BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Han Zijlstra op 14 December 2010, 21:01:04

Titel: Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 14 December 2010, 21:01:04
Einde jaar tijd voor een serieuze overdenking,
Rail,Ontrax, Eurospoor, Modelspoordagen rijswijk, open dagen clubs, Houten, Arnhem en een sloot aan kleine lokale beurzen.

Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me.

Zouden we meer baat hebben bij minder beurzen met beter aanbod?
Of eens een Thema beurs met alleen NL materieel?

Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Marty op 14 December 2010, 21:19:55
waarom veel han ? snap ik even niet
aan alles wat je opnoemt zit er geen 2 gelijke bij, dus zolang er afwisseling is in opzet, zie ik het probleem niet zo, voor alles is een publiek toch ?
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: MathynK op 14 December 2010, 21:22:23
ik vind het niet veel hoor, voor ieder wat wils!
en trouwens, meer beurzen lijkt mij ook alleen maar meer aanmoediging
voor de hobby! dus ik snap het probleem niet helemaal...

gr,
mathyn

of wil je een beurs met alleen maar hoogstandjes?
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: JH Radix op 14 December 2010, 21:26:47
Wat mij betreft komen er nog veel meer beurzen :D
Des te beter de hobby gepromoot wordt nietwaar?

Tevens is het zo dat niet iedereen naar elke beurs gaat..
Én op elke beurs is wel weer wat anders te zien.
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Jos B. op 14 December 2010, 21:27:05
Als je meet nog meer beurzen komt dan is het voor sommigen inderdaad wat te veel.
Niet iedereen verzuipt in het geld als ze hun portemonnee opentrekken.

Ikzelf ben al blij als ik 2x per jaar naar een beurs kan gaan.


Jos.
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Marty op 14 December 2010, 21:48:33
dus moeten diegene die wel verzuipen in hun portomonee ( of mensen die 1 lok minder kopen in het jaar, en daardoor naar een beursje of 10 kunnen voor dat geld) zich maar aan jou aanpassen  :-\
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Niels B op 14 December 2010, 21:50:29
Wat meer beurzen beneden de rivieren zou wel welkom zijn. Ben nu gauw twee uur aan het tuffen voor ik er ben. Exact de reden dat ik niet naar Rijswijk ben gegaan en, net als Jos, helaas maar enkele keren per jaar een beurs bezoek...

grtz,

Niels
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: M@rco op 14 December 2010, 21:52:18
Einde jaar tijd voor een serieuze overdenking,
Zouden we meer baat hebben bij minder beurzen met beter aanbod?
Of eens een Thema beurs met alleen NL materieel?

Een themabeurs met alleen NL materieel en materialen en wat minder beurzen met beter aanbod ben ik helemaal met je eens Han  (y)

M@rco
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Sander op 14 December 2010, 21:53:02
Vragen om te carpoolen is op een forum als dit toch geen straf? Voor jezelf misschien, je kan goedkoper reizen wanneer je mede modelspoorgenoten zoekt. Het kan tevens nieuwe contacten maken waardoor je de hobby minder in je eentje hoeft te beleven. Je kan er van leren enz.

Je moet alleen willen en er wat voor doen, maar vervoersprobleem ligt merendeels bij jezelf vind ik.

mvg,
 Sander
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: M@rco op 14 December 2010, 21:53:57
@Niels,

Ook met jouw ben ik het helemaal eens ... al moet je voor je hobby het een ander over hebben  ;)

M@rco
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: René op 14 December 2010, 21:55:59
Als je de ambitie hebt om al die beurzen en markten af te klepperen zijn het er veel. Ik zelf houd het liever bij keuzes maken (voor zover ze al niet gemaakt zijn).
En zoals al eerder gezegd, ze hebben allemaal zo hun eigen charme.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Niels B op 14 December 2010, 22:11:58
@Sander: ik zeg niet dat ik een vervoerprobleem heb, dat heb ik namelijk niet. Ik heb een leaseauto ter beschikking, dus het gaat ook niet om de kosten. Wat ik zeg is dat het gewoon vreselijk  veel tijd kost om naar een beurs te gaan. Laat tijd nu net een schaars goed zijn voor een jonge vader met een chronisch vermoeide vrouw. Daarom vind ik het jammer dat een bezoekje aan een beurs meteen een lange dag van huis betekent.

Het carpoolen is overigens een goed idee. Als ik ga, mogen er mensen meerijden. Geen probleem. Zal er eens aan denken als ik weer eens ga!

grtz,

Niels
Titel: Re:beurzen 2011
Bericht door: Jan-Peter op 14 December 2010, 22:13:32
Han riep:
Citaat
Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me.

