BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: kor952 op 18 January 2011, 11:16:16
-
Ik heb al jaren een stalen D en drie Philotrain Plan K's in de vitrine staan, die wachtten al jaren op 2 x plan N. Die zijn inmiddels gearriveerd. So far so good. Nu zie ik op diverse site's dat de stam Den Haag - Venlo (Keulen) bestond uit een stalen D, 2 x plan N en 2 x plan K. Ik werkte eind '70 er jaren in een gebouw in Asd ZO dat uitkeek op de lijn Asd - Utrecht daar kwam zeker één keer per dag een trein voorbij die bestond uit Lok (weet niet meer welk type) stalen D, 3 x plan K en 2 x plan N. Ik kan deze combinatie nergens terug vinden. Weet iemand hier meer over te vertellen. Want nergens kan ik iets terug vinden over de samenstelling van materieel tussen Asd - Venlo (Keulen) eind 70er jaren. Bedankt vast,
groeten,
Ronald K.
-
Ik ken wel een paar foto's met 5 personenrijtuigen op deze verbinding. Zowel een extra plan N als een extra plan K is mogelijk. Waar ik die foto's echter gezien heb, tsja...
En over de volgorde van de rijtuigen: de vier rijtuigen uit de vaste stam kunnen in een willekeurige volgorde, die stalen D komt er dan voor of achter en dat vijfde personenrijtuig kan dan ook weer voor of achter het geheel, zodat het mogelijk is dat de stalen D tussen twee personenrijtuig zit.
-
Ik ken wel een paar foto's met 5 personenrijtuigen op deze verbinding. Zowel een extra plan N als een extra plan K is mogelijk. Waar ik die foto's echter gezien heb, tsja...
En over de volgorde van de rijtuigen: de vier rijtuigen uit de vaste stam kunnen in een willekeurige volgorde, die stalen D komt er dan voor of achter en dat vijfde personenrijtuig kan dan ook weer voor of achter het geheel, zodat het mogelijk is dat de stalen D tussen twee personenrijtuig zit.
Nou, in mijn herinnering, voor wat die waard is, liepen de 2 Plan N altijd gekoppeld evenals 2 Plan K, twee aan twee, de extra plan K was een spitsversterking die willekeurig aan een van beide einden reed.
De Stalen D volgens mij altijd aan het einde van de trein: hij reed ook maar in enkele treinen mee.
Tractie: oorsponkelijk 1500en, later 1100en.
-
Kijk hier eens; http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanKN.aspx
-
De foto's staan ergens in de boeken NS Elektrische locomotieven Serie 11, 12 en 1300.
Amsterdam - Eindhoven.
Zal eens zien van de week.
Dave
-
@Bert, Bedankt voor de link, maar die kende ik al.
Wat ik me er nog van kan herinneren....
Ik heb ttt heel bewust 3 Philo plan K's gekocht en een stalen D IV, de twee plan N's waren (nog) niet verkrijgbaar, lok 1500 heeft ttt (1978-79) nooit Utrecht-Asd gereden, de trein moet wel een buurtland trein zijn geweest vanwege de stalen D.
Vreemd vind ik dat 'men' het altijd heeft over de trein Den Haag - Venlo, terwijl ik toch uitzicht had op de lijn Asd - Utrecht.
Ik heb ttt zelf dia's gemaakt van treinsamenstellingen. Was ze jaren kwijt maar weet inmiddels waar ze liggen, als ik ze uitgegraven heb hoop ik dat ik van deze trein ook een opname heb.
Groeten,
Ronald K.
-
Hallo Ronald,
je schrijft over een trein die minstens één keer per dag langs kwam. Dat betekent m.i. dat het geen reguliere binnenlandse dienst was. Mogelijk een internationale trein (niet zijnde een buurlandtrein)? Of een leeg-materieeltrein, die in werkplaats Zaanstraat was geweest? Zaten er mensen in?
groet, Carlo
-
Hallo Carlo,
Deze wordt me even te heftig....van die mensen dan, daarvoor zat ik er net te ver vanaf. Het was een trein die dagelijks voorbij kwam...in mijn herinnering zo ong. 11.00 u 's morgens richting Asd CS. Ik kan me niet heugen dat ik hem ook richting Utrecht heb zien rijden. Die moet natuurlijk wel gereden hebben maar dan voor 9.30 uur of na 17.30 uur...dat waren ong de tijden dat ik op kantoor zat, en ik zat natuurlijk niet de hele dag uit het raam te staren ::), d'r moest af en toe ook nog wat geprogrammeerd worden, maar tijdens het op je beurt wachten voordat je achter een terminal kon plaats nemen (niet iedereen had er één op zijn bureau staan ttt, ong. 1 terminal op de 10 programmeurs en programma's werden meestal eerst in zijn geheel uit geschreven en geponst door de ponstypistes, tja dat waren nog eens tijden....)
Volgens mij is plan K en N alleen gebruikt voor buurlandtreinen (eind jaren '70) en niet in internationale treinen. Dus verder dan Keulen kwamen ze volgens mij niet.
Groeten,
Ronald K.
