BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: flappieklaas op 18 November 2010, 19:53:55

Titel: Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 18 November 2010, 19:53:55
Beste mede modelspoorbouwers,

In de meeste opzichten hebben jullie veel meer kennis dan ik dus wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Tot op heden hebben zoektochten, uitprobeersels en navraag niets uitgewezen.

Het probleem is als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_1.jpg)
(principe tekening)

Met een reguliere keerlusmodule heb ik het niet kunnen oplossen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_2.jpg)

Op het moment ben ik in het bezit van een Digirails KSM2 keerlusmodule...
(http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/23/muetksm2-2.jpg) (http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/23/muetksm2-2.jpg)

...maar ik heb de indruk dat er een schakeling t.p.v. de aansluiting 'A' en 'B' moet zitten, bijvoorbeeld als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_3.jpg)
Het idee hierbij is dat:
1.- zodra de trein van sectie 1 naar 2 en naar 3 rijdt, sectie 2 en 3 de polarisatie van sectie 1 krijgt.
2.- daarna zodra de trein sectie 4 betreedt, wil ik dat sectie 3 en 4 de polarisatie van sectie 5 krijgt.
Wat ik hoop dat kan is dat zodra de trein sectie 2 betreedt, dit gedetecteerd wordt en de 'automatische schakelaar' voor de polarisatie van sectie 1 kiest.
Vervolgens als de trein sectie 4 betreedt er ook weer een signaal naar de 'automatische schakelaar' gaat en deze voor de polarisatie van sectie 5 kiest.

Valt het nog te volgen?



Het zijn principe tekeningen, sectie 3 is lang genoeg voor één hele trein. Het baanplan klopt ook (heb het mijzelf alleen wat moeilijk gemaakt), dus gelieve ook niet te vragen waarom ik dit zo heb gemaakt.


Ik hoop dat dit een leuke uitdaging voor jullie is, ik vond het voor mijzelf ook een leuke uitdaging maar kom er niet uit. Misschien dat er zelfs standaard producten voor zijn.
Ik snap nog niet alle termen en dergelijke die jullie gebruiken, dus mocht je iets willen toelichten of reageren, dan het liefst met een plaatje.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: p.heinst op 18 November 2010, 20:29:43
Flappieklaas,

Gebruik 2 afzonderlijke keerlusmodule,

Zie tek, een bij de groene en een bij de rose lijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmodule_1_en_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmodule_1_en_2.jpg)


Gr Piet
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 18 November 2010, 20:44:21
Beste Piet,

Wellicht dat het een oplossing kan zijn, maar vooralsnog zie ik het niet.

Een keerlusmodule vraagt per sectie altijd een '+" en '-' aansluiting, hoe ik die bij jouw situatie moet aansluiten weet ik niet.
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Timo op 18 November 2010, 20:52:53
Goed, allereerst eens even kijken of ik of Piet de tekening snapt, is het enkel of dubbelsporig getekend? Als het dubbelsporig is dan kan met 1 module volstaan worden mits de twee overloopblokken nooit gebruikt worden. Anders zijn er twee keerlusmodules noodzakelijk.

Maar zoals ik dacht dat het er staat, het is enkelsporig. Als dit het geval is denk je veeeeeel te moeilijk. Je bent dan met je laatste tekening prima op weg. De module IS namelijk de getekende "automatische schakelaar".

De klemmen A en B zijn dan de railspanning vanaf de centrale/booster en deze zitten idd al aan beide kringen (sectie 1 en 5) zoals je aangegeven hebt. Dit zal idd voor een probleem zorgen bij het berijden. Hier komt dan de module kijken. Om het makkelijk te maken met de tekening zeg ik nu dat rood aan klem A komt en blauw aan klem B. Sectie 2 en 4 zijn de detectie sporen voor de module zodat deze weet waar een trein vandaan komt. Van sectie 4 gaat rood aan A1 en blauw aan B1, sectie 3 gaat rood aan A' en blauw aan B' en voor sectie 2 ligt het even anders, hier gaat rood aan B2 en blauw aan A2. (Dit omdat de spoorstaaf van sectie 1 aan A doorloopt naar A2 in sectie 2, hetzelfde geld voor B en B2). Als je het zo aansluit kan de module zien of er een trein op sectie 2 of op sectie 4 binnen komt en hierop sectie 3 aanpassen. (Alleen sectie 3 zal werkelijk wisselen van polariteit!)

Nog even opsomming, let wel, kleuren zijn volgens je laatste tekening (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanprobleem_3.jpg).
Sectie 1 rood: A
Sectie 1 blauw: B
Sectie 2 rood: B2
Sectie 2 blauw: A2
Sectie 3 rood: A'
Sectie 3 blauw: B'
Sectie 4 rood: A1
Sectie 4 blauw: B1
Sectie 5 rood: A
Sectie 5 blauw: B

Dit stel ik nu wel allemaal aan de hand van het voorbeeld van digirails enzo dus er is een kans dat het niet klopt maar ben 99% zeker van wel :) Hoop dat het zo duidelijk is.

