BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: neudalhausenstadbahn op 19 January 2007, 22:55:07

Titel: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 January 2007, 22:55:07
Voor wie in model eens wat anders wil, op dit moment worden de 2 AlpenExpressen en de Skitrein omgeleid over Heerlen-Aachen en tussen Sittard en Aachen getrokken door de ACTS 7103( een G1206), misschien dus ook een leuk idee in model.

Groetjes Michiel
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Chris op 19 January 2007, 23:04:45
Dan moet ie er wel zijn in model he  ;)
Ja, kom nou niet aan met een omgespoten Strukton carin van Trix  ;D Maar dan wil ik een echte zien in model.
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 January 2007, 23:08:22
Chris simpel toch, je moet niet kijken wat er te koop is maar kijken wat je hebben wil en is dat niet te koop dan maak je um zelf. Oevening baart kunst dus voor de niet ervaren bouwers ga gewoon eens wat proberen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Chris op 19 January 2007, 23:09:14
Kan, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor.

Dus wacht ik geduldig op Mehano.
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 20 January 2007, 00:13:05
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht, eentje was al in Heerlen de andere gaan vanuit Sittard naar Maastricht.

Groetjes Michiel

Update zaterdag 9.12u; de EETC treinen gaan op weg terug naar de Watergraafsmeer bij Amsterdam.
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Karst Drenth op 20 January 2007, 12:18:04
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht,

Ben blij dat ik er vorige week  mee geweest ben  :o

Wat is de reden ?

Grtzz,

Karst

Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Marc tramt op 20 January 2007, 14:06:54
Volgens NOS-teletekst zijn de treinen inmiddels teruggekeerd naar Den Bosch en Utrecht. Reden: nog steeds beerkt treinverkeer in Duitsland ten gevolge van de storm van donderdag j.l.
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Robbert op 07 February 2007, 09:43:43
Zijn daar foto's van? Ik ga binnenkort en zou het mega vinden als er een G1206 ACTS voor zou zitten!

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 07 February 2007, 19:37:29
Niet dat ik weet, het was donker, en dat was alleen omdat de treinen toen door stormschade via Heerlen-Aachen hadden zullen rijden. Dit ga je dus in de normale situautie niet tegen komen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: rail4marcel op 07 February 2007, 21:08:28
Op www.rolandrail.net stond een foto bij cargonieuws.
http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01611.htm (http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01611.htm)
Copyright Rolandrail.

Marcel.
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Peter Korsten op 07 February 2007, 23:37:34
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Karst Drenth op 07 February 2007, 23:42:39
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Eenmaal in Duitsland geen centje pijn meer. Het waren overigens (ex)SBB/CFF couchette c6 rijtuigen.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 08 February 2007, 07:55:40
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
Het ging hier niet om leeg materieel, zie mijn eerdere posts, groetjes Michiel
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: NS 1100 op 08 February 2007, 10:19:26
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Klopt, de verlichting werkt op de accu's. Zo gauw als de accuspanning beneden een bepaald voltage komt, schakelt de verlichting zich automatisch uit. De accu's van Bcm-rijtuigen kunnen worden opgeladen met een apparte accu-oplader die je op het elektrischiteitsnet aansluit (zoals bij een auto) of onder het rijden door middel van een soort dynamo's in de wielen. Het frappante is dat als de accuspanning te laag is, de verwarming (die wel op de boordspanning werkt) NIET aan te zetten is..... Dus moet het rijtuig eerst voldoende kilometers hebben gereden voordat de accuspanning weer op peil is en de verwarming weer kan worden ingeschakeld.

Vorig jaar was er een 'leuke' Zwitserse conducteur bij vertrek van de Alpen-Expres uit Lausanne. Bij het Bcm-rijtuig waar die in zat was de batterijspanning te laag om de verwarming in te schakelen. Op zich is dat geen probleem, want we zouden nog bijna een uur moeten rijden om de eerste reizigers op te pikken. Maar omdat die pipo (nadat ik alles verbruikers had uitgeschakeld in dat rijtuig) alle verlichting weer had aangezet, laadde de accu zich nauwelijks op en zou de rijtuigverwarming niet op tijd aangezet kunnen worden. Dus hebben we hem tot 2x toe duidelijk moeten maken om van de schakelkast in dat rijtuig af te blijven.....

Maar dit is een probleem dat alleen de Bcm-rijtuigen kennen. Alle andere rijtuigen werken gewoon volledig met de boordspanning als deze aanwezig is, zo niet dan wordt de accu gebruikt voor de verlichting. De restauratierijtuigen hebben zelfs een eigen aggregaat wat het rijtuig voor de benodigde stroom voorziet. De Bcm-rijtuigen krijgen een revisie waarbij ze niet meer zo afhankelijk worden van de accuspanning, maar net als de rest gewoon volledig op de boordspanning kunnen werken.

Hopelijk is met dit verhaaltje de boel een stuk duidelijker. :)
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: Karst Drenth op 08 February 2007, 10:39:28
Hoi Erwin, heel duidelijk  :D

Concludeer ik hier uit dat jij Mcn bent op de Alpen Express ?

Nog een vraagje over het boordnet. Welke spanning heeft dat, en hoe wordt dat opgewekt ? b.v. Nederland 1800v= Duitsland etc 15Kv~

Grtzz,

Karst
Titel: Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
Bericht door: NS 1100 op 08 February 2007, 10:53:00
Nee, ik ben geen machinist. Vorig jaar ben ik als technicus meegeweest op de Alpen-Expres, vandaar. ;)

Voor wat betreft de boordspanning: die is afkomstig van de lokomotief.

De meeste internationale rijtuigen werken met een boordspanning van:
- 1500V gelijkspanning;
- 3000V gelijkspanning;
- 1500V wisselspanning 50Hz
- 1000V wisselspanning 16 2/3Hz