Tja daar zeg je wat.
Ik denk dat er een duidelijker tweedeling (ipv huidige driedeling) moet worden gemaakt en dat de beurzen eenduidiger moeten worden opgezet.

Statement 1: "Beursorganisatoren zijn geen filantropen, hoogstens goedwillende burgers (modelspoorclubs)".

De (normale) beurs in Houten heeft een duidelijk publiek. Ook de orginaisatie is hier duidelijk. Dit is puur een verkoop beurs, en bedient die bezoekers\klanten die anders te ver voor een modelspoorwinkel moeten rijden. Tuurlijk Houten ligt voor de meesten ook niet om de deur, maar eens in de 6 weken een beurs waar je dan alle aanbiedsers bij elkaar vindt is de moeite waard (afgezien van de kroketten). De vekopers betalen het grootste gedeelte van de rekening.

Ontrax heeft ook weer een eigen publiek. Hier is de banen pracht die de eerste viool speelt. Duidelijke opzet, hoofdzakelijk informerende comerciele activiteiten. Hier betaalt het bezoekende publiek de presentie gelden. Prima.

En dan hebben we de gemixte beurzen. Een beetje banen en veel verkoop. Welk publiek hebben zij tot doel? Waarschijnlijk proberen zij dus in beide vijvers te vissen. Het nadeel is dat je dan aan de aanbodzijde misschien toch te vaak een compromis moet maken. Al maanden van te voren moet je een grofe indeling van het aantal banen en aantal kraampjes zien te maken. En dan is het simpel: Verkoop kraampjes brengen geld op, verenigingen zonder baan (BNLS.Net, NMF, Modelspoorwijzer) leveren geen geld op maar leveren een beperkte kosten post op, banen kosten geld, metname als zij uit buitenland moeten worden gehaald. Eén buitenlandse baan kost 2x aantal meter verkoop, één keer het aantal meters dat t beslag legt op de ruimte en één keer de transport\presentie vergoeding. Hierdoor kun je door simpelle wiskundige methodes de beurzen analyseren, en een voorspelling doen of ze er volgend jaar weer zijn.

Wil je dus een beurs meer dan één keer organiseren, dan zal de optelsom van inkomsten en uitgaven over het algemeen een positieve waarde moeten hebben (zie statement 1).

Statement 2: "Het publiek wil bevredigd worden in zijn verwachting"

Als een beurs met een geschiedenis als bv Ontrax, zonder verdere communicatie het aantal reine verkoopstands enorm uitbreid (en dat gaat dus volgens eerder genoemde simpelle wiskunidige formule ten kosten van de showbanen) dan zullen we de laatste een na laatste keer ontrax hebben gezien. De volgende ontrax wordt niet of slecht bezocht, er onstaat een negatieve oplossing voor de optelsom, Ontrax 2013 zal niet door gaan.
Nog een voorbeeld van andere kant.
Houten Modelspoorbeurs gaat de rechterzaal gebruiken om tijdens de beurs showbanen te laten zien. Reuze interresant. Echter de vijf uur dat het publiek langs de kraampjes zou kunnen lopen, word gereduceerd naar een enkel uur. De betalende verkopers (was dat niet iets van 76 Eur (linker zaal)per meter?) zullen dat merken in hun verkoop, en die zullen voor zichzelf het simpelle optelsommetje doen. En die blijven dus de volgende keer ook weg (of staan in de andere hal).

En dat leid dan tot de derde en laatste statement: "Beursverkopers zijn er om hun brood te verdienen".

Dit leidt dus tot een balans met driepunten. Verander je het reele doel van een beurs dan zal er ook wat moeten veranderen aan de twee overzijden. Hoe nauw deze balans reageert kun je zien aan de opmerkingen die op dit forum na dien werden gepost:
Rail2010: "Normale Houtense Beurs met een aantal excuus banen"
Eurospoor2009: "Veel te veel nadruk op comerciele activiteiten"
NMD2009(2010): "Veels te klein"
Laatste beurzen in Houten: "Te groot om in vijf uur langs alle tafels te lopen", "Paden te krap (rugzakken) en stinkende mensen" dus te vol.

Terug naar de originele vraag: "Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me."
Om met Maxima te spreken: de modelspoorder " bestaat niet". De door Han genoemde beurzen dekken (en overlappen) een groot gedeelte van de beursgaande modelspoorder. Een beurs met als thema alleen NL materieel zal ongetwijfeld één keer kunnen worden gehouden, en misschien zelfs een tweede keer. Wordt hiermee een nieuwe groep mensen aangeboord die een beurs kunnen onderhouden (door hun bezoek): ik denk het niet. Maar als de NL beurs wel een 3-punts balans weet te vinden dan hebben ze gelijk. De waarheid is altijd de mening van de overwinnaar nooit die van de verliezer.
Zolang de beurs organisatoren (zij het modelspoorclubs, uitgevers, musea of winkeliers) de moeite nemen om een beurs te organiseren zijn er dus, bezoekers én handelaren én showbanen die t de moeite waard vinden, en dus is er een markt.

