BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Richey op 09 December 2010, 23:13:16
-
Wondere wereld hoor, dat digitaal sporen. Ik blijf maar vragen afvuren op jullie :-).
Ik heb een schaduw station neergelegd, met ondertussen een stuk of 8 treinen. Als digitaalbooster gebruik ik een tams B2 booster, een zelfbouw.
So far so good, maar het ismij opgevallen dat zodra ik met twee treinen ga rijden, de kortsluitbeveiliging erin schiet, en de stroom dus van de rails. Nu kan ik wel de beveiligong doorverbinden, maar dat heeft me al een elco gekost. De beveiliging staat zo licht mogelijk ingesteld, maar alsnog dus...
Met hoeveel treinen rijden jullie op zo'n booster? Is het normaal dat hij er zo snel uitklettert?
Dan nog een tweede vraagje: een tijdje gooide hij netjes de spanning van de rails als ik op escape drukte. Na wat gepruts doetie dat niet meer... Iemand enig idee waar ik zoeken moet om dat te herstellen?
-
Ervaring met roco boosters is zowieso 5 H0 treinen, de booster is rond de 3A dacht ik. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de schaal, type motoren in de trein, extra decoders op dezelfde booster e.d.
gr Michael
-
Ach ja natuurlijk :).
Bij mij gaat het om allemaal H0 spul van Fleischmann, Roco, Lima en in de toekomst Marklin HAMO, als ik die omgebouwd heb. Extra decoders heb ik nog niet aangesloten, zover ben ik nog niet.
Gr Richard
-
De beveiliging staat zo licht mogelijk ingesteld, maar alsnog dus...
Logisch dat hij er dan makkelijk uit schiet.
-
Nee, ik bedoel, zo zwak mogelijk. Dus op het lichtste standje... Als ik hem strakker instel knalt hij er meteen uit.
-
Sorry, maar ik begrijp je niet.
"Zo zwak mogelijk" en "op het lichtste standje" betekent voor mij "bij een zo laag mogelijke stroom".
En wat bedoel je met strakker? Dat zijn allemaal termen die ik niet snap. Naar welke kant draai je de potmeter dan?
-
Hij staat helemaal naar links.. Zodra ik hem alleen maar aanraak om richting rechts te draaien knalt de stroom er al af.
-
Helemaal naar links, dat is in mijn beleving dus zo ruim mogelijk, en dan zou hij er niet zomaar uit mogen gaan.
Maar als hij er dan al uit knalt, dan heb je misschien een montagefout gemaakt.
Is op afstand uiteraard niet te zien.
-
Volgens mij word als stelregel voor locomotieven digitaal 500mA per lok rijdend gerekend echter zijn er natuurlijk altijd locomotieven die meer nemen echter is mijn ervaring dat een moderne soepel lopende lok dit ongeveer neemt.
gr Michael
-
Hmm... je moet er toch rekening mee houden dat het jongste bij mij zeker 10 jaar oud is, het meeste ouder... :)
-
Richey,
Je verhaal ruikt naar kortsluiting.
Kun je eens precies beschrijven hoe je de boel hebt aangesloten?
Alternatief: Koppel een los stuk rail aan je booster, met 1 loc erop, kijk wat er dan gebeurt en laat het ons weten...
Gerard
-
Ik heb nog eens goed naar het schema gekeken, maar het gaat feitelijk helemaal niet om de stroom.
De schakeling met de potmeter en het relais meet de uitgangsspanning, en als die te laag wordt, dan valt het relais af en wordt de sturing vanuit de centrale onderbroken.
Nou is de grote vraag: zakt de uitgangsspanning echt zover in elkaar, of zit er een soldeerfoutje in de schakeling?
-
Ik kan overigens maar 2 treinen kwijt op mijn booster ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/booster_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/booster_3.jpg)
Marc (digitaal-beginner)
-
Tja, ik begin ondertussen aardig te twijfelen aan de hele onderneming... :(.
Heb nu al een SA-DEC-4-DC die ik niet kan programmeren, ik blijf maar problemen houden met het inprogrammeren van de TAMS LD-G-32 en 33 decoders, en nu ook nog eens die M-DEC's die niet willen... :(.
