BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Rinus H0 op 14 January 2011, 12:53:28
-
Beste ,
Mijn naam is Martijn, ben 40 jaar en kom uit Weert. Al in mijn kinderjaren onstond bij mij de belangstelling voor het spoor in het klein; de legotrein. In mijn puberjaren had ik mijn eerste H0 Fleischmann baan. In mijn begin 20-ger jaren heb ik deze, zoals dat bij zovelen gaat, verkocht. Altijd ben ik geinteresseerd gebleven, vaker beurzen bezocht, bladen blijven kopen en bij bezoek aan een stad altijd bij die ene modelspoorwinkel kwijlend rondkijken. Nu wil ik de hobby weer gaan oppakken.
Ik wil beginnen met een proefbaan om dan volgend najaar te starten met de bouw van de daadwerkelijke baan. Natuurlijk moet er dan een baanplan zijn. Ik wil met Roco digitaal gaan rijden, nederlands materieel, in tijdperk IV (jaren 70!). Mijn oog is gevallen op Roco startset 41315, met een modelspoorwinkel heb ik al afgesproken dat ik de rails met bedding kan omruilen tegen rails zonder bedding. Nu is mijn vraag eigenlijk hoe het precies zit met aanschaf van andere locs. Is het daadwerkelijk zo dat vrijwel alle digitale locs probleemloos rijden, dus 2rail en 3rail door elkaar, zo lang het maar geen Märklin locs zijn? Heb al veel gelezen hierover hier in het forum en elders maar een eensluidend antwoord heb ik nog niet kunnen ontdekken?
Graag jullie bevindingen, ook op mijn keuzes tot nog toe. Voor mij word het erg belangrijk Nederlands te rijden in tijdperk IV-jaren 70. Dat staat voorop; de keuze voor Roco is gemaakt maar ligt natuurlijk nog niet sec vast!
Alvast bedankt.
Gr.Martijn
-
Welkom.
Een Drierail lok (wisselstroom) zal niet rijden op een 2railsysteem (gelijkstroom)
Groeten,
Patrick
-
Welkom
Nee je kunt dat niet ongestraft doen. Marklin ( of voor M geschikte loks en wagens) hebben wielstellen die niet geisoleerd zijn van elkaar. Dat betekent dat de buitenste rails met elkaar worden doorverbonden. Bij een 2 rail systeem geeft dat kortsluiting.
Daarnaast is er verschil in het aansturingsprotocol . 2 rail is vrijwel altijd DCC en 3 rail is motorola. ( zie ook encyclopedie)
ipv van een startset set kun je ook es kijken naar losse componenten ( roco lokmaus) kun je vaak op beurzen al goedkopp aankomen.
-
Hallo Martijn,
Herkenbare geschiedenis ;)
Net zoals vroeger geldt nog steeds: 3-rail rijdt niet op 2-rail. En een Märklin-lok kan net zo goed omgebouwd zijn voor 2-rail (al dan niet onder de naam Trix of Hamo), net zo goed dat je ook veel Roco, Piko, en Fleischmann treinen kunt kopen in de 3-rail uitvoering.
Met digitaal geldt dat in principe alles met elkaar te gebruiken is. Over het algemeen geldt bij 2-rail het DCC-protocol. Zelf heb ik (bewust 8)) gekozen voor het Selectrix-protocol (met z'n varianten SX-2 en RMX). Vrijwel alle centrales "spreken" de DCC-taal. Omgekeerd "spreken" niet alle Märklin en Selectrix-centrales de DCC-"taal", veel doen dat echter wel.
Dus kies je voor deze Roco set, dan kun je er zonder twijfel ook een Trix, Fleischmann, Piko of bijvoorbeeld Liliput materieel op laten rijden. Het oudere materieel, ongeacht het merk, moet waarschijnlijk in meerdere of mindere mate omgebouwd worden naar digitaal.
