BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: JJHoitema op 05 October 2010, 22:56:53
-
Ik heb net een V-lok 215 binnen, 2e hands, en ben op zoek naar rijtuigen die ik hierachter kan zetten.
Iemand ideeen hiervoor???
-
Hoi JJ,
De serie 215 heeft met alles gereden wat de DB aan rijtuigen had, kijk maar op deze site;
http://am-bahnsteig.foren-city.de/topic,8458.html
Als je echt een leuk type rijtuig wilt hebben zou ik voor Silberlingen gaan. Dan heb je echt wat aparts op je baan !
Stuur maar PB als je meer wilt weten.
Groeten Ruud B.
-
Wat is een "V-lok" ???
-
De 'V' staat voor Verbrennungsmotor ofwel een lok met verbrandingsmotor.
Daar komt ook de benaming V-60, V-160 en V-200 vandaan, de getallen slaan op het vermogen.
Stamt uit de tijd dat er bij de DB nog volop stoom reed.
Ze hadden toen ook E-lok, ofwel elektrolok. Denk dan aan E10, E40, E50 enzovoort.
MvG Peter,
-
Verbrandungsmotor
Eigenlijk is het Verbrennungsmotor. Verbrandungsmotor bestaat niet. ::)
Maar inderdaad. De V215 was gebouwd om snel stoomloks te vervangen. Ze waren voorzien van een stoomverwarmingsketel. Met rijtuigen met elektronische verwarming is hij dus niet in te zetten.
-
@ Sander,
Ik neem aan dat iemand die vraagt welke rijtuigen hij achter een 215 kan hangen niet zo ver gevorderd is dat hij weet welke rijtuigen stoom- of electrisch verwarmd worden.
Dus koop een paar rijtuigen die je leuk vind en knal die achter je loc. JJ heeft een link van me gehad naar een site waar hij kan zien welke rijtuigen er in het echt achter een 215 hebben gereden.
De meeste modelspoorbanen hebben een zomers uiterlijk met bloeiende bomen en planten en dan is verwarming al helemaal niet belangrijk.
Mijn tip blijft dus; koop wat je mooi vind voor achter je loc. De 216 diesels hebben zelfs in Nederland en het grensverkeer gereden als huurlocs met een trein plan E erachter ( 1979 - 1984 )
Groeten Ruud B.
-
Met rijtuigen met elektronische verwarming is hij dus niet in te zetten.
Ook niet helemaal waar... 215 030 tm 215 032 hadden dat weer wel, en kwamen (daarom) geregeld in Nederland, oa met de Austria Express
-
De 'V' staat voor Verbrennungsmotor ofwel een lok met verbrandingsmotor.
Daar komt ook de benaming V-60, V-160 en V-200 vandaan, de getallen slaan op het vermogen.
Aha, ik wist niet dat dit soort loks V-loks genoemd werden, vandaar. Bedankt ;)
-
Hoi ik heb zowel van Fleischmann als Roco 3 Silberlingen in de verkoop: zie http://link.marktplaats.nl/383307656
-
De V215 ....
Foei!
Het is oftewel een 215, of een V 168, maar geen V215 8)
FF een klein overzichtje..
V 160 = 216
V 162 = 217
V 164 = 218
V 168 = 215
V 169 = 219
De V nummers hebben de meeste series echter nooit gehad omdat deze pas vanaf 1968 (met computernummer) afgeleverd werden.
Bart
-
Ook niet helemaal waar... 215 030 tm 215 032 hadden dat weer wel, en kwamen (daarom) geregeld in Nederland, oa met de Austria Express
Of je rijdt hem in dubbeltractie met een 218 ;D
bart
-
Ook niet helemaal waar... 215 030 tm 215 032 hadden dat weer wel, en kwamen (daarom) geregeld in Nederland, oa met de Austria Express
Zoals je op mijn avatar kunt zien ;)
Dit is een V215 met oostenrijkse wagons aan de rand van Nijmegen richting Kleve.
Als je 'm wat groter wilt zien:
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q8JUHRW7
Ik woonde toen en woon nu weer langs de maaslijn en de inmiddels gesloten lijn Nijmegen-Kleve. Deze foto heb begin jaren 80 gemaakt. Helaas weet ik niet meer precies wanneer.