BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Swaan op 19 January 2007, 19:06:25
-
Na een paar daagjes afwezig te zijn zie ik hem hier nog niet staan. Afvoer van de 9 SM '90 Railhoppers is van start gegaan.
http://www.stationzwolle.web-log.nl/ (http://www.stationzwolle.web-log.nl/)
-
Tja, blijft toch zonde dat relatief nieuw materieel zonder pardon wordt gesloopt.. Ik vond het wel een aardige serie.
-
Ze hebben het toch nog 15 jaar uitgehouden. Dat kan van de 2600-serie niet gezegd worden.
- Peter
-
da's ook zonde.... ;D
-
Mijn lievelingstreinstel, Bestaat er misschien een stichting Railhopper ofzo?
Stijn :'( :'( :'( :'(
-
geen redden meer aan denk ik. Staan al bij de sloper.
-
Mijn lievelingstreinstel, Bestaat er misschien een stichting Railhopper ofzo?
Stijn :'( :'( :'( :'(
Dan richt je die toch op ;)
Vond het nou niet het meest mooie materieel wat er rond reed. Maar het is wel erg snel uit dienst...
Koen
-
Schijnt veel te veel storingen te hebben en te duur onderhoud omdat het zo'n kleine serie is. Wel jammer dat ze nu al afgevoerd zijn,.. heb er zelfs nog niet één keer in gezeten :(. Maar goed niks aan te doen. Overigens heb ik het zelf wel altijd een mooi treinstel gevonden,.. al wist ik vroeger niet het verschil tussen een railhopper en een buffel. Zal er wel aan liggen dat ik in de buffel afgelopen maand voor het eerst heb gezeten ;) en daarvoor ook nooit in het echt gezien.
Groeten,
Herman
-
Ik heb de railhopper vanuit de trein naar Groningen gezien. (bij Onnen)
Zijn ze nu allemaal afgevoerd? Of alleen de eerste 2?
Stijn :'(
-
Dinsdag zijn de 2102 en 2103 overgebracht naar Katwolde, woensdag de 2107. Donderdag is de 2108 vertrokken uit Onnen, een melding van het stel in Katwolde heb ik (nog) niet gezien. Treinstel 2109 is eerder al gebruikt bij de oefening in Utrecht, is dus ook niet zo heel veel meer van over.
Of de resterende stellen 2101, 2104-2106 nog in Onnen aanwezig zijn is mij niet bekend. Inderdaad jammer dat het einde daar is voor de behoorlijk ruime stellen, maar daarover is eerder al genoeg gezegd en geschreven.
Groet, Julius
-
Sloper Hoeben zegt dat bijna alle stellen gesloopt zijn behalve 2 resterende. (deze worden maandag en dinsdag gesloopt.
Stijn :'(
-
Had ik gisteren in de krant gelezen
Jammer! dat er geen 1 bewaart wordt
-
Hè worden die in zwolle gesloopt bij die veerpond?
daar woon ik vlakbij
Maandag maar eens fotos maken ;D
-
Heb er 1 keer in gezeten:
Ik vond ze heel erg fijn en snel rijden,
Ik vond ze zelfs mooier en beter dan de IRM
Ze worden in Hasselt bij metaalrecyclingsbedrijf Hoeben gesloopt.
Als die :-X school iets eerder klaar was ging ik ook foto's maken
Stijn :'(
-
of wat onderdelen meenemen klapzittingen bijv;)
Maandag maar eens daarheen gaan
die sloperij is toch waar die grote ijzeren bult zit? aan de kant van het zwarte water
-
Of het kan, zo wat onderdelen meenemen...als het kan ben ik van de partij maandag ;D.
-
Er zijn maar 6 stellen naar Katwolde gebracht, de 2109 staat nog bij Amersfoort als het goed is en er zouden er 2 bewaard blijven.
Zie ook ff www.somda.nl en www.opeenshadikhetforum.nl
Groetjes Michiel
-
Kun je misschien iets specifieker zijn met de linken, zo schiet het niet echt op ;)
-
Dus er worden er 2 bewaard voor museum ritten?
Zou wel leuk zijn >:(
Ns sloopt veels te snel jonge treinen :(
is die sloper gemakkelijk bereikbaar ?
ik woon zelf vlakbij hasselt ( stadshagen )
maandag eens wat rondjes fietsen ;D
-
Bezoekadres : Randweg 7 8061 RW Hasselt
www.hoeben-metalen.nl (http://www.hoeben-metalen.nl)
Stijn :'(
-
Dus er worden er 2 bewaard voor museum ritten?
NS heeft moeite om ze rijdend te houden. In museum verband lijkt me het ook niet echt een makkelijk ding dan om rijdend te houden. Of zouden ze ale techniek er uit slopen en dan plan V techniek inzetten :). Soort Kitbashing ;D
Succes
-
Vandaag een railhopper, morgen een punaise, spijker of conserveblikje? ;D
Het is jammer dat dit type treinstel binnenkort niet meer is. Ik heb er ooit eens een keer in mijn leven ingezeten. Het treinstel had goede rijeigenschappen. Helaas waren ze vaker stuk. Ook schijnt er aan het begin van de indienstelling een probleem te zijn geweest met het uitsteken buiten het profiel. Maar dat zou een fabeltje kunnen zijn.
