BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: maartens op 09 November 2010, 10:50:10

Titel: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 10:50:10
Nadat ik jullie afgelopen weekend heb lastig gevallen met mijn blokindeling van een rangeerterreintje - waarvan ik jullie ideeen al in de praktijk heb verwerkt! - nu een ander probleem.

Ik heb een baan ontworpen in de vorm van een hondenbot, eigenlijk een simpel plan. In mijn ontwerp zaten van origine twee keerlussen verwerkt.Helaas lukte de oorspronkelijke uitvoering niet omdat Roco Geoline geen gewone kruisingen kan leveren. Ik zal jullie het orginele ontwerp besparen. Helaas kon ik in overleg met mijn 'winkelmeneer' ook geen kruisingen vinden die passend zouden kunnen zijn met Geoline. Geoline heeft overigens wel engelse wissels (???).
Het idee van de keerlussen verviel.

En toch bleef het kriebelen. Zeker als ik hier op het forum lees dat keerlussen toch wel veel 'plezier' toevoegen.

Het maken/ontwerpen van een keerlus in een hondenbot baan is helemaal niet zo moeilijk. Vraag is alleen of dit technisch uitvoerbaar is. M.n. voor de toepassing van 'een ultieme keerlusmodule'.

Ik heb bijgaand ontwerp gemaakt. Het totaal bedragt ongeveer 2,5 meter. In deze 2,5m zijn dus twee keerlussen 'achter elkaar' verwerkt. Strikt genomen zijn het natuurlijk geen 'keerlussen' maar meer 'keeroverloopstukken' oid.
De rails neerleggen is niet zo moeilijk maar hoe ga ik dit automatiseren en voorzien van een keerlusmodule?
Ik heb enkele 'dubbel loks' en wil ook met multitractie gaan rijden. Die vergen toch wel 40 cm.
De eerste vraag is natuurlijk hoe lang de 'overloopstukken dienen te zijn' (tussen de paarse streepjes) waar de keerlusmodule op aangesloten gaat worden.
De tweede vraag is hoe ik de deze overloopstukken verdeel.

Voor mij erg lastig. Daarom dat ik weer graag van jullie visies wil leren.

Mvg


Maarten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop.jpg)





Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 10:55:19
Hallo Maarten,

Keerlussen maken de baan vaak veelzijdiger en worden daarom ook veel toegepast.

Wat jouw idee betreft:

Met de ultieme keerlus heb je een aantal segmenten. Het middelste segment moet de komplete trein (dus loks plus wagons) kunnen bevatten. De andere stukken moeten zo groot zijn dat er gedetekteerd wordt. Dat hoeft dus niet zoveel te zijn.
Als ik jouw plan zie zijn de tussenstukken bij jou zo'n 70 cm. Dat is tekort om er een fatsoenlijk 'overloop' stuk van te maken. Of je moet alleen met Loks willen rijden zonder rijtuigen ;)

Waarom plan je de overloop stukken niet voor de wissels? Dus uiterst links en rechts?

Wat ook vrij gebruikelijk is dat je de keerlusmodule aansluit in de lussen van het hondebot. Daar heb je ruimte genoeg en je zult zien dat dit wel zo praktisch is.

gr,
Ben
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 11:09:59
Citaat
Dat is tekort om er een fatsoenlijk 'overloop' stuk van te maken.

Daar was ik al bang voor.


Citaat
Wat ook vrij gebruikelijk is dat je de keerlusmodule aansluit in de lussen van het hondebot. Daar heb je ruimte genoeg en je zult zien dat dit wel zo praktisch is.

Ik kom daar niet echt mee uit de voeten.
Ik heb even mijn einde van mijn hondebot getekent en daarbij de overloop tbv een keerlus. Per saldo is dan het overloopstuk nog korter dan in mijn voorstel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop2.jpg)
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 11:12:38
Maarten,

Kun je je hele hondebot laten zien, dan kunnen we kijken waar de keerlus het beste zou kunnen passen.

Die twee wissels die je getekent hebt, waar gaan die heen?

Zoals ik het nu zie zou de keerlus prima in de lus kunnen. Ruimte genoeg.
Maar voor de zekerheid heb ik dan wel de rest van je baanplan nodig.
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Ronaldk op 09 November 2010, 11:16:03
Hoi!