Zo ik hoop dat dit seriues genoeg is. Ik kan overigens nog wel een aanvulling met formules, kansberekeningen en nulsom-spelen opdissen voor degene die het geheel een meer mathematische grondslag willen geven. Maar dan dreig ik de 'Mavo-ers (http://www.youtube.com/watch?v=lXXlPEv4YhI)' (2:35 & 5:15) onder ons toch verliezen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter

PS Nou zie ik dat ik weer te langszaam getikt heb zijn er al weer veel reacties... die zal ik dus ook nog eens door spitten (ben nl ook een MAVO-er geweest  ;) )

Edit: Nog een betere tijd bij de youtube clip gezet :)
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 14 December 2010, 22:44:17
Tot nu toe zie ik alleen reacties van modelspoorders , zijn er ook nog handelaren, winkeleigenaren die willen reageren?

BV als je als handelaar per keer twee tafeltjes huurt en je wil de Houtendagen, Eurospoor Rail Modelspoordagen allemaal meenemen dan kost dat nogal wat staangeld. Dat moet je er wel uit zien te halen of in de prijzen doorberekenen. Gezien de omvang van bv Houten is er een enorm aanbod van oud materieel tegenover een krimpende markt. Je zou verwachten dat er veel wordt verkocht,maar ga maar eens aan de achterkant staan op het moment dat de beurs sropt en huiver wat er allemaal weer moet worden versleept.

Misschien zou minder beurzen maar kwalitatief van een hoger niveau beter zijn?

Laten we ook nog even nadenken dat onze grote merken Marklin, Fleischmann, Roco, Tillig, Hornby groep vrijwel zonder uitzondering geen enkele beurs waardig achten om echt een vertegenwoordiging te sturen.
Piko in de vorm van Wim heb ik op eurospoor gezien maar een volwaardig vertegenwoordiging zoals bv op Keulen kun je dat niet noemen.

Misschien wel een goed idee om 1 van de 3 grote ( Eurospoor, Rail, Modelspoordagen ) te upgraden naar een beurs waar deze merken wel willen staan en hun merk promoten.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: JH Radix op 14 December 2010, 22:51:10
De kosten voor ons Handelaren is inderdaad op sommige beurzen wel hoog en zeker als je alle beurzen bij langs wil, ben je daar veel geld aan kwijt. Wat je inderdaad ook weer terug moet verdienen.

Als Handelaar juig ik minder beurzen (van een hoger niveau) in dat opzicht toe. Maar, als handelaar en tevens als grote liefhebber, ben ik ook vóór een vergroting van het aantal beurzen om zo de hobby te kunnen promoten.

Niet iedereen is namelijk in staat (lees: zo gek) om een aantal km's af te reizen om een beurs te bezoeken.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Marty op 14 December 2010, 22:52:38
Dan heb je het dus over specifiek verkoop beurzen
Dus als je minder beurzen hebt, dan is die ouwe zooi wat ze elke keer mee slepen minder oud en versleten ??
Je zou ook als handelaar je beurs kunnen uitzoeken, en niet elke beurs willen deelnemen als verkoper.
Je hebt nou eenmaal voor maar 1 baan gras en boompies nodig, of je nou 10 keer naar Houten gaat of 1 keer.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Jan-Peter op 14 December 2010, 23:04:12
@Han

Citaat
Tot nu toe zie ik alleen reacties van modelspoorders , zijn er ook nog handelaren, winkeleigenaren die willen reageren?
Ja ik hoor ook tot de categorie modelspoorders (die dus niet bestaan  ;)). Maar ik heb geprobeerd een algemeen beeld te schetsen dat niet alleen als modelspoorder, serieus geintresseerde of leek hoeft te worden opgevat.

Daarnaast: eh Han hoor jij dan ook niet bij de handelaren?

De hobby handelaren \ amateur verkopers hebben echt geen behoefte om hier op dit forum te reageren. Op het ogenblik boffen we, dat we een aantal werknemers van de verschillende verkopers, verenigingsbestuurleden (beurscommissie) en hobby producenten hebben die op dit forum actief zijn.
En als ik de NMD (Rijswijk) nog even mij in herinnering roep: een aantal hobby verkopers durven dingen te verkopen waar a: de veiligheid in het geding is, en b: ongezien\gecontroleerd treinen zijn. En dan ook nog eens op hoge poten (de verkoper) verhaal proberen te halen; Nee mijn ontzag voor de verkopers is niet meerzo groot als voorheen.

