BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: prutser op 17 August 2010, 22:08:37
-
Op een normale trafo rijdt hij nog wel redelijk maar op pulsbreedte kakt hij aardig in, ik rij analoog bije de wee.
Ik heb er 2 (analoog) en die rijden erg langzaam.
Ik kan me herinneren dat dit een bekend euvel was van de Roco 1000, maar misschien is dat digitaal niet het geval ???
Dit kwam in het "Vernieuwde roco ns 1000" draadje ter sprake en om de boel daar niet verder te vervuilen gooi ik het maar in een nieuw topic.
Ik rij dus analoog en heb onlangs een oude pulsbreedte regelaar, waarvan de print nog ergens in een doos lag, gereanimeerd en proef gereden met verschillende loks, hierbij irriteerde de slome 1000 mij weer mateloos.
Ding uit elkaar gehaald en de hele aandrijving verlost van de dikke klei wat vet voor moest stellen in een lekker wasbenzinebadje.
Ook de weerstandjes verwijderd/overbrugt en de condensator eruit, daarna beetje motorolie op de tandwielen en wat naaimachineolie op alle (motor)asjes, en eindelijk rijdt het acceptabel.
Soms is het zo simpel, en of het nu de 160 km/h schaalsnelheid haalt weet ik niet, maar ik ben tot zover tevreden, ook hebben de vliegwielen nu weer enig effect.
Groet Stephan.
-
Niet echt een prutser dus..
Ik heb er drie, en met één heb ik het ook gehad.
Maar dat was al toen ik hem kocht.
Dat lag aan een verkeerd gemonteerd tandwiel met krom asje.
Steef
-
@Stephan,
Ik zal ze binnenkort ook eens open maken, bedankt voor de tip (y)
-
Ik had het hier ook gehad. Toen Karst eens met zijn 1000 langs was, en ik gezien had hoe mooi de roco loc kan lopen, ben ik begonnen met mijn locje schoon te maken en ook interijden. Naar nieuw olie en zo'n halve daag rijden op een ovaltje, rijdt de loc weer prima :)
-
Ik heb sinds kort mijn nieuwe baan helemaal rond en ben eens lekker gaan rijden, ook met de 1000, maar toch de 1000 weer eens losgegooid.
Het probleem gevonden: de motor.
Deze is gemaakt van een gebogen metalen U waarvan de open zijde afgesloten wordt door een kunststof blok, de as van de motor loopt door de bocht in de U en het kunststof blok, hierin zitten ook de messing zeskanten waarmee de koolborstels erin zitten.
Het is lastig uit te leggen maar de metalen U is niet symetrisch zodat het kunststof blok iets scheef zit en zo de as klemt waardoor de motor niet lekker loopt, ik kwam erachter doordat toen ik de messing koolborstelhouders vaster draaide ik hierdoor de metalen omhuizing ook strakker zette en de motor makkelijker draait.
Na wat wrikken en doen loopt de boel een stuk beter, ik vertel niet over de tangen, want als je door mijn tip een magneet breekt heb ik het gedaan, maar de loc loopt nu eindelijk naar volle tevredenheid.
Stephan.
-
gewoon een beetje raggen met een waterpomptang dus? das een van mn favoriete gereedschappen.
-
Ik gebruik hiervoor altijd mijn schoonmoeder :-X........een universele tang ;D ;D ;D
Ik heb de motor van mijn 1000 vervangen door een Mashima 14x32 motor. Loopt geweldig (y)
-
Heb zopas een nieuwe groene 1000 aangeschaft, blijkt deze nu ook zo langzaam te gaan.
Ding uit elkaar, al het witte vet uit de tandwielkasten en motorassen gehaald en klein beetje naaimachineolie op de assen en een miniem flupje motorolie op de tandwielen.
Wilde op de wormwielen toch wat vet hebben maar kon mijn tube kraanvet niet vinden, in het wastafelkastje vond ik een potje Kruidvat klovex, prima spul blijkt en is gelijk geconfiskeerd.
