BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: spoortrein op 07 October 2010, 00:35:20
-
Kan iemand eens uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen de NS series 1600, 1700 en 1800?
Ben benieuwd!
Erik
-
ooit gehoord van Google? (http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&biw=1276&bih=686&q=lokomotieven+1600+1700+1800&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c3d5b2cfb8d978e7) ;D
mvg,
Robin
-
Dankjewel! vond via die goochel van jou onder meer [www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm]
Erik
-
De verschillen zitten met name in de gebruikte technieken, zoals bv in de uitvoering van het remsysteem, bv ander type remkraan, compressor enz.
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden, 1700 met DDAR. Ook interieur cabine is iets anders, meters zitten bv op een andere plaats.
Op zich niet zo heel interresant voor ons als modelbouwer (lijkt mij)....
-
Laten we dan ook maar even melden dat een 1800 gewoon hetzelfde is als een 1600, behalve dat de eigenaar anders is, en er wat kleine verschillen zijn.
-
Dus als ik op marktplaats een Roco 1700 of 1800 koop dan kan ik die gerust omnummeren naar een 1600 zonder uiterlijke aanpassingen?
-
jep.
-
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
1701>1729 (rijden DDAR dus aut. koppeling) NSR,
1730>1781 (rijden alle getrokken reizigerstreinen) NSR
Rijdt je voor het railion tijdperk dan konden de nummers 1601>1658 alles trekken van de NS.
-
De 1729 rijdt op dit moment ook als solitaire loc.
De 1625 is ook van Railion geweest, maar is nooit voorzien van logos.
-
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden,
En dat is dus alle 1800'n en niet een deel.
-
Let bij het omnummeren ook op leuke details als de konijnenhokken bovenop: die hebben de 1700'en vanaf het begin. Daarnaast is er verschil in de fabrieksplaat: bij de 1600/1800 een sticker (Alsthom Francorail MTE), bij de 1700'en een plaat (en nog twee verschillende ook door de serie heen). De sticker is bij de grote revisie van de 1800'en niet meer teruggekomen. Daarnaast is de 1700 86 ton zwaar, de 1600/1800 84 ton.
-
En voor zover ik weet ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.
-
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).
-
Dank voor de rechtzetting Illya Vaes (y)
-
Nog twee uiterlijke verschillen: het zijwandrooster van 1600 en 1700 is niet helemaal gelijk en de luchtslangen op de bufferbalk zitten bij de 1700 anders dan bij de 1600.
-
een 1600/1800 heeft ATB fase 3 dus grote spoelen op de baanruimers
een 1700 heeft ATB fase 4 dus kleine spoelen.
Een 1600 heeft een vaste frequentie variabele puls breedte chopper.
Een 1700 heeft variabele frequentie en puls.
Een 1600 heeft een laagspannings omzetter die zonder batterij niet werkt.
Een 1700 kan zonder batterij nood de omzetter aanzetten.
Een 1700 heeft twee remkranen met arbeids deel
Een 1800 heeft twee rem handels maar 1 rempaneel met een neutre.
Etc. Etc.
-
de 1600/1800 84 ton.
Nope 83 ton
Verder zit er nog een groot verschil in de compressors
Zo heeft de 1700 serie een stillere (Schroef)compressor dan de 1800 serie die een Luidruchtigere compressor heeft (4 Cilinder Zuigcompressor)
Als je wilt weten wat de verschillen kwa geluid zijn :
In dit filmpje kun je het compressor geluid van een 1800/1600 horen(Buitende lok) tussen 5:30 en 8:05 :
http://www.youtube.com/watch?v=d2fCQVIWCts
En in dit filmpje kun je het compressor geluid van een 1700 horen tussen 1:06 en 1:50(vanuit machine kamer):
http://www.youtube.com/watch?v=S9RATiDi-98
Ook zit er een verschil in het gereedmaken (het opstarten) van de lok zo moet je bij een 1600/1800 de machine kamer in naar het luchtrek en bij een 1700 hoeft dit niet(In combinatie met ICRm of DDAR)
Ook zijn er nog een aantal andere verschillen in geluid en techniek ;) Zo klinken de loks ook allebij totaal verschillend.
Ik hoop dat je zoal iets meer weet :)
En als je nog vragen hebt , stel gerust een vraag want weet vrij veel van deze loks ;)
Met Vriendelijke Groet,
Salvador Con.
-
ho de parkeerstand van een 1700 doe je wel degelijk in de machine kamer.
-
En voor zover ik weet ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.
Waarbij de DDAR loccen de Luchtbehandelingsinstallatie (Geen officiele airco) alleen op de bediende cabine hebben.
-
Volgens mij toch écht een airco, hoor. Als die roosters verkeerd staan en het ding staat op stand 3 blaast ie errug koud! Heb de digitale matgids er nog even op nageslagen en hier spreken ze toch echt van cabine airco.
