BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: renedeboon op 08 September 2010, 15:33:35
-
Sinds begin deze week heb ik de 1300 van Rivarossi digitaal gemaakt. Alleen heb ik het probleem dat de loc bij de bochten uit de rails wil wippen. Na de loc goed bestudeerd te hebben vind ik dat er vrij veel speling tussen de wielen zit. Ik begrijp dat dit nodig is om de loc door de krappe modelbaanbogen te laten lopen met zijn lange drie-assige draaistellen. Weet iemand of het mogelijk is om deze speling te verminderen, zodat ik harder kan rijden dan kruipsnelheid. Met mijn andere 15 digitale treinen heb ik totaal geen problemen op mijn modelbaan.
Alvast bedankt
-
je geeft helaas wat weinig info... welk merk rails, welk type wissel?
-
Als dit pas is begonnen nadat je hem digitaal hebt gemaakt, zit er dan van binnen iets niet goed zodat de draaistellen niet meer goed vrij kunnen draaien?
Hier zou ik als eerste gaan kijken.
Gr. Ed
-
Hallo René,
Ik zou de afstand tussen de wielen op de wielas eens opmeten. Ik heb een keer een Roco 1600 gehad, die er ook last van had. Bij één van de assen bleken de wielen te dicht opelkaar te staan, waardoor deze as over de geleiders ging lopen, in plaats van ertussen. Ik zou even moeten nakijken wat de juiste afstand is, maar uit het hoofd dacht ik 14,5 mm.
-
Rene,
Is het probleem begonnen na de digitalisering, of bestond het er voor ook al?
Gerard
-
Klinkt bekend, kijk hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27051.msg421127.html#msg421127 maar eens.
Jelle.
-
Bedankt heren,
Ik heb enige tips omtrent het uit de rails wippen van de loc.
-
Heren,
Ik heb van alles nagekeken en geprobeerd, maar het euvel blijft bestaan.
De draaistellen zijn vrij,
Tussen de wielen is de afstand 14,5 mm.
De wielen omdraaien bij de draaistellen werkt ook niet, wipt er dan zelfs nog eerder uit.
Zelfs bij het rijden zonder kap is het pet!!
De rails waarop de loc rijdt is Roco Line.
De loc wipt er juist niet bij de wissels uit, maar in een bepaalde bocht.
Deze bocht heb ik geinspecteerd en er iets niets bijzonders te zien en/of te voelen.
Voor mij is het een raadsel.
Bij linksom rijden gaat het op halve kracht goed, rechtsom is het stapvoets en dan gaat het nog vaak fout.
Ik kan hem altijd nog als statisch model kwijt op de baan.
Groeten
Rene
-
Dag Rene,
Ben je in de gelegenheid om close-up videobeelden of foto's te maken van het uit de rails lopen?
Gerard
-
Hoi Rene,
...Tussen de wielen is de afstand 14,5 mm...
Die 14.5 is misschien wat aan de ruime kant. Volgens o.a. NEM 313 (http://onlinebestanden.zoeffie.nl/nemnormen/NEMreeks300.pdf) zou dat 14.3 moeten zijn...
Verder, hebben de assen van het draaistel wel ( voldoende )zijdelingse speling ? Ze horen ca. 0.8 .. 1.1 mm te kunnen bewegen in het draaistelframe.
Grtzz,
Karst
-
meet de breedte eens van de wielassen,
ik had er bij mijn IRM een bij die 1mm tekort was en dus zwabbberde en het probleem veroorzaakte
-
Karst,
De speling tussen wiel en draaistel bedraagt ongeveer een mm of 2.
Ik zal de breedte eens terugbrengen naar 14,3 mm, kijken hoe hij dan reageert.
Pkinc,
Bedoel jij de breedte tussen de wielen??
Groet
Rene
-
nee, niet de breedte tussen de wielen.
van de as, dus even een wielstel eruit wippen en opmeten
duidelijk?
gr
Peter
-
Breedte tussen de wielen teruggebracht naar 14,3 mm.
Wipt er nu minder snel uit.
-
Is het een oud type Rivarossi (ouder dan 10 jaar) of is het een nieuw type?
Het oude type passeert alleen bogen groter dan R3
-
zal ook eens kijken of ik het probleem kan verhelpen. de mijne ontspoor namelijke ook. ??? fleishmann R1 probleem R2 geen probleem. heb ook de blauwe deze rijd gewoon door een R1 bocht zonder problemen.
het is zoon mooi gezicht een 1300 helemaal geel met groot ns logo met een stel ns grijze kalk wagons en kalksteen wagons met blauw ns logo achter zich. reed deze trein eigelijke met geel front licht of wit. anders gaan we dat even aanpassen.
-
Is het een nieuwe uitvoering of de oude????? Als het een nieuwe is zou ik terug gaan.
-
je mot ook helemaal niet met zo'n ding door R1 wíllen. Kijk verder eens of de stukken rails 100% goed aansluiten, als er een klein knikje in zit gaat het vaak al fout als die loc al aardig aan zn minimumstraal zit. Op mn testbaantje thuis (los op de grond gelegd rondje Piko, radius 450mm ofzo) zit ik gerust een hele tijd te veteren voor de bochten helemaal knikvrij liggen en mn liliput-P8 in de rails blijft om es een lastige loc te noemen.