Groeten,
Joop
-
Bedankt voor de reacties.
Dus feitelijk om het makkelijk te houden kan ik me bij aanschaf van andere locs het beste simpelweg richten op digitale 2rail (gelijkstroom) locs. Dan zit ik dus altijd goed? Ik weet dat protocollen aangepast of analoog omgebouwd kan worden naar digitaal maar ik kan natuurlijk ook gewoon mezelf richten op puur digitaal 2rail locs?
Ik neem aan dat ik met Roco een goede keuze maak als het gaat om het tijdvak en het materieel? De railkeuze Geoline leek me met het oog op zelf bedding maken ook aardig?
-
2-rail is eigenlijk gelijkstroom, maar bij digitaal vervalt het verschil tussen gelijk- en wisselstroom. Het enige wat dan anders is, is de manier van stroomafname.
Gr. Rick
-
sorry ja ik zat even fout tussen de haakjes, excuses
-
Hallo Martijn,
Die Roco 41315 is inderdaad een leuke set, waarmee je goed uit de voeten kunt.
De lok 2400, die in de set van Roco zit, kun je met wat handigheid voorzien van knipperende zwaailampen (of dit voor je laten doen). Er zit nu een basis-decoder in, die Roco heeft ingekocht bij Esu. Als je die vervangt door een luxere Esu decoder, zoals de LoPi 3 of 4 (=LokPilot), dan kan deze decoder ook een knipper c.q. zwaailichtfunctie aansturen. Of je kunt natuurlijk kiezen voor een sounddecoder, als je lok voldoende ruimte heeft voor een luidsprekertje.
En je hoeft je niet te richten op digitale modellen. Bij treinen, die digitaal zijn voorbereid (en dat zijn de meeste nieuwe wel), kun je of je winkelier, zo een (ander) decodertje in drukken. Hier en daar kun je namelijk wel eens tegen een aanbieding aan lopen, waarbij deze optie voordeliger wordt, dan kant-en-klaar digitaal.
Ik vermoed dat een willekeurige lok, die je koopt, op "adres" 03 staat. Zolang je één lok hebt, is dat geen probleem. Op het moment dat je gaat uitbreiden, kun je beter je verschillende treinen van eigen adresnummers voorzien.
Groeten,
Joop
-
Ik vermoed dat een willekeurige lok, die je koopt, op "adres" 03 staat. Zolang je één lok hebt, is dat geen probleem. Op het moment dat je gaat uitbreiden, kun je beter je verschillende treinen van eigen adresnummers voorzien.
Nieuwe decoders en nieuwe locomotieven en treinen staan verplicht standaard op adres 03. Dus heb je meerdere treinen op de baan staan en die wil je onafhankelijk laten rijden op de digitale baan dan moet je deze van adres veranderen.
Bij tweedehands locomotieven en treinen kan je beter de verkoper vragen op welk adres deze staat. En deze invoeren in je digitale system of even het adres wijzigen in een voor jou beter adres.
Neem eens een kijkje in de Encylcopedie: Handmatig digitaal rijden (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.03_-_Handmatig_digitaal_rijden) en Decoder (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.08_-_Decoders) voor meer informatie over het digitale rijden CV's
Groet Ronald.
-
Beste Joop en Ronald,
Bedankt voor al jullie info. Dus bij digitaal voorbereide treinen is het een fluitje van een cent om de juiste decoder in de loc te laten plaatsen. Ik ga nu defenitief over tot de aanschaf van Roco 41315, je tip over de knipper-zwaailichtfunctie zal zeker opvolging vinden. Over het voorzien van verschillende adresnummers aan locs was ik al op de hoogte maar nooit verkeerd om te lezen dat je bij aanschaf van 2e hands je aan de verkoper moet vragen op welk adres de loc staat.