Timo
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: p.heinst op 18 November 2010, 20:59:01
Timo en flappiekaas,

Ik ga er vanuit dat het twee sporen zijn dus dubbelspoor.
en dat de sporen allemaal gelijktijdig bereden kunnen worden in beide richtingen.

Flappiekaas,

even een voorbeeld van een andere module erbij gehaald, de meeste zijn vergelijkbaar.

Dit is een voorbeeld van een roco keerlus module 10767, de juiste aansluitgegevens staan in de handleiding.
deze moet je dan twee maal gebruiken, en de tekening is een voorbeeld met de gebogen rails

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_voorbeeld_roco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_voorbeeld_roco.jpg)


gr Piet
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 18 November 2010, 21:31:28
Beste Timo,

Ik heb meerdere combinaties geprobeerd, inclusief die zoals jij en de beschijving beschrijven maar dat heeft niet mogen werken omdat er in 'mijn' 'keerlus' verschil tussen het hoofdspoor aan de éne en aan de andere zijde van de 'keerlus' zit. In geval van de digirails beschrijving is dit niet.
In het voorbeeld heb ik inderdaad (gemakzuchtig) die éne aansluiting verwisseld.


Beste Piet,

De Roco keerlusmodule ziet er veelbelovend uit! Mijn situatie is echter een enkelspoor situatie dus dan hoef ik deze module en de aansluitingen 1x toe te passen.
Dit principe (de aansluiting van de hoofdbaan op dezelfde input) zou ik ook bij mijn huidige keerlus module kunnen toepassen of is de roco keerlusmodule toch anders? Volgensmij is de Roco keerlusmodule wel een stuk intelligenter. Ik zie geen toegevoegde waarde van de vertakking van de hoofdsporenaansluiting terwijl deze dezelfde ingang gebruiken.
Ik zal deze echter wel aanschaffen (liefst morgen als ik een bijzijnde modelspoorzaak weet die deze op voorraad heeft).

Dankjewel, zodra ik deze heb aangesloten zal ik het laten weten!
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: maartenvanderburgt op 18 November 2010, 21:38:04
Piece of cake  (plak keek)

Pak de gele baan aan de linkerkant van de wissels, maar inclusief de wissels in de gele baan.
Isoleer dit stuk dubbel van de rest, dus achter die 2 overgangswissels.
Sluit op dit linkerstuk de keerlusmodule aan.
Rijdt een trein op dit stuk binnen, dan schakelt (eventueel) de keerlusmodule. Blijft de trein hier rijden, zal die mogelijk bij overschrijden van een overgang nogmaals schakelen.  Bij het verlaten van niveau 1 kan de module zonodig weer schakelen.

1 keerlusmodule op 1 stuk baan.
Zoals gezegd: stuk banaan of gaan voor die banaan. :D

Maarten.
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: p.heinst op 18 November 2010, 21:47:14
flappiekaas,

Wat je eventueel eerst kunt doen, dat is de handleiding van de roco keerlus eens doorlezen en dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.

Handleiding in het nederlands is te vinden op  http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0

en dan even kijken onder, Handleiding keerlus module 10767 van Roco NL (nieuw)


Gr Piet
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 18 November 2010, 21:55:19
Beste Maarten,

Ik kan je helaas niet helemaal volgen.


Beste Piet,

Die handleiding had ik (na jouw vorige bericht) gevonden en gelezen. Desalniettemin behoud ik mijn twijfel maar het zal er niet voor niets in staan.
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Timo op 18 November 2010, 22:07:29
Beste Flappiekaas,

(Heb je ook een naam?)

De Roco module doet precies hetzelfde! Alleen heten A en B respectievelijk in+ en in-, A' en B' respectievelijk out+ en out- en A1, B1, A1 en B2 respectievelijk sensor1, sensor2, sensor3 en sensor4.... Ik snap alleen niet wat er "anders" is aan jouw beschrijving. Maken beide baandelen van verschillende boosters gebruik ofzo? Als dit niet zo is dan zie ik geen verschil. Of je nu twee stukken rails uit hetzelfde draadje voed of dan je op hetzelfde stuk spoor uit komt maar elektrisch gezien niet uit. Zou je kunnen proberen uit te leggen wat jij denkt dat verschillend is?

Timo
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: GW op 18 November 2010, 22:20:35
In een testsituatie heb ik een keerlus uitgeprobeerd (van LDT). Dat ging eerst fout en ik kreeg kortsluitingen. Het bleek dat de polariteit ZEER precies komt. Je moet DWES, Doen Wat Er Staat!

En ik dacht de boel gewoon ff snel aan te sluiten, dat werkt dus NIET.

Ik weet niet hoe jij het hebt aangesloten, heb je de polariteit exact aangesloten zoals op de handleiding is aangegeven?

