BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: theodoor op 17 November 2010, 21:37:09
-
Voor mijn nieuw te bouwen modelbaan wil ik werken met een railspiraal(ovaal) naar een schaduwstation, dat ca. 30-40 cm onder de zichtbare baan komt. Railspiraal is ovaalvormig, heeft een (buiten)omtrek van ca 3.8 m. Ik denk 3,5 winding nodig te hebben. Ik wil werken met draadeinden, die in principe door het multiplex heengaan.
Mijn vraag nu is, als ik de spiraal in "platte" toestand doorboor (gat van 1 cm), gaat er dan later (in uitgevouwen toestand) een M8 draadstang in zuiver verticale/loodrechte toestand (makkelijk) doorheen, maw komen de gaten loodrecht boven elkaar te zitten?
???
Theodoor
-
Hoi Theodoor,
Ik heb zelf ook een spiraal gebouwd met draadeind.
Je moet zeker alle gaten voor het draadeind in een keer doorboren dus als alles plat op elkaar ligt, later krijg je dat nooit meer recht.
Het was mijn eerste echte project en ik ben zeer tevreden over het resultaat en eigenlijk is het best simpel te doen.
Groeten,
Eric
-
Dank voor je reactie :)
Heb je er nog een "rand" aan vastgeplakt/geschroefd, ter voorkoming van eventuele calamiteiten? Welk materiaal?
Theodoor
-
Hoi,
Nee geen rand er aan gemaakt. Heb gewoon iets meer lege ruimte aan beide kanten gehouden. Je hebt natuurlijk ook nog de draadeinden, daarvan liever 2 of 3 meer zodat je de spiraal echt heel nauwkeurig kan stellen.
Ik heb 4 mm spaanplaat gebruikt en dat werkt super.
Eric
-
Denk er ook om dat de wagens en vooral de Roco rijtuigen goed langs de draadeinden kunnen rijden, dus houdt voldoende ruimte tussen de rails en draadeinden.
-
Hey Theodoor,
3,5 x 3,8 = 13,3 mtr. Met die afstand en 3% stijgingspercentage (3cm/mtr) kom je op 39,9cm.
Dat heb je goed uitgerekend. (y)
Je spreekt over 30-40cm hoogteverschil, als je er nou 30 van maakt, dan kun je de stijging nog wat terugbrengen. Ik denk namelijk dat je met vrij krappe bochten zit en dat genereert ook wrijving.
Succes!
Gerard
PS: voor de randen kun je dat spul gebruiken waar verticale lamellen worden gemaakt. Redelijk stijf zodat het blijft staan, en flexibel genoeg voor je bochten...
-
Niet plat de gaten boren. Verloop is is best veel.
Over spiralen is een heel topic op dit forum.
-
Het is makkelijker om de gaten te boren als alles op elkaar ligt... Het voordeel is dat je dan de gaten precies boven elkaar hebt... Eventueel wat ruimer boren is een oplossing dus rond 10mm voor M8 kan bijvoorbeeld. Je zou zelfs nog iets ruimer nemen. Bij alle moeren ook ringen gebruiken daardoor blijven ze goed op hun plaats.
Ik heb zelfs plat de spiraal in twee delen gezaagd om deze later gemakkelijk te kunnen delen... dat is zelfs ook mogelijk.
Gerard Wassink heeft een mooie spiraal op zijn website staan: Wassedam Klimspiraal (http://www.wassedam.nl/prj_ba_klimspiraal.php) en als je in mijn bouwdraadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html) kijkt vind je ook wat info over het bouwen van een klimspiraal.
Groeten Ronald.
-
In google kun je een volledige beschrijving met tekeningen en fotos zien onder de rubriek
''gleiswendel''.Er is in het verleden een volledig draadje van geopend.
Dito
-
Hallo modelbaanvrienden,
Gisteren mijn eerste vraag op dit forum gezet ("uberhaupt mijn eerste vraag op een internetforum !) en 8 reacties. Top, allen bedankt.
De verwijzing van enkele van jullie naar speciale railspiraal sites/ draadjes/ blogs (?), had ik, voordat ik m'n vraag stelde, al wel bestudeerd, echter geen antwoord voor gevonden.
Ook nu weer aan het twijfelen ??? (Lucy?)
Met Pythagoras ::) beredeneerd dat een opwaartse lijn (ovaal), tov een horizontale (identieke) ovaal 'n enkele mm meer vraagt. Dus mijn probleem was: hoe over meerdere wendingen?
Is dan het gat in de bovenste gleiswende loodrecht boven de onderste?