Een extra binnenspoor bij de lus? Maar de belangrijkste vraag is: Waarom een keerlus mogelijkheid? Als je het wil gebruiken voor het laten pendelen van een trek-duw-trein of een treinstel dan kan je beter een opstelspoor in de keerlus maken. Die met drie wissels aan het dubbelspoor gekoppeld is. Bij een keerlus komt de trein op "verkeerd" spoor te rijden, dus aan de linker kant van het dubbelspoor.

Groeten Ronald.
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 11:40:02
Dat was mijn gedachte ook en daarom heb ik de keerlusgedacht laten vallen. Totdat ik natuurlijk weer lees dat het toch wel erg leuk is....

Bijgaand het oorspronkelijke ontwerp met de ingebouwde overloopkeerpunten.
De baan is nu (ik heb er helaas geen tekening van) 'opgeleukt' met een tweetal rangeer terreintjes en meer dubbele sporen (idd voor de pendeltreintjes).
Ik ben nu de baan in Koploper aan het tekenen. Als deze 'af' is zal ik deze wel even op het forum plaatsen.

Maarten

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_15.jpg)
 

Je moet even goed kijken om de overloopdelen te herkennen.... maar die zijn er nu dus uit.
(Stomme Geoline)
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 11:45:23
even een vergroting

merk het gebruik van zowel de gewone kruisingen als de kruiswissel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop3.jpg)

deze kruisingen had ik dus graag willen hebben, maar zijn niet te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop3_1.jpg)
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 11:48:34
Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

Je hebt per ompool schakeling drie dubbelzijdig geisoleerde segmenten nodig. Als gezegd, twee aan de uiteinden die niet zo heel lang hoeven te zijn, en een in het midden die je langste trein moet kunnen bevatten.

Bewerkt ziet jouw plan er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_15_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_15_1.jpg)

Succes,

Gerard
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 11:55:49
Citaat
Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

 ::) 'die keerlussen' verdwijnen onder een dikke berg en in het midden zit een groot gat om de rails bereikbaar te houden.

Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop4.jpg)
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 12:03:43
Over mijn oorspronkelijke ontwerp ben ik eigenlijk nog wel tevreden.
Ik had me echter niet gerealiseerd dat er geen kruisingen bestonden bij Geoline.

Toen ik (2e hands) een berg rails en wissels had aangeschaft dacht ik simpelweg in de winkel twee kruisingen te gaan halen. Ze staan (beter: stonden) in de catalogus.
Vertelt mijn winkelier doodleuk dat ze er niet zijn en voorlopig ook niet komen....

Achteraf gezien beter voor een ander merk rails kunnen kiezen. Maar goed, dat is dus achteraf gezien.

Ik denk dat ik mijn ontwerp maar even laat zoals het is. Ik heb mijn handen hier al vol aan. Ben nu met mijn bezetmelders bezig..... Nog maar 80 aansluitingen te gaan.... en dan alles in Koploper zetten..... Kortom.... tegen die tijd dat het werkt zullen de kruisingen er wel zijn....





Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 12:29:04
::)
Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.


Dat is toch geen probleem?

Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen? Kun je altijd nog kiezen ze wel of niet te schakelen.
Heb je gelijk meer mogenlijkheden voor je station.

Succes met de bezetmelders.

Laat maar weten wat het uiteindelijk geworden is.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 12:41:19
Zoals Gerard al aangeeft, komen de keerlusschakelingen in de lussen van het hondebot. ( Hence de naam KeerLUS ;) )

Verder al je parallele sporen in je station gelijk polen. dus net doen of de lussen er niet aan zitten.


Grtzz,

Karst
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 November 2010, 13:04:36
Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen?
Een kruising zit anders in elkaar dan een Engels wissel.
Bij een kruising heb je twee kruisende sporen die elektrisch helemaal van elkaar gescheiden zijn.
Bij een Engels wissel zijn de kruisende sporen door de afbuigende spoorstaven elektrisch met elkaar verbonden.
Dat kan in een mogelijke keerlussituatie heel wat uitmaken.
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:07:12
::) 'die keerlussen' verdwijnen onder een dikke berg en in het midden zit een groot gat om de rails bereikbaar te houden.

Ja, en? Keerlussen doen hun werk geheel automatisch, daar hoef je niet meer bij hoor.

Bijgaand het baandeel zoals het nu is. Zodra de kruisingen beschikbaar zijn kan ik deze zo inpassen.

Hebben we het over je keerlussenprobleem? Of over de lastige verkrijgbaarheid van Geoline kruisingen?

Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen? Kun je altijd nog kiezen ze wel of niet te schakelen.

Kieft, dat kan niet. Een Geoline engelsman is GEEN kruising. Er is geen situatie waarin je in beide richtingen rechtdoor kunt rijden.

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:07:35
exact! dat wordt een grote kortsluiting
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:08:50
Beste Maarten, waar reageer je nu op?
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:08:57
Citaat
Hebben we het over je keerlussenprobleem? Of over de lastige verkrijgbaarheid van Geoline kruisingen?

Hmmm... het is een keerlusprobleem geworden omdat de kruisingen niet verkrijgbaar blijken....  ;)
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:12:17
Hmmm... het is een keerlusprobleem geworden omdat de kruisingen niet verkrijgbaar blijken....  ;)

Onzin. Ook met kruisingen heb je een kortsluiting probleem.

Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

Wanneer je in het midden van je hondebot de sporen met elkaar verbindt, dan heb je een kortsluiting gecreeerd. Of je nu kruisingen of wissels gebruikt, dat maakt niet uit.

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:12:28
Citaat
Ja, en? Keerlussen doen hun werk geheel automatisch, daar hoef je niet meer bij hoor.

Ja dat is wel zo, maar ik graag mijn rails af te toe poetsen en ontspoorde treintjes weer op de rails zetten, of gestrande traintjes een duwtje geven....
en anders moet ik eerst de hele berg demonteren.

Citaat
Waarom gebruik je niet gewoon de engelse wissels ipv de gewone kruisingen?

Dat geeft kortsluiting. Of ik zou deze hele engels wissel moeten gaan isoleren en er voor zorgen dat de wissel alleen in de rechtuitstand bereden wordt, hetgeen mij niet te doen lijkt.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:14:28
Citaat
Onzin. Ook met kruisingen heb je een kortsluiting probleem.

Zeker weten van niet. Mits uiteraard deze geisoleerd zijn. In mijn oude N-spoorbaan had ik ook dergelijke kruisingen verwerkt.
Roco wil (is mij verteld) de kruisingen zelfs uitvoeren die je kunt polarisen.

Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:19:42
Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

Heb je dit al geprobeerd? Dan weer verder praten.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:23:37
Citaat
Zet nou gewoon eens even rode puntjes aan een kant van je rails en doe dat op al je baanvakken, bijvoorbeeld in de rijrichting gezien aan de rechterkant. Kijk hoe je dan uitkomt.

beste Gerard, ik weet niet goed wat je bedoeld.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:24:01
Ik zat er nog even over na te denken en misschien snap ik wel wat je bedoelt (en je leverancier).

Tijdens het leggen en aansluiten van de rails gaat het misschien nog wel goed, maar zodra je eerste loc er overheen rijdt is niet te voorkomen dat (bijvoorbeeld) het voorste draaistel op een stuk rails staat dat andersom gepolariseerd is dan dat waar het achterste draaistel op staat. En dan heb je, via het inwendige van de loc een..., een..., een...?

KORTSLUITING  ::)

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 13:24:32
Maarten(s)

Citaat van: Karst Drenth
Verder al je parallele sporen in je station gelijk polen. dus net doen of de lussen er niet aan zitten.

In de digitale wereld werkt dat nu eenmaal zo... Probeer het eens en zie dat het al je kruisings-, engeslman- en overloopwisselproblemen oplost.

Nogmaals een keerLUS is een LUS en niet twee parallele sporen. Je hebt alle voorwaarden om er een goed werkend geheel van te maken  ;D (y) ( namelijk die mooie verborgen LUSsen in je hondebot !  8) ;D

Grtzz,

Karst
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 13:25:28

Kieft, dat kan niet. Een Geoline engelsman is GEEN kruising. Er is geen situatie waarin je in beide richtingen rechtdoor kunt rijden.

Sorry, :-[ ben niet bekent met de Geoline serie. Rijdt zelf nl. N en daar zijn ze wel te krijgen.

Ben het wel eens dat je dan kwa keerlus een ander verhaal zou kunnen krijgen.
Sluit me aan bij de tip van Karst. Als je op deze wijze werkt heb je en geen problemen en het blijft helder ook voor jezelf.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:26:14
Grtzz,

Karst

^^^^^^ Wat hij zegt!!!
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:28:18
Sorry, :-[ ben niet bekent met de Geoline serie. Rijdt zelf nl. N en daar zijn ze wel te krijgen.

