BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Wanne op 07 January 2011, 16:44:57

Titel: Project 2100
Bericht door: Wanne op 07 January 2011, 16:44:57
Hey,

Mijn vader (Henk) en ik (Wanne) delen onze modelspoorhobby. Toen we al deze mooie banen zagen op dit forum, kregen we plots ook zin om zo’n topic te starten. Het gaat dus om een HO-baan met tot hiertoe vooral treinen van Fleischmann. We zijn met onze hobby een 3-tal jaar geleden begonnen (2007) en natuurlijk al een heel stuk gevorderd. Met het maken van dit topic hopen we zo eventuele tips te krijgen over onze baan. Alle commentaar is dus meer dan welkom!

Projectnaam: Project 2100,  Dit verwijst naar een deadline van 2100.
Locatie: Op “de treinkamer”, een kamer op de zolder, die speciaal voor de treinen is gemaakt.
Baanplan: Hiervan zal ik binnenkort een schematische foto laten zien.
Schaal: HO
Besturing: Digitaal met koploper
Tijdperk: Een specifiek tijdperk hebben we niet gekozen. Er rijden dus moderne treinen en oude stoomlocomotieven door elkaar. Omdat we beide periodes mooi vinden.
Thema: Een spoorlijn tussen de bergen waar dat de treinen veel moeten klimmen en afdalen. Enkele oude bruggen/viaduct, konden niet ontbreken. Deze bruggen vormen de basis van de baan.

Een 20-tal jaar geleden had mijn vader een modelspoorbaan bij zijn thuis. Dit was een geheel analoge baan zonder enige decoratie. Dus 20jaar verder, de hobby terug onder het stof gehaald. Begonnen met op internet een 2dehands draaischijf te zoeken, want deze mocht zeker niet ontbreken. Een beetje afgedwaald van de oorspronkelijke zoekterm “draaischijf” en plots hadden we een grote verzameling treinen, sporen,… van iemand overgekocht. Deze verzameling zag er als volgt uit.

De nog-niet-afgebroken-set:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt001.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt001.jpg)

Koffer vol met spullen:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt02.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt02.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt01.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt01.jpg)

Even rustig bekijken wat we juist gekocht hebben:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt04.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt04.jpg)

We zijn nog niet fatsoenlijk begonnen aan de baan, en toch al even dromen over een onmogelijk station met bijna al onze beschikbare wissels :)
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt10.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt10.jpg)

Uiteindelijk begonnen met wat sporen te leggen, om zo een idee te krijgen.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt12.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt12.jpg)

We zagen al duidelijk in dat dit echt niet ging, we wilden te veel op een te beperkte oppervlakte. Er moest iets gebeuren! En ja, we kwamen op een idee. :)
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt15.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt15.jpg)

Deze foto’s is 1week na de vorige getrokken.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt23.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2008okt23.jpg)

Wordt natuurlijk vervolgd…

Mvg
Wanne & Henk
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: JaJo op 07 January 2011, 16:56:37
Zo te zien hebben jullie ruimte genoeg!
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Groet Jaap
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: MathynK op 07 January 2011, 17:08:54
Een beter idee bestaat niet (y)
Ik ben benieuwd wat je daar mee gaat doen!

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 08 January 2011, 15:10:31
hey,

De foto's die ik tot hiertoe heb laten zien zijn al van een tijdje geleden.
De baan staat natuurlijk al wat verder dan op de laatste foto :)

Nadat de kamer klaar was, hebben we een stevige tafel gemaakt en begonnen met visueel een baanplan de maken. Dus zonder pen en papier.
Hiervan een paar foto's:

Zoals u ziet is de kamer klaar en kunnen we beginnen met sporen leggen.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr08.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr08.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr009.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr009.jpg)

In het midden kunt u al het goederenstation zien.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr05.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr05.jpg)

Het hoofdstation:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr11.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr11.jpg)


Ondertussen ook bezig met het maken van een viaduct waar dat binnenkort een dubbel spoor zal worden gelegd.

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt06.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt06.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt07.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt07.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt08.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt08.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt09.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt09.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt10.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt10.jpg)

De steunen van de brug zijn ingesmeerd met tegellijm.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt11.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt11.jpg)

De gehele brug is ingesmeerd met tegellijm en de stenen zijn er ook al in gegraveerd.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt31.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt31.jpg)

De volgende foto's laten zien hoe we een mal maakten voor de brede tunnel ingangen.

