BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Guido Heunen op 19 January 2011, 17:51:24
-
Beste modelspoorders,
Ik ben druk bezig met het voorbereiden van mijn deelname aan de dioramawedstrijd en ik heb de volgende vraag.
Ik zou graag willen weten of een stilstaande rangeer dieselloc, met draaiende motor, grote visuele vibraties vertoond? De vraag heeft betrekking op het grootbedrijf.
groet,
Guido
-
Nee.
Enkel de luchtvibraties zijn voelbaar.
Johan
-
he, jammer! Anders had ik dit mooie effect kunnen inbouwen in een van mijn locs....
bedankt,
Guido
-
Dat zou niet best zijn als motorvibraties zichtbaar zouden zijn. Ik heb in mijn werkzame leven wel eens een Sulzer scheepsdieselmotor zien proefdraaien op de scheepswerf in Vlissingen in 1979. Het was een tweetakt motor 9 cilinder met inlaatpoorten en uitlaatkleppen. Deze uitlaatkleppen waren 50 cm doorsnede (je kon er op klaverjassen). Je kon (als de carterdeuren open stonden) over de krukwangen lopen, zo groot was het carter van de diesel. Hij draaide maximaal 120 omw/min en was ongeveer 16000 Pk. Hij was 8,5 meter hoog en als hij volbelast op een waterrem draaide dan zag je alleen op de vloer hier en daar het lekwater zogenaamd "kringelen". Je hoorde de diesel bijna niet eens en vibraties, nee. O, ja het vliegwiel toonde dat de diesel werkelijk draaide. Het was bijna stil, we hoefden in ieder geval geen oorkappen op. Dat kwam ook omdat we het geluid zo mooi vonden klinken. Ik heb wel eens gehad toen ik dieselmonteur was dat ik bij een diesel gegevens op moest nemen, gedurende langere tijd, het betrof een Stork Wartsila diesel SW280 (16 cilinder V-motor met zuigers van 280 mm doorsnede). Het ding draaide maximaal 900 omw/min en was 4500Pk en als hij in vollast draaide kwam het wel eens voor dat ik wegdommelde naast de diesel zo mooi draaide hij maar zichtbare vibraties nee, in 32 jaar als monteur nooit gezien. Niet goed, niet goed!!
Het staat je overigens vrij om welk effect dan ook in je locs te bouwen. Als jij dit leuk vind, wie houd je dan tegen. ja toch?
-
Ik ben laatst op een (aardig forse) dieselrangeerloc van de Glenbrook Vintage Railway geweest. Het is een van de De serie uit 1953. Als ze stilstaat met de motor aan schommelt ze wat heen en weer! Dit komt omdat ze een mechanische regulateur heeft. Door dit systeem draait de motor niet met constante toeren, maar schommelt het toerental met een frequentie van 1-2 seconden. de loc schommelt met dezelfde frequentie.
Waarschijnlijk is het niet de vibratie, maar de acceleratie/deceleratie van de as en vliegwiel die dit veroorzaakt
Ik denk dat het feit dat de loc op draaistellen staat het effect versterkt.
Wat info over de serie: http://en.wikipedia.org/wiki/NZR_DE_class (http://en.wikipedia.org/wiki/NZR_DE_class)
-
Ik ben helemaal geen kenner. Maar ik heb een Hippel ook wel eens lekker zien staan te resoneren. Motorfluctuaties. Je ziet het plaatwerk/motoromhulling meetrillen met de frequentie van de motor.
-
Ik ben ook geen kenner, maar als je de vibraties wil na bootsen moet je toch wel op grote schaal bouwen wil het realistisch overkomen. Een vibratie in het echt moet iets van een uitslag van 4 centimeter hebben om op H0 schaal op een halve millimeter uit te komen. En ik denk als een lok een zodanige uitslag heeft, dat die dan ook niet lang meegaat, dan rammelt zo'n beetje alles kapot, en vrij snel ook.
Wil je het realistisch houden, zou ik het niet doen. Aan de andere kant, het is wel een uitdaging om met zoiets te gaan prutsen.
Groetjes,
Michel
-
wil je zoiets bouwen, maak dan een stationair draaiende lanz bulldog. Moet ie ook wel echte kringetjes uit de pijp blazen.
