BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 07 February 2007, 11:05:04
-
Ik ben een flink stuk gevorderd met de bouw van mijn N-baan met Peco rails. Voor de wissels gebruik ik Turtoise wisselmotoren. Op een bepaald punt heb ik zoveel wissels liggen dat enkele van die motoren enigszins schuin zijn geplaatst. Ik heb ze allemaal net naast elkaar kunnen krijgen, al dan niet gedraaid. En wonder boven wonder gaan de wissels ook volledig om.
Alles voor elkaar.......... dacht ik.
Want toen moest ik het boven de wissel uitstekende deel van de ijzerdraad gaan wegknippen. Daarbij stuit ik bij enkele wissels op het probleem dat die ijzerdraad door de schuine montage omhoog komt c.q. naar beneden gaat als de wissel omgaat. Ik heb de draad nu afgeknipt op de laagste stand, maar als de wissel omligt, komen de loks en wagens er niet meer langs omdat ze tegen het stukje ijzerdraad aan rijden wat nu uitsteekt.
Hopelijk is mijn probleem helder, anders: vragen staat vrij.
Ik heb zelf al zitten nadenken en iets bedacht in de trant van een dun buisje (misschien een hol rond profiel van Evergreen) onder de handel van het wissel monteren. Hier glijdt de ijzerdraad dan doorheen en sleept zo de tongen mee.
Ik zie hier echter nogal wat risico's in de montage en ik ben bang dat er te veel kracht verloren gaat door deze overbrenging waardoor de wissels niet volledig om zullen gaan.
Iemand een suggestie? ;)
-
Peter,
op de site van Hans Deloof staat een foto (http://users.pandora.be/deloof/pageNL12.html) met de overbrenging van een servo door een buisje. Hierbij gaan weinig krachten "verloren".
Groet Erik
-
Ik begrijp het niet helemaal, omdat bij de tortoise de meenemer in het midden in de hoogste stand staat. Ikzelf denk aan een magnetische koppeling tussen de t** en de wisseltong. Jaap
-
@Erik, thanks, ziet er inderdaad goed uit, misschien dat ik mijn moed gewoon een keer bij elkaar moet schrapen ;)
@Jaap, ik begrijp jou ook niet ;) Wat bedoel je met een magnetische koppeling?
Mijn probleem is dus dat niet alle turtoise-motoren exact recht onder het wissel zitten. Hierdoor zit de ijzerdraad een beetje schuin in de handel van de wissel. Als het wissel dan omgaat komt de ijzerdraad nog iets schuiner te staan en komt daardoor iets omhoog.
Verder afknippen van de draad is zinloos omdat de draad er dan 'uitfloept' als ie weer naar de 'lage' stand gaat.
-
Ik bedoel een klein permanent magneetje plakken aan de meenemer van de T** en eentje onder de wisseltongen. Maar als ik er langer over nadenk is dit misschien te ver gezocht. Jaap
-
Peter heeft de motoren nu waarschijlijk rechtstreeks aan de wissel zitten. Meer ruimte kun je creëren door dat met een "afstandsbediening" te doen. Een voorbeeld heb ik in de link geplaatst. Hierbij wordt de draad naar de wissel ondersteund door een buisje.
Groet Erik
-
Je zou de wisselmotor met een blokje hout omlaag kunnen brengen zodat hij beneden de andere wissel uitsteekt.
Zoals als ik het lees ligt de motor maar net even schuin.
Met dat blokje hout kun je dan de motor klein beetje over de andere motor laten steken terwijl hij toch recht onder de wissel komt te zitten.
Succes, Frans
-
Peter,
Waarom buig je niet een kleine z in het aandrijfstaafje naar de wisseltong?
Daarmee kun je het weer recht positioneren denk ik.
Groet
Ferry
-
Dan wordt de kwaal door de hefboomwerking alleen maar groter.
De oplossing van Jacob is denk ik het eenvoudigst. Zelf schroef ik de T** op een dun 4mm plaatje triplex, boor hierin voor en achter een gat van 10mm. Dit geheel vast zetten met een klein parkertje en ringetje onder de baan. Door het 10mm gat ontstaat er veel ruimte om te corrigeren.
Gekombineerd met het voorstel van Jacob, eronder een afstands-plaatje, zou ik het plaatje waarop de T** zit aan één zijkant breder maken, zeg maar 3 cm. Daarin de gaten boren om vast te kunnen zetten. Desnoods vijl je aan één kant van de T** de flens af en lijm je de T** op het plaatje. Jaap
PS Uiteraard kan natuurlijk afhankelijk van de beschikbare ruimte de 10mm
gaatjes "voor" en "achter" de T** geplaatst worden. Waarbij je het onderplaatje zo smal mogelijk houdt.