Overigens overweeg ik om as zaterdag naar de modelspoorbeurs in de Rijnhal in Arnhem te gaan voor verdere orientatie evt aanschaf. Weet iemand of deze beurs de moeite waard is (gezien de afstand) of kan ik me beter op een andere beurs richten binnenkort?
Groeten,
Martijn
-
Een tip voor digitaal rijden die ik bij de modelspoorclub waar ik bij zit heb meegekregen: zet al je locs op een even nummer. Daardoor heb je nooit een loc op adres 3 staan (wat lastig kan worden als je een nieuwe loc koop en per ongeluk op hetzelfde spoor zet), maar daarmee zorg je ook dat je wanneer je van een rijdende trein naar een andere trein gaat je dus altijd voor en na een trein een lege plek hebt om even rustig de muis weer op snelheid 0 te zetten zonder dat treinen hierdoor worden beïnvloed. Daar heb je natuurlijk niks aan als je de andere loc selecteert door het nummer in te drukken, alleen door de wisselen met de omhoog/omlaag knoppen.
Of de beurs in de Rijnhal wat is weet ik niet. Zelf ben ik ook van plan er heen te gaan (vanuit Doesburg is het gelukkig niet ver) en voor mij is dat ook de eerste keer. Wat ik wel heb gemerkt bij Eurospoor is dat een beurs de moeite waard kan zijn. Is het niet om dingen te kopen, dan is het wel om naar een aantal mooie banen te kijken en inspiratie op te doen. Het leuke is dat je ook met de makers van de banen kan praten en zo nog wat kan leren ook!
-
Hoi Dirk Jan,
Alweer een goede tip waarvoor dank.
Ik ben zelf ook regelmatig Eurospoor bezoeker en die mix van het aanbod om te kopen maar ook de vele aanwezige mooie banen om te bekijken maken die beurs goed. Ben bang dat dat in Arnhem een stuk minder zal zijn. Maar goed wellicht gewoon er naar toe gaan inderdaad en zelf ervaren.
Gr.Martijn
-
Arnhem is te vergelijken met Houten. Alleen handel. Dit alles vindt plaats in één grote sporthal dus dan weet je ongeveer de afmeting
-
Beste mensen,
Morgen ga ik de beurs in Arnhem bezoeken. Als ik de startset Roco 41315 daar niet tegenkom zal ik deze iig binnen een dag of tien aanschaffen. Daarna wil ik dan een proefbaan aanleggen. Heeft iemand een goed baanplan voor handen dat als proefbaan kan dienen en waarmee ik de diverse facetten van het digitaal Roco gelijkstroom rijden GOED onder de knie kan krijgen? Uiteraard met na een tijd met meerdere locs, spoor etc?
Groeten,
Martijn
-
Ik heb nog eens even goed over je vraag nagedacht, vooral je vragen over het door elkaar rijden (marklin en flm/roco/etc).
Van oorsprong was 2-rail inderdaad analoog gelijkstroom, en 3-rail was analoog wisselstroom.
Door de komst van het digitale tijdperk is het in feite allemaal een soort wisselstroom geworden, maar dan net even anders: digitaalstroom zullen we het maar noemen... :).
In principe kun je dus nog altijd NIET door elkaar rijden, maar om het wat leuker/moeilijker te maken zijn er toch mensen die er oplossingen voor bedacht hebben.
Als ik zelf helemaal vanaf het begin af aan opnieuw zou moeten beginnen en ook rails en wissels zou moeten gaan kopen, dan zou ik zelf zeker gaan overwegen om Marklin rails op kunststof bielzen te nemen: Marklin K-Rail.
In combinatie met deze prints: http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php (http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php) zou je dan zowel 2- als 3-rail door elkaar moeten kunnen rijden.
Blijf je alleen met het protocol verschil zitten (motorola en dcc), maar tegenwoordig heb je ook centrales zoals de Intellibox. Deze ondersteunen gewoon de meeste gangbare protocollen :).
