BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Robbert op 19 January 2007, 22:09:09

Titel: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Robbert op 19 January 2007, 22:09:09
Beste mensen,

Ik vroeg me af hoe dit nu zat. De br 182 is enorm sterk, nu kunnen deze niet rijden in nederland i.v.m de verschillende spanningen. Je hebt ook de meer spannings versie. Waarom vind je deze niet op de Nederlandse sporen? En waarom kunnnen ze wel rijden op de Betuweroute?

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Jeroen1975 op 19 January 2007, 22:17:12
Heej Robbert

Ik neem aan als de betuwelijn eenmaal werkt die loks ook wel hier zullen komen. Maar als ze een 1500V versie zouden maken dan is die lok lang zo sterk niet meer (of ze moeten de bovenleiding nog dikker maken ) . De Br 189 is bij 1500 V begrensd tot 4200 Kw ipv 6400 Kw bij 25/15 Kv.


Groetjes
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Rick op 19 January 2007, 22:17:47
Waarschijnlijk rijden ze niet in de rest van Nederland omdat de serie 182 niet hier is toegelaten.
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 19 January 2007, 23:06:16
De Br182 kan niet onder 1500V rijden en die zul je dus ook niet op de Betuweroute gaan zien want daar zitten 2 1500V eillanden in tussen Emmerich en Zevenaar en bij Kijfhoek.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: ziemon op 20 January 2007, 01:52:25
De ES64U4 rijdt niet in nederland, en niet op de BetuweRoute omdat er nog geen economische reden is voor een vervoerder een toelatingsprocedure voor een dergelijke lok op te starten, dat zal in de toekomst echter nog wel veranderen. Als in 2008 machines van Siemens ons land mogelijk komen bevolken, zullen dat loks zijn welke je niet meer als Br182 zal herkennen, de nieuwste versies hebben een andere cabine gekregen, wat betekent dat alleen de OBB (de 1216) en de Sloveense Spoorwegen (de 541) de "4-spannings 182" in dienst hebben, en ik geloof niet dat deze maatschappijen geinteresseerd zijn in het inzetten van deze machines op korte of middellange termijn, maar je weet natuurlijk nooit!

Tevens is er ook nog de 189, hiervan is de toelating al bijna geregeld en aangezien deze machine voor specifiek goederenvervoer bedoeld is, en dat ik waar men voornamelijk 4-stromers voor nodig heeft, zal deze machine hier eerder Siemens komen vertegenwoordigen.

Als ik dan even verder filosofeer over eloks die naar NL zullen komen te rijden, dan men daar nu het volgende van zeggen:

Railion zet in op Baureihe 189 (2007)
SBB Cargo zal met de Re484 dan opeens ook wel eens snel kunnen zijn
Angel Trains gaat 25 stuks E186 verhuren aan wie wil (2007)
De Belgen komen straks met hun nieuwe Reeks 14 of 17 (2009)
Mitsui MRCE gaat de E191 verhuren aan wie wil (2008)
De Fransen is koffiedik kijken...

Dan hebben ze bij Dispolok nog de ES64F4 en heeft de OBB 1216, maar deze maatschappijen richten zich meer op het oosten en zuiden van Europa.


Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Anoniem op 20 January 2007, 10:40:23
De Fransen zullen a) nauwelijks gebruik gaan maken van de Betuweroute en b) naar Nederland komen dieselen met BB 75000. Daar hebben ze er maar liefst 400 van besteld, dus kunnen ze er wel een aantal van buiten de grenzen inzetten. BB 36000 is geen optie, die zijn volledig nodig voor hun huidige diensten (de helft naar België, de andere helft naar Italië). Ook komen er geen 3000V-varianten van de Prima, dus loks uit dat programma kunnen niet door België rijden.