-
Ik heb ook gaten van 10mm, anders had het uberhaupt al niet gewerkt ;)
Dat blokje moet dan wel een heel eind zijn, die dingen zijn een centimeter of 7 a 8 hoog. Dan zal ik veel van mijn bedrading weer om moeten leggen en daar voel ik heel weinig voor.
Ik vrees dat het toch de beste oplossing gaat zijn...
-
Ik heb me zeker niet goed genoeg uitgedrukt. De T** wordt op een bodemplaatje geschroefd. Twee 10mm gaten om de combinatie T** en plaatje onder de baan vast te schroeven en zo te justeren. Goed Ok ook één om de meenemer doorheen te voeren. Het plaatje is niet veel groter dan de voet van de T**. De T** hoeft toch maar een mm of 7 omhoog gebracht te worden?Naar mijn mening hoef je geen draden om te leggen. Ik zelf heb H0. En een gat van 5mm door de treinplaat is voldoende. De uitslag van de Roco-line wisseltongen is niet groter. Dus voor N een nog kleiner gat.
Als andere optie: kun je de meenemer niet aan de buitenkant van de wissel aan de wisseltongen vast maken i.p.v. in het midden? Jaap
PS zie verder mijn vorige reactie.
-
Jaap, dankjewel voor je reactie. Ik vrees alleen dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Op een plaatje monteren is leuk en waarschijnlijk ook heel verstandig, maar in mijn geval betekent het niets meer dan verplaatsen van het probleem.
Ik heb een poging gedaan te schetsen wat ik bedoel, als ik vanmiddag thuis ben zal ik nog even een foto maken van de onderzijde.
Dit is er aan de hand (onderaanzicht):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselprobleem.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselprobleem.png)
Wat je ziet is dat de turtoises in verhouding tot de wissels te groot zijn. Daarom zijn met name T** A en B niet recht onder de wissel gemonteerd. De aandrijfstang gaat daarom niet verticaal door het gat, maar licht diagonaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselprobleem2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselprobleem2.png)
Dit is een zijaanzicht dwars door de bodemplaat heen. Je ziet linksboven de wissel met het zwarte uitsteeksel als handel.
Eronder zit de T** niet recht onder de wissel gemonteerd omdat er simpelweg in die ruimte al een andere T** is gemonteerd. De aandrijfstang gaat dus scheef door de bodemplaat heen. In de ene wisselstand staat ie net iets schuiner dan in de andere en steekt dan dus verder omhoog. Dat is nou net die 2 a 3 mm waar mijn materieel tegenaan weet te rijden.
-
Eén plaatje maakt meer duidelijk dan 1000 woorden. Ben benieuwd naar de foto's. Jaap
-
Daar gaat ie dan. De foto's zijn oplopende 'vaagheid' omdat ik steeds verder inzoom en ik niet zo'n vaste hand heb :)
Dit is de bovenzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2692.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2692.jpg)
De onderzijde met alle T** direct naast elkaar en deels zelfs over elkaar heen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2693.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2693.jpg)
Ingezoomd op een T** waarbij de aandrijfstang noodgedwongen schuin door de tafel heen gaat. Je ziet hoe de T** zit ingeklemd tussen de rest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2694.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2694.jpg)
Hier een detailopname van 2 T** naast elkaar die allebei schuin door de bodemplaat heen gaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2695.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2695.jpg)
Ik had natuurlijk direct deze foto's moeten maken, maar ja, ik dacht dat ik het wel even in woorden uit kon leggen. Leermomentje voor mezelf :D
-
Peter,
op de site van Hans Deloof staat een foto (http://users.pandora.be/deloof/pageNL12.html) met de overbrenging van een servo door een buisje. Hierbij gaan weinig krachten "verloren".
Groet Erik
Gezien je foto's (helemaal niet slecht trouwens ;) ), denk ik dat Erik zijn suggestie het beste is: alles "remote controlled" maken, dwz de aandrijvingen op afstand van de wissels, zodat de aandrijvingen meer ruimte krijgen, en met trekstangen (net als in het echie) naar de wissel toe.
Ik geef toe, een hele verbouwing, maar zoals het nu zit, gaat geheid mis...
Suc6,
Nico
-
Ben het helemaal eens met Nico, gewoon een beetje "afstand" nemen.
-
De foto's beziend zou ik ook voor een oplossing alla Hans Deloof kiezen
groet Frans
-
Ik geef toe, een hele verbouwing, maar zoals het nu zit, gaat geheid mis...
Liever nu eenmalig een grote verbouwing dan later, als ik veel verder ben, alsnog de boel om moeten gooien.
