BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 14 January 2011, 22:42:04
-
spooremplacement Kijfhoek
Uitgegeven: 14 januari 2011 22:16
Laatst gewijzigd: 14 januari 2011 22:34
ZWIJNDRECHT - Op het spooremplacement Kijfhoek bij Zwijndrecht staan vijf ketelwagens in brand. Niet bekend is of er gevaarlijke stoffen in zitten.
© NU.nl/Paul Groeneveld
Dat meldde vrijdag een woordvoerder van Keyrail, dat de Betuwelijn exploiteert. Kijfhoek is onderdeel van de Betuwelijn.
Treinverkeer stilgelegd
Als gevolg van de brand is het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht vrijdagavond stilgelegd. Ook de A16 in beide richtingen tussen knooppunt Ridderkerk en de Drechttunnel is afgesloten.
Dat maakte de ANWB bekend. Op het rangeerterrein staat een aantal wagons geladen met gevaarlijke stoffen in brand.
Volgens de ANWB is omrijden via de A15 geen optie. Deze snelweg is in de richting Gorinchem vanaf de tunnel onder de Noord afgesloten wegens werkzaamheden.
Verkeer richting het zuiden zou wel kunnen omrijden via de Heinenoordtunnel naar de Hoeksche Waard en via de Kiltunnel bij 's Gravendeel de A16 weer kunnen bereiken.
Phoe, net op tijd thuis, net nog doorheen gereden.... (de tunnel, niet de brand)
-
http://twitpic.com/3q0nc2
heftig.
sirenes gaan af in Zwijndrecht.
-
Phoe, net op tijd thuis, net nog doorheen gereden.... (de tunnel, niet de brand)
Dan heb je geluk gehad ;)
Laten we hopen dat dit niet de tweede gevaarlijke stoffen soap oprij wordt...
-
Nou....inderdaad zeg.
-
Fikkieee ;D
Ja, moerdijk 2...
Is niet echt wenselijk nee.
-
ethanol en lpg wagons werd net op ned 2 gemeld
waren ook beelden van , brandende wagons staan midden tussen heel veel sporen vol met ketel wagons
gr jan
-
Die LPG is niet zo gevaarlijk voor de gezondheid, brand alleen maar als een gek.
maar die Ethanol lijkt me niet echt gezond.
Jos.
-
Toch drinken mensen het dagelijks, zij het niet overdund
-
Speciaal voor Jos, eerst word LPG tanker lekker opgewarmd door de brand en dan boemmmmmmmmm
http://www.youtube.com/watch?v=9MEg7ReB9Xw
-
haha is het weer zover. Op het spoor zit het ook echt niet mee he. Echt waar blijft SBS6 met een real live soup? Goede sporen slechte sporen. Ik denk dat je daar best nog goede kijkcijfers mee kan halen door een camera ploeg of een aantal camera ploegen mee ta laten lopen om te kijken hoe alles over al gaat. En gezien SBS6 ook nog eens een ramptourist is, zijn ze gelijk op het goede adres. :P
Manuel
-
LPG kan wel degelijk exploderen. Dus niet alleen branden.
Beide stoffen zijn zeer risico vol!
mvg,
Sander
-
Het is al een tijdje Grip 3. Moerdijk was grip 4
-
Ik had het over de volksgezondheid. ;)
Niet of er ook explosiegevaar bij zit, dat snapt het kleinste kind nog lijkt me.
Jos.
-
Inmiddels grip 4
-
video :
http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html
-
Grip 4 nog niet voorbij zien komen. De kans op een BLEVE is zo te zien zeer groot.
-
Jos,
fijn dat je na mijn reactie nog even je bericht aanpast....
Goed verloop van de discussie... (y) :-\
mvg,
Sander
-
Bleve ???? was da ?
-
Volgens mij Boiling Liquid Expansion Fire.
In gewoon Nederlands: de brandbare stof zal op een gegeven moment onder invloed van warmte van een andere stof, of de brandstof zelf, flink uitzetten en gedeeltelijk verdampen, en daarbij in 1 keer ontbranden, wat een gigantische explosie tot gevolg kan hebben.
-
BLEVE (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleve)
boiling liquid expanding vapour explosion
Dat is tenminste de gangbare term die ik daarvoor geleerd heb... Zou niet goed zijn voor het vertrouwen in het goederenvervoer per spoor als het zover komt...
-
Inmiddels grip 4
Waar lees jij GRIP 4?
Het is nu GRIP 3, TIS 4,4.