Jan-Peter

@Marty;
Citaat
minder oud en versleten
Daar heb ik het nodige weer van over de tafel zien gaan. >:(
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 14 December 2010, 23:05:39
@marty
Ja idd. Houten helemaal en de grote 3( zou vat ik ze maar samen) zijn voornamelijk opgezet op een podium voor handelaren te zijn. Echte promotie van de hobby gebeurt eigenliijk alleen door stands als Modelspoorwijzer, NMF en BNLS stands.

Vergelijk de beurzen maar eens met Krea beurzen waar veel meer workshops gevolgd kunnen worden en voorlichting wordt gegeven over materialen.

Tuurlijk, ik ga een mooie show baan niet uit de weg, maar ik zou verwachten dat er op modelspoorpromotiebeurzen toch meer aandacht dient te komen voor " hands on"

Misschien zouden we als rechtgaarde hobby liefhebbers eens een keer met de organisatoren om de tafel moeten zitten over de toekomst van de NL beurzen.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 14 December 2010, 23:09:36
@ jan peter
ja idd ik ben naast liefhebber ook importeur en verkoop belanghebbende. Eens met je stelling dat er zeer veel onveilige rommel ligt. Ik zou als liefhebber graag zien dat de kwaliteit van het gebodene en de veiligheid zeker op een hoger plan komt te liggen.

Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.

Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: JH Radix op 14 December 2010, 23:11:33
Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.



Volledig mee eens Han!
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Gert1 op 14 December 2010, 23:16:22
Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.

Klinkt eigenlijk heel logisch. Heb je dat al eens voorgesteld aan de beursorganisatoren?

mvg,
Gert
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: René op 14 December 2010, 23:17:16
Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.


Daarmee sluit je wel de hobbyist die zijn spullen een keer wil verkopen uit. En ik en wel iemand die 80% van zijn handel op 1 dag van eigenaar heeft doen wisselen.  ;)
Dat zijn zo nu en dan ook net de koopjes waar mensen naar zoeken.

b.t.w. Als je op meer beurzen staat en dus ook meer tafelgeld moet betalen, dan zul je waarschijnlijk ook meer omzet hebben.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Edde op 14 December 2010, 23:20:06
Dat ik wilde net zeggen ja,mag ik ook een keer? :-\

gr Ed.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: hubertus op 14 December 2010, 23:20:47
Misschien zouden we als rechtgaarde hobby liefhebbers eens een keer met de organisatoren om de tafel moeten zitten over de toekomst van de NL beurzen.
Wie zijn dat dan in jouw ogen? Ik ben zelf inmiddels gestopt met modelspoor, maar kan nog genieten van vooral de kleine gedetailleerde modelbanen. Zeker zoiets als Ontrax bezoek ik graag, maar ook bijvoorbeeld Keulen heb ik een paar weken geleden nog bezocht. Ik zit niet te wachten op handel en ik zit niet te wachten op workshops. Ben ik nu wel of geen rechtgeaarde hobby liefhebber?
Sowieso begrijp ik het punt dat je wilt maken niet erg, gezien je in je eerste post Ontrax en Houten in een zin noemt. Afgezien dat het beiden een beurs wordt genoemd, zie ik erg weinig overeenkomsten tussen die twee.

Huub
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: henk op 14 December 2010, 23:23:42
Er zijn dus ook mensen die voor die ouwe rommel komen. Waar moet Floris anders zijn onderstellen vandaan halen? Rijswijk was inderdaad prima wat dat betreft.  (y)
Wat wordt bedoeld met onveilig? Kan hooguit over trafo's gaan.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Thijs1271 op 14 December 2010, 23:36:02
Maar niemand zegt toch dat je naar alle beurzen moet gaan? Elke beurs heeft zijn eigen zwaartepunt, zoek de juiste beurs uit en ga lekker daar heen!
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Marty op 14 December 2010, 23:54:57
Met het gevaar dat ik nu op een modstoel ga zitten, denk ik dat de discussie niet moet gaan verzanden over wat en hoe er tweede hands waren verkocht worden, en hoe handelaren soms liefdevol kunnen handelen. daar zijn al draadjes zat over.