Dank voor jullie advies, gelukkig is het weekend lang... ;)
-
Even een korte vraag tussendoor: Waar koop je die motortjes?
Ik kan (nog) geen leverancier vinden.
gr. Edwin
-
Edwin
Te verkrijgen bij o.a. Wentink Arnhem, www.gmens.nl (http://www.gmens.nl), of zoek op internet naar een zaak in amerika, daar zijn ze vast goedkoper zeker als je per doos van 6 of 12 koopt.
Succes
-
Tortoise heeft zelf ook een adaptertje om de aandrijving op afstand te plaatsen:
http://www.walthers.com/exec/productinfo/800-6100
ok, zelf maken spaart natuurlijk wel een hoop geld uit... 8)
-
Ach, voor 8$ ga je niet lopen klooien natuurlijk... ;D Is wel een mooie oplossing, en je hebt er maar een paar nodig voor die moeilijke plekken... Wat je bespaart door de tortoises direct uit de us of a te halen kun je meteen gebruiken om die remote mounts mee te bestellen. :)
-
Te verkrijgen bij o.a. Wentink Arnhem, www.gmens.nl (http://www.gmens.nl), of zoek op internet naar een zaak in amerika, daar zijn ze vast goedkoper zeker als je per doos van 6 of 12 koopt.
Succes
Bij gmens= Gothfathers in Houten voor 10 stuks tegelijk 200Euro betaald.
Even googlen op Tortoise+switch+machine geeft 344.000 hits.
Voor 12 stuks een prijs van $169. Ook googlen = 130 Euro. Jaap
-
Hou er wel rekening mee dat de verzendkosten vanuit Amerika behoorlijk hoog zijn. Bovendien kreeg ik nog even fijn de douane die er zijn plasje over deed: €30,=
Het voordeel van goedkope turtoises was meteen helemaal weg. En dat na 8 weken wachten.
Mijn advies: GM&S.
Die adapter van T** is zo te zien in Nederland niet verkrijgbaar, dus dat is geen optie.
Maar...... er is licht aan de horizon....... ik heb gisteren de locaties van wat T** gewijzigd. Op een paar plekken een nieuw gat geboord om de andere kant van de wissel aan te drijven. En op een paar plekken gewoon opnieuw gepositioneerd. En het lijkt geholpen te hebben, de hoogteverschillen bij wisselen van stand zijn verdwenen :):)
Mijn weekend is goed ;)
-
Sorry hoor, met alle respect voor jou en Piet, maar ik heb een adresje voor een 12-pack van 147$. Dat is 113EUR. Verzendkosten: 6EUR. (binnen 2 weken in huis) Tot.: 119EUR. BTW erover =119x1,19=141EUR. 7,5EUR inklaringskosten erbij maakt grofweg 150EUR (Er worden geen douanerechten over modeltreinen geheven). Die 50EUR kun je dan mooi uitgeven aan andere frutsels bij Piet...
Just my 2 cents... ;)
-
Kweet dat het reclame is.
Maar zie veel prijzen hier staan vermeld, Wentink Arnhem heeft op hun site ook deze aandrijvingen staan voor leuke prijzen €16.95 p/s en €189.95 voor 12 stuks.
Alexander
-
>:( >:( Dat had ik beter moeten bekijken. Jaap
-
Hoi Peter.
Hoe is het afgelopen met het monteren van de Tortoises?
Jaap
-
Voor meer info over de tortoise kan je ook hier kijken.
http://www.tonystrains.com/technews/tortoise/index.htm (http://www.tonystrains.com/technews/tortoise/index.htm)
Op de volgende pagina kan je een oplossing zien voor zijdelingse montage.
http://www.westportterminal.de/westport2.html (http://www.westportterminal.de/westport2.html)
Gino
-
Hoe sluit ik een tortoise nu aan. Op de volgende site heb ik daar iets over gevonden, maar het is me nog niet geheel duidelijk.
http://www.fiferhobby.com/html/misc__page__tortoise__circuitr.html
Om te testen.
Methode 1 (volgens bovenstaande site) is het aansluiten op een 12 volt DC trafo. Nu heb ik nog een oude FLM trafo liggen, welke geloof ik 12 volt levert. Kan ik deze trafo nu hierop aansluiten en draait de motor de ene kant op als ik de knop naar rechts draai en de andere kant op als ik naar links draai ??? ???
digitaal.
En hoe kan ik het beste de tortoise aansluiten onder mijn baan. Dat wil zeggen ik rij digitaal met DCC systeem en eventuele zelfbouw decoders is een optie. Tenminste als dit bijvoorbeeld een conrad setje is. Als ik iets helemaal zelf moet bouwen vanaf scratch wordt het niet wat.
Alvast bedankt.