-
De ketel wordt opgewarmd waardoor het volume in de ketel toeneemt. Door de grote druk van binnen scheurd de ketelwand en komt er een enorme hoeveelheid gas vrij die onmiddelijk explodeerd en de ketel als een raket de lucht inschiet. Dit ongeleide projectiel wordt gevolgd door een massa vloeibaar gas wat onmiddelijk expandeer en een verwoestende uitwerking heeft op de omgeving.
-
(http://media.nu.nl/m/m1fzv7sac89v.jpg)
Fotootje van Nu.nl
Ik hoop niet dat er een mannetje is dat ter plekke die waterstraal vasthoud...
-
Net wordt op SBS6 gemeld dat er is opgeschaald naar GRIP4
-
De ketel wordt opgewarm waardoor het volume in de ketel toeneemt. door de grote druk van binnen uit scheurd de ketelwand en komt er een enorme hoeveelheid gas vrij die onmiddelijk explodeerd en de ketel als een raket de lucht inschiet. Dit ongeleide projectiel wordt gevolgd door een massa vloeibaar gas wat onmiddelijk expandeer een een verwoestende uitwerking heeft op de omgeving.
De vuurbal + drukgolf zelf is al gevaarlijk genoeg...
-
Nog steeds GRIP 3 hoor.
SBS moet zich wat beter verdiepen: http://112meldingen.nl/afkortingen.php
-
SBS zich ergens in verdiepen, u maakt beslist grapjes...(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)
-
Is inderdaad heftig jongens. over 3 minuten begint nos journaal op ned 1.
-
Van NOS.nl (ingekort)
Op het rangeerterrein Kijfhoek, tussen Barendrecht en Zwijndrecht, staan twee wagons van een goederentrein in brand. Het gaat om een wagon met ethanol en een wagon met staal. Rond de brandende treinstellen (een cursus spoorvoertuigterminologie voor journalisten zou geen slechte zaak zijn!) staan lege wagons waar lpg heeft ingezeten. Die worden door de brandweer koel gehouden. Volgens een woordvoerder van de politie Zuid-Holland-Zuid zou er geen gevaar voor explosie zijn. Volgens de politie is het een schone brand. Ramen en deuren hoeven niet te worden afgesloten. Vier meetploegen verrichten metingen.
Carlo
-
Ik had het over de volksgezondheid. ;)
Niet of er ook explosiegevaar bij zit, dat snapt het kleinste kind nog lijkt me.
Jos.
Ga jij eens even een tijdje aan een uitlaat hangen van een auto die op LPG rijdt, dan parten we daarna verder of de verbranding daarvan wel zo onschadelijk is ::)
-
Wat een gezeik zeg, A16 afgesloten *en* de A15 naar Gorinchem afgesloten wegens wegwerkzaamheden. En ik moest dus net naar huis... Dus wat doe je, je gaat de snelweg af, gaat lekker binnendoor, ziet de gloed van de brand, geen vuiltje aan de lucht en rijd binnendoor zo naar huis... (y)
-
Ga jij eens even een tijdje aan een uitlaat hangen van een auto
Dan brand ie zijn klauwen en das niet bevordelijk voor de gezondheid nee....
mvg,
Sander
-
Of zijn mond, het is maar net hoe die aan die uitlaat gaat hangen ;D
-
LPG is toch een vrij schone brandstof, vergeleken met diesel en benzine. Ik heb begrepen dat er wel een spoortje formaldehyde vrijkomt bij verbranding ervan en dat is een van de weinige nadelen van deze brandstof tegenover die andere twee wat betreft de vervuiling. Ethanol is zeer schadelijk voor de bevolking maar dat komt omdat het te veel genuttigd wordt in verdunde vorm. Dat geeft allerlei ongewenste gedragsveranderingen en kan bij langdurig overmatig gebruik zelfs lijden tot chronische hersen- en leveraandoeningen. Als brandstof is het vergeleken met andere brandstoffen behoorlijk schoon, dacht ik.
-
*HIPS* Goedemorgen! Gelukkig geen alcohol dampen hier in Barendrecht. Niet vanaf Kijfhoek in elk geval, alleen heel lang en vooral véél sirenes van hulpvoertuigen gehoord.
Ethanol brandt inderdaad schoon. Bij volledige verbranding ontstaat alleen CO2 en water(damp)
C2H5OH + 3 O2 => 2 CO2 + 3 H2O
-
Ik woon slechts enkele kilometers van de brandhaard. Gelukkig hier ook alles in orde. Wel lang wakker gebleven vannacht om op de regionale rampenzender TV Rijnmond de livebeelden te zien. Er live gaan kijken vond ik wat te riskant in verband met explosiegevaar.