Groeten,
André van Zuijlen
-
morgen een punaise, spijker of conserveblikje? ;D
Ook hier zijn liefhebbers voor :) (Zie speelgoed ne blik museum in deventer )
Maar ik begrijp wat je bedoeld. Ik las pas dat SBB Historic al 2 kilometer aan rijdend historisch materieel heeft. Over 50 jaar weten ze niet meer waar ze het allemaal laten moeten denk ik.
Groetjes
-
Koop een weiland in de Beemster ;D
Stijn :'(
-
Ns sloopt veels te snel jonge treinen :(
Zoals de SM '90 en de...?
@Andre: SM '90 was ooit buiten profiel, net als de IRM en DM'90 maar dat is inmiddels aangepast. (Aan de infra, niet aan het materieel ;))
-
Volgens mij zijn alle SM'90 stellen inmiddels ruimschoots binnen profiel ;D
De stellen waren (zijn) overigens wel buiten 'normaal' profiel en daardoor beperkt inzetbaar. Zwolle-Emmen was daarvoor aangepast.
-
Ik ben een jaar geleden nog even naar Coevorden gegaan om ze voor de laatste maal te zien:
(http://www.jasperstreinweb.nl/2005_1030_143238AA.JPG)
Jasper
-
Ze mogen wel wat doen aan de klantenservice, Ze hebben trouwens geen belang bij pottekijkers >:( >:(
Ik zie wel of ik langs mag komen of misschien onderdelen kan halen.....
(Als er iemand dichtbij woont... Kan die misschien foto's maken?
Maar om een stoel uit een railhopper te bemachtigen lijkt mij erg moeilijk.)
Stijn :'( :'( :'(
-
Dat zeker, maar een klapstoel of wat metertjes kunnen ze toch wel missen. Had je ze gebeld?
-
Nee gemaild, Hadden volgens mij alleen interesse als ik veel metaal over had.
Ze gebruiken alleen het metaal.
De treinen zijn onveranderd, behalve de cabine en de onderstellen.
Je kan ze (de site zegt dat) alleen maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 17:00 bellen; Nummer: 038 477 2935
Maar zijn ze alle 9 afgevoerd of maar 7?
Stijn :'(
-
Dinsdag zijn de 2102 en 2103 overgebracht naar Katwolde, woensdag de 2107. Donderdag is de 2108 vertrokken uit Onnen, een melding van het stel in Katwolde heb ik (nog) niet gezien.
De 2108 is inmiddels ook al bij Hoeben. Ik kwam het transport (per vrachtwagen) van de ABk (http://www.solcon.nl/baron/spoorforum/19-01-2007/RiB0037.jpg) (275 kB) gistermiddag tegen bij de IJsselhallen. De Bk was al eerder op de middag richting Hasselt gegaan.
Groeten,
Gertjan.
-
en ze hebben materieel tekort..... :-X
-
Inderdaad, Dat lees je ook (als het goed is) morgen in de Sp!ts
Stijn :)
-
Ik heb er geen problemen mee, Veels te lelijk.... :-|
Groetjes,
Robbert
-
Hee, beetje respect voor deze treinen. Zo lelijk zijn ze niet.
-
Ik heb er geen problemen mee, Veels te lelijk.... :-|
Groetjes,
Robbert
gaan ze daarna met de sprinter beginnen? :)
-
Hee, beetje respect voor deze treinen. Zo lelijk zijn ze niet.
De gustibus et coloribus non est disputandum, maar in deze ga ik toch met Robbert mee ;D. Zo lelijk zijn ze wél ;).
-
Ik zag vandaag dat er ook nog één stond op het militair terein van Amesfoort.
Die zal binnenkort ook wel die kant op gaan dan. Of mischien ook nog voor brandoeveningen gebruikt.
Manuel
-
Eigenlijk al redelijk gesloopt door de 1e brandoefening te Utrecht.
-
Stel 2109 is dat. De afvoer van de serie is eerder al uitvoerig besproken, maar het is jammer dat het in de basis m.i. goede concept van SM'90 verloren is gegaan.
Groet, Julius
-
en ze hebben materieel tekort..... :-X
Dat ga je niet oplossen met materieel dat aanhoudend kuren heeft.
- Peter
-
Ok, nogmaals in het kort het hele verhaal zoals het volgens mij in elkaar steekt:
SM'90 was altijd al bedoeld als proefserie, het was de bedoeling er later meer te laten bouwen. Door de opmars van het lightspul is dat er helaas nooit van gekomen. Wel heeft SM'90 de basis gevormd voor de later ontwikkelde DM'90 (zelfde concept) en IRM (technisch, ook hoorbaar).
Afvoer was al eerder aan de orde, maar werd toen uitgesteld. De stellen 2101-2109 reden op het laatst niet allemaal meer, twee stellen dienden als plukstel om de rest op de baan te houden. Doordat in de stellen veel nieuwe technieken waren toegepast, waren ze zeker in het begin redelijk storingsgevoelig. Later werd dit wel wat beter, maar in de laatste omloop voor SM'90 waren als ik het me goed herinner slechts 4 diensten gepland voor de overgebleven 7 stellen.