Mijn excuses dat ik alle eerdere logica waarschijnlijk weer heerlijk door elkaar geschopt heb, maar ik zelf vind het in ieder geval de moeite waard het te overwegen... :)
-
Als je marklin afzet tegen puur de keuze van NS materieel dan kan je beter gelijkstroom nemen... toch ::)
-
Door de komst van het digitale tijdperk is het in feite allemaal een soort wisselstroom geworden, maar dan net even anders: digitaalstroom zullen we het maar noemen... :).
Zullen we dat maar niet doen. :(
Door dit soort antwoorden blijven de verkeerde termen gebruikt worden.
Digitaal is GEEN wisselstroom. Er is maar 1 soort wisselstroom in de modelspoorwereld en dat is wat Marklin gebruikt.
En de term digitaalstroom bestaat al helemaal niet. Digitaalspanning is dan een betere benaming.
Digitaal is een soort van blokspanning waarin de digitale commando's voor de loks, wissels etc gecodeerd zijn opgenomen.
Het enige juiste is 2 rail digitaal (grotendeels met DCC protocol) en 3 rail digitaal (voornamelijk Motorola protocol).
Forumgenoot Klaas Zondervan heeft dat op zijn site (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) mooi uitgelegd.
Gr.
Eric
-
Leuk die link die je stuurt van Klaas zijn site... :)
Onder het kopje "Meten van digitale spanning" schrijft hij dat het geen gelijkspanning is, maar ook geen gewone wisselspanning. Hiermee bedoeld hij volgens mij toch dat het wel zeker wisselspanning is, echter met een pulsmodulatie er overheen.
-
Nee dat bedoeld hij niet. Een gewone wisselspanning kan je namelijk met je multimeter gewoon meten. Een blokspanning niet. Daarom die hulpschakeling.
De plaatjes spreken voor zich. Daar is in de verste verte geen wisselspanning in te herkennen. Wel een blokspanning, vooral duidelijk te zien bij MFX en DCC.
Gr.
Eric
-
Leuke discussie maar ik ga het in het begin toch maar gewoon houden op 2Rail digitaal. Ga ook zo beginnen met bouwen en rijden. Kan me later nog altijd werpen op de hele materie van wisselstroom en verschillende decoders/protocollen op een gelijkstroom baan. Ik denk dat wanneer je vanaf nul begint je niet te prestigieus te werk moet gaan......
-
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels de eerste aanschaf gedaan; Roco startset 41306. Feit dat de muis draadloos is en je een flink aantal locs meer kunt laten rijden na verloop van tijd hebben me doen besluiten om niet met startset 41315 te beginnen. De set met E-loc 1833 met ICK rijtuigen valt in tijdvak V, ik heb uiteindelijk dan ook besloten om tijdvak IV + V te gaan rijden. Mijn uiteindelijke baan zal een Euregio baan worden, hoofdzakelijk Nederlands materieel aangevuld met Duits en Belgisch. Op die manier heb ik mezelf stukken minder beperkingen opgelegd wat denk ik het plezier zal bevorderen. Een baan(tje) louter tijdperk IVa Nederlands materieel vind ik dan ook meer iets voor op de langere termijn. Enfin, vandaag een multiplex plaat gehaald, schragen eronder, dit mag dan voorlopig als ondergrond voor de proefbaan gaan dienen. De rail-ovaal zal zsm uitgebreid worden. De aftrap is gemaakt en smaakt naar meer!
Gr.Martijn (y)
-
Tja, dat idee had ik ook al.
Maar inmiddels ben ik meer dan 10 jaar bezig met de hobby,maar nog steeds geen serieuze baan.
En met het thema Zuid-Limburg (Maastricht-Geuldal)
En ook voor een starter een leuk thema.
Heel gevarieerd, met Belgisch, Duits en Nederlands materieel.
Jos.