-
.... en draait de motor de ene kant op als ik de knop naar rechts draai en de andere kant op als ik naar links draai ??? ???
Ja, zo simpel is het. In de Tortoise zit een gelijkstroommotortje, en dat draait de ene of de andere kant op, afhankelijk van de plaats van plus en min.
Bij digitaal is de meest overzichtelijke oplossing om een z.g. schakeldecoder te nemen, of een wisseldecoder met een bistabiel relais er achter.
Met de contacten van dat relais schakel je dan plus-min of min-plus op de motor, op dezelfde manier als in het eerste aansluitvoorbeeld is aangegeven met de DPDT-schakelaars.
Let wel op dat er bij de Tortoise spanning op de motor moet blijven staan, ook als hij al is omgelopen.
-
@ Hannes
Tortoise kan je aansturen met LTD M-DEC (ook verkrijgbaar bij conrad best nr 210482 - 89 en 240005 - 89 )
Succes
(deze combi heb ik ook)
-
Het aansturen gaat ook perfect met de LS150 van Lenz.
Je hebt dan extra 2 diodes nodig en je moet dan wisselstroom gebruiken.
Het voordeel van de LS150 is dat je kan instellen hoelang de motor bekrachtigd moet worden.
Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.
-
Wim
Het is wel verstandig om de spanning op een turtoise te laten staan.
Ten eerste verbruiken ze maar heel weinig als ze omgelopen zijn en ten tweede willen ze nog wel eens iets 'teruglopen'.
Dan ligt je wisseltong dus niet helemaal om.
Groetjes, John
-
Als de motor eenmaal omgezet is is het onnodig of onzinnig om stroom op de motor te laten staan.
Heb je het al geprobeerd? Want deze opmerking komt op mij over alsof je de tortoise niet kent...
-
Ik heb maar 60 van die apparaten onder mijn baan.
Ik stuur ze via de LS110 en LS150 gedurende 2 seconden aan en heb al ca. 7 jaar geen last dat ze terug lopen.
Is dat voldoende om ze te kennen ???
-
Ok, neem me niet kwalijk.
Wat heb jij gedaan dat ze niet terug lopen dan?
-
Vermoedelijk stuur ik ze iets langer aan dan nodig is.
Ik heb een tijdje geexpirimenteerd en 2 seconden was de beste tijd.
Dat is het voordeel van de LS110 en LS150 je kan deze decoder op een tijd instellen en dan regelt de decoder deze tijd. Als bijvoorbeeld de IB een puls geeft van 0.1 sec. dan regelt de decoder de rest en kan de IB weer wat anders gaan doen.
-
Wat ik bedoel is hoe houd je de wisseltongen dan tegen de rail aan? Ik neem aan dat je niet het veertje in de peco wissel hebt laten zitten?
-
Als de motor eenmaal omgezet is dan loopt hij niet meer terug.
Stuur je ze net niet lang genoeg aan dan kaatst hij als het ware iets terug.
Doordat ik iets langer aanstuur dan komt hij eerst tot rust en dan is de stroom niet meer nodig.
In geval van nood kan je de veerkracht van de tortoise regelen.
Dit laatste moet je niet overdrijven want dan drukt hij de wissel van zijn plaats.
Probeer maar eens met de hand een motor om te zetten dan zie je ook het verschijnsel dat hij terug kaatst.
-
Wim,
in de handleiding die bij de Tortoise wordt geleverd staat uitdrukkelijk dat de motor onder spanning moet blijven staan. Jaren geleden heb ik in RailMagazine een recensie geschreven over de Tortoise, en bij het testen daarvoor heb ik ook gemerkt dat de aandrijving soms terugloopt als je de spanning uitschakelt.
Dat het bij jou altijd goed gaat kan te maken hebben met een andere (hogere) positie van het draaipunt, waardoor er minder tegenkracht op de veerdraad staat.
-
Klaas,
Blijkbaar de handleiding niet helemaal gelezen.
Als het inderdaad mogelijk is om de stroom er continue op te laten staan komt eigenlijk beter uit.
Nu stel in mijn decoders in voor een bekrachtiging van 2 seconden en dat heeft het nadeel dat een decoder de volgende uitgang pas uitvoert nadat de vorige klaar is en dat kan bij een wisselstraat weleens lang duren. Bij continue aansturing heb je daar geen last van en gaan ze allemaal snel na elkaar om.
De LS150 kan ik dan alleen niet meer gebruiken omdat deze een maximale tijd heeft van ik meen 25 seconden. De oude LS110 heeft dat niet (is uit productie) en de LS100, met terugmelding vindt ik te duur voor wissels en seinen omdat je dat eigenlijk nooit gebruikt.