BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Besselspoor op 16 September 2010, 10:49:08
-
Ik ben (voor op de achtergrond, dus het hoeft niet zo héél kritisch) een Fl* Anna en een Airfix kitje door elkaar aan het kneden om een (enigszins gelijkende) NS 8200 met zadeltank te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8206.jpg)
(bron: Het Utrechts Archief, nr 162310)
Ik heb echter een vraag aan de Tp II kenners: Was de zadeltank over de ketel nou groen of zwart?
Dank voor uw suggesties...
Groet, Bessel
-
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-l8200.htm
-
Dank u! Geen vragen meer ;D Nooit geweten dan MK het lokje gemaakt had, anders had ik daar wel ff gekeken....
-
Bessel,
Deze bedoel je:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA210134.jpg)
Ik denk niet dat Maykel er nog een kit van heeft. Misschien via Markplaats.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6028.msg99273.html#msg99273) nog een paar plaatjes.
mvg,
Ivo
-
ik vind dat het lang duurt voor er hier bouwfoto's verschijnen. >:(
-
Ik heb ergens iets gelezen over een verhuizing en van dat soort traumatische dingen.... ;)
-
Bessel ,
Hou je ons wel op de hoogte tijdens de bouw?
Ik smul van dit soort projectjes
Gr Jan
-
Bessel,
Hoe is het met dit project afgelopen.... ??? Ik ben erg nieuwsgierig aangezien ik een zelfde project voor ogen heb.
Jeffrey
-
Voor de zomerdagen even een oud projectje uit de kast gehaald, als tussendoortje.
Kwam toevallig een oud Mehano stomertje tegen voor heel weinig (jawel; met rookgenerator, die gaat in de voorraad) wat een veel geschiktere basis is dan een Anna, dus ga ik als nevenproject m'n 8200je even afbouwen.
Alvast begonnen met de tender en bufferbalken te elimineren en de cilinders onder een kleine hoek vast te zetten. Nu eerst even een passend motortje opscharrelen, de Mehano lawaaigenerator is natuurlijk niet van deze tijd.
Meer plaetjens volgen spoedig..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_locje_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_locje_1.jpg)
-
(y)
-
Beste... Ik heb een 8200 van MK. Maar ik zou nog wat extra foto's willen van het stoomdom en hoe daar de stoomleiding is aangebracht. Deze heb ik op mijn eigen model nog niet gemonteerd.
Andre
-
Ik zou eens op de site van het Utrechts Archief kijken, daar staan tamelijk duidelijke foto;s van de loc
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162309
Of deze, in het volle licht:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162314
Groet, Bessel
-
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469)
en de voorzijde van boven;
http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/q/id/sfa%3Acol1%3Adat420026 (http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/weergave/detail/q/id/sfa%3Acol1%3Adat420026)
zie je tegelijk het dakluikje en die rare puist onder het ene raampje
-
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.
Andre
-
Aan het stoomdom zit een soort stoomkraantje. Klopt dat? Mijn Philotrain 1700 heeft dat ook. Ik weet eigenlijk niet waar die kraan voor dient.
Zo goed als zeker een zgn. bollubricator. Kan er zo gauw in de diverse literatuur geen plaatje van vinden, maar was bedoelt om de regulateur (die toendertijd nog uit schuifregulateuren bestonden) enigszins te smeren.
Inlooptrechter -> kraan (dicht bij normaal gebruik / open bij vullen) -> oliereservoir -> kraan (open bij normaal gebruik / dicht bij vullen) -> pijp naar te smeren oppervlak
Een lubricator, in deze vorm werkt doordat de stoom in het pijpje en dus in het oliereservoir condenseert. Het resulterende water komt onder de olie te zitten en verdrijft daarmee de olie. Door de langzame condensatie komt er steeds een klein beetje olie vrij.
Ook dit is weer een geval waarbij een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, maar helaas kan ik zo gauw het plaatje niet vinden.
Toen laat '10 / vroeg '20 de regulateurs (bij nieuwbouw) werden vervangen door klep / ontlaste regulateurs verviel ook de noodzaak voor de bollubricateur op de stoomdom. Waarbij ik de echte effectieve werking er van betwijfel.
Als ik nog een plaatje tegen kom .......
Toch maar even door gezocht en gevonden in "Scholl - De gids voor machinisten (uit 1892)"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bollubricateur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bollubricateur.jpg)
Zoals afb. 421, maar dan met een rechte i.pv. haakse aansluiting
Voor de werking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werking_lubricateur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/werking_lubricateur.jpg)
Naar het mij bijstaat heeft de SHM 30 (ex gasfabriek Rtd) ooit een dergelijk lubricateur op de dom gehad, maar dat is lang geleden
-
Dit soort lubricators zie je ook wel bovenop sommige luchtpompen op stoomlocs.