Han, als ik eerlijk ben vind ik je laatst genoemde argumenten niets met je openingsbetoog hebben te maken.
Je stelt de vraag of er teveel beurzen zijn, en nu heb je het over het gemis van zeg maar "live howto's".
Ik weet niet pprecies wat je bedoelt, maar volgens mij zijn er toch steeds meer verenigeingen die een demo gedeelte hebben.
TeamMitropa doet het toch ook al een tijdje, dat het nu wat minder is, ligt niet aan ons kan ik je melden, maar er om nou te zeggen dat er niks gebeurt....
Kijk eind februari maar weer wat we bedacht hebben om de hobby op een andere manier onder de aandacht te brengen, en welk demo team er dit keer is uitgenodigd :)
Denk wel dat je iets meer  1-richting op moet met je betoog/vraagstelling om een helder discussie te krijgen, denk ik
Om te beginnen om een scheiding te maken tussen beurzen en evenementen .
Ook is het lastig en vrij eentonig dat er 20 demo teams zitten, want vergeet niet, een modelsporoevenement is een verzameling van maarliefst 1 hobby, krea doe een verzameling van 100 hobby's, dus een veel grotere verscheidenheid van verschillende takken van sport.
Dus die vergelijking gaat al mank
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Esperopt op 15 December 2010, 00:06:30
Met het gevaar dat ik nu op een modstoel ga zitten

Ik ga wel even staan  ;).
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: henk op 15 December 2010, 01:11:39
Van mij hoeft het er niet over te gaan Marty, maar bij onderstaande tekst kreeg ik toch wel de kriebels.

ja idd ik ben naast liefhebber ook importeur en verkoop belanghebbende. Eens met je stelling dat er zeer veel onveilige rommel ligt. Ik zou als liefhebber graag zien dat de kwaliteit van het gebodene en de veiligheid zeker op een hoger plan komt te liggen.

Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn op houten duidelijk de naam, adres kvk nr van de handelaar op de kraam. Weet je gelijk waar je evt verhaal kunt halen.

De meeste verkoopbeurzen zijn ooit begonnen als hobbyhandel. Dat de professionele handel erbij is gekomen vind ik een verrijking. Maar het vertrutten van de hobbyhandel zou ik een verarming vinden.
"Ik wel best dit Piko kadaver voor €5 meenemen, maar alleen als ik uw KvK nummer weet en een telefoonnummer krijg alwaar ik kan reclameren mocht het product mij toch tegenvallen (nog te goed ofzo)."
In Rijswijk heb ik onder andere opgepikt: wat NAM wagentjes bij MTE, een paar Roco e'tjes bij zo'n partijenopkoper en een sloop plan d bij een 'hobbyhandelaar'. Een perfecte combinatie. Ik hoop van harte dat de Malle Pietjes handelaren nog lang blijven om een zekere voormalige modelspoorvertegenwoordiger maar te parafraseren.

@Jan-Peter Ik heb je eerste betoog nou drie keer gelezen en is snap er werkelijk geen ene bal van. En ik heb toch beduidend meer opleiding dan Mavo.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: nachbar op 15 December 2010, 09:42:50
Als ik het goed heb dan bedoelt (mijn interpretatie  ;D) Jan-Peter dat voor beurzen de economische wetmatigheid geldt dat "vraag en aanbod in evenwicht moet zijn". Zowel de vraag en aanbod van de bezoeker, handelaar, beursorganisatie, de showbaners en andere belanghebbenden.

Voor elke "belanghebbende" dient er, in het ideale geval, evenwicht te zijn, dan praat je over een geslaagde beurs. De koper gaat tevreden naar huis met wat gekochte spullen (nieuw, oud, duur, goedkoop, gekocht bij professionele handelaar, of bij een "malle pietje" handelaar doet er niet toe). De handelaar heeft winst gemaakt (voor de prof handelaar winst in geld, voor de (eenmalige) hobby handelaar is zijn spullen kwijt, heeft er wat aan over gehouden en heeft een leuke dag gehad).

Op het moment dat je een van de variabele gaat veranderen op een (succesvolle) beurs, bv in Houten een hal met showbanen gaat plaatsen, dan verandert het evenwicht in bovenstaande formule. Dit hoeft niet negatief te zijn maar is ook op voorhand niet altijd positief. Je kan dit met (economische) formules uitrekenen, maar dan nog zijn die formules gebaseerd op aannames.

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag denk ik dat om dat te achterhalen, je met een aantal beurorganisaties een marktonderzoek zou kunnen laten doen door bv een stagiair (kost wat minder) onder de beursgangers. Dit in het kader van "meten is weten"

Voor mijzelf (als bezoeker) ga ik niet naar alle beurzen. Naar Houten gaan we om "voor weinig" leuke aanwinsten te kopen en lekker te struinen tussen de kraampjes. Naar Utrecht gaan we primair om banen te bekijken en minder om te struinen/kopen. Op het programma staan nog de grote beurzen in Duitsland. Maar eigenlijk gaan we vaak met het hele gezin naar de beurzen primair om een leuke dag met elkaar te hebben dus voor ons is het eigenlijk een uitje. Dit laatste geeft wel weer aan dat het eerder genoemde evenwicht voor een ieder anders ligt en dat het dus heel lastig is om te spreken over de modeltreinhobbyist. Tja.... ik hoop dat ik wat heb kunnen toevoegen aan deze discussie ;)