Ik ga er maar eens een nieuw draadje van maken, voor het totale beeld... :-[
-
Waarom zou je er een nieuw draadje van maken? Dat heeft volgens mij alleen zin als je zeker weet dat al die problemen met elkaar samenhangen. Maar ik denk dat het allemaal afzonderljike problemen zijn.
Heb je de uitgangsspanning van die booster al eens gemeten? En zie je wat er met de spanning gebeurt op het moment dat hij er weer uitknalt?
In een ander draadje vind ik deze opmerking van jou:
"Daarbij heb ik een Tams B2 booster gebouwd, welke ik voed met een gewone ouderwetse groene Fleischmann transformator"
Levert die trafo wel voldoende vermogen? Welke trafo is het?
-
De uitgangsspanning is (denk ik) aan de lage kant. Hij blijft op 9 volt hangen als de BR103 rijdt...
-
Dan ligt daar wellicht de oorzaak.
Hoe meet je die spanning eigenlijk?
Een manier om digitale spanning te meten vind je op mijn website, hier dus (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) Helemaal onderaan de pagina.
-
Ik heb een spanningsmetertje gepakt, op AC gezet en die op de twee uitgangsschroefjes van de booster gehouden...
-
Hoi Richey,
met lede ogen lees ik nu al een tijdje je wel en vooral wee en 'gemodder' in de digitale wereld mee. :'(
Advies: Koop jezelf een ( evt. 2e hands ) MultiMaus setje. Dat werkt, geeft geen problemen en kun je met een interfeesje ook op de computer aansluiten.
Grtzz,
Karst
-
Ik heb een spanningsmetertje gepakt, op AC gezet en die op de twee uitgangsschroefjes van de booster gehouden...
Dat werkt dus alleen goed als je een True-RMS meter hebt.
Met een gewone universeelmeter krijg je bij het meten van digitale spanning altijd een verkeerde uitkomst.
Je moet de methode gebruiken die je in bovengenoemde link vindt.
-
Ik neem aan dat je geen treinen hebt met veel (ouderwetse gloeilamp) verlichting erin en/of ben je heel enthoustiast geweest met weerstand lak of andere methodes om wagondetectie mogelijk te maken? Of heb je naast je treinen ook een heleboel andere zaken zoals wisseldecoders op de rijspanning hangen? Een heleboel digitaalrijders gebruiken daar een aparte booster voor...
-
Hoi Richey,
met lede ogen lees ik nu al een tijdje je wel en vooral wee en 'gemodder' in de digitale wereld mee. :'(
Advies: Koop jezelf een ( evt. 2e hands ) MultiMaus setje. Dat werkt, geeft geen problemen en kun je met een interfeesje ook op de computer aansluiten.
Grtzz,
Karst
Dat komt goed, ik kom naar Houten volgende week, en ga niet eerder weg dan dat ik een MultiMaus gekocht heb... :)
-
Hallo
Een bijkomend vraagje betreffende boosters.Mag men bij gebruik van meerdere boosters de min
gezamenlijk gebruiken en de plus gescheiden?
Dito
-
Wat ik tot nu toe gelezen heb mag dit inderdaad wel ja. Ik ben er zelf nog niet uit of ik dat zal doen, ik denk dat ik gewoon voor beide polen de spoorstaaf doorfrees, just to be sure... :)
-
Bij boosters met een z.g. common ground systeem mag je de massarail door laten lopen. Bij de Tams B2 is dat de rail die aan klem 8 zit.
(het is overigens wel slordig dat ze in het schema en in de aansluittekening volkomen verschillende klemnummeringen hanteren)
Bij boosters met een H-brug (meestal gebruikt in zuivere DCC-systemen) moeten beide rails onderbroken worden op de scheiding van de boostergebieden.
-
Terwijl men nu toch bezig is over boosters heb iknog de volgende vraag.Zijn er geen kortsluitingen of storingen op de punten waar de booster aansluitingen gescheiden zijn.Wanneer een trein er over rijdt moet er toch een bepaalde overlapping zijn tussen de twee boosters.Geeft dit geen moeilijklheden en is er iets tegen te beginnen.
Dito
-
Zo... tijd voor antwoorden: :)
Via de link van Klaas heb ik even gauw een enkelvoudige gelijkrichter in elkaar geknutseld. De spanning die op de rails staat is 14,30 volt.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat er 7 locs op het spoor staan, allemaal stil. Wel brand de front/sluit verlichting.
