BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Forever Rocofan op 26 August 2010, 16:35:26
-
Hallo allemaal,
Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik het besluit genomen om mijn Duitse treinen te verkopen en de baan af te breken. Duits én Nederlands verzamelen is niet meer te doen ( er komt veel te veel moois uit) Daarom ga ik vanaf nu Nederlandse treinen verzamelen en bouwen aan een Nederlandse baan. Bij deze het baanplan voor mijn nieuwe baan "Buitenwijk"
Vooral de jaren 90 spreken me erg aan omdat er toen nog allerlei NS treinen reden die nu (helaas) niet meer in dienst zijn. Ik wil zo veel mogelijk geel-grijs en geel-blauw gaan rijden ( 1100,2200,2400, plan W ) maar ook treinen als ICK, ACTS locs en dubbeldekker zullen op de baan komen en af en toe een buitenlandse trein die in het echt ook in Nederland kwam zal af en toe dienst doen om te varieren ( baureihe 212, 218 e.d. )
Ik zal proberen om regelmatig een verslag te geven van de bouw van deze nieuwe baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_3.png)
Baanplan "Buitenwijk"
Vriendelijke groet Ruud B. ( Rocofan )
-
Hoi Ruud,
Ga je er nog een schaduw station onder bouwen? Dit voor wat meer variatie in de treinen!
-
Een paar opmerkingen op het baanplan. Dingen die me zo snel opvielen:
- Er zit een keerlus in (geeft niks, maar wel een aandachtspunt).
- De boogstraal van die lus (rechtsboven) is wel héél krap.
- Bij de goederensporen is er nergens een omloop mogelijkheid, het zijn nu allemaal kopsporen en dat wordt lastig rangeren.
Succes bij de bouw!
Marc
-
Hallo Overlord,
Er komt geen schaduwstation onder de baan. Daar gaan mij teveel wissels inzitten en op de baan komen zoveel opstelsporen dat het meeste materieel straks op de baan kan staan, dus is er geen dringende behoefte aan schaduwstation. Omdat er van tijd tot tijd gevarieerd zal worden gaan treinen die tijdelijk geen dienst doen weer opgeborgen in de OVP.
De reizigerstreinen vertrekken vanaf het station rechts in op het sporenplan en komen daar ook weer aan en ik kan ze ook onder het hoofdspoor door weer terug sturen de hoofdbaan op zonder dat ze weer bij het kopspoor rijden.
De bruine lijnen geven de sporen weer die bovenleiding krijgen en de rode lijn wordt spoor voor diesel of stoom.
Als er meer vragen zijn hoor ik het wel weer.
Wil iemand me een PB sturen met hoe ik een plaatje aanklikbaar kan maken ?? ( vergoten van afbeelding )
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
-
Hoi Ruud.
Ga je dit plan niet te vlug beu worden?
Zie hier meer doodlopende sporen als wat anders, of is het de bedoeling dat je enkel gaat rangeren.
Dan heb ik niets gezegd hoor!.
Mvg.
Matheus.
-
Ik zie zelfs 2 keerlussen 8)
-
Hallo Marc,
De keerlus kan ik voorzien van keerlusgarnituur. Maar toch bedankt dat je met me meedenkt. Het baanplan dat ik nu heb gemaakt is niet bindend en niet op schaal. Ik ga gewoon passen en meten op de baan en schuiven met sporen en als het dan naar mijn zin is ga ik het spoor pas vastleggen. Het baanplan is om de lezers hier alvast een idee te geven van wat ik wil gaan bouwen. Er komen straks nog foto's van de ( opbouw van) de baan om te laten zien hoe het uiteindelijk wordt.
Ik wil geen rondlopende baan meer. Het is lastig als je steeds onder de baan doormoet ( vooral voor mensen die de baan komen bekijken ) omdat ik rechts van de deur maar 60 cm heb kan ik daar geen bocht kwijt na mijn station, daarom heb ik de bocht voor het station gelegd.
Groeten Ruud.
-
Wil iemand me een PB sturen met hoe ik een plaatje aanklikbaar kan maken ?? ( vergoten van afbeelding )
Da's vrij simpel, je kiest voor de link achter de tekst: "Direct met link in het forum plaatsen:"...
Uploaden lukte al, nu nog even lezen... ;D
Gerard
-
Hallo Matheus,
Ik heb inderdaad meer goederentreinen dan reizigersmaterieel. En juist het rangeren houdt het leuk. ik zie ook wel eens banen waarop je rond kan rijden en bijna niet rangeren...dat verveeld denk ik veel vlugger als lekker heen en weer rijden met dieseltjes......
Groeten Ruud.
-
Hoi Ruud.
Als je houd van veel rangeren is het een mooi baantje.
Mvg.
Matheus.
-
By the way, Ruud, had je deze link (Handleiding uploaden (https://forum.beneluxspoor.net/handleiding-uploaden)) ook gezien in het forum menu?
-
Hoi Gerard,
Bedankt voor de tip. Ik heb zitten zoeken, maar dacht dat het om uploaden van handleidingen van decoders enzo ging ;D Ik ga nu even kijken hoe het werkt !
Groeten Ruud.
-
Als er nog iemand is die op deze ruimte een nog attractiever baanplan weet dan mag je altijd een gil geven. Hieronder nog even de criteria waar mijn spoorbaan aan moet voldoen;
baanvak voor reizigerstreinen tot 1,50 mtr.( electrisch )
rangeersporen voor goederentreinen ( diesel )
spoor langs goederenloods
spoor lang chemie
spoor op containerterrein
Hier gelijk de afmetingen van de spoorkamer;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afmetingen_spoorkamer.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afmetingen_spoorkamer.png)
-
Heb het baanplan nog een keer op de schop gegooid. Ik denk dat ik nu alle voorgaande problemen opgelost heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4_1.png)
Hier de schets van het nieuwe baanplan. Nog een keer voor de duidelijkheid; tekening is niet op schaal,dit is gewoon om even te laten zien hoe het grofweg moet worden.
Ik werk de details altijd uit tijdens de bouw. Eerst ruw uitzetten van de rails en gebouwen en dan schuiven en passen tot het naar mijn zin is.
Groeten Ruud.
-
beste,
Links van het station ook een paar wissels plaatsen, dan heb je wat meer variatie in het station.
Dave
-
Heel anders dan je eerste baanplan, ziet er wel leuk uit zo!
-
Dank je Railjet,
Nu het plan nog omzetten in een echte spoorbaan. DE NS treinen willen uit de verpakkingen ;)
De module waarop de bruggen komen moeten aan de volgende eisen voldoen;
1. module moet uitneembaar worden
2. bruggen komen vast op de module,maar moeten er wel uitzien alsof ze open kunnen
3. de stukken spoor voor de brug stroomloos schakelen als de brug-module uitgenomen is zodat er geen treinen van de baan kunnen duiken als het spoor onderbroken is.
(dus de bruggen-module wordt wel een uitdaging )
Groeten Ruud.
-
Hoi Ruud,
Tweede plan ziet er aantrekkelijker uit, gaat denk ik ook minder snel vervelen. Maarja dat is persoonlijk!
-
Hoi Dave,
Bedankt voor de tip....maar zoals ik al zei in voorgaand bericht.....tijdens de bouw ga ik altijd nog schuiven en aanpassen aan rails en indeling, dit is slechts een ruwe schets van hoe de baan wordt.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Een interessant baantje. Ik moet zeggen, het tweede ziet er leuker uit, meer rangeermogelijkheden, en een haven geeft een extra speelelement, Boten laden is ook leuk.
Mocht je nog geïnteresseerd zijn in Nederlands materiaal (1100/1200/Plan D/W) ik heb nog wat liggen, wel analoog.
groetjes,
Michel
-
Heey Ruud,
Dat ziet er geweldig uit en ikzelf ben ook helemaal jaren 90 fan. (y)
Ben benieuwd hoe het gaat worden en ook benieuwd naar veel foto's en filmpjes als je met de bouw gaat beginnen. :)
Groetjes,
Antal
-
Hallo,
Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij heeft Jaap (Jajo) een solide constructie voor de brug. Misschien ook wat voor jou?
mvg Harry
-
Hallo Harry,
Bedankt voor de tip betreffende de brug, maar ik zal de brug moet op een uitneembare module komen en er moet ook vrachtverkeer overheen.....dus kan beter mijn eigen brug bouwen die voldoet aan alle afmetingen en wensen voor de uitneembare module.
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Ik heb nog een keer gepuzzeld met het sporenplan. Hieronder even de afbeeldingen van "oud en nieuw"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4_2.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4e.png)
zoals jullie zien heb ik de haven veranderd. Dit omdat in de haven van het oude baanplan nooit twee schepen naast elkaar zouden passen en ik ook nog ruimte overhield in het midden van de baan (bedieningsruimte)
Groeten Ruud B.
-
Het stationgedeelte vind ik tot nu toe het minste, misschien daar nog het een en ander verbeteren en dan heb je een super plan (y)
-
Hoi Mathijs,
Wat zou er volgens jou nog te verbeteren vallen aan het stationsgedeelte dan ? Ik kan nog wel een kopspoortjes leggen, maar ruimte voor een echt opstelterrein heb ik niet. Ik wil niet de hele baan vol leggen met spoor, dan hou ik geen ruimte over voor scenery. Ik wil op mijn baan kunnen rangeren en ook reizigerstreinen tot 6 bakken laten rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4f.png)
Als je nog andere ideeen hebt hoor ik het wel van je.
Groeten Ruud B.
-
Hmm. dat is wel de beste die ik tot nu toe gezien heb. Gebruikt de ruimte goed, veel afwisseling voor rangeren en lengte om rond te rijden, ik zeg "doen!" ;D
-
Hoi Overlord,
Bedankt voor je aanmoediging " Ik zeg doen ! " Maar ik was al bezig ;) Ik ben nu de MDF platen van de oude baan aan het aanpassen op het sporenplan van "Buitenwijk "
Zal mijn best doen om snel wat foto's van de onderbouw te plaatsen. Hoop wel dat de onderbouw snel af is, want ik heb zin om spoor te gaan leggen en lekker knoeien met gras en boompjes en dat soort werk.
Groeten Ruud B.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4f_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_4f_1.png)
Ik heb je plaatje gebruikt en heb wat vragen cq opmerkingen.