Inmiddels was de revisietermijn van SM'90 verstreken en om ze langer door te laten rijden was een uitgebreide revisie nodig geweest. Uiteindelijk heeft men in een tijd waarin er nog een materieeloverschot was besloten dat de revisiekosten in combinatie met de kleine serie en storingsgevoeligheid niet meer opwogen tegen de voordelen en dus reden de laatste stellen SM'90 (2103, 2105 en 2107) op 10 december 2005 voor het laatst.
Hoe dit was uitgepakt als de afvoer een jaar later aan de orde was geweest, ten tijde van het materieeltekort, zullen we nooit weten. Er waren wel degelijk redenen voor het afvoeren van de serie, veel protest is er tegen gekomen maar uiteindelijk bleek niets, zelfs niet het huidige materieeltekort, genoeg om SM'90 alsnog terug op de baan te brengen.
-
Dat ga je niet oplossen met materieel dat aanhoudend kuren heeft.
- Peter
Kuren kun je ook simuleren..................
Bij mij wil er niet in dat dit materieel zo slecht was in de dienst. De zelfde techniek is in de latere IRM toegepast en die doet het prima (mag ik aannemen want daar hoor ik geen klachten over).
NS houd niet van kleine series daar zit de kneep, zie ICM-0 door de snijbrander en nu ook helaas de SM'90. Kapitaal vernietiging noem ik dat en wie betaald dat ::) juist wij, de belastingbetaler >:(
En ja verkopen aan de concurent staat niet in het woordenboek van NS, snijbrander wel..................
Wat lelijkheid betreft van mij mocht de IRM eerder door de snijbrander dan de SM '90 maar dat terzijde.
-
Waarom zet de NS de treinen dan te koop? Iedereen weet toch dat ze kuren hebben, Maar dat valt toch makkelijk te repareren, Zo'n treinstel Nieuw kostte 12 miljoen gulden, Dat gooi je dan toch niet zomaar weg?
Stijn
-
Wat denk je wat het kost om precies uit te zoeken wat er allemaal verkeerd is en hoe het verbeterd kan worden? En daarna uiteraard alles weer op te bouwen? Ik denk dat het die moeite niet waard is en er beter meteen iets nieuws besteld kan worden.
-
Nieuw kostte 12 miljoen gulden, Dat gooi je dan toch niet zomaar weg?
Die redenering is een doodzonde in de economie. Die 12 miljoen gulden zijn 'sunk costs', die zijn al gemaakt en kunnen niet meer teruggedraaid worden. Dat betekent dat - wanneer je een beslissing moet nemen - je bij elk alternatief die kosten tegen het lijf zult lopen, en daarmee mag je ze dus niet mee laten wegen in de beslissing afvoeren / repareren / ombouwen tot buurthuis / weet ik wat nog meer.
-
Hoezo weggegooid geld? De NS is een commercieel bedrijf en zal het heus zo veel mogelijk nalaten om geld weg te gooien. Niet voor niets worden de Plan U's niet gesloopt maar doorverkocht Het lijkt me gezien het profiel van de SM '90 en het feit dat de treinstellen electrisch aangedreven zijn, geen interessant verkoopobject. Om over de storingen nog maar te zwijgen. Geloof me maar dat de NS daar echt wel over heeft nagedacht.
Waarom zijn er wel plannen om 40 jaar oud Plan T materieel binnenkort een korte levensduurverlenging te geven en de SM '90 niet? Dat is een kosten/ baten plaatje.
De plan T lijkt (28 of 29 stuks) lijkt qua techniek zeer veel op de Plan V (meer dan 200 stuks), veel mogelijkheden met donor onderdelen, relatief zeer betrouwbaar en ontspringt tot twee maal toe de slopershamer wegens materieeltekort (aanvankelijk zouden deze stellen eind jaren '90 al aan de kant gaan) en uitstel van de levering van nieuwe Sprinters. SM '90 voldoet aan geen van deze voordelen.
-
Kuren kun je ook simuleren..................
Bij mij wil er niet in dat dit materieel zo slecht was in de dienst. De zelfde techniek is in de latere IRM toegepast en die doet het prima (mag ik aannemen want daar hoor ik geen klachten over).
Johan, toen ik in 2001/2002 bij Nedtrain Consulting werkte waren ze nog steeds bezig problemen met die SM'90 op te lossen. Geeft ook niks, ze hebben enorm veel geleerd van dat apparaat.
-
Snif, Vandaag alweer een railhopper minder... :'(
-
Maar waarom dan niet het materieel herbouwen met de IRM instalaties als die toch van dat SM materiaal ::) afegleidt is ?
Zoals bij de vorige NS materieel crises het ICK materiaal is opgekalifatert, waarom dan niet het zelfde met het SM90 spul ?
De nood is hoog bij NS.
Groeten Alexander
-
Lees het draadje nou nog eens, dan wordt je wel duidelijk waarom niet...
-
Het is ook wel duidelijk waarom, maar vreemd blijft het wel.
In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?
Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.
Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...
