BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: M@rco op 10 September 2010, 10:14:11

Titel: Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: M@rco op 10 September 2010, 10:14:11
Waar werd de gehele gele uitvoering van NS 1300 (1312) voor ingezet?
Welke reizigersrijtuigen en/of goederenwagons?
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 10 September 2010, 10:15:38
Alles volgens mij. Ik heb in elk geval foto's van deze locs in gele jas voor zowel goederen- als personentreinen.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Noppie. op 10 September 2010, 10:48:21
Kijk maar eens op 19toen. Daar staan volgens mij wel peppie plaatjes het lor in actie.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Bob R. op 10 September 2010, 11:12:15
Of kijk hier (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/yellow_1301-09/pix.html) & hier (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/yellow_1310-16/pix.html) eens.

Zo'n beetje alle goederentreinen en passagierstreinen.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Thom op 10 September 2010, 11:39:34
Aankomend weekeind, voor de Heiwee Expresse...  ;D
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Richard Snijder op 10 September 2010, 14:44:21
Ik zie op een van die foto´s de 1302 met een speciale koppeling voor Koploper 4005,kan iemand zeggen waar dit voor was?
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: JAB van Ree op 10 September 2010, 14:58:07
Richard : daarmee kun je een treinstel beremd slepen (en dus onder meer met hogere snelheid) Hangt aan de trekhaak van de lok en koppelt met een gewone Scharfenberg, zowel mechanisch als pneumatisch.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: henk op 10 September 2010, 15:08:12
Tim Goorman heeft een mooie plaat van het betreffende transport.

(http://www.timgoorman.nl/8031.jpg)

Overbrenging van de 4005 eerst naar Bokkeduinen en daarna door naar Stator om daar dienst te doen als oefenobject.
De plannen W zijn voor het remmen.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Richard Snijder op 10 September 2010, 16:09:25
Had het Treinstel dan een defect dat het gesleept moest worden?
En waarom werdt het dan niet door een andere koploper gesleept,dan hoef je niet een extra koppeling op de 1300 te bouwen?
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Chris2412 op 10 September 2010, 16:15:50
een zeer mooie combinatie was begin jaren 90 de zouttreinen van Botlek - Kijfhoek - Hengelo. :o
Deze werd steevast gereden door een 1300.
Heb niet zo snel een foto voorhanden.

Dat is nou eens een leuk idee om met deze wagens uit te brengen in model.
iets voor Hobbytrade of Rivarossi. (y)

groetjes Chris (y)
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: henk op 10 September 2010, 16:27:02
Je vraagt wel veel Richard.  :)
De 4005 was al geruime tijd uit dienst dus de onderhoudstermijn zal wel zijn verstreken. De tussenbak was in ieder geval voor het spoorwegmuseum bedoeld en het museum heeft het spul met eigen materieel opgehaald.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Richard Snijder op 10 September 2010, 16:59:08
Effe verder gegoogled op 4005 Oefenobject en wel veel teweten gekomen over de Koploperserie maar niet waarom er nu geinvesteerd moest worden in een aanpassing aan de lok terwijl het in het land wemeld van de andere Koplopers waar dit stel aangekoppeld kon worden om het even ``langs´´ te brengen.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Rick op 10 September 2010, 17:04:37
Gelukkig maar dat er dan ook niet geinvesteerd is om de 1302 aan te passen maar dat je zo'n sleepkoppeling gewoon op de loc kan aanbrengen, zoals hier op Railfaneurope (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/yellow_1301-09/250104-04.jpg) te zien is. De loc zal wel gebruikt zijn omdat NS de ICM beter voor iets anders kan gebruiken.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: henk op 10 September 2010, 17:22:59
Oh, kwamen daar je vragen vandaan. Op die foto is inderdaad goed te zien dat het een vrij eenvoudig opzetstuk is Richard. Wordt aan de koppelhaak bevestigd voor de mechanische verbinding en aan de luchtslangen voor de pneumatische verbinding.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: robin binsbergen op 10 September 2010, 21:48:38
om op alle vragen een antwoord te geven:

-de beide kopbakken waren bestemd voor Stator.

-de middenbak was te veel, dus geschonken aan NSM.

-NSM was bereid transport te verzorgen van Onnen naar Amersfoort.

-Het stel was onberemd aangezien er diverse onderdelen afgenomen waren tbv andere stellen.

Tevens kan ik je vertellen dat het stel erg koud was. Met z'n 6en in een 1eklas-coupe met de deur dicht was het redelijk uit te houden  ;D

mvg,
Robin
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Thom op 10 September 2010, 22:02:39
Richard : daarmee kun je een treinstel beremd slepen (en dus onder meer met hogere snelheid) Hangt aan de trekhaak van de lok en koppelt met een gewone Scharfenberg, zowel mechanisch als pneumatisch.
En hier was de lol juist dat die 4005 hardstikke onberemde was  ;)

Het stel fungeerde alleen als doorgaande leiding, en achterop hingen 3 beremde plan W's om het spul te remmen.
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Jan-Peter op 10 September 2010, 22:22:20
Heren,

Ik weet dat o.a 1310 zijn laatste genade brood verdient heeft met het verzorgen van de traktie en energie voor de introductie\instructie van spoorwegpersoneel bij de invoering van het ICK matrieel (eind 2001). De 1310 heeft twee a drie weken op Den Haag centraal gestaan voor de instructie van conducteurs e.d  De samenstelling bestond uit de 1310 en één ICK bak (degene met 8 persoons afdelingen 2e klas).

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Thom op 11 September 2010, 00:46:14
Dat was net meer dan voor stroomvoorziening, van rijden was geen sprake.
Sterker nog, dat was meestal juist niet mogelijk meer gemaakt...  ;)
Titel: Re:Inzet NS 1300 in gele uitvoering
Bericht door: Henk Boshuyzen op 12 September 2010, 07:55:10
En hier was de lol juist dat die 4005 hardstikke onberemde was  ;)

Het stel fungeerde alleen als doorgaande leiding, en achterop hingen 3 beremde plan W's om het spul te remmen.

Het stel was inderdaad onberemd en diende alleen als doorgaande leidingen.
Het was dan ook knap dat we net voor meppel van een tegentrein via de Telerail te horen kregen dat er rook onder de trein uitkwam.
Accuut geregeld dat we in Meppel aan de kant konden voor onderzoek.
Wat bleek, de 4005 had op 1 draaistel een vaste rem!
Knap he? Met onberemd materieel een vaste rem krijgen.
Na wat wrikken was alles weer los en zijn we rustig naar Zwolle doorgereden waar we onder de kap een tweede controle uitvoerden waarbij alles oke bleek
Bij vertrek uit Meppel kregen we van de treindienstleider te horen dat er veel mensen langs de baan stonden die schijnbaar ergens op wachten.
We hebben hem verteld dat ze waarschijnlijk op ons wachtten omdat wij een bijzonder transport reden.
Bij vertrek uit Zwolle nog even langzaam de IJsselbrug af voor de fotografen en naar Bokkeduinen.
Vanaf bokkeduinen via de kippenlijn met 1302 en 3 plan W weer naar Arnhem.

Henk