-
Hallo Jos,
Ik wil in de loop van dit jaar gaan beginnen met een serieuze baan, maar dan moet ik wel voldoende op peil zijn qua materieel en materiaal. In de afgelopen weken heb ik me behoorlijk zitten orienteren en zo kwam ik tot het thema Euregio IV+V. Lekker gevarieerd. Of ik een exacte kopie ga maken van een baan(vak) uit de Euregio? Denk het niet. Ik zal wel elementen terug proberen te laten komen die een Euregio karakter hebben. Maar jij meer dan 10 jaar bezig zonder serieuze baan? Dan ben je heel kritisch op jezelf als je het niet serieus noemt of je bouwt doodeenvoudig nog steeds niet? Heb je hier ergens een draadje lopen over je baan of je materieel?
Gr.Martijn
-
Martijn.
Ik heb niet meer een draadje hier lopen over mijn baan.
Ik had eerst voor het thema: Station Maastricht gekozen, maar bij het begin van de werkzaamheden werd het me duidelijk dat het te groot zou zijn voor de oppervlakte wat ik te benutten had.
Waar ook nog eens bij kwam dat ik een eigen huis had gekocht, waardoor dit plan definitief de prullenbak in ging.
Nu ben ik dus druk bezig met de verbouwing van mijn huis, om de zolder geschikt te maken voor mn modelbaan.
En ik heb wel al een thema gekozen, maar is deels fantasie: Maastricht-Geuldal.
En de ligging van het station zal ongeveer tussen Maastricht en Meerssen zijn.
Het leuke hiervan is dat op deze plek echt een station gelegen heeft.
In 1853 heeft hier het aller eerste station van Maastricht geweest.
Buiten de stadsmuren van Maastricht, en wel op gemeentegrond van Meerssen.
Het tijdperk waar ik voor gekozen heb is V-VI.
Er bestaat wel een draadje van min materieel, maar ik vrees dat daar niet veel meer van klopt, want heel veel is verkocht geworden, en er is nieuw bijgekomen.
Ik weet alleen niet meer of het draadje nog bestaat.
Jos.
-
Hallo Martijn,
Zuid-Limburg biedt inderdaad veel mogelijkheden qua materieel en het is ook nog heuvelachtig, hetgeen op de modelbaan wel van pas kan komen. Ik heb hetzelfde thema gekozen voor mijn modelbaan en rij met Nederlandse, Duitse en Belgische locs en treinstellen. Zelfs van het verdere buitenland rijdt er een enkeling (voorwaarde voor mij is dat het materieel ooit op Nederlandse rails heeft gereden of nog rijdt). Het vervolg maakt me benieuwd en als je een draadje opent in "Wat zijn we aan het bouwen" of zo zal ik het met belangstelling volgen. Op mijn site kan je al wat inspiratie opdoen.
Marc
-
Jos,
Ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik loop al tien jaar te zeggen dat "ik weer ga starten" maar door allerlei factoren komt het er gewoon niet van. Vooral de tijd er voor hebben speelde een grote rol. Maar goed, nu dan defenitief gestart. Jammer dat je materieel niet meer te aanschouwen is hier. Misschien ga ik tzt een draad "Euregio" oid openen, kun je er actief aan deelnemen. Dat minder beperkingen opleggen aan je tijdperk bevestig je heel mooi met dat station dat je wilt gaan leggen tussen Maastricht en Meerssen. Precies dat is wat ik bedoel met die kenmerken; ik wil er zelfs dingen bij halen uit Luik-Visé maar ook dat moet nog allemaal vorm krijgen. M'n kop zit voorlopig voller -met ideen- dan m'n modelbaan ;D
Gr.Martijn
-
Ja Martijn, dat klopt helemaal.
Ik heb nu een aantal dingen opeen rijtje gezet waar het station aan zou moeten voldoen.
En daar is deze keuze op gevallen, bestaand ging niet. (zou teveel ruimte vragen)
Een bestaande locatie kan wel, en daar een fantasiestation op zetten wat de werkelijkheid redelijk benaderd.
