BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: NS1124 op 26 January 2007, 10:44:12

Titel: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 26 January 2007, 10:44:12
Om maar met de deur in huis te vallen, begin ik een nieuwe topic over fleischmann materieel gezien we het lint topic aan het flooden zijn met irrelevante informatie.

De laatste vraag op dit topic was hoe lang de modeltreinen wel niet rijden per dag. Gemiddeld 8 a 9 uur per dag en dat 7 maanden achtereen.
Het betreft hier een hele hoop materieel van fleischmann, waaronder oude en nieuwe modellen. Voornamelijk Duits maar ook Nederlands materieel.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: henk op 26 January 2007, 10:47:12
Nooit zo bij stilgestaan. Maar het doet vermoeden dat een beetje permanente tentoonstellingsbaan een flinke kast met onderdelen moet hebben.

Overigens is smeren van tandwielen met vet altijd beter dan met olie.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Sander Fondse op 26 January 2007, 13:09:26
Ze hebben bij loxx-Berlijn een test gedaan met een Fleischmann BR218. Deze heeft bijna 3000 kilometer rijafstand aangehouden. Er stond zelfs bij, als de motor het langer had uitgehouden, dan had hij op de straat verder kunnen rijden, omdat de velgen compleet waren uitgesleten.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: arjen op 26 January 2007, 13:19:51
3000 kilometer? Gezien de topsnelheid van een 218 zou dat in de ordegrootte van 2000 uur zijn geweest. Dan haal je die 7 maanden wellicht nét.
Maar als dit het maximum is voor de oerdegelijke oude Fleischmannmotor, dan zou ik wat die Linten betreft maar budget reserveren voor een reserve-exemplaar. Het goede nieuws is dat je de oude altijd nog als dummy kunt gebruiken  ;D

Arjen.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Sander Fondse op 26 January 2007, 13:30:49
Tijdens die 3000 km werd er af en toe gesmeerd en de koolborstels werden een aantal keer vervangen. (ongeveer om de 300 uur) De 3000 km was inderdaad na 1936 uur gehaald. De rede dat hij niet verder kon, was omdat de motorlager zo ver versleten was dat de tandwielen niet meer in elkaar grepen.
http://www.loxx-berlin.com/de/index.html (http://www.loxx-berlin.com/de/index.html) kijk bij 'Tipps und Tricks' Stress test.

Daarbij moet ik zeggen dat
1. de Fleischmann lok de winnaar was. de Märklin was 2e met 1656 uur en BRAWA was 3e met 1474. Daarbij is het ook belangrijk dat bij alle andere modellen een 2e was gekocht om als onderdelenleverancier te dienen. De Fleischmann was de enige waarbij die 2e lok totaal niet nodig was.
2. de nieuwere motoren van Fleischmann vaak van Bühler zijn. Deze zijn totaal gesloten, dus als de koolborstels vervangen moeten worden kan je de motor weggooien. :-|
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: henk op 26 January 2007, 13:40:48
Oh ja, dat verhaal.
De voornaamste conclusie moet mijns inziens zijn dat de eenvoudige draaistelmotoren minder snel slijten dan cardanaandrijvingen. Robbert Jan had dat geloof ik al gezegd met zijn vergelijking tussen oude en nieuwe Fleischmann modellen.
Maar ja, soepele rijeigenschappen zijn ook wat waard.  :D
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 26 January 2007, 17:52:27
Dat is natuurlijk wel het mooiste, maar met het huidige besturingssysteem van de modelbaan van nienoord is het mogelijk om zelfs de treinen met de degelijke fleischmann motoren langzaam op te laten trekken en af te laten remmen, hierbij is het echter wel zo dat de koolborstels meer te voorduren krijgen, vooral bij langzaam optrekken.

Daarom hebben we bij nienoord ook een contract met fleischmann voor onze onderdelen, anders is het gewoonweg niet te doen.
de meeste loks worden als al eerder in het lint topic vermeld meerdere malen per jaar (ongeveer 2 keer) van nieuwe tandwielen voorzien.
Voor een nieuw seizoen worden er zelfs compleet nieuwe draaistellen ingezet om bedrijfszeker te kunnen draaien.
Dit alles bij ongeveer 40 locomotieven, en dan de rijtuigen nog niet meegetled want die gebruiken ook heel wat in een seizoen.

Het is wel zo dat de treinen op de modelbaan niet continu rijden. Personentreinen stoppen altijd op de stations, goederentreinen rijden meestal wel door, behalve in de schaduwstations.
Wat dat betreft is deze vorm van rijden veel slijtage gevoeliger dan het continu laten rijden.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: KNed op 26 January 2007, 18:02:02
Interessante informatie!

