BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: d.kamps op 13 January 2007, 20:22:14

Titel: gepolariseerde wissel
Bericht door: d.kamps op 13 January 2007, 20:22:14
hallo

mischien een domme vraag maar wat is het verschil tussen een gepolariseerde en en gewone wiseel?(minitrix) :-[

mvg dennis
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 January 2007, 20:32:59
Het gaat hierbij om het puntstuk. Daar kruisen de linker en rechter spoorstaaf elkaar.
Dat zou kortsluiting veroorzaken, en om dat te voorkomen wordt het puntstuk vaak van plastic gemaakt.
Maar dan heb je dus een stukje waar de wielen geen stroom kunnen afnemen. Om die situatie te verbeteren wordt het puntstuk toch van metaal gemaakt. Maar dan moet het puntstuk geïsoleerd worden en afhankelijk van de gekozen rijweg omgeschakeld worden. En dat heet polariseren, het puntstuk moet dezelfde polariteit krijgen als de aanliggende tong.
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: d.kamps op 13 January 2007, 20:41:34
is dit dan een groot nadeel om niet gepolariseerde wissels te leggen?
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: CorvK op 13 January 2007, 22:17:05
is dit dan een groot nadeel om niet gepolariseerde wissels te leggen?

Een groot nadeel is misschien veel gezegd, maar vooral bij spoor N (Minitrix) is een plastic puntstuk een stukje stroomloos spoor, zoals Klaas al schreef en dus een mogelijkheid dat je loc erop blijft steken.
In de vrije baan met een flike sleep wagens erachter zal dit niet zo'n probleem zijn, de wagens drukken de loc er wel doorheen maar bij het rangeren, kan de loc wel eens blijven staan (vooral als de rails minder goed gelegd of vuil zijn).
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: RobE op 13 January 2007, 22:19:04
Hallo Dennis,

Kan soms een nadeel zijn, vooral als je deze wissels gebruik bij een schaduw station. Bij het open rijden van de wissels ontstaat even kortsluitng.
Het voordeel is dat treinen met weinig stroom afnemens (b.v. Sik) niet stil komen te staan bij lage snelheid, echter bij de meeste wissels gaat ook dit vaak goed.

Groet,
Rob
 
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 January 2007, 23:44:56
Bij het open rijden van de wissels ontstaat even kortsluitng.

Wissels openrijden, dat moet je niet willen.
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: d.kamps op 13 January 2007, 23:53:15
wat word er bedoeld met wissels operijden?
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: RobE op 13 January 2007, 23:55:36
Hallo Klaas,

Ik krijg een schaduw station met ongeveer 8 opstelsporen. Als ik de wissels niet open wil rijden moet ik ze allemaal van een aandrijving voorzien.
Op mijn testbaan laten de Piko wissels zich goed openrijden.

Graag wil ik vernemen wat daar op tegen is. Nu kan ik het nog aanpassen.

Groet,
Rob
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 January 2007, 00:18:26
@d.kamps: een wissel openrijden is het wissel uitrijden (dat is in de richting van het puntstuk naar de tongen) terwijl de tongen in de verkeerde stand liggen.

@Rob: openrijden van wissels is in het grootbedrijf in het algemeen verboden.
In model kan het alleen maar als het puntstuk geisoleerd is. Bij een gepolariseerd puntstuk gaat het gegarandeerd fout.

Iedereen moet daarin zijn eigen keuze maken, maar ik rijd wissels nooit open.
Kan ook niet, want ik polariseer altijd de puntstukken vanwege de bedrijfszekerheid. Bovendien heb ik motoraandrijvingen die de tongen zo stevig aandrukken dat openrijden gewoon niet mogelijk is.
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: d.kamps op 14 January 2007, 11:03:48
maar zijn ze die elf euro extra waard?
of zijn die niet gepolariseerde aan te passen?

gr dennis
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: RobE op 14 January 2007, 11:04:42
Hallo Klaas,

Ik ben het helemaal met je eens dat je zeker gepolariseerde wissels niet moet openrijden.
In de Piko wissel zit een klein toggle veertje die bij de geringste druk omspringt.

Bedankt voor je toelichting.

Groet,
Rob
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: RobE op 14 January 2007, 11:13:28
maar zijn ze die elf euro extra waard?
of zijn die niet gepolariseerde aan te passen?

gr dennis

Hallo Dennis,

Ik rij nu al ruim een jaar met de nieuwe Piko A rails en wissels en deze bevallen mij uitstekend. Ook de prijs die je hiervoor betaald is zeer aantrekkelijk.
Deze Piko wissels zijn niet te polariseren en is ook nergens voor nodig.
Over het algemeen zijn de gepolariseerde wissels duurder.

Ik heb ook ervaring met de Fleischmann Profi wissels die in bepaalde uitvoeringen gepolariseerd zijn. (hogesnelheidswissels) Ik heb daar veel problemen mee ondervonden dus hebben niet mijn voorkeur.
Maar dat is mijn persoonlijke mening zonder afbreuk te doen aan dit merk.