1 Waarom ligt hier een wissel?
2 Hier zou je 2 overloopwissels (zie rode lijntjes) kunnen plaatsen zodat je je haven in en uit kunt en ook je stationsporen zijn dan op allerlei mogelijkheden bereikbaar
3 Waar is de rechthoek voor tussen de rails? Een perron of halte?
-
Hallo Thurbo,
De rechthoek is inderdaad de halte " Buitenwijk industrie " het wissel dat na de brug ligt had ik op moeten schuiven ( in het vorige baanplan was ik uitgegaan van 3 sporen over de brug )
Het baanplan is verbeterd en de wissels links van de brug zijn nu opgeschoven naar links.
Groeten Ruud B.
-
Oke dank voor de toelichting.
Een mooi baanplan met aardig wat mogelijkheden.
-
Hallo Thurbo,
Heb je wel eens overwogen om het station iets meer naar rechts te verplaatsen.
De ruimte voor de haven sporen komen niet in gedrang. (zie bijlage)
En een overloop wissel aan de linkerkant naar de haven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_d.jpg)
Groeten, Marc
-
Hallo Marc,
Het baanplan is niet van Thurbo maar van mij Ruud B. (forever Rocofan) en ik heb bewust het station links gehouden omdat ik dan in de buurt van het station nog wat woonhuizen kwijt kan. Beetje knullig als ik straks een halte " industrie " heb en een station dat achter de haven ligt maar wel de naam Buitenwijk centrum krijgt. Misschien kan het station industrie nog iets dichter naar de brug, maar dit wordt weer bepaald door de autoweg die ook over de brug komt te lopen en de hoogteverschillen die ik nodig heb om de brug op goede hoogte te krijgen.
Het is duidelijk dat het een afhankelijk is van het ander, maar ik ben nu in de planfase. De grondoppervlakken van de onderbouw staan wel vast en deze ben ik nu aan het bouwen ( aanpassen van de onderbouw van mijn oude baan.
Ik heb het eerder in dit draadje al eens uitgelegd; Het baanplan wat ik nu heb getekend is meer voor de mensen op BNLS die de bouw willen volgen vanaf het begin dan voor mezelf. Ik kan voor me zien hoe ik de baan wil hebben en ga straks schuiven met rails, wissels en gebouwen tot alles is zoals ik wil.
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
-
Leuk baanplan heb je! Je kunt ook lekker wat rangeren ;D
Wout.
-
@ Wout;
Dank je voor de complimenten voor mijn baanplan. Het was even hard werken voor de grijze massa, maar ik denk zelf ook nu wel dat ik genoeg mogelijkheden heb om te rangeren en ook reizigersmaterieel voorbij te laten komen op de hoofdsporen.
@ alle anderen die de bouw volgen;
Hier gelijk even een update;
Afgelopen weekend de zaag in de onderbouw van de oude baan gezet om de onderbouw aan te passen op de nieuwe baan. heb Zondagavond na zitten denken over de brug die op het uitneembare gedeelte moet komen. Ik wilde graag een brug waar ik treinen én overig verkeer overheen kan laten gaan. Heb bedacht dat ik de Calandbrug wel leuk vind om na te bouwen. Toen ik foto's van de brug aan het Googlen was kwam ik erachter dat Railz ook een model heeft gebouwd van deze brug ( dat maakte de uitdaging gelijk nog groter uiteraard )
Aangezien ik geen plotter tot mijn beschikking heb en het ook nog in dit leven af moet gebruik ik Faller bruggen als basis voor het stalen deel van de brug. De rest wordt gemaakt van hout en styreen.
Ik ga de brug niet exact en tot de kleinste details nabouwen, maar de brug moet wel herkenbaar worden als de Calandbrug. Voor mij is het vooral belangrijk dat de twee delen van de spoorbaan met elkaar verbonden zijn..................
Groeten Ruud.
-
Bij deze even een klein berichtje waarom het zolang duurt voor er updates zijn.Ik ben pas voor een uitzendbureau aan het werk bij een bedrijf waar het normaal is dat je van 5.00 tot 15.00 of later werkt en dit allemaal zonder pauze. Dus ben 's avonds veel te moe om iets aan de baan te doen. Hoop snel weg te kunnen bij deze slavendrijvers !
Heb de dagen voor ik aan het werk was veel dingen uitgerekend, zoals de hoogteverschillen in de baan en de afstanden tussen de sporen en dat soort dingen. Morgen even naar de bouwmarkt voor een paar pakken piepschuimplaat van 3 cm. en dan kan ik verder met de dijk die na de brug komt te liggen. Op deze verhoging moet ook het kleine station komen te liggen. Dit station wordt geinspireerd op station Vlaardingen Oost, maar niet exact nagebouwd.
Een baan met hoogteverschillen is mooier om te zien, maar er komt meer denkwerk bij om alles op elkaar aan te laten sluiten. Dus het bouwen vergt meer tijd dan het bouwen op een platte ondergrond.
Ondanks alles hoop ik snel weer een update te kunnen plaatsen met foto's erbij die de moeite waard zijn.
Groeten Ruud B.
-
Hou vol, en ik hoop dat zij die extra uren wel uitbetalen, dan kan je er later toch nog iets moois voor de treinbaan van kopen ;)
-
Bij deze even een klein berichtje waarom het zolang duurt voor er updates zijn.Ik ben pas voor een uitzendbureau aan het werk bij een bedrijf waar het normaal is dat je van 5.00 tot 15.00 of later werkt en dit allemaal zonder pauze. Dus ben 's avonds veel te moe om iets aan de baan te doen. Hoop snel weg te kunnen bij deze slavendrijvers !
Arbeidsinspectie al getipt?
Volgens artikel 4 van het wetboek op Arbeidstijd heb je recht op 1x 30 OF 2x 15 minuten pauze indien je arbeidstijd meer dan 5,5 uur bedraagt. Kijk anders eens hier (http://www.arbeidsrechter.nl/w/atw.htm#5_4). Succes! ;)
-
@ Overlord en Laurent,
Bedankt voor de steun. Ik probeer hier zo snel mogelijk weg te komen. Modelbouw is mijn leven. Werk is bijzaak en niet andersom !!! ;D
Hoop morgen gebeld te worden door het uitzendbureau dat er veranderingen gaan komen in het werk zoals het nu is;
10 - 12 uur per dag zonder pauze
Geen mobiel van het bedrijf ( klanten bellen vanaf mijn eigen mobiel ?.......dacht het niet )
Meer als 3000 kg. per dag lossen zonder laadklep
Er zijn nog veel meer minpunten...maar daar gaat dit forum niet over.
Ik wil gewoon vrije tijd voor mijn hobby !!!!!
Als er weer tijd is voor de spoorbaan en update's/ foto's dan laat ik het jullie weten.
Groeten Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Ik heb heel veel tijd gebruikt om te bedenken wat de belangrijkste eisen zijn voor mijn spoorbaan. Dit is er uitgekomen;
Een hoofdstation met opstelmogelijkheden voor materieel dat op een volgende dienst wacht en lange perrons
Een stoptreinstation in het industriegebied
Ruimte voor industrie en NS werkplaats
Ruimte voor stedelijke woonwijk
Verder wil ik veel groen en details op de baan
Omdat een haven niet echt noodzaak is voor goederentransport heb ik dit laten vallen
Het baanplan nog een keer onder handen genomen en de volgende schets gemaakt;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_spoorbaan_ontwerp_5.png)
Met vriendelijke groet Ruud B.
-
Gelukkig is de fantasie vrij om dit soort wendingen te maken.
Ziet er ook weer leuk uit dus veel plezier met de bouw ;)
-
@ Overlord,
Ik was erg geinspireerd door het verslag van de baan Kaj M (Modelspoormagazine 84) Maar heb Haaksomhoven (Railmagazine 220) ook altijd een mooie baan gevonden. Het liefst zou ik een combinatie maken die op beide banen geinspireerd is. Als ik een ruimte zoals bijvoorbeeld Fissy ter beschikking had zou dit best kunnen.
De afgelopen weken veel van de beschikbare tijd doorgebracht in de spoorkamer om dingen te plannen en te berekenen. ALs ik perse stad, industrie én haven zou willen zou ik moeten gaan proppen met gebouwen en wegen. Dus dan maar geen haven en de andere wensen op mijn lijstje verwezelijken.
Op dit moment ben ik het aan het passen en meten met de rails van de perron - en opstelsporen. Hopelijk heb ik de mooiste ligging snel bepaald, want ik wil nu weer beginnen met bouwen.
Zolang ik niet kan bouwen vallen er ook geen foto's te maken en dan kan ik alleen maar op het forum kijken naar de mooie banen van anderen............................
Groeten Ruud B.
-
Zolang ik niet kan bouwen vallen er ook geen foto's te maken en dan kan ik alleen maar op het forum kijken naar de mooie banen van anderen............................
Bekend probleem ;D ;D ;D
-
Net nog even een schets gemaakt van het sporenplan van station Buitenwijk. Mijn computer is schijnbaar te nieuw voor de railplanners die ik had, dus heb het getekend in paint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_station_Buitenwijk_zonder_extra_sporen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_station_Buitenwijk_zonder_extra_sporen.png)
Hoop dat dit duidelijk maakt hoe ik de sporen wil hebben bij het grote station. De sporen die niet doorlopen worden op de baan straks de aankomst en vertreksporen.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Je aangepaste baanplan ziet er ook goed uit, meer ruimte voor stedelijke bebouwing en details.
Toch vond ik je eerste baanplan ook goed uit zien ...
Water ben ik gek op ... ;)
-
@ railjet,
Als de baan klaar is en je komt een keer kijken krijg je van mij een glas water !
-
@Ruud
Met schuim ;) (y)
-
@ Railjet,
Ooooooh bedoel je dat soort water. Maar dat stroomt bij jou toch ook niet in de rivier op je spoorbaan ? ;)
@ iedereen; Heb net de laatste wissels gehaald om mijn sporenplan bij het grote station te kunnen leggen dus straks gaat het grote puzzel en schuifspel met de rails echt beginnen. Gelijk ook maar even de Roco 1842 meegenomen als trekkracht voor de ICR-en.
De oplettende lezers zullen zeggen dat deze treinen pas na de jaren 90' op het spoor kwamen......Dus de baan wordt Nederlands jaren 90 tot nu. Ik vind het nou eenmaal net zo leuk om een 1100 met plan E rijtuigen of plan V te zien als een ACTS 6700 of 1800 met sleep.
