspanning helemaal uit.

Ik blijf dit draadje uiteraard met aandacht volgen.

Coen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Coen Burki op 24 January 2011, 22:50:25
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841

Ik lees nu een reeds door Karst Drenth in een ander draadje gemelde oplossing. Van deze schade was toen nog niets bekend.

De inhoud spreekt voor zich!! Goed gezien Karst.

Coen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 24 January 2011, 22:58:03
Beste forumlezers,

Ik vraag me af of de stroomafname bij de Lima uitvoering ook op deze wijze was uitgevoerd. Ik kan dit nu niet nazien omdat ik in het buitenland ben. Het lijkt mij van niet omdat hierover geen gelijke gevallen bekend zijn.Ik heb beide uitvoeringen (Lima zilverbuik met Faulhaber aandrijving en Rivarossi bloedneus ) maar deze liggen uit elkaar om te superen.

De stroomafname van de Lima was op het Jacobsdraaistel precies hetzelfde, maar dan met dikker metaaldraad. Of er stroomafname op het motordraaistel zat weet ik eigenlijk niet uit mijn hoofd. De stroomafname van het loopdraaistel in de motorloze bak was heel anders en tamelijk curieus.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Floris Dilz op 24 January 2011, 23:01:24
die van de lima was feitelijk even hopeloos, maar meer omdat de wrijving nodeloos groot is en het stel dus niet vooruit te slaan is. Was met wat afstellen wel te verhelpen... en affikken doet het in elk geval niet. Ik heb een beetje t vermoeden dat men door die ervaringen met de lima's nu heel dun draad genomen heeft voor minder wrijving... beetje te dun dus.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 24 January 2011, 23:05:02
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.  :D

Toch vreemd dat Hornby ervoor heeft gekozen die typische stroomafname te handhaven. Dat hebben ze voor het nieuw ontwikkelde motordraaistel en voor het loopdraaistel aan het andere eind namelijk helemaal opnieuw moeten aanbrengen.  ???

Detective Johan is trouwens ook druk bezig.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Floris Dilz op 24 January 2011, 23:11:46
waarom gaat die vent nou weer proberen het feestje te verzieken? T was juist zo'n mooi verhaal!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: HuubvG op 24 January 2011, 23:31:34
 ;)
Dat vindt de topic starter ook:

Citaat
Het is jammer dat, zoals overal op internet, ook hier mensen zijn die hier wat anders in staan maar dat lijkt er nou eenmaal bij te horen.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken....  Grijns

JurgeN

De heer Johan Holmes heeft het goed mis, behoorlijk valse aantijging.
En biedt geen excuus aan? Wat een ***! 8)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 24 January 2011, 23:52:31
Op de eerste foto zie je al dat de anti slip band ook brand schade heeft.
Ook de beschuldigingen (op deze manier) , vind ik niet kunnen, maar goed, hij is duidelijk erg overtuigd dat ie met een oplichter van doen heeft.

Wie zet nu expres zijn eigen trein in de fik....
In de winkel al eens een Marklin Koploper gehad met compleet uitgebrand en doorgebrand dak.
Heel gat erin. Was ook in een mum van tijd ontstaan. Maar goed, dat dak was gesmolten..
Hier zijn vlammen aan te pas geweest en daar moet de boel toch wel HEEL erg heet voor zijn.
En draad die gloeit omdat er spanning doorheen vliegt, koelt ook weer heel snel af als de spanning er weer af is.

De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.



Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Besselspoor op 24 January 2011, 23:59:19
Ik heb als produktspecialist voor magnetronovens begin jaren '90 veel onderzoek gedaan naar de brandbaarheid van plastics. Geloof me, je staat ervan versteld hoe snel dat in de fik vliegt, zeker met een laagje verf erover. Technisch is het beslist mogelijk wat hier wordt gesuggereerd: verder onderzoek zal meer duidelijk maken.
Dat op het buur-forum zo gereageerd wordt kan ook te maken hebben met de onbekendheid van de poster: ik heb echter geleerd dat dit soort zaken serieus moeten worden genomen tot het tegendeel bewezen is.
Ik ben dan ook erg benieuwd of Jurgen het vervolg van deze belevenis ook blijft posten...

groet, Bessel
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: HuubvG op 25 January 2011, 00:06:03
Ik hoef maar de eerste post alhier goed door te lezen en twijfel geen moment aan dit verhaal. Ik zie het zo voor me.
Je moet al een rare gedachten-kronkel maken om zoiets (aansteker/soldeerbout-verhaal) te bedenken.  :-X

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Sander Fondse op 25 January 2011, 09:20:10
Nou, ik heb medelijden met hem.

Zoiets hoort gewoon niet te gebeuren met een nieuw treinstel.

Citaat
De spanning was er al af, toen de trein op de houten plaat (en dus niet op de rails) in de fik vloog.
Daar zet ik vraagtekens bij.

@Chris,
Als iets heet genoeg wordt, kan het eerst gaan smeulen en pas daarna in brand vliegen. Ik had in Duitsland een Roco 74 met een Hornby decoder uit later rusten. Deze lok liep zo voor geen meter. Ook bleek de decoder overbelast, want toen ik ermee bleef reden begon de decoder aardig te roken. Ik haalde meteen de spanning van de baan via de noodknop, maar hij (de decoder) bleef ruim een minuut doorroken. Er was gelukkig geen brandschade aan de binnenkant van het model. Het frame had alle warmte opgenomen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Gert Arkema op 25 January 2011, 09:50:00
Wat je er wel en beetje aan af ziet is dat de brandhaard relatief klein maar intens is geweest. De vlam heeft naar boven toe de zaak in brand gezet, maar daar relatief vlakbij (kijk maar naar de bovenbalk van het draaistel) is weinig schade. Een heel dun draadje wat in z'n ééntje de motor heeft moeten voeden kan heel best zo heet zijn geworden dat er een vlam ontstond, hele kleine hoeveelheden vet en stof (dat hebben we nou eenmaal te over) vatten dan ook vlam en metelkaar richten ze in werkelijk no time een hele hoop schade aan. Dit zou het resultaat kunnen zijn van een vlam van een seconde lang.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: stig op 25 January 2011, 12:40:22
Vooral ook dat beetje vet of olie kan als brandstof werken.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Karst Drenth op 25 January 2011, 13:16:09
En dat is ruimschoots aanwezig....  >:(