Geen enkel probleem...

Ben het wel eens dat je dan kwa keerlus een ander verhaal zou kunnen krijgen.

Hoe is die situatie dan anders? Zie mijn post een paar terug? Dat lijkt ook het standpunt van Maarten te zijn, maar zonder uitleg van het tegendeel ben ik het hier niet mee eens.

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:31:37
Het wordt een beetje een spraakverwarring.

Even reageren op Gerard:

Citaat
Tijdens het leggen en aansluiten van de rails gaat het misschien nog wel goed, maar zodra je eerste loc er overheen rijdt is niet te voorkomen dat (bijvoorbeeld) het voorste draaistel op een stuk rails staat dat andersom gepolariseerd is dan dat waar het achterste draaistel op staat. En dan heb je, via het inwendige van de loc een..., een..., een...?

KORTSLUITING

Dan is er iets veranderd in de aflopen dertig jaar. In mijn N-baan had ik wel degelijk kruisingen liggen 'die verkeerd om' lagen. Zolang de hoekpunten van plastic zijn (en dat is/was de Roco rails) dan was er geen enkel probleem.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:32:43
Weet je, doe het gewoon op jouw manier. Wel graag verslag van je bouw blijven doen hier.

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:36:23
Citaat
In de digitale wereld werkt dat nu eenmaal zo... Probeer het eens en zie dat het al je kruisings-, engeslman- en overloopwisselproblemen oplost.

Nogmaals een keerLUS is een LUS en niet twee parallele sporen. Je hebt alle voorwaarden om er een goed werkend geheel van te maken    ( namelijk die mooie verborgen LUSsen in je hondebot !  


Ik zou niet weten (ik geef toe dat ik nog een beginner ben in de digitale wereld, maar in mijn (analoog) werkte het wel) waarom ik niet een keerlus kan maken via een tegengesteld spoor. Zie het maar als een uitgetrokken keerlus.

Ik denk oprecht dat mijn ontwerp gaat werken (mits de kruisingen geisoleerd zijn (like they were in the past))

Ik vind het ook een erg mooi ontwerp...... ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overloop3_2.jpg)

Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 13:36:30
Hoe is die situatie dan anders? Zie mijn post een paar terug? Dat lijkt ook het standpunt van Maarten te zijn, maar zonder uitleg van het tegendeel ben ik het hier niet mee eens.

Als Maarten het doet zoals Karst het zegt dan is er geen probleem. Ook niet als hij Engelse wissels gebruikt.
In andere situaties kan het wel uitmaken of je een kruising of engelse wissel gebruikt.
Maar dan meer in de zin van krijg ik een keerlus of niet....

Maarten: je  kan gewoon verder met je plan en in de twee lussen de keerlusmodules aansluiten. De kruisingen maken in dit geval geen verschil.
             Waarom een keerlus op tegengesteld (paralel) spoor als het zo simpel kan in de lus?

Of er nu een keerlus in de berg ligt of een gewone lus, maakt voor het onderhoud niets uit!!

Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:38:30
Ik doe nog een laatste poging.

Stel, in de lussen van je hondebot zit de rode leiding van je DCC spanning aan de buitenste rails vast. Dat betekent dat in de onderste van de parallelle sporen van je station deze rode leiding aan de onderkant zit (zeg maar zuid in de tekening), en in de bovenste van de parallelle sporen zit deze rode leiding aan de bovenkant (noord in de tekening).

Door middel van een verbinding er tussen, met kruisingen, engelsmannen of wissels, creeer je kortsluiting, in elk geval bij het rijden.

Gerard
Titel: Re:keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:40:25
Maarten kan gewoon verder met zijn plan en in de twee lussen de keerlusmodules aansluiten.

Vriendelijke vriend, kijk even mee in post nummertje 7:

Mijns inziens heb je in de twee lussen links en rechtsonder ruim voldoende ruimte om je ompool- of keerlus schakelingen te bouwen.

Je hebt per ompool schakeling drie dubbelzijdig geisoleerde segmenten nodig. Als gezegd, twee aan de uiteinden die niet zo heel lang hoeven te zijn, en een in het midden die je langste trein moet kunnen bevatten.

Bewerkt ziet jouw plan er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_15_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_15_1.jpg)

Succes,

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 13:43:29
Dat is toch wat ik ook bedoel??