De autootjes die op de baan komen zijn zelfs jaren 60 (oldtimers) tot u toe. Dus ik ga niet moeilijk doen over een exact tijdperk, maar ik wil gewoon een leuke baan met Nederlandse uitstraling.
Groeten Ruud B.
-
@ Railjet,
Ooooooh bedoel je dat soort water. Maar dat stroomt bij jou toch ook niet in de rivier op je spoorbaan ? ;)
Nee, ik heb ook (nog) geen water op mijn spoorbaan :-\
-
Hoi Ruud,
Net nog even een schets gemaakt van het sporenplan van station Buitenwijk. Mijn computer is schijnbaar te nieuw voor de railplanners die ik had, dus heb het getekend in paint.
Ik wel ;)
En omdat ik je baanplan wel wat vind hebben, heb ik het even op basis Piko A-Gleis voor je in Anyrail geknald...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruud_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruud_B.jpg)
Zoals je ziet, gaat het qua spoorlengtes toch wat tegenvallen.... Was ik al bang voor toen ik boevenstaande quote las ;)
Grtzz, misschien heb je er wat aan ;)
Karst
-
Hoi Karst,
Bedankt voor de moeite van het uitekenen van het baanplan in Anyrail. welke maten hebben de vierkantjes in je baanplan ?
Groeten Ruud B.
-
Hoi Karst,
Ik heb even gerekend en dan is een vierkant 25 x 25 cm. Volgens mij is mijn kamer gewoon te klein.......
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Als je niet met al te lange treinen rijd, is het best een fraai plan hoor !
De bogen heb ik zo ruim mogelijk gehouden, Piko R3 en R4. De meegebogen wissels als 'overloop' omdat de loop van je treinen rustiger maakt zo.
Je zou rechtsboven nog ca 30 cm spoor kunnen winnen door tussen de beide angelsmannen een driwegwissel te leggen.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
De treinen worden al snel te lang denk ik.....ik heb alleen maar rijtuigen van 30,3 cm. En een loc met 3 rijtuigen vind ik beetje zielig treintje. De raderen zijn al weer op volle toeren aan het draaien om toch iets leuks in de kamer te passen.
Ik laat het je weten als ik een bruikbare brainwave krijg. Heb al weer iets in mijn hoofd en ben nu even aan het piekeren of dat interessant is.
Groeten Ruud B.
-
Is dit iets ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruud_B_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruud_B_1.jpg)
Voordeel is dat je nu een rondlopende baan hebt zonder afbuigende wissels er in ( buitenste ring ) en...
...dat je stationssporen bijna 2m lang geworden zijn !! Plek genoeg voor 5 rijtijgen plus lok !
Nadeel, kopspoortjes kwijt en iets minder uitrijmogelijkheden uit de linkse kopsporen.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Wat ben je toch veel moeite voor me aan het doen. Erg aardig van je, daar gaat het niet om. Maar ik ben zelf iets aan het uitdokteren dat heel anders wordt dan dit. En ik vind het een beetje sneu als mensen hun best voor me doen en ik met een heel nieuw plan kom. Dus wil je me beloven dat je geen kostbare tijd meer voor mij verbruikt ?
Nogmaals ik vind het reuze aardig, maar toen ik zag hoe krap het zou gaan worden ben ik even verder gaan denken.............
En ik denk dat ik nu zelf ook een leuke oplossing bedacht heb ( en de spoorplannen die er nu staan zijn misschien weer bruikbaar voor een ander )
Ik heb nog geen tekening gemaakt van het nieuwe plan. Maar als deze online komt wordt het denk ik gelijk een leuk raadplaatje " extra editie " ;)
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Was geen moeite hoor. Even afwisseling tussendoor ;)
Maar, ben benieuwd naar je volgende plan :) Vooral hoe je denkt je wens van lange treinen te gaan vervullen in deze ruimte.
Grtzz en suc6,
Karst
-
mogen de lange opstelsporen links boven niet ook aan de linke kant langs lopen? Dan zou er nog eens 40-50cm lengte bij de stationsspooren erbij kommen...
-
@ Karst,
Ik ben blij dat het een leuke afwisseling was ! Je was ook razendsnel met anyrail !
@ Fissy,
Ik heb een heel nieuw plan bedacht, dus het baanplan wat er nu staat hoeft niet verder aangepast te worden.......wat het wordt hou ik nog even stil, ik wil er een extra editie van het raadplaatje van maken als ik het baanplan in het draadje zet. Een groot deel van dit baanplan bestaat echt en ik wil kijken of iemand het herkent.
Groeten Ruud B.
-
Hier is dan het baanplan,
Ik zeg er nog maar even bij dat het een schets is. Dus de bochten in de schets zijn krapper als in het echt en ik moet details zoals extra rangeermogelijkheden nog uitwerken.
Dit is alvast de basis, zodat jullie kunnen raden welke echte sporenplannen ik bedoel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_7_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_7_1.png)
Groeten Ruud.
-
Interessant Ruud ;D
Als je weer zover bent, zeg het maart, knallen we het weer in AnyRail ;)
By the way, weet je al welk railsysteem je wilt gebruiken ;)
Grtzz en suc6,
Karst
-
Hallo Karst,
Ik gebruik Rocoline zonder bedding. Ik moet alleen nog even kijken of het bochten radius 4 en 5 worden of 5 en 6. En het baanplan is nog niet helemaal goed, dus nog niet Anyrailen a.u.b. Ik moet eerst nog wat dingen van het echte baanplan uitvogelen, zoals de juiste plek van de wissels en het juiste aantal hiervan.
Raden maar mensen...iemand enig idee ???
Groeten Ruud B.
-
Vlaardingen. Als je tekeningen wil hebben moet je maar even een PB sturen.
Gr Hans
-
Heel goed Hans,
Lijkt me echt leuk om het station te bouwen waar ik naast woon ! Kan vanuit mijn woonkamer en vanaf mijn balkon de treinen zien stoppen en vertrekken. Als er een goederentrein binnenkomt hoor ik de remmen aanslaan en kan ik naarbuiten om wat foto's te maken (zoals deze)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1040.jpg)
Misschien is het baanplan niet het meest wilde wat je je voor kunt stellen, Het lijkt me echt leuk om mijn "eigen" station na te bouwen en dan ook nog eens kunnen rijden met waar ik zin in heb, zoals bijvoorbeeld de bootrein van vroeger of zelfs de DE-2, die ik wil kopen zodra deze uitkomt.
Ik heb zelfs een ketelwagentje van Nieuwe Matex Vlaardingen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_93.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_93.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Vlaardingen is helemaal niet zo'n slecht idee. Zeker als je in het tijdperk gaat rijden dat er nog internationaal verkeer naar de Hoek toe reed. Getrokken treinen, treinstellen en goederentreinen alles behoord tot de mogelijkheden. Dus vandaar dat je keuze helemaal niet zo verkeerd is. Wat betreft in model kun je ook alle kanten op, volop rangeren, doorgaande treinen, als je een rondlopende baan gaat maken. Maar het meest belangrijke is dat je je ruimte optimaal benut met het ontwerp wat je voor ogen staat, en dat je hierin je draai kunt vinden. En soms ontkom je niet aan compromissen, dat is nu eenmaal zo in de modelspoorwereld.
Gr Hans
-
Ik denk ook dat ik meer plezier heb van een gedetailleerd zelfgebouwd station met alles erop en eraan dan aan een stationnetje uit een bouwpakket met veel spoor er om heen. Ik wil ook nog ruimte houden voor scenery, omdat dit zo leuk is om te knutselen....beetje rommelen met groen en kleine freubletjes.....daar doe ik het voor.
En met alle mooie Nederlandse modellen die er zijn en nog uitkomen ga ik me ook echt wel vermaken.
Het enige wat ik terug moet zien te vinden is de samenstellingen van de boottreinen naar Hoek van Holland. Ik heb deze nog zien rijden met 1100/1200/1300/1600 en zelfs af en toe met een 1500 !!
Dit waren kleurrijke treinen en ik weet nog dat er altijd PKP rijtuigen en een Mitropa rijtuig in deze treinen zat...maar de exacte samenstelling weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Dus als er mensen zijn die er foto's of filmpjes van hebben.....deze zijn heel erg welkom !!!!!
Groeten Ruud B.
-
Die zijn er zat, www.feijenoordsemeesters.nl. Daar staat vast wel iets van je gading bij.
Gr Hans
-
http://www.sleutelspoor.nl/diversen/hoekselijn%2001.html
Staan ook foto's tussen van station Vlaardingen en volgens mij kan je bij Railhobby een schakelstation en elektriciteit huisje bestellen (grote voorbeeld staat in Vlaardingen). ;D
En de bouwbeschrijving is hier te vinden:
http://www.sleutelspoor.nl/projecten/vlaardingen.html
mvg,
Matthijs
-
Op de bovenste foto op sleutelspoor is te zien het schakelstation, erachter staat het relaishuis (Rh 10).
Gr Hans
-
Hey Ruud,
Kijk hier effe (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/rtd.html)!
Of had je'm daar ook vandaan?
Gerard
-
@ Gerard,
Of ik daar mijn sporenplan vandaan had bedoel je ????
Groeten Ruud B.
-
Jep, dat bedoelde ik, sorry, ik had wat duidelijker kunnen zijn idd...
Gerard
-
@ Gerard,
Nee, ik heb het sporenplan zelf getekend aan de hand van foto's en kijken op het echte station. Ik woon er heel erg dichtbij, het perron is nog geen 200 meter vanaf mijn balkon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/077_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/077_1.jpg)
ALs je goed kijkt zie je door de bomen heen een SLT. Dus in de herfst en winter kan ik alles op het station volgen vanuit mijn woonkamer.
Groeten Ruud B.
-
Heh, leuk Ruud, een station in model waar je zelf naast woont. (kun je met de dienstregeling rijden en kijken of ze het goed doen...)
Ik dacht ik zoek hem toch even voor je op op sporenplan, wie weet had je er wat aan, al was het maar de bevestiging dat je het goed hebt gedaan.
Succes,
Gerard
-
@ Gerard,
Volgens dienstregeling rijden wordt helemaal niks. De SLT ( sinds dit jaar de standaard stoptrein op de Hoekse lijn ) is er nog niet in model. De 1100 en 2400 rijden niet meer en ik wil meer leven in de brouwerij op de goederen sporen dan alleen de buizentrein die hier rijdt en het incidentele vervoer naar de andere klanten tussen station centrum en oost.