-
@ Richey,
14,3 volt op de baan is wel een beetje weinig. Kun je dat ook eens meten terwijl er niks op de baan staat, en een keer terwijl er 1 trein rijdt?
Als daar veel verschil tussen zit wijst dat er op dat de trafo te zwak is.
@Dito,
Als een trein over de scheiding tussen twee boostergebieden rijdt worden de boosters even parallel gezet. Op zich is dat geen probleem. Er kan een probleem optreden als op dat moment ook een kortsluiting optreedt. De boosters gaan dan allebei tegelijk in kortsluiting en dat levert dus een dubbele kortsluitstroom op. En de kortsluitstroom van 1 booster loopt dan via de bedrading in de loc. Dat zou die bedrading wel eens heel naar kunnen vinden.
-
Hmmm... :o
Zonder treinen op de baan: 18.85 volt.
Met de BR103 aan het rijden varieert de stroom, tussen 18,0 en 22 volt ??
De trafo die ik gebruik is een fleischmann 6750.
Is dit nu een booster issue, of een trafo issue?
-
he richey,
volgens de specs van de trafo die je gebruikt is de uitgangsspanning 14V op de AC (wisselstroom) en max 15V op de DC(gelijkstroom) uitgang. De eerder gemeten 14V lijkt mij correct. Het vermogen van de AC uitgang is 14VA dit betekend dat deze uitgang max 1Amp aan stroom bij 14V aankan. Bij het rijden van 2 treinen heb je dit vermogen al bereikt zeker als er ook nog wat andere treinen in het schaduwstation staan, ook al gebruiken die minimaal stroom bij stilstand. Dus ik denk dat het een trafo issue is. De booster "schiet er uit" bij overbelasting.
Volgens mij kan de tamsB2 booster max 2Amp verwerken. Dus zul je een trafo moeten aanschaffen die dit vermogen kan leveren. Bij 16V dien je dus een vermogen te hebben van 2Amp x 16V= 32VA. Dit is ongeveer genoeg voor 3 a 4 treinen.
Met deze formule kom je al een heel end bij de berekeningen: Vermogen (VA)=Spanning(V) x Stroom(Amp) anders: Stoom(Amp)=Vermogen (VA) ./. Spanning(V). Middels deze formule kan je de max stroom berekenen.
groet,
Jeroen
jeroen
-
Volgens mij kan de tamsB2 booster max 2Amp verwerken.
Volgens de handleiding is het 3A. En als ik naar het schema kijk dan denk ik dat hij bijna 4A haalt.
De trafo hoeft dit niet perse te kunnen leveren, hangt er helemaal vanaf hoeveel stroom er door de treinen wordt gevraagd.
De spanning op de baan kan ook best hoger zijn dan de nominale spanning van de trafo. De spanning die bij een trafo wordt aangegeven is nl. de effectieve waarde. De topwaarde ligt hoger, die kan in dit geval wel 20V zijn.
Maar ik denk dat in dit geval de uitgangsspanning te ver in elkaar zakt, omdat de trafo de gevraagde stroom niet kan leveren.
-
Hmm... Goed...
Voor mijn boodschappenlijstje van volgende week: Wat voor een trafo moet ik hebben...?
Wel jammer, want ik heb nog een 10A loeier van een voeding staan welke ik voor de vorige baan gebruikte, maar de booster kan niets met gelijkstroom... :-(
-
'tuurlijk wel...
Als hij wisselspanning aankan, kan hij ook gelijkspanning aan, maar of 10A een goed idee is is een tweede...
-
Nou ja, dat dacht ik ook.
De booster weigert echter dan "aan" te schakelen. Ook niet als ik de polen omdraai. Sluit ik hem echter op de fleischmann op wisselstroom, dan werkt het wel. Sluit ik hem aan op de gelijkstroompolen en zet ik de trafo open, dan weigert hij weer elke dienst...
-
'tuurlijk wel...
Als hij wisselspanning aankan, kan hij ook gelijkspanning aan, maar of 10A een goed idee is is een tweede...
Daar zou ik niet zonder meer vanuit gaan. Het is afhankelijk van de schakeling of je dat ongestraft kan doen.
-
Hmmm... vreemd...
-
Goede thriller.