Als aanvulling: 1700 in combinatie met BDs wél in de machinekamer: ATB kraantjes dicht (of open) zetten.
Grt,
Ger.
-
De 1600/1800 mogen niet in dubbeltractie rijden, omdat ze verschillende frequenties hebben en hebben een hardere compressor. De 1700's kunnen wel in dubbeltractie rijden maar die doen hun krachten verdelen over elkaar dus: 50/50. Maar daar heb je dus niet echt zo veel aan.
1800 kan alleen met DDM-1 rijden.
1700 kan met BDs & DD-AR rijden.
Gr. Steef
-
De 16/1800 kan het wel maar het is niet toegestaan. ;)
-
De 1600/1800 mogen niet in dubbeltractie rijden, omdat ze verschillende frequenties hebben en hebben een hardere compressor. De 1700's kunnen wel in dubbeltractie rijden maar die doen hun krachten verdelen over elkaar dus: 50/50. Maar daar heb je dus niet echt zo veel aan.
Gaan we het even beter zeggen:
Als 2 1600's in tractie met elkaar rijden, dan storen de motorfrequenties het ATB signaal, wat onveilige situaties zou kunnen opleveren.
De 1700 vraagt, wanneer deze in tractie rijdt met een andere 1700 of een mABk, slechts de helft van het vermogen van de bovenleiding. Hierdoor is het mogelijk in tractie te rijden zonder het onderstation plat te trekken. Onpraktisch is dit niet, de Br 189 doet dit in Nederland ook. Door het dubbele aantal assen heb je meer trekkracht, iets dat zeker met nat weer zeer praktisch kan zijn bij zwaardere treinen. Immers, de 1600 is ook sterker qua vermogen dan een trio 6400, maar toch reden deze structureel kolen en ertstreinen.
Laurent
-
Gaan we het even beter zeggen:
Als 2 1600's in tractie met elkaar rijden, dan storen de motorfrequenties het ATB signaal, wat onveilige situaties zou kunnen opleveren.
De 1700 vraagt, wanneer deze in tractie rijdt met een andere 1700 of een mABk, slechts de helft van het vermogen van de bovenleiding. Hierdoor is het mogelijk in tractie te rijden zonder het onderstation plat te trekken. Onpraktisch is dit niet, de Br 189 doet dit in Nederland ook. Door het dubbele aantal assen heb je meer trekkracht, iets dat zeker met nat weer zeer praktisch kan zijn bij zwaardere treinen. Immers, de 1600 is ook sterker qua vermogen dan een trio 6400, maar toch reden deze structureel kolen en ertstreinen.
Laurent
Ik wilde het niet te moeilijk maken, maarja nu is het wel uitgelegd ;D
Gr. Steef
-
Gaan we het nog beter zeggen. Als de 1700 multiple rijdt wordt het gezamenlijk afgenomen vermogen begrensd tot 4000 A. Dat is inderdaad even veel als het maximum van één loc, maar dat wil niet zeggen dat ze dus op halve kracht rijden! Die vermogensgrens (4000 A) wordt pas bereikt bij circa 40 km/u, dat betekent dat ze tot die tijd wel allebei voluit meewerken. Pas daarboven wordt het vermogen per loc dus steeds verder geknepen.
Tenminste, zo heb ik het onthouden. Ik meen dat in Op de Rails uit begin jaren '90 een keer een artikel over de 1700 stond.
-
Klopt bijna, de maximale stroomafname is 3600A voor een losse loc, 1800A per loc bij gekoppeld bedrijf.
-
Ik zal niet de enige zijn maar de compressor van de 1600/1800 is voor mij de eigenschap van deze lok! Wat een power zit er in dat geluid en wat een jaren '80 tienertoer herinneringen roept dat geluid bij mij op. De 1700 is wat dat punt betreft maar een saaie lok (de mensen die in de buurt van opstelterreinen wonen denken hier vast anders over).
Eventjes off-topic, maar toch ook niet helemaal want ik zou zweren dat in deze discoplaat regelmatig een sample van een 1600 compressor te horen is :
http://www.youtube.com/watch?v=y51u-fOqg-A&feature=related
-
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).
Toevallig vandaag wat oude Rail Magazines voor wèhnâg gekocht, in nr.223 (April 2005) staat
De ex-Railionlocomotieven 1823, 1825-1837 worden alsnog gelijk gemaakt aan de locomotieven van de deelserie 1838-1858. De stalen zonneschermen worden verwijderd en de instelling van de frontseinen ondergaat een wijziging. Nieuw is het aanbrengen van een meldlamp "voorste stroomafnemer" en grotere prullenbakken op de achterwand v an de cabine.
Afgezien van de 1624 was het door rene.w gegeven bereik dus vanaf begin 2005 correct (de oorspronkelijke boedelscheiding over NS Reizigers en NS Cargo was per 4/1/1999).