Ik zie overigens de ÖBB wel tot in Nederland komen, ik meen dat ze nu al tot in het Ruhrgebiet komen. De SZ: iets minder waarschijnlijk (dat is een eufemisme ;D).
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Albert.H0 op 20 January 2007, 11:52:13
De Fransen zullen a) nauwelijks gebruik gaan maken van de Betuweroute en b) naar Nederland komen dieselen met BB 75000.

SNCF ok, maar vlak een franse partij als Veolia niet uit.

.... dat alleen de OBB (de 1216) en de Sloveense Spoorwegen (de 541) de "4-spannings 182" in dienst hebben

Deze 4-spannings 182 is geen 182 (Taurus, ES64U2), maar technisch een BR 189 / ES64F4 die (waarschijnlijk vanwege het feit dat de OBB de Taurus buitenkant heeft ontworpen) een uiterlijk heeft wat lijkt op de 182 / ES64U2.

Dan hebben ze bij Dispolok nog de ES64F4
Die verhuurd is aan heel veel maatschappijen in Duitsland, Oostenrijk en Italie. Die nu soms al hun treinen brengen tot in Emmerich of Venlo waar bv een ACTS deze voor Nederland overneemt. Dit zou best eens kunnen veranderen in doorrijden tot Rotterdam.

Albert
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Anoniem op 20 January 2007, 12:10:21
SNCF ok, maar vlak een franse partij als Veolia niet uit.

Veolia Cargo kan inderdaad heel goed de Betuweroute gaan gebruiken, maar met welk materieel is onbekend. De Franse afdeling van dit (juridisch gezien weliswaar Franse, maar praktisch gezien internationale) concern heeft slechts één type e-loc, serie E 37500, tricourant dus met 15 kV, 1500V en 25 kV. Die zijn dus ongeschikt,  aangenomen dat de route Woippy - Apach - Koblenz - Emmerich - Rotterdam niet de meest rendabele optie is ;D.

Hoe de Duitse afdeling in elkaar zit qua rollend materieel is moeilijk te vinden, maar dat zal wel grotendeels bestaan uit de moderne eloktypes, waarschijnlijk geleast.
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: ziemon op 20 January 2007, 12:39:23
Citaat
Deze 4-spannings 182 is geen 182 (Taurus, ES64U2), maar technisch een BR 189 / ES64F4 die (waarschijnlijk vanwege het feit dat de OBB de Taurus buitenkant heeft ontworpen) een uiterlijk heeft wat lijkt op de 182 / ES64U2.

dat klopt, maar deze loks bedoelde de vraagsteller met 4-spannings 182 neem ik aan

Veolia zal vast en zeker vooraan staan bij de BetuweRoute, die huren dan gewoon loks die daar dan klaar voor zijn, de E186 dus. In Duitsland rijdt met Veolia met vanalles en nog wat, qua moderne eloks met Br185.

Citaat
De ES64F4, Die verhuurd is aan heel veel maatschappijen in Duitsland, Oostenrijk en Italie. Die nu soms al hun treinen brengen tot in Emmerich of Venlo waar bv een ACTS deze voor Nederland overneemt. Dit zou best eens kunnen veranderen in doorrijden tot Rotterdam.

Ook dat klopt, maar de recente verkoop van de machines aan Mitsui heeft de strategie veranderd, wat maakt dat Dispolok zijn machines meer richting oosten en zuiden gaat inzetten. Maar natuurlijk als er een klant is die per se met de E189 naar NL wil rijden, dan zal dit vast nog aangepast kunnen worden. Men kan meeliften op de toelating voor Railion evt.

over de OBB: de 1216 is software-matig niet geconfigureerd voor 1500kV, en de 5 subversies die nu worden geleverd, zijn ook geen van allen voor verkeer naar het noorden voorzien. Daaruit kan je opmaken dat er voorlopig nog geen plannen zijn met deze loks richting NL.

Citaat
Ook komen er geen 3000V-varianten van de Prima, dus loks uit dat programma kunnen niet door België rijden.