Bij mij lekte dat ( olie ) dus gewoon uit het aangedreven draaistel  :o

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: RICROO op 25 January 2011, 13:17:48
Ik hoop dat Jurgen ons op de hoogte blijft houden. Het in brand vliegen van een treinstel, of op een andere manier schade oplopen, is gewoon zeer vervelend. Ik denk op dit moment wel dat het ontstaan van brand bij het ontbreken van voeding wat eigenaardig is. Het snel van de baan halen zou de bron moeten elimineren.

Maar gelukkig is er ergens een expert die aan de hand van wat foto's kan zien dat we van doen hebben met een aansteller die door het in de fik steken van zijn treinen aandacht wil hebben! Ik denk dat die zogenaamde expert zelf om wat aandacht verlegen zit.

Jurgen, hou ons op de hoogte, kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

Richard
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Peter Spruit op 25 January 2011, 13:18:47
De brandschade  als zichtbaar  met  de zwarte  verkoolde plekken op de kap is volgens mij zuiver  het gevolg van een grote  hitte ontwikkeling geweest.  
Heb thuis nog ergens de deels afgefikte kap liggen van een lok.  
Had hier  een decoder ingebouwd en toch ergens een kortsluiting in gekregen. Gevolg dat  de decoder  wel nog werkte  maar  gloeiend heet werd.  Vlammen heb ik niet gezien.  Wel effectief zwarte rook uit de cabine en identiek dezelfde verkoolde  sporen als je op de Rivarossi ziet.  Bij mij bleef het  gelukkig beperkt tot het verkoolde cabine interieur en ramen en vooral de  verkolingssporen en vervorming aan de binnenkant van de  kap maar 10  seconde later was inderdaad de  boel effectief de  fik ingegaan.  
Peter
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 25 January 2011, 18:40:53
Ben ZEER benieuwd wat de winkelier ervan heeft gezegd.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: europaard op 25 January 2011, 19:22:52
Voor een forum moderator is die johan #############!
En nee zijn naam is niet per ongeluk zonder hoofdletter.
Heb zelf jaren geleden zelf kunnen ondervinden wat plotselinge hitte met je treintje doet :o
En fikkende electronica heb ik ook al eens gehad met hetzelfde effect.[draaischijf]

Ben dus ook benieuwd hoe winkelier/fabriek dit gaat oppakken.
Maar heb daar eigenlijk alle vertrouwen in want een slechte naam zit niemand op te wachten.

Sorry mannen :-[ Die bijgoochem van drierail

André (y)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Private SNAFU op 25 January 2011, 19:27:42
@europaard,

Over wie heb je het nu precies?

Gr,
Bart

P.S. Een ondertekening met een naam wordt zeker op prijs gesteld!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: stig op 25 January 2011, 19:30:48
Blauwmeer met hout natuurlijk... http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27796.msg481696#msg481696

'K zie dat er alweer lustig is geveegd...

Europaard heet Andre trouwens. Had je ook zelf kunnen vinden...  :P
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 25 January 2011, 20:20:55
Natuurlijk is er geveegd.

Dat gebruikers van beide fora nog steeds niet geheel met elkaar op kunnen schieten, daar moeten we maar mee leven.
Dat de meeste beheerders van beide fora wel met elkaar kunnen opschieten en elkaar respect tonen, is al lang gebleken uit onderling contact, dus gaan we ook geen commentaar op elkaar gebruikers geven.

Het uitschelden van collega moderators hoort daar ook bij (wat we niet toestaan dus)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: stig op 25 January 2011, 20:36:23
Van collega moderators onderling, of van gebruikers naar moderators?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 25 January 2011, 20:41:59
beide  8)  (althans, van onze kant, en hier op het forum.)  ;)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ZwolsBas op 25 January 2011, 20:53:14
Wat mij opvalt is dat de draden binnen gewoon nog heel zijn.
Heb het gevoel dat er perongelijk een gas(soldeer) brander tegenaan is gekomen.

Maak die trein eens open en laat de inhoud eens zien?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Ronald81 op 25 January 2011, 21:09:08
Ik denk dat de trein momenteel bij de leverancier staat...  ;)

Voordat dit draadje een speculeer-draadje word, laten we eerst eens afwachten, wat Jurgen zelf verder gaat melden.

Groet,

Ronald
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 25 January 2011, 21:12:05
Lees jij ergens in het verhaal van Jurgen dan iets over een gasbrander Bas?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: HuubvG op 25 January 2011, 21:17:00
Wat mij opvalt is dat de draden binnen gewoon nog heel zijn.
Heb het gevoel dat er perongelijk een gas(soldeer) brander tegenaan is gekomen.

Maak die trein eens open en laat de inhoud eens zien?

Hier stoor ik mij nou het meest aan.
Leg mij nou eens uit hoe jij aan deze maffe paranoïde kronkel in je hoofd gekomen bent?
Je moet niet raar opkijken dat Jurgen hier niet meer op wil reageren, an al helemaal niet bij dat andere forum.