-
Nou, er is wel eens een Plan N gekraakt in Hamburg geloof ik, maar dat was in de jarig zestig. K en N werden later wel voornamelijk in buurlandverkeer ingezet, maar van oorsprong waren het "gewone" internationale rijtuigen. Ik zal het thuis eens nakijken, misschien was het een trein naar Noord-Duitsland. Zit nu op mijn werk en staar niet uit het raam, want daar ligt helaas geen spoorlijn ;D
-
In 1983-1984 reden de (weer in dienst gestelde) Plan N en Plan K in de spitsuurtreinen Utrecht-Eindhoven (Zie Electrische Lokomotieven in Nederland, blz. 66 en 68), maar ook Amsterdam-Enschede (zelfde boek blz.99). Voor de rest alleen (daarvoor) in internationale treinen en natuurljk Den Haag-Keulen (Buurland, maar ja dat is ook internationaal). Van die laatstgenoemde treinen heb ik al veel samenstellingen op het forum gezet.
-
Dat denk ik niet...(Noord Duitsland) want die rijden niet vanuit Asd CS naar Utrecht maar naar Amersfoort. Ik keek uit op, nu inmiddels ook NS, station Amsterdam Holendrecht, vroeger stopte daar alleen de Metro (tussen Amsterdam Bijlmer en Abcoude ter hoogte van het AMC).
Groeten,
Ronald K.
Edit: en er zat altijd een stalen D direct achter de lok...dus het moet echt tweede helft '70 er jaren zijn geweest, nog voordat de ICR en 1600 hun intrede had gedaan.
-
Kijk ook eens op de site van www.martijnhaman.nl bij Plan N. Daar zie je dat ze in hun vroegere jaren tot in Denemarken en Italie kwamen. Misschien heb je wel de Nord-West-express of de Rivièra-express gezien, bedenk ik me nu.
mm, bij nader inzien, je hebt het over eind jaren 70, dan klopt het weer niet.
Carlo
-
Dan zitten er toch ook buitenlandse rijtuigen in zo'n trein, wat ik bedoel is lok, stalen D (IV) + 3 x plan K + 2 x plan N.
-
Dit vind ik net bij Martijn Haman:
........ Tijdens de zomerdienst 1978 heeft een rijtuig plan N nog als versterkingsrijtuig dienst gedaan in trein 297/296 Amsterdam - Utrecht - Luik - Luxemburg.
-
Ja, klopt (de 014 als ik het goed heb) maar de rest van die trein bestond uit Italiaanse en Zwitserse rijtuigen en geen plan K en Stalen D.
-
Ja, maar dat was slechts 1 N, die Plan K en de stalen D zullen niet in Luxemburg gekomen zijn (helaas).
Poes was sneller dan ik
-
In 1983-1984 reden de (weer in dienst gestelde) Plan N en Plan K in de spitsuurtreinen Utrecht-Eindhoven
Even opgezocht:
Ns elektrische locomotieven NS serie 1100 blz. 222 een Plan E erbij kan ook.
3 x plan K + plan E + 2 x plan N + plan K.
Dave
-
Heb deze rijtuigen:
plan E B blauw met reclamebanen
plan E B blauw met reclamebanen
plan E A blauw met reclamebanen
plan N binnenland
plan N binnenland
Was van plan er nog een plan E RD en een 2e plan E A bij te kopen. Maar 1 of 2x Plan K AB in plaats van de 2e plan E A maakt ook wel een logische samenstelling? (moet trein van rond 1983 zijn)
-
Ik heb ttt zelf dia's gemaakt van treinsamenstellingen. Was ze jaren kwijt maar weet inmiddels waar ze liggen, als ik ze uitgegraven heb hoop ik dat ik van deze trein ook een opname heb.
Ik heb inmiddels de dia's bekeken maar degene die ik bedoelde zitten er niet tussen. :-[
Dus nu weet ik het nog niet.....(zowel de samenstelling als waar nu die opnamen gebleven zijn) ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_en_N.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/K_en_N.jpg)
SK
-
Kijk, da's nog eens wat anders dan een ICR stam in het geel/blauw. Oude tijden herleven... (y)
-
Oke maar
Dat's E + K + ...
Geen N + K
Dave
-
Als je door het gaas heen kijkt zie je een versterkingsfunctie voor de K's en E's. Ik vermoed dat deze plaat uit de RH komt, en dus a.h.v. Albert Rozenboom en dus bij Teuge is gemaakt.
Was van plan er nog een plan E RD
RD zou ik dan maar weglaten: in de spitsuurtreinen van 1983 zaten normaal gesproken geen RD's...
-
Klopt, was 3700 met plan E voor een forumlid aan het zoeken en kwam deze tegen. mooi plaatje toch?
-
Zekers, Rozenboom was een topfotograaf, op de één of andere manier kon je zijn platen er altijd uithalen. Haarscherp en "niet gezocht artistiek". Het Orderbos en Teuge zullen wel zijn favoriete stekken zijn geweest...
-
Halaas, hij is niet meer :'(
-
Hopelijk komt er ooit nog eens een mooi fotoboek met een bloemlezing van zn werk, zoals het boek van LJP Albers "Met de trein door Nederland"
Ideetje voor de huidige beheerder van zijn collectie wellicht?
-
Halaas, hij is niet meer :'(
Betreurenwaardig, want naast een prima fotograaf was hij ook een begenadigd tekenaar als ik het me goed herinner.
mvg,
Gert
-
2006
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/albert.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/albert.jpg)
-
Sobat, zie mijn post 2 berichten eerder: ik neem aan dat die geweldige collectie niet ergens ligt te verstoffen (of erger :'( )?
-
De gene die de collectie onder beheer heeft, leest hier ook regelmatig mee. Zo niet, dan is er altijd nog wel een fazal die dat doet.
-
Vazal (met een v, farizeeër is wel met een f)... dat klinkt niet echt positief... :-\