We wachten gespannen op de rookwolk. ;D
Matheus.
-
Het zal in dit geval waarschijnlijk geen rookwolk geven. Bij veel boosters wordt dan slechts het "halve signaal" op de baan gezet met als gevolg dat een loc met decoder stil blijft staan.
-
De B2 moet je met wisselspanning voeden, anders werkt één helft inderdaad niet.
Dit is het geval met de meeste common ground boosters.
-
Als je die voeding zelf hebt gebouwd, dan is het ook een koud kunstje om een wisselspanning naar buiten te bengen.
-
Richard en andere,
Over boosters is al het een en het ander geschreven maar blijkbaar is er nog steeds veel verwarring over.
In de praktijk bestaan er in hoofdzaak twee type boosters.
De B2 is een booster van het zogenaamde common ground systeem en over het algemeen moeten dit soort booster gevoed worden door een wisselspanning, zoals al opgemerkt is door Klaas.
Het vermogen dat door een booster geleverd kan worden moet in ieder geval ook door de transformator geleverd kunnen worden.
Blijft het vermogen van de transformator hierin achter, dan is de kans aanwezig dat de booster onjuist reageert in geval van een kortsluiting.
Bij een kortsluiting zal de spanning van de trafo enigszins in elkaar zakken.
Indien de trafo niet de maximale stroom die een booster kan verwerken, kan de booster onjuist gaan functioneren.
Dit kan tot gevolg hebben dat de kortsluitbeveiliging niet meer (goed) reageert met alle gevolgen van dien.
Naast de common ground kennen we nog de H-bridge boosters, zoals die van Roco en Lenz bijvoorbeeld.
Deze hebben geen gezamenlijke massa en kunnen doorgaans met wissel of gelijkspanning gevoed worden.
Wat betreft het vermogen geldt hier het zelfde als bij common ground types.
De trafo moet het vermogen kunnen leveren die de booster kan verwerken.
Het combineren van deze twee booster in één baan is niet aan te raden.
De kans dat hierbij één van de boosters en/of decoder sneuveld indien beide boosters met elkaar worden verbonden bij een overgang tussen deze secties is behoorlijk aanwezig.
Naast de kortsluitbeveiliging kunnen booster ook voorzien zijn van een gestabiliseerde uitgangsspanning.
Dit houdt in, dat de uitgangsspanning (nagenoeg) hetzelfde blijft bij wisselende belastingen.
Ook hiervoor geldt dat de transformator voldoende spanning en vermogen kan leveren.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je met DCC werkt en dat je van plan bent om een Multimaus aan te schaffen.
Bedoel je dat je dan ook de Roco booster aan gaat schaffen?
Indien dit het geval is, is het niet verstandig om de B2 van Tams en de Roco booster door elkaar te gaan gebruiken.
Er van uit gaande dat er van eenzelfde type boosters gebruik gemaakt is, en de baan in secties is verdeeld, zal er bij het passeren van deze scheiding normaal gesproken geen probleem optreden.
Wat wel van belang is dat alle secties in fase zijn aangesloten.
Indien je je netjes aan de aansluitgegevens van de fabrikant houdt, zal dit geen probleem zijn.
Is dit verkeerd aangesloten dan ontstaat in het gunstigste geval bij het passeren van deze scheiding een kortsluiting die de kortsluitbeveiliging van de booster zal activeren.
In het ongustigste geval kan het je een decoder kosten.
Indien je twijfelt of de secties in fase zijn aangesloten kun je dit simpel met een lampje even controleren.
Sluit over de scheiding en lampje aan, waarbij de aansluitingen aan dezelfde zijde van de rail is gemonteerd.
Indien het lampje gaat branden is de fase onjuist.
Over het gebruik van een zware trafo als voedingsbron voor de boosters is in enkele draadjes al eens discussie geweest.
Zelf ben ik er geen voorstander van, maar het kan wel.
Kortsluitstromen die kunnen optreden en een kortsluitbeveiliging die niet goed werkt kan vervelende gevolgen hebben.
Willem.
-
Hmm... Nee niet zelfgebouwd... Komt uit een telefooncentrale, en zelf heb ik te weinig kennis om hem om te bouwen... Zal er vanavond een foto van maken...
Zal volgende week een vriend vragen of hij hem om kan bouwen, die heeft die kennis wel...