Ook hier wil ik dan ook Zuid-Limburgse tinten in gaan verweken.
Maar dat zul je wel eens een keer lezen als het zover is dat de baan gebouwd mag worden.
Tot die tijd zalik effe opmn vingers moeten bijten.
Mischien eens een idee om eens samen te brainstormen? (waar kom je eigenlijk vandaan alsik vragen mag)
Jos.
-
Hallo Marc,
Exact, Zuid Limburg biedt vele mogelijkheden! Je kunt letterlijk en figuurlijk alle kanten op met je baan. En het vrij kunnen rijden met Nederlands maar ook Belgisch, Duits en eventueel nog ander materieel is natuurlijk prachtig. De voorwaarde die jij hanteert zal ik zeker ook hanteren (ik vind vrijheid/speelsheid prachtig maar het moet ook geen ratjetoe/niet-realistisch geheel worden). Ik had je site gisteren avond al vlug bekeken -vandaag wat uitgebreider-. Hulde; wat een geschiedenis, wat een baan, wat een site! Die ga ik regelmatig raadplegen. Heb je verder hier nog ergens een draad lopen over je activiteiten? Op het moment dat ik met concrete plannen (planning) ga beginnen zal ik daar zeker op dit forum uitgebreid over terug komen (kan nog een tijd gaan duren).
Gr.Martijn
-
@Jos
Mischien eens een idee om eens samen te brainstormen?
Daarvoor heb ik deze draad geopend! Maar snap wat je bedoeld, en dat kan altijd!
Gr.Martijn
-
Beste ,
Ik zit met een dilemma en vind hier op het forum of elders toch geen echt duidelijk advies (of kan dat niet vinden). Ben nu in het bezit van een Roco startset met Geoline Rails (dus met bedding). Ga nu verder uitbreiden maar moet ik dit nu gaan doen met de Roco Geoline rails (met bedding) of juist met de Roco Line 1.2 rails (dus zonder bedding).
Natuurlijk is de rail zonder bedding fraaier als je de bedding zelf gaat maken straks. Maar is de Geoline Rail MET bedding niet ook dusdanig goed te weatheren zodat een pracht resultaat op de baan zichtbaar is? Bovendien is het aanbod in diverse railtypen zonder bedding bij Roco groter dus lijkt deze laatste geschikter om straks grootser uit te pakken qua baan.
Waarmee kan ik het beste verder gaan? Wie heeft er ervaring met het weatheren en verder balasten van de Geoline Rail MET profiel?
Mvg
Martijn (y)
-
Hallo Martijn,
Als je nu nog de keuze wil maken zou ik je adviseren om voor Roco line zonder bedding te kiezen.
Ik heb geen ervaring met het weatheren van Geoline, heb er wel wat van liggen uit de startsets, maar er zijn toch wel wat voordelen aan Roco line zonder bedding.
- grotere keuze aan railmateriaal, zoals bijv. de 10 graden wissels en kruisingen
- het ballasten is makkelijker tussen meerdere sporen, bij Geoline zal het het hoogteverschil moeten opvullen
- ballast naast de sporen is gelijk aan tussen de bielzen, het verschil zal je bij Geoline altijd blijven zien.
- universeler met betrekking op de wisselmotoren, het is ook makkelijker om bij Roco line bijv. servo´s te gebruiken
- ziet er minder "speelgoedachtig" uit.
Succes met de keuze !
Groeten,
Ferry
-
Ervaring met ballasten van Roco Geoline? Kijk even in het draadje van gebruiker Roco37 / Dennis. Hij heeft een leuke baan en doet het zeer mooi met ballasten van Geoline Rails... De bouw van maasakker (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.0.html). Wel even een eindje doorbladeren... het zijn 30 pagina's.
Groeten Ronald.