Groet,

Jeroen
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: henk op 15 December 2010, 10:21:20
Ja, ik begreep nog wel dat Jan-Peter in feite schreef dat een beurs/tentoonstelling moet voldoen aan de behoeften van standhouders en bezoekers wil er bestaanrecht zijn. Maar dat leek mee een beetje open deur. Han vraagt dan in feite of het huidige aanbod daaraan voldoet. En dan wordt het zo subjectief dat je eigenlijk een paar duizend man zou moeten bevragen om een beeld te krijgen.
Je kan ook naar de bezoekersaantallen kijken. Houten, Ontrax en Eurospoor doen het dan heel aardig geloof ik. Hanteren een vaste formule, zodat mensen niet snel teleurgesteld zijn. Eurospoor heeft zelfs een vaste schare bezoekers die ieder jaar weer hun negatieve verwachting bewaarheid zien. Dat is ook een vorm van geluk. Rail en Rijswijk zijn een beetje zoekende.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 15 December 2010, 11:54:02
De discussie mag best een beetje afwijken van de oorspronkelijke vraagstelling.
Wat ik wel een beetje terug zie in de argumenten is dat de beurzen in dezelfde vijvertjes zitten te vissen op 1 uitzondering na: Ontrax.
Strikt beleid over wat je kunt zien en kopen is daar key terwijl ik het idee heb bij de andere dat men niet een echt beleid hierin heeft.

Misschien kan een van de organisatoren van de beurzen (die ongetwijfeld meelezen) hier een reactie op geven?
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Jos B. op 15 December 2010, 12:07:23
Als ik bijvoorbeeld naar Eurospoor kijk.
Denk ik niet dat Leo daar het concept van gaat veranderen.
Heeft hij vorig jaar al ergens aangegeven hier op het forum. (Hopende dat Leo meeleest)


Jos
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Mispoes op 15 December 2010, 12:12:43
(Hopende dat Leo meeleest)

Want?
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Marty op 15 December 2010, 16:00:40
Ja Han, ik lees mee :)

Ik bedoelde niet dat het draadje niet af mag wijken, zolang het maar weer niet verstrand in het ge-OH in te dure handelaren, prijs kwaliteit van het gebodene door handelaren, en niet vriendelijke behandeling of slechte service etc.
Eurospoor heeft toch ook een vast format waar Leo zich aan houdt ??
Eurspoor heeft een duidelijk signatuur wat dat betreft, en ik stel me ook al 20 jaar in op een dagje of meerdere dagjes Eurospoor in, en elke keer is het wat ik ervan verwacht, dus het is mij nog nooit tegengevallen :)
Maar Henk, het is exact hoe jij het zegt, er zijn citroenen die elke keer gaan kijken of ze gelijk krijgen in hun eigen negatievieteit , exact zoals jij het schreef  ;D

Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Gert1 op 15 December 2010, 16:13:45
Eurospoor heeft zelfs een vaste schare bezoekers die ieder jaar weer hun negatieve verwachting bewaarheid zien. Dat is ook een vorm van geluk.

Een beetje vastigheid in het leven kan geen kwaad!  ;D
Verder snap ik niet zo goed waarom er minder beurzen zouden moeten komen. Wees blij met al die keuze. Zo is er altijd wel iets van je gading bij.

mvg,
Gert (die alweer uitkijkt naar Ontraxxs en Rail)
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Han Zijlstra op 15 December 2010, 18:36:42
Wie zijn dat dan in jouw ogen?  Ben ik nu wel of geen rechtgeaarde hobby liefhebber?
Sowieso begrijp ik het punt dat je wilt maken niet erg, gezien je in je eerste post Ontrax en Houten in een zin noemt. Afgezien dat het beiden een beurs wordt genoemd, zie ik erg weinig overeenkomsten tussen die twee.

Huub
Ja hoor je bent zeker wel een rechtgeaarde hobby liefhebber, onze mooie hobby kan op vele maneiren worden uitgeoefend.Alleen kijken en genieten is daar ook een onderdeel van.

Maar t zou zo leuk zijn als bv de "grote "modelspoorfabrikanten ook eens meer aandacht geven op NL beurzen aan de presentatie van hun producten. Doorgaans zie je wel de jongens als Elotrack, kleinspoor maar niet de grotere.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Ontraxs 2009 - 2013 op 15 December 2010, 19:17:03
Han,

Wat zou je dan daadwerkelijk willen zien?