-
Maar ja, als die dingen daar al een tijd werkeloos staan, de geschiedenis is bekend (uitermate storingsgevoelig van met name de electronica) en er is geen hond (lees: andere spoorwegmaatschappij) in Europa die die dingen nog wil hebben, dan blijft ermaar één oplossing, hoe triest het ook mag zijn, en dat is de enkele reis richting Hoogovens. Die dingen kunnen per slot van rekening toch niet tot in de eeuwigheid de dure NS opstelsporen blijven bezetten. Het is dat de plan U's nu toch richting Oosten zijn verkocht, anders waren ze waarschijnlijk de SM'90 stellen al voorgegaan.
-
Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...
Och, het gebeurt vaker. De series NS 401-415, NS 2601-2606 en NS451-450 hebben het ook niet lang volgehouden...
Eelco
-
Inderdaad, Dat lees je ook (als het goed is) morgen in de Sp!ts
zag het staan, en zo draagt eenzijdige subjectieve berichtgeving bij aan het creeeren van onrust en verontwaardiging...
En het is sinds jaar en dag zo dat spoorvervoerders zich ontdoen van kleinseries, prototypen en andere unieke exemplaren binnen hun wagenpark, de kosten moeten wel opwegen tegen de baten. In de jaren 60 en 70 liep het goederenvervoer sterk terug waarbij talloze van dergelijke unieke series in binnen en buitenland verdwenen, tegenwoordig doet de privatisering een duit in het zakje om dergelijk beslissingen te versnellen.
-
In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?
Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.
Heeft lijkt me ook te maken met de complexiteit van de techniek. Deze oude beestjes hebben wellicht meer problemen, maar deze zijn gezien de gebruikte 'oude' techniek wellicht makkelijk op te lossen. Terwijl een storing in een SM'90 met veel meer electronica meer gespecialiseerde kennis vergt.
-
Het is zo ondertussen wel duidelijk...
Maar voor de liefhebbers (zoals ik) is het toch een beslissing die al genomen is. Zonde maar ik begrijp het wel.
Stijn :) :'(
-
DIT BERICHT IS NIET BESTEMD VOOR MENSEN DIE RAILHOPPER-FAN ZIJN
http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/week3/index.html (http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/week3/index.html)
Slik... :'(
Stijn ;D :'(
-
Ze worden trouwens allemaal gesloopt
er staat geen 1 stel meer in Onnen...
Hopelijk komt er snel een fabrikant met dit model voor in HO zodat we hem niet vergeten! zou wel leuk zijn om daar dan een storings decoder in te prikken hehe
-
Ook nog 1 in Utrecht toch?
-
Ja die is voor de helft al gesloopt daar zie ik geen kans in om die op te knappen...hoeveel krijgt de NS voor 1 zon railhopper terug ?
-
Owja: volgens http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=4383&postdays=0&postorder=asc&start=100 (http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=4383&postdays=0&postorder=asc&start=100)
blijven er meer bewaard.
Ik hoop het... :'(
-
2 stuks die goed zijn dus...ben benieuwd waar die 2 nu staan
Hopelijk knappen ze die volledig op en bouwen ze IRM aparatuur in miss dat de NS in de toekomst ze toch terug koopt ;D
-
In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?
Bedenk wel dat arbeid in italie nog steeds stervensgoedkoop is vergeleken met regelgevingland nederland. Het loont dus om te repareren. Hier doen we complete units uitwisselen en opsturen naar china voor revisie...
-
Ze worden allemaal gesloopt denk ik...Spoorwegmuseum wil niet eens 1tje kopen of 1 bak ofzo
-
UITEINDELIJK wel ja, maar zo eindigen alle treinen, niet?
Maar de overigen blijven hopelijk nog een jaar of 3 in leven.
Stijn :'(
-
als ze 3 jaar gewoon zo blijven staan verandert dat in een roestig blok metaal op wielen...Spoorwegmuseum moet gewoon 1 zon ding kopen anders na een jaar of 5 weet niemand meer wat een railhopper is...
weet toevalig iemand welke merk de grooste kans heeft om een SM 90 ( railhopper ) in HO te maken ;D koop ik er gelijk 2
-
Die worden gemaakt in h0, er is een site voor, alleen die is al een tijdje niet meer voorbij geweest. Het zijn handelaars die ze zelf maken, de prijs komt rond de 2/300 euro per stuk
-
Ik weet niet hoeveel Hoeben voor dat ding gegeven heeft, vast wel veel...
-
ik heb de link: http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/67457722-buffel-dm90-benelux.html
-
2/300 euro per stuk klinkt niet echt duur voor een kleinserie...
wat is de kwaliteit ? gelijk aan fleischmann/Roco/Artitec?
Wil toch liever een foto zien dan met spijt een mislukt model in mn handen
-
Ik zie daar een DM 90 en geen SM 90.
De DM 90 is in ieder geval wel mooier, daarvoor hebben ze wel geld uitgegeven om een kop te ontwerpen.
-
Daar is al een draadje voor (DM'90 op mrktplts)
-
hoi Stan
Maar wat is de link van dit? Daar is al een draadje voor (DM'90 op mrktplts)
.
ik vind het jammer dat de "Railhoppers" worden gesloopt :'( :'( :'( om dat ik er mee heb gereden toen dit type net indienst was gesteldvan zwolle -Emmen en terug.
Edwin
-
Niet slim van NS, in tijden van materieeltekort..