 ???
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 13:44:43
Mee eens Gerard, dat is de makkelijkse oplossing: een extra lus in mijn hondenbot en klaar. Alles conform het boekje.
Dat kan ik ook wel doen. Mijn hondenbotten zijn R3 en daar kan ik een R2 cirkel inleggen en ik heb een keerlus.

Maar de achtergrond van mij idee was nu juist zo leuk dat je op het station treien in verschillende richtingen hebt staan.

Ik snap jouw laatste mail ook wel van de rode draad etc etc. maar er kruist zich niets. Stel even dat ik de kruisingen zou vervangen door bruggen.

Dan gaat mijn zuidelijke spoor over het noordelijke heen en wordt dan, via een drietal secties en een keerlusmodule, aangesloten op het noordelijke spoor.


Citaat
Door middel van een verbinding er tussen, met kruisingen, engelsmannen of wissels, creeer je kortsluiting, in elk geval bij het rijden.

er zijn juist geen verbindingen.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:47:44
Ik zou niet weten (ik geef toe dat ik nog een beginner ben in de digitale wereld, maar in mijn (analoog) werkte het wel) waarom ik niet een keerlus kan maken via een tegengesteld spoor. Zie het maar als een uitgetrokken keerlus.

Ik denk oprecht dat mijn ontwerp gaat werken (mits de kruisingen geisoleerd zijn (like they were in the past))

Ik vind het ook een erg mooi ontwerp...... ;)

Hey Maarten, je stelt hier een vraag, en dat doe je denk ik om antwoorden te krijgen. Karst is een van de grootste experts die we op dit forum rond hebben lopen. Als je het nou van mij niet aan wilt nemen, luister dan in elk geval naar hem.

Eerlijk gezegd vermoed ik overigens dat de situatie uit het oude analoge tijdperk gaat over een baan in de vorm van een acht, waar je niet te maken hebt met een polariteitswisseling in de rails. In een hondenbot is dat anders.

Vergeet bovendien niet dat een DCC centrale VEEL gevoeliger is voor kortsluiting dan een oude analoge trafo.

Gerard  
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Kieft01 op 09 November 2010, 13:48:39
Maar de achtergrond van mij idee was nu juist zo leuk dat je op het station treien in verschillende richtingen hebt staan.


Misschien dat ik nu even het spoor bijster ben ??? maar als je de keerlusmodules aangesloten hebt dan kun je toch juist met twee treinen in tegenovergestelde richting op het station staan? ;D
Dat is juist de reden waarom het een keerlus heet. Je keert de trein.

En trouwens.... in digitaal kan dat zoiezo (even de keerlussen buiten beschouwing gelaten)

Ben je niet in de war met analoog (gelijkspanning) en digitaal (soort van wisselspanning)
Bij digitaal wordt elke lok apart aangestuurd en kan je kiezen onafhankelijk van elkaar welke kant hij op gaat. Bij analoog kan dat normaal niet als je dezelfde trafo gebruikt tenminste.

Oeps Gerard was me net voor....
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 13:50:26
Mee eens Gerard, dat is de makkelijkse oplossing: een extra lus in mijn hondenbot en klaar. Alles conform het boekje.
Dat kan ik ook wel doen. Mijn hondenbotten zijn R3 en daar kan ik een R2 cirkel inleggen en ik heb een keerlus.

Nu snap ik je weerstand. Je hoeft GEEN extra lus aan te leggen. De term keerlus slaat (zie mijn tekening in post #7) op de daar met rood aangegeven onderbrekingen in jouw bestaande ontwerp!!!

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:01:01
Oops, sorry.

Maarre ik begrijp dan niet goed wat je bedoeld met je streepjes.

Even voor de duidelijkheid: mijn ontwerp zoals jij dat hebt gebruikt kan ik niet maken omdat ik geen kruisingen kan gebruiken.

Maw hoe keer ik dan nog om?
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:05:11
Met die streepjes bedoel ik de dubbelzijdige onderbrekingen in de rails van jouw ontworpen hondenbot.

Je creeert daarmee drie volledig van elkaar gescheiden segmenten. De buitenste twee kunnen kort zijn (alleen bedoeld voor detectie) de middelste moet zo lang zijn dat jouw langste trein er in past.

Maar daar is in die lussen dunkt me ruimte genoeg voor.

Zie voor een test dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=okF_UXfkcoY).