Groet,
Ruud
-
De ketel wordt opgewarmd waardoor het volume in de ketel toeneemt. Door de grote druk van binnen scheurd de ketelwand en komt er een enorme hoeveelheid gas vrij die onmiddelijk explodeerd en de ketel als een raket de lucht inschiet. Dit ongeleide projectiel wordt gevolgd door een massa vloeibaar gas wat onmiddelijk expandeer en een verwoestende uitwerking heeft op de omgeving.
Wat ik me afvraag is of ketelwagens geen overdrukventiel hebben, juist om eventuele ketelexplosies te voorkomen? Ik dacht -maar mijn ADR is allang verlopen- dat LPG-tanks bij tankstations dat bijvoorbeeld wel hebben.
Groetjes, Bart
-
Uiteraard hebben zij dat. Maar op een gegeven moment is de aanvoer zo groot dat het ventiel het niet meer aan kan. En dan heb je een probleem :'(
-
Maar op een gegeven moment is de aanvoer zo groot dat het ventiel het niet meer aan kan.
Even realistisch, hoeveel LPG kan er nog zitten in een 'lege' wagon ? Ik mag aannemen dat een overdrukventiel is gemaakt voor een 'volle' wagon, anders snap ik niet waarom het een 'veiligheids'ventiel is.
Plus dat LPG alleen vloeibaar is onder hoge druk. Als zo'n wagon wordt geleegd, moet de druk constant gehouden worden , daar anders het LPG eruit 'kookt'. Betekend dit dat de 'lege' wagon voor het grootste deel dus nu gevuld is met Stikstof (of een ander non-reactief gas) ?
-
We zijn realistisch. Toen de vraag gesteld werdt, en er antwoord op de BLEVE kwam, was het niet bekent dat de wagens leeg waren. Het antwoord ging uit van volle wagens.
SK
-
Nu zijn ze leeg iig...
-
Nou,
ik ga toch maar ff wat aan m'n ADR doen. De examens zijn niet mis, nu zie ik waarom, versus Moerdijk.
Gr Koen
-
Wat denk je nu van Moskou!
-
Is er al ergens iets over een mogelijke oorzaak van de brand aangegeven ?? Of wanneer er een eerste rapport gaat komen ??
Groeten, Alexander
-
Wat ik niet begrijp bij deze brand waarom de omringende wagens niet zoveel mogelijk zijn weggehaald. Als schild kan ik mij ook niet voorstellen, als zo'n wagen explodeert maken die wagens ook niet echt uit.
-
Is er al ergens iets over een mogelijke oorzaak van de brand aangegeven ?? Of wanneer er een eerste rapport gaat komen ??
Groeten, Alexander
Hier nog niets gevonden: http://www.onderzoeksraad.nl/
En hier ook nog niet: http://www.ivw.nl/
Ik ga er vanuit dat minstens één van deze twee het wel gaat onderzoeken, maar dat kan wel even een paar maandjes duren.
De veiligheidsregio/gemeente zal de incidentbestrijding ook wel evalueren, maar dat blijven vaak - helaas - interne rapporten.
Daarnaast is het volgens mij ook een bedrijfsongeval, maar rapporten van de Arbeidsinspectie zijn ook niet openbaar.
-
Wat ik niet begrijp bij deze brand waarom de omringende wagens niet zoveel mogelijk zijn weggehaald. Als schild kan ik mij ook niet voorstellen, als zo'n wagen explodeert maken die wagens ook niet echt uit.
Ik weet niet of het de reden was, maar als je een omliggend object wilt verplaatsen, wat door de brand is aangestraald (heet is geworden) dan wil je dat eerst zoveel mogelijk koelen om te voorkomen dat het alsnog in de brand vliegt (of erger explodeert) tijdens of na het verplaatsen. Het ging immers o.a. om (beladen) LPG-wagens, zo had ik begrepen.
En daarnaast was er iets met gesmolten remleidingen o.i.d. waardoor je ze niet zomaar kunt wegtrekken?
-
De wagons op de naastliggende sporen waren nog niet tot trein geformeerd. Het waren dus allemaal losse wagons, of in sets van 2. De aanwezige rangeerders waren na het ontstaan van de brand gevlucht naar veiliger oorden (terecht hoor), maar daarom konden de wagons niet even 1,2,3 weggereden worden. Nadat collega's van de Zwijndrechtse brandweer een spoedcursus wagons koppelen hadden gekregen en er een machinist gevonden was die het aandurfde de LPG wagens weg te trekken is deze pas weggehaald.