-
Ik heb er ook eens in gezeten, rare stoeltjes en constant een meertonig fluitgeluid, vooral bij het optrekken. :P
Een hele verslechtering t.o.v. de Hondekoppen op de lijn Emmen-Zwolle.
Daar kon je heerlijk in pitten na een nacht stappen in Zwolle op weg naar huis. 8)
-
Stoelen zelfde als DM 90 (Buffel)...geluid = (V)IRM.
-
Edwin@
Niet speciaal van mrktplts maar van RF modelspoor;https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2302.msg31794#msg31794 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2302.msg31794#msg31794)
-
De railflopper (bah wat een flauwe woordspeling ;D) was dus een treinstel vol met bijelkaargeharkte mislukkingen, dan vraag je toch ook om de snijbrander. ::)
-
Maar toch een voorloper van de IRM en een mooie trein (heb ik dit al gezegd?)
-
Hier ben ik het helemaal mee eens Stijn
de Railhoppers waren een proefserie voor andere matterieel typen zoals her IRM materieel.
groetjes edein
-
Dat is dan weer een troost. (als ik de foto's van de gesloopte SM 90en bekijk.)
-
Nog nieuws hierover ? ;D
Wie weet besteld de NS in de toekomst treinen in precies de zelfde vorm als de railhopper en dan met IRM techniek erin...ze hebben de tekeningen en het ontwerp dus ze zouden eigelijk zo dat ding opnieuw kunnen kopen met een andere motor enzo voor vervanger plan V ( hopelijk gaat de NS niet met lightrail sprinters rijden in de toekomst )
-
Heren, we krijgen een herhaling van zetten, materieeltekort, het is allemaal al eens langsgekomen.
Als je nou eens kijkt wat er nog meer niet bewaard is gebleven:
- Mat. '46 viertje
- DE-5
- Mat. '40 tweetje en vijfje
- hele series stoomlocomotieven
om maar een stel voorbeelden te noemen, dan is dit niets nieuws. En al het bovenstaande heeft stukken langer rondgereden dan de Railhopper.
Je kunt gewoon niet alles bewaren.
- Peter
-
Wie weet besteld de NS in de toekomst treinen in precies de zelfde vorm als de railhopper en dan met IRM techniek erin...ze hebben de tekeningen en het ontwerp dus ze zouden eigelijk zo dat ding opnieuw kunnen kopen met een andere motor enzo voor vervanger plan V ( hopelijk gaat de NS niet met lightrail sprinters rijden in de toekomst )
oei hier mist iemand informatie. men had idd op basis van de prototypes verbeterde serieproducten kunnen bestellen, maar de ontwikkelingen in het spoorvervoer hebben ertoe geleid dat de SM90 een achterhaald concept is geworden, klassieke treinstellen op korte afstanden zijn namelijk overbodig geworden door meer flexibel inzetbare treinstellen, beter geschikt voor een snelle doorstroom van reizigers. Het gebruik van treinen is dermate veranderd, dat dat tot andere concepten heeft geleid: op regionale diensten heeft lightrail het overgenomen, in meer stedelijk gebieden gaat het meer richting metro-gelijkende configuraties. In het kort, modulair, kortere bakken, meer deuren, mee sta-plekken en grote ramen.
De vervanger van Plan V werd dus niet de SM90, maar de nieuwe Sprinters, te leveren vanaf 2008. Gebaseerd op de Duitse 423-426 familie, dus aanhanger van de meer metro-gelijkende configuratie.
-
Bah Bah Lichtrail / Trams
treinen is straks geschiedenis
dus als ik het goed heb is alleen de DDM over ( een echte stoptrein met reclame banen )
-
Ach.. Light Rail is but a name.... Elke definitie waar trein ophoudt en tram begint is discutabel. Om metro's maar buiten beschouwing te laten.
Plan V was het light rail van de jaren '60.
Wadlopers waren de lichtgewicht redding van de noordelijke nevenlijnen in de jaren '80. Zo is er elke 20 jaar (n)iets nieuws onder de zon!
Terug naar SM 90; jammer dat ze weg zijn, maar van mij hoeft niet van elke treinstelserie een museumstel bewaard te blijven.
-
lightrail is haast een scheldnaam, maar een archetype daarvan bestaat amper, het kan een tram op spoorlijn zijn tot de DB BR 423.
-
Ach.. Light Rail is but a name.... Elke definitie waar trein ophoudt en tram begint is discutabel. Om metro's maar buiten beschouwing te laten.
Plan V was het light rail van de jaren '60.
Wadlopers waren de lichtgewicht redding van de noordelijke nevenlijnen in de jaren '80. Zo is er elke 20 jaar (n)iets nieuws onder de zon!
Terug naar SM 90; jammer dat ze weg zijn, maar van mij hoeft niet van elke treinstelserie een museumstel bewaard te blijven.
Ik vind van wel, zo weet je welke treinen er door de jaren ( eeuwen ) er zijn geweest. maar goed meningen verschillen
-
Ik vind het best jammer die railhoppers
Dan is de Regiorunner zijn broertje kwijt :'(
-
Vermoordt door de NS... ;)
Stijn
-
Nee, door een Huurmoordenaar van NS ;D
-
WANTED,
Train destroyer, Stop him before he demolish more trains...