Dat er geveegd wordt, natuurlijk, maar eigenlijk zouden al dit soort valse beschuldigingen ook de prullenbak in moeten.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: roadster36 op 25 January 2011, 21:25:11
ik zou hem zeker niet openmaken
Zou voor de leverancier mischien een reden voor afwijzen van de claim kunnen zijn

Jan
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Bob R. op 25 January 2011, 21:50:32
Je mag er toch ook een decoder in zetten, dan moet ook de kap eraf.

Dat een modeltrein in de fik vliegt is niet nieuw, eerder heeft er in de Railhobby (alweer jaren terug)  en afgefikte LGB RhB Krokodil gestaan.
Het kan dus heel snel gaan.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 25 January 2011, 22:09:33
Jurgen heeft blijkbaar op twee forums hetzelfde draadje gepost...

Eerst ALLE noodbellen laten rinkelen en vervolgens NIET meer reageren (ook al denken sommige het beter weten) is echter ook een beetje raar.

Dat Huub zich een beetje stoort aan de opmerking van Bas (die best een goed argument heeft) maakt het op het forum niet plezieriger door. Als Jurgen nu gewoon even op zijn eigen topic had gereageerd was dit alles ook niet tot stand gekomen.

Dat door warmte (kortsluiting, overbelasting, gloeilamp o.i.d.) een kunststof model kan gaan smelten kan ik me voorstellen, maar voor deze schade (spanningsloos) met druipen op het buro, heb ik nog nooit eerder gehoord en of meegemaakt.

Conclusie: of er is iets gebeurd wat niet eerlijk erbij wordt verteld
of: er is iets ernstig mis met deze Rivarossi modellen....

Dus: graag reactie van Jurgen zodat e.e.a. wordt opgehelderd.


Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ZwolsBas op 25 January 2011, 22:12:33
Hier stoor ik mij nou het meest aan.
Leg mij nou eens uit hoe jij aan deze maffe paranoïde kronkel in je hoofd gekomen bent?
Je moet niet raar opkijken dat Jurgen hier niet meer op wil reageren, an al helemaal niet bij dat andere forum.

Dat er geveegd wordt, natuurlijk, maar eigenlijk zouden al dit soort valse beschuldigingen ook de prullenbak in moeten.

Ik maak geen valse beschuldiging...
Jurgen kan dat net zo hard doen zelf een fout maken en vervolgens de trein de schuld geven is net zo hard mogelijk.
Op 3 railforum lees ik nog wel ergere dingen maar het kan wel de waarheid zijn of dat echt zo is weet niemand.

Dat zoiets zo hard smelt en verkoold zonder stroom is vrijwel onmogelijk of verkeerd gebruikt alles is mogelijk maar het harde bewijs weet alleen Jurgen en of die eerlijk is of niet kunnen wij niet bewijzen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Bob R. op 25 January 2011, 22:18:05
Het kan wel:
Dat een modeltrein in de fik vliegt is niet nieuw, eerder heeft er in de Railhobby (alweer jaren terug)  en afgefikte LGB RhB Krokodil gestaan.
Een veel groter schaal die in enkele seconden door kortsluiting veranderden in een homp plastic.

Een te warm lampje in een trein kan al tot flink wat schade leiden.

@ONR
Geeft Jurgen even de tijd, niet iedereen zit continue op het forum.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 25 January 2011, 22:18:13
rustig Bas  ;D,

ik hoop niet dat Jurgen e.e.a. heeft verzonnen....

dat zou hem dan heel duur kunnen komen te staan (beschadigde mat 46 en het ten onrechte zwart maken van Rivarossi).

Dus Jurgen....geef a.u.b. opheldering.

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 25 January 2011, 22:21:59
@Bob,

juist geconcludeert, maar dan SMELT het kunststof.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 25 January 2011, 22:24:24
(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Detail.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~jneelen/Files/Detail2.jpg)

Ben ook wel benieuwd naar de binnenkant of die ook zwart is. De buitenkant is behoorlijk zwart zelfs op het dak/pantograaf is het zwart.
De suggestie van Bas vind ik zo gek nog niet, krijg het idee dat er inderdaad iets van buiten naar binnen is gegaan.

mvg,

Matthijs
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Lokpaint op 25 January 2011, 22:28:41
Hoi

Ik vind het ook een uitermate vreemd verhaal.

Het frame bijvoorbeeld heeft totaal geen schade (of is dit van metaal?), en ook op de tandwielkast zie ik eigenlijk niks.

Bovendien..als mij iets in brand vliegt blaas ik het gelijk uit. Dit treinstel echter heeft toch eventjes staan branden lijkt me.

bart
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 25 January 2011, 22:38:44
Ook maar even het draadje bij de concurent gelezen:

blijf het erg raar vinden: eerst wordt er gemeld dat hij morgen (dus vandaag) met de winkelier belt, later maakt hij melding van einde van de week... Nu kan ik me indenken dat je er niet naast woont, maar ik liet het geen week rusten (dan met de postduif).

Ook dat niet alles is gesmolten / verbrand is en blijft vreemd. Verder vind ik zijn tweede reactie zeer 8) ondanks dat personen grote vraagtekens hebben geplaatst met toelichting.

Ik denk dat Bas nog redelijk goed spoort en hij het best wel eens juist kan hebben (maar dan is het nog vreemd waarom niet alles is verbrand)!!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Ben op 25 January 2011, 22:55:20
Johan op het buurforum krijgt er hier flink van langs wat ik goed begrijp. Maar jullie kunnen er ook wat van met allerlei insinuaties.

Geen geduld effe te wachten op de uitslag?  ???

Gr, Ben.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Tomas op 25 January 2011, 23:26:10
Misschien is Jurgen een beetje geschrokken van sommige reacties. Of heeft ook nog andere dingen te doen. En het kans best zo zijn dat  hij afhankelijk van iemand anders is, om met hem naar de winkelier terug te gaan! Of heeft hij al gesproken met de winkelier en een afspraak gemaakt, Dus in de tussen tijd niet veel nieuws te melden. Genoeg redenen te bedenken waarom hij even niet een reactie hier op het forum plaatst.  Laten we nou even afwachten! Dit draaitje loopt nog maar 2 dagen beste mensen.