-
Ferry, je haalt exact de punten aan waardoor ik een grote voorkeur heb om door te gaan met Roco line zonder bedding. Vooral je laatste punt - minder "speelgoedachtig" vind ik alles omvattend. Bedankt Ronald voor de link naar het draadje van Roco37 / Dennis, hij bewijst prachtig dat ballasten van Geoline Rails -met bedding- een mooi resultaat oplevert. Ik heb nog tot zaterdag de tijd om af te wegen.... :) ???
Groeten,
Martijn
-
Hallo Martijn,
je vroeg nog of ik een eigen draadje had over de bouw van mijn baan, maar dat is niet zo. Wel wil ik mee gaan doen met de Nederlandse versie van "Wat zijn we aan het rijden" en mijn baan staat dan ook al op de NL-kaart. De voortgang van de bouw van mijn baan wordt vastgelegd middels bouwverslagen op mijn site. (Bedankt trouwens voor je fijne comments over mijn site).
Succes met de bouw verder, ik zal het zeker met belangstelling blijven volgen.
Marc
-
Even voor de volgers; heb vandaag een behoorlijke uitbreiding doorgevoerd, de NS 2417 is aangekocht met aantal wagons. Ook behoorlijk wat rails + wissels gekocht, Roco met bedding -daar ga ik voorlopig mee door-. Ik kan nu aan de slag met het proefbaantje en eea onder knie krijgen. Heb nu wel een probleem met de verlichting van de locs -deze doen het eenvoudigweg niet meer-. De volgende stap is het werken aan een heus baanplan, heb(ben!) besloten om voorlopig te blijven in de ruimte waar ik nu zit.
Allemaal een mooie zondag!
Mvg
Martijn
-
Discussie over het verlichting probleem is verplaatst (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35136.0.html).
-
Goede avond,
Weer even een updateje. Mijn proefbaantje ligt er nog steeds en regelmatig word een rondje gereden. Probleem met de verlichting nog niet opgelost, zal daar hier niet meer over terugkomen, zie andere draad. Afgelopen weekend Anyrail licentie aangeschaft, wat een geweldig makkelijk programma is dat, een aanrader! Aan een eerste baanplan word hard gewerkt nu, wanneer deze medio dit weekend (?) af is zal ik deze ter discussie voorleggen in de daarvoor bedoelde ruimte hier op het forum. Van mijn oorspronkelijke plan om rustig aan te beginnen blijft eigenlijk niet zo gek veel over. Als mijn huidige enthousiasme me maar niet de kop gaat breken -technisch bedoeld-. Enfin we zien wel. Iedereen een prettig weekend.
Groeten,
Martijn (y)
-
Een eerste aanzet tot een baanplan staat inmiddels bij Baanplannen; Topic: Start baanplan in ontwerp H0
-
Als (her)starter vandaag weer een belangrijk detail ontdekt; bij thuiskomst zat een van onze katten in de treinenkamer bovenop de proefbaan met een zakje koppelingen te spelen. Een aantal koppelingen waren al voor maaltijd aangezien ;) Gelukkig dus al in een vroeg stadium ontdekt dat voortaan de deur van de kamer goed dicht moet zijn en blijft, de katten zijn niet meer welkom bij de treinen! Gr.Martijn ;) ;D (y)
-
Dan ben je echt de eerste die katten op zijn baan vindt ;D ;D ;D ;D
Gr.
Eric
-
Beste ...,
Drukke tijden. Mijn vrouw heeft een prachtig tuinplan ontworpen. Doorgaans betekent dit dat de man des huizes dit mag gaan uitvoeren. Dat is ook bij ons het geval. Ik heb nu dus drie banen; mijn betaalde baan, de modeltreinbaan en het tuinwerk ;D. Maar dat mag de treinenpret niet drukken. In het baanplan draadje is het ver gevorderde ontwerp van het baanplan te zien. De onderbouw is inmiddels ook getekend, de materialen (vuren en berkenhout) worden a.s. maandag opgehaald en dan kan de bouw echt starten. Mijn railkeuze is uiteindelijk Roco Geoline geworden. Nu had ik vorige week op Rail een discussie met iemand over het dempen van geluid van de Roco Geoline. Volgens kenners hoef ik deze rail niet te isoleren tegen geluid omdat de Rail al dempend genoeg is. Dat scheelt mij natuurlijk een werkje maar mijn vraag is nu of dit inderdaad zo is en het een verstandige keuze zou zijn om niet te doen??? Heeft iemand hier ervaring mee of "gehoord", gezien?