-
@Willem
Dus ik kan als ik met deze zware trafo wil werken beter een paar Lenz boosters aanschaffen, en de Tams B2 leuk voor een programmeer spoor houden.. ?
Over die Roco muis: moet nog even uitpluizen wat ik daarvoonr nog meer moet hebben, maar dat moet wel gaan lukken. Tot nu toe is hij me hier al een keer aangeraden, en afgeraden toch denk ik dat ik het ermee ga proberen :-).
-
Meestal koop je een multimaus compleet met trafo, versterker, kabels en multimaus. Dus dat moet geen probleem zijn om aan te sluiten. Deze zijn compleet tussen de 60 en 100 euro te krijgen. Ligt een beetje aan de zwaarte van de trafo die er bij zit.
Groeten Ronald.
-
Hoi Ronald, dat heb ik gelezen, maar dan heb ik dus ook weer een booster van Roco, waar ik verder dus niets mee ga doen... :(.
Als ik het zo zie kan ik het beste een goede trafo kopen, zoals de conrad 212728 - 89, een losse rocomuis, en de tams B2 booster blijven gebruiken... Of zeg ik nu iets heel doms... ?
-
Richard,
1 zware trafo zou ik niet aanbevelen vanwege de "gevaren" die hier achter schuil gaan (grote kortsluitstromen).
De Conrad trafo is in ieder geval een goed keuze voor jou Tams booster.
De keuze van het soort booster is persoonlijk.
Beide type kunnen gebruikt worden, maar persoonlijk zou ik voor een H-bridge type kiezen.
Wil je bijvoorbeeld verder met een common ground systeem, dan kun je gewoon de Tams (of ander common ground types) blijven gebruiken.
De Tams zou je bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken voor het aansturen van alleen de wissels en seinen.
Voor het aansturen van de loks kun je dan een H-bridge booster(s) gebruiken, zoals die van Roco, Lenz, Digirail bijvoorbeeld.
Over het algemeen worden in een DCC omgeving H-bridge boosters gebruikt.
Willem.
-
Tja... het is wat je makkelijk vindt... Naar verhouding ben je dan net zo duur uit als een compleet multimaus-setje kopen. Want je moet dus een Multimaus en een trafo los kopen, dat is ook zo rond de 60 - 100 euro, ligt eraan hoe duur je de Multimaus kan kopen. Dan moet je nog een goed kabeltje maken om je multimaus op de versterker aan te sluiten, met kans dat niet goed werkt of juist mis gaat...
Ik zou gewoon een compleet Multimaus-setje kopen en de TAMS-booster verkopen of voor een ander doel inzetten...
Groeten Ronald.
-
Is goed, ik ga er even over nadenken... :).
Tjoh... ik dacht dat ik mij geheel had ingelezen, en op het punt zat "je moet op een gegeven moment gewoon beginnen" ...
Nou ja... we gaan een boodschappenlijstje voor Houten maken... :)
-
Richey, kan je eens opsommen wat je al voor digitale apparatuur hebt. En dan bedoel ik niet de decoders, maar de besturingstoestanden.
En waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, waarom heb je die B2 aangeschaft? Had je niet genoeg aan de centrale, of heb je een boosterloze centrale?
-
Hoi Ronald, dat heb ik gelezen, maar dan heb ik dus ook weer een booster van Roco, waar ik verder dus niets mee ga doen... :(.
Als ik het zo zie kan ik het beste een goede trafo kopen, zoals de conrad 212728 - 89, een losse rocomuis, en de tams B2 booster blijven gebruiken... Of zeg ik nu iets heel doms... ?
Ja,
Heeeel iets doms. De MultiMAUS vormt met de versterker 1 geheel ( Maus kan NIET werken zonder de versterker ), samen zijn ze de 'Centrale' met een capaciteit van ca. 5 treinen ( 3 Amp ). Eigenlijk moet je geen andere boosters op dit systeem dan andere 10764 aansluiten. Tenzij je natuurlijk voldoende problemen wilt houden ;)
Grtzz,
Karst
-
Ok, ik heb nu:
1x een P4 2.8 met DDW en Koploper.
Com-kabeltje naar booster, de Tams B2.