Ik ben jaren geleden eens in Leek geweest en deze baan bekeken, prachtig!

Kan je eens wat meer info geven? Bijvoorbeeld over die besturing waar je het in je laatste post over hebt?

Koen
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Jeroen1975 op 26 January 2007, 18:23:02
Hoi allemaal

2000 uur = komende 5 jaar elke dag 1 uur met de treinen rijden!! Daar maak ik geen vrienden mee thuis denk ik :)

Jullie wel ? :)

Succes.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: manuelspot op 26 January 2007, 18:35:55
Als je het algemeen gaat bekijken zou een trein voor de rest van je leven mee moeten gaan.

Maar omdat we nu in  een hele snelle revolutie zitten komen we ineens met allelei nieuwe modellen of herproducties die velenmalen mooier zijn dan de modelen van 10 of 20 jaa geleden.

Maar zoals men weet een locomotief van het merk Fleischmann uit de jaren 50 rijd nu nog steets als een trein over je baan.

Kijk een lima lok van 20 jaar geleden heeft zijn tijd wel gehad nu maar was ook kwaar prijs heel anders.

Manuel
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 26 January 2007, 18:36:32
De besturing van de modelbaan is die van Gahler und Ringstmeier (MPC), dit is een van de meer onbekende besturingen.
De treinen zijn gewoon analoog en worden per bloksectie aangestuurd doormiddel van regelkaarten. Deze worden op hun beurt weer door de pc aangestuurd met een simpel dos programma.

zie ook www.gahler.de

Alle blokken en wissels worden als eerste ingeprogrammeerd, daarna worden de rijstraten ingeprogrammeerd, deze bevatten data over de te kiezen sporen en de te schakelen wissels. De stand van de wissel wordt in de rijstraat aangegeven, dus rechtdoor of afslaan.

Er wordt met het systeem een blok vooruit gereden zodat het mogelijk is om continu door te rijden zonder al te veel oponthoud.
zonder het invoeren van de rijstraten is het niet mogelijk om treinen te laten rijden. De route's van de diverse treinen zijn van te voren ook ingeprogrammeerd. de trein rijdt als het ware van rijstraat naar rijstraat.
Het is ook mogelijk maueel te rijden maar alleen via de geprogrammeerde rijstraten.

Verder is het een vrij complex systeem waar je eerst even bekend mee moet raken voor je het goed onder de knie hebt, ik heb er eerst ook even mee moeten vogelen voordat ik het allemaal doorhad.

Deze winterperiode komen er ook nog seinen op de modelbaan, deze zullen ook aangestuurd worden door de pc.

tot zover
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 30 January 2007, 10:48:05
Zoals al gezecht wordt er uitsluitend fleischmann materieel gebruikt op de modelbaan, de ervaring leert dan ook dat de fleischmann series 218 en 141 zeer betrouwbaar zijn, ze gaan gemiddeld bijna een half keer zo lang mee als elke andere loc.

Het is dan wel zo dat wanneer ze stuk gaan er ook echt wat aan de hand is en revisie dan ook wel nodig is, momenteel is alles al zo goed als gereviseerd dus we hopen om bij te kunnen houden hoelang materieel zonder groot onderhoud meegaat.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: henk op 30 January 2007, 10:57:15
MPC bestaat al een tijdje. Het is een betrouwbaar digitaal bloksysteem, vergelijkbaar met het aloude HCC-systeem en tegenwoordig Dinamo. Dinamo is technisch wel moderner en daardoor flexibeler en vooral veel goedkoper voor de gewone hobbyïst. De baan in Nienoord bestaat al een tijdje neem ik aan? Groot gelijk, niks veranderen als het werkt.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 30 January 2007, 12:18:23
de baan bestaat al sinds begin jaren 70, dus dat is inderdaad al een tijdje, het MPC systeem wat momenteel geinstalleerd is functioneerd nu ongeveer een jaar. vorig jaar in de winterperiode is pas alle bekabeling getrokken voor dit systeem.

Het is inderdaad zo dat er een betere variant op de markt is. het MPC systeem werkt jammer genoeg nog onder DOS, wat het niet mogelijk maakt om nieuwe programmeringen te testen op bijvoorbeeld een laptop.

Het systeem functioneerd uitstekend, er is veel minder treinuitval dan voorheen. Het oude systeem was ook een bloksysteem alleen deze was analoog en aangestuurd door reedcontacten, dit systeem was voor de veranderingen die zijn uitgevoert, niet meer toerijkend.
Er is toen besloten om over te stappen naar MPC, dit had zich al bewezen bij een van onze clubleden thuis.