;D
Stijn
-
Het gejeremieer over die Railnoppers begint al bijna dezelfde vormen aan te namen als de devotie die sommigen hebben voor de Zwitserse spoorwegen...
- Peter
-
:'( ;D
-
Het gejeremieer over die Railnoppers begint al bijna dezelfde vormen aan te namen als de devotie die sommigen hebben voor de Zwitserse spoorwegen...
- Peter
Ik kan je niet helemaal volgen... ??? maar misschien heb ik iets gemist ;D
-
Nou ja, toen een Re460 een aanrijding had en waarschijnlijk gesloopt moest worden, werd er gejammerd alsof het het allerlaatste exemplaar van een uiterst bijzondere serie betrof.
- Peter
-
Link 1 (http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01594.htm)
Zoek de Verschillen! (http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01610.htm)
Groetjes,
Robbert
-
Bel nu: 0900-.... ;D
-
Ik denk de achtergrond :P :o
-
Nou ja, toen een Re460 een aanrijding had en waarschijnlijk gesloopt moest worden, werd er gejammerd alsof het het allerlaatste exemplaar van een uiterst bijzondere serie betrof.
- Peter
Zegt een niet Zwitserland liefhebber die niet eens de moeite neemt het juiste loktype aan te duiden.
Was overigens niet op DIT forum maar op BeneluxRAIL welke nog net niet door enkele lieden hier aanwezig vakkundig omzeep geholpen was.
En JA de BLS Re 465 zegt mij meer dan een SM'90 alhoewel ik destijds (15 jaar geleden) de eerste bij binnenkomst te Zwolle heb verwelkomt (in de goeie ouwe NS-periode).
Mij hoor je nu niet jammeren, hoewel het slooptransport op slechts 25 Km van mij woonplaats afspeelt zul je mij er niet vinden.
-
Kijk, dat bedoel ik nou: volkomen overtrokken reacties.
- Peter
-
Johan, wanneer voeg je nou eens daad bij woord en zeg je echt je account op? Dat is toch veel beter voor je hart man! Ik weet hoe je je zit op te vreten daaro... ;)
-
Ach ja, zelfs degene die als eerste zijn account liet sluiten is allang weer terug... ;)
- Peter
-
D'r is altijd hoop! ;D
-
Slecht nieuws... :'(
Donderdag 1 railhopper richting hoeben...
Vrijdag ook...
Maandag ook...
Dinsdag ook...
Dus woensdag een halve over... (2109) :'( :'( :'(
-
Mooi, weg met die halfbakken zooi! ;D ;)
-
>:(
-
Jonge, waar maak je je druk om?
Een railhopper? Een trein die nooit in model is uitgebracht, niks speciaals had en alleen een test versie was voor de irm's!
Willem
-
Heej willem
Dus als er wel een model van was, was het veel specialer? Maar ik meende hem eens in N spoor ergens te hebben zien rijden :)
Groetjes?
-
Of jullie m nou mooi vinden of niet. Het was wel een van de laatste Nederlandse ontwerpen. Toekomstige treinen zijn zullen waarschijnlijk al eerder in den vreemde te zien zijn.
Of NSR moet bij Alstom gaan bestellen, met als resultaat dat NSR de trein alsnog tegen vergoeding gedeeltelijk mag ontwerpen ( zoals met de Belgische reeks 41 dieseltreinsellen ;D )
Groeten, Alexander
-
Of jullie m nou mooi vinden of niet. Het was wel een van de laatste Nederlandse ontwerpen. Toekomstige treinen zijn zullen waarschijnlijk al eerder in den vreemde te zien zijn.
bij andere vervoerders ja, de NS blijft gewoon origineel voorlopig, zo origineel zelfs dat we extra lang moeten wachten op onze nieuwe stoppers ipv ze kant en klaar te kopen
-
NSR en sloper Houben staan aan het Spoorwegmuseum om niet de kop van een SM ’90-treinstel af. Bij redactiesluiting was nog niet bekend van welk treinstel een kop bewaard zou blijven.
Misschien toch een kop voor het Spoorwegmuseum?
-
Dat wil ik niet...
Ik zie het meer aan als een kinderspeeltuin :(
Doe er dan tenminste echt iets nuttigs mee...
En ik vindt dat de NS treinen met de dag lelijker worden, En er is steeds minder verschil, Dus dit vindt ik erg jammer... :'(
Stijn
-
Inderdaad, een paar weken terug waren ze een stuk mooier.
Het zei zo, die dingen gebeuren en over een jaar paar maanden kan je het niks meer schelen.
Net als het zwembad wat maandag bij mij in de straat is afgebrand :(
Een hele ervaring kan ik je vertellen.
-
Als het aan mij lag, mocht de NS de hele dag met oude NS stoomlocs rondrijden. En werden er nieuwe (oude) stoomlocs gebouwd. Een beetje onrealistisch natuurlijk. Maar dromen mag altijd natuurlijk! De railhoppers waren misschien wel mooi, maar uiteindelijk is een trein gemaakt om te rijden. Kan zo'n ding dat niet goed, dan is zo'n apparaat volkomen nutteloos. Wel was ik ervoor om een railhoppervoorkant te bewaren, om te laten zien dat de latere dubbeldekkers ervan afgeleid zijn.