....Ik ben geneigd de suggestie van Ronald Koerts op te volgen: ruime gaten, schijfjes etc.
(Bakker, prof, Churwalden schroeft eerst de onderste en bovenste spiraal vast en dooorboort dan pas de tussenliggende spiralen; gebruikt daarvoor een Dremel met haaks hulpstuk. Dan moet ik in laatstgenoemde apparatuur investeren; dat kan, maar gebruik je zoiets vaak?)
Nu ik toch weer reageer, nog wat vragen:
1)ik had het idee 1.9 cm multiplex te gebruiken, maar ik lees ook 4 mm (Eric?) 2) Kunststof (nylon) of metalen schijven 3) borgmoeren of enkele of dubbele moeren
Groet, Theo
-
Voor 3 á 4 wendingen gewoon plat boren. Mocht je te kort komen ( lijkt me sterk ) ruimer boren en de opening opvulling met een revet.
1,9 mm raad ik je niet aan of je moet om de zoveel cm een draadeind hebben die de boel verstevigd. Tip; rond de 6 mm pakken.
Gr, Maarten
-
Gewoon vertikaal doorboren met een normale boormaschine geeft geen enkel probleem. Niets speciaal voor nodig . Gewoon de wendingen mooi op elkaar leggen, doorboren en dan laag per laag op de draadstangen opbouwen.
Zelf heb ik 4 mm multiplex gebruik. De spiraal cirkel in 4 delen verdeeld en deze dan in halfsteensverband verlijmd. Dan bekom je dus 8 mm dikte... halfsteensverband dus oersterk en je kan gewoon cirkelsegment per cirkelsegment installeren
Zie foto in bijlage
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail_aansluiting__naar_boventraject.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail_aansluiting__naar_boventraject.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_opbouw_detail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_opbouw_detail.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_aansluiting_naar_Blausee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_aansluiting_naar_Blausee.jpg)
mvg Peter
-
3 of 4 mm triplex halfsteens verlijmen is zeer goed. Als je dat goed
doet, houd die al vorm zonder draad einden. en..
Op deze manier kun je uit een plaat veel delen zagen zonder verlies.
Ik zou pas boren, als de spiraal met tijdelijke afstands blokjes op positie is. (ring voor ring of in ene met een lange speed boor )
-
Hoi!
Gewoon twee platen 4 mm verlijmen op elkaar. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje hoe ik het gedaan heb... Gewoon plat doorboren, dan weet je zeker dat ze allemaal netjes boven elkaar zitten. Geen gezeik met lange speedboren of andere zaken.... Een iets ruimere boor nemen zodat je het "pythagoras" effect kan opheffen... Dat hoeft niet eens zo heel groot te zijn. De draadeinden kan je M6 of M8 nemen, deze zijn stevig zat. M4 kan ook nog gebruikt worden.... geen enkel probleem. Zelf heb ik M8 gebruikt in mijn spiraal. Onder de spiraal zet je twee moeren om deze stevig vast te zetten, tussenliggende niveau's met 1 moer... Eventueel vastzetten met secondelijm. De ringetjes zou ik gewoon gebruiken. Ze verdelen de kracht van de moer op het hout beter, vooral door de schuinte van de helling.
Het systeem van Rainer Lüssi is een gemakkelijk systeem om te maken, alleen maar trapeziumvormige platen. Dat kost je het minste hout.
Groeten Ronald.
-
Je kan op mijn "out of date" website kijken hoe ik dit heb gedaan.
http://home.versatel.nl/bnlrail/techniek/index_1.html
Ga naar bouwtips links en dan bouwen van klimspiraal.
Groeten
Olav
-
Even voor mijn begrip.... we hebben het toch gewoon over een klimspiraal? Railspiraaltje klinkt zo... euh... alsof je wilt voorkomen dat je meer treintjes krijgt of zo...
-
De anticonceptietrein ;D
Gr.
Eric
-
Hi all,
Weer geweldig bedankt voor jullie reacties, zonder welke ik morgen zomaar 3 multiplex-platen van 1,9- 122/244 cm bij Kawei had besteld (omvang van mijn railspiraal wordt ca. 110/130 cm; HO/ROCOline). Omdat ik e.e.a. thuis rustig wilde decoupeerzagen was ik genoodzaakt de bestelling thuis te laten bezorgen.
Met de nieuwe optie, halfsteens verband, 2 x 4mm, is het gemakkelijker/goedkoper ;D de spiraal te produceren.
Overigens, Ronald, Peter, Olav: schitterende foto's en prachtige modelbanen, complimenten (y) :).