Het systeem is dan wel duur, maar met niet al te veel middelen zijn de steekkaarten van de besturing gemakkelijk zelf te maken.
Wat wel een klein nadeel is is dat alle (of de laatste) wagens moeten worden voorzien van een speciale weerstandslak, dit is vanwege het detectiesysteem.
Als dit niet het geval is krijg je rare taferelen, binnenverlichting helpt ook erg goed, maar is wel storingsgevoelig.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: KNed op 30 January 2007, 12:40:44
het MPC systeem werkt jammer genoeg nog onder DOS, wat het niet mogelijk maakt om nieuwe programmeringen te testen op bijvoorbeeld een laptop.
Waarom niet? Je kan toch bijvoorbeeld een speciale laptop uitrusten met DOS? Of een laptop voorzien van een bootloader en dan onder andere DOS installeren?

Koen
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Chris op 30 January 2007, 12:49:50
Heren,

Even voor de goede orde.
een kleine afdwaling is prima (besturing baan) maar letten we op de titel van de draad ?)
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 30 January 2007, 17:12:47
De aansturing heb ik even verplaatst

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3302.0
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Chris op 30 January 2007, 18:20:20
U bent geweldig  ;D
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 31 January 2007, 21:23:39
Zo even aan het bespreken geweest, de fleischmann modellen die rijden bij de modelbaan van nienoord zullen het gehele seizoen worden gevolgd.
er wordt begonnen met het bijhouden van een digitaal en geschreven logboek voor alle materieeltypen die op de modelbaan aanwezig zijn.

Dit betreft een hoop materieel, ik zal in een volgende post alles op een rij zetten. En gedurende het seizoen update's plaatsen over de diverse locomotieven.

tot zover eerst :)
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 01 February 2007, 13:57:57
Nou ik heb even gezocht, het bleek dat ik van al het materieel nog een foto heb (die ga ik niet posten natuurlijk) maar het is wel makkelijk om even een lijst te maken van het materieel :)

Nederlands materieel:

2 x Citypendel gekoppelde toestand.
2 x Plan – V gekoppelde toestand.
2 x Syntus Lint – gekoppelde toestand. (Onder voorbehoud van levering)
1 x Roco 1655 met Lima dubbeldekkers. (Afwijkend)
1 x NS 1200

Duits Materieel:

4 x BR 218
4 x BR 141
2 x BR 151
1 x BR 103
2 x BR 145
2 x BR 101
1 x ICE T
2 x BR 111
1 x BR 120
1 x BR 64
1 x BR 38
2 x BR 211
1 x BR 212
1 x Railbus Nieuw
1 x Railbus Oud
1 x BR 24
2 x BR 628
2 x BR 260
1 x BR 360

Het meeste materieel wordt weer ingezet in het nieuwe seizoen, er wordt echter een tactische reserve aan de kant gehouden voor eventuele treinuitval.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Rolf op 12 February 2007, 21:00:21
Op de modelbaan van Nienoord zijn we begonnen met de proefnemingen van de nieuwe lint stellen van syntus. Na wat opstart problemen hebben ze verder de hele dag goed gereden.
Na 100 draaiuren brengen we wel een klein verslag hier op uit.En hopelijk zonder al te veel problemen.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Rolf op 15 February 2007, 18:45:20
Ik heb uit het onderhouds boekwerk van 1998 van de modelbaan van nienoord de totale aantal kilometers gelezen wat in 1 seizoen (7 maanden) is afgelegt door de fleischmann tacho wagen.
Maarliefst 3752 KM
Dit is model 326424 km  ;D

zijn er meer densen die dit redden?????????  :)

Ik thuis niet

groeten Rolf
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 17 February 2007, 20:43:32
Ik denk dat niemand dit red in zijn gehele leven op een thuisbaan.
Maar deze baan draait dan ook gemiddeld 8 uur per dag.

Het aantal kilometers van sommige materieeltypen ligt zelfs nog wel hoger dan het gemeten aantal kilometer, dit vanwege het feit dat de tachowagen achter een BR 145 hing. Deze locs hebben nog al eens de neiging zomaar op te geven.

Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Rolf op 22 March 2007, 12:47:31
We hebben nu al een week proefgereden op de modelbaan van nienoord.
In die week is al 1 draaistel van br 145 bijna vastgelopen.En de nieuwe lints zijn nog wat gevoelig voor vele kruiswissels.Maar we hebben nog 1 week om de problemen op te lossen want zaterdag 31 maart openen we onze deuren.Dan kan iedereen z'n hart weer ophalen bij de grotendeels vernieuwde modelbaan van nienoord.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: modelspotter op 22 March 2007, 13:20:01
En de nieuwe lints zijn nog wat gevoelig voor vele kruiswissels

Snap ik niet, waar lopen die Lints op vast?
Op een van de vier wissels of de tussenliggende kruising van een kruiswissel of bedoel je de Engelse wissels?