Geloof het of niet, maar ik als treinenfreak woon nog in de Stationsstraat ook ;D
Groeten Ruud B.
-
Geloof het of niet, maar ik als treinenfreak woon nog in de Stationsstraat ook ;D
(y) (y) (y)
-
Ik moet Maandag even een plaat hout halen om het laatste deel van de onderbouw van de baan aan te passen op de nieuwe plannen. Dan even een decoupeerzaag regelen ( ik had er één,maar waar die is gebleven ?? ) En dan hoop ik te kunnen beginnen met het perron en de rails van station centrum.
Vraagje aan de moderators: het is nu helemaal 100% zeker dat ik station Vlaardingen ga bouwen. Dus kan de titel van dit draadje aangepast worden naar " Bouw van station Vlaardingen centrum in H0 "
Groeten Ruud B.
-
Foto's ?
Honderden uit de 70er jaren.
Sommigen op Feijenoordsemeesters te vinden.
grt
Albert
-
Astu
-
@ Bart; Bedankt voor het wijzigen !!!
@ alle anderen; Nu kan ik eindelijk aan een plan beginnen dat ik eigenlijk al heel lang wou, met puzzelen en beetje in elkaar drukken kan ik aardig stukje van Vlaardingen centrum kwijt in mijn kamer. Als de kamer een meter langer was geweest had het hele perron gepast...maar de muur een meter verplaatsen in een huuurhuis is een beetje raar misschien..... :D
Groeten Ruud.
-
Heel veel sucses met het ontwerpen en vervaardigen van je modelspoorbaan!
Ik zal je zeker blijven volgen ;)
Marco.
-
@ Marco; dank je wel. Ik hoop echt een baan neer te kunnen zetten die mooi genoeg wordt voor Railmagazine ( of draaf ik nu een beetje door ? )
Ik ben blij als ik het perron en de sporen kan leggen komende week. Het staion moet het ALLEREERSTE gebouw worden dat ik helemaal zelf ga bouwen oh oh !!
Als dit gaat lukken wordt ik eindelijk een echt modelbouwer ;)
Groeten Ruud B.
-
@Ruud
Gaat zeker wel lukken toch.
Je zult toch voor 100% tevreden moeten zijn over je baan wil je er lol aan hebben om deze te bouwen ...
We wachten de eerste foto's al af :D
Marco
-
Je hebt huiswerk ;D
Gr Hans
-
Bah huiswerk......dacht dat ik daar wel vanaf zou zijn nu ik 36 ben...nee dus !
Ik hoop dat ik binnen een week na nu de eerste beginselen op foto vast kan leggen. Ik wou dat ik al beginnen kon, maar ik moet flexrails hebben...het is nou niet bepaald een recht-toe recht-aan perron.
Lijkt me wel mooi om de treinen langs het perron te zien staan / rijden in de boog die er aan beide zijden in ligt.
Geduld bewaren tot de baan klaar is zal wel gaan....Maar geduld bewaren tot ik kan gaan beginnen wordt lastiger denk ik.
Groeten Ruud B.
-
Ik ben nog even aan het piekeren over het volgende;
Omdat ik ook met oudere types treinen wil gaan rijden, zoals bijvoorbeeld een 1100 en 2400, wil ik het station niet al te modern. Dus de toegangpoortjes voor de OV chip wil ik niet op het perron. Maar verder lijkt het me wel leuk om de omgeving van het perron na te maken zoals het nu is.
Op dit moment is het oude losperron overwoekert met onkruid, het huisje van de weegbrug en sommige electra-kasten zitten onder de graffiti en dit vind ik wel leuk om na te bootsen.
Graag jullie mening. Alle details nabootsen zoals ze zijn op de foto's die ik gisteren heb genomen, en het perron zonder de ov poortjes ?
Voor de duidelijkheid; ik wil een combinatie van Vlaardingen centrum uit de jaren 90 met de omgeving zoals die nu is. Tijdperk denken vrijlaten en gewoon lekker bouwen ?
Groeten Ruud.
-
Gewoon lekker je eigen bouwversie ervan maken en plezier hebben bij het maken,
niets overhaast doen dus niet willen dat volgende week alles klaar is,
anders heb je niks meer te doen de week daarna ;D
succes (y)
-
Hoi Rene,
Alles volgende week klaar gaat niet lukken. Stationsgebouwen worden zelfbouw, net als perrons en bijgebouwtjes...dus zal week een week of drie gaan duren denk ik.
Zei hij met vette knipoog ;)
Zit ook nog te piekeren of ik kurk of ander materiaal onder de sporen ga gebruiken als demping. Het grootste gedeelte van de oude baan lag op styrodus platen iv.m. de hoogteverschillen, dus dat gaf standaard al demping. Maar nu er een vrij vlakke Nederlandse baan komt moet er een nieuwe oplossing voor de demping bedacht worden. Suggesties meer dan welkom.
Groeten Ruud B.
-
Selitac parket underlayer 5 mm (Hornbach), ga ik zelf ook aanbrengen ...
-
Ahh knipoog over het hoofd gezien. :-[
Over die demping gesproken gisteren weer eens bij de Ikea geweest en ze hebben weer
de kurk keukentafel onderlegers "TYST" 42x32cm/inhoud 4 stuks voor 2,99 dus meteen maar 6 pakken meegenomen
misschien dat deze ook voor jouw als demping geschikt zijn.
Ze zijn 0,3cm dik dus je hebt meteen een ballastbed ophoger.
http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=TYST ff voorraad checken bij ééntje in je buurt.
-
Zal aan de plantsoenen dienst vragen op ze de kastanjes weg halen van de parallelweg, ten hoogte van de Stationstraat, is je uitzicht beter...
heb nog emplacement tekening, als je intressen heb maak ik kopie voor je, en e.v.t.foto's........was vroeger me speel tuin(her station)....
-
@ Rob;
Ik heb inmiddels tekeningen gekregen van een ander forumlid ( denk dat je de zelfde tekeningen hebt )
@ Rene W;
Bedankt voor de kurk tip, morgen even kijken bij de ikke-ja voor de Tyst.
@ Railjet;
Hornbach is nogal ver bij me vandaan, dus vandaar de keuze voor kurk.
-
Hey Ruud,
Kijk hier effe (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_normaal/rtd.html)!
Of had je'm daar ook vandaan?
Gerard
Let op : Shell ontbreekt, ik weet niet in welk tijdperk je gaat zitten
OK lees net dat het jaren 90 moet worden....
-
hier een paar foto's van het echte station voor degenen die aan de andere kant van het land wonen en nooit in Vlaardingen komen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_DSC_0168.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0201_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0201_1.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Ik heb net het laatste hout voor de ondebouw gehaald. Als dan de oude onderbouw aangepast is op de nieuwe plannen kan ik eindelijk gaan modelbouwen.
De onderbouw is noodzakelijk kwaad en meer niet. Laat mij maar stoeien met railsjes en scenery.....veel leuker toch ?
Of zijn er mensen hier die de ondebouw in elkaar zetten echt leuk vinden ?
Groeten Ruud B.
-
leuk, mijn oma woont in maasluis en we gaan vaak met de trein naar rotterdam en dan komen we ook vaak door vlaardingen en soms gaan we ook naar vlaardingen zelf ;)
ik blijf je volgen ;)
Mvg, Maarten
-
@ Maarten,
Leuk dat je wel eens in Vlaardingen komt. En nog leuker dat je me blijft volgen !
Hoe ver ben ik op dit ogenblik;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorbaan_secties.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorbaan_secties.png)
Het gedeelte van de baan dat GROEN is staat er nu helemaal, dit is het aangepaste gedeelte van de oude baan.
Ik heb net een nieuwe plaat in de baan gemaakt van 1.81 x 1.22. Deze plaat moet morgen in de gronverf gezet worden = BEIGE.
Morgen moet ik de plaat die op de plek van de nieuwe plaat lag op maat zagen voor het gedeelte dat in de tekening ROOD is.
En als dit allemaal klaar is kan ik het uitneembare deel bij de deur maken = BLAUW.
Dus als ik morgen flink mijn best doe kan ik 's avonds beginnen met berekenen waar het perron moet komen en de rails.
Groeten Ruud B.
-
Blijf het volgen.
Mvg.
Matheus.
-
Hallo Ruud,
rustig aan, dan komt er wel iets moois uit. (y)
Heb je ook foto's van het huidige stuk?
Groeten,
Christoph
PS. heb je de platte wagens ook bekeken die op je foto staan, hebben ook een embleem van een vlaardingse firma.
-
@ Cristoph,
Hallo voormalig clubgenoot alles goed ??
Ik heb nog geen foto's van de baan, alleen maar één grote vlakte van hout en gereedschap. Niet echt fotogeniek dus.....
Die platte wagens staan hier al behoorlijk lang, het onkruid begint er al doorhee te groeien en als het nog lang gaat duren moeten ze straks eerst met een boomzaag aan de gang voor ze er weg kunnnen.....
Groeten Ruud B.
-
;D erg tof ruud zeker omdat ik er ca 10 keer per week langsrijd naar mijn
werk op vlaardingen west ;D
-
@ British rail adept,
Leuk dat je er vaak langskomt. Ik hoop dat je het leuk vind om de bouw te volgen. Voor mensen die het station in het echt kennen lijkt het me leuk om dit draadje te volgen en voor mensen die het station niet kennen is het straks misschien inspiratie voor hun eigen baan of bouwplannen
En voor mij is het weer leuk om een groepje mensen te hebben die mij volgen en zo de energie geven om aan de baan te bouwen en hier verslag te doen.
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
-
;D erg tof ruud zeker omdat ik er ca 10 keer per week langsrijd naar mijn
werk op vlaardingen west ;D
Ik kom er ook 10x per week langs alleen dan voor mn werk in Amerfoort ;D
mvg,
Matthijs
-
Zo Mathijs,
Je werkt behoorlijk stuk reizen bij van Vlaardingen vandaan. Dus jij en British rail adept zitten vaak in de SLT op de hoekse lijn. Een eind beter als die ouwe sprinters zeker ?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet veel met de trein reis. Laatste keer was Februari dit jaar toen ik naar Schiphol moest. :-[ En toen reden er nog sprinters op de hoekse lijn. Dus ik heb nog nooit in de SLT gezeten. Ik heb bij twee bedrijven gewerkt waar ik om vijf uur of eerder moest beginnen....en dan kom je dus niet met de trein in Ridderkerk of Rotterdam Alexander.