Gerard
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: GW op 18 November 2010, 22:21:15
Oh, okay, je bent al weer offline...
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 18 November 2010, 23:03:21
Gerard,

Ik heb het exact volgens handleiding aangesloten gehad, het heeft helaas niet mogen werken (mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)


Timo,

Ik kan het verschil ook niet verklaren en twijfel dus aan de Roco handleiding. Maar misschien kan die meer dan die van Digirails.

Groeten Tim
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: MichaelArends op 18 November 2010, 23:48:03
(mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)

Hoezo?  ???

Heb je ook een tekening met alle stroom aansluitpunten van jouw baan? Dus incl boosters e.d.?

gr Michael
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Timo op 19 November 2010, 02:01:32
Hoi Tim,

Ik zit met hetzelfde punt als Micheal. Een keerlus module is niet alleen voor de makkelijke keerlus maar voor elke situatie waardoor het kan voorkomen dat de spoorstaven gekruist komen te zetten en + de - wil raken (of J de K of A de B, als het beestje maar een naam heeft...). Zou je willen uitleggen wat jij denkt dat er anders is? De module van Roco werkt hetzelfde (alleen heeft deze ook nog kortsluitdetectie als je geen gebruikt wilt maken van detectie secties, niet zeker of de KSM2 deze ook heeft). Ik ben dus bang dat er toch iets niet goed zit in de aansluiting en dan zal de Roco ook niet werken (tenzij de module defect blijkt te zijn). Check dus nog een keer alle punten, nergens mogen A en B andersom zitten dan aangegeven.


Timo
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: GW op 19 November 2010, 08:52:53
Kan het zijn dat de twee delen aan weerszijden van het "keerlusgedeelte" op verschillende DCC bronnen (boosters) zijn aangesloten?

Gerard
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: MichaelArends op 19 November 2010, 11:16:15
Vraag je nu hetzelfde als ik?  ;D

vr gr Michael

Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: maartenvanderburgt op 19 November 2010, 11:25:15
Ik kan je helaas niet helemaal volgen.

Je hebt je gele niveau 1 baan. In de tekening zijn daarin 2 wissels geplaatst, namelijk in de "onderste" een linkse wissel en in de "bovenste" een rechtse wissel.
Isoleer beide spoorstaven rechts van deze wissels, dus 2x2 per wissel. Dan is dus je gehele linkerdeel inclusief wissels afgesloten van de rest van de baan.
Sluit hierop je keerlusmoduele aan, bv. de LK200 van Lenz en klaar is je keerlusprobleem.

Maarten.
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: p.heinst op 19 November 2010, 12:21:30
Tim,

Zo zou het met de keerlusmodule van roco uit kunnen zien,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_voorbeeld_roco_niveau_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_voorbeeld_roco_niveau_1.jpg)

Gr Piet
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Timo op 19 November 2010, 13:34:22
Yep, en in plaats van de Roco module kan ook je huidige module gebruikt worden. Aansluitingen zijn gelijk. Scheelt weer in het geld :)

Timo
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Karst Drenth op 19 November 2010, 13:35:21
Mits je trein korter is dan de 4 rechte stukken die Piet hier getekend heeft !

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: GW op 19 November 2010, 13:35:32
Vraag je nu hetzelfde als ik?  ;D

Ik denk van wel, maar dan directer...  ;D

Gerard
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: p.heinst op 19 November 2010, 13:41:58
Karst,

Dat klopt, maar het is dan ook maar een voorbeeld en in zijn eerste bericht had hij al aangegeven dat de schuine rails (sectie 3) lang genoeg was voor de hele trein
In werkelijkheid zal het langer zijn dan 4 railsstukken


Gr Piet
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Karst Drenth op 19 November 2010, 14:35:54
 :-[ Overheen gelezen... :(

Maar beter twee keer gewaarschuwd dan niet  ;D

Grtzz,

Karst

Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 19 November 2010, 15:10:11
Heren,

perfect en mooi al jullie antwoorden en reacties. Vanavond en anders morgen ga ik het volgens jullie voorstellen aansluiten!
Zodra ik meer weet, laat ik het jullie uiteraard ook weten!

Echt super dat jullie meedenken!
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: flappieklaas op 20 November 2010, 10:16:28
Hij doet het!!  (y)
De zekering in de trafo was stuk!  :-[
Ik heb hem overigens aangesloten volgens de Digirails (ofwel Maartens) handleiding.

De Roco is inprincipe idem, behalve de aansluiting van de hoofdsporen die gecombineerd werden. Deze combinatie is overigens overbodig gebleken waardoor ik de module nu volgens de digirails handleiding is aangesloten.

Stom! Eigenlijk had ik dit als een van de eerste dingen moeten controleren.  :-[

In ieder geval bedankt voor jullie kennis en hulp.

Tim
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: GW op 20 November 2010, 10:58:19
Mooi dat het werkt Tim!

Veel plezier.

Gerard
Titel: Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
Bericht door: Timo op 23 November 2010, 17:03:31
Mooi dat het werkt Tim. Volgens mij hebben we allemaal hetzelfde geopperd maar anders verwoord. Belangrijkste is dat het werkt! :D


Timo