Mijn te bouwen modelbaan komt in het tuinhuis(je) met een opp. van 3 bij 2,5 m; houdt dus niet over. Ik heb nog geen definitief baanplan voor het zichtbare gedeelte, maar ben van mening te kunnen starten met schaduwstion (en dus railspiraal) naar ca. 70-72 cm (0-niveau). Heb vroeger (25-30 jr geleden, ben nu 59!) Marklin analoog gereden. De hele handel 12 jr. geleden (zeer goedkoop) verkocht. Ondanks het bezit van een nieuwe startset Marklin/digital met 2 locs/treinstellen 3 jr oud, toch nu bewust voor 2-rail (heb inm. Roco startset) gekozen. Wil uiteindelijk digitaal gaan rijden, maar heb daar nog de ballen verstand van.
Maar met bestuderen en hopelijk hulp van modelbaanliefhebbers moet dat toch lukken ::)
Hoe wordt er aangekeken tegen blokverdeling in de spiraal. ++ +/_ of ---.
Gezien de lengte van een wending lijkt me zonde om er geen blok-indeling te gebruiken.
Groet aan allen, Theodoor
-
Ik ga er ook aan beginnen, hier op het forum gezocht, de Ooatenrijkse site bezocht, daar komen ze (net als hier soms) met het trapezium. Losse stukken, trapsgewijs over elkaar geplakt. Hartstikke stevig lijkt me. Ben alleen nog aan het meten, ik heb ca. 1 m2 en nu aan het bestuderen wat de maten van de trapezium zijn.
Ik vind het nog niet eenvoudig de maten vast te stellen. Maar ja, wiskunde was vroeger op school ook niet mijn successtory.
-
Thijs,
Klik hier voor de excel sheet (http://www.wassedam.nl/doc/Klimspiraal_Zeshoeken.xls) die ik speciaal voor dat doel heb vertaald uit het Duits.
Overigens is het voordeel van die trapeziums dat je ze - mits goed uitgerekend - exact in de bouwmarkt kunt laten zagen!
Hoe ik deze zelf heb toegepast lees je hier (http://www.wassedam.nl/prj_ba_klimspiraal.php).
Gerard
-
Gerard, je maakt me helemaal blij! Dank!
Thijs
-
Kijk, daar doen we het voor. Weer een tevreden klant... ;D
Gerard
-
Hallo Gerard
Ik heb aan de hand van uw tekeingen en berekeingen ook een gleis gemaakt en dat ging perfect.Proficiat
Dito
-
Alle eer aan de bedenker hoor, ik heb het alleen maar vertaald en beschikbaar gemaakt.
Fijn dat het mensen helpt.
Succes mannen!
Gerard
-
Het orgineel van de zeskant klimspiraal kwam van [urlhttp://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm]Stayathome.ch[/url].
Een hele aardige mijnheer, die ook leuke vervangingsprintjes maakte voor marklin.
Rainer Lussi is gestopt met de shop, en dus ook met de prints ...
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
-
Thijs,
Heb je hier ook al in de encyclopedie gekeken? Daarin wordt de klimspiraal ook behandeld.
Dick
-
@theodoor, let je bij het bouwen in een tuinhuisje wel op dat modelspoorzaken niet zo goed bestand zijn tegen vocht en dat geldt ook voor onbehandeld hout. Het zou zonde zijn als het hout erg veel gaat werken (scheuren).
-
Het orgineel van de zeskant klimspiraal kwam van Stayathome.ch (http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm).
Die geef ik overigens op mijn webpagina als bron op hoor... :)
Anders lijkt het net alsof ik dit zelf zou hebben bedacht. 8)
Gerard
-
Tja, er is dus al een vast topic over railspiralen zie
hiero (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7659.0.html /url)
Mijn railspiraal staat er ook bij voor mijn treinbaan, die hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13538.0.html /url)
beschreven wordt.
Waar je dus op moet letten is, dat je de spiraal van onderen af laag voor laag opbouwd, dus compleet met rails, demping, bovenleiding, electrisch en blok beveiliging. Dan eerst testen of alles wel goed aan gesloten is en of de treinen goed rijden. Dan pas verder bouwen met de volgende ronde. Het lukt anders ook wel (y) (y),hoor, maar het is veel gemakkelijker werken laag voor laag. ;D ;D :D :) ;)
Groetjes
Wil
-
@ Dick: jazeker heb ik de encyclopedie bekeken. Ik blijf altijd zoeken naar nog handiger. Maar met de trapeziums, daar kan ik wat mee. Op een andere site had ik ze ook al gevonden, kon ik op een of andere manier niks invoeren. Nu, met deze versie wel.