Hoop over een paar uurtjes weer een update van de baan te kunnen plaatsen.
Groeten Ruud B.
-
Iedere werkdag van Maassluis naar Amersfoort en weer terug ;D
De oude sprinters vond ik soms beter dan de SLT. De SLT heeft af en toe nog last van kinderziektes.
mvg,
Matthijs
-
Update
Ben al een paar uur aan het schuiven met railsjes en bezig met het bekijken van tekeningen. Google earth is ook een heel handig hulpje. Hier en daar zal er wat gesmokkeld moeten worden om het station met bijbehorende sporen en een gedeelte van de omgeving na te kunnen bouwen.
Ik kan er niet echt mee zitten als er een kopspoortje wat minder lang wordt dan in werkelijkheid,dat het perron geen tien bakken lang wordt of dat ik een sein beetje op moet schuiven. Het gaat om de totale indruk van de baan. Iemand die de baan voor het eerst ziet moet het herkennen als Vlaardingen.
Het gaat mij om het plezier van het bouwen en rijden. Om dit station met de werkelijke perronlengte te kunnen bouwen heb je een kamer van ongeveer 6 meter nodig en de kamer die ik heb is nu eenmaal maar 4.26.
Ik verwacht morgenmiddag de eerste foto's te kunnen plaatsen.
Groeten Ruud B.
-
Wil je het station dan zo waarheidsgetrouw mogelijk weergeven , dus alle sporen aanwezig maar misschien korter? Niets op tegen, maar heb je wel eens gehoord van selective compression. Dit staat voor zeg maar de kunst van het weglaten. In essentie komt het erop neer dat je dat weglaat wat niet belangrijk is, maar dat het toch herkenbaar blijft , voor jou en ook voor iemand die bekend is met de stad/station.
-
Hoi Ruud,
Hetzelfde wat jij nu in 'real-life' doet met railsjes, had ik zondagavond al in Anyrail gedaan... Heb toen besloten maar niets te posten...
Ik hoop dat je met het schuiven van echte rails ( en vooral de wissels ) meer succes hebt :D
Grtzz en suc6, ben benieuwd naar de eerste foto's.
Karst
-
Voordeel van Vlaardingen is natuurlijk wel dat er hoofdzakelijk korte treinen rijden (reden). Dus met lengte valt het nodige te "smokkelen" zonder aan geloofwaardigheid te verliezen.
-
Hallo Marc,
Behalve het noodzakelijke smokkelen met de lengte van het perron moet ik ook kunstgrepen uithalen met de overweg ( komt in de bochtsporen te liggen )
En ook beetje smokkelen met de omgeving die achter het station komt te liggen, en alles tussen huizenrij en perron is wat smaller; grasstroken, stoepen rijbanen parkeerplaatsen.
Je had me bezig moeten zien met het spoor, je had krom gelegen van het lachen. stukje naar links, korter railtje tussen wissel en bocht, beetje naar voren weer rails aanpassen, nog een stukje naar voren, lange wissels eruit en normale wissels er in......en dan ben je een paar uur verder.
Maar ik hoop dat het eindresultaat al het passen en meten meer dan waard wordt.
Groeten Ruud B.
-
Welk tijdvak (periode) bouw je?
-
@ Marc,
Ik wil jaren 90 treinen laten rijden tot aan nu toe. Ik ga dus geen OV poortjes plaatsen ( hiervoor is het perron ook smaller gemaakt ) Ik wil dus een mix maken van vroeger en nu. Ik vind het leuk om het gedeelte met de rangeer/opstelsporen te maken zoals het er nu bij ligt. Dus flink veel onkruid en graffiti op het half vergane huisje van de weegbrug. Dus kan details dan nabouwen van foto's van twee dagen geleden.
Het kan dus straks zijn dat er een 2400 met goederenwagens aan het rangeren is terwijl er een vrachtauto op de losweg staat die gebouwd is nadat de 2400 loc's verdwenen zijn. Ik ga dus bewust niet kijken of alle auto's en treinen bij elkaar passen.
Kort samen gevat; gele treinen op station net voor de OV poortjes en auto's alles wat ik leuk vind.
Groeten Ruud B.
-
@ Karst en Clarkson blues,
Ik ken de trucjes om weg te laten wat niet belangrijk is. De gebouwen op het perron ( voormalig loket en vroegere restauratie ) moeten gedetailleerd nagebouwd worden net als de overige gebouwtjes op het rangeerterrein. De gebouwen op de parallelweg achter het station worden foto's of voorgevels. Ik vind het wel leuk om geparkeerde auto's en het verkeer op de parallelweg na te bootsen omdat ik alleen treinen te saai vind.
Heb wel zin om me straks helemaal uit te kunnen leven met het groen dat overal rond het station aanwezig is.
Zodra het kan komen de eerste foto's. En telkens als er weer wat bijgebouwd is zal ik daar ook foto's van plaatsen.
-
Even een test om te zien of de plaatjes uploader werkt.
Uiteraard een foto van Vlaardingen centrum met een gedeelte van de wildernis die er langzaam aan onstaan is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0172.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0172.jpg)
Groeten Ruud B.
-
update
De nieuwe plaat in de hoek van de baan is klaar ( vastgeschroefd, ondertafel aangepast, in de grondverf gezet als bescherming tegen de water-houtlijm methode en de schroeven zijn afgeplakt met stukjes plakband zodat er geen houtlijm in de kopjes van de schroeven kan komen.
Dus vandaag kan ik beginnen met het perron maken en de eerste sporen leggen.
Groeten Ruud B.
-
update
De eerste sporen even op proef uitgelegd. Zometeen kurk halen en dan kan ik beginnen om de sporen vast te leggen.
Hier de eerste foto van het nieuw aangebouwde gedeelte van de baan en de sporen die er los opliggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_22.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Worden dat allemaal doodlopende opstelsporen op de voorgrond?
-
@ Overlord,
Ja, de sporen die je op de foto ziet als doodlopende sporen zijn in het echt ook doodlopend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_goederen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_goederen_2.jpg)
Hier een foto van Google earth waarop je kunt zien hoe de sporen aan deze kant van het station in het echt lopen.
Groeten Ruud B.
-
Hallo Ruud,
ja met mij gaat het goed, ben tegenwoordig dorpsgenoot van je want ik woon ook in Vlaardingen.
De wagens die je op de foto ziet zijn van de SNCF en worden of werden gehuurd door het vlaardingsebedrijf.
Ik blijf het volgen, ben heel benieuwd hoe je het stationsgebouw gaat bouwen.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Cristoph,
Leuk dat je de bouw blijft volgen. En wat betreft de bouw van het stationsgebouw....tja dat is voor mij net zo spannend als voor iedereen die hier meeleest..... :D
Groeten Ruud B.
-
Zover was ik nog niet gegaan, was puur luiige nieuwsgierigheid ;D ;D
Leuk hoor om het station zo helemaal na te bouwen (y)
-
Het is inderdaad heel leuk om het station waar je als kind al naar de treinen ging kijken na te bouwen.
In de loop der jaren heb de hondekoppen, sik, 2200 en 2400 diesels en alle electrische locomotieven op de hoekse gezien en later werden dit dubbeldekkers en 6400 locs en nu de SLT.
Als kleine jongen van 6 jaar vanaf mijn vaders schouders foto's gemaakt toen de sprinter van de brug gedonderd was.
Ook grote veranderingen op het traject meegemaakt. Het plaatsen van de nieuwe spoorbrug ( met mijn vader en broers en één van mijn zussen 's nachts wezen kijken ) en het omleggen van de spoorbaan tussen Vlaardingen centrum en oost.
Jaren geleden al eens nagedacht over het bouwen van het station, maar nu komt het er dan echt van !
Omdat de Roco 2400's ook op " centrum " mogen gaan rangeren net als vroeguh, ben ik op zoek naar rode zwaailichten hiervoor, deze wil ik ruilen tegen de blauwe.
Groeten Ruud B.
-
Rocofan ik lees net je draadje en las plots dat je station Vlaardingen Centrum na gaat maken ik hoop dat het je lukt want het is inderdaad een leuke station om na te maken succes ermee.
Erik-Jan Die zo 23 jaar in Vlaardingen gewoond heeft
-
Misschien even in EHBO plaatsen die oproep ;)
-
@ Erik;
Bedankt voor je reactie. Leuk dat je ook lang in Vlaardingen hebt gewoond, dan ken je het station ook heel goed. Hou hier de bouw in de gaten !!!
@ Overlord;
Oproep stond ook al in de E.H.B.O, maar dit leek me de manier om de kans te vergroten om gezien te worden !
Als het niet lukt om rode zwaailichtjes van Roco te vinden kan ik altijd nog kijken of ik iets kan knuteselen met de bovenkant van een ledje......
Groeten Ruud B.
-
Kan wel eens navragen of er van die kleine ledjes zijn die als zwaailicht kunnen dienen op die lok!
-
Ik heb vooral in de wijk Holy gewoond dus het station VLD oost ken ik het beste.
Erik-Jan
-
@ Erik;
Sorry station Oost past er niet meer bij. Helaas moet ik er dan bijzeggen, want mijn ouders hadden een volkstuin bij station Oost. Hier zal bij mij de treingekte wel onstaan zijn. Zag al vanaf dat ik een baby was de treinen op de dijk richting Schiedam vertrekken, dus als het dan niet met de paplepel ingegoten is.....
Ben begonnen met een Lima setje van de Hema. 1220 met goederentrein. En nu al die jaren later zijn de treinen nog steeds niet weg te denken. Mensen die ik jaren niet heb gezien vragen altijd direct als ze me zien of ik nog steeds treinen heb :)
Groeten Ruud B. ( die nu kurken placemats aan reepjes gaat snijden )
-
update
Vandaag drukke dag gehad, dus even geen nieuwe berichtjes kunnen plaatsen. Ben wel aan de spoorbaan bezig en hoop morgen weer wat foto's te kunnen plaatsen.
Ben nu met veel snij, zaag en plakwerk bezig. Weinig interessants voor foto's dus.
Groeten Ruud B.