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 14:05:58
Maarten,

Er is idd in de afgelopen 30 jaar heeeeel veeeel veranderd ;) Onder andere dat we ( en nu jij ook ) digitaal rijden  :P

Maar buiten dat denk ik oprecht dat je een mooi baanontwerp hebt gemaakt  (y)

De manier die jij wilt hier, kun je alleen werkend krijgen met kortsluiting detecterende keerlusmodules ( voor elke kruising 1 ) die ter plekke van de keuising de kortsluiting oplossen. Echter.... heb je een trein die over de kruising heen stroom afneemt ( en dat worden er steeds meer... ), zit je alsnog met de gekabakken peren. Ik heb vroeghu een identieke baan gehad als die zoals jij nu tekend, analoog idd geen enkel probleem, zoland de elkaar kruisende wegen electrisch gescheiden zijn... Digitaal echter niet aan de gang te krijgen wegens eerdergenoemde argumenten... :(

Dus... neem van een oude man ( wat oude mannen ;D ) maar wat aan ;)

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:16:46
Waarom het goed en zonder kortsluitingsdetectie werkt:

Stel dat de segmenten A, B en C heten. A kort, B lang (de middelste), C weer kort.

Een trein rijdt vanaf de kant van A het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
A detecteert de trein en schakelt B en C om naar de polariteit van A.
De trein rijdt verder door B heen naar C.
C detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en C om.
Daarmee is de polariteit van B en C gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Andersom:

Een trein rijdt vanaf de kant van C het ompool- of keerlus gedeelte binnen.
C detecteert de trein en schakelt B en A om naar de polariteit van C.
De trein rijdt verder door B heen naar A.
A detecteert de trein en schakelt de polariteit van B en A om.
Daarmee is de polariteit van B en A gelijk geworden aan die van het hoofdspoor en de trein vervolgt probleemloos zijn weg.

Het elegante van deze oplossing is dat de delen A en C altijd na het uitrijden worden achtergelaten met de polariteit van de hoofdbaan. Daardoor vindt er ook geen "kortsluitdetectie" plaats, maar wordt er op de juiste momenten keurig omgeschakeld.

Verschil met analoog:
Het grote verschil met analoog is dat ompolen van de rails tijdens het rijden geen richtingsverandering met zich meebrengt. Daarom werkt bovenstaande methode, die bijvoorbeeld in de door mij gebruikte LDT keerlusschakelaar wordt toegepast.


Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Ronaldk op 09 November 2010, 14:20:14
Even kijken of ik het goed begrepen heb:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_baan_maartens_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_baan_maartens_01.jpg)

En dan heb je dus twee keerlus modules nodig voor de gehele baan en dan hoef je geen maatregelen te nemen in het stationsgedeelte... of niet?

Groeten Ronald.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:22:40
Ik durf het haast niet te zeggen.... ik ben helemaal de weg kwijt.....

Even voor de duidelijkheid: van welk ontwerp ga je nu uit? Uit mijn ontwerp met wissels (die niet te krijgen zijn)
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:23:08
Exact! Da's mijn tekening met kleurtjes!!! (y)

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:23:45
er gaat heel zachtjes een lampje branden....
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:24:06
De kruissingen in mijn station vervangen door engelse wissels?
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:25:16
Ik durf het haast niet te zeggen.... ik ben helemaal de weg kwijt.....

Even voor de duidelijkheid: van welk ontwerp ga je nu uit? Uit mijn ontwerp met wissels (die niet te krijgen zijn)

Maarten, het maakt echt niet uit. In je hoofdstation kun je met de gepresenteerde oplossing doen wat je wilt, alle sporen met elkaar verbinden, op elke manier die je kunt bedenken. De beide keerlus modules in je hondenbot lussen lossen dat op. En al die parallelle sporen hebben dan dezelfde polariteit...

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:27:22
De kruissingen in mijn station vervangen door engelse wissels?

Dat zou ik wel doen, dan heb je nog wat meer speelmogelijkheden.

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:30:24
Wauw! Gaaf!

Ik ben inderdaad in een analoog tijdperk blijven hangen!