Met frees en kras werk bekwamen we onze eerste tunnel ingang die we voor de mal zouden gebruiken.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt02.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt02.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt03.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt03.jpg)

Eerst een beetje (dure) 2-componenten giet siliconen met daarover neutrale siliconen van goedkoop merk als opvulling. Dit opvullen moet over enkele dagen gespreid worden om het de tijd te geven uit te harden.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt04.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt04.jpg)

Al deze foto's zijn nog van in 2009, de volgende foto's zullen volgen.

mvg
Wanne
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 09 January 2011, 14:13:58
Omdat onze baan wel wat verschillende niveau's bevat, kunnen bruggen en tunnel natuurlijk niet ontbreken.
In de topic zal ik de bouw van één onze bruggen laten zien.

Om te beginnen een schets gemaakt op papier om die daarna te kopiëren op de dunne MDF.
De tekening met een wip-zaag mooi uitgezaagd en dit was het resultaat:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt14.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt14.jpg)

Na wat knutselwerk kreeg de brug al heel wat vorm.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt1.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt1.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt16.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt16.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt18.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt18.jpg)

En het kraswerk kon weer beginnen:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt23.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt23.jpg)

Uiteindelijk besloten om de brug op een andere plaats te zetten, omdat het anders te druk zou worden. Hierdoor moesten we de brug een beetje groter maken. Daarom hebben we langs beide kanten nog een gedeelte bijgevoegd.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt32.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt32.jpg)

Ook zijn de steunpalen een 10-tal cm langer geworden.
En terug met tegellijm besmeuren.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt33.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt33.jpg)

Na het drogen de te groffe brokken eraf schuren:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt34.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt34.jpg)

Het bijgevoegde gedeelte van de brug bekrassen. En dan de gehele brug een laagje verf geven.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt37.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt37.jpg)

Niet zo tevreden over de kleur, dan maar een nieuwe iets grijzere kleur proberen :)
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt38.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt38.jpg)

Tot zover de bouw van deze brug. Commentaar is zeker welkom!   ;D  

De reden dat de foto's redelijk snel worden gepost is, omdat het foto's zijn van al een tijdje geleden. Ik probeer zo snel mogelijk al mijn foto's van 2008-2009 chronologisch te posten, zodat ik uiteindelijk verder kan gaan met foto's van de huidige baantoestand.
 
mvg
Wanne



Titel: Re:Project 2100
Bericht door: sander1985 op 09 January 2011, 14:23:46

Fraaie brug!
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: stig op 09 January 2011, 14:24:46
Ik dacht precies hetzelfde... En leuk, een echte Duitse racebaan (zonder negatieve bijbedoeling).
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: HuubvG op 09 January 2011, 14:30:51
Dat is een prima methode om een brug te maken, zie ik! (y)
Kras je de tegellijm in nadat deze uitgehard is?
Het spul wordt volgens mij bikkelhard en dat krassen, zo te zien was dat zo even gepiept, maar dat lijkt me nu juist een hele klus...
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Remie_märklín op 09 January 2011, 14:39:50
Mooie brug!!
Die stenen er in maken zal wel een hele hoop geduld moeten zijn geweest!
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Ronaldk op 09 January 2011, 14:48:10
Mooie ruimte.... zeer groot... Mooie brug! leuk om zo het proces te zien...

Even over het freeswerk: Met de bovenfrees de groeven van het tunnelportaal gemaakt? Gaat dat niet te hard? En het inkrassen na het drogen of tijdens het drogen?

Groeten Ronald.
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: MathynK op 09 January 2011, 15:15:02
Prachtige brug (y) :o

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Ronald81 op 09 January 2011, 15:20:05
Een leuk en interessant project! Dit ga ik in de gaten houden!  (y)

Groet,

Ronald
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Christoph op 09 January 2011, 17:41:32
Commentaar op de bouw van deze bruggen? Nee, dat is niet mogelijk. Hier wordt je stil van.  (y) (y)
De vragen die nu gesteld zijn, daar ben ik ook wel nieuwschierig naar.

Ik ga dit zeker in de gaten houden, dit is het begin. Dus veelbelovend voor de huidige status.