Gr,

Tomas
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Beterdam op 26 January 2011, 01:28:43
Absoluut zonde van dit treinstel. Je staat toch te kijken of je water ziet branden als dit gebeurd.
Maar wat ik niet zo goed begrijp (maar ben zeker geen deskundige dus verwijs ik nergens naar!!!!) is dat de schade, lees brand, is onstaan of zich heeft uitgebreid NADAT hij van de baan is afgehaald.
Ontbranding onstaat bij een bepaalde temperatuur, per materiaal verschillend. Als je het object van de rail haalt, dus stroomvrij zet, zal er verder geen stijging van temperatuur optreden toch? Het afkoelen begint dan direct, maar kan wel lang duren uiteraard. Dus als het treinstel al naast de baan staat kan het niet meer zo heet worden dat ontbranding ontstaat, althans volgens mij niet in deze mate en vorm.
Mijn eerste reactie was bij het zien van de foto's dat er een feuhn (hoe schrijf je dat?) is gericht van achter naar voor, zie het minder worden van de zwarte schroeischade naar de punt van de trein toe, na het mislukt uit trachten te slijpen van de deuren. Maar .... dat was mijn eerste reactie gebaseerd op de foto's en zeg dit met een knipoog. Ken de goede man niet, de situatie op het moment van gebeuren niet, en trek zijn verhaal zeker niet in twijfel. Hoop dat hij gauw achter de oorzaak komt, snel een mooi nieuw exemplaar op zn baan heeft rijden en dit niet meer hoeft mee te maken.
Jos
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: prutser op 26 January 2011, 02:34:05
Zeer amusant draadje (y)

Feit blijft wel dat het metalen stroomafnemertje compleet weg gebrand is en je dat niet lukt met een aansteker en dat de temperatuur van het smeltend en verbrandend stroomafnemertje veel hoger is dan de ontbrandingstemperatuur van kunststof, en het geen uitzondering is dat dat voorvalt.

Hopelijk krijgt hij snel een nieuwe.

Stephan.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: stig op 26 January 2011, 02:36:01
Voordat allerlei "ik denk dat" en "volgens mij" stellingen ingenomen worden, is het niet onraadzaam om eens met google wat onderzoek te doen naar de brandbaarheid van kunststoffen en of het al dan niet zelfdovend is of niet. Ik heb er ooit een les in gehad bij materiaalkunde maar dat is ook alweer 15 jaar geleden. Ik zal het ook moeten opzoeken.

(dit is geen reactie op pruteser, dat is toevallig tegelijkertijd)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Esperopt op 26 January 2011, 02:57:04
Betrek bij zo'n onderzoekje dan ook verf en lak, dat brand nl iets sneller.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: elt-178.516 op 26 January 2011, 05:01:55
Citaat
Als je het object van de rail haalt, dus stroomvrij zet, zal er verder geen stijging van temperatuur optreden toch?
De stroomafnemer zal niet meer in temperatuur stijgen, dat klopt. Maar afhankelijk van het materiaal waarvan de stroomafnemer gemaakt is, kan deze op het moment dat de trein van de baan wordt gehaald een temperatuur hebben van tegen 1000 graden. Die warmte moet hij kwijt, waardoor het omringende kunststof en de olie nog doorgaan met opwarmen en kunnen ontbranden.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 26 January 2011, 09:08:31
Niet te geloven.

Conclusie: of er is iets gebeurd wat niet eerlijk erbij wordt verteld
of: er is iets ernstig mis met deze Rivarossi modellen....

Dus: graag reactie van Jurgen zodat e.e.a. wordt opgehelderd.


Het verhaal van Jurgen staat al in zijn eerste post. Hij snapt het niet en vraagt of mensen het gebeuren kunnen plaatsen. Moet hij nou werkelijk ingaan op alle insinuaties van mensen die zijn verhaal in twijfel trekken, maar zelf ook niet over de nodige materiaalkennis beschikken of zelfs maar het model goed kennen?

Ik ben bepaald niet naïef, sterker er is geen enkele gekkigheid die mij van modelspoorders zou verbazen, dus ook niet van Jurgen. Maar als we nu al bij voorbaat elkaars verhalen over de eigen baan of modellen zonder al te veel kennis van zaken in twijfel gaan trekken, dan wordt het heel lastig op zo'n forum.

Specifieke materiaalkennis heb ook ik niet, maar wel heeft het model hier al de nodige meters afgelegd en heb ik het volledig uit elkaar gehad. De enige die dat hier verder kan zeggen, is denk ik Karst. Op basis van mijn ervaringen met het model heb ik geen reden te twijfelen aan het verhaal van Jurgen.

1. De warmteontwikkeling is overduidelijk begonnen bij de stroomafnemer en dat sluit perfect aan bij mijn ervaringen, zoals al eerder gemeld. Als de bron van de hitte elders zou liggen, kan zo'n metalen stroomafnemer ook niet zijn verdwenen.

2. De motoronderdelen zijn niet van metaal Bart, maar wel van een veel taaier materiaal dan de kap en de draaistelbekleding. Logisch, want ook bij normaal functioneren krijgen die onderdelen het nodige te verduren aan mechanische spanningen en ook warmte. Het lijkt me helemaal niet vreemd dat kap en bekleding in een korte hitteontwikkeling zo zijn beschadigd en de motoronderdelen of een stroomdraad veel minder. En nee, heel lang geduurd heeft het niet, want dan was die kap onherkenbaar geworden.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Ronald81 op 26 January 2011, 09:54:53
Ik denk dat de trein momenteel bij de leverancier staat...  ;)

Voordat dit draadje een speculeer-draadje word, laten we eerst eens afwachten, wat Jurgen zelf verder gaat melden.