Groet,
Rob

Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Wurlitzer op 14 January 2007, 11:49:20
Bij mijn schaduwstation rijden de treinen altijd aan één kant in, deze kant heeft wisselmotoren, en aan de andere kant altijd  uit. Ik gebruik hier Roco standaard wissels zonder aandrijving. De wisseltongen ondervinden geen enkele weerstand zodat de w** makkelijk open gereden worden. Zoals Corvk al schreef zorgt het gewicht van de hele trein en de snelheid ervoor dat er geen haperingen optreden zonder hartstuk-polarisatie.  Jaap
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Jeroen1975 op 14 January 2007, 12:18:14
Hallo Dennis,

Ik rij nu al ruim een jaar met de nieuwe Piko A rails en wissels en deze bevallen mij uitstekend. Ook de prijs die je hiervoor betaald is zeer aantrekkelijk.
Groet,
Rob

Ik denk niet als iemand Minitrix rails heeft iets aan een tip heeft om Piko A rails te gaan kopen. Piko A rails is ongeveer 7.5 mm te breed :)
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: d.kamps op 14 January 2007, 12:54:17
slim ;)
maar ik was aant denken om om m'n baan gewone wissels te leggen.
en om het rangeerterrein gepolariseerde wissels.
is dit verstandig?
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Wurlitzer op 14 January 2007, 13:50:29
Heel verstandig. Ik zou zelfs aanraden om het hele station te voorzien van gep** wissels. Ik heb mijn HO station omgebouwd naar gep** en het is een genot om langzaam zonder haperingen over de wissels te rijden.
Of topic Rocoline Engelse wissels kunnen alleen gep** bereden worden. Jaap

Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Biem op 14 January 2007, 13:57:32
Ik neem aan dat de fleischmann wissels met bedding allemaal gepolariseerd zijn ?

Geert
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 January 2007, 15:25:12
Geert,

Fleischmann wissels zijn niet gepolariseerd, en kunnen ook niet gepolariseerd worden omdat het puntstuk van plastic is.
Fl* wissels kunnen wel z.g. "denkend" gemaakt worden. Daarmee schakel je het niet gekozen spoor spanningsloos. Maar dat is heel wat anders dan het polariseren van het puntstuk.

Een ander verhaal zijn de Electrofrog wissels van Peco. Die zijn anders geconstrueerd en kunnen het allebei. Dus tegelijk "denken" en het puntstuk polariseren.
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Biem op 14 January 2007, 15:43:53
Klaas , dank je wel, ik vraag dit even , omdat ik mijn schaduwstation zo storingsvrij mogelijk wil maken, moet dan toch maar eens aan Peco wissels denken
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: RobE op 14 January 2007, 16:29:00
Hallo Geert en Klaas,

Fleischmann heeft wel degelijk gepolariseerde wissels van het type Profi Rails.
Het zijn de zogenaamde hogesnelheidwissels.
Het betreft hier de 6178 en 6179.
Ook deze kunnen "denkend" gemaakt worden.

Groet,
Rob
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Kassenbarg op 21 May 2007, 12:24:46
Even voor mijn goede begrip: bij een gepolariseerd puntstuk komt de trein die een wissel open wil rijden, als hij het puntstuk bereikt, aan weerszijden dezelfde polariteit tegen, waardoor hij volgens mij toch stopt?

Ik heb het eens zitten tekenen, maar als het puntstuk gepolariseerd is, dan heeft het puntstuk de tegenovergestelde polariteit van de tegenoverliggende rail van het doorgaande spoor, en daarmee dezelfde polariteit als de tegenoverliggende rail van het onderbroken spoor.

Zo goed en zo kwaad het ging heb ik het hieronder getekend:
+ -  -  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|  /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -

Heb ik het nou mis?
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: towncar59 op 21 May 2007, 15:12:09
Ja, het linkerspoor is voor gelijkstroom en het rechterspoor voor wisselstroom, dit heet een combi-wissel  ;D ;D ;D
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Tjalling op 21 May 2007, 15:35:45
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling

Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: henk op 21 May 2007, 15:58:44
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.



+ -  +  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|- /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Kassenbarg op 21 May 2007, 16:28:17
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: towncar59 op 21 May 2007, 16:38:57
Maar ik kan me ook herinneren toen ik nog Europees spul ( dus ook rails ) kocht, dat ik wissels had met een metalen puntstuk en heel korte isolatiestukjes tussen het puntstuk en de spoorstaven....waarschijnlijk is dat het systeem waar Henk het over heeft..
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Jeroen1975 op 21 May 2007, 17:51:04
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.

PECO heeft dit soort wissels ook. Er staat dan Insulfrog op ipv Electrofrog. En dan werken ze net als de andere bekende merken.

Succes
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: Wim Donker op 21 May 2007, 19:15:26
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling



En je kunt ook zien dat openrijden van het wissel tot kortsluiting leidt.


Groet, Wim
Titel: Re: gepolariseerde wissel
Bericht door: henk op 21 May 2007, 19:41:48
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

Nee, ik heb het over gepolariseerde wissels waarbij het metalen puntstuk (hartstuk als goed Germanisme) elektrisch is gescheiden van de wisseltongen en van de stukjes rails voorbij het puntstuk. Dat puntstuk wordt gepolariseerd met een omschakelaar.
Bij Peco electrofrog vormen wisseltongen, puntstuk en stukjes rails elektrisch één geheel en wordt dat geheel gepolariseerd.