Groeten,
Martijn (y)
-
Ligt er aan hoe je de rails aan de onderbouw vast maakt.... als je dat met spijkers of schroeven doet dan gaat het geluid via de spijkers of schroeven naar de onderbouw. Dan heb je nog steeds "last" van het geluid....
Groeten Ronald.
-
Hallo Martijn.
ook ik heet je welkom op dit Forum.
ik woon bij je om de hoek.
dat is dus niet ver.
Gr.Ernst.
Home-page:[ www.MBSNederland.nl ].
-
@ Ronald, dat werd me inderdaad ook verteld, maar de essentie was dat de rail an sich (de bedding) vrij veel geluid dempte. Hoe ik de rails precies ga bevestigen dat moet ik nog even uitvogelen, ik heb nog even.
Ik heb dit weekend een eerste -groot- gebouw van Kibri 9811 in elkaar gezet, viel me niet tegen alhoewel ik denk ik een volgende keer niet meer met zeer vloeibare lijm zal werken. Kijk maar eens naar de dakramen en de sporen op de gevels.... Natuurlijk moet dit gebouw nog verouderd worden. Overigens ga ik toekomstige bouwactiviteiten in andere draadjes onderbrengen uiteraard maar kon het even niet laten. Gr.Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kibri_9811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kibri_9811.jpg)
-
Zou de volgende keer ook niet meer zulke gewichten gebruiken.
Het linker gedeelte van het dak / dakraam lijkt me erg vervormd door dit gewicht, of de foto moet erg vertekend zijn.
En je kunt beter voor het monteren al het e.e.a aan schilderwerk doen (voegwerk, kozienen etc). Heb je geen problemen dat je onbedoeld andere dingen meeschilderd.
Het uiteindelijke verweerwerk doe je uiteraard dan wel weer op het eindproduct.
Gr.
Eric
-
Hoi Eric,
Het dak was al licht vervormd (het effect word op de foto vergroot doordat dat gewicht daar naar voren over hangt, gezichtsbedrog, in werkelijkheid valt het enorm mee) doordat het bij het verlijmen net niet aangesloten is, ben te snel weg gegaan van de werkplek op dat moment, ook dat geleerd voor een volgende keer. De gewichten hebben er maar een minuut of tien op gestaan en doen prima dienst in deze. Het schilderwerk word inderdaad in de door jou aangegeven volgorde afgewerkt een volgende keer. Enfin het was ook een eerste keer na jaren dat ik weer eens een gebouw in elkaar zette, mooie test iig.
Overigens vanavond het houtwerk voor deel 1 van de onderbouw opgehaald, kan nu een mooie aanvang maken.
Gr.Martijn
-
Goede middag,
Voor verouderen ed zag ik bij Conrad de serie poeders van Elita. Deze lijken me erg geschikt voor het schilderen en weatheren van oa gebouwen. Wie heeft ervaring met deze poeders?
Gr.Martijn
-
En vandaag een eerste verouderingspoging gewaagd;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7643.jpg)
-
Dat ziet er niet gek uit voor een eerste poging!!! (y)
Groet,
Ronald
-
Inmiddels is de bouw van H0 "De Werelden" begonnen na een opstart periode met veel informatie vergaren en de eerste voorzichtige aankopen.
Zie het draadje; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36864.0.html
Mvg
Martijn