-
Oh ja....helemaal vergeten te vertellen. Als alles goed gaat komen volgende week Woensdag de bouwplaten binnen voor de weegbrug met weeghuisje en het relais- en trafohuisje zoals deze in Vlaardingen staan. Geen wereldnieuws natuurlijk, maar wel errug leuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0199_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0199_2.jpg)
weegbrug met weeghuisje VDG ( wat er nog van over is )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0163.jpg)
relais- en trafohuisje VDG.
Groeten Ruud B.
-
Volgens mij is daar hier ook al ergens een draadje over geweest kan ik mij herinneren :)
-
@ Overlord;
Ik zal eens zoeken naar het draadje over deze gebouwtjes. Bedankt voor de tip.
update
Hieronder een foto van Google earth. De groen omlijnde gedeeltes heb ik tot nu toe gebouwd. 3 sporen en het oude goederenperron.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_HO_2_10_2010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_HO_2_10_2010.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Waarschijnlijk bedoeld Overlord het draadje op sleutelspoor, over de Hoekse-lijn. En het bedoelde trafohuisje???? is schakelstation Vdg, het voorste hok op de foto. Op NS grond, of Prorail grond, staan geen andere gebouwen dan die van NS en/of Prorail.
-
@ Hans,
Waarschijnlijk bedoeld Overlord het draadje op sleutelspoor, over de Hoekse-lijn. En het bedoelde trafohuisje???? is schakelstation Vdg, het voorste hok op de foto. Op NS grond, of Prorail grond, staan geen andere gebouwen dan die van NS en/of Prorail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_HO_2_10_2010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VDC_HO_2_10_2010.jpg)
Het stukje op sleutelspoor heb ik gelezen.
Ik begreep alleen niet waarom je de opmerking maakte over " geen andere gebouwen dan NS/ Prorail " ??????? Wie heeft het over andere gebouwen dan ? ( waar haakje op in bedoel ik) ???
Groeten Ruud B.
-
Over het begrip trafohuisje, dat is van een energie leverende maatschappij. En die staan nou net niet op de bedoelde grond. Er zit in dat schakelstation niets maar dan ook niets wat energie kan leveren. Daarom is het begrip trafohuisje ook zo vreemd, en daar doelde ik eigenlijk op. Overigens die luchtfoto is wel weer een leuke, staan 2 voertuigen op die je ook niet meer in deze uitmonstering zal tegen komen, BAM-NBM in het citoen vaal geel.
Gr Hans
-
@ Hans,
Oke nu begrijp ik wat je bedoelt. Maar zitten er geen trafo's in het schakelhuisje dan ?
Och eigenlijk maakt het niet echt veel uit. Als ik maar een leuke baan krijg om rond te tuffen met mijn treinen....en dat het er leuk uit ziet is meegenomen.
Groeten Ruud B.
-
Nee, een ss heeft alleen tot doel selectief te kunnen schakelen en om de spanning weer "hard" te maken. De hoekse lijn is opgebouwd uit: Os Sdm, Ss Vdg, Os Mss, Ss Pth en Os Hld. De Os voeden het bva. Kortom Os Sdm voed > Empl Sdm en de hoekse lijn, daar komt de voeding binnen in Ss Vdg en vanaf de andere kant vanuit Os Mss. Omdat je spanningsverlies hebt, wordt dat door de 4 verschillende groepen bijeen te brengen opgelost, niet helemaal natuurlijk, maar weer op een redelijk spanningsnivo gebracht. Zo werkt het in een heel beknopte uiteenzetting. Op de hoekse lijn zitten ook nog ouwe GE's als ss. En die kunnen niet zoveel hebben, maar voor dit bva is dat ruim voldoende.
Gr Hans
-
De hoekse lijn is opgebouwd uit: Os Sdm, Ss Vdg, Os Mss, Ss Pth en Os Hld.
Ambtenaar...
Bart
-
Was ik vroeger ;D, tegenwoordig niet meer :P
Gr Hans
-
Hoi
Het gaat dus nooit meer over naar het blijkt ;D ;D
Niet voor het een of ander, maar ik heb dus geen flauw idee waar je het over hebt.
bart
-
Uh Hans,
Dit gaat mij allemaal veel te ver. Ik ben een MODELSPOORBAAN aan het bouwen hoor ;) Dit is mega off topic. En wat maakt het uit wat er in die echte schakelhuisjes zit, leuk als je er verstand van hebt ( ik niet dus ) mij gaat het er alleen maar om dat ze in het klein op mijn baan moeten komen omdat ze er in het echt toevallig ook staan....zucht.
Groeten Ruud B.
-
@ Bart;
Hoi stadsgenoot, alles goed ? Ik begrijp het ook allemaal niet hoor. Volgens mij moet Hans op een heel ander forum gaan praten over "harde spanning" en zo.
Ik wil dit eigenlijk helemaal niet in mijn draadje...is vervuiling. Straks blijven mensen weg omdat ze het ook niet meer snappen...... :'(
Groeten Ruud B.
-
@Forever rocofan,
Hans geeft alleen maar uitleg op de vraag die je hebt gesteld.
En op zich de uitleg die Hans gegeven heeft is nog wel duidelijk. En dit was nog maar de beknopte uitleg ;D
-
@ Matthijs,
Je kunt een vraag over wel of geen trafo's ook met ja of nee beantwoorden. Ik had er ook bijgeschreven dat het voor mij eigenlijk niet uitmaakt.
Ik ben geen electriciteitscentrale aan het bouwen...................
Groeten Ruud.
-
"harde spanning" bedoel dat hij dan naar een 18 + forum ;D moet ?
-
@ Johnny,
Misschien wel, moet hij zelf maar weten ;) Ik wil het nu in elk geval weer over treintjes en stations in 1:87 hebben hier.
Groeten Ruud B.
-
O.k. helemaal duidelijk, gaan we vanaf nu ook doen. (y)
-
Hoi allemaal,
Ik ben geboren onder de rook van dit station dus ik ben zeer benieuwd hoe het allemaal gaat worden in 1:87 :D! Ik ga dit draadje zeker volgen.
Groet, Erik.
-
@ Erik; Leuk dat je de bouw van het station wil gaan volgen. Ik weet niet of je eerdere berichtjes over " de bouw "had gelezen ? Helaas heb ik niet de ruimte om de rangeersporen of het perron in volle lengte na te bouwen, dus moet wel alles beetje inkorten om het passend te krijgen. Het kopspoortje richting Maasluis vervalt en het spoor richting Hydro Agri moet ik de hoek omvouwen.
Update
Ik hoop vandaag alle rangeersporen vast te kunnen lijmen op de kurk ondergrond. Alle stootjukken zijn klaar ( 7 stuks ). Dit zijn Fleischmann stootjukken die verbouwd zijn naar Nederlands voorbeeld.
Tips hierover kun je vinden op de site Avontuur in miniatuur. http://www.floodland.nl/aim/info_ns_stootjukken_1.htm
Verder komen in de loop van de dag de eerste foto's online !!!
Groeten Ruud B.
-
Hoi,
Volgens mij bedoel je deze link... http://www.floodland.nl/aim/ (http://www.floodland.nl/aim/)
Grtzz,
Karst
-
@ Karst; Dank je wel. Ik was al bezig om aan te passen!
Groeten Ruud B.
-
update
Hier zijn ze dan eindelijk, de eerste foto's van de bouw;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_verkleind.jpg)
De nieuwe plaat( 1.81 x 1.22 ) die in de baan moest komen omdat de oude plaat te smal was voor het sporenplan van Vlaardingen centrum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_verkleind.jpg)
De nieuwe plaat in de grondverf als bescherming tegen water-houtlijm mix. Schets gemaakt van het sporenplan en de sporen alvast los uitgelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/113_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/113_verkleind.jpg)
Kurk op de ondergrond gelijmd en voorste vijf sporen vastgelijmd. Stootjukken alle 7 geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/114_verkleind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/114_verkleind.jpg)
Foto van bovenaf. Hier zie je het goederenperron en achterin kun je al zien waar het perron moet komen te liggen.
Tot zover voor nu. Ik hoop snel weer nieuwe foto's te kunnen plaatsen.
Groeten Ruud B.
-
Ruud,
Wat wordt je tafeldiepte? 1.22 m?
Marco
-
@ Marco,
De tafeldiepte op dit stuk is 1.35. links en rechts van het "gat"waar de baan uit bedient wordt loopt de baan van muur tot muur ( 2,70 )
Gisteren wezen kijken naar het rangeren bij Vopak Vlaardingen. Vind dit ook wel leuk om te kunnen uitbeelden en dan rangeren tussen de olietanks, dus moet nog even bedenken hoe ik dit kwijt kan tegen de andere lange muur.
Groeten Ruud B.
-
Het rangeren bij de Vopak is inderdaad leuk om te zien (y) ben daar tijdens mijn stage geweest voor deformatiemetingen vanwege de bouw van de Norfolkline terminal. En ga je de buizentreinen naar Maassluis ook laten rijden??? ;D
-
@ Mathijs;
Ik heb afgelopen week 3 wagens type Res gekocht en 5 gereserveerd zodat ik straks een 8 delige buizentrein op de baan heb. Helaas geen ruimte om het terrein van Key & Kramer na te bouwen. Maar als ik ooit de beschikking krijg over een sporthal of leegstaande fabriek dan kan dit wel nagebouwd worden ! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_28.jpg)
Fleischmann type Res. Duidelijk is het verschil te zien tussen de bruine draaistellen en de grijs geverfde draaistellen. Vond de wagens saai in één kleur, dus daarom alvast de draaistellen en buffers grijsgeverft. Nu nog wheateren en buizen er op maken.
Groeten Ruud B.
-
Onze groene Europeese stad , met een luchtje, is ook zo groot en veel zijdig. Daar past een stukje Maassluis niet meer bij.
Ik vind dat je goed bezig bent , met die beperkte ruimte.
Maar er is vast nog wel plek voor die gele bakstenen gebouwen. Ik zal niet verder op de inhoud gaan. ;D
Mocht je er nog een kamer bij betrekken. Dan kan je een stukje Shell, Windmill ,Sunlight of Matex (Vopak) aan maken. Er is zo veel mogelijk in ons Vlaardingen.
Ik blijf dit onderwerp volgen en misschien komt er bij mij , na 15jaar puzzelen , ook iets van de grond.
Juust
-
@ Juust,
Ik heb maar een drie kamerflat en dit is ook nog een huurwoning dus ik ga geen extra kamer bij de spoorkamer voegen en ook geen gaten door de muren maken. Gewoon even lol maken met de ruimte die ik heb en hopen op meer ruimte in de toekomst.