Dan heb ik een SA-DEC-4-DC die ik nog niet werkend heb (ook nog een paar in plastic, niet gebouwd)
en nu twee M-DEC's gebouwd, nog 3 in plastic niet gebouwd.
Ik heb per ongeluk een HSI-S88-USB besteld, moet ik nog omruilen voor en COM versie.
en drie plaatjes BMD16N-SD klaargebouwd.
Maar wat moet ik nu... wel een muis, of geen muis... ? Het is me niet helemaal duidelijk...
-
Okee....
Maar wat wil je zelf? Ik zie hier een opstelling voor het rijden met de computer en in principe geen handregelaar of losse centrale. De DDW-software op je computer is je centrale....
Wil je nu handmatig gaan rijden zonder computer? Wat wil je nu zelf?
Groeten Ronald.
-
In eerste instantie geheel automatisch gaan rijden met Koploper. Vanuit hier wil ik op een gegeven moment een stationsemplacement gaan bouwen waar ook handmatig een en ander gerangeerd kan worden, het liefst met een handregelaar.
-
Goed... laatste vraag voor de duidelijkheid:
Stel ik koop een Roco MultiMAUS, compleet met trafo en versterker... is het dan mogelijk om het trafo+versterker gedeelte te gebruiken voor de schakel/wisseldecoders, en met de MultiMAUS treinen te kunnen programmeren en mee te rangeren? Dan zou ik de versterker verder niet op rails aansluiten, of hooguit op een afzonderlijk programmeerspoor.
En dan uiteraard op termijn een S88XPressNetLi kopen voor de koppeling met Koploper...
Groet,
Richard
-
Waarom dan niet je baan besturen met je multimaus? Als je alleen voor het programmeren gebruikt dan heb je ook geen koppeling met Koploper nodig...
dus de TAMS en de HSI hoef je dan niet te gebruiken. Deze zijn over....
Groeten Ronald.
-
Richey als je de reply van Karst had gelezen had je je antwoord al gehad...
En als je een device wilt puur voor het programmeren, koop dan iets als een ESU LokProgrammer, met een multimaus ben je heel beperkt in het programmeren.
-
Een hoofdregel is dat er maar één centrale de baas kan zijn Richard. Dus of je DDW-centrale of een Multimaus of wat anders. De treinen via DDW en de wissels via de MM werkt nog wel als je de circuits gescheiden houdt, maar niet meer als het geheel via de computer moet worden aangestuurd.
Dus of DDW met de Tams-booster en dan moet je op zoek naar een soort handregelaar. Daar heeft vast wel ooit iemand een zelfbouwoplossing voor bedacht, maar ik ken die niet.
Of met de Mutimaus met één of twee versterkers van Roco zelf en de S88XPressNetLi. Je Tams-booster heeft dan geen meerwaarde.
-
Richey als je de reply van Karst had gelezen had je je antwoord al gehad...
En als je een device wilt puur voor het programmeren, koop dan iets als een ESU LokProgrammer, met een multimaus ben je heel beperkt in het programmeren.
Die had ik gelezen, maar als je niet met koploper en de multimaus samen kan werken omdat je dan twee centrales zou hebben, dan zou de S88XPressNetLi dus geen functie hebben, want dit werkt dan niet. Dus dan zou nu Henk's post weer niet kloppen.
Karst wist mij zelf te vertellen dat ik beter zo'n ding kon kopen, om mijn gerommel met het programmeren etc op te lossen:
Citaat van: Karst Drenth op 11 December 2010, 19:02:42Hoi Richey,
met lede ogen lees ik nu al een tijdje je wel en vooral wee en 'gemodder' in de digitale wereld mee.
Advies: Koop jezelf een ( evt. 2e hands ) MultiMaus setje. Dat werkt, geeft geen problemen en kun je met een interfeesje ook op de computer aansluiten.
Grtzz,
Karst
En ik wil op mijn baan dus een automatische treinenloop realiseren met Koploper, met een multimaus kan dit weer niet. Ik was in de veronderstelling dat je met zo'n ding er wel een trein uit kon pakken en die handmatig kon gaan besturen, bijvoorbeeld met rangeren.
-
Je moet nog even de basis doorgronden Richard.
Die had ik gelezen, maar als je niet met koploper en de multimaus samen kan werken omdat je dan twee centrales zou hebben, dan zou de S88XPressNetLi dus geen functie hebben, want dit werkt dan niet. Dus dan zou nu Henk's post weer niet kloppen.