-
kon helaas in mij baanplan niet ander dan R1 gebruiken. ruimte gebrek.
R1 bochten zitten in de bergen. klein stukje R1 bocht in zicht. heb er niet zo veel problemen mee.
groetjes ronald
-
een 1300 in de bergen?
-
@Floris Dilz
Hollanders vind je overal ;D
Groetjes Ben.
-
floris
klopt helemaal
ik ben een berg landschap aan het maken waar ns marterieel rijd.
berg landschap trekt mij net iets meer.
ga ook ns bovenleiding plaatsen. ns seinen. dus
tijdperk hou ik mij ook niet zo aan. heb turquoise serie tot en met de ice 3
iedereen beleeft zo zijn hobby op zijn eigen manier.
groetjes ronald
-
Zoals al eerder vermeld en voor zover ik me herinner: bij de "oude" 1300 van Rivarossi stond vermeld dat er een minimale boogstraal van ......mm vereist was. Zeker niet een R1 met 360 mm, maar waarschijnlijk groter dan 410 of 420 mm.
Waarom wordt hier ook niet teruggemeld of het een "oude" of nieuwe is? Geef toch eens wat meer informatie !
(PS mijn vrachtauto van 2,50m breed past ook niet door een poort van 2,25 meter)
Maarten
-
Bij de nieuwe staat het niet in de papieren, maar gezien de constructie zal dat minimaal r2/r3 zijn, de draaistellen hebben erg weinig uitslag.
-
Ja hoor er wonen ook gewoon Nederlanders in de Bergen (y).
Hier in Tirol zelfs ruim 2000 ;D
De groeten vanuit Schmirn.
-
Die zijn zeker aan een Heidi blijven plakken ;D
-
Zelf koop ik geen Rivarrossi meer.
Gewoon slechte ervaring mee, Zowel in H0 als N.
Meer ontsporen dan enig loc van een ander merk.
Nochtans ben ik Italiaans gezind voor autos, jammer dat dit treintjes merk gewoon anders is.
Meld dit ook in mijn website.
Mogelijk hebben ze ook geen probleem modellen.
Mvg.
Matheus.
-
???Heidi woonde in Zwitserland ???
-
Genoeg over Heidi & Zwitserland ;D
Al mijn 1300 Rivarossi/Electrotren locomotieven hebben uitstekende rijeigenschappen.
De van de oude Rivarossi afgekeken draaisteloplossing werkt uitstekend (y)
Maar het blijft een 6 asser, en dat is altijd lastig in krappe bogen :-\
De rail moet ook goed plat liggen, een klein knikje gebogen naar beneden en je kan dan bij sommige modellen last krijgen van ontsporingen.
-
Het blijven modellen voor de gevorderden, maw op schaal...
En dat betekend ook een baan op schaal, bogen R1 zijn verleden tijd!
Niets negatief bedoeld, maar het komt erop neer dat het geen grof speelgoed meer is....
-
Waarom wordt hier ook niet teruggemeld of het een "oude" of nieuwe is? Geef toch eens wat meer informatie !
Een draadje vol onzin, maar hier heeft Maarten wel een punt. Er wordt NIET op beantwoordt, om zo verder tot een oplossing van het probleem te komen.
-
De vraag steller heeft sinds 11 september niet meer ingelogd.
Gewoon even afwachten, het is zijn probleem immers ;)
-
Als ik een aantal dagen geen tijd heb gehad om dit te volgen wordt mij dit kwalijk genomen.
Op zich is dit al een kwalijke zaak.
Laat ierdereen is in zijn waarde.
Nadat ik de wielen op NEM-bredte gesteld heb loopt de loc al stukken beter.
Hij hoeft niet op topsnelheid over de baan te schieten.
-
Het is dus opgelost (y)
-
Als ik een aantal dagen geen tijd heb gehad om dit te volgen wordt mij dit kwalijk genomen.
Op zich is dit al een kwalijke zaak.
Laat ierdereen is in zijn waarde.
We wisten niet dat je zou gaan huilen... tja, als je inspanning verwacht van een ander om jouw probleem op te lossen... je gaat toch ook niet je buurman vragen of ie wil demonstreren hoe je een band plakt en zelf ga je vervolgens binnen koffie zitten drinken?
-
Ondertussen weten we nog steeds niet welke Rivarossi 1300 het is. De oude blauwe echte Riva of de nieuwe gele ElectrotrenRiva?
-
Als ik een aantal dagen geen tijd heb gehad om dit te volgen wordt mij dit kwalijk genomen.
René, ik geloof niet dat het je kwalijk wordt genomen dat je een paar dagen niet reageert.
De heren willen je echt helpen en hebben de volgende vragen aan je gesteld:
1) Is het een nieuw of een oud model?
2) Is het probleem nu helemaal opgelost?
Ik denk dat ze het niet prettig vinden dat zij tot nu toe op deze vragen geen antwoord krijgen.
Leen.
-
Bob Rodenburg,
Het probleem is zo goed als verholpen, alleen op topsnelheid wil hij er nog wel eens uitwippen.
Maar dat zal ik zelden rijden.
Leen,
Het gaat om de 1312 van Rivarossi die begin dit jaar uitgekomen is, en het probleem is na het afstellen van de afstand tussen de wielen naar NEM- normen zo goed als verholpen.
-
OK, bedankt ;D
-
Een pak van mijn hart. ;D