Binnen nu en 6 maanden staat er een 4-spannings Prima op de BetuweRoute! Deze Prima 6000 is er al een tijdje en wordt momenteel omgebouwd, zodat Alstom hiermee zich kan mengen in het internationale goederengeweld. Wel zal deze machine dan vooral interessant zijn voor leasemaatschappijen, daar kunnen ook de Fransen huren natuurlijk.

Deze zullen nu eerste instantie, net als de Belgen, met G2000en naar NL komen te rijden. Deze laatste zijn trouwens helemaal om, Siemens is het geworden, vanaf 2009 hebben ze ook daar hun eigen EuroSprinter, welke ook naar NL komen te rijden.

(http://www.railcolor.net/ES/es64u3/pics/NMBS14_2.gif)

nog een vraag: in hoeverre rijdt de OBB met goederen richting het noorden? rijden de Tauri niet voornamelijk doorgaande reizigerstreinen tot bijv Keulen?
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: Anoniem op 20 January 2007, 12:52:53
Deze Prima 6000 is er al een tijdje en wordt momenteel omgebouwd, zodat Alstom hiermee zich kan mengen in het internationale goederengeweld. Wel zal deze machine dan vooral interessant zijn voor leasemaatschappijen, daar kunnen ook de Fransen huren natuurlijk.

Nogal wiedes, maar als je context van het bericht erbij zou betrekken, zou duidelijk zijn dat ik over SNCF Fret sprak (want laten we wél wezen: op een paar kruimels na die door Veolia of EWSI worden opgepakt rijdt Fret nog steeds alles wat er te rijden valt in Frankrijk).

Binnen nu en 6 maanden staat er een 4-spannings Prima op de BetuweRoute!

Mocht enige vervoerder daar interesse in hebben natuurlijk...Prima 6000 zal toelating moeten verkrijgen in Nederland en in Duitsland, hetgeen volgens mij vooralsnog niet is gebeurd.

over de OBB: de 1216 is software-matig niet geconfigureerd voor 1500kV

Dat neem ik ze geenszins kwalijk, gezien het feit dat die spanning nergens in Europa gebruikt wordt ;D ;D.
Titel: Re: Br 182 Alleen op Betuweroute of.... ?
Bericht door: ziemon op 20 January 2007, 13:10:47
Citaat
voor 1500kV

haha oeps! 1500V

Citaat
Nogal wiedes, maar als je context van het bericht erbij zou betrekken, zou duidelijk zijn dat ik over SNCF Fret sprak (want laten we wél wezen: op een paar kruimels na die door Veolia of EWSI worden opgepakt rijdt Fret nog steeds alles wat er te rijden valt in Frankrijk).

Ja de SNCF probeert alles krampachtig in eigen regie te houden, en het goederenverkeer maakt maar verliezen..... Je wil niet weten hoe lang men Veolia met zijn Primas het leven heeft proberen zuur te maken.... Maar dit zal dit jaar in rap tempo gaan veranderen, mag ik hopen, anders is het gedaan met het enige noord-zuid alternatief voor Europa, zeker nu Duitsland langzaam maar zeker aan zijn maximale capaciteit gaat raken.

Citaat
Mocht enige vervoerder daar interesse in hebben natuurlijk...Prima 6000 zal toelating moeten verkrijgen in Nederland en in Duitsland, hetgeen volgens mij vooralsnog niet is gebeurd.

De 6000 wordt momenteel daarvoor voorbereid. Men bouwt bijvoorbeeld een Siemens stuurtafel in, omdat deze zo langzaamaan als standaard wordt gezien en zo is er weer een afwijkend punt weggewerkt. Toelatingsprocedures kunnen pas daarna natuurlijk van start gaan, deze staan voor de zomer gepland. En uiteindelijke interesse tja... Het grootste voordeel van de Prima is de makkelijke toegang tot de Franse markt, maar dat rijmt idd lastig met de BetuweRoute.