Groet,

Ronald

En we zijn alweer een pagina verder met reacties en speculaties. Laten we nou eerst het antwoord van Jurgen es echt afwachten. (als hij nog durft tenminste, ik kan me goed indenken, dat hij niet eens meer wil reageren, door alles wat er ondertussen al gezegd is...)

Groet,

Ronald
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: HuubvG op 26 January 2011, 10:09:51
1 Jurgen koopt het model, zet het op de baan en rijdt er wat mee.
2 Jurgen verneemt dat het model niet goed rijdt, ook ziet Jurgen het wat vonken.
3 Dan haalt hij het van de baan en zet het op tafel.
4 Het vonken dat Jurgen zag, was het gloeiende draadje dat zo heet was, dat het aan de binnenkant van de scheenplaten, waar het dichtbij zat, of zelfs er tegenaan, een vlammetje veroorzaakte.
Jurgen weet echter niet wat er gebeurt. Ook ziet hij niets branden, omdat het vlammetje uit het zicht is.
5 Het brandt dus al met een klein vlammetje terwijl het nog op de baan staat.
Jurgen ziet dit niet.
6 Na het neerzetten brandt het draaistel-plastic buiten de wielen (scheenplaten) verder af en de vlam bereikt de kap.
Van onder naar boven vat de kap even heel snel vlam.
7 Het brandje zit vooral aan de buitenkant, omdat daar dunner materiaal zit, de verf erop wil ook wel branden.
8 Aan de binnenkant (onderzijde kap) is dikker materiaal, maar ook een andere materiaal-soort gebruikt. Maar ook is daar minder zuurstof voorhanden. Vandaar dat het branden vooral aan de buitenzijde gebeurt.
9 Jurgen ontdekt het brandje.

Vragen:

1 Heeft Jurgen het model van de baan gehaald terwijl het in deze richting (op de foto's) wees?
2 Of heeft hij het later omgedraaid om het op de foto te zetten?
3 Dan zou het brandje aan de 'achterkant' ontstaan zijn, waar het nog meer uit het zicht zou zijn.
4 Wanneer ontdekte Jurgen precies dat het model brandde? Is hij eerst wat anders gaan doen, of was het direct na het neerzetten?
5 Heeft Jurgen het vuurtje moeten doven? Of ging het vanzelf uit?
6 Als hij het gedoofd heeft, hoe?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: loclion op 26 January 2011, 12:41:05

Wat kost die mat?
Heb er nog wel een plekje voor.  ;D


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brand_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brand_2.jpg)

gr Leo
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Jan van den Berg op 26 January 2011, 22:41:44
Goeie grutte, ik heb al jaren modelspoor (45jaar al) maar dit heb ik nog nooit gezien.Wat is daar dan gebeurd ???
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: loclion op 26 January 2011, 23:04:50
Hoi Jan,

Ik had deze overkapping schoon gemaakt, na een paar jaar op zolder, en schuin op de kachel laten drogen, had er wel een handdoek onder, dat dan weer wel maar had nooit met de hond moeten gaan wandelen want bij thuis komst wastie wat gesmolten en heb h'm met verf wat zwart geblakerd
Realisme op de modelbaan zal ik maar zeggen.

gr Leo
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Jan van den Berg op 27 January 2011, 18:13:55
Hoi Leo,
Ik dacht al dat gaat toch geen schering en inslag worden.Brandjes  op je modelspoorbaan Brrrr ik moet er niet aan denken.
Die  zelfde mat 46 heb ik ook weliswaar in de Lima versie en ook stevig verbouwd volgens ons forumlid  Karst Drenth  maar nooit geen problemen mee gehad.

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 28 January 2011, 18:43:26
Ik zeg niets meer..... ;D

Als je op 2 forums hetzelfde draadje opend (hot item) en vervolgens NIETS meer laat horen ,vraag ik me af in hoeverre we dit nog serieus moeten nemen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 28 January 2011, 18:44:00
Overbeek zelf heeft ook niets vernomen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: maartenvanderburgt op 28 January 2011, 18:51:29
Die  zelfde mat 46 heb ik ook weliswaar in de Lima versie en ook stevig verbouwd volgens ons forumlid  Karst Drenth  maar nooit geen problemen mee gehad.

Je zegt het zelf al:  weliswaar in de Lima versie.
Dat is dus een ANDERE dan de huidige Rivarossi versie.

Overigens snap ik niet, waarom er niet iemand een Rivarossi pakt, met 19 Volt aanstuurt (en eventueel nog voor wat weerstand zorgt) en kijkt wanneer die in de fik vliegt.  Of op zijn minst de warmteontwikkeling probeert te meten. Als je dat een beetje goed doet en er treden problemen op, lijkt het me sterk dat je geen nieuwe zou krijgen van Overbeek als je dat meldt. Zijn ze alleen maar blij mme (met de melding, niet met het probleem).

Want zo kunnen we nog wel 60 pagina's doorgaan.

Maarten.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 28 January 2011, 18:58:54
Overbeek zelf heeft ook niets vernomen.

En dat na een week.... :-\

@ Maarten,
Overbeek zal (twijfel ik niet aan) indien de oorzaak aan het model/fabrikant is te wijten zonder problemen een nieuw model verschaffen (wettelijk ook verplicht) valt onder garantie. Als het niet de schuld is van de fabrikant en Jurgen zelf de schade heeft aangericht en hierdoor de fabrikant (ten ontechte) negatief zwart maakt, kan ook de fabrikant Jurgen aanklagen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: sik250 op 28 January 2011, 19:10:15
Overigens snap ik niet, waarom er niet iemand een Rivarossi pakt, met 19 Volt aanstuurt (en eventueel nog voor wat weerstand zorgt) en kijkt wanneer die in de fik vliegt.  Of op zijn minst de warmteontwikkeling probeert te meten. Als je dat een beetje goed doet en er treden problemen op, lijkt het me sterk dat je geen nieuwe zou krijgen van Overbeek als je dat meldt. Zijn ze alleen maar blij mme (met de melding, niet met het probleem).
Maarten.