Ik blijf dit onderwerp volgen en misschien komt er bij mij , na 15jaar puzzelen , ook iets van de grond.
Ehhh, zijn dat dan sudoku's, cryptogrammen of gewoon kruiswoord ???? ;D
Groeten Ruud.
-
Hoi Ruud,
Je kan het wel als een on op losbare puzzel. Ik ben een paar keer begonnen met een baan. Ik heb tot nu toe nog niets af omdat ik het steeds niet eens ben met het ontwerp en ik wil te veel. Daar komt het op neer.
Nu komt er ook nog digitaal bij. Daar weet ik helemaal niet hoe ik dat moet toepassen. Hoe ik kan zorgen , dat er geen kortsluiting ontstaat op een lokdepot. Er zijn best wel wat boeken over , maar in het Duits en dat is niet zo goed ontwikkeld bij mij.
Dit zijn dingen die mij bezig houden en daardoor heeft de trein vertraging. ;)
groetjes Juust
-
@Juust
Bekend verhaal ;)
-
update
Gisteren even met de shop van Railhobby gebeld en als het goed is zouden van de bouwplaten van de weegbrug trafo en relaishuisje en de twee bijgebouwtjes vandaag bij me in de bus moeten liggen.
Verder gisteren begonnen met het eerste groen en de bestrating tussen de goederensporen.
Vanavond weer nieuwe foto's online.
Groeten Ruud B.
-
update
Vandaag inderdaad de bouwplaten binnengekregen voor de weegbrug en de bijgebouwtjes. Vandaag niet verder gegaan aan de baan omdat ik een restant modelspoortoebehoren van een winkel overgenomen heb. Dus druk bezig geweest met uitzoeken en adverteren. Foto's van de modelspoorbaan dus ook even uitgesteld....sorry aan degenen die hier op zaten te wachten.
Morgenochtend eerst even verder met de voorraad uitzoeken en dan later op de dag misschien weer even bouwen. Druk druk druk ;)
Groeten Ruud B.
-
Ow gaaf zeg. Als sluizer vind ik dit echt heel tof.
Zie het draadje nu voor r eerst en die ga ik helemaal uit pluizen.
Ik ben zelf N spoorder men duits materiaal fan.
Maar dit is dicht bij huis. ben ook erg benieuwd
-
Hoi FidOo,
Leuk om er weer iemand bij te hebben die de bouw gaat volgen. Vandaag niet veel kunnen doen, dus hoop dat morgen weer te kunnen compenseren. Ik moet alleen eerst door een berg werk met de opgekochte winkelvoorraad heen ( 't lijkt wel werk )
Maar goed het houdt me van de straat en dat is bij slecht weer wel weer oké
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Zo slecht is het weer nu ook weer niet hier in de R.E.O.!
-
Leuk om er weer iemand bij te hebben die de bouw gaat volgen.
Ruud, als mensen niet reageren door een bericht plaatsen wil dat niet zeggen dat ze het draadje niet volgen...
Marc
(die ook veel volgt maar niet in elk topic berichten plaatst)
-
@ Marc,
Ik heb het niet over mensen die me niet volgen, maar over mensen die me wel volgen. Ik vind het leuk als iemand reageert die het station en de omgeving in het echt kent en mij dan een berichtje stuurt dat hij me wil gaan volgen.
Groeten Ruud B.
-
Snap ik.. het is altijd leuk te horen dat mensen je bouwactiviteiten volgen en waarderen. Maar dat zijn er altijd meer dan je denkt omdat er een hoop zijn die wel meelezen maar niet reageren. Waar overigens niets mis mee is.
-
@ Marc,
Ik denk ook dat er meer reactie's komen naarmate de baan verder afgebouwd is en de foto's dus ook steeds leuker worden.
Groeten Ruud B.
-
Ja waar blijven ze, de foto's (ook van het nieuwe materiaal) ;D ;D ;D ;D ;D
-
@ Overlord,
Het enoge wat ik aan de baan heb gedaan is het plaatsen van een beetje groen en een paar stukjes steenplaat...vind je dat nou echt de moeite voor een foto ???
Als er nou schokkende wijzingen zijn, bijvoorbeeld een station dat er van de ene op de andere dag staat ofzo......
Groeten Ruud B.
-
;D ;D En ik maar reageren ;D ;D
Nee joh, ik snap het wel was gewoon melig aan het doen!
-
Ruud, gisteravond heb ik is ff alles door zitten lezen, en vind het erg tof zoals ik al zij.
Als ik nou NS-fan was en ze hadden veel meer NS-spul in N. dan had dit ook mijn inspiratie geweest.
Maar ik heb even een vraagje, heb jij ergens een baanplan staan, of is het losse pols werk?
Want ben benieuwd naar wat het totaal plaatje zou moeten worden. Om even een voorbeeldje te geven, maak jij ook het spoor die de dijk overgaat en dan beneden aan de dijk paralel loopt aan de weg? Waar de ketelwagens altijd heen gingen.
Verder zie ik graag foto's dus ook de misschien niet altijd direct nuttige foto's zijn soms nog steeds leuk om te zien!
Gr Joost (zodat je geen FidOo meer hoeft te zeggen)
-
Hallo Fi...ehhh Joost,
Ik heb wel plannen om ook het stukje te maken waar de goederentreinen de dijk over moeten, alleen wordt dit aan de andere kant van de kamer (tegen de andere lange muur bedoel ik dan)
De ketelwagens gaan hier nog steeds naartoe hoor !!!! kijk maar (klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/089_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/089_2.jpg)
Deze foto heb ik 4 dagen geleden gemaakt bij de Vopak in Vlaardingen.
Sporenplan moet ik nog even tekenen, dus dat hou je nog even tegoed.
Groeten Ruud B.
-
Dat is een hele mooie foto Ruud.
-
Hoi Erik,
Dank je voor het compliment.
Als er iemand interesse heeft in foto's met treinen in en rond Vlaardingen kan hij dat even doorgeven via een PB. Ik heb er behoorlijk wat gemaakt de laatste maanden.
Groeten Ruud B.
-
Als geboren haringkop en oud-Maassluizer blijf ik dit op grote afstand ook volgen. Zelf heb ik jammergenoeg Vlaardingen op mijn baan moeten overslaan (van Maassluis direkt naar Schiedam Rdam West) vanwege ruimtegebrek, dus is het leuk te zien hoe je Vlaardingen gaat opbouwen wat ik nu net mis.
Veel bouwplezier !
Vanuit het verre USA.
Patrick
-
Hoi Patrick,
Leuk dat je vanuit de USA de bouw gaat volgen. Als je mij een paar foto's wilt mailen van jouw spoorbaan zou dat wel te gek zijn. Ik hoop snel weer aan de baan verder te kunnen. Op het moment heb ik onstoken ogen, dus ik voel me niet fit genoeg om aan de baan te bouwen. 2 x per dag zalf in mijn ogen smeren en dan zie ik een tijdje troebel....dus niet zo'n goede combinatie met modelbouwen.....
Ik laat het weten als ik weer verder kan werken aan de baan.
Groeten Ruud B.
-
Ruud,
kijk maar op mijn website, dan kom je er vanzelf wel ;)
Mijn banenplan ligt al helemaal maar de website loopt wat achter vanwege de komst van kinderen de afgelopen jaren. Maar ik hoop dat binnenkort weer aan te passen. Wel staat er een leuke youtube video op de eerste pagina, met een overzicht hoe het er nu uitziet.
Veel plezier.
Patrick
-
Hoi Patrick,
Heb net op je site gekeken. Ziet er nu al leuk uit en blijf het zeker in de gaten houden. Ben beniewd hoe de baan eruit komt te zien als je scenery gaat plaatsen.
(Eerlijk gezegd ben ik ook benieuwd hoe mijn eigen baan eruit gaat zien met scenery )
Leuk die oude foto van stattion Maassluis west.
Succes met de spoorbaan. Groeten uit het verre Vlaardingen,
Ruud B.
-
Hey Ruud,
Ik heb ook alle rails liggen voor station vlaardingen en aardig wat materieel, maar door mijn andere 2 hobby's staan de trein nu op een laag pitje, ik ben nu met rc nitro auto's bezig in 1
:8 en ik heb samen met me vriendin reptielen, die nu tijdelijk de zolder een deel in beslag liggen, want ik heb 6,5 meter lengte tot mijn beschikking met een breedte van 3,5 meter....dus vlaardingen zou moeten passen. vooral vanwege alle diversiteit die het station bied... ik hou je draadje zeker in de gaten, kan ik alvast afkijken voor de toekomst............
succes, groeten Wesley
-
@ Wesley,
Patrick is in Amerika bezig met een spoorbaan waarop Maassluis, Hoek van Holland en Delft komen. Ik ( Ruud B. ) ben bezig met station Vlaardingen. Als je foto's of andere info van station Vlaardingen centrum wilt hebben dan kun je mij altijd een PB sturen. Leuk dat we allebei hetzelfde station uit willen gaan beelden.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
ik heb je naam in het vorige bericht aangepast, ik ga binnenkort denk ik wel even richting vlaardingen foto's schieten, van en rondom het station, ik ben ook niet echt van de ov poortjes, en ook zoals je schrijft ik zal wel rond een bepaald tijdperk gaan rijden maar ook met alles wat ik gewoon mooi vindt, omdat ik geen vast baan bezit ben ik nu bezig om de 01.1075 van de SSN na te bouwen met een stammetje duitse rijtuigen (beige met oceaan blauw) maar ik heb ook een duitse br 103 dit vindt ik gewoon een super mooie lok. want de weegbrug staat er nog wel? dat soort detailtjes vindt ik het mooist.
groeten Wesley
-
@ Wesley,
Ja de weegbrug is er nog. Op het moment staat er heel veel onkruid tussen er rondom de sporen, dus als je van plan bent om alles na te bouwen alsof er veel onderhoud gepleegd wordt aan het rangeerterrein, moet je wel een hoop onkruid wegdenken. Beter gezegd, niet alles is zichtbaar, dus ik weet niet of het de moeite is om naar Vlaardingen te gaan om foto's te maken.
Ik heb ook al heel veel foto's gemaakt, dus misschien heb je ook wat aan ( een gedeelte van ) mijn foto's.