Ik ga dit eens uitwerken. De rode stukken van Ronald zijn een beetje lang (ongeveer 4 meter). Ik ga eens opnieuw tekenen mijn blokken indelen. (de totale lengte van de baan is 11 meter, de smalste delen zijn 80 cm en de uiteinden zijn 1,5 meter)

Ik moet nu er vandoor maar - als jullie het goed vinden - meld ik mij weer.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 14:30:59
Even kijken of ik het goed begrepen heb:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_baan_maartens_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_baan_maartens_01.jpg)

En dan heb je dus twee keerlus modules nodig voor de gehele baan en dan hoef je geen maatregelen te nemen in het stationsgedeelte... of niet?

Je hebt het prima begrepen Ronald  ;D (y) 1 plaatje zegt meer dan al mijn woorden tesamen :)  (y)

@Maarten

Welke verbinding ( kruising, engelswissel, 'hosentrager' overloop wissels ) je ook aan wilt brengen, op deze manier maakt het idd niets uit ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 14:32:08
Citaat van: maartens
(ongeveer 4 meter). Ik ga eens opnieuw tekenen mijn blokken indelen. (de totale lengte van de baan is 11 meter, de smalste delen zijn 80 cm en de uiteinden zijn 1,5 meter)

Tip: Maak de rode stukken ca. 1.25 keer je langste trein.


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 09 November 2010, 14:35:22
Laatste berichtje voor ik er vandoor moet....

Heel erg bedankt!!!!!!!!!!!



Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 09 November 2010, 14:36:50
Karst,

De rode stukken moeten de drie secties bevatten (A, B en C). Bedoel je met je 1,25 factor niet deel B?

Mijn tip zou zijn: maak ze zo lang mogelijk, maar in elk geval zo lang dat je langste trein 1,25 keer in B past...

Gerard

Off topic: ik heb je op Eurospoor wel gezien en had je graag even de hand gedrukt, maar je was zo druk bezig om werken met styreen uit te leggen... enfin, komt nog wel een keer.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Karst Drenth op 09 November 2010, 15:07:24
Correct verwoord Gerard ;)

Randvoorwaarde is idd, dat de langste trein in zijn geheel binnen deel B past !

Grtzz,

Karst
Titel: Baanplan (vervolg op: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?)
Bericht door: maartens op 10 November 2010, 10:45:51
Beste mensen,

Naar aanleiding van het 'intensieve overleg' in de topic over de mogelijkheid van keerlussen in mijn baan (zie hierboven) heb ik mijn baanplan aangepast. De baan ligt ook al omdat de aanpassingen 'slechts' waren het inbouwen van engelse wissels. De baan verder is ongemoeid gebleven.
Gelukkig mooi op tijd allemaal want ik moet nog de blokindelingen gaan maken, hetgeen nu op de planning staat.

Dit is het geheel geworden. Ter toelichting: de baan ligt op zolder die 11 meter lang is. De baan is dus erg uitgerekt en smal en is van het hondenbot type. Er zijn geen niveauverschillen, wel zit er links een 'klapbrug' omdat daar de deur van de zolder zit.
Mijn probleem is een beetje dat ik - als herintreder - wel weet wat het is om een baan te bouwen maar de digitale wereld mij nog geen gesneden koek is.
Eigenwijs als ik ben heb ik wel al een flinke baan gebouwd (anders blijf ik steeds aanbouwen en wijzigen) en heb ik gekozen voor 'maximale' digitalisering. Ik wil daarbij in tweerichtingen gaan rijden en ook nog eens met keerlussen zodat ik vrees de instellingen via Koploper me wel veel hoofdbrekens gaan zorgen. De blokken deel ik dus ook in in drie secties.
Gisteren heb ik geleerd hoe de blokken tbv de keerlusmodules geplaatst kunnen worden.

Even nog over het ontwerp. Het gaat mij om het rijden. Veel rails dus. Veel treinen dus.

Omdat ik geen niveauverschil heb (lang geaarzeld, maar ik vrees dat ik dan echt mijn hand zou overspelen) heb ik de opstelsporen links achter (4 stuks) en rechts geplaatst (5 stuks). Deze sporen evenals de hondenbotlussen verdwijnen onder bergen c.q. woprden op een andere manier aan het zicht onttrokken. Het station met 7 sporen en twee kleine rangeerterreinen alsmede de lange baan (3 rails) links zijn de zichtdelen.
(in de tekening zijn de onzichtbare sporen iets anders getekend dan dat deze in werkelijkheid zijn aangelegd: omdat ze onzichtbaar worden liggen ze in werkelijkheid iets minder strak maar heb ik de maximale ruimte gebruikt om treinen op te kunnen stellen)

De vorm van de zolder (balken langs de schuine dakwanden) zorgt ervoor dat je de baan in feite in drie gelijke delen kunt opdelen: links 3 rijsporen + de verborgen opstelsporen, dan, midden het station, en rechts rangeerterreinen. Deze drie delen worden door de balken langs de dakwanden verdeeld. In feite zijn de dit een soort flessenhalsen geworden. Bij de linkse balk kon ik nog een spoortje achterlangs leggen. Je ziet dan ook een spoortje van het station, achter de balk om, naar de opstelsporen lopen.