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 09 January 2011, 18:41:16
Kras je de tegellijm in nadat deze uitgehard is?
Ja, ik kras de stenen er pas in nadat de tegellijm is uitgehard.
Met een breekmes waarvan ik de mesjes regelmatig moet vervangen en speciale haak zoals te zien is op deze foto:

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt23.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2009okt23.jpg)

Het is wel wat werk om zo'n hele brug te graveren, af en toe een pauze hoort er ook wel bij.
Ik gebruik deze lijm omdat deze zonder enige bewerking af redelijk ruw is, wat is wel mooi vind bij zo'n brug.
Het bekrassen wanneer de lijm nog nat is was geen opties, de lijm werd meegetrokken waardoor de groeven veel te breed/diep werden.


Even over het freeswerk: Met de bovenfrees de groeven van het tunnelportaal gemaakt? Gaat dat niet te hard?

Zoals je op de foto, na die van de frees, kan zien is het tunnelportaal uit verschillende niveaus opgebouwd. Eerst had de tunnel de dikte van het dikste punt, dan met de bovenfrees een hele laag (buiten de rand van de tunnel) weg gefreesd.  Als al het frees werk klaar was, de groeven getrokken,...
Het frezen gaat wel redelijk hard, om te voorkomen dat de frees plots uitschoot, was de frees boven de werkbank op de juiste diepte vast gemonteerd.
Op die manier lukte het behoorlijk.
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: JaJo op 09 January 2011, 18:49:11
Citaat
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Nou héél mooi dus. En dan hebben we nog foto's van heel 2010 tegoed. Dat wordt smullen. (y)

Groet Jaap
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 10 January 2011, 13:48:59
Bedankt voor de mooie reacties!

jaja, 2010 moet nog komen. :)
In 2010 is er hoofdzakelijk aan de elektriciteit gewerkt, zoals het aansluiten van de verschillende blok/secties op de bezetmelders.
Ook is er hard gewerkt/geprogrammeerd aan koploper, nu begin ik de logica van het programma in te zien (na +/- 5 maand ermee gewerkt te hebben) :D

Buiten de elektriciteitswerken is er ook aan de baan gewerkt.
Dat was dan vooral sporen leggen (nog niet vastleggen). Eerst zien ofdat alle testritten slagen en nadien de sporen vastleggen.

Foto's volgens a.s.a.p  !   ;)
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 12 January 2011, 18:16:22
Even wat tijd vrij gemaakt om wat foto's te plaatsen.

Zoals ik al eerder zij, hebben we de kamer uitgebreid omdat de baan in onze gedachte niet in de kamer paste.
Nadat de kamer af was zijn we terug begonnen met een baanplan te maken.
MAAR maar we vonden de kamer nog steeds niet groot genoeg.  ;D
Deze keer konden we de kamer niet meer uitbreiden door een muur de verplaatsen.
We hebben dan maar voor de opties "door-de-muur" gekozen, een tiental gaten zorgen nu voor een verbinding tussen de "treinkamer" en
lange smalle kast op zolder. In deze kast zal dan ook een schaduwstation komen.

Op deze foto waren de uitbreidings-plannen er al, de gaten moesten alleen nog gemaakt worden. Links ziet u ook nog eens de oude plaats van de boogbrug.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr24.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr24.jpg)

Doorgangen richting zolder:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr25.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr25.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr26.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr26.jpg)

Doorgang richting treinkamer:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr27.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr27.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr28.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr28.jpg)



De bouw van steunen voor een brug:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr31.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr31.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr34.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr34.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr32.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr32.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr33.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2010apr33.jpg)


Wanne
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: MathynK op 12 January 2011, 19:16:08
Mooie uitbreiding!!
Hang je er wel een camera neer zodat je het schaduwstation in de gaten kan houden?
Brug word mooi (y)

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 12 January 2011, 19:28:55
Bedankt,

Nog is even bekijken of er een webcam komt, het schaduwstation ligt er namelijk nog niet.
Toch een goed idee, eens over nadenken. :)

Titel: Re:Project 2100
Bericht door: MathynK op 12 January 2011, 22:05:29
En dan livestream op internet dat we allemaal kunnen meekijken (y)
Maar nu zonder dollen, dan kan je het tenminste een beetje in de gaten houden.
Er kan altijd wat gebeuren.