-
Da's inderdaad een ééncylinder motor en die vertonen door het gebruik van die ene cylinder nogal wat trillingen. Maar verschillende vorige reageerders gingen uit van een spiksplintermnieuwe motor. En dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Eéntje die al een paar tienduizenden kilometers op de klok heeft loopt niet zo stilletjes meer. Of hij loopt op niet alle cylinders, dan trilt-ie zeker, maar dat duurt nooit lang ;D .
-
Vibraties hebben we vroeger (lees: vóór 1990) al eens ingebouwd in een Amerikaanse Santa Fé diesel, door een losse motor van een concentrisch gewichtje te voorzien (precies, zoals de trilfunctie van een GSM) waar bovendien een plastic lipje aan zat wat bij elke rotatie tegen een pal sloeg. Het toerental steeg dan met de rijspanning. De geluids- en trileffecten waren vele malen realistischer dan de meeste van de huidige digitale knorrepotjes....
Overigens heb ik een oude Roco 2200 die, zeker bij lagere snelheid, ook beslist een herkenbare dieselbrom laat horen. Hoezo, stille 5-polige motoren....
-
Overigens heb ik een oude Roco 2200 die, zeker bij lagere snelheid, ook beslist een herkenbare dieselbrom laat horen. Hoezo, stille 5-polige motoren....
Da's vooral door de veren, niet de motor zelf. Vervangen door GM&S cardanassen of zoals Jajo doet een stukje siliconenslang en het is meteen een veel stiller machientje.
-
Hij is eigenlijk wel leuk zo.... ;D
-
Hij is eigenlijk wel leuk zo.... ;D
Een 2200 klinkt in het echie toch heel anders hoor ;D
-
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo.
Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt) om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.
-
Rob je zit er toch echt een beetje naast... zowel in Plan U als een 2200 draait de motor echt niet continue op hetzelfde toerental. Stationair doet een Plan U circa 750 rpm, bij optrekken loopt dit op tot circa 1100 zo uit mn hoofd. Er wordt wel wat 'geregeld' door zaken als een serie-parallel-schakeling of zwakveld, maar de diesel draait niet continue op een vast toerental.
Zie bijvoorbeeld ook http://www.feijenoordsemeesters.nl/8_Feijenoordse%20meesters.htm over toerenwisselingen en zaken als heuvelstand, waarbij je toeren flink verhoogt.
-
In het boek over de 2400 lees ik dat de diesellemotor van deze loc 4 toerentallen kent.
Stationair (leegloop) en rijstap 1: 700 rpm,
Rijstappen 2 t/m/ 8: 1100 rpm
Rijstap 6: 1300 rpm
Rijstap 7: 1500 rpm.
Er is dus wel degelijk toerentalvariatie.
Met spanning en frequentie heeft dat weinig te maken. De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.
Frequentie is niet aan de orde, omdat het een gelijkstroomgenerator betreft.
Rob, ik denk dat je je kennis van scheepsdiesels te makkelijk vertaalt naar locomotieven.
-
Dag Bob,
Iets wat bij scheepsmotoren niet voorkomt. Want men maakt in de scheepvaart hoofdzakelijk gebruik van zelfstandige opererende stroomvoorzieningen.
En bij graafmachines is dit ook niet altijd een vast toerental de basis van de voor het benodigde vermogen.
Heb zelf in een grijs verleden wel eens met een dergelijke apparaat mogen werken.
Overigens de door jouw genoemde kantelinrichting bediend de slaglengte van de oliepomp zuigers. Hierdoor kun je met gelijkblijvend toerental de pompopbrengst variëren.
Grove uitleg is alhier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrauliek) te vinden.
-
De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.
De spanning is in zoverre van belang : bij het aanzetten zal een grote stroom gaan lopen, waardoor de spanning sterk daalt. Zodra de tractiemotor meer omwentelingen maakt zal langzaam de stroom dalen en de spanning oplopen. Zodra de spanning een bepaald punt bereikt zal mbv relais worden doorgeschakeld naar een volgende stap zwakveld of van serie naar serie-parallel. Zo werkt althans het systeem op de 2200.
-
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo.
Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt) om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.[/s]
nou... ik kan je vertellen dat hippels, 2200en en 2400en juist 'optoeren' als er meer stroom nodig is... dat een tractiemotor meer stroom krijgt komt doordat je de motor een standje harder laat lopen en zo dus ook de generator meer stroom opwekt... ik rijd nog wel eens mee/ zie die dingen wekelijks als ik aan de stoomloks ga sleutelen bij de VSM