BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: drsdbds op 27 September 2010, 18:03:25

Titel: Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: drsdbds op 27 September 2010, 18:03:25
Ik ben in het bezit van meerdere dubbele kruiswissels van Rocoline 2.1mm. Ik wil deze graag analoog bedienen. Kan iemand mij de bedieningslogica bijbrengen? Bij Fleischman e.a. merken zijn slechts twee standen mogelijk: rechtdoor kruisen of afbuigen, vanuit iedere denkbare rijrichting en daarmee makkelijk in de bediening. Bij Roco worden de wisseltongen per uiteinde dezelfde richting op getrokken/geduwd, hetgeen impliceert dat 1 spoor op rechtdoor staat en het andere spoor op afbuigen. Graag uw ervaringsdeskundigheid.
Vriendelijke groet,
Daan
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Ronaldk op 27 September 2010, 18:13:24
Over welk catalogusnummer van Roco het wissel praten wij? Zeker een Engels wissel? Dat is wel even handig om te weten. Je hebt in ieder geval 2 wisselmotoren nodig.... Wil je het met drukknoppen? enz...

Groeten Ronald.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: smit op 27 September 2010, 18:19:31
het principe blijft gelijk van welk merk dan ook (recht door of afbuigen)

roel
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Ronaldk op 27 September 2010, 18:23:29
Ja Roel, dat wel... maar je kan met een volledige engelsman ook afbuigen naar een van de takken, niet alleen kruis of volledig afbuigend... zie ook hier  Puntstuk wissel polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Reinier Z. op 27 September 2010, 18:52:56
Ik ga er ook maar even vanuit dat er engelse wissels worden bedoeld.

Het principe is niet bij alle merken gelijk. Bij de engelse wissels met één motor kan gekozen worden tussen kruisen of afbuigen, zoals de topicstarter al zei. Je hebt dan dus tegelijkertijd twee rechte OF twee afbuigende rijwegen.

Bij engelse wissels met twee motoren heb je 2 (motoren) x 2 (standen) = 4 verschillende standen. Er bestaat per stand maar één mogelijke rijweg. Je kunt zo'n engels wissel dus niet zomaar vanaf elke richting inrijden.

Bij het beredeneren van de bediening van een tweemotorig engels wissel moet je altijd goed in de gaten houden dat je met de tongen aan het ene einde bepaalt of de trein aan het andere einde linksaf of rechtsaf gaat!
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 19:20:52
Ook In het echt had heeft een kruiswissel of engelse wissel twee bedieningen.
Wisseltongen voor worden apart bediend en achter ook.
Wanneer je een wisselstraat aanlegd en je vergeet een zijde te schakelen word de wissel gewoon aan de vergeten zijde opengereden, of de loc gaat naar het verkeerde spoor.
Het beste is bijde wisselmagneten te koppelen op een schakelkastje.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: drsdbds op 27 September 2010, 20:01:10
Beste lezers,
Ik bedoel de wissels met Roco-nummer 42451 (15 graden) en 42496 (10 graden).
Het koppelen van de 2 electrische aandrijvingen is m.i. onmogelijk; ze moeten afzonderlijk via een wisselschakelaar worden bediend.
Bij een wissel die in het zicht ligt lijkt het mij nog wel doenlijk, maar een exemplaar 'buiten beeld' wordt lastiger.
Dank voor het meedenken!
Vriendelijke groet,
Daan
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2010, 20:06:42
Ik bedoel de wissels met Roco-nummer 42451 (15 graden) en 42496 (10 graden).
In het Duits heten die Doppel Kreuzungsweiche, in het Engels double slip switch en in het Nederlands Engels wissel.
Er horen twee aandrijvingen aan die elk met twee drukknoppen of een wisselschakelaar bediend worden.