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: jeepney op 12 January 2011, 22:58:11
Deze keer konden we de kamer niet meer uitbreiden door een muur de verplaatsen.
We hebben dan maar voor de opties "door-de-muur" gekozen, een tiental gaten zorgen nu voor een verbinding tussen de "treinkamer" en
lange smalle kast op zolder.

Dat is natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld om je treinbaan te vergroten: eerst verplaats je de muren en als dat niet meer gaat dan maak je er gaten in  ;D ;)............ik zal het eens heel voorzichtig aan moeders de vrouw voorstellen of ik dat ook mag doen.

Voor de rest puur vakwerk wat jullie laten zien met/op de foto's.

Henk
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 12 January 2011, 23:11:27
Mathyn,

Het idee van de webcam, ik ga het nog eens goed bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Want dan ga ik nog een tweede scherm aan mijn pc moeten hangen.
Btw wel een goed idee! ;)

ik zal het eens heel voorzichtig aan moeders de vrouw voorstellen of ik dat ook mag doen.
Henk

Voorstellen? :D
Waarom? :)
...

Nene, veel succes bij het voorstel. :)
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 14 January 2011, 20:36:18
Hier ben ik dan met de foto's van 2010. :)
Zoals ik al zij, zijn we in 2010 vooral met de elektriciteits werken bezig geweest.
Ook veel met koploper gewerkt.

Ondanks dat kan je hier de vooruitgang zien:

De nieuwe plaats van de verbouwde brug met daarvoor nog een nieuwe brug.
De vele bruggen in onze baan was natuurlijk een bewuste keuze.  :P
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05855.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05855.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2011jan05.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2011jan05.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2011jan06.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/2011jan06.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05858.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05858.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05867.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05867.jpg)

Een overzichtsfoto van de baan:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05869.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05869.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05874.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05874.jpg)

Hier nog een brug van metaal:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05889.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05889.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05890.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05890.jpg)

Op de foto kan je duidelijk zien dat op de plaats waar een spoor ligt, de brug meer bevuild is door de roet.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05903.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05903.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05905.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05905.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05909.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05909.jpg)

Omdat er te veel koude lucht door de doorgang kwam, is er wat isolatie geplaatst op een zodanige manier dat de treinen ongestoord door kunnen.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05904.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/DSC05904.jpg)
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Thijs1271 op 14 January 2011, 21:40:23
Net dit draadje gevonden en doorgelezen...wat ziet dit er goed uit!!
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: nscargo2008 op 14 January 2011, 22:43:15
ziet er allemaal super uit  (y) ga zo door , je hebt er in ieder geval een fan bij ,die het blijft volgen

groet stefan ;)
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 16 January 2011, 23:10:59
Bedankt voor de reacties!  (y)

Vandaag bezig geweest met de doorgangen naar de zolder toe, te verbeteren.
Bij sommige (iets) hogere treinen werd de isolatie zodanig geplooid ,wanneer de treinen door de doorgang gingen, dat deze bij lage snelheid vast bleven steken.
Daarom de isolatie iets naar voor gebracht met succes.

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/50.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/50.jpg)

Verschillende klimspiralen door elkaar:
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/52.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/52.jpg)

De kast met sporen op zolder. Deze is voorzien met deuren en een rubberen dichting om het stof vrij te houden. Tijdens de werkzaamheden staan de luiken natuurlijk open.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/54.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/54.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/56.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/56.jpg)


Wanne
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: jeepney op 16 January 2011, 23:47:26
Wanne,

Ten eerste wederom prachtige foto's die je hebt geplaatst waar de kunde van af straalt.

De "isolatiegordijnen" op het spoor waar de treinen doorheen moeten, roepen bij mij toch wat vraagtekens op.

Hoe moet dit met pantograven, losse lading, fragiele lading of fragiele details aan loks/wagons ?
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 17 January 2011, 15:09:20
Henk,

Toen we het idee hadden om isolatiegordijnen te maken, moesten we natuurlijk rekening houden met al die factoren.
Daarom een heel zacht, plooibaar en isolerend materiaal genomen.
Tot hiertoe eigenlijk nog niet veel problemen gehad, maar die kunnen natuurlijk nog komen.
Want we hebben nog geen wagonnetjes met losse lading en bij de fragielere stoomloc was er geen probleem.