Koploper is geen centrale, maar een besturingsprogramma dat een digitale centrale nodig heeft om voor locdecoders/wisseldecoders/seindecoders begrijpelijke digitale signalen te genereren. Je kunt Koploper met DDW op één computer zetten, maar Koploper blijft dan een besturingsprogramma en DDW functioneert dan als een wat bijzondere centrale die via een booster de signalen op de rails zet. Je kunt ook via de S88XPressNetLi een computer met daarop Koploper op je Multimaus aansluiten. Dan is de Multimaus de digitale centrale die via zijn eigen versterker de signalen op de rails zet. Maar tegelijk gaat niet op één baan.
Ik weet eigenlijk niet of je in de Multimausconfiguratie een deel van je baan automatisch kan laten besturen met Koploper, terwijl je met de draaiknop van de Multimuis op een ander deel van de baan zelf locs bestuurt. Dat weet iemand anders wel.
-
Ja dat kan gewoon... Alleen je rijdt dan door alle beveiligingen heen... Dat kan met iedere handregelaar, staat ook vermeld in de handleiding van Koploper.
Je kan heel goed programmeren met de multimaus, alleen kan je niet controleren of de waarden goed zijn weggeschreven omdat je met de standaard versterker van Roco geen CV's kan lezen. Om in te stappen is de multimaus een goede centrale. Je kan daarna altijd nog overstappen op een andere centrale.
Groeten Ronald.
-
Kijk... dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb... :) ;D.
Ik ga dus nu gewoon zaterdag op jacht naar twee knappe trafo's, en dan ga ik volgende week lekker mijn wissels aansluiten, en het ondergrondse station proberen te automatiseren... :)
Volgens mij moet wel lukken met 3 tot 4 ampere uit een booster :). Als ik nog een tweede booster tegenkom neem ik die ook meteen mee, voor de wisseldecoders.
-
Welke configuratie ga je nou gebruiken? Ik kan dat boodschappenlijstje niet helemaal plaatsen.
-
Haha... ik ga dus gewoon door met Tams boosters en goede trafo's.
Heb nu die 1 Amp. trafo er aan hangen, die steeds ver over de zeik gaat ;D.
Tegen de tijd dat ik eens aan het bovengrondse station toekom ga ik nog wel eens kijken wat ik kan doen met een handregelaar.
Zoals gezegd: laat ik het eerst maar eens zo ver hebben dat het ondergrondse station 100% werkt, vol automatisch... :). Ik denk dat ik dan ook wat meer in Koploper zit.
Die extra booster en trafo ga ik dus gebruiken voor de wissels... Heb er nu toch al 20 inliggen.. :)
-
Ah ja, automatiseren met Koploper, DDW en Tams boosters.
Er is een DDW mailingslist. Je kunt daar vragen of er mogelijkheden voor een handregelaar zijn bedacht. Je zou denken van wel.
-
nog een kleine toevoeging, je kan ook altijd nog Koploper zelf gebruiken als "handregelaar" in het rijwindow om de loc en in het baanplan om wissels aan te sturen. (het vereist wel een beetje oefening om om te gaan met de massasimulatie). Voorwaarde is wel dat de betreffende loc niet automatisch rijdt en de betreffende wissel niet net is gereserveerd door een "automatisch" rijdende trein. Overigens geldt de opmerking van Ronald over de beveiliging zeer zeker. Je kan dit eventueel oplossen door bv het inrijblok naar het rangeerterrein handmatig bezet te melden. In dat geval worden er geen Automatisch rijdende treinen die kant op gestuurd.
Ik vraag me nu alleen even af of dit gelijktijdig met automatisch rijden kan wat ik hier boven schrijf, ga dit vanavond even uittesten op mijn eigen baan. Kom er dan op terug :)
Groet,
Jeroen
-
Die extra booster en trafo ga ik dus gebruiken voor de wissels... Heb er nu toch al 20 inliggen.. :)
Voor de wissels heb je niet perse een aparte booster nodig. Er wordt toch altijd maar 1 wissel tegelijk omgezet. Bovendien werk je met de SA-DEC, daarbij worden de wissels sowieso door een externe trafo gevoed, dus ze vormen geen belasting voor de booster.