Waarom zou "buiten beeld" lastiger worden?
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 20:15:59
Hoezo niet mogelijk de wisselmagneten te koppelen op een schakelaar?
Je hebt toch Roco!
Als de trafo het toelaat kan je zelfs een wisselstraat op een drukknop plaatsen.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2010, 20:22:44
Matheus, je sticht verwarring.
Zo'n Engels wissel met twee aandrijvingen heeft totaal 4 standen. Je hebt dus 4 drukknoppen of 2 schakelaars nodig. Je kan 4 mogelijkheden niet met 1 schakelaar bedienen.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 20:32:08
Nu ja, ik druk mij slecht uit, op een schakelkastje heb je natuurlijk twee drukknopjes.
Rood is meestal de afbuigende stand en zwart of groen de rechtdoorstand.
Met een drukknop bedoel ik natuurlijk het kastje met de twee drukknopen.
Rood, wissel bijde in afbuigende stand,( magneetaandrijving ) andere bijde rechtdoor.
sorry, maar ik vergeet soms dat niet iedereen vergevorderd is.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2010, 20:42:01
sorry, maar ik vergeet soms dat niet iedereen vergevorderd is.
Broeaahahahahahaha ;D
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 20:52:39
Nu ja, eerlijk toegegeven.
Zelf ben ik ook niet uitmuntend, reken mij daarom ook maar bij de middenmoot.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Reinier Z. op 27 September 2010, 21:45:42
Mattheus, volgens mij zeg je nu dat je met één kastje, dus met één rode en één groene drukknop, zo'n engels wissel kunt schakelen. En dat kan dus niet. Als je beide magneetaandrijvingen koppelt, schakelen ze dus altijd tegelijk en zijn er dus maar twee standen mogelijk, terwijl zo'n wissel er vier heeft...
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 21:59:18
Wil je mij dan eens uitleggen wat de twee andere standen zijn buiten afbuigen en rechtdoor.
Een zulks wissel heeft inderdaad vier standen A-B-C-D, maar word enkel afbuigend of recht bereden.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2010, 22:22:59
Matheus, je hebt niet opgelet.
Een Engels wissel met 2 aandrijvingen heeft 4 rijwegen. Rechtdoor 1, rechtdoor 2, krom 1 en krom 2. Maar van die 4 rijwegen kan er altijd maar 1 tegelijk gekozen worden. Dus heb je 4 drukknoppen nodig.
Je bent in de war met een Engels wissel met 1 aandrijving, daar worden inderdaad de beide rechtdoor rijwegen tegelijk ingesteld, of de beide kromme rijwegen tegelijkertijd.

Je bent wel erg enthousiast, maar vaak antwoord je met net te weinig kennis van zaken.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 22:39:33
Hoi Klaas.
Een kruiswissel word voorgesteld met A-B linker zijde en C-D rechterzijde.
Ik ga er vanuit dat ik hier over een links in te bouwen kruiswissel praat.
Dus is van A>D rechtdoor, Van B>C rechtdoor, van A>C afbuigend en van D>B afbuigend, welke beweging kan je nog maken zonder wisseltongen open te rijden?
Dit zijn toch vier wisselbewegingen die te bedienen zijn met 1 schakelkastje, of heb ik nu in de afgelopen 50 jaar niets geleerd van wissels.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: eenop87 op 27 September 2010, 23:00:37
Hallo Matheus,

Ik weet niet wat jij met een schakelkastje bedoelt, maar ik ga er vanuit dat je die voor een gewone wissel gebruikt. Dat betekend dus twee standen en wat jij zelf laat zien heb je voor een engelse wissel met twee motoren 4 standen nodig!
Je zal dan wat Klaas al zegt vier drukknoppen moeten toepassen, of als er motoren met eindafschakeling worden toegepast twee tuimelschakelaars nodig zijn.
In dat laatste geval is het waarschijnlijk handiger om een draaischakelaar met vier standen en twee moederkontakten toe te passen.

Gerrit
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele kruiswissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 23:13:23
Het zal dan wel aan mij liggen, maar ik begrijp nog steeds niet waarom vier drukknopen te gebruiken als het zelfs met dubbele spoelen met twee kan.
Natuurlijk zijn er in het echt vier verschillende schakelingen, met het risiko dat ge een verkeerde omzetting doed zodat er een wisseltong wordt opengereden door een loc.
We praten hier evenwel over een modelbaan, hier ga je toch simpelweg een eenvoudige schakeling toepassen.
Vandaar mijn onbegrip, moeilijk en verwarrend kan natuurlijk ook, doe maar met vier drukknopjes, ik houd mij lekker bij twee.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: prutser op 27 September 2010, 23:24:11
En toch heb je 4 knoppen nodig, of twee tuimelschakelaars met eindafschakeling.
Je zegt het zelf al A>D, B>C, A>C en D>B; vier rijwegen en je kan met 1 knop maar 1 rijweg instellen, tenzij je tongen gaat openrijden.
Je kan niet beide rijwegen tegelijk rechtdoor of tegelijk afbuigend schakelen, probeer maar eens.

Stephan.