Gr. ;) Andre van Zuijlen
-
Volgens mij maakten de Railhoppers met al hun problemen nog altijd meer effectieve uren per jaar dan de stoomlocs vroeger. Conclusie .... ;D
-
Ik stel voor om een Railhopper te herbouwen op basis van een Plan U aandrijving (enkele stellen staan nog werkeloos). Net zoals ze van plan zijn met TEE RAM motorwagen, van TEE classics. ;) ;)
Wie mee wil doen kan geheel vrijblijvend op eigen risico donateur worden voor 50 euro ;D
-
Dat wil ik niet...
Ik zie het meer aan als een kinderspeeltuin :(
Doe er dan tenminste echt iets nuttigs mee...
En ik vindt dat de NS treinen met de dag lelijker worden, En er is steeds minder verschil, Dus dit vindt ik erg jammer... :'(
Stijn
Jammer genoeg heb jij er niks over te zeggen.
Willem
-
Door een ‘foutje’ in Onnen gingen ook kostbare en voor hergebruik geschikte ATB-kasten verloren.
Ha! net goed :D
-
Dus woensdag een halve over... (2109) :'( :'( :'(
Niet echt, vandaag is volgens meldingen op [OHIH] (http://www.opeenshadikhetforum.nl/) de 2109 vanuit Amersfoort onder nummer 53864 overgebracht naar Zwolle Rangeer. Voor morgen en vrijdag staan ritten vanuit Onnen gepland onder nummer 53793, dienstregeling is te vinden in [Somda] (http://www.somda.nl/).
Groet, Julius
-
Ha! net goed :D
Wat is er goed aan het nutteloos verspillen van een kast van een paar ton, die ook in andermaterieel gebruikt kan worden ???
-
...Maar ik meende hem eens in N spoor ergens te hebben zien rijden...
Ik denk dat je die verwart hebt met een buffel in de testfase. ;)
m.v.g.
Mark
-
Omdat ik vindt dat de NS ook wel wat pech mag gebruiken...
-
Jij denkt dat de NS "pech" heeft met die ATB-kasten?
Het woord "foutje" staat niet voor niks tussen haakjes, dus waarschijnlijk moedwillig gesloopt. Net als destijds met de loks serie 1200 proberen ze te voorkomen dat het eventueel door een andere vervoerder gebruikt zou kunnen worden.
-
Vandaag werd Railhopper Nr 2109 afgevoerd heb veel fotos ervan gemaakt toen die op de oplegger werd gelegd
en een aantal filmpjes
Die hopper was wel flink mishandeld door de NS
-
:) ATB kasten kun je gewoon bij alstom kopen en dan laten inbouwen door struckton doen de goederen vervoerders ook.
Bij de lage serie plan V haalden ze ook de kast er niet uit (fase4) en ik weet dat die dingen 35000euro kosten.
-
ik weet dat die dingen 35000euro kosten.
Maarja, als je de hele trein verkoopt voor 30000 euri, Klinkt dat niet erg snugger...
Vandaag werd Railhopper Nr 2109 afgevoerd heb veel fotos ervan gemaakt toen die op de oplegger werd gelegd en een aantal filmpjes
Ik heb interesse :),
Maar nu is het echt gedaan....
ADIEU RAILHOPPERS :'(
-
Ja, jammer. Je kunt ze nu zelf niet meer gebruiken als bloembak ;)
Harm
-
:) ATB kasten kun je gewoon bij alstom kopen en dan laten inbouwen door struckton doen de goederen vervoerders ook.
Bij de lage serie plan V haalden ze ook de kast er niet uit (fase4) en ik weet dat die dingen 35000euro kosten.
Nieuwe kasten kopen is natuurlijk je reinste geld verspilling in dit geval.
Zeker weten dat de tot blikjes verwerkte plan Victors ATB fase 4 hadden, en niet 3 ?
SM90 had ook fase 4 meen ik nl.
-
Wie interesse heeft in mij filmpjes en Fotos van de Railhopper 2109.
Moet mij even een PM sturen met je MSN adres (alles bij elkaar is 160 mb groot) dat gaat een beetje lastig via mail.
Viel me wel op dat die behoorlijk mishandelt was erger dan de Hondekoppen destijds
-
Is er nu een kop bewaard van een van die dingen of.....? ???
-
Is er nu een kop bewaard van een van die dingen of.....? ???
Kijk eens -> http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=1248 (http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=1248)
/Emiel
-
;) bij plan V zijn er een stuk of 30 in de 900 serie met fase3 de rest heeft of had fase 4, en ja SM90 had ook fase 4.
-
Hm op die fiets, bedankt.
-
Kijk eens -> http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=1248 (http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=1248)
/Emiel
Thanx Emiel. Wat met opvalt; bij de 2106 zijn de baanschuivers er niet afgehaald met de snijbrander (wat bij eerder over de weg vervoerde stellen wel is gebeurd); is dit speciaal gedaan t.b.v. het bewaren van deze kop?
En het is natuurlijk mooi dat er een kop bewaard is, maar was de 2106 wel de beste van de 9?