Maarten, wat houd je tegen

Johan
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 28 January 2011, 23:40:39
Hallo allemaal,

Ik zal ons ook nog even voor stellen want ik begrijp dat de onbekendheid van mij/ons hier tot verwarring heeft geleid.

Wij zijn twee modeltrein liefhebbers in Amsterdam die, na een bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg, besloten hebben om model treinen te gaan verzamelen en te rijden met het Märklin systeem.
Ik werk zelf op een laboratorium (waar we onder andere forensisch werk doen) en de ander is een adviseur kwaliteitszorg en informatie beveiliging bij een ministerie.

Ik ben even offline geweest omdat ik de beschuldigingen over bedrog door een aantal mensen nogal grof vond en, persoonlijk, heel vervelend. Ik begrijp niet hoe iemand op het idee komt dat je aandacht wil trekken door een spiksplinternieuw model wat we erg mooi vinden (en niet goedkoop € 250,-) te vernielen.... Wat moet er in de hoofden van die mensen omgaan?!

Toen de verdachtmakingen begonnen hebben we besloten om het forum even te laten wat het is om samen met de winkel de FEITEN uit te zoeken. Dat kan pas zaterdag omdat we 5 dagen per week werken en de winkel niet in onze woonplaats Amsterdam is maar in Rotterdam.

Gelukkig zijn er ook mensen die gewoon willen helpen daarvoor nog steeds bedankt  (y)

En ja, ik wil jullie graag op de hoogte houden al was het maar omdat we het model graag willen hebben vanwege jeugdsentiment, dus als we meer weten dan posten we dat zeker  :)

(en voor de conspiracy denkers hier, misschien iets minder vaak CSI kijken?) ;D

Groetjes,

JurgeN & Swithin
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Nederduitsemeester op 28 January 2011, 23:56:15
Blij dat je reageert, (eerder laat weten dat je er nog bent (y)). Persoonlijk vond ook ik de beschuldigingen veel te ver gaan, kan me voorstellen dat je je dan even terugtrekt. Ik heb er bewust niet op gereageerd, omdat ik niet twijfelde over jouw/jullie onschuld. Inderdaad, het idee dat je een nieuw treinstel op deze manier opzettelijk zou vernielen vond ik wel ver gezocht je kan ook op een nadere manier aandacht trekken :P.

Ik moest wel denken aan een incident met een politieauto waar de remmen na het tot stilstand komen in brand vlogen. En Waarom? rijdens het rijden wordt de temperatuur nog enigzins afgekoeld. Als je dan tot stilstand komt gebeurt dat niet meer en kan de hoge temperatuur tot brand leiden. En dat/zoiets is denk ik ook gebeurd met jouw mat'46. Waarom die zo warm geworden is, dat zal onderzoek door de fabrikant moeten uitwijzen wat ze wel gaan doen hoop ik.

Ik wens je/jullie het beste met het verhalen van de schade.

Groeten Erwin ;)
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: HuubvG op 29 January 2011, 02:48:35
@Jurgen,

Petje af hoe jij op deze manier reageert. Ik schaam me plaatsvervangend voor wat jij hier en bij de buren te lezen hebt gekregen, terwijl eigenlijk enkele anderen zich diep zouden moeten schamen.
Ik vind het erg dom van ze, en van de 'volgelingen' nog dommer!
Een kwestie van IQ dus, en dit komt het gemiddelde IQ van beide forums bepaald niet ten goede...

Succes nog en ik twijfel niet aan de goede afloop.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: MopperSmurfje op 29 January 2011, 09:36:19
Citaat
Een kwestie van IQ dus, en dit komt het gemiddelde IQ van beide forums bepaald niet ten goede...

Ach, bekijk een gemiddeld draadje eens (en VOORAL bij de buren) inhoudsloos!

Lees dit draadje nog eens over, ook sporen van inhoudsloosheid. Erg jammer.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Olav op 29 January 2011, 10:13:34
Moppersmurf,

Wees voorzichtig met zulke uitspraken. Ik ben bij beide fora wel eens actief en ben het niet met je eens over je uitspraak.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Bob R. op 29 January 2011, 10:20:12
Goed, zullen we niet een nieuwe off-topic discussie beginnen over hoe we ons gedragen op modelspoor forums en verder gaan over het binnenbrandje?
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Coen Burki op 29 January 2011, 10:31:19
Waar ik benieuwd naar ben is binnen welke termijn degenen die de beschuldigingen hebben geuit zullen reageren en dan hopelijk zo sportief zullen zijn om zich te verontschuldigen.
We wachten af!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: racer op 29 January 2011, 10:37:12
Ik ben vooral benieuwd hoe een fabrikant gaat reageren. Een "maandagochtend" foutje kan natuurlijk gebeuren maar als dit een structureel probleem is, en dus zeer gevaarlijk, lijkt het mij toch dat er, net als bij auto's de laatste tijd, een terugroepactie zal moeten komen of iets dergelijks :-X
Gr Bob
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 29 January 2011, 10:40:57
Van alle verkochte modellen hebben we tot nu toe nooit een model terug gehad met deze klachten.
Dat is geen verdachtmaking, dat is een feit. Bij MTE dan he.
Van andere winkels horen wij tot nu toe ook niets. En tot nu toe Overbeek ook niet.

Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat ik Jurgen wel geloof,maar toch wat vraagtekens hou, en dat het niet zo is, dat elke mat 46 spontaan in de fik vliegt.

Tijdens mijn verbouw sessies heb ik regelmatig flinke kortsluitingen veroorzaakt  :P maar de mat 46 gedroeg zich prima.
Normaals, Jurgen heeft waarschijnlijk erg veel pech.  :-\
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: M en S Hobbyexpress op 29 January 2011, 10:50:03
Citaat
Van andere winkels horen wij tot nu toe ook niets. En tot nu toe Overbeek ook niet.


Wij hebben ook enkele verkocht en tot heden geen klachten gehad. En van overbeek ook geen bericht gehad, dat we er op moeten letten.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 29 January 2011, 12:12:17
Een forum is om elkaar kennis en ervaringen te delen, dat kan positief maar ook soms negatief uitvallen.

Het gaat hier niet over een Preiser poppetje dat is omgevallen omdat de verkeerde lijm is gebruikt, het gaat hier om zeer enstige schade met grote gevolgen.

Dat eenieder daar zijn mening over geeft, spreekt voor zich, anders moet je het niet op een forum plaatsen.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: henk op 29 January 2011, 14:26:23
Toch maar even mijn Limarossi te voorschijn gehaald. Lima kap op Rivarossi onderstel.

Bij dit onderstel zijn twee keer stroomafnemers verbrand. Telkens bij kortsluiting op een gepolariseerd Rocoline wissel tijdens het leren remmen door Koploper. Eerst aan het Jacobsdraaistel. Daar de stroomafnemers vervangen door Lima stroomafnemers. Had ik toch over. En de tweede keer aan het motordraaistel. Dat ziet er dan zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivamat46draaistel.jpg)

En nee, ik heb ze niet voor het effect afgeknipt.  ::)
Ik heb ze ook nog niet vervangen. Het reed nog goed zo en het leren remmen is achter de rug. Momenteel even geen modelbaan trouwens dus er rijdt hier niet veel.  :)
Mijn handelaar weet het tot nu toe niet en Overbeek dus ook niet. Ik los dat soort dingen meestal zelf wel op.

Oh ja. Mijn baansecties zijn/waren apart gezekerd met 2,5A zekeringen. Die hebben geen krimp gegeven. Kortom, de kortsluitstroom die door stroomafnemer plus wissel (ook geen beste stroomvoorziening) kon lopen, bedroeg niet eens 2,5A. Dan grijpt de beveiliging van de centrale ook niet in. Tamelijk gevaarlijk eigenlijk. Geen brand geworden, omdat het draadje snel door was. Het stonk wel.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: René op 29 January 2011, 14:39:27
Echte kortsluitingen zijn ook zelden de oorzaak van brand. Het zijn meestal slechte contacten (lees hoge of wisselende overgangsweerstanden). Daar ontstaat op een klein oppervlak veel warmte. De kunststof isolatie doet dan de rest.   
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Chris op 29 January 2011, 14:44:37
@Henk

Dat bedoel ik dus.
Ik geloof gelijk dat dit kan gebeuren. Karst heeft er ook last van gehad.
Maar de boel is niet compleet in de fik gevlogen.
Jurgen geloof ik dus ook, maar dat hij nog eens de pure pech heeft gehad dat bij hem het stel wel in de brand is gevolgen. Dat bedoel ik dus met de vraagtekens.
En zo dus mijn opmerking dat niet elk stel gelijk in de fik vliegt.

Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: MopperSmurfje op 29 January 2011, 14:49:51
Gelukkig Chris, anders zou we het forum beter pyrospoor.net kunnen noemen  :D
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 29 January 2011, 16:25:26
Het mag duidelijk zijn, en ook bekend bij Overbeek, dat deze stroomafnemers vervangen moeten worden (gratis vervanging) en VOOR het uitbrengen van nieuwe treinstellen af fabriek zijn vervangen voor betere!!!
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: maartenvanderburgt op 29 January 2011, 16:40:54
Maarten, wat houd je tegen

a/ ik koop nooit wisselstroommodellen, dat is voor mij vloeken in mijn kerk (dus geen mening over wisselstroom)
b/ ik rij geen Nederlands
c/ het model wat ik (nu nog) hier in huis heb is gekocht voor iemand anders, dus mijn eigendom niet

kortom d/ waarom zou ik dat doen, als anderen die het wel betreft alleen maar leuteren

Gezien de verdere opmerkingen is het probleem inmiddels bekend en bevestigd, dus een destructieve test lijkt me verder overbodig.
Wanneer het hier iets betrof wat me wel aanging, zou ik niet schromen zo'n test uit te voeren. Een drukfout op de cabine van een loc heb ik ook hersteld: kosten 2500 euro.

Maarten.
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 30 January 2011, 14:22:14
Hallo allemaal,

Eerst beginnen met het beste nieuws: We hebben weer een hele mooie nieuwe, niet vonkende en/of brandende, Mat 46! als uitbreiding op ons NL materiaal.

We zijn zaterdagochtend (29 jan 2011) naar Meijer & Blessing in Rotterdam geweest zoals ik dinsdag met hen telefonisch had besproken en eerder had gemeld op het forum... (goed lezen kan heel moeilijk zijn voor de beginnende CSI-er  :)).

Hij had nog niet eerder meegemaakt dat dit model zo in brand gevlogen was. Hij was wel onder de indruk van de schade, vooral omdat het er zo "prototypisch" echt uitzag  ;). Gekscherend vroeg hij nog wel welke verborgen functietoets we hadden gebruikt.... ;D

Hij meldde ook dat bij digitale banen steeds hogere amperages mogelijk zijn (het nieuwe centraal station van Märklin gaat zelfs tot 5 ampere en dat is niet ongevaarlijk met al die dunne stroom draadjes).