Edit; ik zie al dat je tongen gaat openrijden, dit kan dan natuurlijk bij puntstukpolarisatie, sterke aandrijvingen of veertjes in de wissels problemen geven.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Matheus 18 op 27 September 2010, 23:58:39
Over tegelijk gaat het niet, het is of rechtdoor of afbuigend.
Een bocht van 340° maken op zulks wissel kan niet.
Hoe stellen jullie dit digitaal in bij bv. Koploper, deze maakt toch ook maar twee bewegingen, rechtdoor of afbuigend.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 September 2010, 00:28:46
Matheus, nog één poging.
Bij een Engels wissel met twee spoelaandrijvingen is de tongconstructie anders dan bij zo'n wissel met één spoelaandrijving.
Bij twee spoelaandrijvingen kun je maar één rijweg tegelijk instellen. Je kunt niet beide rechtuit richtingen tegelijk hebben. En ook beide afbuigende richtingen kunnen niet tegelijk.

In Koploper wordt onderscheid gemaakt tussen beide typen aandrijving.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Matheus 18 op 28 September 2010, 00:31:05
Oke!, ik geef mij over.
Ieder zijn manier zeg maar.
Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: GW op 28 September 2010, 08:43:33
Heheh, zit net dit gesprek te lezen. Geinig.

Matheus, het is beslist niet zo eenvoudig als "ieder zijn manier". Het is aan de andere kant ook niet bijzonder ingewikkeld als je het eenmaal door hebt, maar met de besproken Roco engelsmannen leidt jouw manier beslist tot kortsluiting.

Gerard
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: nederbelg op 28 September 2010, 09:12:58
Misschien helpt twee plaatjes/fototjes van de bewuste wissels.

Dave
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Christoffel van Hees op 28 September 2010, 09:17:20
Omdat de Roco Engelse wissel los van elkaar bewegende wisseltongen heeft moet je deze bedienen alsof je 2 losse wissels achter elkaar hebt liggen. Dus zeg maar de wisssel links apart bedienen en daarna de wissel rechts.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: rjr op 28 September 2010, 09:34:04
Over tegelijk gaat het niet, het is of rechtdoor of afbuigend.
Een bocht van 340° maken op zulks wissel kan niet.
Hoe stellen jullie dit digitaal in bij bv. Koploper, deze maakt toch ook maar twee bewegingen, rechtdoor of afbuigend.
Mvg.
Matheus.

Matheus,

Blijkbaar heb jij nog nooit z'n roco wissel in handen gehad. Dan had je namelijk geweten dat het niet of rechtdoor of afbuigend is.

Je schakeld per kant 1 rijweg dus
A       C
    X
B       D
dus met aandrijving 1 schakel je dat de trein zowel van spoor A als van spoor B altijd naar spoor D gaat. en als je deze aandrijving omzet gaat de trein dus altijd van spoor A en van spoor B naar spoor C.
Om dit te doen moet je dus 1 aandrijving bedienen.
Met de tweede aandrijving kies je dan of de treinen van zowel spoor A als spoor B naar spoor C moeten, of als je de tweede aandrijving bediend dat ze van spoor A als van spoor B naar spoor D moeten.
Het is eenvoudig niet mogelijk het wissel zo in te stellen dat je, zonder openrijden zowel van spoor A naar spoor D als van spoor B naar C kunt rijden.
stel stand 1, aandrijving 1 staat zo dat je van A,B naar D rijd. aandrijving 2 staat dat je van B naar C of D rijd dan is de enige geldige rijweg dus van B naar D.
als je ze dan beide omzet ga je met aandrijving 1 dus van A,B naar C, en met aandrijving 2 van A naar C of D en dus is de enige geldige rijweg dus van A naar C.
A->D en B->C zijn in deze manier nooit te kiezen. Je moet beide aandrijvingen dus appart schakelen en hebt 4 schakelaars nodig.

Groet,
Roelco
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Matheus 18 op 28 September 2010, 10:13:46
Oke! ik vat hem.
Bedankt iedereen.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: p.heinst op 28 September 2010, 11:55:19
Mogelijk kan een plaatje ook iets verduidelijken


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4x_wissel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4x_wissel_2.jpg)

Gr Piet
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 September 2010, 15:34:08
Als aanvulling op het plaatje van Piet hier nog een plaatje dat ik van de Märklin website heb geleend.
Dat is een Engels wissel met enkele aandijving.

Vergelijk de plaatjes met elkaar en zie wat het wezenlijke verschil is.
Bij het wissel van Piet liggen alle tongen van een groep van 4 allemaal naar dezelfde kant, en beide groepen worden afzonderlijk aangedreven. Dit is de z.g. parallelbeweging.
Bij het Märklin wissel liggen van elke groep 2 tongen naar de ene kant, en twee tongen naar de andere kant. Beide groepen worden gezamenlijk aangedreven en liggen dan ook gelijk. Dit noemen ze de kruis- of schaarbeweging.