Na deze drukke werk periode, die pas afloopt als de Goedheiligman het land weer heeft verlaten, ga er ik mee aan de slag!
-
Hoi!
. Gewoon plat doorboren, dan weet je zeker dat ze allemaal netjes boven elkaar zitten. Geen gezeik met lange speedboren of andere zaken....
Groeten Ronald.
Ongeveer een 1,5mm per wending. Bij 4 wendingen is dat dus een boorgat verder.
geen Pythagoras hoor, gewoon de sinus.
-
Dat klopt... geen pythagoras maar sinus... Maar hoe je kom je aan de 1.5 mm? Dat is toch een beetje afhankelijk van je radius, het hoogteverschil tussen de niveau's, enz...
Even grofweg: bij 1.5mm mag de hoek bij een draadeinde van 8mm dik heb je dan een speling van 0.75mm per kant over... Dan moet je wel een ontzettend steile spiraal willen bouwen. Aangezien de spiraal als een veer boven elkaar ligt en dezelfde constante verschil tussen de niveaus heb je constant dezelfde hoek. Dus een verschuiving van het gat zie ik zo niet.... waar moet dat dan zitten?
Goed wat ik al eerder schreef: De spiraal compleet gelijmd, toen de gaten geboord, iets ruimer, dan in elementen gezaagd. Dat gaat perfect Geen centje pijn. Zo is mijn hele spiraal opgebouwd... overbrugging van minimaal 24cm hoogteverschil, 3 volledige wendingen 80mm hoogteverschil...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_16.jpg)
Groeten Ronald.
-
Okay, even off-topic, rekenwondertjes van me... ;D
Stel dat je een touw hebt dat NIET kan rekken, en je omspant daarmee de aarde.
Nu zet je er overal paaltjes van 1 meter onder.
Hoeveel extra touw heb je dan nodig?
Gerard
-
Valt mee, volgens mij een kleine 2 meter...
Carlo
-
;D
6,283185307179580 meter (omtrek is immers πd, d wordt 2m groter)
-
Sh.t, je hebt gelijk. :D
-
6,283185307179580 meter
Als je van meter kilometer maakt, ben ik het volledig met je eens. ;)
Groet,
Basilicum
-
Ik zou het tóch maar eens narekenen waarde Basil.
-
Precies. Doorsnede van de aarde is 12756 kilometer (niet overal, maar vooruit) x 1000 meter = 12.756.000 meter. Dat maal 3,14 = 40.053.840 meter. Als je bij de 12.765.000 2 meter optelt, dan kom je op 12.756.002 meter doorsnede. Dat maal 3,14 = 40.053.846 meter, dus inderdaad de 6 meter die Mark aangaf. Klinkt ongelooflijk, maar het is waar.
grt, Carlo
-
Doorsnede van de aarde is 12756 kilometer
Zal ik ook nog eens gaan muggenziften?
Maak van doorsnede diameter, en het klopt.
Doorsnede is een oppervlaktemaat, geen lengtemaat.
-
Niet volgens mijn woordenboek, daar kan het ook middellijn of diameter betekenen. Al is diameter wel een meer beeldend woord.
-
de omtrek van de aarde is 40.000 km, zij draaid in 24uur om haar as en ieder paaltje heeft dus een snelheid van 1666,66km/u. Zet je de paaltjes wel goed vast?
-
;D ;D ;D
-
Niet volgens mijn woordenboek, daar kan het ook middellijn of diameter betekenen.
Dat is de makke met woordenboeken. Die volgen het algemeen spraakgebruik. En omdat steeds meer mensen het woord doorsnede ten onrechte gebruiken als ze diameter bedoelen, denken woordenboekenfabrikanten dat het hetzelfde is.
-
Ja, ik heb hem! :)
Ik maakte een denkfout.
Dank voor de uitleg.
Groet,
Basilicum
-
Heel simpel, bij een kleine spiraal is het een probleem, de marklin m-rail rijder zal goed moeten opletten bij het boren.
Bij grote radius, is het scheef staan van de draad einden verwaarloosbaar.
Groot is relatief, eigenlijk bedoel ik, een normale spiraal.
en voor lui die nogal met de conceptie bezig zijn, lees wokkel voor spiraal.
-
Off topic:
Marc: in een keer goed, er komt 2 pi meter bij...
Verwaarloosbaar ten opzichte van de straal / diameter...
Gerard
-
Wellicht ten overvloede, maar mijn bouwtekeningen en foto's van een railspiraal staan on-line op http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/derailspiraal.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan/derailspiraal.htm).
De pagina kan ook worden bekeken als PDF-document (zie onderaan diezelfde webpagina).
Groeten,
Mart