Ook ik geloof in het vasthouden aan een goed gekozen concept. Eurospoor ga ik naartoe met een Eurospoor pet. Naar Houten ga ik met met een Houten pet en naar On TraXS! ga ik met m'n eigen pet. Wat ik bedoel, je instelling moet je in verhouding met de beurs zien. De huidige organisatoren moeten zich trouwens volgens mij ook aan hun succesvolle formules houden. En volgens mij is Rijswijk, sinds Gerbrand Haans zich hiermee is gaan bezighouden, ook weer op de weg terug naar boven.

Dus, wat moet er dan nog veranderen? Volgens mij is de lading nu wel afgedekt en op een vrij goed niveau. Meer lijkt me niet nodig en minder toch ook niet? Echter, de discussie staat altijd open hèh...

Cheers,

Henk
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: maartenvanderburgt op 15 December 2010, 19:49:21
Ik blijf herhalen, en dat is mijn mening ( maar gezien de praktijk van het wegblijven van de  "grote "modelspoorfabrikanten"  op NL beurzen mogelijk ook die van anderen) :

een zichzelf respecterende modelspoorfabrikant leent er zich niet toe zijn product te promoten wat 5 meter verderop verramsjt wordt, ongeacht "wat de markt doet"

Daarom kom ik niet op beurzen maar alleen op tentoonstellingen.
Dus niet op Eurospoor of Rail, maar wel op OnTraxs. 
Daar wordt tenminste (bijna) niks verkocht en gaat het om de presentatie van (liefst nieuwe) produkten in het kader van een modelspoorevenement, het eerste voor publiek na Neurenberg.

Het Duits kent 2 woorden :  Börse en Messe.  In het Nederlands gebruiken we eigenlijk maar 1 woord, wat in 99 procent de lading dekt, namelijk verkoop van wat dan ook en tegen welke prijs dan ook. We zouden eigenlijk dus een ander woord moeten gebruiken voor het Duitse "Messe".  In Nederland is er op dit moment maar 1 Messe en dat is OnTraxs.  Mocht de formule daarvan veranderen door meer verkoop, dan loopt OnTraxs het gevaar te verzanden in beurs.

Dit is dus hier een reactie van één van "grote" importeurs, ook al vertegenwoordig ik wat kleinere merken. Dat ik mezelf "groot" durf te noemen is niet aan mijn grootte te danken, maar komt omdat er bijna geen importeur meer over is.
(Trouwens, over een paar jaar zijn er helemaal geen importeurs meer, dus welk merk is dan nog zo ..... om voor de Nederlandse markt ergens een stand in te richten ?) Weet je wel wat dat nu al kost, laat staan dat er mensen uit het buitenland moeten komen? Dat kun je zo ook wel snappen:  dat loont nu niet en nevernooitniet. 

Maarten.
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Gert1 op 15 December 2010, 19:56:44
Dat ik mezelf "groot" durf te noemen is niet aan mijn grootte te danken

Mmm, volgens mij kom jij toch aardig in de buurt van de 1,90 m.  ;)
Maar zonder dollen: Ik ben het met je eens dat Ontraxxs vooral niet moet gaan sleutelen aan de formule.
Is precies goed zoals het nu is.

mvg,
Gert
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: MathynK op 15 December 2010, 20:25:04
ontraxs is hartstikke goed, helaas staat roco er niet, of fleischmann of marklin voor de drierailers.
maar er staan wel andere goede merken! stond faller er nou? jatoch. busch sowieso als ik het mij
goed herriner. maar aan ontraxs moeten ze NIKS veranderen. ik vind het erg leuk. het zijn erg mooie
banen en mooi gecombineerd met de merken, bijna geen handel, en dat vind ik ook erg fijn.

gr,
mathyn
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: Ontraxs 2009 - 2013 op 15 December 2010, 20:29:10
In Nederland is er op dit moment maar 1 Messe en dat is OnTraxs.  Mocht de formule daarvan veranderen door meer verkoop, dan loopt OnTraxs het gevaar te verzanden in beurs.

Maarten,

Klein kereltje van rond de 1 meter 90, geen zorgen wat dat betreft. On TraXS! is een door de bekende personen vastgelegd concept waaraan niet gesleuteld kan/zal worden. We hebben het natuurlijk niet over kleine aanpassingen. Maar, de basis zal gelijk blijven en tot 2014 zullen we er zeker over kunnen waken. Ik ben het met je eens dat het bestaansrecht van On TraXS! erg wankel zou zijn mochten we het concept echt wijzigen. Ik denk ook dat dit voor alle andere beurzen/tentoonstellingen geldt die er toe doen. Want, ook die hebben zich bewezen hun bestaansrecht te hebben. Kortom, het oude spreekwoord "schoenmaker houdt je bij je leest" gaat hier ook weer eens op...