-
Wat heb je nu aan een kop zonder baanruimer ???
Het lijkt me tochwel 1+1=2 ;)
Over de keuze is wel nagedacht, dus of het de beste is is een beetje overbodige vraag. Daarnaast heb je het nu over iets wat maar 15 jaar slijtage meegemaakt heeft, da's eigenlijk niks...
Maar het is een complete kop waar ook genoeg reserve voor is, dus zit allemaal wel goed... ;)
-
Wat heb je nu aan een kop zonder baanruimer ???
Het lijkt me tochwel 1+1=2 ;)
Wellicht (ik was er niet bij), maar het lijkt er toch op dat er van te voren over nagedacht is deze kop te bewaren (en niet pas toen deze bak al bij de sloper stond...)
En qua slijtage; de 2106 was toch al een tijd een plukstel (zo mist de kop o.a. de lampen, al neem ik aan dat die uit een ander exemplaar gered zijn...)
-
Wellicht (ik was er niet bij), maar het lijkt er toch op dat er van te voren over nagedacht is deze kop te bewaren (en niet pas toen deze bak al bij de sloper stond...)
Precies wat ik al zei, daar is van te voren wel over nagedacht.
Daarbij gebruik ik gelijk de gelegenheid even om Sloperij Hoeben te bedanken, zonder zijn mede inzet had dit nooit zo gelukt !
En qua slijtage; de 2106 was toch al een tijd een plukstel (zo mist de kop o.a. de lampen, al neem ik aan dat die uit een ander exemplaar gered zijn...)
De frontseinen evenals wat andere onderdelen zijn door het NSM zelf verwijderd uit voorzorgsmaatregelen.
-
maar was de 2106 wel de beste van de 9?
Volgens mij niet... De 2101 was nog (bijna) zonder graffiti
(http://www.maarten-otto.net/fotoalbum/index.cgi?mode=album&album=./SM90%20sloop (http://www.maarten-otto.net/fotoalbum/index.cgi?mode=album&album=./SM90%20sloop))
Erg zielige foto's.... :'(
-
Volgens mij niet... De 2101 was nog (bijna) zonder graffiti
(http://www.maarten-otto.net/fotoalbum/index.cgi?mode=album&album=./SM90%20sloop (http://www.maarten-otto.net/fotoalbum/index.cgi?mode=album&album=./SM90%20sloop))
Erg zielige foto's.... :'(
Wat je zegt is natuurlijk klare onzin...
De uiterlijke staat is in dit geval niet zo belangrijk natuurlijk.
Schoonmaken en nieuw verfje erover, je kunt beter kijken of ie niet ergens niet katsverrot is en cabine compleet is. En dat is gebeurt.
-
Nog maar 1 foto (bron: Zwartwaterkrant)
:'( (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BOEHOE.jpg)
-
De Railhoppertoren ;D
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppertoren.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railhoppertoren.jpg) (Nico Spilt,Daniël Friederichs)
er is er nog 1 bewaard.
Ja een kop zul je bedoelen... Dat noem ik geen railhopper...
-
Railkopper 8)
-
Hier de foto's van de geredde Railhopperkop:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2132312.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2132312.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raihlopew.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raihlopew.jpg)
Ziet er goed uit! :)
-
Space Shuttle ;)
-
http://rijdendpersoneel.fotopic.net/c1215725.html (http://rijdendpersoneel.fotopic.net/c1215725.html) :'(
-
Waarom zijn die Railhoppers compleet met interieur naar de sloop gebracht :S?
dit gebeurt normaal nooit ( hondekoppen bijv ).
Vindt wel jammer dat ze alleen voor een kop hebben gekozen en niet voor een halve bak zodat je de reclame banen en interieur ook kunt zien.
ik HOOP echt dat hij in model verschijnt een bijzondere trein zal echt wel goed verkopen in NL iedereen wil die wel.
-
Waarom zijn die Railhoppers compleet met interieur naar de sloop gebracht :S?
Verbaasde mij ook, temeer daar het type stoel dat zichtbaar is op de foto ook gebruikt is in DM'90 en Plan T.
-
Vind het wel zonde dat ze geen dag hebben gehouden dat wij als treinliefhebbers alle zooi uit de trein mochten slopen voor ons zelf. Zou wel leuk zijn geweest. Had je tegen een kleine vergoeding bijv. een stoel gehad :)
Groeten,
Herman
-
Vind het wel zonde dat ze geen dag hebben gehouden dat wij als treinliefhebbers alle zooi uit de trein mochten slopen voor ons zelf. Zou wel leuk zijn geweest. Had je tegen een kleine vergoeding bijv. een stoel gehad :)
Afgelopen 16 februari zijn de de stellen 2104 en 2106 anders aardig leeggeroofd tijdens hun korte verblijf op de kade in Zwolle Katwolde... ;)
Groeten,
Gertjan (ooggetuige :P)
-
Verspild, Gemold, noem maar op:
minstens 1100 stoelen
36 Matrix displays
9 werkende treinmotoren
72 paar deuren
Lekker milieuvriendelijk maar niet heus >:(
-
Ik heb niet het idee dat deze discussie nog iets toevoegt aan deze site. Daarom doe ik 'm op slot.