Volgende week gaat hij naar de beurs in Neurenberg en hij zal dit ongeval zeker aankaarten bij de leverancier. Daarna heeft hij de trein omgeruild en hebben we er nog een stoomtrein bijgekocht (BR 74) en nog meer wissel decoders om de baan verder te digitaliseren.

Hij heeft beloofd ons op de hoogte te houden (maar dat hangt mede af van de leverancier). Kortom, precies de service die we er altijd krijgen en waarom we er zo graag komen.

Het mindere nieuws is dat de mat '46 ontspoort op onze engelse wissels en drieweg wissel. Onze oplossing voor nu is, hem alleen op de buitenbaan te laten rijden waar hij geen wisselafslagen hoeft te nemen.

Voor de liefhebbers en/of CSI fans nog een aantal foto's:

foto 1: De bonnen van vorige week en deze zaterdag (belangrijk voor het vast stellen van het alibi :)).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bon_trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bon_trein.jpg)

foto 2: Overzicht van onze tijdelijke baan (crime scene)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_baan_met_mat_46_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_baan_met_mat_46_nieuw.jpg)

foto 3: Aanzicht mat 46 (nieuw) links (op de plaats van het vorige slachtoffer)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_waar_de_vorige_mat_46_vonkte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_waar_de_vorige_mat_46_vonkte.jpg)

foto 4: Aanzicht mat 46 (nieuw) rechts (detail waar bij het vorige slachtoffer de (brand)wond was toe gebracht)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanzicht_rechts_waar_de_vorige_mat_46_brande.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanzicht_rechts_waar_de_vorige_mat_46_brande.jpg)

Wat ons betreft is dit nu even klaar en als er nieuws is (maar dat kan nog even duren) dan willen we dat in de toekomst best nog wel delen.

Groeten,

Jurgen & Swithin
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Thurbo op 30 January 2011, 14:35:50
Top van de winkelier dat die hem omgerolen heeft  (y)
Nu heb je weer een goed rijdend treinstel, buiten de ontsporing dan op je engels wissel. ???
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: MathynK op 30 January 2011, 14:40:11
Even over dat ontsporen.
Op het jacobsdraaistel zitten twee draadjes naar de cabine toe. Misschien is dat de oorzaak..?
Ergens zal hij geblokkeerd worden, want hier bij mij(weliswaar 2-rail) rijdt hij gewoon heerlijk over de Fleischmann DKW.

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: Yuri v L op 30 January 2011, 15:04:41
Het ontsporen van het jacobsdraaistel heeft te maken met de constructie van dat draaistel.

Ik heb zelf een paar Lima mat' 46'ers die dit gedrag ook vertonen. Het kunststof dat aan beide zijden naast de sleper zit, raakt de verhoogde puko's van de wissels.

Hierbij zit er ook nog eens verschil in de ontsporingsgevoeligheid van de verschillende stellen, en maakt het uit of het stel met de motorzijde "trekt" of "duwt"

Ik heb er zelf nog geen oplossing voor, maar daar ga ik mee aan de gang als ik het eerste stel in de revisie gaat.

Groeten, Yuri
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: ONR op 30 January 2011, 20:30:03
He Jurgen,

gelukkig is het treinstel geruild en hopen we op een verklaring van Rivarossi.

Het ontsporen van het treinstel zal voor 90% te wijten zijn aan de sleper en puks van de wissel. Gemakkelijk te controleren is of de sleper bij het berijden van de wissel genoeg ruimte heeft en NIET het onderstel optilt. Indien dit de oorzaak is en je niet aan het model wilt gaan knutselen zijn er enkele opties:

Kijk of de aansluiting van de draad aan de sleper (tin) geen te grote (bij voorkeur Vlakke) soldering heeft,
Plaats een dunnere / plattere sleper zoals Brawa en of Roco (fluistersleper) levert. Bij de roco uitvoering de kunststof eruit trekken, het scheelt tiende mm maar kan net genoeg zijn..
Het nadeel van deze slepers is dat ze Peperduur zijn!

Succes
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: JurgeN65 op 01 February 2011, 06:39:10
Hallo,

We zullen het knutselen aam het model even uitstellen tot later (de eerste keer rijden heeft al genoeg gespreksstof opgeleverd  ;)), maar we weten in ieder geval nu waar het ontsporen vandaan zou kunnen komen.

Bedankt,

Jurgen en Swithin
Titel: Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
Bericht door: fissy op 01 February 2011, 07:07:43
Oh ja. Mijn baansecties zijn/waren apart gezekerd met 2,5A zekeringen. Die hebben geen krimp gegeven. Kortom, de kortsluitstroom die door stroomafnemer plus wissel (ook geen beste stroomvoorziening) kon lopen, bedroeg niet eens 2,5A. Dan grijpt de beveiliging van de centrale ook niet in. Tamelijk gevaarlijk eigenlijk. Geen brand geworden, omdat het draadje snel door was. Het stonk wel.
Zo gek is het nog niet. Mijn vriend was eens op een tentoonstelling met een "modulaire baan" in opbouw, hij had wel twee modules en in aanvulling een grote circle Trixrails met omloop spoor aan aangesloten. De circle had geen extra voeding in het midden op de andere kant. Ik was er gelukkig in de buurt bij de eerste testrit! Mijn vriend had het eerste Rondje met een noorse kleinserie treinstel van NMJ gemaakt en direct een wissel open gereden (verzocht). Trix wissels hebben polaristatie, en het geeft direct een kortsluiting, maar de centrale heeft niet eens verzocht af te schakelen omdat de toeleiding niet goed genoeg was! Het treinstel was binnen no time aan het ruiken en is door mij direct van de baan genomen, anders was het een enorme schade gewest....

Groet

Bernd