Heb (omdat ik er zin in had  ;)) nog een klein Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=TpgcqjXQBEU) gemaakt van de isolatiegordijnen. :D

Titel: Re:Project 2100
Bericht door: jeepney op 17 January 2011, 16:00:34
Wanne,

Zo'n kraanwagen, zoals op je filmpje te zien was, bedoelde ik onder andere en als dat geen probleem is, dan prima.

Losse ladingen zal wat anders worden, maar dan heb je altijd nog dubbelzijdig plakband of een druppeltje houtlijm.

Henk
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 17 January 2011, 19:12:28

Inderdaad, de losse ladingen zal ik nog moeten afwachten en hopen dat dit niet voor te grote problemen zorgt.
Ik kon de isolatie echt niet weg laten, toen deze er nog niet was, kwam er echt een koude trek uit de gaten.
Met de isolatie is het probleem opgelost. :)

Wanne
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 07 February 2011, 15:31:44
Ondertussen wat zitten experimenteren met geluidsisolatie voor onder de sporen. Na vele testjes toch een ideale geluidsisolatie gevonden (foto's volgen).
Natuurlijk moest er rekening worden gehouden met de hoogte van de isolatie om zo een mooi ballastbed te verkrijgen. Ook wat testjes gedaan i.v.m. de ballast.
Nu moet ik wachten tot 19 februari (Houten) om ballast te kopen.

Om op een handige manier op de moeilijk bereikbare plekken te kunnen werken, hebben we een speciale ladder gemaakt waardoor je gemakkelijk boven de baan kan werken. Zoals je op de 2de foto kan zien wordt de ladder in 2 houders gelegd, deze houders kunnen op verschillende plaatsen worden gezet. Op de gaten (waarin de houders steken), wordt er dan vb. een steen, boom, huisje gezet,... om deze gaten te verbergen.

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/62.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/62.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/66.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/66.jpg)
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Johan Schalken op 07 February 2011, 18:16:57
Ik vind die ladder geniaal...!
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: MathynK op 07 February 2011, 18:58:53
Die ladder is idd een super idee (y)
Wat voor geluidsisolatie is het geworden?

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 07 February 2011, 20:07:49

Mathyn, heb een heel aantal experiment'jes gedaan om te kijken welke isolatie het beste dempte.
Uiteindelijk is het een combinatie van twee isolaties geworden.
Deze (http://s1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/Extra/?action=view&current=408-451-4.jpg) isolatie leg ik als onderlaag zodat de ballast de houten platen niet raakt (Was een tip (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.20.03_-_Geluiddemping_en_ballasten) uit de encyclopedie).
Boven deze laag leg ik quickstep-isolatie (http://s1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/Extra/?action=view&current=408-451-4.jpg) (stroken iets breder dan de rails), welke maar 2mm dik is en zéér makkelijk te bewerken valt.

De foto's zijn van internet, de echte foto's volgen nog.

Het geluid is nu echt prefect!  (y)

Titel: Re:Project 2100
Bericht door: Wanne op 14 February 2011, 19:47:34
Hier ben ik weer met een nieuw verslagje.
Om te beginnen in de eerste link van het vorig berichtje zit een foutje. Het gaat namelijk om deze (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/Extra/gamma001150n0000019.jpg) geluidsisolatie.  

Hier zijn dan de foto's van de verdere werken, waar dat de geluidsisolatie is gelegd.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0038.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0038.jpg)

 De onder en bovenlaag zijn beide uit de golvende isolatie, van dit idee zijn we al afgestapt omdat de rails anders te onstabiel lagen.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0042.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0042.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0047.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0047.jpg)

In plaats van 2 golvende lagen boven elkaar, wordt er als 2de laag een vlakke geluidsisolatie gelegd waardoor de rails stabieler liggen. Ook het aanbrengen van ballast zal zo eenvoudiger gaan.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0045.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0045.jpg)

(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0049.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0049.jpg)

De achterste brug heeft voor de 3de keer  ;D een kleurwisseling ondergaan. De kleur is nu iets lichter al voorheen.
(http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0051.jpg) (http://i1104.photobucket.com/albums/h335/VanCampWanne/0051.jpg)

Wanne