De wissels zijn nu nagenoeg aangesloten (via ESU switchpilots) en nu ga ik de bezetmelders aansluiten nadat ik de blokken heb gemaakt. Degenen die nog adviezen hebben graag.

O ja, de baan zou geplaatst moeten worden in de jaren 30-60 in Z-duitsland en Zwiterland. Maar ben daar niet zo strak ik omdat ik lokomotieven en wagens koop die ik mooi vind of 'waar ik iets mee heb'. Ik ben m.n. een fan van de altbau e-loks, liefst met stangenaandrijving: krokodillen, BR E91, etc etc. maar ook E44 en E191. Ik heb inmiddels al meer rollend materieel dan dat ik ook op de baan zal krijgen dus ik zal wel eens wisselen.
Het rollend materieel berg ik verder op in ladenkasten en in een vitrine.

Ik hoor wel van jullie.

Maarten


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4_1.jpg)

 
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: fissy op 10 November 2010, 10:51:20
mag ik jij een opmerking geven? Ik hoop ja, jouw stationen rechts en links boven, zien niet echt mooie uit, niet harmonisch dus. waarom ga je deze wissels gebruiken, heb je deze nog liggen, of denk je aan een ander voordeel? Ik zou nooit een meegebogen wissel aan een drievoudige wissel zetten..

Verder zouden de twee opstelsporen in de linke keerlus niet goed kunnen.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 10 November 2010, 10:57:13
Citaat
Ik zou nooit een meegebogen wissel aan een drievoudige wissel zetten..

Mee eens. Ik had ze nog liggen, het leverde me de meeste ruimte op en het verdwijnt uit het zicht.

Wat ik vooral niet mooi vindt is de drie sporen rechts boven. Die meegebogen wissel zou eruit moeten. Ter toelichting: deze sporen zitten in de dakkapel en kunnen dus niet langer of veel anders.
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 10 November 2010, 11:02:05
Even nog ter verduidelijking: ik geef hier aan 'wat je niet ziet'.

Ik vindt nl. keerlussen en haaksebochten niet echt natuurgetrouw en die verdwijnen dus uit het zicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement5.jpg)

(hoe krijg ik het plaatje wat groter?)
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Steef, ACTS 6700 op 10 November 2010, 11:03:57
Het stuk eruit knippen met paint misschien en dan als afbeelding opslaan, zie je het overtollige wit niet. :D

Gr. Steef
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 10 November 2010, 11:07:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a.jpg)

inderdaad minder wit, maar het blijft een priegelformaat
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Steef, ACTS 6700 op 10 November 2010, 11:09:26
Dan moet je hier op de site, rechts op 'Plaatje uploaden' klikken, het plaatje selecteren en de onderste link in het bericht plakken en dan kan je erop klikken en vergroten. :D

Gr. Steef
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: maartens op 10 November 2010, 11:13:50
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a_1.jpg)
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: Steef, ACTS 6700 op 10 November 2010, 11:14:46
Nou, Tada  ;D ;D

Gr. Steef
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 10 November 2010, 11:21:42
Je kunt ook je werkvlak in je tekenprogramma verkleinen naar 10 x 4 mtr, dat scheelt ook. Gebruik je Anyrail? Die kan dat zeker.

EDIT: Namelijk bij "Instellingen".

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 10 November 2010, 11:33:04
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a_1.jpg)

Maarten ik heb nog wel suggesties voor je ontwerp, met name het station. Als je me de Anyrail versie stuurt kan ik het voor je aangeven. (gebruik je anyrail?)

Gerard
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: WVDD op 10 November 2010, 17:32:28
Citaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement4a_1.jpg)

Waarom die rare bocht links boven in?
Titel: Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
Bericht door: GW op 10 November 2010, 17:54:25
Waarom die rare bocht links boven in?

Zal wel een dakspant zitten of zo...