-
En op cilinders. Maar dan wel bij (kleine) loc's die weinig kilometers per dag maken, Ik zou eens moeten kijken welke SHM loc's oorspronkelijk lubricateurs hebben gehad. Maar alles wat nu rijvaardig is heeft inmiddels perssmering gekregen. Domweg omdat dit voor de 21/42 kilometer die wij per keer rijden niet te doen is met lubricateurs (zo die er waren)
-
Licht aan het type lubricator. Vrijwel alle locs hier, inclusief forse 2'D'2 locs hebben een British Detroit lubricator in de cabine hangen, met 2 "feeds" per cylinder. Die hoef je ook maar 1x per dag op te vullen. Maar die zijn ook een beetje groter dan zo'n kleine bollubricateur.
-
Voor 'stoomleken' zoals ik is dit soort info in elk geval een zeer waardevolle bijdrage (y)
Het is beslist nuttig om te weten wat 'al die dingetjes' zijn die her en der op de stoomloc's zijn aangebracht, het helpt bij het bouwen om te weten wat je aan het doen bent...
-
Paul,
Het soort smeerpot dat jij bedoeld heeft b.v. onze loc 3 Bison bij de SGB. Ik betwijfel echter of de uitstulping op de dom bij de 8200 serie wel zo een smeerpot is.
Het zit in mijn ogen te laag op de dom hiervoor, de olie moet tussen de platen van de regulateur lopen voor een goede smering, vanuit die positie lijkt me dat de olie niet heel de platen kan bereiken. Daarbij hadden dit soort potten wel een afsluiter maar vaak niet met bediening vanuit het machinistenhuis, dat heeft deze wel (via de handrail). Ook zie ik geen reservoir en die zijn bij dit soort potten juist kenmerkend.
Als laaste de leiding die naar mijn idee naar de schoorsteen loopt. Dit doet me vermoeden dat het een afsluiter van de aanjager is. Kijk bijvoorbeeld naar de Kikker bij de MBS, deze heeft bovenop de ketel, tussen dom en schoorsteen ook een afsluiter voor de aanjager, deze moet met een handwiel op de afsluiter dicht gezet worden (dit is overigens niet voor de bediening tijdens de dienst, dat zit gewoon in het machinistenhuis). Dit systeem is bij meerdere typen machines toegepast. Zo een afsluiter lijkt het mij, waarbij dan gekozen is voor plaatsing op de dom zodat je niet een aansluiting hoeft te maken direct op de ketel (verzwakking van de ketel).
-
Dan neem ik aan dat de lubricator tijdens het einde van het dienstleven van de ns8200 al vervallen waren? Anders moet ik het kraantje er nog even op freubelen.
Andre
-
Ik WEET dat ik ergens ooit een plaatje heb gezien van een regulateurlubricateur, echter ik kan domweg niet verzinnen waar. De standaard NS/stoom boeken heb ik nagelopen en ook in Oegema/van Dordt heb ik het niet kunnen vinden.
Ik schat dat de platluizen wel een dergeljike smering hebben gehad. Verder heb je ook nog een tijd standaard een veiligheid op de stoomdom gehad, maar of dat bij de platluizen zo was weet ik niet zo 1-2-3. Dat zou dus ook nog kunnen. Bij de dom van "Bello / NS 7742" kan je dat geblindeerde opening van de veiligheid nog op de (koperen (heet wel zo, maar is natuurlijk messing)) dom zien zitten
-
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469)
SORRY :-[
Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.
De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom
-
Bovenop de dom is de smeerpot te zien voor de smering van de regulateur. Werking inderdaad zoals de door jou getoonde documentatie:
(http://i297.photobucket.com/albums/mm230/PTL_69/SGB/SNHV2011/P1030961.jpg)
foto: Pieter Lengkeek
Bestaan doet het dus zeker ;D
-
SORRY :-[
Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.
De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom
Da's de leuke kant van een forum: 1 man stelt een vraag, 2 duiken er in en 3 hebben er wat bijgeleerd op het eind van de dag ;D
-
Blz 62 van het 6500/8100 boek laat een tekening van de 8100 zien met daarop de constructie van de regulateurlubricateur. Kom ik er toch nog net mee weg ........
Alleen of je dat bij 1:87 nog ziet .........
Alle afbeeldingen uit NS 6500/8100 boek!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/regulateurlubricateur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/regulateurlubricateur.jpg)
Fabriekstekening SS 651 - 660 machinefabriek Breda
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_668.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_668.jpg)
Fabrieksfoto SS 668 CWp Zwolle 1903
Hier zie dus net het hendeltje van de bovenste kraan boven de dom uitsteken. Als je goed kijkt kan je dat op veel foto's van loc's met schuifregulateurs zien. Bij "Bello" / NS 7742 is de bovenkant van de dom dus afgedicht toen dit type smering niet meer gebruikt werd. Ik weet niet 100 zeker of dit een NS of SHM wijziging is???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_626.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_626.jpg)
Hier dus de complete lubricateur in het zicht
SS 626 ("Turken")- 1919
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_632.jpg)
SS 632
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8703_1932.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_8703_1932.jpg)
NS 8703 - 1932
Ook de 8700 hebben dus nog een dergelijke lubricateur gehad.
Even gauw bladeren doet het vermoeden rijzen dat de 3700 dit nooit hebben gehad, ondanks het feit dat ze wel een schuifregulateur hebben