Als die Lints ontsporen op een kruiswissel zouden ze namelijk ook moeten ontsporen op gewone wissels, althans in die wissels waar zich geen bewegende puntstukken bevinden.

Als ze eruit gaan op de Engelse wissels ben ik echt benieuwd waardoor dat komt, zijn de wielafstanden op de assen van het Jacobsdraaistel wel volgens NEM 310?

Modelspotter
 
 
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: DB143 op 22 March 2007, 13:51:40
1 draaistel van de BR 145 vastgelopen.
Hoe bedoel je dit en kun je dit met een foto laten zien!
Ik heb hier totaal geen last van, regelmatig smeren kan geen kwaad, O.K. bij jullie rijdt het de hele dag door , maar ik vindt dit toch geen reclame voor Fleischmann.

Rob
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 22 March 2007, 14:09:42
Ze hebben nog niet eens lang gereden, het draaistel heeft hooguit een paar uur gedraait. vreemd in ieder geval.

De lints zijn gewoon wat stijfjes heb ik wel het idee. maar verder heb ik weinig problemen gezien.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Chris op 22 March 2007, 14:19:18
Snap ik niet, waar lopen die Lints op vast?
Op een van de vier wissels of de tussenliggende kruising van een kruiswissel of bedoel je de Engelse wissels?

Als die Lints ontsporen op een kruiswissel zouden ze namelijk ook moeten ontsporen op gewone wissels, althans in die wissels waar zich geen bewegende puntstukken bevinden.

Als ze eruit gaan op de Engelse wissels ben ik echt benieuwd waardoor dat komt, zijn de wielafstanden op de assen van het Jacobsdraaistel wel volgens NEM 310?

Modelspotter
 
 


Mehano lintjes ontsporen hier bij Railz ook op kruiswissels.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: cor_b op 22 March 2007, 14:43:19
Chris
Je hebt toch ook de mat 46 van Lima ,hoe reageerd dat stel op kruiswissels want die heeft toch ook een Jacobs draaistel.

Cor
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: KroKo op 22 March 2007, 15:01:00
Het werd al gevraagd, maar gaat het hier om kruiswissels of engelse wissels?

Groet Erik
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: NS1124 op 22 March 2007, 19:18:48
Engelse wissels, elektrisch bediend. (sorry was het vergeten)

We hebben echter nog nooit problemen gehad met deze wissels.

Afgezien van de Roco poetswagens die we gebruiken, hiervan zitten de koppelingen te laag (ja echt waar  :-X  ) waardoor de wagen als het ware opgetilt wordt en er uit loopt.

Maar het is dus zowel bij de Fleischmann als de Mehano het geval.....
Dat is dus wel heel raar en ook nog eens puur toeval.

Zelf denk ik dat het materieel te stijf is waardoor het wringt in de bochten.
De engelse wissels zijn in de gebogen stand ook echt krap.
Of het zit hem in de tongen van de wissels maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

We houden jullie op de hoogte als er vorderingen zijn met het beter laten rijden van dit materieel.
Het is verder een machtig treinstel met erg goede rijeigenschappen.
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Rolf op 27 July 2007, 21:56:03
Na 4 maanden zijn er al een aantal loc's grondig gereviseerd en bij een ICE T stel is het
motordraaistel al uitgewisseld doordat het motorschild beschadigd is geraakt door oververhitting. En nog even terug te komen op de nieuwe lints, na 3 maanden continu dienst
hebben gedaan zijn deze al van de baan gehaald. Dit doen we om ze te sparen voor bijzondere dagen in dit en volgend seizoen. Zoals het nu lijkt komen de service bladen volgend najaar uit en momenteel zijn er ook nog geen onderdelen leverbaar zoals nieuwe stroomafnemers, assen, motoren, tandwielen en ga zo maar door. Tot die tijd zullen de
Plan V s en de City Pendels wel extra vaak heen en weer pendelen. ;D
Titel: Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
Bericht door: Railroadtycoon op 01 August 2007, 09:45:58
Rolf,

Heeft Fleischmann al eens de kans gehad om een reactie hierop te geven en zo ja wat was hun antwoord.
Ik zelf vind 2000 draaiuren nog niet zo gek want als "privé" persoon zijn dat toch de nodige jaren rij plezier.
Is het misschien zo dat hier het zelfde geld als bij schoenen (raar voorbeeld, ik weet het 8)). Twee paar gaan gemiddeld de 1/2 langer mee dan een paar, dus doe je normaal 1 jaar met een paar, dan doe je drie jaar met twee paar. Het lijkt er op dat langere rustpauses alleen maar ten goede komen aan de levens duur. Dit kunnen jullie natuurlijk (eenvoudig??)testen.

Groet,