Cheers,

Henk
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: dennie op 15 December 2010, 20:32:09
Iedere beurs is anders,het gaat zich om wat wil de bezoeker of wat zoekt hij of zij.
Bekentheid en reistijd speelt een belangrijke rol waar het evenement gehouden wordt .Je benzine (of treinkaartje) moet je ook meetellen in kosten
Woon je in noem maar eens friesland en beurs is (in noem voor de gek) maar haarlem dan ben je toch al zeker 2,5 uur onderweg,en  als de beurs je niet bevallen is dan ben  je ook zeer teleurgesteld en kom je ook niet meer.
Voor de kinderen is tentoonstelling perfekt en zijn  ze niet meer weg te krijgen.

Eurospoor en houten (ook rail)  kent iederen, maar lokale beurzen juist niet.
Noem limburg eens wat zijn hier nou voor beurzen,tenstoonstelling
percee maastricht (datum nog onbekend) wacht nog op antwoord van voorzitter.
sittard club organiseert op school tentoonstelling incombinatie met beurs
roermond club organiseert op school tentoonstelling in combinatie met beurs
deze 2 clubs wisselen om  het jaar.
Dan heb je nog in maart in treebeek (voorheen landgraaf) ,in mei simpelveld, en laatst de stoomtreindagen in juli heel weekend

De mensen kunnen het geld maar 1 keer uitgeven.
Sommige winkeliers dumpen hun waar tegen dumpprijzen omdat het aanbod wat ze in de winkel hebben  niet gevraagd wordt terwijl het andere locatie (beurs) wel veel gevraagd wordt
Titel: Re:Beurzen 2011
Bericht door: daan2353 op 05 January 2011, 01:07:09
...
een zichzelf respecterende modelspoorfabrikant leent er zich niet toe zijn product te promoten wat 5 meter verderop verramsjt wordt, ongeacht "wat de markt doet"
...
Maarten.

De enige reden waarom er producten "verramsjt" worden is de overdaad aan hetzelfde soort modellen die door alle grote aanbieders gebouwd worden. Het is allemaal eenheidsworst geworden en ieder vist in dezelfde vijver.

Vroeger had ik spoor 0, nu spoor h0e. Beide schalen hebben een redelijke schare aanhangers in Nederland. Toch is er op een grote beurs als Eurospoor slechts 1 h0e kraam (en dan voornamelijk Eggerbahn) en 1 kraam met een halve meter h0m, terwijl ook dat een beste schare aanhangers heeft. Spoor 0 heb ik op een paar 3 rail modellen na helemaal niet gezien.

Die afwijkende schalen zijn breed vertegenwoordigd op de modelbanen die er voor de show zijn opgesteld, 009 heeft een paar banen, h0e en h0m hebben banen en spoor 0 heeft banen om te laten zien, maar er is geen barst voor te koop.

Logisch dat er dus met prijzen gestunt moet worden, want het komt er gewoon op neer dat diegene die wel in de h0 / N vijver zwemt gewoon hapt in het haakje met de lekkerste worm (= laagste prijs) en dat doen de heren handelaren en producenten toch echt zelf.

Kijk naar Liliput bijvoorbeeld, wat flink met h0e bezig is voor normaal betaalbare prijzen (80-150 euro voor een lokje, 10-25 euro per wagon) en dat legt ze geen windeieren.
Er zijn zelfs verschillende bedrijfjes die enkel met Oostenrijks h0e hun hoofd boven water houden (Halling, Ferrotrain) of met Engels 009 (Parkside Dundas, Backwoods).
Bemo heeft met h0m nog steeds een fanatieke schare liefhebbers ook al is het duur.
Het is niet een kwestie dat ze daarmee in één klap binnen zijn, maar het is een vijver met veel minder haakjes en een grotere kans op beet, ook als je normale prijzen hanteert.

De grote merken verwachten dat iedereen op hun producten zit te wachten en dat is gewoon niet zo. Er zijn een redelijk aantal "andersdenkenden" die geen interesse hebben in tijdperk 4/5 NS of DB en dan wordt de spoeling al heel erg dun op zo'n beurs..
De enige manier om te zorgen dat je normaal kunt verkopen is dat je iets aanbiedt waar vraag naar is, maar waar de markt nog niet mee overspoelt is en dat tegen een normale prijs. Dundas of Backwoods ramsjen niet, Bemo ramsjt niet, Liliput h0e ramsjt niet, Halling niet, Ferrotrain niet. Dat hoeft niet, want die markt is niet oververzadigd.
Just my 2 cents..

Groet Daan.