Het probleem van de zwaarlopende motor is ook nog hetzelfde, alleen heb ik het kunsstof blokje met de koolborstels nu net zo lang gewrikt tot ik een stand had waarop de as supersoepel liep.
Had echter toch iets te veel naaimachineolie op de as bij de koolborstels gedaan, waardoor er een rookwolkje te voorschijn kwam en het ding voor geen meter meer liep, schrik..., maar na behandeling van de collector en koolborstels met een kwastje spiritus liep het gelukkig weer perfect.
Nu ga ik lekker racen om te kijken welke groene 1000 wint, hatsjeee.
De extra stroomopname en drukveer op de loopassen van de nieuwe 1000 is ook een verbetering, maar dat is op de oude niet zo makkelijk te copiëren.
Stephan.
-
Zou het zelf met Tamiya olie doen. Is speciaal voor tandwiel kasten.
En kost niet veel. Met een flesje doe je jaren. Is ook makkelijk
om te gebruiken onder je wisseltongen voordat je de lijm aanbrengt.
-
Ook Labelle levert speciale smeermiddelen voor modelspoor. Ook bij open open collector motoren wordt aanbevolen om een (klein) drupje olie op de collector te doseren. Wat de lange termijn effecten daarvan zijn is mij onbekend. Zelf gebruik ik uitsluitend deze olie voor lagersmering en teflon vet voor tandwielen.
Mijn (oude) NS1000 met Faulhabermotor draaide zonder problemen testronden. Het enige probleem met dit model is de fragiele constructie van de koppelingshouder welke al vrij snel defect is gegaan. Bij de laatste versie is dit klaarblijkelijk veranderd.
Groet, Rob
-
Stephan,
Zou je het een en ander kunnen verduidelijken met foto's voordat ik mijn 1000 ga verkloten?
Hier zijn mijn foto's:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0265_zpsce9f77d8.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0265_zpsce9f77d8.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0264_zps16187e22.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0264_zps16187e22.jpg.html)
Grt, Ronald.
-
Ook Labelle levert speciale smeermiddelen voor modelspoor. Ook bij open open collector motoren wordt aanbevolen om een (klein) drupje olie op de collector te doseren.
Ik mag aannemen dat je Labello bedoelt? ;D
Overigens zou ik zelf nooit enig smeermiddel op de collector van een motor aanbrengen. De huidige Roco-motoren komen niet voor niets ongesmeerd uit de fabriek en zijn van kool 'borstels' voorzien die vederlicht tegen de collector aandrukken. Er is in mijn ogen geen enkele noodzaak om dat te doen.
-
Stephan,
Zou je het een en ander kunnen verduidelijken met foto's voordat ik mijn 1000 ga verkloten?
Eh, ja.
Als je het motortje uitbouwd en met de hand ronddraaid voel je wel of het stroef loopt, de motor bestaat uit een metalen U-beugel die aan de einden dichtgemaakt wordt door het kunststofblok met de koolborstels.
Dit blokje zorgde bij mij dat het asje er niet soepel in draaide, echt 100% soepel loopt het nooit vanwege de koolborstels, maar als ik een slinger aan de as gaf stond hij nagenoeg gelijk stil.
Ik heb net zo lang wat aan het blokje gewrikt tot het soepel genoeg ging, bij de oude 1000 heb ik zelfs voorzichtig! wat aan de metalen beugel geknepen met een waterpomptang (bek ver open zetten) na eerst met de hand wat drukken en wrikken aan de metalen beugel om uit te vogelen hoe de as losser draaide.
Motor bouw je uit door de zandstrooierzijkanten van het frame te schuiven, dan door de 4 klips in te drukken de metalen ombouw eraf te halen, de print schuin door het metalen gewicht eruit halen, dan de kapjes die aan de beide einden over de worm zitten eraf klikken, dan de 2 schroeven bij de motor loshalen en de motor eruit, pas op voor de kleine ringetjes aan de uiteinden van de assen bij de wormwielen.
Je kan nu ook voelen of de tandwieloverbrengingen wel soepel lopen.
Stephan.