(http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/grossansicht/24624.jpg)
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/grossansicht/24624.jpg (http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/img/grossansicht/24624.jpg)
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Matheus 18 op 28 September 2010, 15:48:59
Eerlijk toegegeven dat ik mij vergist heb.
Zie inderdaad wat het verschil is.
Weer wat bijgeleerd zeg maar.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 September 2010, 16:18:50
Weer wat bijgeleerd zeg maar.
Dat is precies de bedoeling van een forum. ;)
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: drsdbds op 28 September 2010, 17:35:19
Geacht Forum,

Het inbrengen van mijn probleem heeft zo te lezen heel wat bewerkstelligt. Mijns inziens bestaat er geen simpele aansturing en voor mijn systeem lijkt aansturing door twee afzonderlijke wisselschakelaars het meest eenvoudig. Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun. In ieder geval hartelijk dank voor jullie inbreng!
Vriendelijke groet,
Daan
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Matheus 18 op 28 September 2010, 17:39:00
Hoi Daan.

Voel je helemaal niet schuldig joh, dit gebeurd nu eenmaal in een draadje.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 September 2010, 19:05:44
Met gebruik van twee wisselschakelaars van het Fleischmann 'gleisbildstellwerk' die tegen elkaar aan geplaatst worden is de stand van de wisseltongen nog de meest figuratieve geheugensteun.
Inderdaad, maar denk je dan wel aan de opmerking van Reinier op de eerst pagina?
Linker schakelaar bedient de rechter tongen, rechter schakelaar bedient de linker tongen.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: J. Moors op 02 October 2010, 02:01:32
Ik heb zelf zo'n engelse wissel van roco in gebruik. Zelf heb ik de bediening opgelost via 2 wisselmotoren en 2 meerpolige wipschakelaars (uit de electronicawinkel) met leds.
De leds met schakelaars heb ik in mijn bedieningspaneel verwerkt in mijn railplan dat erop zichtbaar is.
Het klopt dat de linker schakelaar de rechter motor bediend en omgekeerd. Via de schakelstand gaat ook een led branden die de rijweg weergeeft. Zo zie ik meteen hoe de lok over de wissel gaat rijden zonder dat ik de lok zelf hoef te zien.
Iedere schakelaar geeft stroom door voor de wisselmotor en de led. Beide zijn appart aangesloten aan de schakelaar (meerpolig 2x om). Daar zitten 6 pennen aan. De middelste 2 komt de stroom binnen en aan iedere buitenste 2 pennen zitten de aansluiting voor motor en led.

Werkt prima en kan dus goed op plekken op de baan gebruikt worden die uit het "zicht" liggen maar wel op het bedieningspaneel bediend kunnen worden.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: maartens op 11 November 2010, 15:45:23
Gisteren twee engelse wissels die ik nog had liggen in mijn baan ingebouwd.
Het zijn Roco wissels met twee spoelen, zoals in dit topic uitgebreid besproken. Ik heb dit topic even opgezocht over de aansluiting. Dat is me wel helder.
Al spelende met de wissels vroeg ik me wel af wat nu het voordeel is om een wissel te construeren met twee aandrijvingen.
Vooral ook omdat je voor een rijweg altijd minimaal een wisseltong moet verplaatsen. Simpelweg één stand voor kruisen en een stand voor afbuigen zou toch voldoende moeten zijn? Scheelt een aandrijving en m.i. minder schakelbewegingen. Vroeger....... in mijn N tijd hadden engelse wissel nog simpelweg twee standen. Nu heb ik vier mogelijkheden, maar wat schiet ik daar mee op?

Heeft het iets met de polariserende hartstukken te maken?
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: henk op 11 November 2010, 16:02:50
Omdat de wissels daarmee beter overeenkomen met de werkelijkheid. Zo'n Fleischmann Engels wissel is inderdaad zeer praktisch, maar Roco, Peco of Tillig willen graag wissels maken die overeenkomen met het grote voorbeeld.
Titel: Re:Aansturing Roco dubbele engelse wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 November 2010, 23:38:43
Een andere reden komt ook uit het grootbedrijf. Bij een Engels wissel met een enkele aandrijving kun je kiezen tussen kruisen of afbuigen. De tongen aan een kant bewegen dan tegen elkaar in. De tongen in het midden hebben daardoor meer ruimte nodig, op een plek waar de ruimte al erg krap is.
Bij het systeem met twee aandrijvingen beweegt een tongenset altijd dezelfde kant op, dat kost in het midden minder ruimte.