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Ik zag op M.plaats dat je diverse materialen op internet heb gezet, heb je nog materiaal /-eel om er op te zetten?
of kan je weer verder bouwen met de baan...
want volgensmij zitten er meerdere (waaronder ik) met smart te wachten op eventuele vooruitgang en of foto's van de baan/rollend materieel.
groeten Wesley
-
Hallo Wesley en anderen,
Het is al weer een paar eken geleden dat ik update's over de bouw van mijn spoorbaan heb geplaatst. Ik heb na 10 maanden WW weer een vaste baan gevonden en moet weer een beetje regelmaat krijgen met opstaan en naar bed gaan.....ben nu nog te moe als ik thuis kom om te gaan modelbouwen. Dus ik probeer vanaf komend weekend weer wat te gaan doen.
Zodra er weer resultaten zijn zal ik hier weer melding van maken.
Groeten Ruud B.
-
update? :D
-
Hallo allemaal,
Sorry dat het zolang stil is geweest.Ben begonnen bij en nieuwe werkgever en moest even in het ritme komen van deze nieuwe baan. Verder erg druk geweest in huis...maar ik hoop snel weer verder te kunnen bouwen aan mijn spoorbaan.
Groeten Ruud B.
-
Ruud,
Geen probleem joh, er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die jaren met hun hobby in dozen leven dus het komt vanzelf weer joh.
Fijn dat je je draai gevonden hebt bij je nieuwe baan (y)
-
Hallo allemaal,
Dit weekend nog even grote opruiming houden in huis ( en de garage ) en dan kan ik als het goed is vanaf het weekend van 11 Februari weer verder met de modelspoorbaan. Moet nog een paar ritjes doen naar de vuilstort en veel uitzoeken en weggooien. Als dit gebeurd is heb ik weer veel avonden en weekenden tijd om te modelbouwen. Dus nog één weekje geduld en dan komen er weer regelmatig updates en foto's van de bouw van Vlaardingen Centrum.
Groeten Ruud B.
-
Kijk dat zijn goede vooruitzichten! :)
En we wachten rustig op de updates. :)
groetjes,
Antal
-
Hallo allemaal,
Ik zal even de vraag van Wesley beantwoorden ( hij vroeg naar het rollend materieel )
Op dit opgenblik heb ik de volgende treinen die in afwisselende samenstellingen te zien zullen zijn rond Vlaardingen centrum;
locomotieven;
Roco 2305 (geel grijs)
Roco 302282 " Anneke "
Roco 2410 - 2414 - 2418 - 2426 - 2433
Roco ACTS 6701 (zwart) en 6705 (blauw)
Roco 1445 botsneus (geel - grijs)
Roco 1842
Trix 6503 (geel-grijs) en 6494 (rood)
Trix 1211 (geel-grijs)
rijtuigen;
Roco ICK - 5 stuks
LSM plan W - 8 stuks
goederenwagens;
o.a Railpro trein - 3 x Res ( worden er 8 voor buizentrein ) - diverse tankwagens enz enz.......
Op mijn verlanglijstje staan nog de Artitec dubbeldekker, Roco 1800, plan V en plan T
Ik zal morgen proberen even een paar foto's te maken en te plaatsen met een deel van het materieel.
Niet alle treinen hebben in het echt op de hoekse lijn gereden, maar ik maak graag een uitzondering voor DE2 of ander mooi spul !!! ;D
Groeten Ruud B.
-
Hallo allemaal,
Bij deze een paar foto's van een deel van mijn rijdend materieel;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005_61.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_56.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_34.jpg)
Het zijn geen prijswinnende foto's, maar ik moet nog kijken voor een andere lens voor close-up foto's.
Groeten Ruud B.
-
Hoi allemaal,
Nog even een foto van een roestige 2400 met een smerige tankwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_31.jpg)
Groeten Ruud B.
-
Hoi Ruud,
Ga je alleen het baanvak en station Vlaardingen bouwen of nog een stukje van Vlaardingen zoals de Oost en Westhavenkade ?
Ik ben zelf een beetje bezig met de Oost en Westhavenkade in Karton als eerste te maken. Allereerst ben ik bezig met het Hollandia gebouw en de Visbank te maken/ontwerpen.
Grtz,
Daniel.
-
Wat denk je hier van??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_2_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_2_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kazerne_3.jpg)
Vlaardingser kan bijna niet ;D
-
Hey Ruud,
Erg leuke foto's en dat ziet er goed uit!
Ben benieuwd naar meer foto's van je materiaal. :)
@Sobat,
Netjes en mooie kazerne! :)
Zo te zien is alles zelfbouw of omgepimpt? :)
Groetjes,
Antal
-
Schaalmodel in 1 op 87 van de kazerne aan de Hoflaan voor de verbouwing!
Alles in Karton!!
-
Hallo allemaal,
@ Daniél,
Ik heb geen ruimte voor Vlaardingse omgeving. Zit nu te twijfelen of ik wel door moet gaan met Vlaardingen centrum, of dit plan gewoon in de ijskast moete zetten tot ik ( ooit ) meer ruimte heb. Vlaardingen C. is een station met veel mogelijkheden, maar als ik het in mijn kamer wil proppen hou ik verder niet veel mogelijkheden over.....speel met het idee om nu toch maar een baan te bouwen met meerdere lagen. Misschien is Vlaardingen leuker om om een modeulebaan te bouwen.....twijfel twijfel....
@ Sobat,
Geweldig zeg die brandweerkazerne. Had het ook zonder verdere omschrijving direct herkend. Ben een geboren Vlaardinger dus ken het gebouw al heel lang. Als ik treinen en ander mooi spul ga kopen bij MTE zet ik daar mijn auto altijd neer en loop het laatste stukje over de dijk naar de winkel ( scheelt me een heel eind rijden )
@ Antal,
IK doe mijn best af en toe wat foto's van het materieel te plaatsen....bijna alles wat je op de foto's ziet zit inmiddels al weer in de verpakkingen. Mijn handen jeuken om te gaan bouwen, maar ik weet dus nog niet hoe ik verder ga. Alleen rangeren is geen optie omdat ik ook graag treinen zoals DDM en 1100/ 1200 met sleep rijtuigen wil laten rijden...en natuurlijk komen ook de plan V, T en DE2 er aan nu en volgend jaar...........hmmmmm....het kraakt dus echt in mijn hoofd nu. Een baan zoals Haaksomhoven met een mooi opstelterrein wwar je diesel- én electrisch materieel kwijt kan zit ook nog steeds ergens in mijn hoofd.
Groeten Ruud B.
-
Ga je de oude spoorbrug met het sluizencomplex ook nog nabouwen?
Ik moet nog beginnen aan mijn baan, maar wil zeker zo'n soort brug in het plan opnemen.
mvg Frank (die zijn hele leven al in Vlaardingen woont.)
-
Hoi allemaal,
@Frank,
Zoals ik in mijn vorige bericht heb geschreven heb ik niet genoeg ruimte om alles na te bouwen. Vanaf het begin van het perron ( Maassluiszijde ) tot net voor de brug is 407 mtr. volgens Google Earth, dat komt in H0 neer op 4.67 mtr. Mijn kamer is 4.26 x 2.60, dus het wordt behoorlijk proppen om een ingekort perron en alle wissels van de rangeersporen kwijt te kunnen. Ook hou ik weinig opstelruimte voor electrisch materieel over, omdat alleen de de hoofdsporen van Vlaardingen centrum bovenleiding hebben.
Ook schreef ik dat ik misschien beter kan wachten met het bouwen van Vlaardingen tot ik meer ruimte heb in de toekomst, of mogelijkheid om station Vlaardingen op modules te bouwen voor beurzen, vandaar dat ik aan het overwegen ben om mijn plannen nog een keer om te gooien voor de ruimte die ik nu heb bij mij thuis. Ik hen Haaksomhoven altijd een gave baan gevonden en ben nu aan het denken of ik iets in die geest kan bouwen. voor degene die Haaksomhoven niet kent, de baan is beschreven in Railmagazine 220 en 249. Op internet is helaas niets over deze baan te vinden.
Groeten Ruud B.
-
Heey Ruud,
Dat snap ik en met Haaksomhoven heb je op een "kleine" ruimte toch leuke speel mogelijkheden voor het rijden en rangeren. :)
Ik ken het probleem wel een beetje aangezien ik daar nu ook mee zit. :)
Ik zit nu vaak te denken om een deel weg te breken en met modules te werken. :)
Maar wat me tegen houdt is dat ik dan weer overnieuw moet beginnen en dat zie ik niet zitten.
Ik ben benieuwd naar de volgende update! :)
groetjes,
Antal
-
Hallo allemaal,
@ Daniél,
Ik heb geen ruimte voor Vlaardingse omgeving. Zit nu te twijfelen of ik wel door moet gaan met Vlaardingen centrum, of dit plan gewoon in de ijskast moete zetten tot ik ( ooit ) meer ruimte heb. Vlaardingen C. is een station met veel mogelijkheden, maar als ik het in mijn kamer wil proppen hou ik verder niet veel mogelijkheden over.....speel met het idee om nu toch maar een baan te bouwen met meerdere lagen. Misschien is Vlaardingen leuker om om een modeulebaan te bouwen.....twijfel twijfel....
Ik was zelf ook bezig om Rotterdam en een stuk van Vlaardingen na te bouwen in Karton, maar de ontwerpen staan hier wel op de pc van de gebouwen enz... maar ik kamp ook met te weinig ruimte om wat ik wil te bouwen en dat is ook improviceren voor me, vaak heb ik ook hele ideeen maar door gebrek aan ruimte lukt het dan niet.
Grtz,
Daniel.
-
Hallo allemaal,
Ik heb goed nagedacht over mijn spoorbaan. De plannen voor Vlaardingen centrum gaan de ijskast in tot ik meer ruimte heb en het station goed na te kunnen bouwen zonder dat ik het perron en sporenplan een heel eind in moet korten. In de plannen zoals ik die nu had was er geen ruimte voor de spoorbrug en omgeving van het station ( hooguit de voorgevels van de Parallelweg )
Dus komend weekend wil ik gaan beginnen met het opbreken van de sporen en de bouw van een fictieve Nederlandse baan. Ik zal een nieuw draadje beginnen onder de naam Buitenwijk versie 2.
Ik hoop de mensen die mij hier hebben gevolgd terug te zien in het nieuwe draadje.
Groeten Ruud B.